Skriftlig fremsættelse (28. oktober
2021)
Finansministeren
(Nicolai Wammen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om velfærd
(Lovforslag nr. L 57)
Lovforslaget har til formål at sikre,
at det demografiske træk på velfærden
dækkes, sådan at udgifterne følger med den
demografiske udvikling. Med lovforslaget forpligtes den til enhver
tid siddende finansminister til at prioritere en offentlig
forbrugsvækst, der (mindst) modsvarer den demografiske
udvikling i det kommende finansår, eller fremlægge
tiltag, der kan sikre dette.
Med lovforslaget foreslås det, at
finansministeren hvert år senest i august måned
offentliggør en opgørelse af væksten i det
demografiske træk på det offentlige forbrug for det
kommende finansår. Det demografiske træk på det
offentlige forbrug er et mekanisk mål for ændringerne i
det samlede udgiftstræk på det offentlige forbrug
drevet af den forventede demografiske udvikling.
Lovforslaget tager udgangspunkt i, at
skønnet for den offentlige forbrugsvækst på
baggrund af de konkrete prioriteringer for det kommende
finansår (mindst) skal modsvare det opgjorte demografiske
træk i august måned.
Forpligtelsen kan opfyldes ved de
årlige forhandlinger om kommunernes og regionernes
økonomi, på finanslovforslaget eller ved at
fremlægge nye politiske initiativer i øvrigt.
Såfremt den skønnede realvækst ikke som minimum
modsvarer det opgjorte demografiske træk, fremlægger
regeringen tiltag, der sikrer den ønskede offentlige
forbrugsvækst.
Forpligtelsen gælder ikke under
exceptionelle omstændigheder, f.eks. ved alvorlige
økonomiske tilbageslag eller udsædvanlige begivenheder
uden for statens kontrol, som har væsentlige konsekvenser for
tilrettelæggelsen af finanspolitikken og for
forbrugsvæksten i det kommende finansår.
Lovforslaget vil ikke ændre på,
at de konkrete årlige velfærdsprioriteringer
fastlægges i finansloven og økonomiaftalerne med
kommuner og regioner, ligesom at serviceniveauet og antal
medarbejdere på det enkelte sygehus, plejehjem,
børnehave mv. vil afhænge af de lokale behov og
prioriteringer ude i kommunerne og regionerne med respekt for
aftalesystemet med KL og Danske Regioner samt den demokratiske
beslutningsproces i de enkelte kommuner og regioner tæt
på borgeren.
Endeligt foreslås det, at
finansministeren og indenrigs- og boligministeren hvert år
udarbejder en redegørelse om forvaltningen af loven, som
finansministeren sender til Folketinget inden udgangen af august
måned.
Loven foreslås at træde i kraft
1. juli 2022, således at den er gældende på
tidspunktet for finanslovforslaget for 2023.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.