Fremsat den 13. oktober 2021 af transportministeren (Benny Engelbrecht)
Forslag
til
Lov om ændring postloven
(Hjemmel til at sanktionere
overtrædelse af indberetningsforpligtelser efter forordning
om grænseoverskridende pakkeleveringstjenester)
§ 1
I postloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
1040 af 30. august 2017, foretages følgende
ændring:
1. I
§ 28 indsættes som stk. 4:
»Stk. 4.
Overtrædelse af artikel 4 og 5 i Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) om grænseoverskridende
pakkeleveringstjenester straffes med bøde.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2022.
Bemærkninger til lovforslaget
1. Indledning og lovforslagets baggrund
Med lovforslaget foreslås der indført straf for
overtrædelse af indberetningsforpligtelser efter
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) om
grænseoverskridende pakkeleveringstjenester (herefter
forordningen om grænseoverskridende
pakkeleveringstjenester).
Forordningen om grænseoverskridende
pakkeleveringstjenester, der har fundet anvendelse i
medlemsstaterne siden januar 2019, pålægger i artikel 4
og 5 samtlige pakkeleveringsvirksomheder med 50 personer eller
flere ansat, der er beskæftiget med pakkeleveringstjenester,
at skulle indrapportere en række forskellige
baggrundsoplysninger om virksomheden til den nationale
forvaltningsmyndighed. Forvaltningsmyndigheden i Danmark er
Trafikstyrelsen.
Forordningen om grænseoverskridende
pakkeleveringstjenester fastsætter særlige frister for
indrapportering af de anførte oplysninger, hvoraf en del
efterfølgende skal tilgå Europa-Kommissionen,
hvorefter de stilles til rådighed for offentligheden for
derved at skabe større gennemsigtighed på det
europæiske pakketransportmarked af hensyn til borgerne og de
små- og mellemstore virksomheder.
Forordningen om grænseoverskridende
pakkeleveringstjenesters artikel 8 fastlægger en forpligtelse
for medlemsstaterne til at fastlægge sanktioner i de
tilfælde, hvor der ikke sker indberetning i overensstemmelse
med forordningens artikel 4 og 5. Forordningens artikel 8, stk. 2,
foreskriver pligt til national gennemførelse af regler om
sanktioner inden den 23. november 2019.
Nærværende ændringsforslag til postloven
fremsættes med henblik på at bringe national ret i
overensstemmelse med forordningens artikel 8.
2. Lovforslagets hovedpunkt
2.1. Indførelse af straf for overtrædelse af
indberetningsforpligtelser fastsat i forordningen om
grænseoverskridende pakkeleveringstjenester
2.1.1. Gældende ret
Det følger af postlovens § 28, stk. 1, at medmindre
højere straf er forskyldt efter anden lovgivning, straffes
med bøde den, der overtræder § 6, stk. 1 (om
mærkningsforpligtelsen for postvirksomheder), § 8, stk.
1-3 (om krav om brevkasser og brevkasseanlæg), § 9, stk.
1 (om regler om levering af "post til døren"), § 11 (om
posthemmeligheden), § 12 (om åbning af uanbringelige
forsendelser uden retskendelse), § 13, stk. 3-5 (om brug af
oplysninger fra modtagerdatabaser), § 16 (om pligt til at
medbringe befordringspligtige forsendelser), § 19 (om brug af
det kronede posthorn og regentens monogram) og § 24 (om
postvirksomheders oplysningspligt).
Det følger af postlovens § 28, stk. 2, at
udøvelse af postbefordring uden tilladelse efter § 3,
stk. 1, straffes med bøde. Det følger af postlovens
§ 28, stk. 3, at overtrædelse af § 7, stk. 1 og 2
(om omdeling og afleveringsbestemmelserne) begået af en
virksomhed med tilladelse til erhvervsmæssig postbefordring,
jf. § 3, stk. 1, eller en virksomhed, der omdeler uadresserede
forsendelser, straffes med bøde.
I medfør af postlovens § 30 kan der
pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Forordningen om grænseoverskridende
pakkeleveringstjenester, der har fundet anvendelse i
medlemsstaterne siden januar 2019, pålægger i artikel 4
og 5 samtlige pakkeleveringsvirksomheder med 50 personer eller
flere ansat, der er beskæftiget med pakkeleveringstjenester,
at skulle indrapportere en række forskellige oplysninger til
den nationale forvaltningsmyndighed. Indrapporteringspligten
omfatter såvel grundlæggende baggrundsoplysninger om
virksomheden som oplysninger om årlig omsætning fordelt
på inden- og udenlandske pakkeleveringstjenester, antallet af
beskæftigede i det foregående kalenderår,
antallet af håndterede pakker i det foregående
kalenderår, navnene på relevante
underleverandører samt enhver offentlig tilgængelig
aktuel prisliste.
Forvaltningsmyndigheden i Danmark er Trafikstyrelsen.
I medfør af forordningen om grænseoverskridende
pakkeleveringstjenesters artikel 8 skal der fastsættes en
sanktion i tilfælde af manglende opfyldelse af
rapporteringsforpligtelserne.
2.1.2. Transportministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Som anført skal medlemsstaterne i medfør af
forordningen om pakkeleveringstjenesters artikel 8, stk. 1,
fastsætte en sanktionsbestemmelse for overtrædelser af
forordningens regler. Forordningens artikel 8, stk. 2, foreskriver,
at den nationale gennemførelse af sanktioner i henhold til
artikel 8, stk. 1, skal foretages inden den 23. november 2019.
Sådan sanktionsbestemmelse er endnu ikke gennemført i
national ret.
Nærværende lovforslag om ændring af postloven
har på den baggrund blandt andet til formål at bringe
national ret i overensstemmelse med forordningen om
grænseoverskridende pakkeleveringstjenester.
Det er desuden Trafikstyrelsens erfaringer i forbindelse med
indrapporteringer fra de omfattede virksomheder i 2019 og 2020, at
indrapporteringerne ikke i alle tilfælde er sket under
overholdelse af de gældende tidsfrister, der følger af
forordningen om grænseoverskridende pakkeleveringstjenester,
hvorfor Trafikstyrelsen i enkelte tilfælde har været
nødsaget til at rykke for oplysningerne efter fristens
udløb.
I medfør af artikel 8 i forordningen om
grænseoverskridende pakkeleveringstjenester skal
sanktionerne, som skal anvendes i tilfælde af
overtrædelse af forordningens bestemmelser, være
effektive, stå i et rimeligt forhold til overtrædelsen
og have afskrækkende virkning. Det vurderes, at den mest
virkningsfulde måde at sikre rettidige og præcise
indrapporteringer af en række forskellige oplysninger fra
pakkevirksomhederne på vil være, at virksomhederne kan
ifalde en bødestraf, såfremt de pågældende
oplysninger ikke rapporteres til Trafikstyrelsen.
På den baggrund foreslås det med lovforslaget at
indføre en sanktionsbestemmelse i postlovens § 28, stk.
4, med henblik på at forebygge, at fremtidige
indrapporteringer ikke sker rettidigt. Det foreslås konkret,
at det i straffebestemmelsen i postlovens § 28
fastlægges, at overtrædelse af
indberetningsforpligtelserne i artikel 4 og 5 i forordningen om
grænseoverskridende pakkeleveringstjenester straffes med
bøde.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Det er forventningen, at lovforslaget vil forebygge, at
fremtidige indberetninger ikke sker rettidigt, hvormed de
administrative omkostninger ved kontrol og rykkerskrivelser
reduceres. Det forventes, at den foreslåede
sanktionsbestemmelse i § 28, stk. 4, vil medføre
administrative omkostninger i begrænset omfang. Ud fra en
samlet vurdering forventes forslaget således ikke at
medføre økonomiske eller administrative konsekvenser
for stat, kommuner eller regioner.
Forslaget vurderes ikke at have
gennemførelsesmæssige konsekvenser eller
administrative, drifts- eller it-relaterede konsekvenser eller
omkostninger i øvrigt for staten, idet der alene er tale om
gennemførelse af en sanktionsbestemmelse for allerede
gældende regler.
Principperne for digitaliseringsklar lovgivning er ikke
relevante.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v., idet de
pågældende forpligtelser for virksomhederne allerede
følger af forordningen om grænseoverskridende
pakkeleveringstjenester, og lovforslaget ændrer ikke i de
faktiske krav eller deres omfang, men giver alene hjemmel til
sanktionering af eventuelle overtrædelser af allerede
gældende regler.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser
for borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have klimamæssige
konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have miljø- og
naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder forslag til straf for overtrædelse af
indberetningsforpligtelser i forordningen om
grænseoverskridende pakkeleveringstjenester. Forordningens
artikel 8 fastlægger en forpligtelse for medlemsstaterne til
at fastlægge sanktioner i de tilfælde, hvor der ikke
sker indberetning i overensstemmelse med forordningens artikel 4 og
5. Forordningens artikel 8, stk. 2, foreskriver, at den nationale
gennemførelse af regler om sanktioner i henhold til artikel
8, stk. 1, skal foretages inden den 23. november 2019. Sådan
sanktionsbestemmelse er endnu ikke gennemført i national
ret.
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 29. juni 2021
til den 18. august 2021 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
AE-Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, ATL
(Arbejdsgiverforeningen for Transport og Logistik), Bladkompagniet
A/S, Coop Danmark A/S, Dansk Blindesamfund, Dansk Erhverv, Danske
Bank A/S, Danske Fragtmænd A/S, Danske Handicaporganisationer
(DH), Danske Lokalaviser - Provinsens Distriktsblade, Danske Medier
- Mediernes Hus, Danske Rederier, Danske Regioner, Danske
Speditører (DASP), Datatilsynet, De Samvirkende
Købmænd (DSK), Det Centrale Handicapråd (DCH),
DI (Dansk Industri), DTL - Danske Vognmænd, Fagligt
Fælles Forbund - 3F, FH (Fagbevægelsens
Hovedorganisation), Finansrådet, FK Distribution A/S, Fonden
Dansk Standard, Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet
Tænk, Foreningen for Dansk Internet Handel (FDIH), GLS
Denmark A/S, HK/Post og Kommunikation, ITD - Brancheorganisationen
for den danske vejgodstransport, KL (Kommunernes Landsforening),
Kreativitet & Kommunikation, Landbrug & Fødevarer
F.m.b. A, Landsforeningen Landsbyerne i Danmark, Offentligt
Ansattes Organisationer (OAO), Post Danmark A/S,
Realkreditrådet, Sammenslutningen af Danske
Småøer, SMVdanmark, Ugeaviserne og
Ældresagen.
10. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klima- og miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder EU-retlige
aspekter, idet det indeholder bestemmelser, der gennemfører
dele af forordningen om grænseoverskridende
pakkeleveringstjenester. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU- regulering/Over-
implementering af EU-retlige minimumsforpligtelser | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1.
Det følger af postlovens § 28, stk. 1, at medmindre
højere straf er forskyldt efter anden lovgivning, straffes
med bøde den, der overtræder § 6, stk. 1 (om
mærkningsforpligtelsen for postvirksomheder), § 8, stk.
1-3 (om krav om brevkasser og brevkasseanlæg), § 9, stk.
1 (om regler om levering af "post til døren"), § 11 (om
posthemmeligheden), § 12 (om åbning af uanbringelige
forsendelser uden retskendelse), § 13, stk. 3-5 (om brug af
oplysninger fra modtagerdatabaser), § 16 (om pligt til at
medbringe befordringspligtige forsendelser), § 19 (om brug af
det kronede posthorn og regentens monogram) og § 24 (om
postvirksomheders oplysningspligt).
Udøvelse af postbefordring uden tilladelse efter §
3, stk. 1, straffes med bøde, jf. § 28, stk. 2, og
overtrædelse af § 7, stk. 1 og 2 (om omdeling og
afleveringsbestemmelserne), begået af en virksomhed med
tilladelse til erhvervsmæssig postbefordring, jf. § 3,
stk. 1, eller en virksomhed, der omdeler uadresserede forsendelser,
straffes ligeledes med bøde, jf. § 28, stk. 3.
I medfør af postlovens § 30 kan der
pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Forordningen om grænseoverskridende
pakkeleveringstjenester, der har fundet anvendelse i
medlemsstaterne siden januar 2019, pålægger i artikel 4
og 5 samtlige pakkeleveringsvirksomheder med 50 personer eller
flere ansat, der er beskæftiget med pakkeleveringstjenester,
at skulle indrapportere en række forskellige oplysninger til
den nationale forvaltningsmyndighed. Forvaltningsmyndigheden i
Danmark er Trafikstyrelsen.
Tærsklen i forordningen om grænseoverskridende
pakkeleveringstjenester på 50 personer er baseret på
antallet af personer, der arbejdede for virksomheden i løbet
af det foregående kalenderår, og som var involveret i
pakkeleveringstjenester, og antallet opgøres som et
gennemsnit af antallet af sådanne ansatte i virksomheden
opgjort fra begyndelsen til afslutningen af året.
Indrapporteringspligten drejer sig om såvel
grundlæggende baggrundsoplysninger om virksomheden som
oplysninger om årlig omsætning fordelt på inden-
og udenlandske pakkeleveringstjenester, antallet af
beskæftigede i det foregående kalenderår,
antallet af håndterede pakker i det foregående
kalenderår, navnene på relevante
underleverandører samt enhver offentlig tilgængelig
aktuel prisliste.
Herudover pålægger forordningen om
grænseoverskridende pakkeleveringstjenester alle
grænseoverskridende pakkeleveringsvirksomheder årligt
at skulle indrapportere listepriserne for en række
nærmere angivne enkeltforsendelser.
Forordningen om grænseoverskridende
pakkeleveringstjenester fastsætter særlige frister for
indrapportering af de anførte oplysninger, hvoraf en del
efterfølgende skal tilgå EU-Kommissionen, hvorefter de
stilles til rådighed for offentligheden for derved at skabe
større gennemsigtighed på det europæiske
pakketransportmarked af hensyn til borgerne og de små- og
mellemstore virksomheder.
Det følger af artikel 8 i forordningen om
grænseoverskridende pakkeleveringstjenester, at
medlemsstaterne er forpligtede til at fastsætte effektive
sanktioner for overtrædelse af forordningens bestemmelser,
som står i rimeligt forhold til overtrædelsen og har
afskrækkende virkning. Det følger endvidere af artikel
8, at medlemsstaterne skal træffe alle nødvendige
foranstaltninger for at sikre sanktionernes anvendelse.
Forordningen om grænseoverskridende
pakkeleveringstjenester foreskriver endvidere i artikel 8, stk. 2,
at medlemsstaterne inden den 23. november 2019 skal
gennemføre en sanktionsbestemmelse i overensstemmelse med
forordningens artikel 8, stk. 1. Sådan bestemmelse er endnu
ikke gennemført i national ret.
Nærværende lovforslag om ændring af postloven
har til formål at bringe national ret i overensstemmelse med
forordningen om grænseoverskridende
pakkeleveringstjenester.
Det følger af den foreslåede § 28, stk. 4, at
overtrædelse af forordningen om grænseoverskridende
pakkeleveringstjenesters artikel 4 og 5 straffes med bøde.
Det vurderes, at den mest virkningsfulde måde at sikre
rettidige og præcise indrapporteringer er, at virksomhederne
kan ifalde en bødestraf, såfremt de
pågældende oplysninger ikke rapporteres til
Trafikstyrelsen.
Med henblik på at sikre at sanktioneringen overholder det
krav til forholdsmæssighed, som følger af forordningen
om grænseoverskridende pakkeleveringstjenesters artikel 8,
stk. 1, må det ved enhver overtrædelse vurderes
konkret, om sanktionsbestemmelsen skal finde anvendelse. Enhver
overtrædelse vil blive vurderet konkret i Trafikstyrelsen og
i dialog med den pågældende virksomhed. Ved manglende
indberetning vil styrelsen typisk ad et par omgange anmode
virksomheden om svar inden for en ny forlænget frist. Hvis
virksomheden herefter ikke svarer, vil næste skridt typisk
være politianmeldelse.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar
2022.
Det følger af postlovens § 36, at postloven ikke
gælder for Færøerne og Grønland.
Endvidere kan loven ikke ved kongelig anordning sættes i
kraft for Færøerne og Grønland. Dette
gælder i lighed for lovforslaget.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I postloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1040 af 30. august 2017, foretages følgende
ændring: | § 28 --- | | | Stk.
2-3--- | | | | | »Stk. 4.
Overtrædelse af artikel 4 og 5 i Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) om grænseoverskridende
pakkeleveringstjenester straffes med bøde.« | | | | | | § 2 | | | | | | Lovforslaget træder i kraft den 1.
januar 2022. |
|