Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 9. december 2021
1. Ændringforslag
Der er stillet 5 ændringsforslag til
lovforslaget. Venstres medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget,
justitsministeren har stillet ændringsforslag nr. 2, 4 og 5,
og Dansk Folkeparti har stillet ændringsforslag nr. 3.
2. Indstillinger
Udvalget vil
stemme for ændringsforslag nr. 1 om deling af
lovforslaget.
Et flertal i
udvalget (S, SF, RV, EL, FG, IA, SIU og Simon Emil
Ammitzbøll-Bille (UFG)) indstiller det under A og det under
B nævnte lovforslag til vedtagelse med de af justitsministeren
stillede ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod
ændringsforslag nr. 3 stillet af DF til det under A
nævnte lovforslag.
Et mindretal i
udvalget (V, KF og NB) indstiller det under A nævnte
lovforslag til vedtagelse med de af
justitsministeren stillede ændringsforslag. Mindretallet vil
stemme imod ændringsforslag nr. 3 stillet af DF til det under
A nævnte lovforslag. Mindretallet indstiller det under B
nævnte lovforslag til forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for det af
justitsministeren stillede ændringsforslag til det under B
nævnte lovforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (DF) indstiller det under A
nævnte lovforslag til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag. Mindretallet indstiller det
under B nævnte lovforslag til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for det af justitsministeren stillede
ændringsforslag til det under B nævnte lovforslag.
Liberal Alliance, Alternativet,
Kristendemokraterne, Sambandsflokkurin og Javnaöarflokkurin
havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og
dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget finder det
positivt, at man med lovforslaget styrker passikkerheden i
højere grad og begrænser den kriminelles brug af det
danske pas. Hvert år forsvinder tusindvis af danske pas, og
danske pas er en eftertragtet handelsvare blandt organiserede
kriminelle. Det skal der gøres noget ved. Venstre er enig
med regeringen i, at der er behov for at indskærpe pligten
for den enkelte til at opbevare sit pas omhyggeligt. Med
lovforslaget fordobles taksten for fornyelse af pas ved de danske
diplomatiske og konsulære repræsentationer i udlandet,
hvis passet er bortkommet eller ødelagt og indehaveren
derfor ikke kan fremvise et gyldigt eller udløbet pas.
Venstre mener, at det er både rimeligt og fornuftigt, at man
rammes på pengepungen, hvis man f.eks. smider sit pas
væk.
Venstre noterer, at ændringen sker i
forlængelse af den ændring af pasloven, som er
gennemført, så der gælder samme praksis ved
bortkomne pas, hvad enten man skal have nyt pas i udlandet eller
udstedt nyt pas ved danske myndigheder her i landet. For så
vidt angår betegnelsen Palæstina kan Venstre ikke
acceptere den, da det hverken er et egentligt selvstyreområde
eller en anerkendt nation.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
bemærker, at Dansk Folkeparti gerne havde set, at der gjaldt
et undtagelsesfrit krav om personligt fremmøde for
udlevering af nyt pas. Dansk Folkeparti medgiver, at der i helt
særlige tilfælde kan være behov for, at en anden
person kan afhente pas på vegne af den person, der har
ansøgt om pas. Dansk Folkeparti understreger dog, at den
helt klare hovedregel bør være, at der skal ske
personligt fremmøde ved udlevering af nyt pas og opfordrer
til, at der udvises stor tilbageholdenhed med at anvende
undtagelsesmuligheden, samtidig med at myndighederne bør
være ekstra opmærksomme på, at den
fornødne legitimation m.v. er i orden i disse
tilfælde, hvor en anden person afhenter pas på vegne af
den person, der har ansøgt om nyt pas. Derudover opfordrer
Dansk Folkeparti til, at ministeren inddrager Retsudvalget i den
efterfølgende udmøntning i pasbekendtgørelsen,
og at denne inddragelse sker, før bekendtgørelsen
sendes i offentlig høring.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af et mindretal (V),
tiltrådt af et flertal (det
øvrige udvalg):
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag
til lov om ændring af lov om pas til danske statsborgere m.v.
(Styrkelse af passikkerheden m.v.)« omfattende §§
1, 3 og 4.
B. »Forslag
til lov om ændring af lov om Det Centrale Personregister
(Palæstina, Gaza, Vestbredden og Østjerusalem som
fødselsregistreringssted i CPR)« omfattende § 2,
§ 3, stk. 1, og § 4.
[Forslag om deling af
lovforslaget]
b
Ændringsforslag til
det under A nævnte lovforslag
Til § 1
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
2) I
nr. 1 ændres
»statsborger« til: »statsborgere«.
[Sproglig korrektion]
Af et mindretal
(DF):
3) I
den under nr. 5 foreslåede § 1 b ændres i stk. 1 »de sidste fem år«
til: »de sidste 10 år«.
[Ændring af tidsperioden]
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
4) I
nr. 10 ændres »står
nævnt« til: »er nævnt«.
[Sproglig korrektion]
c
Ændringsforslag til
det under B nævnte lovforslag
Til § 2
5) I
nr. 1 ændres i den indledende
tekst »1. pkt.« til: »2. pkt.«
[Lovteknisk ændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at lovforslaget deles
op i to separate lovforslag, således at der kan stemmes om
delen om ændring af lov om pas til danske statsborgere m.v.
for sig og delen om, at borgere kan få anført
Palæstina, Gaza, Vestbredden eller Østjerusalem som
fødested i CPR og dermed i passet for sig.
Til nr. 2
Det fremgår af § 1, stk. 2, i
lov om pas til danske statsborgere, jf. lovbekendtgørelse
nr. 76 af 19. januar 2017, med senere ændringer (pasloven),
at justitsministeren fastsætter de nærmere regler for
udstedelse af pas til danske statsborgere. Justitsministeren kan i
forbindelse med henlæggelse af opgaver til politiet efter
pasloven fastsætte regler om, hvilken myndighed inden for
politiet der varetager de pågældende opgaver. Det
foreslås i paslovens § 1, stk. 2, 1. pkt., at
indsætte efter »statsborger«: », der
opholder sig her i landet«.
Den foreslåede ændring af
paslovens § 1, stk. 2, 1. pkt., tilsigter at
tydeliggøre forskellen på paslovens § 1, stk. 2,
1. pkt., og den foreslåede bestemmelse i paslovens § 1,
stk. 2, 2. pkt.
Med ændringsforslaget foreslås
det at ændre »statsborger« til:
»statsborgere«.
Ændringsforslaget er således
alene en sproglig korrektion af den foreslåede ændring
i paslovens § 1, stk. 2, 1. pkt.
Til nr. 3
Med forslaget foreslås det, at en
ansøgning om udstedelse af pas til en dansk statsborger skal
afvises, hvis der inden for de sidste 10 år forud for
tidspunktet for ansøgningen er udstedt tre pas til
ansøgeren, idet den foreslåede justering efter
forslagsstillernes vurdering skaber den bedste balance mellem at
sikre pasindehaverens agtpågivenhed uden samtidig at ramme
almindelige borgere uforholdsmæssigt hårdt.
Til nr. 4
I paslovens § 2, stk. 2, 2. pkt., som
efter lovens ikrafttrædelsestidspunkt bliver 3. pkt.,
forslås det at ændre »i begge
tilfælde« til: »i de tilfælde, der
står nævnt i stk. 1, nr. 4-7«.
Med ændringsforslaget foreslås
det, at ændre »står nævnt« til:
»er nævnt«.
Ændringsforslaget er således
alene en sproglig korrektion af den foreslåede ændring
i paslovens § 2, stk. 2, 2. pkt., som efter lovens
ikrafttrædelsestidspunkt bliver 3. pkt.
Til nr. 5
Efter § 4, stk. 1, i lov om Det
Centrale Personregister (CPR-loven) registreres enhver med et
personnummer tildelt efter lovens § 3, stk. 1 eller 2, eller
regler udstedt i medfør af § 3, stk. 9, med de
oplysninger, der er anført i bilag 1 til loven, som
fastlægger dataindholdet i CPR og har status af lov. For
så vidt angår registrering af fødested i CPR, er
det bestemt således i bilag 1, nr. 4:
»Fødselsregistreringsoplysninger:
Fødselsregistreringssted, dvs. aktuelle navn for sogn eller
fødeland, eventuel verdensdel, hvor registrerede oplysninger
findes, samt fødselsdato og køn. Tidligere
fødselsregistreringsoplysninger bevares i CPR
(historisk).«
I lovforslagets § 2 foreslås
det, at der i bilag 1, nr. 4, efter 1. pkt. som nyt punktum
indsættes: »Palæstina, Gaza, Vestbredden og
Østjerusalem kan anføres som
fødselsregistreringssted i CPR, hvis
fødselsregistreringsoplysningerne findes der.«
Da kolon har punktumvirkning og den
foreslåede ændring af CPR-lovens bilag 4, nr. 1,
foreslås indsat efter det næste punktum i bilag 1, nr.
4, foreslås det med ændringsforslaget i lovforslagets
§ 2, nr. 1, at ændre »1. pkt.« til:
»2. pkt.«. Ændringsforslaget er således
alene en lovteknisk korrektion af den foreslåede
ændring i CPR-lovens bilag 1, nr. 4.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 27. oktober
2021 og var til 1. behandling den 9. november 2021. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
justitsministeren sendte den 26. august 2021 dette udkast til
udvalget, jf. REU alm. del - bilag 409 (folketingsåret
2020-21). Den 3. november 2021 sendte justitsministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag
på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
7 spørgsmål til justitsministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret undtagen
spørgsmål 7, som forventes besvaret forud for 2.
behandling af lovforslaget.
Kasper Sand Kjær (S) Jeppe
Bruus (S) Julie Skovsby (S) Kasper Roug (S) Rasmus Stoklund (S)
Annette Lind (S) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Lisbeth
Bech-Nielsen (SF) Samira Nawa (RV) nfmd. Susan Kronborg (RV) Rosa Lund
(EL) Søren Søndergaard (EL) Aaja Chemnitz Larsen (IA)
Aki-Matilda Høegh-Dam (SIU) Leif Lahn Jensen (S) Sikandar
Siddique (FG) Preben Bang Henriksen (V) Jan E. Jørgensen (V)
Anne Rasmussen (V) Karsten Lauritzen (V) Morten Dahlin (V) fmd. Michael Aastrup Jensen (V)
Kristian Pihl Lorentzen (V) Peter Skaarup (DF) Karina Adsbøl
(DF) Marcus Knuth (KF) Britt Bager (KF) Pernille Vermund (NB) Simon
Emil Ammitzbøll-Bille (UFG)
Liberal Alliance, Alternativet,
Kristendemokraterne, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 12 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Frie Grønne, Danmarks Nye
Venstrefløjsparti (FG) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |