Betænkning afgivet af Finansudvalget
den 7. april 2022
1. Ændringsforslag
Venstres medlemmer af udvalget har stillet
5 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et mindretal i
udvalget (S, SF og EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.
Et andet
mindretal i udvalget (V, KF og LA) indstiller lovforslaget
til forkastelse ved 3. behandling.
Mindretallet vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (RV) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme imod de stillede ændringsforslag.
Et fjerde
mindretal i udvalget (DF) vil ved 3. behandling
redegøre for sin stilling til lovforslaget. Mindretallet vil
stemme for de stillede ændringsforslag.
Nye Borgerlige, Frie Grønne,
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet, Socialistisk
Folkeparti og Enhedslisten
Socialdemokratiets, Socialistisk
Folkepartis og Enhedslistens medlemmer af udvalget bemærker,
at der som følge af det nationale kompromis om dansk
sikkerhedspolitik bør ses bort fra forsvarsudgifter i
opgørelsen af det demografiske træk og væksten i
det offentlige forbrug.
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget finder det
bekymrende, at regeringen med lovforslaget vil forpligte den til
enhver tid siddende regering til hvert år at bruge flere
penge på velfærd, uagtet om der for den siddende
regering er finanspolitiske muligheder for på ansvarlig vis
at kunne prioritere de øgede udgifter. Det er dybt
problematisk, at regeringen ensidigt fokuserer på, hvordan
der kan bruges flere penge, uden samtidig at forholde sig til, hvor
pengene skal komme fra.
Venstre har givet et
velfærdsløfte om, at pengene skal følge med,
når der kommer flere ældre og flere børn.
Venstre mener, at udviklingen i det demografiske træk
medfører behov for, at der prioriteres flere penge til
velfærd. Det er derfor centralt for Venstre, at vi også
i fremtiden har råd til at finansiere det danske
velfærdssamfund. Men hele forudsætningen for at kunne
levere mere og bedre velfærd er naturligvis, at der
føres en politik, der øger Danmarks velstand, og som
kontinuerligt bidrager til at fremtidssikre dansk
økonomi.
Venstre noterer sig, at der ikke er flertal
for regeringens forslag. Det er godt for fremtidige regeringers
muligheder for at sikre en økonomisk ansvarlig styring af de
danske statsfinanser. Og det er givende for, at danskerne kan have
tillid til, at de offentlige udgifter styres i forhold til
udviklingen af de offentlige indtægter.
Venstre har stillet ændringsforslag
til lovforslaget. Venstre har foreslået, at
velfærdsloven ændres til en vækst- og
velfærdslov. For Venstre mener, at det er sund fornuft og
ansvarligt, at stigende udgifter til velfærd betinges af, at
den økonomiske vækst og velstand giver mulighed for,
at der kan prioriteres flere penge til velfærd.
Venstres forslag til en vækst- og
velfærdslov indebærer, at væksten i dansk
velstand som minimum skal følge det stigende offentlige
forbrug. Hvis ikke velstanden følger med, skal den til
enhver tid siddende finansminister forpligtes til at
fremlægge forslag, der kan sikre, at velstanden løftes
til minimum det niveau, som man ønsker at øge det
offentlige forbrug med. Det kan f.eks. være initiativer, der
sikrer, at det bedre kan betale sig at arbejde. Det er en ansvarlig
måde at sikre mere velfærd, da man dermed sikrer, at
der også fortsat er råd til stigende udgifter til
velfærd.
Konkret har Venstre foreslået, at
skønnet for realvæksten i bnp for det
efterfølgende finansår som minimum skal være det
samme som det demografiske træk i procent. Hvis ikke det er
tilfældet, forpligtes finansministeren til at fremlægge
forslag til initiativer, der varigt øger bnp strukturelt
svarende til differencen mellem den skønnede vækst i
bnp og det demografiske træk. Det offentlige forbrug kan
hæves efter gennemførelse af de foreslåede
initiativer.
Venstres forslag indebærer
naturligvis også, at stigningen i det offentlige forbrug sker
inden for skattestoppets rammer. For det skal ikke være
dyrere at være dansker eller dyrere at drive virksomhed.
Venstres vej er den ansvarlige vej.
Venstres medlemmer af udvalget er bekymrede
over, at regeringen endnu engang viser evne til at bruge penge,
uden at regeringen på nogen måde forholder sig til,
hvordan vi gør Danmark rigere.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af et mindretal (V),
tiltrådt af et mindretal (KF, DF
og LA):
1)
Titlen affattes således:
»Forslag
til
lov om vækst og velfærd.«
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 4]
Til § 1
2) I
stk. 1 indsættes efter »det
offentlige forbrug«: »og skønnet for
realvæksten i bnp«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 4]
Til § 2
3) I
stk. 1, 3. pkt., indsættes efter
»der kan sikre dette«: », jf. dog stk.
2«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 4]
4)
Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 2.
Stk. 1, 2. og 3. pkt., finder kun anvendelse, i tilfælde af
at skønnet for realvæksten i bnp som minimum er
på samme niveau som det demografiske træk i procent.
Hvis realvæksten i bnp ikke modsvarer væksten i det
demografiske træk, skal finansministeren fremlægge
tiltag, der varigt øger bnp strukturelt svarende til
differencen mellem den skønnede realvækst i bnp og det
demografiske træk. Det offentlige forbrug kan hæves,
som anført i stk. 1, når de fremlagte tiltag er
gennemført.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
[Realvæksten i det offentlige
forbrug betinges af en tilsvarende realvækst i bnp]
Ny paragraf
5)
Efter § 2 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01. Ingen skatter
eller afgifter må hæves med henblik på at
øge væksten i det offentlige forbrug, jf. dog stk.
2-5.
Stk. 2. Skatter
og afgifter kan hæves, hvis det findes nødvendigt for
at imødegå skatteundgåelse eller anden
utilsigtet udnyttelse af skattelovgivningen, eller hvis det sker
som følge af Danmarks internationale forpligtelser.
Stk. 3. Skatter
og afgifter kan hæves som følge af miljø- eller
klimamæssige hensyn.
Stk. 4.
Tobaksafgifter er ikke omfattet af stk. 1.
Stk. 5.
Kommunerne fastsætter selv de kommunale skatter under
hensyntagen til de samlede kommunale skatter.«
[Væksten i det offentlige
forbrug må ikke finansieres ved at hæve skatter eller
afgifter]
Bemærkninger
Til nr. 1-3
Der er tale om konsekvensændringer
som følge af ændringsforslag nr. 4.
Til nr. 4
Med ændringsforslaget foreslås
det, at en eventuel forøgelse af det offentlige forbrug
på baggrund af udviklingen i det demografiske træk
udelukkende kan ske, såfremt realvæksten i bnp som
minimum er på et tilsvarende niveau som den procentvise
udvikling i det demografiske træk. Alternativt skal det
gennem finanspolitiske tiltag sikres, at der tilvejebringes en
stigning i det strukturelle bnp, der varigt øger bnp
strukturelt svarende til differencen mellem den skønnede
vækst i bnp og det demografiske træk. Bestemmelsen
sikrer, at de offentlige udgifter på en økonomisk
ansvarlig måde kan hæves svarende til det demografisk
træk.
Til nr. 5
Med ændringsforslaget foreslås
det, at en stigning i det offentlige forbrug som følge af
forslaget i § 2 sker inden for rammerne af et skattestop.
Forslaget skal sikre, at det ikke bliver dyrere at være
dansker eller dyrere at drive virksomhed i Danmark.
Såfremt det findes nødvendigt
at indføre nye eller hæve eksisterende skatter eller
afgifter, jf. stk. 2-4, skal merprovenuet herfra anvendes til at
sænke en anden skat eller afgift med et tilsvarende
provenu.
Skattestoppet indebærer respekt for
det kommunale og lokale selvstyre, jf. stk. 5. Kommunerne er
omfattet af skattestoppet under et. Kommunerne kan med
skattestoppet fortsat selv fastsætte de kommunale skatter
under hensyntagen til de samlede kommunale skatter.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 28. oktober
2021 og var til 1. behandling den 11. november 2021. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Finansudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
finansministeren sendte den 24. september 2021 dette udkast til
udvalget, jf. FIU alm. del - bilag 195 (folketingsåret
2020-21). Den 27. oktober 2021 sendte finansministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag
på lovforslaget.
Benny Engelbrecht (S) Thomas
Jensen (S) Jens Joel (S) fmd.
Kasper Sand Kjær (S) Mogens Jensen (S) Lisbeth Bech-Nielsen
(SF) Annette Lind (S) Andreas Steenberg (RV) Rune Lund (EL) Sophie
Løhde (V) Kim Valentin (V) nfmd. Eva Kjer Hansen (V) Troels Lund
Poulsen (V) Torsten Schack Pedersen (V) René Christensen
(DF) Rasmus Jarlov (KF) Ole Birk Olesen (LA)
Nye Borgerlige, Frie Grønne,
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 10 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Frie Grønne, Danmarks Nye
Venstrefløjsparti (FG) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 10 | |