Betænkning afgivet af
Indfødsretsudvalget den 9. december 2021
1. Ændringsforslag
Der er stillet 9 ændringsforslag til
lovforslaget. Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 1 og 6. Udlændinge- og
integrationsministeren har stillet ændringsforslag nr. 2-5 og
7-9.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S og V) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de under nr. 2-5 og 7-9
stillede ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod de under
nr. 1 og 6 stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (SF, RV og EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de under nr. 4, 5 og 7-9
stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod de
under nr. 1-3 og 6 stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (DF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag. Såfremt de af mindretallet under nr. 1
og 6 stillede ændringsforslag ikke vedtages, vil mindretallet
stemme imod lovforslagets endelige vedtagelse.
Et tredje
mindretal i udvalget (KF) vil redegøre for sin
stilling til lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil
stemme for de under nr. 2-5 og 7-9 stillede ændringsforslag
og imod de under nr. 1 og 6 stillede ændringsforslag.
Et fjerde
mindretal (NB) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Liberal Alliance, Frie Grønne,
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har
stillet ændringsforslag nr. 1 og 6, som indebærer, at
ansøgere fra MENAPT-lande udtages fra lovforslaget. DF
støtter, at de øvrige ansøgere på
lovforslaget tildeles dansk indfødsret, ligesom DF
også gerne vil støtte genindførelse af
håndtrykket ved grundlovsceremonier. Hvis DF's
ændringsforslag ikke vedtages, således at
ansøgere fra MENAPT-lande udtages af lovforslaget, vil DF
være nødsaget til at stemme nej til lovforslaget ved
3. behandling, eftersom loven i uændret udgave vil bidrage
til en yderligere islamisering af Danmark. DF ønsker at
stoppe islamiseringen af Danmark.
Radikale Venstre
Radikale Venstres medlem af udvalget
gratulerer de kvinder, mænd og børn, som har opfyldt
alle de svære krav og nu er blevet danske statsborgere.
Det fremgår af den nye
indfødsretsaftale indgået mellem regeringen, Venstre,
Det Konservative Folkeparti og Liberal Alliance, at regeringen
»forpligter sig med aftalen til i fremtidige lovforslag om
indfødsrets meddelelse på baggrund af
ansøgernes statsborgerskab at anføre ansøgerne
i områdegrupperne nordiske lande, andre vestlige lande,
MENAP-lande samt Tyrkiet og andre ikke-vestlige lande.«
Nærværende lovforslag indeholder således
særskilte afsnit med oplistning af
statsborgerskabsområder: »nordiske statsborgere«,
»andre vestlige lande end lande i Norden«,
»MENAP-lande eller Tyrkiet og statsløse« og
»andre ikke-vestlige lande end MENAP-lande eller
Tyrkiet«.
Oplysningerne er fremgået af
tidligere lovforslag om indfødsrets meddelelse,
således at det er selve kravet om gruppering, der nu er
fastslået i indfødsretsaftalen.
Det store spørgsmål om,
hvorvidt der ville komme et ændringsforslag om opdeling af
lovforslaget om indfødsrets meddelelse i ansøgere fra
muslimske lande og ansøgere fra andre lande, er nu besvaret,
idet Dansk Folkeparti har stillet ændringsforslag nr. 1 og 6
om udskillelse af denne gruppe.
Det fremgår af
statsborgerretskonventionens artikel 5, at en »kontraherende
stats regler vedrørende statsborgerret må ikke
indeholde forskelle eller omfatte praksis, der indebærer, at
der finder forskelsbehandling sted på grund af køn,
religion, race, hudfarve, national eller etnisk
oprindelse.«
Udlændinge- og
Integrationsministeriets jurister har selv vurderet, at staten kan
få erstatningsansvar ved en opdeling af lovforslag om
indfødsrets meddelelse efter lande eller områder. Hvis
et flertal konsekvent stemmer nej til dele af lovforslaget
omfattende personer fra MENAP-lande, vil disse personer kunne rejse
et erstatningskrav mod Danmark for at handle i strid med Danmarks
internationale forpligtelser. RV har således på
Folketingets talerstol og i udvalgsarbejdet advaret mod denne
risiko for ikke bare at komme til at betale erstatning, men
også risikoen for at overtræde konventionen.
RV vil derfor blive ved med at arbejde for,
at vi overholder retsprincipper og konventioner, og at vi ikke
kommer til at ulejlige skatteyderne med at skulle betale
erstatninger via fælleskassen. Men tillykke til dem, som nu
ifølge dette lovforslag rent faktisk er godkendte
statsborgerskabsansøgere. RV støtter hermed
lovforslaget.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 3
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et mindretal
(NB):
1)
Paragraffen udgår.
[Udskillelse af personer, som er
statsløse eller statsborgere i MENAP-lande eller
Tyrkiet]
Af udlændinge- og
integrationsministeren, tiltrådt af et flertal (S, V, DF, KF og NB):
2) Nr.
91 udgår.
[Udtagelse af person]
3) Nr.
124 udgår.
[Udtagelse af person]
Til § 5
Af udlændinge- og
integrationsministeren, tiltrådt af udvalget:
4) I
stk. 3 ændres »personer
omfattet af« til: »personer optaget
på«.
[Korrektion]
Til § 7
5) I
nr. 307 ændres »Biby« til: »Bibby«.
[Korrektion]
Til § 8
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et mindretal
(NB):
6)
Paragraffen udgår.
[Udskillelse af personer, som er
statsløse eller statsborgere i MENAP-lande eller Tyrkiet, og
hvis tildeling af statsborgerskab er betinget af deltagelsen i en
grundlovsceremoni]
Til § 9
Af udlændinge- og
integrationsministeren, tiltrådt af udvalget:
7) I
nr. 1554 ændres »Priyadrashana« til: »Priyadarshana«.
[Korrektion]
8) I
nr. 1909 ændres »Abas« til: »Abbas«.
[Korrektion]
Til § 10
9) I
stk. 1, 1. pkt., ændres
»personer, der ikke er omfattet af« til:
»personer, der ikke er optaget på«.
[Korrektion]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 6
Ændringsforslagene indebærer,
at §§ 3 og 8, som omfatter statsløse personer
eller personer, der er statsborgere i MENAP-lande eller Tyrkiet,
udgår af lovforslaget. Dansk Folkeparti ønsker med
ændringsforslagene at begrænse antallet af
statsborgerskaber til personer med islamisk baggrund. DF
ønsker ikke en islamisering af Danmark, men ønsker
derimod et loft over antallet af personer fra disse lande.
Til nr. 2
Ansøgeren under nr. 91 er behandlet
efter retningslinjerne i cirkulæreskrivelse nr. 9779 af 14.
september 2018 om naturalisation. Ansøgeren foreslås
udtaget af lovforslagets § 3, fordi den pågældende
ikke opfylder retningslinjerne for naturalisation i
cirkulæreskrivelsen.
Til nr. 3
Ansøgeren under nr. 124 er behandlet
efter retningslinjerne i cirkulæreskrivelse nr. 9779 af 14.
september 2018 om naturalisation. Ansøgeren foreslås
udtaget af lovforslagets § 3, fordi den pågældende
ikke opfylder retningslinjerne for naturalisation i
cirkulæreskrivelsen.
Til nr. 4
Ændringsforslaget er en teknisk
korrektion. I det fremsatte lovforslag er der i § 5, stk. 1 og
3, anvendt forskellige formuleringer ved henvisningen til personer
optaget på de efterfølgende bestemmelser i
§§ 6-9. Med ændringsforslaget ensrettes
formuleringerne af henvisningen.
Til nr. 5, 7 og 8
Ændringsforslagene er en berigtigelse
af ansøgerens navn.
Til nr. 9
Ændringsforslaget er en teknisk
korrektion. I det fremsatte lovforslag er der i § 10, stk. 1,
1. pkt., og i stk. 1, nr. 1 og 2, anvendt forskellige formuleringer
ved henvisningen til personer, der ikke er optaget på
lovforslaget, og personer, der har været optaget på
tidligere love om indfødsrets meddelelse. Med
ændringsforslaget ensrettes formuleringen.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 28. oktober
2021 og var til 1. behandling den 9. november 2021. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Indfødsretsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 16
bilag på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
2 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
10 spørgsmål til udlændinge- og
integrationsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Birgitte Vind (S) Camilla
Fabricius (S) Lars Aslan Rasmussen (S) Malte Larsen (S) Rasmus
Stoklund (S) Rasmus Horn Langhoff (S) Carl Valentin (SF) Susan
Kronborg (RV) Peder Hvelplund (EL) Anne Rasmussen (V) nfmd. Morten Dahlin (V) Kim Valentin
(V) Mads Fuglede (V) Marie Krarup (DF) fmd. Morten Messerschmidt (DF) Marcus
Knuth (KF) Mette Thiesen (NB)
Liberal Alliance, Frie Grønne,
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 12 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Frie Grønne, Danmarks Nye
Venstrefløjsparti (FG) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |