Fremsat den 13. oktober 2021 af kirkeministeren (Ane Halsboe-Jørgensen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om trossamfund uden
for folkekirken
(Udskydelse af revisionsbestemmelse)
§ 1
I lov nr. 1533 af 19. december 2017 om
trossamfund uden for folkekirken foretages følgende
ændring:
1. I
§ 25 ændres
»folketingsåret 2021-22« til:
»folketingsåret 2022-23«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2022.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning sættes i
kraft for Grønland med de ændringer, som de
grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning og baggrund | 2. | Udskydelse af revisionsbestemmelse | | 2.1.1. | Gældende ret | | 2.1.2. | Kirkeministeriets overvejelser | | 2.1.3. | Den foreslåede ordning | 3. | Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Klimamæssige konsekvenser | 7. | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | 8. | Forholdet til EU-retten | 9. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 10. | Sammenfattende skema |
|
1. Indledning og
baggrund
Formålet med lovforslaget er at udskyde
revisionsbestemmelsen vedrørende lov nr. 1533 af 19.
december 2017 om trossamfund uden for folkekirken, således at
kirkeministeren fremsætter forslag om revision af loven i
folketingsåret 2022-23 og ikke i folketingsåret
2021-22. Den 1. januar 2018 trådte lov om trossamfund uden
for folkekirken (trossamfundsloven) i kraft. Loven bygger på
et omfattende udvalgsarbejde med inddragelse af eksperter og
repræsentanter for andre trossamfund, herunder
gennemførelse af offentlige hørings- og
debatmøder, som bidrag til udvalgets endelige
betænkning nr. 1564/2017.
Med lovens ikrafttræden blev en
mangeårig praksis for anerkendelse af trossamfund, herunder
kriterier for anerkendelse, i vidt omfang videreført.
Anerkendte trossamfund og menigheder blev med loven som noget nyt
forpligtede til løbende at indberette oplysninger om
ændringer i en række forhold, herunder vedtægter,
trosgrundlag, ritualer og medlemstal til et elektronisk
trossamfundsregister (Trossamfundsregistret). Derudover skal
anerkendte trossamfund og menigheder årligt udarbejde og
indsende det seneste årsregnskab samt oplysninger om
donationer med henblik på offentliggørelse på
Trossamfundsregistrets hjemmeside. Som noget nyt blev der
indført et generelt løbende tilsyn med, at
trossamfund og menigheder til stadighed opfylder betingelserne for
anerkendelse, herunder pligten til at give visse stamoplysninger og
oplysninger om årsregnskaber, og betingelsen om at de skal
overholde dansk lovgivning.
Der var i forbindelse med udvalgsarbejdet, den
offentlige debat- og høringsproces samt
folketingsbehandlingen af udkastet til trossamfundsloven stor
opmærksomhed på, at man med vedtagelsen af en
særskilt trossamfundslov dels indfriede grundlovens § 69
om, at de fra folkekirken afvigende trossamfunds forhold ordnes ved
lov, dels fik skabt klarhed om rettigheder og pligter og
større åbenhed om de anerkendte trossamfunds forhold.
Trossamfundenes forhold havde hidtil alene været sporadisk
reguleret i forskellige love. Trossamfundsloven indeholder en
revisionsbestemmelse i § 25 om, at kirkeministeren i
folketingsåret 2021-22 fremsætter forslag om revision
af loven med henblik på at sikre, at der nogle år efter
lovens ikrafttræden tages stilling til, om loven virker efter
hensigten.
Kirkeministerens forslag om revision af loven
skal således tage udgangspunkt i en vurdering af erfaringerne
med lovens bestemmelser i de første år.
På grund af covid-19-situationen i
Danmark i 2020-21 er der imidlertid endnu ikke etableret et
erfaringsgrundlag i det omfang, som var forudset ved lovens
fastlæggelse af folketingsåret 2021-22 som det passende
tidspunkt for en revision. Der er således på
nuværende tidspunkt kun indhøstet erfaringer med
indberetning af og tilsyn med oplysninger om regnskab og donationer
for de to første år, hvori loven har virket. Dette
vurderes at være et uhensigtsmæssigt spinkelt grundlag
for en vurdering af erfaringerne med trossamfundsloven henset til,
at kravet om indberetning af årsregnskaber og oplysninger om
donationer er et af de centrale krav i loven.
I forbindelse med revisionen ønsker
Kirkeministeriet en inddragende proces, herunder ved møder
med trossamfund m.fl., hvilket på grund af
covid-19-situationen har været vanskeligt. En inddragende
proces bidrager erfaringsmæssigt med forståelse for og
ejerskab til de løsninger og krav, som indføres over
for trossamfundene.
Med henblik på, at revisionen af
trossamfundsloven hviler på et tilstrækkeligt
erfaringsgrundlag, samt at der sker aktiv inddragelse af
trossamfundene, foreslås det med lovforslagets § 1, nr.
1, at revisionstidspunktet udskydes, sådan at kirkeministeren
fremsætter lovforslag om revision af trossamfundsloven i
folketingsåret 2022-23.
2. Udskydelse af
revisionsbestemmelse
2.1.1.
Gældende ret
Lov om trossamfund uden for folkekirken
trådte i kraft den 1. januar 2018. Med loven
videreføres en mangeårig praksis for anerkendelse af
trossamfund, herunder kriteriet for anerkendelse.
Trossamfundsloven indeholder i § 25 en
revisionsbestemmelse om, at kirkeministeren i folketingsåret
2021-22 fremsætter forslag om revision af loven.
Det fremgår i forarbejderne til loven,
at forslaget om revision af loven i folketingsåret 2021-22
vil medvirke til at sikre, at der efter nogle år tages
stilling til, om loven virker efter hensigten, jf.
Folketingstidende 2017-18, A, L 19 som fremsat, side 49.
Med trossamfundsloven fik anerkendte
trossamfund og menigheder som noget nyt pligt til løbende at
indberette en række oplysninger om deres organisation og
økonomi til et elektronisk trossamfundsregister
(Trossamfundsregistret). Det gælder dels oplysninger om,
herunder ændringer i, vedtægter, trosgrundlag, ritualer
m.v. Endvidere skal de anerkendte trossamfund hvert år
udarbejde og indsende det seneste årsregnskab samt indberette
medlemstallet pr. 1. januar til Trossamfundsregistret. Reglerne
fremgår af trossamfundslovens §§ 20 og 21 og i
bekendtgørelse nr. 1283 af 15. november 2018 om
Trossamfundsregistret §§ 12-14.
Pligten til at udarbejde, indsende og
offentliggøre årsregnskab og oplysninger om donationer
gælder først for årsregnskaber for
regnskabsår, der begynder efter lovens ikrafttræden den
1. januar 2018, jf. § 23, stk. 3, i bekendtgørelse om
Trossamfundsregistret. De første årsregnskaber har
således skullet indberettes ved udgangen af maj 2019, jf.
bekendtgørelsens § 23, stk. 3. Af bekendtgørelse
om Trossamfundsregistret § 16 fremgår endvidere, at
årsregnskaberne skal udarbejdes i overensstemmelse med
reglerne i årsregnskabsloven. Dette krav har dog først
virkning fra regnskabsår, der begynder 1. januar 2019 eller
senere, jf. bekendtgørelsens § 23, stk. 3.
På grund af covid-19 har fristen for at
indberette årsregnskaber i 2020 og 2021 været udsat.
Årsregnskaberne for kalenderåret 2019 har således
skullet indberettes med udgangen af august 2020, jf.
bekendtgørelse nr. 632 af 16. maj 2020 om ændring af
frist for indsendelse af årsregnskab til
Trossamfundsregistret i forbindelse med håndtering af
COVID-19, mens årsregnskaberne for kalenderåret 2020
skal være indberettet med udgangen af juni 2021, jf.
bekendtgørelse nr. 1022 af 26. maj 2021 om ændring af
frist for indsendelse af årsregnskab til
Trossamfundsregistret i forbindelse med håndtering af
COVID-19.
Som noget nyt indebærer
trossamfundsloven desuden et generelt løbende tilsyn med, at
trossamfund og menigheder til stadighed opfylder betingelserne for
anerkendelse, herunder pligten til at give visse stamoplysninger og
oplysninger om årsregnskaber, og betingelsen om at de skal
overholde dansk lovgivning, jf. trossamfundslovens § 22. Dette
tilsyn varetages af Kirkeministeriet.
2.1.2.
Kirkeministeriets overvejelser
Kirkeministerens forslag om revision af loven
skal tage udgangspunkt i en vurdering af erfaringerne med lovens
bestemmelser i de første år.
På grund af covid-19-situationen i
Danmark i 2020-21 er der imidlertid endnu ikke etableret et
erfaringsgrundlag i det omfang, som var forudset ved lovens
fastlæggelse af folketingsåret 2021-22 som det passende
tidspunkt for en revision.
I løbet af 2018 udviklede
Kirkeministeriet Trossamfundsregistret, som blev sat i drift i
november 2018.
Kirkeministeriets tilsyn var i 2019 fokuseret
på, at samtlige ca. 450 trossamfund og menigheder foretog de
i afsnit 2.1.1. nævnte lovpligtige indberetninger af
stamoplysninger, samt at de første årsregnskaber blev
indberettet rettidigt (ultimo maj 2019).
I 2020 har Kirkeministeriet gennemført
den første stikprøvekontrol af årsregnskaber
for 2018 og oplysninger om donationer indberettet til
Trossamfundsregistret. Et tilsvarende stikprøvetilsyn af
årsregnskaber for 2019 er forsinket som følge af de
indførte covid-19-restriktioner siden marts 2020. Det
skyldes, at det er et krav, at de indberettede årsregnskaber
er godkendte, typisk ved generalforsamlinger i trossamfundene, og
at det som følge af forsamlingsforbuddet derfor har
været nødvendigt at forlænge fristen for
indberetning af årsregnskaberne for 2019, sådan at de
trossamfund, der har kalenderåret som regnskabsår,
først skulle indberette regnskaberne for 2019 ultimo august
2020, jf. bekendtgørelse nr. 632 af 16. maj 2020 om
ændring af frist for indsendelse af årsregnskab til
Trossamfundsregistret i forbindelse med håndtering af
COVID-19
Kirkeministeriet udsendte herefter
påmindelser til de trossamfund, der ikke havde indberettet
årsregnskaber og medlemstal og er p.t. ved at
gennemføre stikprøvekontrol af årsregnskaber og
oplysninger om donationer for 2019. Dette tilsyn omfatter udover
kravene om specifikation af donationer også tilsyn med, at
årsregnskaberne er udarbejdet i overensstemmelse med reglerne
i årsregnskabsloven. Formkravet til årsregnskabernes
udformning i overensstemmelse med årsregnskabsloven
gælder som nævnt først for regnskaberne 2019 og
frem. Det stikprøvebaserede tilsyn forventes afsluttet i
efteråret 2021.
Først i efteråret 2021 foreligger
der således erfaringer fra det løbende tilsyn med
medlemstal og stikprøvetilsyn med årsregnskaber for 2
år, som kan indgå i arbejdet med revisionen af
trossamfundsloven.
Fra arbejdet med trossamfundsloven er der
endvidere gode erfaringer med inddragelse af trossamfundene
særligt gennem skriftlige oplæg kombineret med
møder med repræsentanter for trossamfund. Mulighederne
for at gennemføre en inddragende proces, herunder ved
offentlige møder for trossamfund m.fl., har dog været
vanskeligt på grund af covid-19-situationen. En inddragende
proces bidrager erfaringsmæssigt med forståelse for og
ejerskab til de løsninger og krav, som indføres over
for trossamfundene.
Kirkeministeriet har på den baggrund
vurderet, at der er behov for en udsættelse af revisionen til
folketingsåret 2022-23.
2.1.3. Den
foreslåede ordning
Det foreslås, at lovforslagets § 1,
nr. 1, at § 25 i lov om trossamfund uden for folkekirken
ændres således, at kirkeministeren fremsætter
forslag om revision af loven i folketingsåret 2022-23 i
stedet for i folketingsåret 2021-22.
Som nævnt i afsnit 2.1.2. vil denne
udsættelse dels sikre et bedre erfaringsgrundlag med bl.a. de
centrale krav i trossamfundsloven om indberetning af
årsregnskaber og oplysninger om donationer, ligesom der
bliver bedre mulighed for en inddragende proces i forhold til de
anerkendte trossamfund i Danmark.
3. Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske
konsekvenser eller implementeringskonsekvenser for staten,
kommunerne eller regionerne, da det er en fortsættelse af
praksis, og da der er tale om en udgift, der allerede afholdes af
finansloven. Principperne for digitaliseringsklar lovgivning er
ikke relevante for dette lovforslag.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv. Lovforslaget er
ikke relevant for principperne for agil erhvervsrettet
regulering.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Klimamæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige
konsekvenser.
7. Miljø- og
naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og
naturmæssige konsekvenser
8. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget har ingen EU-retlige
aspekter.
9. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 31. august til den 14. september 2021 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.: Danske Kirkers Råd, Dansk Muslimsk Union, Den Islamiske
Union i Danmark, Det Jødiske Samfund, FrikirkeNet og
Muslimernes Fællesråd. Lovforslaget har i perioden 10.
til 17. september 2021 været i høring hos
Grønlands Selvstyre.
10. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang/ Hvis nej, anfør
»Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang/ Hvis nej, anfør
»Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter | Er i strid med de principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/ Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej x |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det fremgår af § 25 i lov om
trossamfund uden for folkekirken, at kirkeministeren
fremsætter forslag om revision af loven i
folketingsåret 2021-22.
Det følger af den foreslåede
ændring af trossamfundslovens § 25, at
folketingsåret 2021-22 ændres til folketingsåret
2022-23.
Den foreslåede ændring vil
medføre, at revision af trossamfundsloven udskydes til
folketingsåret 2022-23.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til §
2
Det foreslås, at loven skal træde
i kraft den 1. januar 2022.
Til §
3
Det foreslås, at loven ikke skal
gælde for Færøerne og Grønland, men at
loven ved kongelig anordning skal kunne sættes i kraft for
Grønland med de ændringer, som de grønlandske
forhold tilsiger.
Dette skyldes, at lov om trossamfund uden for
folkekirken ikke gælder for Grønland og
Færøerne, men at loven ved kgl. anordning kan
sættes i kraft for Grønland med de ændringer,
som de grønlandske forhold tilsiger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov nr. 1533 af 19. december 2017 om
trossamfund uden for folkekirken foretages følgende
ændring: | | | | § 25.
Kirkeministeren fremsætter forslag om revision af loven i
folketingsåret 2021-22. | | 1. I § 25 ændres
»folketingsåret 2021-22« til:
»folketingsåret 2022-23«. |
|