Betænkning afgivet af
Sundhedsudvalget den 23. november 2021
1. Ændringsforslag
Der er stillet 9 ændringsforslag til
lovforslaget, herunder om deling af lovforslaget.
Radikale Venstres medlemmer af udvalget har
stillet ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget og
nr. 2 og 5.
Venstres medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 3, 4 og 6-9.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af NB) vil stemme for det
stillede ændringsforslag om deling af lovforslaget.
Et flertal i
udvalget (S, V, DF, SF, EL, LA og FG) indstiller de under A og B
nævnte lovforslag til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (RV og KF) indstiller det under A nævnte lovforslag
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag. Mindretallet indstiller det under B
nævnte lovforslag til forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de stillede
ændringsforslag til det under B nævnte lovforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (NB) vil redegøre for sin
stilling til lovforslaget og de stillede ændringsforslag ved
2. behandling.
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og
dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstre har med bekymring konstateret, at
en stor gruppe patienter tilsyneladende er og har været
overladt til køb af cannabis på det sorte marked. Det
er utrygt og uværdigt. Venstre ser med tilfredshed på,
at vi med forsøgs- og dyrkningsordningen for medicinsk
cannabis er kommet et skridt videre i bestræbelserne på
at give fire patientgrupper bedre mulighed for på en tryg
måde at få adgang til medicinsk cannabis af høj
kvalitet. Venstre havde gerne set, at forsøgsordningen blev
permanentgjort, som tilfældet er med dyrkningsordningen for
medicinsk cannabis.
Da Folketinget vedtog
forsøgsordningen vedrørende medicinsk cannabis
tilbage i 2017, var intentionerne gode. Der har - desværre -
siden vist sig at være forhindringer og udfordringer, som har
bremset for, at både forsøgsordningen og
dyrkningsordningen har fået foldet det fulde potentiale
ud.
Der er og har f.eks. været
udfordringer med den gældende behandlingsvejledning til
lægerne, som af mange er kritiseret for at være for
utilstrækkelig. Venstre havde gerne set, at
Lægemiddelstyrelsen i forbindelse med behandlingen af dette
lovforslag ville tage initiativ til at justere
behandlingsvejledningen, så den i højere grad kan
være en aktiv hjælp for læger i forbindelse med
receptudskrivning på medicinsk cannabis. Derudover er der
store udfordringer med godkendelse af dansk producerede medicinsk
cannabis-produkter. I skrivende stund er der fire udenlandske
produkter på det danske marked, men ikke ét eneste
dansk produkt - til trods for, at danske medicinsk
cannabis-producenter eksporterer medicinsk cannabis til andre
europæiske lande. I forbindelse med eksport oplever danske
producenter uens konkurrencevilkår, idet
Lægemiddelstyrelsen ikke, som i flere andre europæiske
lande, automatisk uploader GMP-certifikater til den fælles
EudraGMDP-database. Venstre er undrende over den træghed, som
arbejdet i Lægemiddelstyrelsen bærer præg af i
forbindelse med udstedelse produkttilladelser og upload af
certifikater.
Det er og har været et stort
ønske fra Venstres side at imødekomme bl.a.
lægernes ønske om mere forskning i medicinsk cannabis
for at tilvejebringe mere viden. Venstre italesatte under 1.
behandling af lovforslaget vores ønske og tilkendegav, at vi
ville rejse problemstillingen under forhandlingerne om
forskningsreserven. Fra Venstres side vil vi gerne kvittere for, at
der er politisk enighed om at give mulighed for at søge
forskningsmidler til forskning i medicinsk cannabis via
forskningsreserven.
Som noget nyt har regeringen
foreslået, at tilskuddet til medicinsk cannabis
udmøntes via en bekendtgørelse fra
Sundhedsministeriet. Venstre er bekymret for, at de af regeringen
afsatte 5 mio. kr. til tilskud ikke er tilstrækkelige og
nogle patienter vil lades i stikken, hvis midlerne slipper op. Det
vil være en katastrofe for en sårbar patientgruppe, som
ud over sygdom også kan være økonomisk udfordret
af bl.a. dyr medicin. Venstre løftede problematikken under
forhandlingerne, men blev ikke imødekommet med ønsket
om, at partierne bag lovforslaget skal indkaldes til nye
forhandlinger, hvis de afsatte finanslovsmidler slipper op.
Venstre har stillet 6 ændringsforslag
til lovforslaget, og har med tilfredshed noteret, at der er
politisk opbakning til både at evaluere lovforslaget og at
oprette en referencegruppe, hvor f.eks. myndigheder, industri,
lægefaglige eksperter og patientrepræsentanter
årligt kan have en tæt dialog om udmøntningen af
loven og eventuelle udfordringer, de måtte opleve i relation
hertil.
Den brede politiske opbakning, der
også har vist sig til Venstres øvrige
ændringsforslag er meget positiv, og Venstre er overbevist
om, at det kommer til at gøre en stor forskel for erhvervet
og patienterne.
Venstre ser med tilfredshed på, at
det er blevet præciseret med ændringsforslag, at API er
at betragte som et cannabisprodukt, der er omfattet af
forsøgsordningen, jf. svar på L 44
spørgsmål 53, hvor sundhedsministeren også
henviser til bekendtgørelse om ændring af
bekendtgørelse om euforiserende stoffer, der er i
høring sideløbende med lovbehandlingen.
Bekendtgørelsesændringen skal gøre det muligt
for virksomhederne at få en tilladelse til dyrkning af
cannabis efter reglerne om euforiserende stoffer med henblik
på at fremstille aktive stoffer (API) som råvarer til
lægemiddelfremstilling. Dette er uafhængigt af
forsøgsordningen, men i stedet efter de almindelige regler
for lægemidler.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af et mindretal
(RV), tiltrådt af et flertal (det
øvrige udvalg med undtagelse af NB):
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag
til lov om ændring af lov om forsøgsordning med
medicinsk cannabis (Permanent mulighed for dyrkning af cannabis
m.v.)« omfattende § 1, nr. 2, og § 2.
B. »Forslag
til lov om ændring af lov om forsøgsordning med
medicinsk cannabis (Forlængelse af
forsøgsordningen)« omfattende § 1, nr. 1-39, og
§ 2.
[Forslag om deling af
lovforslaget]
b
Ændringsforslag til
det under A nævnte forslag
Til § 1
2) I
den under nr. 2 foreslåede
affattelse af § 1 udgår i
stk. 1 »og til den
forsøgsordning med medicinsk cannabis, der er nævnt i
stk. 2«, og stk. 2
udgår.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
Af et mindretal (V),
tiltrådt af et flertal (det
øvrige udvalg med undtagelse af NB):
3)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»01. Efter kapitel 11 a
indsættes:
»Kapitel 11 b
Referencegruppe
§ 64 b.
Lægemiddelstyrelsen nedsætter en referencegruppe for
dyrkning af cannabis.««
[Oprettelse af referencegruppe for
dyrkning af cannabis]
4)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»02. Efter § 67
indsættes:
Ȥ 67 a.
Sundhedsministeren laver en evaluering af ordningen for dyrkning,
fremstilling m.v. af medicinsk cannabis, jf. § 1, stk. 1 og 2.
Evalueringen skal foreligge inden udgangen af
2024.««
[Evaluering af
dyrkningsordning]
c
Ændringsforslag til
det under B nævnte forslag
Til § 1
Af et mindretal
(RV), tiltrådt af et flertal (det
øvrige udvalg med undtagelse af NB):
5) Nr. 2
affattes således:
»2. I §
1 indsættes som stk. 2 og
3:
»Stk. 2.
Loven finder endvidere anvendelse for dyrkning, fremstilling m.v.
af cannabisprodukter til den forsøgsordning med medicinsk
cannabis, der er nævnt i stk. 3.
Stk. 3. Fra den
1. januar 2022 til og med den 31. december 2025 gælder en
forsøgsordning med medicinsk cannabis til behandling af
mennesker i Danmark.««
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
Af et mindretal (V),
tiltrådt af et flertal (det
øvrige udvalg med undtagelse af NB):
6)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»03. I §
2 indsættes som stk.
2:
»Stk. 2.
Loven er dog ikke til hinder for, at der kan foretages
råvarefremstilling af cannabis, i det omfang det er muligt
efter anden lovgivning.««
[Præcisering af
råvarefremstilling]
7)
Efter nr. 8 indsættes som nyt nummer:
»04. Efter § 6
indsættes:
Ȥ 6 a.
Lægemiddelstyrelsen udarbejder og offentliggør en
vejledning om optagelse i forsøgsordningen af
cannabisudgangsprodukter, der er fremstillet af cannabis dyrket her
i landet.««
[Udarbejdelse og
offentliggørelse af vejledning]
8)
Efter nr. 38 indsættes som nyt nummer:
»05. Efter kapitel 11 a
indsættes:
»Kapitel 11 b
Referencegruppe
§ 64 b.
Lægemiddelstyrelsen nedsætter en referencegruppe for
medicinsk cannabis.««
[Oprettelse af referencegruppe for
medicinsk cannabis]
9)
Efter nr. 39 indsættes som nyt nummer:
»06. Efter § 67
indsættes:
Ȥ 67 a.
Sundhedsministeren laver en evaluering af forsøgsordningen
med medicinsk cannabis, jf. § 1, stk. 1 og 2. Evalueringen
skal foreligge inden udgangen af 2024.««
[Evaluering af
forsøgsordning med medicinsk cannabis]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at dele lovforslaget i
to lovforslag (A og B). Ændringsforslaget vil indebære,
at den del af det fremsatte lovforslag, som vedrører
permanent mulighed for at dyrke cannabis m.v., udskilles til
lovforslaget nævnt under A, mens den del af det fremsatte
lovforslag, som vedrører forlængelse af
forsøgsordningen, udskilles til lovforslaget nævnt
under B.
Til nr. 2
Ændringsforslaget er en konsekvens af
ændringsforslag nr. 1, hvor det foreslås at dele
lovforslaget i to lovforslag, hvorved den del af det fremsatte
lovforslag, som vedrører permanent mulighed for dyrkning af
cannabis m.v., udskilles til lovforslaget nævnt under A. Med
ændringsforslaget udgår henvisningen til
forsøgsordningen, hvorved lovforslaget nævnt under A
alene vil vedrøre fastlæggelsen af den permanente
mulighed for at dyrke cannabis m.v.
Til nr. 3
Det foreslås at indføre en
bestemmelse, hvorefter Lægemiddelstyrelsen nedsætter en
referencegruppe for dyrkning af cannabis. Bestemmelsen
foreslås indført som en ny § 64 b i et nyt
kapitel 11 b.
Forslaget vil medføre, at
Lægemiddelstyrelsen forpligtes til at nedsætte en
referencegruppe, hvor f.eks. myndigheder, industri,
lægefaglige eksperter og patientrepræsentanter
årligt kan have en dialog om den foreslåede permanente
ordning for dyrkning, fremstilling m.v. og om eventuelle
udfordringer hermed. Forslaget forventes at ville medføre
administrationsomkostninger i Lægemiddelstyrelsen for 0,3
mio. kr. årligt ved et årligt møde.
Omkostningerne vil blive holdt inden for Sundhedsministeriets egen
økonomiske ramme.
Til nr. 4
I forbindelse med etableringen af den
gældende forsøgsordning med medicinsk cannabis var
aftalepartierne enige om, at der i forsøgsperioden skulle
foretages en evaluering med henblik på politisk stillingtagen
til en eventuelt permanent ordning, jf. Aftale om
forsøgsordning med medicinsk cannabis af 8. november 2016
(indgået af den daværende regering (Venstre),
Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance,
Alternativet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti). At der
skulle foretages en evaluering af den gældende
forsøgsordning følger endvidere af
bemærkningerne til lov nr. 1668 af 26. december 2017 om
forsøgsordning med medicinsk cannabis, jf. Folketingstidende
2017-18, tillæg A, L 57 som fremsat, side 12. På den
baggrund udgav det daværende Sundheds- og
Ældreministerium den 30. november 2020 en evaluering af
forsøgsordningen med medicinsk cannabis. Evalueringen er
baseret på data fra forsøgsordningens første
2½ år.
Det foreslås at indsætte en ny
§ 67 a, hvorefter sundhedsministeren laver en evaluering af
ordningen for dyrkning, fremstilling m.v. af medicinsk cannabis.
Det foreslås, at evalueringen skal foreligge inden udgangen
af 2024.
Forslaget vil medføre, at
sundhedsministeren forpligtes til at lave en evaluering af den
foreslåede permanente ordning for dyrkning, fremstilling
m.v., og at evalueringen vil skulle foreligge inden udgangen af
2024. Det forudsættes herved, at sundhedsministeren
orienterer Folketingets Sundhedsudvalg, når evalueringen
foreligger.
Til nr. 5
Ændringsforslaget er en konsekvens af
ændringsforslag nr. 1, hvor det foreslås at dele
lovforslaget i to lovforslag, hvorved den del af det fremsatte
lovforslag, som vedrører forlængelse af
forsøgsordningen, udskilles til lovforslaget nævnt
under B. Med ændringsforslaget foreslås det at
nyaffatte det fremsatte lovforslags § 1, nr. 2.
Ændringsforslaget vil primært indebære, at
henvisningen til den permanente mulighed for at dyrke cannabis m.v.
i den fremsatte foreslåede affattelse af lovens § 1,
stk. 1, afløses af det med ændringsforslaget
foreslåede nye § 1, stk. 2. Den foreslåede nye
affattelse vil herefter alene vedrøre den forlængede
forsøgsordning med medicinsk cannabis. Den under det
fremsatte lovforslags nr. 2 foreslåede affattelse af §
1, stk. 2, som med ændringsforslaget bliver stk. 3,
berøres indholdsmæssigt ikke af
ændringsforslaget.
Til nr. 6
Forsøgsordningen indeholder ikke
regler for fremstilling af aktive stoffer, råvarer og
mellemprodukter til brug i fremstilling i lægemidler.
Ændringsforslaget vil understrege, at
den foreslåede forlængede forsøgsordning med
medicinsk cannabis og permanente ordning for dyrkning, fremstilling
m.v. af medicinsk cannabis ikke vil stå i vejen for, at en
cannabisproducerende virksomhed med tilladelse til dyrkning efter
den foreslåede lov sideløbende foretager
råvarefremstilling af cannabis efter anden lovgivning.
Til nr. 7
Den gældende lov indeholder ikke
regler eller krav om, at Lægemiddelstyrelsen skal udarbejde
en vejledning om optagelse i forsøgsordningen af
cannabisudgangsprodukter, der er fremstillet af cannabis dyrket her
i landet.
Det foreslås at indsætte §
6 a, hvorefter Lægemiddelstyrelsen skal udarbejde og
offentliggøre en vejledning om optagelse i
forsøgsordningen af cannabisudgangsprodukter, der er
fremstillet af cannabis dyrket her i landet.
Forslaget vil medføre, at
Lægemiddelstyrelsen forpligtes til at udarbejde en klar og
tydelig vejledning om optag i forsøgsordningen af
cannabisudgangsprodukter, der er fremstillet af cannabis dyrket her
i landet. Med vejledningen vil regulatoriske medarbejdere i
ansøgende virksomheder og medarbejdere i
Lægemiddelstyrelsen have en vejledning at støtte sig
til ved ansøgninger om optag i forsøgsordningen.
Til nr. 8
Der er ikke som led i den gældende
forsøgsordning med medicinsk cannabis etableret en
referencegruppe for området for medicinsk cannabis.
Det foreslås at indføre en
bestemmelse, hvorefter Lægemiddelstyrelsen nedsætter en
referencegruppe for medicinsk cannabis. Bestemmelsen foreslås
indført som en ny § 64 b i et nyt kapitel 11 b.
Forslaget vil medføre, at
Lægemiddelstyrelsen forpligtes til at nedsætte en
referencegruppe, hvor f.eks. myndigheder, industri,
lægefaglige eksperter og patientrepræsentanter
årligt kan have en dialog om den foreslåede
forlængede forsøgsordning og om eventuelle
udfordringer hermed. Forslaget forventes at ville medføre
administrationsomkostninger i Lægemiddelstyrelsen for 0,3
mio. kr. årligt ved et årligt møde.
Omkostningerne vil blive holdt inden for Sundhedsministeriets egen
økonomiske ramme.
Til nr. 9
I forbindelse med etableringen af den
gældende forsøgsordning med medicinsk cannabis var
aftalepartierne enige om, at der i forsøgsperioden skulle
foretages en evaluering med henblik på politisk stillingtagen
til en eventuelt permanent ordning, jf. Aftale om
forsøgsordning med medicinsk cannabis af 8. november 2016
(indgået af den daværende regering (Venstre),
Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance,
Alternativet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti). At der
skulle foretages en evaluering af den gældende
forsøgsordning følger endvidere af
bemærkningerne til lov nr. 1668 af 26. december 2017 om
forsøgsordning med medicinsk cannabis, jf. Folketingstidende
2017-18, tillæg A, L 57, som fremsat, side 12. På den
baggrund udgav det daværende Sundheds- og
Ældreministerium den 30. november 2020 en evaluering af
forsøgsordningen med medicinsk cannabis. Evalueringen er
baseret på data fra forsøgsordningens første
2½ år.
Det foreslås at indsætte en ny
§ 67 a, hvorefter sundhedsministeren laver en evaluering af
forsøgsordningen med medicinsk cannabis. Det foreslås,
at evalueringen skal foreligge inden udgangen af 2024.
Forslaget vil medføre, at
sundhedsministeren forpligtes til at lave en evaluering af den
foreslåede permanente ordning for dyrkning, fremstilling
m.v., og at evalueringen vil skulle foreligge inden udgangen af
2024. Det forudsættes herved, at sundhedsministeren
orienterer Folketingets Sundhedsudvalg, når evalueringen
foreligger.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 7. oktober
2021 og var til 1. behandling den 15. oktober 2021. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Sundhedsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
sundhedsministeren sendte den 7. juli 2021 dette udkast til
udvalget, jf. SUU alm. del - bilag 511 (folketingsåret
2020-21). Den 7. oktober sendte sundhedsministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 9 bilag
på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
2 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
4 deputationer, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
78 spørgsmål til sundhedsministeren og 1
spørgsmål til erhvervsministeren til skriftlig
besvarelse, som ministrene har besvaret.
Annette Lind (S) Birgitte Vind (S)
Kim Aas (S) Camilla Fabricius (S) nfmd. Daniel Toft Jakobsen (S) Kasper
Roug (S) Julie Skovsby (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Rasmus Horn
Langhoff (S) Kirsten Normann Andersen (SF) Trine Torp (SF) Stinus
Lindgreen (RV) Lotte Rod (RV) Peder Hvelplund (EL) Pernille Skipper
(EL) Susanne Zimmer (FG) Jane Heitmann (V) fmd. Anne Honoré
Østergaard (V) Hans Andersen (V) Martin Geertsen (V) Marlene
Ambo-Rasmussen (V) Sophie Løhde (V) Liselott Blixt (DF)
Karina Adsbøl (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Jens Henrik
Thulesen Dahl (DF) Per Larsen (KF) Lars Boje Mathiesen (NB) Henrik
Dahl (LA)
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 12 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Frie Grønne, Danmarks Nye
Venstrefløjsparti (FG) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |