Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 18. november 2021
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 4
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af KF og LA) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med de
stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (KF) vil ved 2. behandling af lovforslaget redegøre
for sin stilling til lovforslaget og til de stillede
ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (LA) vil stemme hverken for eller imod
lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de
stillede ændringsforslag.
Frie Grønne, Alternativet,
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin
og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske bemærkninger i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af KF):
1)
Titlen affattes således:
»Forslag
til
Lov om ændring af
registreringsafgiftsloven, skatteforvaltningsloven,
virksomhedsskatteloven og forskellige andre love
(Ændring af den skatte- og
afgiftsmæssige behandling af ladestandere til
køretøjer, stramning af leasingregler for
køretøjer, indførelse af særlig
procedure for partshøring ved værdifastsættelse
af nye og brugte køretøjer m.v. og indførelse
af solidarisk hæftelse for selvanmeldere m.v.)«.
[Korrektion af lovforslagets
titel]
Til § 7
2) I
den under nr. 1 foreslåede
ændring af § 9, stk. 9, 3.
pkt., ændres »1. juli 2021« til:
»31. december 2021«.
[Ændring af
overgangsordningen i lov nr. 203 af 13. februar 2021]
3) I
den under nr. 2 foreslåede
ændring af § 9, stk. 9, 4.
pkt., ændres »1. juli 2021« til:
»31. december 2021«.
[Ændring af
overgangsordningen i lov nr. 203 af 13. februar 2021]
4)
Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
9, stk. 13, indsættes som 2.
pkt.:
»Tilbagebetalingskrav som følge af
stk. 10 og 12, der er indsendt fra og med den 2. juli 2021 til og
med den 31. december 2021, forfalder den 1. april 2022 og forrentes
fra forfaldsdagen efter reglerne i rentelovens § 5, stk.
1.««
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 2 og 3]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at ændre
lovforslagets titel, så der oplistes færre love. Der er
tale om en lovteknisk ændring.
Til nr. 2
Efter § 9, stk. 9, i lov nr. 203 af
13. februar 2021 kan der, hvis visse betingelser er opfyldt, ske
afgiftsberigtigelse af et køretøj efter de regler,
som var gældende den 17. december 2020. Der skal for
køretøjet være indgået en bindende
købsaftale mellem en forhandler og en slutbruger senest den
17. december 2020, og køretøjet skal i perioden fra
og med den 18. december 2020 til og med den 1. juli 2021 være
anmeldt til registrering. Anmodningen om, at
køretøjet skal afgiftsberigtiges efter de regler, som
var gældende den 17. december 2020, skal desuden være
indsendt til Skatteforvaltningen senest i forbindelse med
anmeldelse til registrering, og der skal vedlægges
dokumentation for, at der senest den 17. december 2020 er
indgået en bindende købsaftale mellem forhandler og
slutbruger.
Med lovforslaget er det foreslået at
ændre betingelsen i § 9, stk. 9, 3. pkt., i lov nr. 203
af 13. februar 2021 fra »senest i forbindelse med anmeldelse
til registrering« til »senest den 1. juli
2021«.
Der er imidlertid fortsat
køretøjer, for hvilke der er indgået en
bindende købsaftale mellem en forhandler og en slutbruger
senest den 17. december 2020, og som i perioden fra og med den 18.
december 2020 til og med den 1. juli 2021 er anmeldt til
registrering, men hvor der af forskellige grunde ikke er indsendt
korrekt anmodning herom senest den 1. juli 2021.
Det er vigtigt for regeringen, at de
bilforhandlere m.fl., der opfylder de tidsmæssige betingelser
for at komme på overgangsordningen, også har mulighed
herfor. Det skal navnlig ses, i sammenhæng med at der er
gennemført en stor omlægning af bilafgifterne, og at
overgangen mellem de to sæt af afgiftsregler i vidt omfang
falder sammen med covid-19 i tidsmæssig henseende.
Det foreslås derfor at udskyde den i
lovforslaget foreslåede frist for indsendelse af anmodning om
brug af overgangsordningen fra den 1. juli 2021 til den 31.
december 2021.
Efter det forslåede vil det ikke
være en betingelse, at anmodningen om at få
afgiftsberigtiget et køretøj efter de regler, der var
gældende den 17. december 2020, er indsendt til
Skatteforvaltningen senest i forbindelse med anmeldelse til
registrering. Det vil herefter være tilstrækkeligt, at
anmodning og dokumentation er indsendt i perioden fra og med den
18. december 2020 til og med den 31. december 2021. Det vil efter
det foreslåede fortsat være en betingelse, at der er
indgået en bindende købsaftale mellem en forhandler og
en slutbruger senest den 17. december 2020, og at
køretøjet i perioden fra og med den 18. december 2020
til og med den 1. juli 2021 er anmeldt til registrering.
Administrative
konsekvenser
De administrative konsekvenser ved
ændringsforslag nr. 2 og 3 forventes samlet at udgøre
ca. 0,6 mio. kr. Omkostningerne er relateret til vejledning,
håndtering af henvendelser, omberegning og eksterne
leverandører.
Til nr. 3
Efter § 9, stk. 9, i lov nr. 203 af
13. februar 2021 kan der, hvis visse betingelser er opfyldt, ske
afgiftsberigtigelse af et køretøj efter de regler,
som var gældende den 17. december 2020. Det gælder for
køretøjer, for hvilke der er indgået en
bindende købsaftale mellem en forhandler og en slutbruger
senest den 17. december 2020, og som i perioden fra og med den 18.
december 2020 til og med den 1. juli 2021 anmeldes til
registrering, og hvor der i forbindelse med registreringen
indsendes anmodning om, at køretøjet skal
afgiftsberigtiges efter de regler, som var gældende den 17.
december 2020. Virksomheder registreret efter
registreringsafgiftslovens §§ 14 og 15 kan selv angive
registreringsafgiften for disse køretøjer, men skal,
inden afgiften angives, indsende en erklæring om anvendelse
af de hidtil gældende regler og dokumentation for, at der
senest den 17. december 2020 er indgået en bindende
købsaftale.
Det er med lovforslaget foreslået at
ændre fristen i § 9, stk. 9, 4. pkt., for indsendelse af
anmodningen fra »inden afgiften angives« til
»senest den 1. juli 2021«.
Der er imidlertid fortsat
køretøjer, for hvilke der er indgået en
bindende købsaftale mellem en forhandler og en slutbruger
senest den 17. december 2020, og som i perioden fra og med den 18.
december 2020 til og med den 1. juli 2021 er anmeldt til
registrering, men hvor der af forskellige grunde ikke er indsendt
korrekt erklæring herom senest den 1. juli 2021.
Det er vigtigt for regeringen, at de
bilforhandlere m.fl., der opfylder de tidsmæssige betingelser
for at komme på overgangsordningen, også har mulighed
herfor. Det skal navnlig ses, i sammenhæng med at der er
gennemført en stor omlægning af bilafgifterne, og at
overgangen mellem de to sæt af afgiftsregler i vidt omfang
falder sammen med covid-19 i tidsmæssig henseende.
Det foreslås derfor at udskyde den i
lovforslaget foreslåede frist for indsendelse af anmodning om
brug af overgangsordningen fra den 1. juli 2021 til den 31.
december 2021.
Det foreslåede medfører, at
det ikke skal være en betingelse for at få
afgiftsberigtiget et køretøj efter de regler, der var
gældende den 17. december 2020, at der inden afgiften er
angivet, er indsendt en erklæring til Skatteforvaltningen om
anvendelse af de hidtil gældende regler og dokumentation for,
at der senest den 17. december 2020 er indgået en bindende
købsaftale. Det vil derimod være tilstrækkeligt,
at erklæringen og dokumentation er indsendt i perioden fra og
med den 18. december 2020 til og med den 31. december 2021. Det vil
efter det foreslåede fortsat være en betingelse, at der
er indgået en bindende købsaftale senest den 17.
december 2020.
Administrative
konsekvenser
De administrative konsekvenser ved
ændringsforslag nr. 2 og 3 forventes samlet at udgøre
ca. 0,6 mio. kr. Omkostningerne er relateret til vejledning,
håndtering af henvendelser, omberegning og eksterne
leverandører.
Til nr. 4
Efter § 9, stk. 13, i lov nr. 203 af
13. februar 2021 forfalder tilbagebetalingskrav efter § 9,
stk. 8-12, den 1. december 2021 og forrentes fra forfaldsdagen
efter reglerne i rentelovens § 5, stk. 1.
Tilbagebetalingskrav som følge af
overgangsordningerne vedrørende bindende købsaftaler
og eksportgodtgørelse forfalder således den 1.
december 2021 og forrentes efter rentelovens § 5, stk. 1, det
vil sige med en årlig rente, der svarer til den fastsatte
referencesats med et tillæg på 8 procentpoint.
Det foreslås som en konsekvens af
ændringsforslag nr. 2 og 3 at indsætte et 2. pkt. i
§ 9, stk. 3: »Tilbagebetalingskrav som følge af
stk. 10 og 12, der er indsendt fra og med den 2. juli 2021 til og
med den 31. december 2021, forfalder den 1. april 2022 og forrentes
fra forfaldsdagen efter reglerne i rentelovens § 5, stk.
1.«
Dette betyder, at tilbagebetalingskrav som
følge af overgangsordningerne, hvor anmodning om brug af en
overgangsordning er indsendt senest den 1. juli 2021, fortsat
forfalder den 1. december 2021. Tilbagebetalingskrav som
følge af overgangsordningerne, hvor anmodninger om brug af
en overgangsordning er indsendt fra og med den 2. juli 2021 til og
med den 31. december 2021, forfalder den 1. april 2022. Dermed
rykkes forfaldsdatoen for tilbagebetalingskrav som følge af
overgangsordningerne i § 9, stk. 10 og 12, i lov nr. 203 af
13. februar 2021, hvor anmodninger er indsendt fra den 2. juli
2021.
4. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 6. oktober
2021 og var til 1. behandling den 14. oktober 2021. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
skatteministeren sendte den 26. juni 2021 dette udkast til
udvalget, jf. SAU alm. del - bilag 276, folketingsåret
2020-21. Den 6. oktober 2021 sendte skatteministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 10
bilag på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
5 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 deputation, der mundtligt har redegjort for sin holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
8 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Birgitte Vind (S) Alexander Grandt
(S) Jens Joel (S) Anne Paulin (S) fmd. Anders Kronborg (S) Kasper Sand
Kjær (S) Malte Larsen (S) Thomas Jensen (S) Troels Ravn (S)
Carl Valentin (SF) Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Karsten Filsø
(SF) Kathrine Olldag (RV) Susan Kronborg (RV) Rune Lund (EL)
Victoria Velasquez (EL) Louise Schack Elholm (V) Anne Honoré
Østergaard (V) Anne Rasmussen (V) Torsten Schack Pedersen
(V) Kim Valentin (V) Kenneth Mikkelsen (V) nfmd. Dennis Flydtkjær (DF) Hans
Kristian Skibby (DF) René Christensen (DF) Rasmus Jarlov
(KF) Mona Juul (KF) Lars Boje Mathiesen (NB) Ole Birk Olesen
(LA)
Frie Grønne, Alternativet,
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 12 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Frie Grønne, Danmarks Nye
Venstrefløjsparti (FG) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |