Skriftlig fremsættelse (27. oktober
2021)
Justitsministeren (Nick Hækkerup):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
pas til danske statsborgere m.v. og lov om Det Centrale
Personregister (Styrkelse af passikkerheden m.v.)
(Lovforslag nr. L 52)
Det danske pas regnes for at være
blandt de mest fordelagtige myndighedsdokumenter i verden, idet det
giver danske statsborgere mulighed for frit at bevæge sig
mellem Schengenlandene samt at rejse visumfrit til bl.a. USA og
Australien. I Henley & Partners Passport Index 2021 rangerer
det danske pas således som det femte mest adgangsgivende pas
i verden.
Som følge af de
sikkerhedsforanstaltninger, som danske pas er udstyret med, er
danske pas vanskelige og bekostelige at forfalske. Antallet af
ægte danske pas, som udstedes på baggrund af falske
ansøgninger eller bilag, er bl.a. derfor stigende. Der har i
de seneste år været konstateret flere tilfælde,
hvor personer har fået udstedt danske pas på baggrund
af falske oplysninger om deres identitet eller med et billede af en
anden person end dem selv.
Der er en stigende tendens i antallet af
pas, der årligt bortkommer i Danmark. Ifølge
Rigspolitiet er mere end 310.000 danske nationalitetspas forsvundet
siden 2010. Selvom nogle af disse pas bliver fundet igen,
udgør det høje antal mistede pas et potentielt
sikkerhedsproblem.
De statistiske opgørelser fra EU's
grænsekontrolbureau Frontex viser en global stigning i
antallet af tilfælde af såkaldt look-alike svindel. Ved
look-alike svindel misbruges passet af en anden end den
retmæssige pasindehaver. Personelfalsk eller look-alike
svindel er ifølge Rigspolitiet et væsentligt element i
forbindelse med organiseret kriminalitet og terrorisme. Personer,
som har lånt, købt eller på anden vis fået
overdraget et gyldigt dansk pas har således mulighed for at
undgå politiets overvågning og rejse ind i Europa.
Danske pas kan i de forkerte hænder anvendes til både
menneskehandel, menneskesmugling, illegal indvandring og andre
former for kriminalitet. Overdragelse og misbrug af danske pas kan
ligeledes medføre, at den internationale tillid til det
danske pas svækkes.
Politiets Efterretningstjeneste (PET)
vurderer, at misbrug af danske pas kan udgøre en potentiel
fare for Danmarks sikkerhed og andre staters sikkerhed og
udgør en væsentlig trussel mod den offentlige orden,
idet personer som har lånt, købt eller på anden
vis fået overdraget et gyldigt dansk pas bl.a. har mulighed
for at rejse ind i Danmark på falsk grundlag og herved have
mulighed for at undgå politiets overvågning.
Regeringen vil ikke acceptere, at det
danske pas misbruges eller forfalskes. Vi skal værne om den
tillid, der er knyttet til det danske pas og den danske
befolkning.
For at vanskeliggøre misbrug af
danske pas og bremse den negative udvikling af antallet af danske
pas, der årligt bortkommer, har regeringen den 26. august
2021 lanceret udspillet "Det danske pas i
sikre hænder". Udspillet indeholder syv initiativer,
som skal styrke passikkerheden i Danmark:
1. Begrænsning af antal pas pr.
borger
2. Passvindlere kan få deres pas
inddraget i op til fem år
3. Pas skal hentes personligt hos
kommunen
4. Annullering og bortskaffelse af
uafhentede pas
5. Mistede pas skal ikke kunne bruges
på ny
6. Bedre kontrol ved udstedelse af pas
7. Nyt pasdesign skal øge
sikkerheden
Med dette lovforslag udmøntes
initiativ nr. 1- 4 i regeringens udspil.
Initiativ nr. 5 vil blive udmøntet
ved en ændring af bekendtgørelse nr. 1337 af 28.
november 2013 med senere ændringer om pas m.v.
(pasbekendtgørelsen).
Initiativ nr. 6 vil blive udmøntet
ved, at regeringen nedsætter en arbejdsgruppe, som skal
afsøge forskellige løsningsmodeller i forhold til,
hvordan antallet af ægte danske pas, som udstedes på
baggrund af falske bilag, kan begrænses. Arbejdsgruppen skal
bl.a. se på mulighederne for at etablere et nyt pasregister,
herunder mulighederne for at registeret kan indeholde en
pasansøgers tidligere pasfotografier og fingeraftryk. Dette
vil kunne sikre, at den sagsbehandler, som udsteder passet, har
bedre og mere sikre måder at bekræfte en
pasansøgers identitet på. Det er hensigten, at det nye
pasregister skal kunne tilgås af samtlige pasudstedende
myndigheder både i Danmark og på de danske
repræsentationer i udlandet. Arbejdsgruppen forventes at
kunne afrapportere til Justitsministeriet inden udgangen af
2022.
For så vidt angår det nye
pasdesign (initiativ nr. 7) bemærkes, at det danske pas, som
det eneste i Europa, har bevaret det samme design i over 20
år. Det er Rigspolitiets vurdering, at det nuværende
pas ikke længere yder tilstrækkelig beskyttelse imod
misbrug, og der derfor er behov for et sikkerhedsmæssigt
løft af det danske pas. Regeringen lancerer derfor en ny
passerie, som vil blive sat i produktion den 1. oktober 2021.
Den nye passerie er designet med
udgangspunkt i, at det nuværende pasdesign i videst muligt
omfang bevares, idet der dog bliver foretaget de nødvendige
justeringer af designet af hensyn til at styrke sikkerheden af
passet. Det er Rigspolitiets vurdering, at den nye danske passerie
vil være betydeligt mere modstandsdygtig over for
forfalskninger og misbrug end i dag.
Ud over udmøntning af regeringens
pasudspil af 26. august 2021 foreslås der med lovforslaget
ændringer af pasloven med henblik på at kunne
fastsætte regler for Udenrigsministeriets
myndighedsudøvelse på pasområdet. Det
foreslås endvidere, at der indføres en forhøjet
betaling for udstedelse af pas ved de danske diplomatiske og
konsulære repræsentationer i tilfælde, hvor
passet er bortkommet, stjålet eller ødelagt, i
forlængelse af den ændring af pasloven, som blev
gennemført vedrørende pasansøgninger i Danmark
ved lov nr. 124 af 30. januar 2021, og som følger af
paslovens § 4 c.
Endelig foreslås der at tilvejebringe
hjemmel i CPR-loven til, at personer, som er født i
Palæstina, dvs. Gaza og Vestbredden inklusiv
Østjerusalem som afgrænset af den
våbenstilstandslinje, der blev trukket i 1949 i
kølvandet på krigen i 1948 mellem Israel og en
række arabiske lande, kan få anført
Palæstina, Gaza, Vestbredden og Østjerusalem som
fødested i CPR og dermed i passet.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.