Betænkning afgivet af Uddannelses-
og Forskningsudvalget den 14. december 2021
1. Ændrinsgforslag
Enhedslistens medlemmer af udvalget har
stillet 3 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, DF, SF, KF, NB og LA) indstiller lovforslaget til
vedtagelse uændret.
Et mindretal i
udvalget (RV og FG) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (EL) vil ved 3. behandling stemme
hverken for eller imod lovforslaget. Mindretallet vil stemme for de
stillede ændringsforslag.
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og
dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
bemærker, at lovforslaget er en udløber af EU's regler
om rettigheder for borgere i EU, som er defineret som vandrende
arbejdstagere. Regler, som betyder, at hvis man som EU-borger
kommer til Danmark og tager et arbejde bare nogle få timer om
ugen, får man en række rettigheder, herunder retten til
at søge ind på en uddannelse betalt af de danske
skatteydere og retten til at få SU betalt af danske
skatteydere. Nogle vil sige, at den ret også gælder den
anden vej. Hvis danske unge rejste til Rumænien, ville de
også have ret til at søge ind på uddannelser
dér. Der er bare ikke de samme muligheder for at modtage SU
i Rumænien, som der er i Danmark, og derfor bliver det
selvfølgelig meget mere attraktivt for unge i Rumænien
og øvrige EU-lande at rejse til Danmark og få en
uddannelse, end det er for danske unge at rejse den anden vej.
På baggrund af en dom ved
EU-Domstolen i 2012 krævede og fik vi fra Dansk Folkepartis
side et punkt herom med i den aftale om SU, som den daværende
radikale uddannelsesminister indgik i 2013. I aftalen står
der følgende:
»Partierne konstaterer, at dommen
medfører merudgifter til SU, og tager til efterretning, at
regeringen vil indarbejde det nuværende skøn på
200 mio. kr. efter skat og tilbageløb på de kommende
finanslove. Partierne er enige om at følge udviklingen, og
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående
Uddannelser vil fremlægge en årlig status for
udviklingen i antallet af EU- og EØS-borgere, der modtager
SU i kraft af status som arbejdstagere, og udgifterne hertil, og
ministeren vil på den baggrund mødes med
forligskredsen. Såfremt udviklingen afviger væsentligt
fra det forudsatte, forpligter partierne sig til i forligskredsen
at sikre finansiering inden for SU-området og
iværksætte relevante værnsinitiativer. I den
forbindelse vil Danmark arbejde aktivt i enhver relevant
europæisk sammenhæng for at fremme
forudsætningerne for at opretholde det nuværende danske
SU-system. I sidste ende forpligter partierne sig om
nødvendigt til at omlægge SU-systemet.«
I Dansk Folkeparti så vi allerhelst,
at EU-reglerne blev ændret, så Danmark selv kan
bestemme, hvem Danmark vil invitere hertil for at studere, som vi
gjorde før 2012. Men skiftende regeringer har ikke haft det
store held med at påvirke EU-reglerne. Man kan være
usikker på, hvor ihærdigt de skiftende ministre
på området reelt har arbejdet for at opfylde punktet i
aftalen. I Dansk Folkeparti ønsker vi ikke at omlægge
SU-systemet, og vi ønsker heller ikke at sætte SU'en
ned for de danske studerende for at finansiere SU til unge fra EU,
og derfor ender vi med værnsinitiativer.
Lovforslaget er et værnsinitiativ,
som skal begrænse antallet af EU-studerende og dermed
begrænse omfanget af de skattepenge, som Danmark bruger
på SU til EU-studerende. Forslaget betyder, at uddannelser
på professionshøjskoler og erhvervsakademier for
fremtiden som hovedregel kun udbydes på dansk.
I Dansk Folkeparti havde vi gerne set, at
vi kunne have udbredt reglen til alle bacheloruddannelser og
uddannelser på universiteterne, men nu tager vi første
skridt. Samtidig justeres reglerne, så vi fremadrettet
på de dansksprogede uddannelser på erhvervsakademier og
professionshøjskoler kan have særlige tilfælde
af enkelte elementer på et andet sprog end dansk. Det kunne
være, fordi man havde en særlig dygtig
gæstelærer fra et andet land, og det kunne være
for at have udvekslingsstuderende, som kom her, samtidig med at
danske studerende kom på udveksling ude i verden. Vi skal
ikke lukke os for verden; vi skal bare sikre os, at vi bruger vores
skatteyderes penge på en forsvarlig måde.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal (EL)
tiltrådt af et mindretal (RV og
FG):
1) I
det under nr. 2 foreslåede § 7 c, stk. 1, ændres »2 og
3« til: »2-4«.
[Udvidelse af mulighed for at
udbyde visse professionsbacheloruddannelser på engelsk]
2)
Efter det under nr. 2 foreslåede
§ 7 c, stk. 3,
indsættes:
»Stk. 4.
Professionsbacheloruddannelser tilrettelagt som
overbygningsuddannelser (top-up), og som ikke fremgår af
bilag 1, kan til og med 1. september 2023 udbydes på et andet
sprog end dansk.«
[Forlængelse af mulighed for
udbud af visse engelsksprogede professionsbacheloruddannelser]
Til § 2
3) I
det foreslåede stk. 2
indsættes efter »stk. 3«: »og 4«.
[Yderligere undtagelse fra
ikrafttrædelsesbestemmelsen]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget er en konsekvens af
ændringsforslag nr. 2 og indebærer en yderligere
undtagelse til det under § 1, nr. 2, foreslåede § 7
c, stk. 1.
Til nr. 2
Ændringsforslaget har til
formål at give studerende på engelsksprogede
erhvervsakademiuddannelser mulighed for at gennemføre en
engelsksproget professionsbacheloruddannelse som
overbygningsuddannelse (top-up).
Ændringsforslaget har til
formål at sikre, at mulighederne for at
færdiggøre den planlagte uddannelse ikke forringes for
nuværende studerende. Det sikres derfor, at studerende, der
senest den 1. september 2021 er indskrevet på en
erhvervsakademiuddannelse, kan optages på en engelsksproget
top-up-uddannelse senest den 1. september 2023, således at
studerende, der er gået i gang med en engelsksproget
erhvervsakademiuddannelse med forventning om at kunne
færdiggøre en uddannelse på niveau 6 i den
europæiske kvalifikationsramme, ikke afskæres denne
mulighed.
Til nr. 3
Ændringsforslaget er en konsekvens af ændringsforslag
nr. 2 og indebærer en yderligere undtagelse til den
foreslåede ikrafttrædelsesbestemmelse i § 2, stk.
2.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 10. november
2021 og var til 1. behandling den 18. november 2021. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Uddannelses- og
Forskningsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
uddannelses- og forskningsministeren sendte den 9. august 2021
dette udkast til udvalget, jf. UFU alm. del - bilag 110
(folketingsåret 2020-21). Den 10. november 2021 sendte
uddannelses- og forskningsministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
2 spørgsmål til uddannelses- og forskningsministeren
til skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.
Ida Auken (S) Jens Joel (S) Julie
Skovsby (S) Kasper Roug (S) Kasper Sand Kjær (S) fmd. Rasmus Horn Langhoff (S) Rasmus
Stoklund (S) Anne Paulin (S) Troels Ravn (S) Jan Bjergskov Larsen
(SF) Astrid Carøe (SF) Abbas Razvi (RV) Katrine
Robsøe (RV) Victoria Velasquez (EL) Eva Flyvholm (EL) Uffe
Elbæk (FG) Bertel Haarder (V) Kenneth Mikkelsen (V) Carsten
Kissmeyer (V) Mads Fuglede (V) Heidi Bank (V) Ulla
Tørnæs (V) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Marie Krarup
(DF) Alex Ahrendtsen (DF) Britt Bager (KF) Birgitte Bergman (KF)
Peter Seier Christensen (NB) Henrik Dahl (LA)
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 12 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Frie Grønne, Danmarks Nye
Venstrefløjsparti (FG) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |