Fremsat den 10. november 2021 af uddannelses- og forskningsministeren (Jesper Petersen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser
(Regulering af udbuds- og undervisningssprog
på erhvervsakademi- og professionsbacheloruddannelser)
§ 1
I lov om erhvervsakademiuddannelser og
professionsbacheloruddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr.
1343 af 10. december 2019, som ændret ved § 1 i lov nr.
363 af 9. marts 2021, foretages følgende
ændringer:
1. Overskriften til kapitel 2 affattes
således:
»Kapitel 2
Varighed, struktur og
sprog«2.
Efter § 7 b indsættes i kapitel
2:
Ȥ 7 c
Erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser
omfattet af denne lov udbydes på dansk, jf. dog stk. 2 og
3.
Stk. 2.
Uddannelsesudbud, der fremgår af bilag 1, kan udbydes
på engelsk.
Stk. 3.
Uddannelses- og forskningsministeren kan i særlige
tilfælde godkende, at et udbud af en
erhvervsakademiuddannelse eller professionsbacheloruddannelse, der
ikke er omfattet af stk. 2, kan udbydes på et andet sprog end
dansk.«
3. I
§ 22, stk. 1, indsættes
efter nr. 2 som nyt nummer:
»3)
Uddannelseselementer, der udbydes på et undervisningssprog,
der afviger fra det sprog, som den samlede uddannelse udbydes
på.«
Nr. 3-9 bliver herefter nr. 4-10.
4. Som
Bilag 1 indsættes bilag 1 til
denne lov.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2022 og har virkning for
uddannelser, der udbydes fra og med studieåret 2022-23.
Stk. 2. Godkendelsen af
erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser, der
er udbudt på et andet sprog end dansk, og som ikke
fremgår af bilag 1, jf. § 7 c, stk. 2, bortfalder, jf.
dog stk. 3.
Stk. 3. Studerende, der
den 1. januar 2022 er optaget på en erhvervsakademiuddannelse
eller professionsbacheloruddannelse, der er udbudt på et
andet sprog end dansk, og som ikke fremgår af bilag 1, jf.
§ 7 c, stk. 2, har ret til at færdiggøre
uddannelsen i henhold til reglerne for uddannelsen og på det
sprog, som uddannelsen blev udbudt på, da den studerende blev
optaget på uddannelsen.
Bilag 1
Uddannelsesinstitution
og udbudssted | Uddannelsesudbud | Det Kongelige Akademi - Design,
Bornholm | Bachelor's Degree Programme in Crafts in
Glass and Ceramics | Erhvervsakademiet Cphbusiness,
Lyngby | Bachelor's Degree Programme in Web
Development (top-up) | Erhvervsakademi SydVest, Esbjerg | Academy Profession Degree Programme in
Computer Science | Erhvervsakademi SydVest, Esbjerg | Academy Profession Degree Programme in
Multimedia Design | Erhvervsakademi SydVest, Esbjerg | Bachelor's Degree Programme in Software
Development (top-up) | Erhvervsakademi SydVest, Esbjerg | Bachelor's Degree Programme in Web
Development (top-up) | Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd | Academy Profession Degree Programme in
Multimedia Design | Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd | Bachelor's Degree Programme in Digital
Concept Development (top-up) | Professionshøjskolen Absalon,
Campus Kalundborg | Bachelor of Engineering in
Biotechnology | Professionshøjskolen VIA University
College, Campus Herning | Academy Profession Degree Programme in
Design, Technology and Business | Professionshøjskolen VIA University
College, Campus Herning | Bachelor's Degree Programme in Design and
Business (top-up) | Professionshøjskolen VIA University
College, Campus Horsens | Bachelor's Degree Programme in
Architectural Technology and Construction Management | Professionshøjskolen VIA University
College, Campus Horsens | Bachelor of Engineering in Software
Technology | Professionshøjskolen VIA University
College, Campus Horsens | Bachelor of Engineering in Climate and
Supply Engineering | Professionshøjskolen VIA University
College, Kasernevej Viborg | Bachelor's Degree Programme in
Animation | Professionshøjskolen VIA University
College, Kasernevej Viborg | Bachelor's Degree Programme in Graphic
Storytelling | Syddansk Universitet,
Sønderborg | Bachelor of Engineering in
Electronics | Syddansk Universitet,
Sønderborg | Bachelor of Engineering in
Mechatronics | Syddansk Universitet,
Sønderborg | Bachelor of Engineering in Mechanical
Engineering |
|
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets baggrund | 3. | Lovforslagets hovedpunkter | | 3.1. | Reduktion af engelsksprogede
erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser | | | 3.1.1. | Gældende ret | | | 3.1.2. | Uddannelses- og Forskningsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | | 3.2. | Undervisningssprog på elementer af
erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser | | | 3.2.1. | Gældende ret | | | 3.2.2. | Uddannelses- og Forskningsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | 4. | Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | 5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 6. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 7. | Klimamæssige konsekvenser | 8. | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | 9. | Forholdet til EU-retten | 10. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 11. | Sammenfattende skema | | |
|
1. Indledning
Den 25. juni 2021 indgik regeringen (Socialdemokratiet),
Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Liberal
Alliance og Det Konservative Folkeparti "Aftale om reduktion af
engelsksprogede videregående uddannelser". Aftalen har til
formål at nedbringe SU-udgifterne til vandrende arbejdstagere
ved at reducere tilgangen til engelsksprogede uddannelser.
Dette lovforslag er en konsekvens af aftalen.
Det foreslås således, at erhvervsakademiuddannelser
og professionsbacheloruddannelser fremover som hovedregel kun kan
udbydes på dansk.
Det foreslås, at visse konkrete udbud af
erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser
undtages fra denne hovedregel, hvilket indebærer, at
uddannelserne også fremover kan udbydes på engelsk.
Endvidere foreslås det, at uddannelses- og
forskningsministeren i særlige tilfælde kan godkende,
at en erhvervsakademi- eller professionsbacheloruddannelse kan
udbydes på et andet sprog end dansk.
Endelig foreslås det, at uddannelses- og
forskningsministeren kan fastsætte regler om
uddannelseselementer, der udbydes på et undervisningssprog,
der afviger fra det sprog, som den samlede uddannelse udbydes
på. Dette har til formål at gøre det muligt, at
der kan indgå f.eks. engelsksprogede elementer på
erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser, bl.a.
således at uddannelsesinstitutionerne fortsat vil have
mulighed for at indgå aftaler om udveksling med
uddannelsesinstitutioner i udlandet, og således at det
fortsat understøttes, at studerende på disse
uddannelser også fremover kan deltage i udveksling.
2. Lovforslagets baggrund
Den 18. april 2013 indgik den daværende regering
(Socialdemokraterne, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti)
sammen med Venstre, Det Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti
og Liberal Alliance aftale om "Reform af SU-systemet og rammerne
for studiegennemførelse".
Aftalen, der har karakter af et forlig, omfattede ti initiativer
til reform og målretning af SU-systemet, herunder en
opfølgning på EU-Domstolens dom i sag C-46/12 ("L. N.
-dommen"). L. N. -dommen fastslog, at EU-borgere, der studerer i
Danmark og samtidig udøver reel og faktisk
beskæftigelse af en karakter, hvor den pågældende
studerende opnår status af arbejdstager efter EU-retten, ikke
kan nægtes studiestøtte svarende til den
støtte, der gives til danske statsborgere.
Konsekvensen af dommen er, at EU/EØS-borgere, der rejser
til en anden EU/EØS-medlemsstat med det hovedformål at
studere, har ret til studiestøtte, hvis de samtidig har
status som vandrende arbejdstagere efter EU-retten.
Det følger af aftalen fra 2013, at der som følge
af dommen vil blive indarbejdet merudgifter til SU på 200
mio. kr. (2013-pl) efter skat og tilbageløb på de
kommende finanslove, og at partierne bag aftalen vil følge
udviklingen i antallet af EU/EØS-borgere, der modtager SU i
kraft af deres status som vandrende arbejdstagere og udgifterne
hertil. Det følger endvidere af aftalen, at såfremt
udviklingen afviger væsentligt fra det forudsatte, forpligter
partierne sig til i forligskredsen at sikre finansiering inden for
SU-området og iværksætte relevante
værnsinitiativer.
De videregående uddannelsesinstitutioner kan i dag udbyde
erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser
på andre udbudssprog end dansk. Uddannelser, der ikke udbydes
på dansk, udbydes helt overvejende på engelsk. I 2019
blev der optaget studerende på ca. 110 engelsksprogede udbud
af erhvervsakademi- og professionsbacheloruddannelser.
Som følge af et stigende optag på de
engelsksprogede uddannelser er SU-udgifterne til
EU/EØS-borgere med status som vandrende arbejdstagere steget
betydeligt de senere år. Til trods for flere tiltag med
henblik på at stoppe stigningen i udgifterne peger
udviklingen på, at udgifterne vil stige yderligere i de
kommende år. På erhvervsakademiernes og
professionshøjskolernes engelsksprogede uddannelser er der
en stor andel af engelsksprogede studerende, og disse studerende
finder kun i ringe omfang beskæftigelse i Danmark efter
afsluttet uddannelse.
SU-udgifterne til vandrende arbejdstagere udgjorde i 2019 ca.
528 mio. kr. (2021-pl), og udgifterne skønnes at stige
yderligere til ca. 576 mio. kr. i 2025.
3. Lovforslagets hovedpunkter
3.1. Reduktion af engelsksprogede
erhvervsakademiuddannelser og
professionsbacheloruddannelser
3.1.1. Gældende ret
Erhvervsakademi- og professionsbacheloruddannelser er reguleret
af lov om erhvervsakademiuddannelser og
professionsbacheloruddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr.
1343 af 10. december 2019.
Lovens kapitel 1 fastlægger uddannelsernes formål
m.v., mens der i lovens kapitel 2 er fastsat bestemmelser om
uddannelsernes varighed og struktur. Loven indeholder ikke
bestemmelser, der regulerer uddannelsernes udbudssprog,
undervisningssprog eller lignende.
Der er med hjemmel i loven udstedt en generel og flere
specifikke uddannelsesbekendtgørelser. I
bekendtgørelse nr. 15 af 9. januar 2020 om
erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser
fastlægges generelle regler om uddannelsernes længde,
indhold, praktikkens længde, løn under praktik, titler
m.v. Der er fastsat nærmere regler for de enkelte
erhvervsakademi- og professionsbacheloruddannelser i
uddannelsesspecifikke bekendtgørelser.
Der er i de nævnte uddannelsesbekendtgørelser ikke
fastsat bestemmelser, der nærmere regulerer uddannelsernes
udbudssprog, undervisningssprog eller lignende, udover at det i
§ 20, stk. 2, nr. 11, i bekendtgørelse om
erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser
fastlægges, at studieordningens institutionsdel skal
indeholde regler om eventuelle krav om læsning af tekster
på fremmedsprog og angivelse af, hvilket kendskab til
fremmedsprog dette forudsætter.
Erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser
udbydes i al overvejende grad af henholdsvis erhvervsakademier og
professionshøjskoler, men professionsbacheloruddannelser kan
også udbydes af universiteter, medie- og
journalisthøjskolen samt maritime uddannelsesinstitutioner.
Der henvises til § 4, stk. 1, i lov om medie- og
journalisthøjskolen, jf. lovbekendtgørelse nr. 780 af
8. august 2019, § 7 i universitetsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 778 af 7. august 2019, samt § 1,
stk. 3, i lov om maritime uddannelser, jf. lovbekendtgørelse
nr. 781 af 8. august 2019.
Ved optagelsen til de videregående uddannelser sommeren
2019 blev der udbudt 68 professionsbacheloruddannelser på
engelsk ud af et samlet udbud på 368
professionsbacheloruddannelser, og på samme tidspunkt
blev der udbudt 42 erhvervsakademiuddannelser på engelsk ud
af et samlet udbud på 212 erhvervsakademiuddannelser. Der
blev ved optagelsen 2019 ikke udbudt erhvervsakademi- eller
professionsbacheloruddannelser på andre sprog end dansk eller
engelsk.
Forud for oprettelsen af nye uddannelser og uddannelsesudbud
skal disse prækvalificeres og godkendes af uddannelses- og
forskningsministeren. Prækvalifikationen er en vurdering af,
om den nye uddannelse eller det nye uddannelsesudbud er
samfundsøkonomisk og uddannelsespolitisk
hensigtsmæssigt og i øvrigt opfylder
lovgivningsmæssige krav. Der henvises til § 18 i lov om
akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1667 af 12. august 2021.
Der er i henhold til lov om akkreditering af videregående
uddannelsesinstitutioner fastsat nærmere regler om
akkreditering og godkendelse i bekendtgørelse nr. 1558 af 2.
juli 2021 om akkreditering af videregående
uddannelsesinstitutioner og godkendelse af videregående
uddannelser. Efter bekendtgørelsens § 15, stk. 1, nr.
1, skal uddannelsesinstitutionerne søge om
prækvalifikation, før en institution opretter en ny
videregående uddannelse eller ændrer udbudssproget i en
eksisterende uddannelse fra dansk til et fremmedsprog.
I bilag 4 til bekendtgørelse om akkreditering af
videregående uddannelsesinstitutioner og godkendelse af
videregående uddannelser er der fastlagt kriterier for
prækvalifikation af nye uddannelser. Det anføres her,
at hvis udbudssproget er engelsk, skal uddannelsesinstitutionen i
ansøgningen dokumentere et behov, som ikke i
tilstrækkelig omfang kan opfyldes af en uddannelse på
dansk.
Bekendtgørelse nr. 97 af 25. januar 2021 om adgang til
erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser
vedrører adgangskrav, optagelse, indskrivning og udskrivning
ved erhvervsakademiuddannelser, professionsbacheloruddannelser og
selvstændige overbygningsuddannelser (professionsbachelor)
tilrettelagt som heltidsuddannelse. Bekendtgørelsens §
29, stk. 1, fastlægger, at hvis uddannelsens godkendte
udbudssprog er engelsk, skal ansøgeren have bestået
engelsk på B-niveau med et vægtet gennemsnit på
3,0 uden oprunding. Visse prøver kan efter bestemmelsens 2.
pkt. erstatte kravet, forudsat at ansøgeren har opnået
et anført mindsteresultat, og at institutionen ikke har
fastsat krav om højere karakterer eller testresultater.
Bekendtgørelsens §§ 13 og 14 fastlægger
bestemmelser om ansøgningsproces ved sommeroptag og i §
15 om ansøgningsproces ved vinteroptag. I
bekendtgørelsens § 20 fastlægges bestemmelser om
meddelelse af afgørelse, herunder dato for meddelelse af
afgørelse til ansøgeren. Studieåret
påbegyndes almindeligvis i august eller september.
Lov om statens uddannelsesstøtte (SU-loven), jf.
lovbekendtgørelse nr. 1037 af 30. august 2017, samt
bekendtgørelse nr. 1515 af 13. december 2017 om statens
uddannelsesstøtte (SU-bekendtgørelsen)
fastlægger de retlige rammer for tildeling af SU til
uddannelser i Danmark, herunder erhvervsakademi- og
professionsbacheloruddannelser. Det følger heraf, at
EU/EØS-borgere, som har status som vandrende arbejdstagere
eller selvstændige erhvervsdrivende efter EU-retten, eller
som har haft sammenhængende ophold i Danmark i mindst 5
år, og visse familiemedlemmer hertil, har ret til SU på
samme vilkår som danske statsborgere. Der henvises i
øvrigt til redegørelsen for L. N. -dommen i afsnit
2.
3.1.2. Uddannelses- og Forskningsministeriets overvejelser
og den foreslåede ordning
SU-udgifterne til vandrende arbejdstagere fra
EU/EØS-lande er steget betydeligt de senere år, og
udgifterne ser kun ud til at stige yderligere de kommende år,
trods flere tiltag med henblik på at stoppe stigningen i
udgifterne.
På de engelsksprogede erhvervsakademi- og
professionsbacheloruddannelser er 72 pct. af de studerende
engelsksprogede, og kun 21 pct. af disse studerende finder
beskæftigelse i Danmark efter afsluttet uddannelse.
På baggrund af den politiske aftale af 25. juni 2021
lægges der op til, at SU-udgifterne til vandrende
arbejdstagere nedbringes ved at reducere tilgangen til
engelsksprogede uddannelser på erhvervsakademier,
professionshøjskoler og andre udbydere af
erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser. Denne
reduktion af tilgangen til engelsksprogede uddannelser kan ske ved,
at engelsksprogede erhvervsakademi- og
professionsbacheloruddannelser lukkes eller omlægges,
således at disse som udgangspunkt udbydes på dansk.
På denne baggrund foreslås det med § 1, nr. 2,
at der indsættes en ny § 7 c i lov om
erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser.
Den foreslåede § 7 c, stk. 1, fastlægger, at
erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser
omfattet af denne lov udbydes på dansk. Den foreslåede
bestemmelse omfatter erhvervsakademiuddannelser og
professionsbacheloruddannelser, der er tilrettelagt på
heltid, hvilket vil sige uddannelser på Uddannelses- og
Forskningsministeriets område, der finansieres med fuldt
statstilskud i form af heltidstaxameter.
Det foreslåede har således ikke til formål at
ændre uddannelsesinstitutionernes mulighed for at udbyde
efter- og videreuddannelse efter reglerne i lov om
videregående uddannelse (videreuddannelsessystemet) for
voksne, jf. lovbekendtgørelse nr. 1038 af 30. august 2017,
eller i lov om åben uddannelse (erhvervsrettet
voksenuddannelse) m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 609 af 28.
maj 2019.
Den foreslåede § 7 c, stk. 2, vil indebære, at
visse, konkrete udbud af erhvervsakademi- og
professionsbacheloruddannelser vil blive undtaget fra hovedreglen i
den foreslåede § 7 c, stk. 1. Disse konkrete udbud af
erhvervsakademi- og professionsbacheloruddannelser, der
fremgår af bilag 1, vil dermed også efter lovens
ikrafttræden kunne udbydes på engelsk.
Der er med de konkret undtagne udbud af
erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser tale
om en nærmere udmøntning af den politiske aftale af
25. juni 2021, der indeholder en angivelse af konkret undtagne
fagområder på specifikke uddannelsesinstitutioner
og udbudssteder. Det anføres i aftalen, at undtagelserne er
foretaget på baggrund af en politisk helhedsvurdering med
vægt på følgende kriterier: De engelsksprogede
studerende på fagområdet har god beskæftigelse,
uddannelsen er unik, uddannelsen/fagområdet har en
væsentlig betydning for udbudsstedet,
uddannelsen/fagområdet har en særlig betydning for det
regionale arbejdsmarked, samt at uddannelsen/fagområdet vil
være vanskelig at opretholde på dansk, f.eks. pga. sin
geografiske placering. De undtagne uddannelsesudbud svarer til ca.
650 studiepladser.
Endvidere foreslås det med § 1, nr. 2, at der
indsættes en ny § 7 c, stk. 3, hvorefter uddannelses- og
forskningsministeren i særlige tilfælde kan godkende,
at et udbud af en erhvervsakademiuddannelse eller
professionsbacheloruddannelse, der ikke er omfattet af stk. 2, kan
udbydes på et andet sprog end dansk. Bestemmelsen kan f.eks.
anvendes, hvis udbuddet af en uddannelse, der fremgår af
bilag 1, ophører, eller hvis der i øvrigt er
væsentlige grunde hertil, herunder henset til, om det
vurderes hensigtsmæssigt at godkende en erhvervsakademi-
eller professionsbacheloruddannelse med et andet udbudssprog end
dansk set i forhold til de aktuelle samt forventede udgifter til SU
til EU/EØS-borgere med status som vandrende arbejdstagere.
Der henvises i den forbindelse til formålet med den
bagvedliggende aftale i forhold til at reducere SU-udgifterne til
vandrende arbejdstagere og dermed følge op på
forpligtelserne i SU-forliget fra 2013.
Uddannelses- og forskningsministeren vil orientere partierne bag
"Aftale om reduktion af engelsksprogede videregående
uddannelser", inden en uddannelse godkendes efter den
foreslåede § 7 c, stk. 3.
Det foreslåede har ikke til hensigt at ændre den
praksis for udmøntning af § 25 i lov om
erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser,
hvorefter uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte
antallet af studiepladser for uddannelser omfattet af denne lov
(almindeligvis betegnet "dimensionering"). Der vil dermed som
hidtil kunne foretages dimensionering af de omhandlede
uddannelsesinstitutioners udbud.
Det er som udgangspunkt ikke hensigten, at antallet af
studerende på de uddannelser, der fremgår af bilag 1,
eller som på baggrund af uddannelses- og
forskningsministerens godkendelse efter den foreslåede §
7 c, stk. 3, kan udbydes på et andet sprog end dansk,
fremover skal overstige det niveau, der har været lagt til
grund for undtagelsen af uddannelsesudbuddene.
Det foreslås med dette lovforslags § 2, stk. 1, at
loven træder i kraft den 1. januar 2022 og har virkning for
uddannelser, der udbydes fra og med studieåret 2022-23.
Den foreslåede ordning indebærer således, at
erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser fra og
med det ordinære sommeroptag 2022 kun kan udbydes på
dansk, medmindre uddannelsesudbuddet fremgår af bilag 1,
eller uddannelses- og forskningsministeren har godkendt, at
uddannelsen kan udbydes på et andet sprog end dansk.
Det foreslås med § 2, stk. 2, at godkendelsen af
erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser, der
er udbudt på et andet sprog end dansk, bortfalder, medmindre
uddannelsesudbuddet fremgår af bilag 1, jf. § 7 c, stk.
2. Bestemmelsen har til formål at understøtte, at det
med dette lovforslags § 1, nr. 2, og den foreslåede ny
§ 7 c, foreslås, at uddannelser omfattet af loven
fremover udbydes på dansk. I den foreslåede bestemmelse
henvises dog afslutningsvist til § 2, stk. 3, om studerendes
retsstilling.
Med henblik på at allerede optagne studerende på
engelsksprogede erhvervsakademi- eller
professionsbacheloruddannelser har mulighed for at
færdiggøre den (engelsksprogede) uddannelse, som de er
optaget på, foreslås det således med dette
lovforslags § 2, stk. 3, at studerende, der den 1. januar 2022
er optaget på en erhvervsakademiuddannelse eller
professionsbacheloruddannelse, der er udbudt på et andet
sprog end dansk, og som ikke fremgår af bilag 1, har ret til
at færdiggøre uddannelsen i henhold til reglerne for
uddannelsen og på det sprog, som uddannelsen blev udbudt
på, da den studerende blev optaget på uddannelsen.
Den foreslåede § 7 c vil indgå i kapitel 2 i
lov om erhvervsakademiuddannelser og
professionsbacheloruddannelser, der har overskriften "Varighed og
struktur". Med henblik på at afspejle den emnemæssige
udvidelse, der er en konsekvens af den foreslåede § 7 c,
jf. dette lovforslags § 1, nr. 2, foreslås det med
§ 1, nr. 1, at kapiteloverskriften ændres til "Varighed,
struktur og sprog".
3.2. Undervisningssprog på elementer af
erhvervsakademiuddannelser og
professionsbacheloruddannelser
3.2.1. Gældende ret
Efter § 22, stk. 1, i lov om erhvervsakademiuddannelser og
professionsbacheloruddannelser fastsætter uddannelses- og
forskningsministeren regler om uddannelserne, herunder om 1)
lønnet og ulønnet praktik, 2) kvalitetssikring og
kvalitetsudvikling, 3) studieordninger, 4) adgang, indskrivning,
orlov, prøver og eksamen, tilmelding til og afmelding fra
prøver, herunder eventuelle krav til studieaktivitet,
bedømmelse og censorer, 5) anvendelse af det
fælleseuropæiske pointsystem (ECTS), 6) studerendes
pligt til at deltage i uddannelsesforløbet, 7) kriterier for
udvælgelse af talentfulde studerende, der kan deltage i
ekstra uddannelsesaktiviteter, jf. § 7 a, og om udstedelse af
eksamensbeviser, der kan påføres udmærkelse og
anerkendelse, 8) adgangskursus og adgangseksamen til
ingeniøruddannelserne og til lignende tekniske uddannelser,
samt 9) forberedelseskurser for indvandrere og flygtninge.
Lov om erhvervsakademiuddannelser og
professionsbacheloruddannelser - eller bekendtgørelser
udstedt i medfør af loven - indeholder ikke bestemmelser,
der regulerer uddannelsernes udbudssprog, undervisningssprog eller
lignende.
Det er praksis i den administrerende og tilsynsførende
styrelse under Uddannelses- og Forskningsministeriet (Uddannelses-
og Forskningsstyrelsen), at udbud af erhvervsakademi- og
professionsbacheloruddannelser, der er godkendt med dansk som
udbudssprog, også gennemføres med dansk som
undervisningssprog. Dette indebærer, at der undervises
på dansk i alle obligatoriske fag, mens der i valgfag kan
undervises på engelsk, også uden at der er et
tilsvarende valgfag på dansk, men forudsat at der også
er et tilstrækkeligt udbud af relevante dansksprogede
valgfag.
Ovennævnte praksis har bl.a. til formål at
understøtte, at personer, der ikke har engelsk på
B-niveau i den adgangsgivende eksamen, også har mulighed for
at få adgang til visse videregående uddannelser.
Institutioner, der udbyder erhvervsakademiuddannelser og
professionsbacheloruddannelser, skal efter lovens § 8
tilrettelægge den enkelte uddannelse således, at den
studerende inden for den normerede studietid har mulighed for at
gennemføre dele af uddannelsen i udlandet. Bestemmelsen
indebærer, at en del af uddannelsen skal tilrettelægges
sådan, at en studerende, der ønsker at
gennemføre forløbet gennem et udlandsophold, ved
hjemkomst vil kunne fortsætte uddannelsen på samme
trin, som studerende på samme årgang er nået til.
Der kan f.eks. være tale om ét eller flere valgfrie
uddannelsesmoduler eller praktikophold.
De studerende kan således enten på eget initiativ,
eller som led i en udvekslingsaftale mellem den danske
uddannelsesinstitution og en udenlandsk uddannelsesinstitution
eller praktikvirksomhed, gennemføre et relevant uddannelses-
eller praktikforløb i udlandet.
Den danske uddannelsesinstitution modtager tilskud for de dele
af uddannelsen, der gennemføres på institutionen i
Danmark, og det er forudsat, at der er balance mellem ind- og
udgående udvekslingsstuderende.
3.2.2. Uddannelses- og Forskningsministeriets overvejelser
og den foreslåede ordning
Det foreslås med dette lovforslags § 1, nr. 2, jf.
afsnit 3.1, at erhvervsakademiuddannelser og
professionsbacheloruddannelser udbydes på dansk. Det
forventes, at en lang række af de engelsksprogede
uddannelsesforløb, som udenlandske udvekslingsstuderende har
kunnet gennemføre som led i en udvekslingsaftale, dermed som
udgangspunkt vil bortfalde.
Uanset det foreslåede bør det fortsat være
muligt for uddannelsesinstitutioner, der udbyder erhvervsakademi-
og professionsbacheloruddannelser, at indgå i gensidigt
forpligtende udvekslingsaftaler med uddannelsesinstitutioner i
udlandet, og dermed fortsat understøtte, at studerende
på disse uddannelser kan deltage i udveksling som en del af
deres uddannelse, jf. lovens § 8.
På den baggrund foreslås det med lovforslagets
§ 1, nr. 3, at der indsættes en ny § 22, stk. 1,
nr. 3, i lov om erhvervsakademiuddannelser og
professionsbacheloruddannelser, hvorefter uddannelses- og
forskningsministeren fastsætter regler om
uddannelseselementer, der udbydes på et undervisningssprog,
der afviger fra det sprog, som den samlede uddannelse udbydes
på.
Det er hensigten med det foreslåede, at der
fastsættes bestemmelser, der gør det muligt at udbyde
erhvervsakademi- og professionsbacheloruddannelser, hvor dele af
den enkelte uddannelse kan gennemføres på et andet
undervisningssprog end det godkendte udbudssprog. Forslaget vil
herunder muliggøre engelsksprogede elementer i uddannelser,
der er godkendt med dansk som udbudssprog.
Det indgår heri, at der kan fastsættes regler om, i
hvilket omfang fremmedsproglige elementer kan indgå i
uddannelsen (opgjort i ECTS-point). Det er hensigten, at der i den
forbindelse tages højde for, at de enkelte uddannelsesudbud
bevarer deres sproglige identitet, og herudover at der ikke skabes
systemiske barrierer for studerende fra erhvervsuddannelserne, som
ønsker optagelse på en erhvervsakademi- eller
professionsbacheloruddannelse, således at det
understøttes, at personer, der ikke har engelsk på
B-niveau i den adgangsgivende eksamen, også har mulighed for
at få adgang til visse videregående uddannelser.
4. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslagets økonomiske konsekvenser forventes at
være et samlet offentligt mindreforbrug sammensat af
mindreforbrug på SU og taxameterudgifter. Før
tilbageløb af skatter og afgifter er mindreudgiften på
SU på 26 mio. kr. i 2022, 73 mio. kr. i 2023, 110 mio. kr. i
2024, 127 mio. kr. i 2025, 131 mio. kr. i 2026, 132 mio. kr. i 2027
og 133 mio. kr. varigt fra 2028. Dette svarer til udgifter efter
tilbageløb af skatter og afgifter på 14 mio. kr. i
2022, 39 mio. kr. i 2023, 58 mio. kr. i 2024, 67 mio. kr. i 2025,
69 mio. kr. i 2026, 70 mio. kr. i 2027 og 70 mio. kr. varigt fra
2028 efter tilbageløb af skatter og afgifter.
Dertil kommer et forventet mindreforbrug på
taxameterudgifter på 98 mio. kr. i 2023, 166 mio. kr. i 2024,
193 mio. kr. i 2025 og 211 mio. kr. varigt fra 2026.
Dette svarer i alt til mindreudgifter på 14 mio. kr. i
2022, 137 mio. kr. i 2023, 224 mio. kr. i 2024, 260 mio. kr. i
2025, 280 mio. kr. i 2026 og 281 mio. kr. varigt fra 2027.
Lovforslaget forventes ikke at have implementeringskonsekvenser
for det offentlige.
Principperne for digitaliseringsklar lovgivning er ikke
relevante for dette lovforslag.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
8. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige
konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 5. august 2021
til den 2. september 2021 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet, Akademikerne, Ankestyrelsen,
Akkrediteringsrådet, Arkitektskolen Aarhus, Copenhagen
Business School, Danmarks Akkrediteringsinstitution, Danmarks
Forsknings- og Innovationspolitiske Råd, Danmarks Medie- og
Journalisthøjskole, Danmarks Private Skoler - grundskoler og
gymnasier, Danmarks Statistik, Danmarks Tekniske Universitet, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, Dansk
Magisterforening, Danske Erhvervsakademier, Danske Erhvervsskoler
og Gymnasier - Bestyrelserne, Danske Erhvervsskoler og Gymnasier -
lederne, Danske Forlag, Danske Gymnasier, Danske HF & VUC,
Danske Landbrugsskoler, Danske Professionshøjskoler, Danske
Rederier, Danske Regioner, Danske Revisorer, Danske Revisorer -
FSR, Danske SOSU-skoler, Danske SOSU-skoler-Bestyrelserne, Danske
Studerendes Fællesråd, Danske Universiteter,
Datatilsynet, Designskolen Kolding, Det Kongelige Danske
Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering, DI,
Djøf, Erhvervsakademi Kolding, Erhvervsakademi Midt-Vest,
Erhvervsakademi Zealand, Erhvervsakademi Syd-Vest, Erhvervsakademi
Aarhus, Erhvervsakademi Copenhagen Business Academy,
Erhvervsakademi Dania, EVA-Danmarks Evalueringsinstitut, Fagligt
Fælles Forbund - 3F, FGU Danmark, FH-Fagbevægelsens
Hovedorganisation, Finanssektorens Arbejdsgiverforening,
Finanstilsynet, Fredericia Maskinmesterskole, Gymnasiernes
Bestyrelsesforening, HK/Stat, Ingeniørforeningen, IDA,
IT-Universitetet i København, KL, Københavns
Erhvervsakademi, Københavns Maskinmesterskole,
Københavns Professionshøjskole, Københavns
Universitet, Marstal Navigationsskole, MARTEC, OpenDenmark,
Professionshøjskolen Absalon, Rektorkollegiet for de
kunstneriske og kulturelle uddannelser, Rektorkollegiet for de
maritime uddannelser, Rigsrevisionen, Roskilde Universitet,
Rådet for Erhvervsakademiuddannelser og
Professionsbacheloruddannelser, Rådet for de
grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser, Rådet for
Voksen og Efteruddannelse, SIMAC, Skagen Skipperskole, Skoleskibet
Georg Stage, Studievalg Danmark, Svendborg Søfartsskole,
Syddansk Universitet, Teknisk Landsforbund, University College
Lillebælt, University College Nordjylland, University College
Syddanmark, VIA University College, VUC Bestyrelsesforeningen,
Aalborg Universitet, Århus Maskinmesterskole og Aarhus
Universitet.
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Samlede mindreudgifter for staten: | Ingen | 2022: 14 mio. kr. | 2023: 137 mio. kr. | 2024: 224 mio. kr. | 2025: 260 mio. kr. | 2026: 280 mio. kr. | 2027 og derefter: 281 mio. kr. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering / Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Kapitel 2 i lov om erhvervsakademiuddannelser og
professionsbacheloruddannelser har overskriften "Varighed og
struktur".
Det foreslås med § 1, nr. 1, at kapiteloverskriften ændres til
"Varighed, struktur og sprog".
Forslaget har til formål at afspejle den emnemæssige
udvidelse af kapitlets indhold, der er en konsekvens af den
foreslåede § 7 c, jf. dette lovforslags § 1, nr. 2,
hvormed der fastsættes nye retlige rammer for udbudssprog
på erhvervsakademi- og professionsbacheloruddannelser.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets almindelige
bemærkninger, afsnit 3.1.2.
Til nr. 2
Erhvervsakademi- og professionsbacheloruddannelser er reguleret
af lov om erhvervsakademiuddannelser og
professionsbacheloruddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr.
1343 af 10. december 2019. Loven indeholder ikke bestemmelser, der
regulerer uddannelsernes udbudssprog, undervisningssprog eller
lignende.
Der er med hjemmel i lov om erhvervsakademiuddannelser og
professionsbacheloruddannelser udstedt en generel og flere
specifikke uddannelsesbekendtgørelser.
Bekendtgørelserne regulerer ikke uddannelsernes udbudssprog,
undervisningssprog eller lignende, bortset fra at det i § 20,
stk. 2, nr. 11, i bekendtgørelse om
erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser
fastlægges, at studieordningens institutionsdel skal
indeholde regler om eventuelle krav om læsning af tekster
på fremmedsprog og angivelse af, hvilket kendskab til
fremmedsprog dette forudsætter.
Erhvervsakademi- og professionsbacheloruddannelserne udbydes
overvejende på dansk, men visse uddannelser udbydes
også på engelsk, og enkelte uddannelser udbydes alene
på engelsk.
Erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser
udbydes af erhvervsakademier og professionshøjskoler, men
kan også udbydes af universiteter, medie- og
journalisthøjskolen samt maritime
uddannelsesinstitutioner.
Det foreslås med § 1, nr. 2, at der i lov om
erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser
indsættes § 7 c, stk. 1,
hvorefter erhvervsakademiuddannelser og
professionsbacheloruddannelser omfattet af denne lov udbydes
på dansk, jf. dog stk. 2 og 3.
Bestemmelsen pålægger således udbydere af
erhvervsakademi- og professionsbacheloruddannelser, at uddannelser
omfattet af loven skal udbydes på dansk.
Det foreslås med § 1, nr. 2, at der indsættes
§ 7 c, stk. 2, der - som en
modifikation til den foreslåede § 7 c, stk. 1 -
fastlægger, at uddannelsesudbud, der fremgår af bilag
1, kan udbydes på engelsk.
De pågældende uddannelsesudbud, som foreslås
undtaget fra den foreslåede generelle begrænsning i
§ 7 c, stk. 1, er et resultat af den politiske aftale af 25.
juni 2021.
Det fremgår af aftalen, at undtagelserne er foretaget
på baggrund af en politisk helhedsvurdering med vægt
på følgende kriterier: De engelsksprogede studerende
på fagområdet har god beskæftigelse, uddannelsen
er unik, uddannelsen/fagområdet har en væsentlig
betydning for udbudsstedet, uddannelsen/fagområdet har en
særlig betydning for det regionale arbejdsmarked, samt at
uddannelsen/fagområdet vil være vanskelig at opretholde
på dansk, f.eks. pga. sin geografiske placering. De undtagne
uddannelsesudbud svarer til ca. 650 studiepladser.
Herudover foreslås det med § 1, nr. 2, at der
indsættes § 7 c, stk. 3,
hvorefter uddannelses- og forskningsministeren i særlige
tilfælde kan godkende, at et udbud af en
erhvervsakademiuddannelse eller professionsbacheloruddannelse, der
ikke er omfattet af stk. 2, kan udbydes på et andet sprog end
dansk.
Som det fremgår af ordlyden af den foreslåede §
7 c, stk. 3, vil bemyndigelsen alene kunne anvendes i særlige
tilfælde, f.eks. hvis udbuddet af en uddannelse, der
fremgår af bilag 1, ophører, eller hvis der i
øvrigt er væsentlige grunde hertil, herunder henset
til, om det vurderes hensigtsmæssigt at godkende en
erhvervsakademi- eller professionsbacheloruddannelse med et andet
udbudssprog end dansk set i forhold til de aktuelle samt forventede
udgifter til SU til EU/EØS-borgere med status som vandrende
arbejdstagere. Der henvises i den forbindelse til formålet
med den bagvedliggende aftale i forhold til at reducere
SU-udgifterne til vandrende arbejdstagere og dermed følge op
på forpligtelserne i SU-forliget fra 2013. I forhold til den
konkrete uddannelse, der godkendes, kan der herunder lægges
vægt på et eller flere kriterier, der svarer til de
kriterier, der indgik i overvejelserne bag den politiske aftale,
herunder f.eks. forventet beskæftigelse for
færdiguddannede fra uddannelsen, betydningen for det
regionale arbejdsmarked m.v.
Det bemærkes i øvrigt, at Uddannelses- og
Forskningsministeriet vil følge udviklingen og på den
baggrund selv tage initiativ til eventuelt at bringe den
foreslåede § 7 c, stk. 3, i anvendelse.
Endeligt bemærkes det, at det foreslåede ikke har
til hensigt at ændre den praksis for udmøntning af
§ 25 i lov om erhvervsakademiuddannelser og
professionsbacheloruddannelser, hvorefter uddannelses- og
forskningsministeren kan fastsætte antallet af studiepladser
for uddannelser omfattet af denne lov (almindeligvis betegnet
"dimensionering"). Der vil dermed som hidtil kunne foretages
dimensionering af de omhandlede uddannelsesinstitutioners
udbud.
Det er som udgangspunkt ikke hensigten, at antallet af
studerende på de uddannelser, der fremgår af bilag 1,
eller som på baggrund af uddannelses- og
forskningsministerens godkendelse efter den foreslåede §
7 c, stk. 3, kan udbydes på et andet sprog end dansk,
fremover skal overstige det niveau, der har været lagt til
grund for undtagelsen af uddannelsesudbuddene.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets almindelige
bemærkninger, afsnit 3.1.2.
Til nr. 3
Efter § 22, stk. 1, i lov om erhvervsakademiuddannelser og
professionsbacheloruddannelser fastsætter uddannelses- og
forskningsministeren regler om uddannelserne, herunder om praktik,
kvalitetssikring og kvalitetsudvikling, studieordninger, adgang og
eksamen m.v.
Ifølge praksis i den administrerende og
tilsynsførende styrelse (Uddannelses- og
Forskningsstyrelsen) skal udbud af erhvervsakademi- og
professionsbacheloruddannelser, der er godkendt med dansk som
udbudssprog, også gennemføres med dansk som
undervisningssprog. Der skal dermed undervises på dansk i
alle obligatoriske fag, mens der i valgfag kan undervises på
engelsk, også uden at der er et tilsvarende valgfag på
dansk, men forudsat at der også er et tilstrækkeligt
udbud af relevante dansksprogede valgfag.
Institutioner, der udbyder erhvervsakademiuddannelser og
professionsbacheloruddannelser, skal efter § 8 i lov om
erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser
tilrettelægge den enkelte uddannelse således, at den
studerende inden for den normerede studietid har mulighed for at
gennemføre dele af uddannelsen i udlandet. Dette
indebærer, at en del af uddannelsen skal tilrettelægges
sådan, at en studerende, der ønsker at
gennemføre forløbet gennem et udlandsophold, ved
hjemkomst vil kunne fortsætte uddannelsen på samme
trin, som studerende på samme årgang er nået til.
Der kan f.eks. være tale om ét eller flere valgfrie
uddannelsesmoduler eller praktikophold.
Med henblik på at understøtte, at
uddannelsesinstitutionerne fortsat vil have mulighed for at
indgå aftaler om udveksling af studerende med
uddannelsesinstitutioner i udlandet, foreslås det med §
1, nr. 3, at der indsættes en ny §
22, stk. 1, nr. 3, i lov om erhvervsakademiuddannelser og
professionsbacheloruddannelser, hvorefter uddannelses- og
forskningsministeren fastsætter regler om
uddannelseselementer, der udbydes på et undervisningssprog,
der afviger fra det sprog, som den samlede uddannelse udbydes
på.
Det er hensigten med det foreslåede, at der
fastsættes bestemmelser, der gør det muligt at udbyde
erhvervsakademi- og professionsbacheloruddannelser, hvor dele af
den enkelte uddannelse kan gennemføres på et andet
undervisningssprog end det godkendte udbudssprog. Forslaget vil
herunder muliggøre engelsksprogede elementer i uddannelser,
der er godkendt med dansk som udbudssprog.
Det indgår heri, at der kan fastsættes regler om, i
hvilket omfang fremmedsproglige elementer kan indgå i
uddannelsen (opgjort i ECTS-point). Det er hensigten, at der i den
forbindelse tages højde for, at de enkelte uddannelsesudbud
bevarer deres sproglige identitet, hvilket vil indebære, at
størstedelen af undervisningen skal foregå på
det sprog, som udbuddet er godkendt til. Bemyndigelsen vil blive
udmøntet efter dialog med institutionerne.
Fastlæggelsen af de konkrete rammer for brugen af
fremmedsprog på dansksprogede udbud skal endvidere ske under
hensyntagen til, at der ikke skabes systemiske barrierer for
studerende fra erhvervsuddannelserne, som ønsker optagelse
på en erhvervsakademi- eller professionsbacheloruddannelse.
Det forudsættes derfor, at der i forbindelse med overvejelser
om, hvilke uddannelsesudbud der hensigtsmæssigt vil kunne
udbydes med engelsksprogede elementer, vil indgå en vurdering
af efterspørgsel og behov for engelsksprogede
uddannelseselementer, og at der dermed også fortsat skal
være mulighed for at opretholde en praksis, som
understøtter, at personer, der ikke har engelsk på
B-niveau i den adgangsgivende eksamen, også har mulighed for
at få adgang til visse videregående uddannelser.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets almindelige
bemærkninger, afsnit 3.2.2.
Til nr. 4
Det foreslås med § 1, nr. 4, at der i lov om
erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser
indsættes et bilag 1, der
indeholder oplysning om de uddannelsesinstitutioner, udbudssteder
og uddannelsesudbud, som efter den foreslåede § 7 c,
stk. 2, kan udbydes på engelsk, jf. dette lovforslags §
1, nr. 2.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets almindelige
bemærkninger, afsnit 3.1.2, samt bemærkninger til
§ 1, nr. 2.
Til §
2
I §§ 13 og 14 i bekendtgørelse nr. 97 af 25.
januar 2021 om adgang til erhvervsakademiuddannelser og
professionsbacheloruddannelser fastlægges bestemmelser om
ansøgningsproces ved sommeroptag og i § 15 om
ansøgningsproces ved vinteroptag. I bekendtgørelsens
§ 20 fastlægges bestemmelser om meddelelse af
afgørelse, herunder dato for meddelelse af afgørelse
til ansøgeren. Studieåret påbegyndes
almindeligvis i august eller september, og der kan almindeligvis
indgives ansøgning om optagelse ved sommeroptaget fra den 1.
februar samme år.
Det foreslås i stk. 1, at
loven træder i kraft den 1. januar 2022 og har virkning for
uddannelser, der udbydes fra og med studieåret 2022-23.
Det foreslåede indebærer - sammenholdt med den
foreslåede § 7 c, stk. 1-3, jf. dette lovforslags §
1, nr. 2 - at erhvervsakademiuddannelser og
professionsbacheloruddannelser fra og med det ordinære
sommeroptag 2022 kun kan udbydes på dansk, medmindre
uddannelsesudbuddet fremgår af bilag 1, eller uddannelses- og
forskningsministeren har godkendt, at uddannelsen kan udbydes
på et andet sprog end dansk.
Det foreslås i stk. 2, at
godkendelsen af erhvervsakademiuddannelser og
professionsbacheloruddannelser, der er udbudt på et andet
sprog et dansk, og som ikke fremgår af bilag 1, jf. § 7
c, stk. 2, bortfalder.
De omhandlede uddannelsesinstitutioner vil blive underrettet
særskilt om bortfaldet af godkendelserne.
Det foreslås i stk. 3, at
studerende, der den 1. januar 2022 er optaget på en
erhvervsakademiuddannelse eller professionsbacheloruddannelse, der
er udbudt på et andet sprog end dansk, og som ikke
fremgår af bilag 1, har ret til at færdiggøre
uddannelsen i henhold til reglerne for uddannelsen og på det
sprog, som uddannelsen blev udbudt på, da den studerende blev
optaget på uddannelsen.
Det foreslåede indebærer, at studerende, der den 1.
januar 2022 er optaget på en erhvervsakademiuddannelse eller
en professionsbacheloruddannelse, der er udbudt på engelsk
eller et andet sprog, der ikke er dansk, kan fortsætte deres
uddannelsesforløb i henhold til reglerne for
uddannelsen.
Lov om erhvervsakademiuddannelser og
professionsbacheloruddannelser gælder ikke for
Færøerne og Grønland og indeholder ikke en
hjemmel til at sætte loven i kraft for Færøerne
og Grønland.
Derfor gælder nærværende lov heller ikke for
Færøerne og Grønland.
Bilag 2
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om erhvervsakademiuddannelser og
professionsbacheloruddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr.
1343 af 10. december 2019, som ændret ved § 1 i lov nr.
363 af 9. marts 2021, foretages følgende
ændringer: | | | | | | 1. Overskriften til kapitel 2 affattes
således: | | | | Kapitel 2 Varighed og
struktur | | »Kapitel 2 Varighed, struktur
og sprog« | | | | § 7 b.
--- | | 2. Efter
§ 7 b indsættes i kapitel
2: | | | | | | Ȥ 7 c.
Erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser
omfattet af denne lov udbydes på dansk, jf. dog stk. 2 og
3. | | | Stk. 2.
Uddannelsesudbud, der fremgår af bilag 1, kan udbydes
på engelsk. | | | Stk. 3.
Uddannelses- og forskningsministeren kan i særlige
tilfælde godkende, at et udbud af en
erhvervsakademiuddannelse eller professionsbacheloruddannelse, der
ikke er omfattet af stk. 2, kan udbydes på et andet sprog end
dansk.« | | | | § 22.
Uddannelses- og forskningsministeren fastsætter regler om
uddannelserne, herunder om: | | | 1) --- | | | 2) --- | | 3. I § 22, stk. 1, indsættes efter nr.
2 som nyt nummer: | | | »3) Uddannelseselementer, der
udbydes på et undervisningssprog, der afviger fra det sprog,
som den samlede uddannelse udbydes på.« | 3)-9) --- | | Nr. 3-9 bliver herefter nr. 4-10. | | | | | | 4. Som Bilag 1 indsættes bilag 1 til denne
lov. |
|