Fremsat den 27. oktober 2021 af Justitsministeren (Nick Hækkerup)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om ændring af
kriminallov for Grønland og retsplejelov for
Grønland
(Ophævelse af ophørsklausul for
foranstaltninger til at forebygge og inddæmme smitte med
covid-19 m.v.)
§ 1
I lov nr. 1056 af 30. juni 2020 om
ændring af kriminallov for Grønland og retsplejelov
for Grønland (Foranstaltninger til at forebygge og
inddæmme smitte med covid-19 m.v.) foretages følgende
ændring:
1. § 4,
stk. 2, ophæves.
§ 2
Loven træder i kraft den 30. december
2021.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets
hovedpunkter | | 2.1. | Gældende
ret | | 2.2. | Justitsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | 3. | Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 6. | Klima- og
miljømæssige konsekvenser | 7. | Forholdet til
EU-retten | 8. | Hørte
myndigheder og organisationer m.v. | 9. | Sammenfattende
skema |
|
1. Indledning
Folketinget vedtog den 25. juni 2020 lov nr. 1056 af 30. juni
2020 om ændring af kriminallov for Grønland og
retsplejelov for Grønland (Foranstaltninger til at forebygge
og inddæmme smitte med covid-19 m.v.).
Formålet med loven var at overføre epidemilovens
§ 12 d, stk. 3, som den var affattet, da lovforslaget blev
fremsat og vedtaget i Folketinget, til Grønland på
navnlig kriminallovens og retsplejelovens område. Herved
sikredes det, at myndighederne i Grønland på
Justitsministeriets område, f.eks. kriminalforsorgen, havde
de nødvendige redskaber til at forebygge og modvirke
yderligere udbredelse af covid-19 mest muligt. Samtidig sikredes
det, at der skete en harmonisering af lovgivningen for
Grønland, således at de tiltag, der kan
indføres i medfør af lovens bemyndigelse, kan
følge de tiltag, som iværksættes af
Grønlands Selvstyre i medfør af den
grønlandske epidemilovgivning.
Det følger af lovens § 4, stk. 2, at § 264 a i
kriminallov for Grønland, som affattet ved lovens § 1,
nr. 1, og § 707 a i retsplejelov for Grønland, som
affattet ved lovens § 2, nr. 1, samt lovens § 3
ophæves den 31. december 2021.
Denne ophørsklausul indebærer, at justitsministeren
fra den 31. december 2021 ikke længere kan fastsætte
regler om bl.a. fravigelse af forpligtelser for det offentlige og
privates rettigheder over for det offentlige fastsat i eller i
medfør af kriminalloven, retsplejeloven og lov nr. 1718 af
27. december 2018 om lov om ændring af retsplejelov for
Grønland og kriminallov for Grønland (Anbringelse af
forvaringsdømte m.v.) for bl.a. at forebygge alment farlige
sygdomme.
Det er Justitsministeriets vurdering, at rigsmyndighederne i
Grønland også fremadrettet bør være
rustet til og have de nødvendige redskaber til at forebygge
og modvirke udbredelsen af covid-19 og andre alment farlige
sygdomme i Grønland mest muligt.
Det foreslås derfor at ophæve
ophørsklausulen, således at justitsministeren
også efter den 31. december 2021 kan fastsætte regler
om bl.a. fravigelse af forpligtelser for det offentlige og privates
rettigheder over for det offentlige fastsat i eller i medfør
af kriminalloven, retsplejeloven og lov nr. 1718 af 27. december
2018 om lov om ændring af retsplejelov for Grønland og
kriminallov for Grønland (Anbringelse af
forvaringsdømte m.v.) for bl.a. at forebygge alment farlige
sygdomme.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Gældende ret
Lov nr. 1056 af 30. juni 2020 om ændring af kriminallov
for Grønland og retsplejelov for Grønland
(Foranstaltninger til at forebygge og inddæmme smitte med
covid-19 m.v.) trådte i kraft den 1. juli 2020.
Det følger af lovens §
1, nr. 1, at justitsministeren i medfør af kriminallovens
§ 264 a kan fastsætte regler om fravigelse af
forpligtelser for det offentlige og privates rettigheder over for
det offentlige fastsat i kriminalloven, i medfør af
kriminalloven eller i afgørelser truffet af det offentlige i
medfør af kriminalloven for bl.a. at forebygge alment
farlige sygdomme.
Det følger videre af lovens
§ 2, nr. 1, at justitsministeren i medfør af
retsplejelovens § 707 a, stk. 1, kan fastsætte regler om
fravigelse af forpligtelser for det offentlige og privates
rettigheder over for det offentlige fastsat i retsplejeloven, i
medfør af retsplejeloven eller i afgørelser truffet
af det offentlige i medfør af retsplejeloven for bl.a. at
forebygge alment farlige sygdomme. Det bemærkes dog, at der i
medfør af retsplejelovens § 707 a, stk. 2, ikke kan
fastsættes regler om den dømmende magts
udøvelse, jf. grundlovens § 61, 1. pkt.
Det følger endelig af lovens § 3, at
justitsministeren kan fastsætte regler om fravigelse af
forpligtelser for det offentlige og privates rettigheder over for
det offentlige fastsat i § 4 i lov nr. 1718 af 27. december
2018 om ændring af retsplejelov for Grønland og
kriminallov for Grønland, i medfør af § 4 i lov
nr. 1718 af 27. december 2018 eller i afgørelser truffet af
det offentlige i medfør af § 4 i lov nr. 1718 af 27.
december 2018 for bl.a. at forebygge alment farlige sygdomme.
Ifølge bestemmelserne kan
fravigelse kun ske i tre nærmere angivne tilfælde.
Det drejer sig for det
første om tilfælde, hvor fravigelse er
nødvendig for at forebygge eller inddæmme udbredelse
af en alment farlig sygdom her i riget.
For det andet drejer det sig om
tilfælde, hvor fravigelse er påkrævet som
følge af tiltag til at forebygge eller inddæmme
udbredelsen af en alment farlig sygdom her i riget, og de
pågældende forpligtelser og rettigheder i den
sammenhæng må anses for at være af mere
underordnet betydning.
For det tredje drejer det sig om
tilfælde, hvor opfyldelse af de pågældende
forpligtelser og rettigheder bliver umulig eller
uforholdsmæssigt vanskelig som følge af
foranstaltninger, som har været nødvendige for at
forebygge eller inddæmme udbredelse af en alment farlig
sygdom her i riget.
Selv om loven tager sigte på
situationen med covid-19, kan bestemmelserne også anvendes i
forhold til andre alment farlige sygdomme.
Justitsministeren har i medfør af de ovenfor nævnte
bemyndigelsesbestemmelser udstedt bekendtgørelse nr. 1174 af
30. juni 2020 og bekendtgørelse nr. 863 af 10. maj 2021 om
forebyggelse og inddæmmelse af udbredelse af covid-19
på Kriminalforsorgen i Grønlands område.
Kriminalforsorgen i Grønland kan bl.a. i medfør af
bekendtgørelsen helt eller delvist afskære indsattes
ret til fællesskab og besøg m.v., hvis dette er
nødvendigt f.eks. for at forebygge eller inddæmme
udbredelse af covid-19 i kriminalforsorgens institutioner.
Kriminalforsorgen i Grønland kan endvidere afskære
overførsel og tilbageførsel af
forvaringsdømte, hvis dette er nødvendigt for at
forebygge eller inddæmme udbredelse af covid-19 i
kriminalforsorgens institutioner i Grønland eller Danmark,
hvis det er påkrævet som følge af tiltag til at
forebygge eller inddæmme udbredelsen af covid-19 i
kriminalforsorgens institutioner i Grønland eller Danmark,
og overførsel eller tilbageførsel af
forvaringsdømte i den sammenhæng må anses for at
være af mere underordnet betydning, eller hvis
gennemførelse af overførsel eller
tilbageførelse af forvaringsdømte bliver umulig eller
uforholdsmæssig vanskelig som følge af
foranstaltninger, som har været nødvendige for at
forebygge eller inddæmme udbredelse af covid-19 i
Grønland eller Danmark.
Justitsministerens udnyttelse af bemyndigelsen til at udstede en
bekendtgørelse indebærer ikke i sig selv et indgreb i
den enkeltes rettigheder eller fravigelse af det offentliges
forpligtigelser. En udnyttelse af bemyndigelsen har alene til
formål at tilvejebringe det fornødne grundlag for, at
myndighederne i Grønland på Justitsministeriets
område får de nødvendige redskaber - f.eks.
muligheden for at afskære indsattes ret til besøg -
med henblik på at kunne forebygge og modvirke udbredelse af
covid-19 mest muligt.
Kriminalforsorgen i Grønland har oplyst, at
kriminalforsorgen i et enkelt tilfælde har anvendt
hjemmelsgrundlaget i bekendtgørelse nr. 1174 af 30. juni
2020 om forebyggelse og inddæmmelse af udbredelse af covid-19
på Kriminalforsorgen i Grønlands område. I
medfør af bekendtgørelsens § 21, stk. 1,
besluttede man således på grund af selvstyrets
nedlukning af indrejse til Grønland, at udskyde en planlagt
overførsel af en grønlandsk forvaringsdømt,
som var anbragt i Herstedvester Fængsel i Danmark. Den
pågældende skulle ultimo januar 2021 have været
overført til forvaringsafdelingen i Anstalten i Nuuk i
medfør af reglerne i § 4, stk. 1, i lov nr. 1718 af 27.
december 2018 om ændring af retsplejelov for Grønland
og kriminallov for Grønland (Anbringelse af
forvaringsdømte m.v.) og bekendtgørelse nr. 747 af 1.
juli 2019 om overførsel til forvaringsafdeling eller
åben afdeling under Kriminalforsorgen i Grønland af
personer, der efter kriminalloven er dømt eller
overført til anbringelse i forvaring i Danmark m.v. Den
pågældende er efterfølgende blevet
overført til Anstalten i Nuuk. Derudover har
Kriminalforsorgen i Grønland ved to lejligheder anvendt
hjemmelsgrundlaget i bekendtgørelse nr. 863 af 10. maj 2021
på grund af smittespredning, herunder ved et tilfælde i
Sisimiut, Aasiaat og Qaqortoq og ved et andet tilfælde i
Nuuk, til midlertidigt at begrænse besøg og udgang i
de pågældende byers anstalter med henblik på at
forebygge og inddæmme smittespredning i kriminalforsorgens
anstalter. Dette er sket i forbindelse med restriktioner
indført af Naalakkersuisut i de pågældende
byer.
Justitsministeriets myndigheder i Grønland har ikke
herudover benyttet sig af det angivne hjemmelsgrundlag, og det er
derfor ikke muligt at foretage en egentlig vurdering af
bestemmelsernes anvendelse, effekter og konsekvenser for
retssikkerheden, som det i lov nr. 1056 af 30. juni 2020 er
forudsat at skulle foretages i tilfælde af forlængelse
eller ophævelse af ophørsklausulen. Kriminalforsorgen
har imidlertid oplyst, at det fortsat er kriminalforsorgens
vurdering, at det er vigtigt og nødvendigt, at
kriminalforsorgen i Grønland også efter den 31.
december 2021 har mulighed for at forebygge og inddæmme
smitte med covid-19 og andre alment farlige sygdomme i
Grønland på samme vis som hidtil.
2.2. Justitsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Baggrunden for lov nr. 1056 af 30. juni 2020 var, at regeringen
ønskede at sikre, at rigsmyndighederne i Grønland er
rustet til og har de nødvendige redskaber til at forebygge
og modvirke udbredelse af covid-19 i Grønland mest
muligt.
Baggrunden for, at loven ophæves den 31. december 2021, er
lovens sammenhæng med Inatsisartutlov nr. 1 af 1. april 2020
om ændring af landstingsforordning om civile foranstaltninger
mod smitsomme sygdomme, der tillige ophæves den 31. december
2021. Naalakkersuisut har imidlertid oplyst, at der arbejdes
på et forslag til ny epidemilov, der skal erstatte den
nuværende lov, når den ophæves den 31. december
2021, og at en sådan lov vil tage udgangspunkt i epidemiloven
(lov nr. 285 om epidemier m.v. af 27. februar 2021). Loven
forventes således at indeholde mulighed for at
iværksætte tiltag i det grønlandske samfund, der
minder om de tiltag, som kan iværksættes i
medfør af den gældende Inatsisartutlov.
Det kan ikke udelukkes, at det også i forbindelse med
håndteringen af covid-19 eller andre alment farlige sygdomme
efter den 31. december 2021 vil være nødvendigt at
fravige regler i lovgivningen i Grønland på
Justitsministeriets område for at forebygge eller
inddæmme udbredelsen af sygdom.
Det er på den baggrund Justitsministeriets vurdering, at
de oprindelige formål med lov nr. 1056 af 30. juni 2020
fortsat gør sig gældende. Det er således vigtigt
at sikre, at myndighederne i Grønland på
Justitsministeriets område, f.eks. kriminalforsorgen, fortsat
har de nødvendige redskaber til at forebygge og modvirke
yderligere udbredelse af covid-19 eller andre alment farlige
sygdomme mest muligt, ligesom det fortsat er vigtigt at sikre, at
der hos myndighederne i Grønland på
Justitsministeriets område er mulighed for at følge de
tiltag, som iværksættes af Grønlands Selvstyre i
medfør af den grønlandske epidemilovgivning for bl.a.
at forebygge udbredelse af en alment farlig sygdom.
Det er således Justitsministeriets opfattelse, at
lovgivningen i Grønland på Justitsministeriets
område, der skal supplere den grønlandske epidemilov,
bør være udformet, så den er bedst muligt i
harmoni med den grønlandske ordning, idet formålet
bl.a. er at følge de tiltag, som iværksættes af
Grønlands Selvstyre. Det er samtidig Justitsministeriets
opfattelse, at det er vigtigt at sikre, at ministeriets lovgivning
vedvarende er i kraft, så der i alle tilfælde er
mulighed for at iværksætte nødvendige
tiltag.
Idet det ikke ved udarbejdelse af nærværende
lovforslag har været udarbejdet et forslag til ny epidemilov
for Grønland, og idet det således ikke har været
muligt at tilpasse lovforslaget den kommende grønlandske
lovgivning, er der taget udgangspunkt i epidemiloven. Som det
også fremgår ovenfor i pkt. 1, var formålet med
lov nr. 1056 af 30. juni 2020 at overføre den
dagældende epidemilovs § 12 d, stk. 3, til
Grønland på navnlig kriminallovens og retsplejelovens
område. Da epidemiloven indeholder en bestemmelse i §
56, der med enkelte justeringer og præciseringer
viderefører den dagældende § 12 d, stk. 3, finder
Justitsministeriet, at der i lovgivningen for Grønland
på Justitsministeriets område skal tages udgangspunkt i
de bestemmelser, som blev indført ved lov nr. 1056 af 30.
juni 2020.
§ 56 i epidemiloven indeholder i forhold til de
bestemmelser, der i medfør af lov nr. 1056 af 30. juni 2020
blev indført for Grønland, den præcisering, at
de regler, der kan fastsættes om fravigelse af forpligtelser
for det offentlige og privates rettigheder over for det offentlige,
kan gælde for hele eller dele af landet. Idet udnyttelse af
bemyndigelsen til at udstede en bekendtgørelse som
nævnt ovenfor i pkt. 2.1 ikke i sig selv indebærer et
indgreb i den enkeltes rettigheder eller fravigelse af det
offentliges forpligtelser, men alene har til formål at
tilvejebringe det fornødne grundlag for, at myndighederne i
Grønland på Justitsministeriets område får
de nødvendige redskaber for at kunne forebygge og modvirke
udbredelse af en alment farlig sygdom mest muligt, er det forudsat,
at denne mulighed kun vil blive anvendt i det omfang, det er
nødvendigt, og dermed kun i de dele af Grønland, hvor
det er nødvendigt. Det fremgår således af
bemærkningerne til kriminallovens § 264 a,
retsplejelovens § 707 a og § 3 i lov nr. 1056 af 30. juni
2020, at indgreb vil forfølge vægtige hensyn til den
offentlige sundhed, herunder hensynet til at forebygge eller
inddæmme smitte med alment farlige sygdomme her i riget, og
ikke vil gå videre, end hvad der er nødvendigt for at
varetage dette hensyn. Det forudsættes i den forbindelse
navnlig, at indgrebene alene vil blive fastsat i det omfang og den
tidsmæssige udstrækning m.v., som efter en konkret
vurdering er nødvendig for at beskytte hensynet til den
offentlige sundhed, jf. Folketingstidende 2019-2020, A, L 192 som
fremsat, side 7-9. Hertil kommer, at der ikke er noget til hinder
for efter lov nr. 1056 af 30. juni 2020 at udstede en
bekendtgørelse, der kun gælder for visse dele af
Grønland. Virkningen af lovgivningen kan således
begrænses til dele af Grønland. Justitsministeriet
finder på den baggrund samt i en situation, hvor det
præcise indhold af den kommende epidemilov for
Grønland ikke kendes, ikke på nuværende
tidspunkt grundlag for at ændre bemyndigelserne i lov nr.
1056 af 30. juni 2020, således at det udtrykkeligt
fremgår, at reglerne kan fastsættes for hele eller dele
af Grønland.
§ 56 i epidemiloven indeholder i forhold til de
bestemmelser, der i medfør af lov nr. 1056 af 30. juni 2020
blev indført for Grønland, endvidere den justering,
at det er en betingelse for anvendelse af bemyndigelserne, at der
er tale om en samfundskritisk sygdom. Ved en samfundskritisk sygdom
forstås en alment farlig sygdom, hvis udbredelse
medfører eller risikerer at medføre alvorlige
forstyrrelser af vigtige samfundsfunktioner. Kategoriseringen af en
sygdom som samfundskritisk afhænger ikke alene af
sundhedsfaglige vurderinger af sygdommen, men også af
politiske vurderinger af sygdommens samfundsmæssige
konsekvenser. I den forbindelse bemærkes det, at covid-19 pr.
10. september ikke længere er klassificeret som en
samfundskritisk sygdom, og derfor kan § 56 på
nuværende tidspunkt ikke anvendes i Danmark.
Justeringen af § 56 i forhold til kravet om samfundskritisk
sygdom skal ses i lyset af, at det er en betingelse for
udmøntning af bemyndigelsen i bestemmelsen, at der
foreligger en indstilling fra Epidemikommissionen om, hvorvidt der
bør fastsættes regler efter bestemmelsen, og at
Epidemikommissionen, inden den afgiver indstilling, har inddraget
andre særligt sagkyndige. Samtidig er
bemyndigelsesbestemmelsen omfattet af en ordning for parlamentarisk
kontrol, hvorefter vedkommende minister som udgangspunkt skal
forelægge indholdet af de regler, som ønskes udstedt,
for Folketingets Epidemiudvalg, sammen med indstillingen fra
Epidemikommissionen. Skal reglerne udstedes, må Folketingets
Epidemiudvalg ikke udtale sig imod reglernes udstedelse.
Justitsministeriet har sammen med Naalakkersuisut overvejet, om
der bør indføres en tilsvarende proces i
Grønland, herunder med indstilling fra Epidemikommissionen
samt parlamentarisk kontrol i form af forelæggelse af udkast
til bekendtgørelser for et udvalg, som Inatsisartut har
nedsat. Naalakkersuisut har i den forbindelse oplyst, at det er
uafklaret, om det grønlandske forslag til ny epidemilov vil
indeholde en ordning med en lignende parlamentarisk kontrol.
Naalakkersuisut har i forlængelse heraf oplyst, at det ikke
umiddelbart findes hensigtsmæssigt, at der er krav om en
sådan proces i lovgivningen for Grønland på
Justitsministeriets område. Dette skyldes, at udstedelse af
bekendtgørelser, der udelukkende gælder for
Grønland, i medfør af selvstyrelovens § 18, stk.
2, skal afvente en udtalelse fra selvstyret. Denne bestemmelse
sikrer således en politisk proces i Grønland, og det
afhænger af de interne beslutninger i Grønland,
hvordan denne proces tilrettelægges. Der er således
mulighed for, at Grønland tilrettelægger den politiske
proces, som Grønland måtte ønske, herunder med
eventuel høring af Epidemikommissionen og forelæggelse
for et udvalg i Inatsisartut. Der ses endvidere ikke på
nuværende tidspunkt, hvor det ikke vides, om begrebet
"samfundskritiske sygdomme" overføres til den nye
grønlandske epidemilov at være behov eller grundlag
for, at bemyndigelsesbestemmelserne efter lov nr. 1056 af 30. juni
2020 indsnævres til kun at omfatte samfundskritiske sygdomme.
Det bemærkes i den forbindelse, at
bemyndigelsesbestemmelserne bl.a. tilsigter at skabe mulighed for,
at myndighederne i Grønland på Justitsministeriets
område kan følge de tiltag, som
iværksættes af Grønlands Selvstyre i
medfør af den grønlandske epidemilovgivning. En
indsnævring af, hvilke sygdomme bestemmelsen kan anvendes i
forhold til, ses ikke at være nødvendig for at sikre
politisk kontrol med anvendelsen af bemyndigelsesbestemmelsen.
Baggrunden herfor er, at udstedelse af en bekendtgørelse som
nævnt ovenfor skal afvente Grønlands Selvstyres
udtalelse. Grønlands Selvstyre har i den forbindelse
mulighed for at udtale sig imod, at der skal udstedes en
bekendtgørelse i forhold til en sygdom, som der efter
politisk beslutning i Grønland ikke iværksættes
tiltag imod, fordi sygdommen eventuelt ikke betragtes som
samfundskritisk.
På den baggrund finder Justitsministeriet ikke på
nuværende tidspunkt, hvor det nærmere indhold af den
nye grønlandske epidemilov endnu ikke kendes, grundlag for
at justere bemyndigelsesbestemmelserne i lov nr. 1056 af 30. juni
2020, og det er således Justitsministeriets opfattelse, at
bestemmelserne skal forblive i kraft uændret. Det
bemærkes i den forbindelse, at Justitsministeriet - hvis der
på et senere tidspunkt i lyset af den nye grønlandske
epidemilov viser sig behov for justering af bemyndigelserne -
straks vil tage initiativ hertil, med henblik på at det
sikres, at bemyndigelserne harmonerer med reglerne i den
grønlandske epidemilov.
Det foreslås derfor alene at ophæve
ophørsklausulen i § 4, stk. 2, i lov nr. 1056 af 30.
juni 2020. Det bemærkes, at bemyndigelsesbestemmelserne i
givet fald vil gælde, indtil loven ophæves ved en ny
lov. Det bemærkes i den forbindelse, at
ophørsklausulen i den gældende lovgivning hænger
sammen med en tilsvarende ophørsklausul i både dansk
og grønlandsk epidemilovgivning begrundet i hastelovgivning
relateret til situationen med spredning af covid-19.
Naalakkersuisut har oplyst, at det er forventningen, at forslaget
til ny epidemilov for Grønland ikke vil indeholde en
ophørsklausul.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget giver mulighed for, at justitsministeren efter den
31. december 2021 kan fastsatte regler om fravigelse af
forpligtelser for det offentlige og privates rettigheder over for
det offentlige på navnlig kriminalloven og retsplejelovens
område for bl.a. at forebygge alment farlige sygdomme. Derved
kan lovforslaget have visse administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Klima- og
miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klima- eller miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
mv.
Et udkast til lovforslag har i
perioden fra den 26. januar 2021 til den 16. februar 2021
været sendt i høring hos følgende myndigheder
og organisationer m.v.:
Advokatrådet, Danske
Advokater, Den Danske Dommerforening, Det Grønlandske Hus,
Direktoratet for Kriminalforsorgen,
Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Foreningen af
Offentlige Anklagere, Forsvarerforeningen i Grønland,
Fængselsforbundet, Grønlands Landsret,
Grønlands Politiforening, Grønlandske Advokater,
Grønlands Råd for Menneskerettigheder, Institut for
Menneskerettigheder, Kredsdommerforeningen, Landsforeningen af
Forsvarsadvokater, Landsforeningen KRIM, Landsforsvareren for
Grønland, Politiforbundet i Danmark, Retspolitisk Forening,
Retten i Grønland, Rigsadvokaten og Rigspolitiet.
Det bemærkes, at der i
forhold til den udgave af lovforslaget, der er forelagt selvstyret
til udtalelse, er foretaget faktuelle/redaktionelle opdateringer i
bemærkningerne, som er nødvendiggjort af, at
lovforslaget blev udarbejdet i vinteren 2021. Der er ikke foretaget
indholdsmæssige ændringer i lovforslaget.
9. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Lovforslaget kan have visse administrative
konsekvenser for borgerne. | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Overimplementering
af EU-retlige minimumsforpligtelser | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til §
1
Det følger af § 4, stk. 1, i lov nr. 1056 af 30.
juni 2020, at loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelse i Lovtidende.
Det følger videre af lovens § 4, stk. 2, at §
264 a i kriminallov for Grønland, som affattet ved lovens
§ 1, nr. 1, og § 707 a i retsplejelov for
Grønland, som affattet ved lovens § 2, nr. 1, samt
lovens § 3 ophæves den 31. december 2021, medmindre
Folketinget - efter udtalelse fra Grønlands Selvstyre -
forinden har vedtaget at forlænge gyldigheden af de
nævnte bestemmelser.
Det foreslås at ophæve ophørsklausulen,
således at ændringerne af kriminallov for
Grønland og retsplejelov for Grønland samt § 3 i
lov nr. 1056 af 30. juni 2020 forbliver i kraft efter den 31.
december 2021.
Dette indebærer, at bemyndigelserne i lov nr. 1056 af 30.
juni 2020 for justitsministeren til at fastsætte regler om
bl.a. fravigelse af forpligtelser for det offentlige og privates
rettigheder over for det offentlige fastsat i eller i medfør
af kriminalloven, retsplejeloven og lov nr. 1718 af 27. december
2018 om lov om ændring af retsplejelov for Grønland og
kriminallov for Grønland (Anbringelse af
forvaringsdømte m.v.) for bl.a. at forebygge alment farlige
sygdomme også kan anvendes efter den 31. december 2021.
Til §
2
Ophørsklausulen i § 4, stk. 2, i lov nr. 1056 af 30.
juni 2020 har virkning fra den 31. december 2021. Den
foreslåede ophævelse af ophørsklausulen
bør derfor ske inden dette tidspunkt.
Det foreslås derfor, at loven træder i kraft den 30.
december 2021.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov nr. 1056 af 30. juni 2020 om
ændring af kriminallov for Grønland og retsplejelov
for Grønland (Foranstaltninger til at forebygge og
inddæmme smitte med covid-19 m.v.) foretages følgende
ændring: | | | | §
4. --- | | | Stk. 2. §
264 a i kriminallov for Grønland som affattet ved denne lovs
§ 1, nr. 1, og kapitel 54 a i retsplejelov for Grønland
som affattet ved denne lovs § 2, nr. 1, samt denne lovs §
3 ophæves den 31. december 2021. | | 1. § 4, stk. 2, ophæves. | | | |
|