Fremsat den 27. oktober 2021 af erhvervsministeren (Simon Kollerup)
Forslag
til
Lov for Grønland om identifikation af
aktionærer, videregivelse af oplysninger og lettelse af
udøvelsen af aktionærrettigheder
§ 1.
Erhvervsministeren kan fastsætte regler for Grønland,
der er nødvendige for at gennemføre Kommissionens
gennemførelsesforordning (EU) 2018/1212 af 3. september 2018
om fastsættelse af minimumskrav vedrørende
gennemførelsen af bestemmelserne i Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2007/36/EF for så vidt angår
identifikation af aktionærer, videregivelse af oplysninger og
lettelse af udøvelsen af aktionærrettigheder samt
senere ændringer af forordningen. Ministeren kan
fastsætte ændringer, som de grønlandske forhold
tilsiger.
§ 2.
Loven træder i kraft den 1. januar 2022.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets baggrund | 3. | Gennemførelse af
gennemførelsesforordningen i Grønland | | 3.1. | Gældende ret | | 3.2. | Gennemførelsesforordningen | | 3.3. | Ministeriets overvejelser | | 3.4. | Den foreslåede ordning | | | 3.4.1. | Definitioner | | | 3.4.2. | Udveksling af oplysninger | | | 3.4.3. | Identifikation af aktionærer | | | 3.4.4. | Frister vedrørende oplysninger om
selskabshændelser og
aktionæridentifikationsprocesser | | | 3.4.5. | Transmissionstyper | | | | 3.4.5.1. | Identifikation af aktionærer | | | | 3.4.5.2. | Generalforsamlinger og andre
selskabshændelser | | | | 3.4.5.3. | Facilitering af
aktionærrettigheder | | | 3.4.6. | Fortolkning af
gennemførelsesforordningen | 4. | Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | 5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 6. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 7. | Klimamæssige konsekvenser | 8. | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | 9. | Forholdet til EU-retten | 10. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 11. | Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
Lovforslaget har til formål at skabe
grundlag for at kunne gennemføre bestemmelser for
Grønland, der svarer til bestemmelserne i Kommissionens
gennemførelsesforordning (EU) 2018/1212 af 3. september 2018
om fastsættelse af minimumskrav vedrørende
gennemførelsen af bestemmelserne i Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2007/36/EF for så vidt angår
identifikation af aktionærer, videregivelse af oplysninger og
lettelse af udøvelsen af aktionærrettigheder,
EU-tidende L223, s. 1 (gennemførelsesforordningen) samt
ændringer af gennemførelsesforordningen, herunder om
de ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
Ved Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2007/36/EF af 11. juli 2007 om udøvelse af visse
aktionærrettigheder i børsnoterede selskaber
(aktionærrettighedsdirektivet) blev der fastsat krav med
hensyn til udøvelse af visse aktionærrettigheder
knyttet til aktier med stemmeret i forbindelse med
generalforsamlinger i selskaber, der har deres
vedtægtsmæssige hjemsted i en medlemsstat, og hvis
aktier er optaget til handel på et reguleret marked, der er
beliggende eller er aktivt i en medlemsstat. Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv (EU) 2017/828 af 17. maj 2017 om
ændring af direktiv 2007/36/EF, for så vidt angår
tilskyndelse til langsigtet aktivt ejerskab, EU-tidende L132, s. 1
(ændringsdirektivet), har til formål at
understøtte investorer i langsigtet aktivt ejerskab.
Baggrunden for ændringsdirektivet er
bl.a., at finanskrisen ifølge Europa-Kommissionen har vist,
at aktionærerne i mange tilfælde har støttet
ledelsens overdrevent kortsigtede risikotagning. Endvidere er
institutionelle investorers og kapitalforvalteres aktive ejerskab
ofte utilstrækkelig og fokuserer for meget på
kortsigtede gevinster, hvilket kan medføre ikke optimal
selskabsledelse og ikke optimale resultater. Ved
ændringsdirektivet blev der bl.a. fastsat bestemmelser, der
giver børsnoterede selskaber bedre mulighed for at
identificere deres aktionærer, hvilket forventes at fremme
det aktive ejerskab, fordi selskaberne nemmere kan kommunikere med
aktionærerne. Ændringsdirektivet giver samtidig
Europa-Kommissionen beføjelse til at fastsætte visse
minimumskrav om videregivelse af oplysninger. Denne hjemmel er
udmøntet i gennemførelsesforordningen.
Grønland er ikke medlem af EU. Skal
bestemmelser, der svarer til bestemmelserne i
gennemførelsesforordningen, gennemføres for
Grønland, skal dette derfor ske ved lov. Med lovforslaget er
det hensigten at sikre grundlaget for, at der kan gælde
regler for Grønland, der - tilpasset de grønlandske
forhold - svarer til de regler, som gælder i Danmark i
medfør af gennemførelsesforordningen.
Lovforslaget indeholder en bemyndigelse til,
at erhvervsministeren kan fastsætte de regler for
Grønland, der er nødvendige for at gennemføre
såvel gennemførelsesforordningen som eventuelle senere
ændringer heraf. Hensigten med bemyndigelsen er at
sætte den gældende gennemførelsesforordning i
kraft i Grønland ved bekendtgørelse og samtidig
sikre, at hvis der senere sker ændringer af
gennemførelsesforordningen, som f.eks. ændring af
gennemførelsesforordningens bilag, vil disse ændringer
kunne sættes i kraft for Grønland ved at justere
bestemmelserne i den bekendtgørelse, der gennemfører
gennemførelsesforordningen for Grønland. Derudover
foreslås, at erhvervsministeren bemyndiges til at
fastsætte regler om de ændringer, som de
grønlandske forhold tilsiger. Denne type ændringer kan
være nødvendige, hvis
gennemførelsesforordningen eksempelvis henviser til
EU-retsakter, der ikke er sat i kraft i Grønland.
2. Lovforslagets
baggrund
Global Forum, OECD, har planlagt EOIR
Peer-review i Grønland i 2022, hvor lovgivningen vedr.
reelle ejere (beneficial ownership) har betydning. Det
grønlandske selvstyre har med henvisning hertil fremsat
ønske om, at de nødvendige regelændringer er
trådt i kraft.
Grønland har hjemtaget
størstedelen af erhvervsområdet. En række
områder inden for erhvervsområdet er imidlertid stadig
under danske myndigheders kompetence. Dette gælder bl.a.
selskabslovgivningen, som fortsat er et dansk ansvarsområde
under danske myndigheder. De nødvendige
regelændringer, der har til formål at gennemføre
reglerne om reelle ejere, omfatter en opdatering af en række
anordninger, der sætter dansk erhvervslovgivning i kraft i
Grønland, samt de tilhørende administrative
forskrifter. De berørte love, der vil blive opdateret
svarende til de gældende danske regler er: Selskabsloven, lov
om visse erhvervsdrivende virksomheder, lov om erhvervsdrivende
fonde, lov om fonde og visse foreninger, lov om finansiel
virksomhed og hvidvaskloven. Disse planlagte ændringer i det
grønlandske regelsæt betegnes under et som "reelle
ejer-pakken". Nærværende lovforslag er en konsekvens af
opdateringen af anordningen om selskabsloven.
Grønland er inddraget i
lovgivningsprocessen m.v.
3. Gennemførelse
af gennemførelsesforordningen i Grønland
3.1. Gældende
ret
Den gældende grønlandske
selskabslovgivning indeholder ingen ret for børsnoterede
selskaber til at identificere deres aktionærer med henblik
på at understøtte aktionærernes mulighed for at
udøve aktivt ejerskab, og selskaberne har ikke ret til at
anmode formidlere om oplysninger, der gør det muligt at
fastslå identiteten af selskabets aktionærer. Den
gældende grønlandske lovgivning indeholder
således heller ingen krav til formidleres pligter i
forbindelse med videreformidling af oplysninger og facilitering af
udøvelse af aktionærrettigheder.
Aktionærrettighedsdirektivet fra 2007
fastsætter krav med hensyn til udøvelse af visse
aktionærrettigheder knyttet til aktier med stemmeret i
forbindelse med generalforsamlinger i selskaber, der har deres
vedtægtsmæssige hjemsted i en medlemsstat, og hvis
aktier er optaget til handel på et reguleret marked, der er
beliggende eller er aktivt i en medlemsstat. Direktivets
formål er at forbedre aktionærernes rettigheder i
børsnoterede selskaber, herunder særligt at forbedre
aktionærernes mulighed for at udøve deres stemmeret og
øvrige indflydelse på tværs af
landegrænser. Aktionærrettighedsdirektivet er
gennemført i dansk ret ved lov nr. 470 af 12. juni 2009 om
aktie- og anpartsselskaber (selskabsloven), der er sat i kraft for
Grønland ved Anordning nr. 486 af 14. maj 2018 for
Grønland om ikrafttræden af lov om aktie- og
anpartsselskaber (selskabsloven).
Ændringsdirektivet skal give
børsnoterede selskaber ret til at identificere deres
aktionærer med henblik på at un?derstøtte
aktionærernes mulighed for at udøve aktivt ejerskab.
Ændringsdirektivet blev gennemført i den danske
selskabslov m.fl. ved lov nr. 369 af 9. april 2019 om ændring
af selska?bsloven, lov om kapitalmarkeder, lov om
finansiel virksomhed og forskellige andre love
(Gennemførelse af ændringer i
aktionærrettighedsdirektivet om tilskyndelse til langsigtet
aktivt ejerskab). Denne ændringslov er ikke sat i kraft i
Grønland, men vil indgå i "reelle ejer-pakken".
I forbindelse med gennemførelsen af
ændringsdirektivet i dansk ret blev der endvidere foretaget
ændringer i en række andre love, herunder blev der
indsat et nyt kapitel 36 a i lov om kapitalmarkeder om
videregivelse af oplysninger og facilitering af udøvelsen af
aktionærrettigheder. Disse love samt lov om kapitalmarkeder
er ikke sat i kraft for Grønland.
3.2. Gennemførelsesforordningen
Gennemførelsesforordningen har til
formål at forhindre en uensartet gennemførelse af
bestemmelserne i aktionærrettighedsdirektivet som
ændret ved ændringsdirektivet.
Gennemførelsesforordningen sikrer således, at der ikke
indføres uforenelige nationale standarder, som øger
risiciene og omkostningerne ved grænseoverskridende
transaktioner, og som står i vejen for bestemmelsernes
virkning og effektivitet. Gennemførelsesforordningen
fastsætter minimumskrav om standardiserede formater og sprog
for forskellige oplysninger, herunder for anmodning om at afgive
information om aktionæridentitet og -svar, udsendelse af
mødeindkaldelse, bekræftelse af retten til at udnytte
aktionærrettigheder på en generalforsamling, meddelelse
om deltagelse som aktionær i en generalforsamling, format af
modtagelsesbekræftelse og registrering og optælling af
stemmer samt frister, som udstedere og formidlere skal overholde
ved selskabshændelser og
aktionæridentifikationsprocesser.
Gennemførelsesforordningen har fundet anvendelse i Danmark
fra den 3. september 2020.
Da gennemførelsesforordningen
udelukkende indeholder minimumsforskrifter, tilskyndes formidlere
og andre markedsdeltagere til at selvregulere disse formater i
henhold til behovene på de forskellige markeder. Formidlere
og andre markedsdeltagere kan således gennemføre en
yderligere standardisering, f.eks. af andre meddelelsestyper, der
er nødvendige for at lette udøvelsen af
aktionærrettigheder, ligesom man kan indføre nye
teknologier, som kan fremme gennemsigtighed og tillid.
Det vil fortsat være den nationale
lovgivning på udstederens vedtægtsmæssige
hjemsted, der vil afgøre, hvilke forpligtelser formidlere
helt konkret skal opfylde for at fremme udøvelsen af
aktionærernes rettigheder. Disse skal om nødvendigt
omfatte forpligtelsen til at bekræfte aktionærens ret
til at deltage i en generalforsamling og forpligtelsen til at
fremsende meddelelsen om deltagelse til udstederen. Der skal i den
forbindelse fastsættes minimumsforskrifter for, hvilke typer
oplysninger der skal indgå i en sådan meddelelse om
deltagelse.
3.3. Ministeriets
overvejelser
På det selskabsretlige område er
en væsentlig del af lovgivningen i Danmark og Grønland
baseret på international regulering, herunder ikke mindst
EU-regler. Harmoniseringen af europæisk selskabsret
vedrører sammensætningen og vedligeholdelsen af
aktieselskabers kapital, overtagelsestilbud, filialoplysninger,
fusioner og spaltninger, mindsteregler for enkeltmandsselskaber med
begrænset ansvar, aktionærrettigheder og andre
områder såsom regnskabsaflæggelse.
Medlemsstaternes forskellige retlige traditioner og
virksomhedsstrukturer skal respekteres, men en harmonisering af
grundreglerne gør det nemmere for virksomheder at udbyde
deres tjenester og produkter til alle kunder i EU. Inden for
EU-selskabsretten anvendes forordninger eller direktiver som
suppleres af delegerede retsakter. Forordningsinstrumentet er brugt
dels til fastsættelse af statutter for de europæiske
selskabsformer og dels til at gennemføre mere tekniske krav
og procedurer, der skal sikre en ensartet udmøntning af den
regulering, der er fastsat i direktiverne. På denne
måde sikres en ensartet beskyttelse af aktionærer,
kreditorer og andre i hele EU, der påvirkes af
virksomhedernes dispositioner.
Af hensyn til tilliden til de
grønlandske virksomheder med hjemsted i Grønland
eller EU, og hvis aktier er optaget til handel på et
reguleret marked i Grønland eller EU, er det vigtigt, at de
regler og det tilsyn, der er gældende for danske
virksomheder, også er gældende for de
grønlandske virksomheder. Et ensartet regulatorisk og
tilsynsmæssigt system er også vigtigt i forhold til de
vilkår, som grønlandske virksomheder vil blive
mødt med på de internationale finansielle markeder,
når der skal tilvejebringes kapital og likviditet. Er det
grønlandske system ikke på et internationalt niveau,
er der risiko for, at det kan gøre kapital- og
likviditetstilvejebringelsen dyrere, da långiverne ud fra en
risikovurdering vil binde mere kapital i forbindelse med det
pågældende lån. Det er derfor af stor betydning
for de grønlandske virksomheders muligheder for at agere
på det finansielle marked, at Grønland har en
tidssvarende og transparent lovgivning.
Det følger af Traktaten om Den
Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF) artikel 288, at
en forordning er almengyldig. Den er bindende i alle enkeltheder og
gælder umiddelbart i hver medlemsstat. Grønland er
ikke medlem af EU, og hvis bestemmelser, der svarer til
bestemmelserne i gennemførelsesforordningen, skal
gennemføres for Grønlands vedkommende, skal dette ske
ved lov.
Med inspiration fra en lovmodel, der har vist
sig velegnet på det finansielle område, er der her
valgt en lovmodel, der indebærer, at bestemmelserne i
gennemførelsesforordningen ikke omskrives til dansk
lovtekst. Lovforslaget indeholder en bemyndigelse til, at
erhvervsministeren kan fastsætte de regler for
Grønland, der er nødvendige for at gennemføre
såvel gennemførelsesforordningen som eventuelle senere
ændringer heraf. Hensigten med bemyndigelsen er at
sætte den gældende gennemførelsesforordning i
kraft i Grønland ved bekendtgørelse og samtidig
sikre, at hvis der senere sker ændringer af
gennemførelsesforordningen, som f.eks. ændring af
gennemførelsesforordningens bilag, vil disse ændringer
kunne sættes i kraft for Grønland ved at justere
bestemmelserne i den bekendtgørelse, der gennemfører
gennemførelsesforordningen for Grønland. Derudover
foreslås, at erhvervsministeren bemyndiges til at
fastsætte regler om de ændringer, som de
grønlandske forhold tilsiger.
Det bemærkes, at
gennemførelsesforordningen i det væsentligste er at
karakterisere som teknisk regulering rettet mod professionelle
aktører. De professionelle aktører kan på grund
af den anvendte lovmodel, hvor gennemførelsesforordningen
gengives i sin helhed i forbindelse med gennemførelsen i
Grønland, være fortrolige med anvendelsen af
gennemførelsesforordningen i internationale
sammenhænge, hvilket kan give et godt sammenligningsgrundlag
med andre udstedere og formidlere og et godt udgangspunkt for
vurderingen af den enkelte udsteder/formidler. Samtidig sikrer
bemyndigelsesbestemmelsen, at gennemførelsesforordningen
såvel i sin nuværende form som eventuelle senere
ændringer efter grønlandsk ønske vil kunne
gennemføres hurtigt, smidigt og med den nødvendige
tilpasning til den grønlandske regulatoriske kontekst.
3.4. Den
foreslåede ordning
Lovforslaget indeholder en bemyndigelse til,
at erhvervsministeren kan fastsætte de regler for
Grønland, der er nødvendige for at gennemføre
såvel gennemførelsesforordningen som senere eventuelle
ændringer heraf. Derudover foreslås, at
erhvervsministeren bemyndiges til at fastsætte regler om de
ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
I det følgende gennemgås
gennemførelsesforordningens bestemmelser nærmere.
3.4.1.
Definitioner
Lovforslaget giver mulighed for ved
bekendtgørelse at gennemføre
gennemførelsesforordningens definitioner i artikel 1 af en
række begreber af betydning for handel med aktier,
således at disse kan anvendes for selskaber med hjemsted i
Grønland eller EU, og hvis aktier er optaget til handel
på et reguleret marked i Grønland eller EU. Det
gælder f.eks. gennemførelsesforordningens definition
af udsteder (artikel 1, nr. 1), formidler (artikel 1, nr. 4) og
selskabshændelse (artikel 1, nr. 3).
3.4.2.
Udveksling af oplysninger
Gennemførelsesforordningen indeholder i
artikel 2 de rammer for interoperabilitet, der skal sikre en
effektiv udveksling af oplysninger mellem formidlerne, udstederen
og dennes aktionærer. Bestemmelsen fastsætter krav til
standardiserede formater, der skal være elektroniske og
maskinlæsbare, og til det sprog, udsteder skal stille
oplysningerne til rådighed på.
Brugen af de standardiserede formater skal
sikre en effektiv udveksling af oplysninger mellem udstederen og
dennes aktionærer gennem kæden af formidlere.
Formidlere kan f.eks. være banker eller
værdipapircentraler.
Kravene til formatet suppleres af artikel 3 -
8, der henviser til krav i de til gennemførelsesforordningen
hørende 8 tabeller, der er rettet mod nærmere
definerede typer af oplysninger.
For så vidt angår sproget er
kravet i gennemførelsesforordningens artikel 2, stk. 2, 2.
led, at oplysningerne skal stilles til rådighed af udsteder
på det sprog, som udstederen benytter ved
offentliggørelse af regnskabsoplysninger, og dertil på
et sprog, som er almindeligt i den internationale finansverden,
medmindre sidstnævnte ikke er berettiget i lyset af
udstederens aktionærgrundlag.
3.4.3.
Identifikation af aktionærer
I henhold til
gennemførelsesforordningen, som den efter lovforslaget ved
bekendtgørelse vil blive gennemført i
Grønland, skal identifikation af aktionærer i
selskaber med hjemsted i Grønland eller EU, og hvis aktier
er optaget til handel på et reguleret marked i
Grønland eller EU, ske i overensstemmelse med
gennemførelsesforordningen, der i artikel 3 regulerer,
hvordan en anmodning om at afgive information om
aktionæridentitet og -svar skal håndteres. Krav til
formatet er fastsat i et bilag til
gennemførelsesforordningen, der indeholder tabeller, som
regulerer rammerne for udveksling af forskellige
informationstyper.
Tabel 1 fastsætter kravene til
henholdsvis anmodningen om aktionæroplysninger og den
modtager, formidlerens svar skal sendes til, mens tabel 2 regulerer
kravene til det svar, en formidler skal afgive, og som omfatter
såvel oplysninger om aktiebesiddelsen som om
aktionærens identitet. Gennemførelsesforordningens
opdeling af forskellige transmissionstyper er gennemgået i
afsnit 3.4.5.
3.4.4.
Frister vedrørende oplysninger om selskabshændelser og
aktionæridentifikationsprocesser
Fristerne i gennemførelsesforordningens
artikel 9 retter sig mod henholdsvis udstedere og formidlere og
skal overholdes i forbindelse med oplysninger om
selskabshændelser og
aktionæridentifikationsprocesser.
For udstederen gælder følgende
frister:
Det følger af artikel 9, stk. 1, at for
selska?bshændelser, skal udstederen give formidlerne
oplysningerne om selska?bshændelsen i rette tid og
senest på samme bankdag, hvor denne giver meddelelse om
selskabshændelsen i henhold til gældende
lovgivning.
Derudover følger det af artikel 9, stk.
5, 2. led, at i forhold til aktionærernes elektronisk afgivne
stemmer, skal udstederen sende en bekræftelse for den afgivne
stemme til den person, der stemmer, umiddelbart efter at
afstemningen har fundet sted. Udstederen skal bekræfte
registreringen og optællingen af stemmen i god tid og senest
15 dage efter anmodningen eller generalforsamlingen, alt efter hvad
der sker sidst, medmindre oplysningerne allerede er gjort
tilgængelige.
For formidleren gælder følgende
frister:
Artikel 9, stk. 2, 1. led: Når
formidleren bearbejder og sender oplysninger om
selskabshændelser, skal formidleren sikre, at
aktionærerne har tilstrækkelig tid til at reagere
på de modtagne oplysninger til at overholde udstederens frist
eller registreringsdatoen.
Artikel 9, stk. 2, 2. led: For så vidt
angår oplysninger om en selskabshændelse fra
udstederen, skal formidleren videregive sådanne oplysninger
til den næste formidler i kæden med det samme og senest
ved afslutningen på samme bankdag, som den modtog
oplysningerne. Hvis formidleren modtager oplysninger efter kl.
16.00 på sin bankdag, videresender formidleren oplysningerne
med det samme og senest kl. 10.00 den næste bankdag.
Artikel 9, stk. 3: Den sidste formidler sender
uden ophold oplysningerne om selskabshændelsen til
aktionæren og senest ved afslutningen på samme bankdag,
som formidleren modtog oplysningerne. Hvis formidleren modtager
oplysninger efter kl. 16.00 på sin bankdag, videresender
formidleren oplysningerne med det samme og senest kl. 10.00 den
næste bankdag. Formidleren bekræfter desuden
aktionærens ret til at deltage i selskabshændelsen
hurtigst muligt og i tide til at overholde udstederens frist eller
registreringsdatoen, alt efter hvad der er relevant.
Artikel 9, stk. 4: For så vidt
angår oplysninger fra aktionæren, skal formidleren
videregive sådanne oplysninger til udstederen snarest muligt
efter modtagelsen af oplysningerne efter en proces, der gør
det muligt at overholde udstederens frist eller
registreringsdatoen.
Artikel 9, stk. 6, 1. led: For så vidt
angår udstederens anmodning om oplysning af aktionærens
identitet, skal anmodningen sendes uden ophold via formidlere i
henhold til omfanget af anmodningen til den næste formidler i
kæden og senest ved afslutningen af samme bankdag, som
anmodningen blev modtaget. Hvis formidleren modtager anmodningen
efter kl. 16.00 på sin arbejdsdag, videresender denne
oplysningerne uden ophold og senest kl. 10.00 den næste
bankdag.
Artikel 9, stk. 6, 2. led: Svar på en
anmodning om oplysninger om aktionærens identitet skal
udleveres og af hver formidler fremsendes til den modtager, der er
angivet i anmodningen, uden ophold og senest på bankdagen
umiddelbart efter registreringsdatoen eller datoen for modtagelsen
af anmodningen fra den besvarende formidler, alt efter hvad der
sker sidst.
Det er efter artikel 9, stk. 8, pålagt
formidleren at tidsstemple alle transmissioner, der er angivet i
ovenfor.
3.4.5.
Transmissionstyper
Gennemførelsesforordningen indeholder
bestemmelser om de standardiserede formater, der skal benyttes ved
videregivelse af de lovpligtige oplysninger. De præcise krav
fremgår af tabellerne i gennemførelsesforordningens
bilag, hvor hver tabel er møntet på en specifik
situation med videregivelse af oplysninger.
Tabellerne i bilaget
retter sig mod følgende situationer:
1. Anmodning om at
offentliggøre oplysninger om aktionærers identitet
2. Svar på
anmodning om at offentliggøre oplysninger om
aktionærers identitet
3.
Mødeindkaldelse
4.
Bekræftelse af rettighed
5. Meddelelse om
deltagelse
6.
Afstemningskvittering
7.
Bekræftelse af registreringen og optællingen af
stemmer
8. Meddelelse om
selskabshændelser ud over generalforsamlinger
De centrale informationstyper, der omfattes af
kravene til standardiserede formater, er følgende:
3.4.5.1.
Identifikation af aktionærer
Det er svært for børsnoterede
selskaber at identificere samtlige aktionærer, da en del af
aktionærerne aktier er registreret i såkaldte "nominee
accounts" / "forvalterkonti" / "samledepoter". De nye regler om
reelle ejere, der vil blive sat i kraft for Grønland ved
kongelig anordning som led i "reelle ejer-pakken", giver
aktieudstederen (det børsnoterede aktieselskab) mulighed for
at indhente oplysninger om identiteten af samtlige aktionærer
direkte fra de formidlere, der forvalter aktierne på vegne af
aktionærerne.
Gennemførelsesforordningen
fastsætter i Tabel 1 og 2 det format, som en udsteder skal
anvende i forbindelse med anmodning om oplysninger om en
aktionær, og som formidleren skal anvende ved afgivelse af
svar.
3.4.5.2.
Generalforsamlinger og andre selskabshændelser
Udøvelsen af aktionærrettigheder
forudsætter, at aktionærerne modtager oplysninger om
hændelser, der indebærer udøvelse af de
rettigheder, der udspringer af aktierne, og som muligvis kan
påvirke den underliggende aktie, såsom udlodning af
udbytte eller en generalforsamling.
For at sikre, at aktionærer på
tværs af landegrænser hurtigt modtager oplysninger om
generalforsamling og andre selskabshændelser stiller
gennemførelsesforordningen krav til kæden af
formidlere om at viderebringe såvel information om
mødeindkaldelse (Tabel 3) eller URL-linket til det websted,
hvor oplysningerne findes, som information om andre
selskabshændelser (Tabel 8).
3.4.5.3.
Facilitering af aktionærrettigheder
Formålet med
gennemførelsesforordningens krav til formidling af
information er at lette udøvelsen af
aktionærrettigheder, herunder retten til at deltage og stemme
på generalforsamlingen. Tabellerne 4-7 sikrer, at der skabes
klarhed om rettighederne for den enkelte aktionær.
Ved at følge proceduren i Tabel 4 kan
en aktionær anmode om en bekræftelse af retten til at
udnytte aktionærrettighederne på en
generalforsamling.
For at sikre, at en aktionær er i stand
til selv at udnytte sin stemmeret eller at udnævne en
tredjemand som fuldmægtig, skal den sidste formidler
følge proceduren i Tabel 5 for at give meddelelse til
aktieudstederen om aktionærens deltagelse, og i den
forbindelse sikre sig, at oplysninger om det antal aktier, der
stemmes for, er i overensstemmelse med aktionærens
berettigede position.
Benyttes elektronisk afstemning, skal
aktionæren eller dennes fuldmægtig modtage en
elektronisk kvittering for, at stemmerne er afgivet, der opfylder
kravene i Tabel 6. Efter
generalforsamlingen har aktionæren eller dennes
fuldmægtig krav på en bekræftelse, der opfylder
kravene i Tabel 7, på, at stemmen er gyldigt registreret og
medtalt.
3.4.6.
Fortolkning af gennemførelsesforordningen
EU-Domstolens praksis i relation til
gennemførelsesforordningen vedrørende
aktionærrettigheder vil - uagtet at Grønland ikke er
medlem af EU og dermed ikke er bundet af EU-Domstolens
afgørelser - have betydning for fortolkningen af den
bekendtgørelse, der vil blive fastsat i medfør af
lovforslagets § 1. Dette gælder generelt, og i
forbindelse med Finanstilsynets tilsynsvirksomhed med de
finansielle institutter m.v. i Grønland. Finanstilsynets
fortolkning af den bekendtgørelse, der vil blive fastsat i
medfør af lovforslagets § 1, vil blive påvirket
af EU-Domstolens praksis og Finanstilsynet vil anvende den samme
tilsynspraksis, der måtte følge af EU-Domstolens
praksis, over for de grønlandske institutter. Det samme vil
være tilfældet i relation til de afgørelser
eller retsakter, som Europa-Kommissionen efter
aktionærrettighedsdirektivet og
gennemførelsesforordningen er bemyndiget til at vedtage.
4. Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Der er ikke taget stilling til
økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for
det offentlige, da der på EU-niveau ikke foretages
tilsvarende vurderinger. Gennemførelsesforordningen, som
lovforslaget har til formål at skabe grundlag for at kunne
gennemføres for Grønland, er vedtaget i EU, uden at
der har været taget stilling til om lovgivningen har
sådanne konsekvenser. Grønland har et generelt
ønske om grønlandsk lovgivning på det
erhvervsmæssige område er parallel med den danske. Dog
skal der tages hensyn til særlige grønlandske forhold.
Der vil derfor kun blive justeret i bestemmelser der
gennemfører gennemførelsesforordningen for
Grønland, hvis det vedrører disse forhold.
Lovforslaget vurderes ikke i sig selv at
være forbundet med økonomiske konsekvenser for det
offentlige. Lovforslaget indgår dog i en regelpakke
vedrørende reelle ejere, der skal gennemføres
på Grønland. Gennemførelsen af regelpakken
forudsætter en ændring af Erhvervsstyrelsens
registreringsløsning, således at de grønlandske
virksomheder mht. reelle ejere underlægges de samme
registreringskrav og kontrolfunktioner som danske virksomheder.
Foruden muligheden for, at grønlandske virksomheder skal
kunne registrere reelle ejere i IT-løsningen, skal det
være obligatorisk at registrere legale ejere ved etablering
af virksomheder. Samtidig indebærer regelpakken bl.a., at det
ikke længere skal være muligt at stifte
grønlandske IVS'er og kapitalkravet for stiftelse af ApS'er
skal ændres. Disse ændringer kræver ligeledes
tilpasning af Erhvervsstyrelsens registreringsløsning.
Erhvervsministeriet vurderer, at de
forestående opgaver i forbindelse med IT-tilpasningerne
medfører et ekstra ressourcebehov på 3,6 mio. kr. i
2021, 1,7 mio. kr. årligt i 2022-2025 og 1,6 mio. kr. i
2026.
De syv principper for digitaliseringsklar
lovgivning er vurderet nedenfor.
Princip 1: Lovforslaget følger
princippet om enkle og klare regler, idet de vil blive udformet
på en entydig og konsistent måde.
Princip 2: Lovforslaget understøtter
digital kommunikation mellem aktionærer og virksomheder, idet
formålet med lovforslaget netop er at sikre, at der ikke
gennemføres uforenelige nationale standarder, der kan hindre
aktionærernes muligheder for at udøve deres
aktionærrettigheder. Kommunikation mellem
borgere/virksomheder og det offentlige berøres ikke.
Princip 3: Princippet om muliggørelse
af automatisk sagsbehandling er ikke relevant.
Princip 4: Forslaget understøtter
princippet om sammenhæng på tværs - ensartede
begreber og genbrug af data, idet der foreslås indført
standarder, der harmonerer med de standarder, der i øvrigt
gælder i EU, og der genbruges begreber og principper fra
selskabsretten.
Princip 5: Forslaget behandles i
overensstemmelse med princippet om tryg og sikker
datahåndtering som en naturlig følge af, at
datasikkerhed prioriteres højt af myndighederne.
Princip 6: Princippet om anvendelse af
offentlig infrastruktur er ikke relevant, da lovforslaget omhandler
kommunikation mellem aktionærer og virksomheder. Der
indføres i øvrigt samme standarder, som er
gældende for EU.
Princip 7: Forslaget understøtter
princippet om forebyggelse af snyd og fejl, da der indføres
standarder, der harmonerer med de standarder, som er gældende
for EU.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Der er ikke taget stilling til
økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet,
da der på EU-niveau ikke foretages tilsvarende vurderinger.
Samtidig er virksomheder i Grønland ikke underlagt krav om
erhvervsøkonomiske konsekvensvurderinger.
Gennemførelsesforordningen, som lovforslaget har til
formål at skabe grundlag for at kunne gennemføre for
Grønland, er vedtaget i EU, uden at der har været
taget stilling til om lovgivningen har sådanne konsekvenser.
Grønland har et generelt ønske om at
grønlandsk lovgivning på det erhvervsmæssige
område er parallel med den danske. Dog skal der tages hensyn
til særlige grønlandske forhold. Der vil derfor kun
blive justeret i bestemmelser der gennemfører
gennemførelsesforordningen for Grønland, hvis det
vedrører disse forhold.
Det vurderes, at principperne for agil
erhvervsrettet regulering ikke er relevante dels fordi forslaget
vedrører Grønland, dels fordi forslaget ikke
påvirker virksomhedernes, fondenes og foreningernes
muligheder for at teste, udvikle og anvende nye digitale
teknologier og forretningsmodeller.
6. Administrative
konsekvenser for borgerne
Der er ikke taget stilling til administrative
konsekvenser for borgerne, da der på EU-niveau ikke foretages
tilsvarende vurderinger. Gennemførelsesforordningen, som
lovforslaget har til formål at skabe grundlag for at kunne
gennemføre for Grønland, er vedtaget i EU, uden at
der har været taget stilling til om lovgivningen har
sådanne konsekvenser. Grønland har et generelt
ønske om grønlandsk lovgivning på det
erhvervsmæssige område er parallel med den danske. Dog
skal der tages hensyn til særlige grønlandske forhold.
Der vil derfor kun blive justeret i bestemmelser der
gennemfører gennemførelsesforordningen for
Grønland, hvis det vedrører disse forhold.
7. Klimamæssige
konsekvenser
Der er ikke taget stilling til
klimamæssige konsekvenser, da der på EU-niveau ikke
foretages tilsvarende vurderinger.
Gennemførelsesforordningen, som lovforslaget har til
formål at skabe grundlag for at kunne gennemføre for
Grønland, er vedtaget i EU, uden at der har været
taget stilling til om lovgivningen har sådanne konsekvenser.
Grønland har et generelt ønske om at
grønlandsk lovgivning på det erhvervsmæssige
område er parallel med den danske. Dog skal der tages hensyn
til særlige grønlandske forhold. Der vil derfor kun
blive justeret i bestemmelser der gennemfører
gennemførelsesforordningen for Grønland, hvis det
vedrører disse forhold.
8. Miljø- og
naturmæssige konsekvenser
Der er ikke taget stilling til miljø-
og naturmæssige konsekvenser, da der på EU-niveau ikke
foretages tilsvarende vurderinger.
Gennemførelsesforordningen, som lovforslaget har til
formål at skabe grundlag for at kunne gennemføre for
Grønland, er vedtaget i EU, uden at der har været
taget stilling til om lovgivningen har sådanne konsekvenser.
Grønland har et generelt ønske om at
grønlandsk lovgivning på det erhvervsmæssige
område er parallel med den danske. Dog skal der tages hensyn
til særlige grønlandske forhold. Der vil derfor kun
blive justeret i bestemmelser der gennemfører
gennemførelsesforordningen for Grønland, hvis det
vedrører disse forhold.
9. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget giver bemyndigelse til ved
bekendtgørelse at gennemføre bestemmelser i
Grønland, der svarer til bestemmelserne i
gennemførelsesforordningen.
Finanstilsynet påser som led i sin
tilsynsvirksomhed, at de finansielle institutter m.v. overholder
den finansielle lovgivning, herunder lovgivning, der baserer sig
på EU-lovgivning, sådan som denne fortolkes af
EU-Domstolen.
Grønland har ikke hjemtaget tilsynet
med de finansielle institutter m.v. Dette betyder, at
Finanstilsynet fører tilsyn med de finansielle institutter
m.v. i Grønland. Det foreliggende lovforslag ændrer
ikke herpå.
EU-Domstolens praksis i relation til
gennemførelsesforordningen vedrørende
aktionærrettigheder vil - uagtet at Grønland ikke er
medlem af EU og dermed ikke er bundet af EU-Domstolens
afgørelser - have betydning for fortolkningen af den
bekendtgørelse, der vil blive fastsat i medfør af
lovforslagets § 1. Dette gælder generelt, og i
forbindelse med Finanstilsynets tilsynsvirksomhed med de
finansielle institutter m.v. i Grønland. Finanstilsynets
fortolkning af den bekendtgørelse, der vil blive fastsat i
medfør af lovforslagets § 1, vil blive påvirket
af EU-Domstolens praksis og Finanstilsynet vil anvende den samme
tilsynspraksis, der måtte følge af EU-Domstolens
praksis, over for de grønlandske institutter. Det samme vil
være tilfældet i relation til afgørelser eller
de retsakter, som Europa-Kommissionen efter
aktionærrettighedsdirektivet og
gennemførelsesforordningen er bemyndiget til at vedtage.
10. Hørte
myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 5. februar 2021 til den 5. marts 2021 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og
organisationer:
Avannaata Kommunia, BankNordik, BDO, Deloitte
Grønland, Departementet for Fangst og Fiskeri, Departementet
for Finanser, Departementet for Udenrigsanliggender, EY
Grønland, Grønlands Advokater (co Nuna Advokater),
Grønlands Erhverv (GE), Grønlandsbanken A/S,
Grønlands Revisionskontor, KNAPK, Kommune Kujalleq, Kommune
Qeqertalik, Kommuneqarfik Sermersooq, Qeqqata Kommunia, SIK
(Sulinermik Inuussutissarsiuteqartut Kattuffiat), Skattestyrelsen,
Transparency Greenland, samt Visit Greenland A/S.
11. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang/ Hvis nej, anfør
»Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang/ Hvis nej, anfør
»Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ikke vurderet | Ikke vurderet | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ikke vurderet | Ikke vurderet | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ikke vurderet | Ikke vurderet | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ikke vurderet | Ikke vurderet | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ikke vurderet | Ikke vurderet | Miljømæssige
konsekvenser | Ikke vurderet | Ikke vurderet | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget giver mulighed for ved
bekendtgørelse at gennemføre bestemmelser i
Grønland, der svarer til bestemmelserne i
gennemførelsesforordningen. | Er i strid med de principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/ Går videre end minimumskrav i
EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej X | | | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Det foreslås i § 1, at erhvervsministeren bemyndiges
til at fastsætte regler for Grønland, der er
nødvendige for at gennemføre Kommissionens
gennemførelsesforordning (EU) 2018/1212 af 3. september 2018
om fastsættelse af minimumskrav vedrørende
gennemførelsen af bestemmelserne i Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2007/36/EF for så vidt angår
identifikation af aktionærer, videregivelse af oplysninger og
lettelse af udøvelsen af aktionærrettigheder samt
senere ændringer af forordningen. Ministeren kan
fastsætte ændringer, som de grønlandske forhold
tilsiger.
Forslaget skal ses i sammenhæng med de
seneste ændringer af flere grønlandske erhvervsrettede
love, herunder selskabsloven. Den seneste ændring af
selskabsloven indeholder en implementering af
ændringsdirektivet, der giver Europa-Kommissionen
beføjelse til at fastsætte visse minimumskrav om
videregivelse af oplysninger. Denne hjemmel er udmøntet i
gennemførelsesforordningen, der anvendes i Danmark fra den
3. september 2020. Forslaget skal skabe grundlag for at kunne
gennemføre bestemmelser for Grønland, der svarer til
bestemmelserne i Europa-Kommissionens
gennemførelsesforordning.
I forbindelse med udnyttelsen af hjemlen vil
gennemførelsesforordningen blive optrykt som bilag til de
regler for Grønland, der gennemfører
gennemførelsesforordningen.
Gennemførelsesforordningen indeholder
minimumsforskrifter, der fremmer brugen af fælles
formater for data- og meddelelsesstrukturer i transmissioner med
henblik på interoperabilitet mellem formidlerne, udstederen
og dennes aktionærer. Der henvises til afsnit 3 i de
almindelige bemærkninger vedrørende gældende ret
og den forslåede ordning.
Samtidig gives erhvervsministeren bemyndigelse
til at fastsætte regler for Grønland, der er
nødvendige for at gennemføre eventuelle senere
ændringer af gennemførelsesforordningen, som vedtages
af Europa-Kommissionen. Denne del af bestemmelsen tilvejebringer
hjemmelsgrundlaget for erhvervsministeren til, om
nødvendigt, at sætte ændringer af
gennemførelsesforordningen i kraft for Grønland.
Bemyndigelsen tager sigte på f.eks. ændringer af
gennemførelsesforordningens bilag. Adgangen til at
sætte ændringer af gennemførelsesforordningen i
kraft ved bekendtgørelse sikrer, at de tekniske krav til
aktørernes kommunikation, der er en del af Grønlands
selskabsret, smidigt kan bringes i overensstemmelse med, hvad der
er gældende i EU. Den pågældende ændring af
gennemførelsesforordningen vil blive optrykt som et bilag
til de regler, der gennemfører ændringen af
gennemførelsesforordningen for Grønland.
Derudover gives erhvervsministeren
bemyndigelse til at fastsætte regler for Grønland, der
er nødvendige for at gennemføre eventuelle
ændringer af gennemførelsesforordningen, som de
grønlandske forhold tilsiger.
Den samfundsmæssige indretning og
struktur m.v. i Grønland er anderledes end i Danmark og de
øvrige lande i EU. Bestemmelsen foreslås derfor indsat
for at tilvejebringe hjemmelsgrundlaget for erhvervsministeren til
at fastsætte administrative forskrifter med henblik på
at tilpasse bestemmelserne i gennemførelsesforordningen til
de grønlandske forhold.
Bemyndigelsen kan f.eks. anvendes i forhold
til myndighedsstrukturer men også i forhold til andre forhold
end myndighedsstrukturer, herunder eksempelvis på processer
der er anderledes end de danske, og som er begrundet i
grønlandske forhold. Tilpasningen kan sammenlignes med den
tilpasning, der kan foretages ved udarbejdelsen af kongelige
anordninger, hvor danske lovregler tilpasses de grønlandske
forhold, således at reglerne kan anvendes i Grønland.
Endvidere kan der tænkes at være behov for tilpasning
af bestemmelser, der svarer til bestemmelserne i
gennemførelsesforordningen, til det forhold at
Grønland ikke er medlem af EU.
Følgende
forordninger gælder ikke for Grønland:
-
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) Nr. 909/2014 af
23. juli 2014 om forbedring af værdipapirafviklingen i Den
Europæiske Union og om værdipapircentraler samt om
ændring af direktiv 98/26/EF og 2014/65/EU samt forordning
(EU) nr. 236/2012.
- Europa-Parlaments
og Rådets forordning (EU) Nr. 236/2012 af 14. marts 2012 om
short selling og visse aspekter af credit default swaps.
- Kommissionens
gennemførelsesforordning (EU) Nr. 1247/2012 af 19. december
2012 om gennemførelsesmæssige tekniske standarder for
formatet for og hyppigheden af handelsindberetninger til
transaktionsregistre i henhold til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) nr. 648/2012 om OTC-derivater,
centrale modparter og transaktionsregistre.
EU-Domstolens praksis i relation til
gennemførelsesforordningen vedrørende
aktionærrettigheder vil - uagtet at Grønland ikke er
medlem af EU og dermed ikke er bundet af EU-Domstolens
afgørelser - have betydning for fortolkningen af den
bekendtgørelse, der vil blive fastsat i medfør af
bemyndigelsesbestemmelsen i lovforslagets § 1. Dette
gælder generelt, og i forbindelse med Finanstilsynets
tilsynsvirksomhed med de finansielle institutter m.v. i
Grønland. Finanstilsynets fortolkning af den
bekendtgørelse, der vil blive fastsat i medfør af
lovforslagets § 1, vil blive påvirket af EU-Domstolens
praksis og Finanstilsynet vil anvende den samme tilsynspraksis, der
måtte følge af EU-Domstolens praksis, over for de
grønlandske institutter. Det samme vil være
tilfældet i relation til afgørelser eller de
retsakter, som Europa-Kommissionen efter
aktionærrettighedsdirektivet og
gennemførelsesforordningen er bemyndiget til at vedtage.
Det følger af proceduren for
fastsættelsen af administrative forskrifter, der skal
gælde for Grønland, at de administrative forskrifter
vil blive sendt i høring hos de grønlandske
myndigheder inden udstedelsen. Tilpasningen af ændringer i
gennemførelsesforordningen sker dermed i samarbejde med de
grønlandske myndigheder, således at bestemmelserne vil
kunne anvendes mest hensigtsmæssigt i Grønland.
Til §
2
Det foreslås i § 2, at loven træder i kraft den
1. januar 2022.
Bemyndigelsen, der skal sætte
bestemmelser svarende til bestemmelserne i
gennemførelsesforordningen i kraft for Grønland,
forventes udnyttet samtidig med at den øvrige regelpakke,
der gennemfører reglerne om reelle ejere for
Grønland, træder i kraft, herunder reglerne i
selskabsloven, der implementerer ændringsdirektivet.