Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 14. december 2021
Forslag
til
Lov om ændring af lov om varmeforsyning,
lov om afgift af naturgas og bygas m.v., lov om afgift af stenkul,
brunkul og koks m.v. og lov om energiafgift af mineralolieprodukter
m.v.1)
(Prisregulering af og
energieffektiviseringsordning med afgiftsfritagelse for
overskudsvarme)
§ 1
I lov om varmeforsyning, jf.
lovbekendtgørelse nr. 2068 af 16. november 2021, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 20, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »jf. dog stk. 7-17« til: »jf. dog
stk. 7-18«, og som 3. pkt.
indsættes:
»1. pkt. finder ikke anvendelse
på virksomheder, der leverer overskudsvarme, hvor
anlægget, der udnytter og leverer overskudsvarme, har en
kapacitet på under 0,25 MW.«
2. I
§ 20 indsættes som stk. 18:
»Stk. 18.
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler
om prisloft på overskudsvarme, herunder regler om generelle
og individuelle prislofter og om gyldighedsperioder for
prislofter.«
3. I
§ 20 b, stk. 1, 2. pkt.,
indsættes efter »overskud«: », dog ikke for
overskudsvarme, der er omfattet af regler udstedt i medfør
af § 20, stk. 18.«
4. § 20 b,
stk. 1, 2. pkt., affattes således:
»Ligeledes kan eldrevne varmepumper,
der leverer varme til et kollektivt varmeforsyningsanlæg,
indkalkulere et overskud.«
5. I
§ 21, stk. 1, indsættes
efter 1. pkt. som nyt punktum:
»Anmeldelse efter 1. pkt. for
overskudsvarme, der er omfattet af regler udstedt i medfør
af § 20, stk. 18, foretages af den varmeforsyningsvirksomhed,
som overskudsvarmen leveres til.«
6. I
§ 21, stk. 4, indsættes som
2. pkt.:
»1. pkt. finder ikke anvendelse
på virksomheder for overskudsvarme, der er omfattet af regler
udstedt i medfør af § 20, stk. 18.«
7.
Efter kapitel 4 b indsættes:
»Kapitel 4 c
Energieffektiviseringsordning for
overskudsvarme
§ 23 o. Virksomheder, der er
registreret efter momsloven, kan ansøge klima-, energi- og
forsyningsministeren om at indgå i en
energieffektiviseringsordning for overskudsvarme.
Energieffektiviseringsordningen skal omfatte energigennemgange med
henblik på at identificere mulige energieffektiviseringer af
virksomhedens overskudsvarme og gennemførelse af disse.
Stk. 2. Klima-,
energi- og forsyningsministeren kan videregive oplysninger til
told- og skatteforvaltningen om virksomheders deltagelse i
energieffektiviseringsordningen.
Stk. 3. Klima-,
energi- og forsyningsministeren kan fastsætte nærmere
regler for energieffektiviseringsordningen, herunder regler om
følgende:
1)
Ansøgning om indtræden i og udmeldelse af ordningen,
herunder proces og indhold.
2)
Afgørelse om deltagelse i
energieffektiviseringsordningen.
3)
Dokumentationskrav og krav om afgivelse af erklæringer
på tro og love for at kunne deltage i
energieffektiviseringsordningen.
4)
Gennemførelse af energigennemgange og
energieffektiviseringstiltag.
5) Verifikation
af energigennemgange og energieffektiviseringstiltag af en uvildig
ekstern ekspert eller af et certificeringsorgan, der er
akkrediteret af DANAK - Den Danske Akkrediteringsfond eller et
tilsvarende anerkendt akkrediteringsorgan.
6) Godkendelse
og offentliggørelse af oplysninger om uvildige eksterne
tekniske eksperter.
7) Nærmere
angivne internationale vedtagelser og specifikationer, som
virksomheder, der deltager i energieffektiviseringsordningen, skal
overholde.
8) Påbud
og afgørelse om udelukkelse fra
energieffektiviseringsordningen af virksomheder og uvildige
eksperter.
9) Kursusgebyrer
i forbindelse med godkendelse af uvildige tekniske eksperter, jf.
nr. 6.«
8.
Efter § 24 indsættes:
Ȥ 24 a. Klima-, energi-
og forsyningsministeren fører tilsyn med, at virksomheder,
som er omfattet af energieffektiviseringsordningen for
overskudsvarme, jf. § 23 o, stk. 1, overholder § 23 o og
regler udstedt i medfør heraf.
Stk. 2. Klima-,
energi- og forsyningsministeren kan til enhver tid uden
retskendelse mod behørig legitimation til brug for tilsynet,
jf. stk. 1, få adgang til en virksomheds lokaler, herunder
adgang til besigtigelse af energimålere, procesanlæg og
alt øvrigt energiforbrugende udstyr relateret til
overskudsvarme, og på stedet gøre sig bekendt med og
tage kopi af enhver oplysning, herunder virksomhedens regnskaber,
øvrige regnskabsmaterialer, forretningsbøger og andre
forretningspapirer, uanset om disse oplysninger opbevares
elektronisk.
Stk. 3.
Indehavere og ansatte i virksomheder, der er tilmeldt
energieffektiviseringsordningen for overskudsvarme efter § 23
o, stk. 1, skal yde fornøden bistand og hjælp i
forbindelse med tilsynets udførelse. Tilsynet kan meddele
påbud til indehavere og ansatte om bistand og
hjælp.
Stk. 4. Klima-,
energi og forsyningsministeren kan fastsætte nærmere
regler om tilsyn med energieffektiviseringsordningen for
overskudsvarme.
§ 24 b. Klima-, energi og
forsyningsministeren kan bemyndige Forsyningstilsynet eller efter
forhandling med vedkommende minister andre statslige myndigheder
til at udøve beføjelser, der i denne lov er tillagt
ministeren.
Stk. 2. Klima-,
energi og forsyningsministeren kan bemyndige private organisationer
eller selskaber m.v. (juridiske personer) til at udøve
nærmere angivne tilsynsbeføjelser, der i denne lov er
tillagt ministeren. Private organisationer eller selskaber m.v. kan
ikke træffe bestemmelse om adgang som nævnt i § 23
a, stk. 1, eller § 24 a, stk. 2.«
9. I
§ 26, stk. 1, ændres
»eller Forsyningstilsynet« til: »,
Forsyningstilsynet eller andre statslige myndigheder«.
10. I
§ 26, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »og Forsyningstilsynets« til: »,
Forsyningstilsynets og andre statslige myndigheders«.
11. I
§ 26 a, nr. 2, ændres
»eller af Forsyningstilsynet i henhold til en bemyndigelse
efter § 28« til: », Forsyningstilsynet eller anden
statslig myndighed i henhold til en bemyndigelse efter § 24 b,
stk. 1,«.
12. §
28 ophæves.
§ 2
I lov om afgift af naturgas og bygas m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 1100 af 1. juli 2020, som ændret
ved § 2 i lov nr. 138 af 25. februar 2020, § 2 i lov nr.
2225 af 29. december 2020, § 5 i lov nr. 923 af 18. maj 2021
og § 12 i lov nr. 1240 af 11. juni 2021, foretages
følgende ændringer:
1. § 10,
stk. 9, affattes således:
»Stk. 9. I
det omfang en del af det varme vand eller den varme, som der ydes
tilbagebetaling for efter stk. 1, stk. 4, 2. pkt., eller stk. 5,
efterfølgende nyttiggøres ved særlige
installationer, der er indrettet til indvinding af varme,
nedsættes den samlede tilbagebetaling efter lov om
energiafgift af mineralolieprodukter m.v., lov om afgift af
stenkul, brunkul og koks m.v. og denne lov med 24,5 kr. pr. GJ
varme (2015-niveau). Såfremt klima-, energi- og
forsyningsministeren træffer afgørelse om, at en
virksomhed kan indgå i en energieffektiviseringsordning for
overskudsvarme, er der afgiftsfritagelse for de omfattede
leverancer af afgiftspligtig overskudsvarme fra den dag, hvor
ansøgningen om deltagelse i ordningen er indgivet, og indtil
virksomhedens deltagelse i ordningen efter kapitel 4 c i lov om
varmeforsyning ophører. Virksomheden skal på
forlangende af told- og skatteforvaltningen kunne fremvise
dokumentation for deltagelse i ordningen og for, hvordan den
overskudsvarme, som omfattes af ordningen, er afgrænset.
Varme omfattet af 1. og 2. pkt. og eventuelt forbrug af
elektricitet i varmepumper til nyttiggørelse af
overskudsvarme skal måles hver for sig. Leverandøren
af overskudsvarme har ansvaret for at foretage måling. Hvis
disse varmemængder ikke måles eller
nyttiggørelsen har medført et øget forbrug af
brændsel i de anlæg, hvorfra varmen nyttiggøres,
ydes der ikke tilbagebetaling efter stk. 1, stk. 4, 2. pkt., eller
stk. 5. Hvis nyttiggørelsen sker ved varmepumper omfattet af
§ 11, stk. 1, i lov om afgift af elektricitet, nedsættes
tilbagebetalingen kun for den del af den nyttiggjorte varme, der
overstiger tre gange elforbruget i varmepumpen. Satsen i 1. pkt.
reguleres efter § 32 a i lov om energiafgift af
mineralolieprodukter m.v. For eget forbrug af nyttiggjort varme,
som der kan ydes tilbagebetaling for efter stk. 14, sker der ingen
nedsættelse af tilbagebetalingen.«
2. § 10,
stk. 9, affattes således:
»Stk. 9. I
det omfang en del af det varme vand eller den varme, som der ydes
tilbagebetaling for efter stk. 1, stk. 4, 2. pkt., eller stk. 5,
efterfølgende nyttiggøres ved særlige
installationer, der er indrettet til indvinding af varme,
nedsættes den samlede tilbagebetaling efter lov om
energiafgift af mineralolieprodukter m.v., lov om afgift af
stenkul, brunkul og koks m.v. og denne lov med 24,5 kr. pr. GJ
varme (2015-niveau). Såfremt klima-, energi- og
forsyningsministeren træffer afgørelse om, at en
virksomhed kan indgå i en energieffektiviseringsordning for
overskudsvarme, er der afgiftsfritagelse for de omfattede
leverancer af afgiftspligtig overskudsvarme fra den dag, hvor
ansøgningen om deltagelse i ordningen er indgivet, og indtil
virksomhedens deltagelse i ordningen efter kapitel 4 c i lov om
varmeforsyning ophører. Virksomheden skal på
forlangende af told- og skatteforvaltningen kunne fremvise
dokumentation for deltagelse i ordningen og for, hvordan den
overskudsvarme, som omfattes af ordningen, er afgrænset.
Foræres varmt vand eller varme, som er omfattet af 1. pkt.,
til varmeforsyningsselskaber, sker der ingen nedsættelse af
tilbagebetalingen, hvis der foreligger en aftale mellem
varmeleverandøren og varmeforsyningsselskabet om, at
leverancen udelukkende består af overskudsvarme, at varmen
leveres vederlagsfrit, og at varmeforsyningsselskabet i stedet
indbetaler en afgift svarende til den nedsættelse af
tilbagebetalingen, som følger af 1. pkt.
Varmeforsyningsselskaber, der vælger at indbetale afgift
efter 4. pkt. på baggrund af oplysninger fra
varmeleverandøren, skal lade sig registrere hos told- og
skatteforvaltningen og føre regnskab over den modtagne
mængde overskudsvarme. Varme omfattet af 1., 2. og 4. pkt. og
eventuelt forbrug af elektricitet i varmepumper til
nyttiggørelse af overskudsvarme skal måles hver for
sig. Leverandøren af overskudsvarme har ansvaret for at
foretage måling. Hvis disse varmemængder ikke
måles eller nyttiggørelsen har medført et
øget forbrug af brændsel i de anlæg, hvorfra
varmen nyttiggøres, ydes der ikke tilbagebetaling efter stk.
1, stk. 4, 2. pkt., eller stk. 5. Hvis nyttiggørelsen sker
ved varmepumper omfattet af § 11, stk. 1, i lov om afgift af
elektricitet, nedsættes tilbagebetalingen kun for den del af
den nyttiggjorte varme, der overstiger tre gange elforbruget i
varmepumpen. Satsen i 1. pkt. reguleres efter § 32 a i lov om
energiafgift af mineralolieprodukter m.v. For eget forbrug af
nyttiggjort varme, som der kan ydes tilbagebetaling for efter stk.
14, sker der ingen nedsættelse af
tilbagebetalingen.«
§ 3
I lov om afgift af stenkul, brunkul og koks
m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1099 af 1. juli 2020, som
ændret ved § 10 i lov nr. 1728 af 27. december 2018,
§ 3 i lov nr. 138 af 25. februar 2020, § 3 i lov nr. 2225
af 29. december 2020 og § 14 i lov nr. 1240 af 11. juni 2021,
foretages følgende ændringer:
1. § 8,
stk. 8, affattes således:
»Stk. 8. I
det omfang en del af det varme vand eller den varme, som der ydes
tilbagebetaling for efter stk. 1, stk. 3, 2. pkt., eller stk. 4,
efterfølgende nyttiggøres ved særlige
installationer, der er indrettet til indvinding af varme,
nedsættes den samlede tilbagebetaling efter lov om
energiafgift af mineralolieprodukter m.v., lov om afgift af
naturgas og bygas m.v. og denne lov med 24,5 kr. pr. GJ varme
(2015-niveau). Såfremt klima-, energi- og
forsyningsministeren træffer afgørelse om, at en
virksomhed kan indgå i en energieffektiviseringsordning for
overskudsvarme, er der afgiftsfritagelse for de omfattede
leverancer af afgiftspligtig overskudsvarme fra den dag, hvor
ansøgningen om deltagelse i ordningen er indgivet, og indtil
virksomhedens deltagelse i ordningen efter kapitel 4 c i lov om
varmeforsyning ophører. Virksomheden skal på
forlangende af told- og skatteforvaltningen kunne fremvise
dokumentation for deltagelse i ordningen og for, hvordan den
overskudsvarme, som omfattes af ordningen, er afgrænset.
Varme omfattet af 1. og 2. pkt. og eventuelt forbrug af
elektricitet i varmepumper til nyttiggørelse af
overskudsvarme skal måles hver for sig. Leverandøren
af overskudsvarme har ansvaret for at foretage måling. Hvis
disse varmemængder ikke måles eller
nyttiggørelsen har medført et øget forbrug af
brændsel i de anlæg, hvorfra varmen nyttiggøres,
ydes der ikke tilbagebetaling efter stk. 1, stk. 3, 2. pkt., eller
stk. 4. Hvis nyttiggørelsen sker ved varmepumper omfattet af
§ 11, stk. 1, i lov om afgift af elektricitet, nedsættes
tilbagebetalingen kun for den del af den nyttiggjorte varme, der
overstiger tre gange elforbruget i varmepumpen. Satsen i 1. pkt.
reguleres efter § 32 a i lov om energiafgift af
mineralolieprodukter m.v. For eget forbrug af nyttiggjort varme,
som der kan ydes tilbagebetaling for efter stk. 14, sker der ingen
nedsættelse af tilbagebetalingen.«
2. § 8,
stk. 8, affattes således:
»Stk. 8. I
det omfang en del af det varme vand eller den varme, som der ydes
tilbagebetaling for efter stk. 1, stk. 3, 2. pkt., eller stk. 4,
efterfølgende nyttiggøres ved særlige
installationer, der er indrettet til indvinding af varme,
nedsættes den samlede tilbagebetaling efter lov om
energiafgift af mineralolieprodukter m.v., lov om afgift af
naturgas og bygas m.v. og denne lov med 24,5 kr. pr. GJ varme
(2015-niveau). Såfremt klima-, energi- og
forsyningsministeren træffer afgørelse om, at en
virksomhed kan indgå i en energieffektiviseringsordning for
overskudsvarme, er der afgiftsfritagelse for de omfattede
leverancer af afgiftspligtig overskudsvarme fra den dag, hvor
ansøgningen om deltagelse i ordningen er indgivet, og indtil
virksomhedens deltagelse i ordningen efter kapitel 4 c i lov om
varmeforsyning ophører. Virksomheden skal på
forlangende af told- og skatteforvaltningen kunne fremvise
dokumentation for deltagelse i ordningen og for, hvordan den
overskudsvarme, som omfattes af ordningen, er afgrænset.
Foræres varmt vand eller varme, som er omfattet af 1. pkt.,
til varmeforsyningsselskaber, sker der ingen nedsættelse af
tilbagebetalingen, hvis der foreligger en aftale mellem
varmeleverandøren og varmeforsyningsselskabet om, at
leverancen udelukkende består af overskudsvarme, at varmen
leveres vederlagsfrit, og at varmeforsyningsselskabet i stedet
indbetaler en afgift svarende til den nedsættelse af
tilbagebetalingen, der følger af 1. pkt.
Varmeforsyningsselskaber, der vælger at indbetale afgift
efter 4. pkt. på baggrund af oplysninger fra
varmeleverandøren, skal lade sig registrere hos told- og
skatteforvaltningen og føre regnskab over den modtagne
mængde overskudsvarme. Varme omfattet af 1., 2. og 4. pkt. og
eventuelt forbrug af elektricitet i varmepumper til
nyttiggørelse af overskudsvarme skal måles hver for
sig. Leverandøren af overskudsvarme har ansvaret for at
foretage måling. Hvis disse varmemængder ikke
måles eller nyttiggørelsen har medført et
øget forbrug af brændsel i de anlæg, hvorfra
varmen nyttiggøres, ydes der ikke tilbagebetaling efter stk.
1, stk. 3, 2. pkt., eller stk. 4. Hvis nyttiggørelsen sker
ved varmepumper omfattet af § 11, stk. 1, i lov om afgift af
elektricitet, nedsættes tilbagebetalingen kun for den del af
den nyttiggjorte varme, der overstiger tre gange elforbruget i
varmepumpen. Satsen i 1. pkt. reguleres efter § 32 a i lov om
energiafgift af mineralolieprodukter m.v. For eget forbrug af
nyttiggjort varme, som der kan ydes tilbagebetaling for efter stk.
14, sker der ingen nedsættelse af
tilbagebetalingen.«
§ 4
I lov om energiafgift af mineralolieprodukter
m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1349 af 1. september 2020,
som ændret ved § 14 i lov nr. 1728 af 27. december 2018,
§ 4 i lov nr. 138 af 25. februar 2020, § 4 i lov nr. 2225
af 29. december 2020 og § 1 i lov nr. 1240 af 11. juni 2021,
foretages følgende ændringer:
1. § 11,
stk. 9, affattes således:
»Stk. 9. I
det omfang en del af det varme vand eller den varme, som der ydes
tilbagebetaling for efter stk. 1, stk. 4, 2. pkt., eller stk. 5,
efterfølgende nyttiggøres ved særlige
installationer, der er indrettet til indvinding af varme,
nedsættes den samlede tilbagebetaling efter lov om afgift af
stenkul, brunkul og koks m.v., lov om afgift af naturgas og bygas
m.v. og denne lov med 24,5 kr. pr. GJ varme (2015-niveau).
Såfremt klima-, energi- og forsyningsministeren træffer
afgørelse om, at en virksomhed kan indgå i en
energieffektiviseringsordning for overskudsvarme, er der
afgiftsfritagelse for de omfattede leverancer af afgiftspligtig
overskudsvarme fra den dag, hvor ansøgningen om deltagelse i
ordningen er indgivet, og indtil virksomhedens deltagelse i
ordningen efter kapitel 4 c i lov om varmeforsyning ophører.
Virksomheden skal på forlangende af told- og
skatteforvaltningen kunne fremvise dokumentation for deltagelse i
ordningen og for, hvordan den overskudsvarme, som omfattes af
ordningen, er afgrænset. Varme omfattet af 1. og 2. pkt. og
eventuelt forbrug af elektricitet i varmepumper til
nyttiggørelse af overskudsvarme skal måles hver for
sig. Leverandøren af overskudsvarme har ansvaret for at
foretage måling. Hvis disse varmemængder ikke
måles eller nyttiggørelsen har medført et
øget forbrug af brændsel i de anlæg, hvorfra
varmen nyttiggøres, ydes der ikke tilbagebetaling efter stk.
1, stk. 4, 2. pkt., eller stk. 5. Hvis nyttiggørelsen sker
ved varmepumper omfattet af § 11, stk. 1, i lov om afgift af
elektricitet, nedsættes tilbagebetalingen kun for den del af
den nyttiggjorte varme, der overstiger tre gange elforbruget i
varmepumpen. Satsen i 1. pkt. reguleres efter § 32 a. For eget
forbrug af nyttiggjort varme, som der kan ydes tilbagebetaling for
efter stk. 15, sker der ingen nedsættelse af
tilbagebetalingen.«
2. § 11,
stk. 9, affattes således:
»Stk. 9. I
det omfang en del af det varme vand eller den varme, som der ydes
tilbagebetaling for efter stk. 1, stk. 4, 2. pkt., eller stk. 5,
efterfølgende nyttiggøres ved særlige
installationer, der er indrettet til indvinding af varme,
nedsættes den samlede tilbagebetaling efter lov om afgift af
stenkul, brunkul og koks m.v., lov om afgift af naturgas og bygas
m.v. og denne lov med 24,5 kr. pr. GJ varme (2015-niveau).
Såfremt klima-, energi- og forsyningsministeren træffer
afgørelse om, at en virksomhed kan indgå i en
energieffektiviseringsordning for overskudsvarme, er der
afgiftsfritagelse for de omfattede leverancer af afgiftspligtig
overskudsvarme fra den dag, hvor ansøgningen om deltagelse i
ordningen er indgivet, og indtil virksomhedens deltagelse i
ordningen efter kapitel 4 c i lov om varmeforsyning ophører.
Virksomheden skal på forlangende af told- og
skatteforvaltningen kunne fremvise dokumentation for deltagelse i
ordningen og for, hvordan den overskudsvarme, som omfattes af
ordningen, er afgrænset. Foræres varmt vand eller
varme, som er omfattet af 1. pkt., til varmeforsyningsselskaber,
sker der ingen nedsættelse af tilbagebetalingen, hvis der
foreligger en aftale mellem varmeleverandøren og
varmeforsyningsselskabet om, at leverancen udelukkende består
af overskudsvarme, at varmen leveres vederlagsfrit, og at
forsyningsselskabet i stedet indbetaler en afgift svarende til den
nedsættelse af tilbagebetalingen, som følger af 1.
pkt. Varmeforsyningsselskaber, der vælger at indbetale afgift
efter 4. pkt. på baggrund af oplysninger fra
varmeleverandøren, skal lade sig registrere hos told- og
skatteforvaltningen og føre regnskab over den modtagne
mængde overskudsvarme. Varme omfattet af 1., 2. og 4. pkt. og
eventuelt forbrug af elektricitet i varmepumper til
nyttiggørelse af overskudsvarme skal måles hver for
sig. Leverandøren af overskudsvarme har ansvaret for at
foretage måling. Hvis disse varmemængder ikke
måles eller nyttiggørelsen har medført et
øget forbrug af brændsel i de anlæg, hvorfra
varmen nyttiggøres, ydes der ikke tilbagebetaling efter stk.
1, stk. 4, 2. pkt., eller stk. 5. Hvis nyttiggørelsen sker
ved varmepumper omfattet af § 11, stk. 1, i lov om afgift af
elektricitet, nedsættes tilbagebetalingen kun for den del af
den nyttiggjorte varme, der overstiger tre gange elforbruget i
varmepumpen. Satsen i 1. pkt. reguleres efter § 32 a. For eget
forbrug af nyttiggjort varme, som der kan ydes tilbagebetaling for
efter stk. 15, sker der ingen nedsættelse af
tilbagebetalingen.«
§ 5
I lov nr. 1353 af 21. december 2012 om
ændring af lov om afgift af elektricitet og forskellige andre
love og om ophævelse af lov om ændring af lov om afgift
af affald og råstoffer (Godtgørelse af elafgift for el
forbrugt til opladning af batterier til registrerede elbiler,
lempelse vedrørende komfortkøling, dagsbeviser for
varebiler samt teknisk justering af energiafgifter m.v. og
ophævelse af reglerne om fritagelse for afgift af visse typer
affald fra egen cementproduktion), som ændret bl.a. ved
§ 10 i lov nr. 903 af 4. juli 2013 og senest ved § 6 i
lov nr. 203 af 13. februar 2021, foretages følgende
ændring:
1. I
§ 21, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »§ 11, stk. 15« til: »§
11, stk. 5«.
§ 6
I lov nr. 138 af 25. februar 2020 om
ændring af lov om afgift af elektricitet, lov om afgift af
naturgas og bygas m.v., lov om afgift af stenkul, brunkul og koks
m.v. og lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v.
(Omlægning af beskatningen af overskudsvarme), som
ændret ved § 6 i lov nr. 2225 af 29. december 2020,
foretages følgende ændringer:
1. § 2,
nr. 5 og 6, ophæves.
2. § 3,
nr. 1, ophæves.
3. § 4,
nr. 3, ophæves.
§ 7
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2022, jf. dog stk. 2 og 3.
Stk. 2. § 1, nr. 4,
træder i kraft den 1. januar 2024.
Stk. 3. Skatteministeren
fastsætter tidspunktet for ikrafttræden af § 2,
nr. 2, § 3, nr. 2, og § 4, nr. 2.
Stk. 4. For aftaler om
levering af overskudsvarme indgået før den 1. januar
2022 finder de hidtil gældende regler anvendelse indtil den
1. januar 2024. § 20, stk. 1, 3. pkt., i lov om varmeforsyning
som affattet ved denne lovs § 1, nr. 1, finder dog anvendelse
fra den 1. januar 2022.
Officielle noter
1)
Loven har som udkast været notificeret i overensstemmelse med
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2015/1535/EU om en
informationsprocedure med hensyn til tekniske forskrifter samt
forskrifter for informationssamfundets tjenester.