Skriftlig fremsættelse (6. oktober
2021)
Skatteministeren
(Morten Bødskov):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
afskrivningsloven, lov om registrering af
køretøjer, ligningsloven,
registreringsafgiftsloven, skatteforvaltningsloven og
virksomhedsskatteloven (Ændring af den
skatte- og afgiftsmæssige behandling af ladestandere til
køretøjer, stramning af leasingregler for
køretøjer, indførelse af særlig
procedure for partshøring ved værdifastsættelse
af nye og brugte køretøjer m.v. og indførelse
af solidarisk hæftelse for selvanmeldere m.v.)
(Lovforslag nr. L 6)
Med lovforslaget foreslås en
række tilpasninger af reglerne på motorområdet,
som bl.a. skal fremme den grønne omstilling af
vejtransporten og styrke regelefterlevelsen af
motorområdet.
Med Aftale om
Grøn Omstilling af vejtransporten af 4. december 2020
blev det aftalt at skattefritage værdien af en
arbejdsgiverbetalt ladestander opsat på bopæl i
forbindelse med beskatning af fri bil. For at skabe
sammenhæng hermed foreslås det, at
hovedaktionærer og selvstændigt erhvervsdrivende, der
anvender virksomhedsordningen, ikke skal beskattes af værdien
af ladestandere, der stilles til rådighed af virksomheden
eller selskabet i forbindelse med fri bil, ligesom det
foreslås at tydeliggøre, at ladestandere ikke skal
indgå i beregningen af den afgiftspligtige værdi.
Desuden har lovforslaget til formål
at udmønte dele af Aftale om politiets
og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023 af 15.
december 2020 ved at fremrykke fristen for genberegning af
leasingkøretøjer mv. fra 4 til 3 måneder efter
tidspunktet for første registrering. Det vil mindske den
afgiftsmæssige fordel, der kan opnås som følge
af, at fx flåderabatter kan indregnes i den afgiftspligtige
værdi ved indregistrering af nye køretøjer.
Derudover foreslås det at
indføre en særlig procedure for partshøring ved
fastsættelse af den afgiftspligtige værdi af
køretøjer, der træder i stedet for
forvaltningslovens regler herom. Dette vil medvirke til at
understøtte gennemsigtighed og dialog, samtidig med at
borgere og virksomheders ønske om at tage deres
køretøj i brug hurtigst muligt tilgodeses.
Endvidere foreslås det at justere
hæftelsesbestemmelsen i registreringsafgiftslovens § 20,
så risikoen for unddragelse ved særlige
selskabskonstruktioner mindskes.
Det foreslås desuden at ændre
kravene til selvanmeldere og nummerpladeoperatører, så
de fremover ikke må have gæld til det offentlige.
Derved præciseres det, at fx kommunal gæld ligestilles
med gæld til staten. Endelig foreslås en række
ændringer af mere teknisk karakter af hensyn til en
hensigtsmæssig administration på motorområdet,
herunder en justering af en overgangsbestemmelse i forbindelse med
omlægningen af bilafgifterne.
Det foreslås, at loven træder i
kraft dagen efter bekendtgørelse i Lovtidende. Lovforslaget
har været i høring fra den 25. juni 2021 til den 18.
august 2021.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.