Betænkning afgivet af Indenrigs- og
Boligudvalget den 3. februar 2022
1. Ændringsforslag
Der er stillet 64 ændringsforslag til
lovforslaget. Indenrigs- og boligministeren har stillet
ændringsforslag nr. 1-23, 25-40 og 42-64. Socialistisk
Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag
nr. 24 og 41.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, DF, K og LA) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af indenrigs- og
boligministeren stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (RV) vil redegøre for sin stilling til lovforslaget
ved 3. behandling. Mindretallet stemmer for ændringsforslag
nr. 1-23, 25-38, 40, 41-64. Mindretallet stemmer imod
ændringsforslag nr. 24 og 39.
Et andet
mindretal i udvalget (SF) vil redegøre for sin
stilling til lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet stemmer
for ændringsforslag nr. 1-38 og 40-64. Mindretallet stemmer
imod ændringsforslag nr. 39.
Et tredje
mindretal i udvalget (EL) vil redegøre for sin
stilling til lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet stemmer
for ændringsforslag nr. 1-38 og 40-64. Mindretallet stemmer
imod ændringsforslag nr. 39.
Et fjerde
mindretal i udvalget (NB) vil redegøre for sin
stilling til lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet stemmer
for ændringsforslag nr. 1-23, 25-38, 40, 42-56 og 58-64.
Et femte
mindretal i udvalget (FG) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for ændringsforslag nr. 1-38, 40-56 og 58-64.
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og
dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget
støtter lovforslaget, som er en sammenskrivning af lejeloven
og boligreguleringsloven og et resultat af det forlig om
modernisering og forenkling af lejelovgivning, der blev
indgået af S, V, DF, RV, SF og EL i 2014. V ønsker
grundlæggende, at lovgivning skal være
tilgængelig og anvendelig, og lejelovgivningen var blevet for
kompleks som konsekvens af et utal af ændringer og
justeringer gennem årtier. Lovforslaget styrker endvidere
fremlejetageres rettigheder.
Det har været afgørende for V,
at den overordnede retlige og økonomiske balance mellem
lejer og udlejer i den eksisterende lejelovgivning ikke er blevet
forrykket ved sammenskrivningen af lejelovene, og at der i relation
hertil ved indsættelse af nye paragraffer, bemærkninger
og definitioner ikke er sket ændringer af hverken
skærpende eller lempende karakter i forhold til
nuværende fortolkning af eksisterende lovgivning. De
sammenskrevne lejelove har været gennem to høringer,
en eksperthøring og en ekstra mindre høring i
forbindelse med udvalgsprocessen for at sikre denne balance.
V bemærker, at vi tidligere og i
forbindelse med dette/disse lovforslag har adresseret behovet for
at tilføre huslejenævnene ressourcer, fordi
sagsbehandlingstiden allerede i dag er for lang og uens, og da man
med forslaget netop pålægger huslejenævnene flere
opgaver for at styrke fremlejetageres rettigheder, er det ikke
mindre væsentligt. Lange og uens sagsbehandlingstider
svækker retssikkerheden for både lejere og
udlejere.
V vil i øvrigt bemærke, at det
er vigtigt, at vi med lovforslaget får kompleksiteten
reduceret, samtidig med at forenklingen og moderniseringen er
gennemført som efterspurgt af branchen selv. Der er stadig
tale om en omfangsrig lovgivning, som mange mennesker kommer i
kontakt med, hvorfor sikring af implementering af lovforslaget skal
optimeres, så den ikke kræver unødige
omkostninger hos brugerne. Implementeringen bør derfor
tilrettelægges og forberedes med inddragelse af
interessentgrupperne og med tilstrækkelig tid hertil.
Socialistisk Folkeparti og
Enhedslisten
Socialistisk Folkepartis og Enhedslistens
medlemmer af udvalget bemærker, at udgangspunktet for
lovforslaget er forliget om forenkling og modernisering af
lejelovgivningen m.v. fra 2014, som præciserer, hvad det er
for en balance, der skal være i lovforslaget, som
gennemfører sammenskrivningen. Der står meget
præcist i forliget:
»Forligsparterne (SD, RV og V, DF, SF
og EL) er på den baggrund enige om at gennemføre en
samlet forenkling og modernisering af lejelovgivningen. Det er i
denne sammenhæng et vigtigt hensyn, at den retlige og
økonomiske balance mellem udlejere og lejere ikke
forrykkes.«
Og det er netop det, sammenskrivningen skal
måles op imod. Det står yderligere præciseret i
forliget:
»Parterne er ligeledes enige om, at
der ikke kan gennemføres væsentlige forenklinger, hvis
der på forhånd ses bort fra enkeltforslag, der er af
størst interesse for enten lejerne eller udlejerne. Parterne
er derfor enige om, at balancen mellem lejere og udlejere ikke skal
opretholdes i det enkelte forslag, men derimod i det samlede
lovforslag. . .«
SF og EL mener, at det sammenskrevne
lovforslag ikke er rent teknisk, da partierne ser en klar risiko
for forskydning til fordel for udlejer, når det kommer til
lejefastsættelsen i småhuse. Potentielt kan det
få huslejen til at stige i omkring 88.000 boliger i hele
Danmark. For hvis man lukker op for, at lejen i småhuse kan
sammenlignes med lejemål i store huse fastsat efter § 5,
stk. 2, vil man igangsætte en huslejespiral i storbyerne og i
landets mindre byer. LLO og Danmarks Lejerforeninger har
påpeget, at en gennemførelse af lovforslaget vil
være katastrofal for lejerne i småhusene, for ud over
at lejerne kan risikere at betale en væsentlig højere
husleje, har lejerne i de mindre ejendomme ikke krav på at
blive tilbudt en erstatningsbolig ved store huslejespring, som man
har i store ejendomme.
Når man ser på den retlige og
økonomiske balance, der skal være mellem udlejere og
lejere, så er det et meget væsentligt og stort problem,
at der nu er udsigt til, at huslejen potentielt kan stige i 88.000
boliger. Og det har LLO opgjort til, at det kan være en
huslejestigning på 2 mia. kr. årligt.
SF og EL mener, at ministeren laver
forligsbrud ved at fremsætte et lovforslag om en
sammenskrivning, der ikke lever op til forligstekstens krav om,
»at den retlige og økonomiske balance mellem udlejere
og lejere ikke forrykkes.«
SF og EL vil stemme for SF's
ændringsforslag nr. 24 om lejefastsættelse i mindre
ejendomme og ændringsforslag nr. 41 om
nyistandsættelser.
Partierne noterer sig, at ministerens svar
på spørgsmål nr. 23, der lyder: »Vil
ministeren bekræfte, at retspraksis ikke er entydig, hvad
angår småhuslejens niveau og sammenligningsgrundlag ved
en tvist om fastsættelse af lejen i en moderniseret lejlighed
i et småhus? Og vil ministeren bekræfte, at der ikke er
tilsigtet en ændring ift. den tidligere retstilstand med
dette lovforslag, således at domstolene stadigvæk kan
afgøre spørgsmålet? « besvares
således af ministeren: »Det kan bekræftes, at der
ikke er retspraksis, som klart fastlægger, hvordan lejen
fastsættes, når der ved gennemgribende moderniserede
lejemål i småejendomme sammenlignes med gennemgribende
moderniserede lejemål med en leje fastsat efter
boligreguleringslovens § 5, stk. 2, hvor lejen
efterfølgende er reguleret efter § 7.
Spørgsmålet må afgøres af domstolene. Det
kan således også bekræftes, at der ikke er
tilsigtet en ændring ift. den tidligere retstilstand med
dette lovforslag.«
Svaret på spørgsmål nr.
23 må tolkes sådan, at tidligere og fremtidig
retstilstand ikke afklares ved lovforslagets vedtagelse, men ved
efterfølgende retssager.
SF og EL bemærker i den forbindelse,
at ministeriets opfattelse af, hvad huslejen må sættes
til for småhuse, har modtaget stor kritik, bl.a. fra LLO.
Både professor Hans Henrik Edlund og professor Jakob
Juul-Sandberg mener, at ministeriet tager fejl. Ministeriet har
under behandlingen ikke kunnet pege på uafhængige
teoretikere, som støtter ministeriets eget synspunkt, jf.
ministeriets svar på spørgsmål nr. 26.
SF og EL er kritiske over for, at loven
skal indeholde helt nye bemærkninger, som kan give det
indtryk, at der kan opkræves en højere husleje end i
dag. Dette er efter vores opfattelse en uprovokeret fejl fra
ministerens side. Det er en fejl, som lejere og udlejere nu
må tage til domstolene for at få afklaret.
SF og EL mener ikke, at det giver anledning
til tvivl, at niveauet for en omkostningsbestemt husleje skal
være bestemt af udlejers omkostninger - og ikke det lejedes
værdi.
Ministeriet har med svar på
spørgsmål nr. 8 erkendt at have et forskelligt ordvalg
fra ministeriets tidligere svar og udgivelser - herunder at man
tidligere har brugt udtrykket »det lejedes værdi«
om husleje fastsat efter boligreguleringslovens § 5, stk. 2 -
ligesom man tidligere har svaret udvalget, at
sammenligningslejemål i sager om småhusleje skal
være reguleret efter § 5, stk. 1 jf. svaret på
spørgsmål nr. 7.
Ministeriet bekræfter med svaret
på spørgsmål nr. 11, at forskellen mellem en
omkostningsbestemt husleje og det lejedes værdi i gennemsnit
er 29 pct. Alligevel mener ministeriet ikke, at den
omkostningsbestemte husleje er kendetegnet ved at være lavere
end det lejedes værdi, jf. bilag 1 til svaret på
spørgsmål nr. 5, side 13. Dette er selvmodsigende.
Naturligvis er der forskel på
huslejeniveauerne, og naturligvis har huslejeniveauet været
genstand for politisk bevågenhed igennem tiden. Dette
understreges af, at man i de oprindelige lovbemærkninger godt
kan skelne mellem det lejedes værdi og omkostningsbestemt
leje.
Med forslaget om nyistandsættelse
mener SF og EL, at den formulering, der var enighed om i 2015,
tilsyneladende ikke var stærk nok. I bemærkningerne
fremgår det klart, at man vil afskaffe
nyistandsættelse. Formuleringen har vist sig at give så
meget tvivl i praksis, at dette bør rettes op således,
at bemærkninger og lovtekst stemmer klart overens, så
loven fortolkes efter formålet og bliver nemmere at arbejde
med for praktikerne.
SF og EL bemærker dog, at
tommelfingerreglen om maling efter 3-4 år stadig væk
gælder, jf. svaret på spørgsmål nr. 13,
således at det i mange tilfælde kunne forventes, at en
lejer, som har overtaget lejemålet nymalet, skal nymale
lejemålet ved fraflytning, hvis lejeren har
vedligeholdelsespligten og har beboet boligen i 3-4 år.
SF´s og Enhedslistens endelige
stillingtagen til lovforslaget vil fremgå af
tredjebehandlingen.
Radikale Venstre
Radikale Venstres medlemmer af udvalget
bemærker, at den daværende regering (Socialdemokratiet
og Radikale Venstre), Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk
Folkeparti og Enhedslisten den 11. juni 2014 indgik et forlig om
forenkling og modernisering af lejelovgivningen m.v.
På den baggrund og med henblik
på at udmønte det i forligsaftalen anførte om
en sammenskrivning af lejeloven og boligreguleringsloven er der
udarbejdet tre forslag til nye love. Det ene lovforslag omhandler
et forslag til en ny lov om leje (lejeloven), og det andet forslag
er et forslag til en ny lov om boligforhold. Det tredje forslag
vedrører konsekvensrettelser som følge af ny lejelov
og lov om boligforhold.
Ud over selve sammenskrivningen
foreslås retssikkerheden for lejere af værelser og
fremlejetagere styrket ved lovforslaget. Størrelsen af den
forudbetalte leje begrænses, så den ikke kan overstige
et beløb svarende til den leje, som skal betales i
opsigelsesvarslets længde.
Den del er RV tilfreds med, idet det
mindsker risikoen for unødig tvist i forhold til lejers krav
om tilbagebetaling af overskydende depositum uden samtidig at
pålægge udlejer en urimelig byrde i forhold til
anlæg af retssag i de præsumptivt begrænsede
antal tilfælde, hvor depositum ikke er tilstrækkeligt
til at dække udlejers berettigede krav, det vil sige, at de
skal kæmpe for at få depositummet tilbage på
grund af selvopfundne modregningskrav.
LLO har imidlertid i høringsfasen
til dette lovforslag gjort opmærksom på, at
bemærkningerne til lovforslaget beskriver gældende ret
anderledes i forhold til spørgsmålet om
huslejefastsættelse i småhuse, jf. lovforslagets
bemærkninger til § 32. Endvidere er bemærkningerne
fra indførelsen af boligreguleringslovens § 29 c (lov
nr. 419 af 1. juni 1994) ikke medtaget.
Da der således er divergerende
opfattelser af gældende ret mellem ministeriet og de ledende
teoretikere, som LLO henviser til, har RV opfordret ministeren til
at udelade de dele af beskrivelsen af gældende ret i forhold
til lovforslaget, som der er uenighed om. Lovforslaget er kun en
sammenskrivning af flere love og skal gerne være det
også på dette punkt.
Det bemærkes, at ministeren jo altid
kan trække et lovforslag tilbage og fremsætte et nyt
lovforslag med en ny beskrivelse af gældende ret. Det
må også være meningen med en høringsfase,
at muligheden for at rette for sig rent faktisk benyttes.
Man kan argumentere for, at det nemmeste
ville være at præcisere de divergerende opfattelser af
gældende ret i bemærkningerne ved at omtale problemet i
betænkningen.
RV gør derfor i
nærværende betænkning opmærksom på de
kritiserede divergerende beskrivelser samt misledende terminologi i
afsnittet om gældende ret.
Det ville dog som nævnt have
været at foretrække, at der blev fremsat et nyt
lovforslag med en ny beskrivelse af gældende ret, da der ikke
er mange, som læser betænkningen, medmindre man
ønsker at granske partiernes politiske holdninger. RV
opfordrer hermed til, at der fremover afsættes mere tid til
udarbejdelse af lovforslag og høring, idet kvaliteten af
vores lovgivningsarbejde er en fælles sag. De kritiserede
divergerende beskrivelser vil desværre således
indebære brug af rigtig mange årsværk på
diverse universiteter, advokatkontorer, byretterne m.v., ligesom
borgernes muligheder for at forudse egen retlig position i
realiteten umuliggøres.
Følgende afsnit fremgår af
beskrivelsen af gældende ret i forhold til § 32 i
lovforslaget: »Er det omtvistede lejemål gennemgribende
moderniseret, således at lejen, såfremt ejendommen
havde været omfattet af reglerne om omkostningsbestemt leje,
kunne være fastsat til det lejedes værdi, jf.
lovforslagets § 19, stk. 2, kan der sammenlignes med
gennemgribende moderniserede lejemål i storejendomme. Dette
kræver dog, at lejen for disse efterfølgende har
været forhøjet efter lovforslagets §
23.«
Beskrivelsen er således
tendentiøs, da der netop er en uafklaret retspraksis. Man
udlægger altså en bestemt opfattelse i afsnittet om
gældende ret og tiltager sig domstolenes kompetence. Det,
regeringen i stedet skulle have gjort, var at ændre
boligreguleringslovens § 29 c, som er § 32 i den nye
lov.
Det skal i øvrigt nævnes, at
den daværende boligminister faktisk udtalte sig om
konsekvenserne i 1996-lovændringen i betænkningen:
»Boligministeren har endvidere over for udvalget
tilkendegivet, at i henhold til § 29 c i boligreguleringsloven
må lejen i en småejendom ikke overstige den leje, som
betales for tilsvarende lejeforhold med hensyn til beliggenhed,
art, størrelse, kvalitet, udstyr og
vedligeholdelsestilstand, og hvor lejen er reguleret efter reglerne
om omkostningsbestemt leje.«
Den tidligere boligminister havde dermed
den stik modsatte holdning end nu beskrevet af ministeren i
afsnittet om gældende ret.
Det bemærkes, at RV har noteret sig
spørgsmål nr. 23, der lyder: »Vil ministeren
bekræfte, at retspraksis ikke er entydig, hvad angår
småhuslejens niveau og sammenligningsgrundlag ved en tvist om
fastsættelse af lejen i en moderniseret lejlighed i et
småhus? Og vil ministeren bekræfte, at der ikke er
tilsigtet en ændring ift. den tidligere retstilstand med
dette lovforslag, således at domstolene stadigvæk kan
afgøre spørgsmålet? «
RV noterer sig også, at
spørgsmålet besvares med følgende af
ministeren: »Det kan bekræftes, at der ikke er
retspraksis, som klart fastlægger, hvordan lejen
fastsættes, når der ved gennemgribende moderniserede
lejemål i småejendomme sammenlignes med gennemgribende
moderniserede lejemål med en leje fastsat efter
boligreguleringslovens § 5, stk. 2, hvor lejen
efterfølgende er reguleret efter § 7.
Spørgsmålet må afgøres af domstolene. Det
kan således også bekræftes, at der ikke er
tilsigtet en ændring ift. den tidligere retstilstand med
dette lovforslag«.
Svaret på spørgsmål nr.
23 må tolkes sådan, at tidligere og fremtidig
retstilstand ikke afklares ved lovforslagets vedtagelse, men ved
efterfølgende retssager. Ministerens svar kan imidlertid
ikke ændre på, at beskrivelsen af gældende ret i
lovforslaget er misvisende.
Henset til at der ikke kan rettes op eller
lovgives ved et ministersvar, stiller RV derfor et
ændringsforslag. Ændringsforslaget til § 32 har
til hensigt, at beskrivelsen af gældende ret i forhold til
§ 32 afspejles i en ny § 32.
Det bliver et ændringsforslag uden
for betænkningen.
Endelig skal anføres, at RV stemmer
nej til ændringsforslag nr. 39, hvormed der foreslås en
definition på vedligeholdelse i § 111, stk. 1. RV er af
den opfattelse, at den foreslåede ændring ikke skaber
klarhed, men nærmere forvirring.
RV stemmer til gengæld for
ændringsforslag nr. 57, hvormed der i § 196 sikres
tilbudspligt for boliger i den ældre udlejningsejendom, som
indgår i en ejerlejlighedsopdeling efter ejerlejlighedslovens
§ 16, stk. 3.
Af lovforslagets § 196, stk. 3,
fremgår, at tilbudspligten ikke gælder for
ejerlejligheder med undtagelse af den ejerlejlighed i den
oprindelige ejendom, der indeholder alle boligerne (samt eventuelle
erhvervslejemål). Altså: Man har en kæmpestor
ejerlejlighed, hvori der er indrettet ti beboelseslejemål.
På trods af at det er en ejerlejlighed, er den alligevel
omfattet af tilbudspligten. Af henvisningen til
ejerlejlighedslovens § 20, stk.1, 3. pkt., fremgår, at
undtagelsen alene vedrører bygninger, der er påbegyndt
opført den 1. juli 1966 eller tidligere og efter den 1. juli
2004 er blevet tilført en eller flere nye
beboelseslejligheder i bygningens uudnyttede tagetage eller har
fået tilbygget nye etager. Disse beboelseslejligheder skal
ved opdeling af ejendommen i ejerlejligheder udgøre
én ejerlejlighed.
Ved at ændre henvisningen til
ejerlejlighedslovens § 16, stk. 3, gælder, at en
ejerlejlighed er omfattet af tilbudspligten, såfremt 1)
bygningen er påbegyndt opført den 1. juli 1966 eller
tidligere og 2) den indeholder både beboelseslejligheder og
erhverv (blandede ejendomme) og efterfølgende er opdelt,
således at beboelseslejlighederne er udskilt i en
særskilt ejerlejlighed.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af indenrigs- og
boligministeren, tiltrådt af udvalget:
1) I
stk. 1 ændres
»husrum« til: »rum«.
[Sproglig præcisering]
Til § 7
2) I
stk. 3, 3. pkt., indsættes efter
»varslingen«: »af iværksættelsen af
forbedringen«.
[Sproglig præcisering]
Til § 19
3) I
stk. 2, 4. pkt., indsættes efter
»jf. § 204«: », stk. 1«.
[Lovteknisk præcisering]
4) I
stk. 5, nr. 5, 5. pkt., indsættes
efter »jf. § 204«: », stk. 1«.
[Lovteknisk præcisering]
5) I
stk. 6, 1. pkt., indsættes efter
»udlejningstidspunktet har opnået en indplacering
på«: »niveau«.
[Sproglig præcisering]
Til § 20
6) I
stk. 3, nr. 1, ændres
»afsætning« til:
»afsættelse«.
[Sproglig præcisering]
Til § 23
7) I
stk. 2, 2. pkt., indsættes efter
»§ 2, stk. 1, nr. 9, i«: »den tidligere
gældende«.
[Lovteknisk præcisering]
8) I
stk. 4, 1. pkt., indsættes efter
»samtidig med varslingen«: »om
lejeforhøjelse«.
[Sproglig præcisering]
9) I
stk. 4, 3. pkt., indsættes efter
»jf. § 204«: », stk. 1«.
[Lovteknisk præcisering]
Til § 25
10) Stk.
2 affattes således:
»Stk. 2. I
stedet for et afkast efter reglen i stk. 1 kan udlejeren i
ejendomme, der tages i brug efter 1963, som afkast beregne et
beløb, der ikke må overstige rimelige ydelser på
sædvanlige langfristede prioritetslån, der er optaget
til finansiering af ejendommens opførelse, med tillæg
af en passende forrentning af den resterende del af den rimelige
anskaffelsessum med fradrag af lejerindskud. Som passende
forrentning anses:
1) 8 pct. for
ejendomme med ibrugtagelse i 1964.
2) 10 pct. for
ejendomme med ibrugtagelse i 1965-69.
3) 12 pct. for
ejendomme med ibrugtagelse i 1970-73.
4) 14 pct. for
ejendomme med ibrugtagelse efter 1973.«
[Sproglig præcisering]
11) I
stk. 3, 1. pkt., indsættes efter
»§ 2, stk. 1, nr. 9, i«: »den tidligere
gældende«.
[Lovteknisk præcisering]
12) I
stk. 7, 2. pkt., indsættes efter
»jf. § 204«: », stk. 1«.
[Lovteknisk præcisering]
Til § 27
13) I
stk. 1, 1. pkt., ændres
»værdi« til: »brugsværdi«.
[Sproglig præcisering]
14) I
stk. 1, 4. pkt., ændres
»afsætning« til:
»afsættelse«.
[Sproglig præcisering]
Til § 28
15) I
stk. 1, 1. pkt., ændres
»husrum« til: »rum«, og
»husrums« ændres til: »rums«.
[Sproglig præcisering]
Til § 30
16) I
stk. 1, 4. pkt., ændres
»varslingsskrivelsen« til:
»skrivelsen«.
[Sproglig præcisering]
17) I
stk. 2, 1. pkt., ændres
»varslingen« til: »kravet«.
[Sproglig præcisering]
18) I
stk. 2, 2. pkt., ændres
»varslingsskrivelsen« til:
»skrivelsen«.
[Sproglig præcisering]
19) I
stk. 2, 2. pkt., udgår efter
»oplysning om det gældende budget og«
»om«.
[Sproglig præcisering]
20) I
stk. 6 ændres
»varslingsskrivelsen« til:
»skrivelsen«.
[Sproglig præcisering]
Til § 31
21) I
overskriften før paragraffen ændres
»afsætning« til:
»afsættelse«.
[Sproglig præcisering]
22)
Ordet »afsætning« ændres til:
»afsættelse«.
[Sproglig præcisering]
23)
Ordet »afsætningbeløb« ændres til:
»afsættelsesbeløb«.
[Sproglig præcisering]
Til § 32
Af et mindretal
(SF), tiltrådt af et mindretal
(EL og FG):
24)
Efter 2. pkt. indsættes som nyt punktum:
»Sammenlignes der med lejemål,
hvor lejen er fastsat efter § 19, stk. 2, og
efterfølgende reguleret efter § 23, skal der alene
sammenlignes med den del af lejen, som kunne beregnes,
såfremt lejen var fastsat efter § 19, stk. 1, med
lejeforhøjelser for forbedringer beregnet efter §
127.«
[Lejefastsættelse ved
gennemgribende moderniserede lejemål i
småejendomme]
Til § 39
Af indenrigs- og
boligministeren, tiltrådt af udvalget:
25) I
stk. 2 indsættes efter
»§ 34,«: »stk. 1,«.
[Sproglig præcisering]
Til § 41
26) I
stk. 2 udgår
»tilsvarende«.
[Sproglig præcisering]
Til § 42
27) I
stk. 1, nr. 2, indsættes efter
»§ 63 b«: »i tidligere gældende lov om
leje«.
[Sproglig præcisering]
28) I
stk. 1, nr. 2, indsættes efter
»§ 63 a«: »i tidligere gældende lov om
leje«.
[Sproglig præcisering]
Til § 46
29) I
overskriften før paragraffen ændres »for«
til: »som følge af«.
[Sproglig præcisering]
Til § 49
30) I
stk. 1 indsættes efter
»§ 2, stk. 1, nr. 9, i«: »den tidligere
gældende«.
[Lovteknisk præcisering]
Til § 50
31)
Efter »§ 2, stk. 1, nr. 9, i« indsættes:
»den tidligere gældende«.
[Lovteknisk præcisering]
Til § 51
32) I
1. pkt. indsættes efter
»§ 2, stk. 1, nr. 9, i«: »den tidligere
gældende«.
[Lovteknisk præcisering]
Til § 57
33) I
stk. 1, 1. pkt., indsættes efter
»i et pengeinstitut«: », jf. dog 2.
pkt.«
[Lovteknisk præcisering]
Til § 67
34) I
stk. 1, 1. pkt., ændres
»udgifter i § 72, stk. 4«: til »udgifter som
nævnt i § 72, stk. 4«.
[Sproglig præcisering]
Til § 86
35) I
stk. 1 indsættes to steder efter
»elektroniske kommunikationstjenester«:
»m.v.«
[Lovteknisk præcisering]
Til § 105
36) I
stk. 1, 2. pkt., indsættes efter
»jf. § 204«: », stk. 1«.
[Lovteknisk præcisering]
Til § 106
37) I
stk. 1, 2. pkt., indsættes efter
»jf. § 204«: », stk. 1«.
[Lovteknisk præcisering]
Til § 109
38) I
stk. 1, 2. pkt., ændres
»husrums« til: »rums«, og i 3. pkt. ændres »husrum«
til: »rum«.
[Sproglig præcisering]
Til § 111
Af indenrigs- og
boligministeren, tiltrådt af et flertal (S, V, DF, KF og LA):
39) Stk.
1 affattes således:
»Ved vedligeholdelse forstås de
reparationer og udskiftninger, som udføres med henblik
på at bevare og opretholde lejemålets og ejendommens
stand, efterhånden som der sker forringelse ved slid og
ælde.«
[Definition af vedligeholdelse]
Til § 114
Af indenrigs- og
boligministeren, tiltrådt af udvalget:
40) I
stk. 2, 1. pkt., indsættes efter
»arbejder udføre og«: »kan«.
[Sproglig præcisering]
Til § 115
Af et mindretal
(SF), tiltrådt af et mindretal
(RV, EL og FG):
41) I
stk. 1 indsættes som 4. pkt.:
»Det kan ikke aftales, at lejeren ved
fraflytning skal aflevere det lejede nyistandsat.«
[Forbud mod aftale om
nyistandsættelse ved fraflytning]
Til § 117
Af indenrigs- og
boligministeren, tiltrådt af udvalget:
42) I
stk. 1, 3. pkt., indsættes efter
»jf. § 204«: », stk. 1«.
[Lovteknisk præcisering]
Til § 119
43) I
stk. 1, 2. pkt., indsættes efter
»jf. § 204«: », stk. 2«.
[Lovteknisk præcisering]
Til § 120
44) I
stk. 1, 2. pkt., indsættes efter
»jf. § 204«: », stk. 2«.
[Lovteknisk præcisering]
45) I
stk. 2 ændres
»afsætning« til:
»afsættelse«.
[Sproglig præcisering]
Til § 123
46) I
overskriften før paragraffen ændres
»afsætning« til:
»afsættelse«.
[Sproglig præcisering]
47) I
stk. 1 og 3
ændres »afsætning« til:
»afsættelse«.
[Sproglig præcisering]
Til § 124
48) I
stk. 2, 1. pkt., ændres
»afsætningsbeløbet« til:
»afsættelsesbeløbet«.
[Sproglig præcisering]
Til § 129
49) I
stk. 1 udgår 2. pkt.
[Lovteknisk præcisering]
50) I
stk. 3 ændres
»lovbekendtgørelse nr. 260 af 7. a« til:
»lovbekendtgørelse nr. 260 af 7. april
2003,«.
[Lovteknisk præcisering]
Til § 131
51) I
stk. 1, 4. pkt., indsættes efter
»jf. § 204«: », stk. 1«.
[Lovteknisk præcisering]
Til § 135
52) I
stk. 1 ændres »og«
til: »eller«.
[Sproglig præcisering]
Til § 138
53) I
stk. 1, 2. pkt., indsættes efter
»jf. § 204«: », stk. 1«.
[Lovteknisk præcisering]
Til § 145
54) I
stk. 5, 5. pkt., indsættes efter
»jf. § 204«: », stk. 1«.
[Lovteknisk præcisering]
Til § 171
55) I
stk. 1, nr. 3, 2. pkt., ændres
»efterfølgeren« til: »den
efterfølgende funktionær«.
[Sproglig præcisering]
Til § 182
56) I
stk. 2, 6. pkt., indsættes efter
»jf. § 204«: », stk. 1«.
[Lovteknisk præcisering]
Til § 196
Af indenrigs- og
boligministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af NB og
FG):
57) I
stk. 3, 2. pkt., indsættes efter
»den ejerlejlighed, som efter«: »§ 16, stk.
3, i lov om ejerlejligheder indeholder boligerne i den oprindelige
ejendom, og den ejerlejlighed, som efter«.
[Opretholdelse af tilbudspligt for
den ældre udlejningsejendom, som indgår i
ejerlejlighedsopdeling]
Til § 204
Af indenrigs- og
boligministeren, tiltrådt af udvalget:
58) I
stk. 1 indsættes efter
»§ 19, stk. 2«: »og 5«.
[Lovteknisk præcisering]
Nye kapitler
59)
Efter kapitel 26 indsættes:
»Kapitel 01
Delegation
§ 01. Indenrigs- og
boligministeren kan bemyndige en under ministeriet oprettet
styrelse til at udøve de beføjelser, der i denne lov
er tillagt ministeren.
Stk. 2.
Indenrigs- og boligministeren kan fastsætte regler om
adgangen til at påklage afgørelser, der er truffet i
henhold til bemyndigelse efter stk. 1, herunder at
afgørelsen ikke skal kunne indbringes for ministeren.
Kapitel 02
Beregning af bruttoetageareal
§ 02. Indenrigs- og
boligministeren fastsætter nærmere regler om beregning
af boligers og erhvervslokalers bruttoetageareal i henhold til
denne lov.«
[Lovteknisk ændring]
Til § 208
60) I
stk. 3, 2. pkt., ændres
»afsætning« til:
»afsættelse«.
[Sproglig præcisering]
Til § 209
61)
Paragraffen udgår.
[Lovteknisk ændring]
Til § 210
62)
Paragraffen udgår.
[Lovteknisk ændring]
Til § 211
63) I
stk. 1 ændres
»afsætning« til:
»afsættelse«.
[Sproglig præcisering]
64) I
stk. 2 ændres
»afsætning« til:
»afsættelse«.
[Sproglig præcisering]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om en sproglig
præcisering i den foreslåede affattelse af § 1,
stk. 1, som tydeliggør bestemmelsens indhold.
Til nr. 2
Der er tale om en sproglig
præcisering i den foreslåede affattelse af § 7,
stk. 3, 3. pkt., som tydeliggør bestemmelsens indhold.
Til nr. 3, 4, 9, 12, 36,
37, 42-44, 51, 53, 54 og 56
Der er tale om lovtekniske
præciseringer i de foreslåede affattelser af § 19,
stk. 2 og 5, § 23, stk. 4, § 25, stk. 7, § 105, stk.
1, § 106, stk. 1, § 117, stk. 1, § 119, stk. 1,
§ 120, stk. 1, § 131, stk. 1, § 138, § 145,
stk. 5, og § 182, stk. 2. Med de foreslåede
ændringer tydeliggøres det, om der henvises til stk. 1
eller 2 i § 204, som omhandler den nærmere
fremgangsmåde for regulering af beløb i lejeloven
efter nettoprisindeks. Forslagene indebærer ikke
indholdsmæssige ændringer.
Til nr. 5
Der er tale om en sproglig
præcisering i den foreslåede affattelse af § 19,
stk. 6, som tydeliggør bestemmelsens indhold. Forslaget
indebærer således ikke indholdsmæssige
ændringer.
Til nr. 6, 13, 14, 16-18,
20-23, 29, 40, 52, 55, 60, 63 og 64
Der er alene tale om sproglige
præciseringer, og forslagene indebærer således
ikke indholdsmæssige ændringer.
Til nr. 7, 30-32 og 50
Der er alene tale om lovtekniske
præciseringer, og forslagene indebærer således
ikke indholdsmæssige ændringer.
Til nr. 8
Der er tale om en sproglig
præcisering i den foreslåede affattelse af § 23,
stk. 4, som tydeliggør bestemmelsens indhold. Forslaget
indebærer således ikke indholdsmæssige
ændringer.
Til nr. 10
Der er tale om en sproglig
præcisering i den foreslåede affattelse af § 25,
stk. 2, som tydeliggør bestemmelsens indhold. Forslaget
indebærer således ikke indholdsmæssige
ændringer.
Til nr. 11
Der er alene tale om en lovteknisk
præcisering, og forslaget indebærer således ikke
indholdsmæssige ændringer.
Til nr. 15
Der er tale om en sproglig
præcisering i den foreslåede affattelse af § 28,
stk. 1, som tydeliggør bestemmelsens indhold.
Til nr. 19
Der er tale om en sproglig
præcisering, som tydeliggør bestemmelsens indhold.
Forslaget indebærer således ikke indholdsmæssige
ændringer.
Til nr. 24
Ifølge den gældende
boligreguleringslovs § 29 c om lejefastsættelse i mindre
ejendomme gælder det, at lejen fastsættes efter det
lejedes værdi med den begrænsning, at lejen ikke
væsentligt kan overstige den leje, der betales for
tilsvarende lejeforhold med hensyn til beliggenhed, art,
størrelse, kvalitet, udstyr og vedligeholdelsestilstand
omfattet af kapitel II-IV i boligreguleringsloven, og hvor lejen er
reguleret efter § 7.
I forslaget til lov om leje foreslås
det i bemærkningerne til den foreslåede § 32, som
er en videreførelse af den gældende
boligreguleringslovs § 29 c, præciseret, at der kan
sammenlignes med gennemgribende moderniserede lejemål med en
leje fastsat efter reglerne herom, når lejen
efterfølgende er omkostningsbestemt reguleret.
Det foreslås, at det til den
foreslåede bestemmelse tilføjes, at der ved
sammenligningen med gennemgribende moderniserede lejemål,
hvor lejen efterfølgende er omkostningsbestemt reguleret,
skal ses bort fra den del af lejen, som ikke kan beregnes. Det vil
sige, at der skal ske sammenligning med lejemål, hvor lejen
er fastsat omkostningsbestemt med tillæg af
forhøjelser beregnet efter de almindelige regler om
forbedringer.
Ændringen medfører, at der ved
sammenligningen med gennemgribende moderniserede lejemål med
en leje fastsat efter den foreslåede § 19, stk. 2, med
en efterfølgende omkostningsbestemt regulering af lejen
efter den foreslåede § 23 ikke skal ske sammenligning
med den fulde leje, idet der skal ses bort fra en eventuel merleje
opnået som følge af lejefastsættelsen efter det
foreslåede § 19, stk. 2.
Til nr. 25
Der er tale om en sproglig
præcisering i den foreslåede affattelse af § 39,
stk. 2, som tydeliggør bestemmelsens indhold.
Forslaget indebærer således
ikke indholdsmæssige ændringer.
Til nr. 26
Der er tale om en sproglig
præcisering i den foreslåede affattelse af § 41,
som tydeliggør bestemmelsens indhold.
Forslaget indebærer således
ikke indholdsmæssige ændringer.
Til nr. 27
Der er tale om en sproglig
præcisering i den foreslåede affattelse af § 42,
stk. 1, nr. 2, som tydeliggør bestemmelsens indhold.
Forslaget indebærer således
ikke indholdsmæssige ændringer.
Til nr. 28
Der er tale om en sproglig
præcisering i den foreslåede affattelse af § 42,
stk. 1, nr. 2, som tydeliggør bestemmelsens indhold.
Forslaget indebærer således
ikke indholdsmæssige ændringer.
Til nr. 33
Der er alene tale om en lovteknisk
præcisering, som tydeliggør bestemmelsens indhold, og
forslaget indebærer således ikke indholdsmæssige
ændringer.
Til nr. 34
Der er tale om en sproglig
præcisering i den foreslåede affattelse af § 67,
stk. 1, 1. pkt., som tydeliggør bestemmelsens indhold.
Til nr. 35
Der er tale om en lovteknisk
præcisering med henblik på at bringe ordlyden i
overensstemmelse med formuleringen i bestemmelsens stk. 2.
Forslaget indebærer ikke indholdsmæssige
ændringer.
Til nr. 38
Der er tale om sproglige
præciseringer i den foreslåede affattelse af §
109, stk. 1, som tydeliggør bestemmelsens indhold.
Til nr. 39
§ 111, stk. 1, definerer
vedligeholdelsesbegrebet, som det anvendes i de fremsatte forslag
til lov om leje og lov om boligforhold. Med henblik på at
gøre definitionen af begrebet lettere forståeligt for
lovens brugere og samtidig sikre, at formuleringen er i
overensstemmelse med gældende ret, foreslås
formuleringen af begrebet ændret.
Til nr. 41
Med den foreslåede ændring
præciseres det i loven, at der ikke i lejeaftalen kan stilles
krav om, at lejeren ved fraflytning skal aflevere det lejede i
nyistandsat stand.
Til nr. 45
Der er tale om en sproglig
præcisering i den foreslåede affattelse af § 120,
stk. 2, som tydeliggør bestemmelsens indhold.
Til nr. 46
Der er tale om en sproglig
præcisering i den foreslåede overskrift til reglerne om
fritagelse for afsættelse efter § 120.
Til nr. 47
Der er tale om sproglige
præciseringer i den foreslåede affattelse af §
123, stk. 1 og 3, som tydeliggør bestemmelsernes
indhold.
Til nr. 48
Der er tale om en sproglig
præcisering i den foreslåede affattelse af § 124,
stk. 2, 1. pkt., som tydeliggør bestemmelsens indhold.
Til nr. 49
Der er alene tale om en lovteknisk
præcisering, idet tilsvarende er fastsat i det
foreslåede § 129, stk. 5, og forslaget indebærer
således ikke indholdsmæssige ændringer.
Til nr. 57
Efter det foreslåede § 196, stk.
3, 1. pkt., finder reglerne om tilbudspligt ikke anvendelse
på ejendomme, der er opdelt i ejerlejligheder.
I bestemmelsens 2. pkt. er gjort en
undtagelse herfra, således at tilbudspligten opretholdes for
den ejerlejlighed, som indeholder de udlejningsboliger, der var i
den eksisterende udlejningsejendom, når der sker en
ejerlejlighedsopdeling, som følge af at der indrettes nye
boliger i en hidtil uudnyttet tagetage eller i en nypåbygget
tagetage.
Med den nye ejerlejlighedslov, lov nr. 908
af 18. juni 2020, blev i lovens § 16, stk. 3, indsat en ny
bestemmelse, som åbner for muligheden for, at bygninger
påbegyndt opført den 1. juli 1966 eller tidligere, som
indeholder såvel beboelseslejligheder som erhverv, kan
opdeles i ejerlejligheder, når alle beboelseslejlighederne
efter opdelingen udgør én ejerlejlighed, som ikke kan
videreopdeles.
Bestemmelsen bygger på de samme
forudsætninger, som ligger bag den model, som gælder
ved opdeling af en ejendom i ejerlejligheder ved etablering af
tagboliger. Etableres der tagboliger efter ejerlejlighedslovens
§ 20, stk. 1, åbner loven for muligheden for, at
ejendommen kan opdeles i ejerlejligheder. Opdelingen skal dog ske
på den måde, at de eksisterende udlejningsboliger skal
indeholdes i én ejerlejlighed, som ikke kan
videreopdeles.
Som en konsekvens af indsættelsen af
regler om opdeling i ejerlejligheder ved etablering af tagboliger
blev der indsat en bestemmelse i lejeloven med henblik på at
sikre, at tilbudspligten opretholdes for den ejerlejlighed, som
indeholder de udlejningsboliger, der var i ejendommen på
tidspunktet for ejerlejlighedsopdelingen, i det omfang
betingelserne i lejelovens regler om tilbudspligt i øvrigt
er opfyldt.
Det foreslås, at det på samme
vis sikres, at tilbudspligten opretholdes for boligerne i den
ældre udlejningsejendom, som indgår i en
ejerlejlighedsopdeling efter ejerlejlighedslovens § 16, stk.
3, i det omfang betingelserne i reglerne om tilbudspligt er
opfyldt.
Det vurderes, at det med den nye
ejerlejlighedslov ikke var hensigten, at der skulle have
været forskel på de to situationer.
Til nr. 58
Der er tale om korrektion af manglende
henvisning.
Til nr. 59, 61 og 62
Forslagene er alene af lovteknisk karakter,
idet de foreslåede §§ 01 og 02 er identiske med
§§ 209 og 210 i lovforslaget som fremsat. Af lovtekniske
årsager flyttes bestemmelserne. Forslagene indebærer
således ikke indholdsmæssige ændringer.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 13. oktober
2021 og var til 1. behandling den 28. oktober 2021. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Indenrigs- og
Boligudvalget.
Lovforslaget er sambehandlet med lovforslag
nr. L 48 og L 49.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
indenrigs- og boligministeren sendte den 7. maj 2021 dette udkast
til udvalget, jf. BOU alm. del - bilag 116 (folketingsåret
2020-21). Den 15. oktober 2021 sendte indenrigs- og boligministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 11
bilag på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
38 spørgsmål til indenrigs- og boligministeren til
skriftlig besvarelse, hvoraf ministeren har besvaret
spørgsmål 1-34.
Anders Kronborg (S) Ida Auken (S)
Rasmus Stoklund (S) Jan Johansen (S) Birgitte Vind (S) Kasper Sand
Kjær (S) Orla Hav (S) Thomas Jensen (S) Halime Oguz (SF) Jan
Bjergskov Larsen (SF) Kathrine Olldag (RV) Christina Thorholm (RV)
Susan Kronborg (RV) Søren Egge Rasmussen (EL) fmd. Jette Gottlieb (EL) Sikandar
Siddique (FG) Preben Bang Henriksen (V) Hans Andersen (V) Heidi
Bank (V) nfmd. Anne Rasmussen (V)
Christoffer Aagaard Melson (V) Anni Matthiesen (V) Alex Ahrendtsen
(DF) Dennis Flydtkjær (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
Birgitte Bergman (KF) Gitte Willumsen (KF) Lars Boje Mathiesen (NB)
Ole Birk Olesen (LA)
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Frie Grønne, Danmarks Nye
Venstrefløjsparti (FG) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 4 | |