Betænkning afgivet af
Udlændinge- og Integrationsudvalget den 28. oktober 2021
1. Ændringsforslag
Udlændinge- og integrationsministeren
har stillet 3 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, SF, RV, EL, KF og Sikandar Siddique (UFG))
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (DF, NB og Inger Støjberg (UFG)) indstiller
lovforslaget til forkastelse ved 3.
behandling. Mindretallet vil stemme for
de stillede ændringsforslag.
Liberal Alliance, Alternativet,
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin
og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske bemærkninger i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget mener, at vi
på baggrund af en markant forværret situation i
Afghanistan, hvor Taleban er kommet til magten, har et fælles
ansvar for at hjælpe de afghanere, som var og er truede
på grund af deres tilknytning og bidrag til Danmarks
engagement i Afghanistan.
Med lovforslaget sikrer vi, at vi
hjælper de mennesker, som har hjulpet os. På denne
baggrund stemmer Venstre for lovforslaget.
Socialistisk Folkeparti
SF's medlemmer af udvalget mener, at den
brede politiske aftale og konsensus fra august 2021 er enormt
vigtig i dette spørgsmål. SF støtter derfor
forslaget. Dog har SF - i tråd med høringssvaret fra
Røde Kors - visse bekymringer, når det kommer til
rammen for at ansøge om opholdstilladelse. SF mener, at
tolke og andre bidragsydere til den danske indsats i Afghanistan,
der stadig måtte befinde sig i Afghanistan - formentlig fordi
de ved evakueringen befandt sig bag Talebans militære linjer
- bør have mulighed for at ansøge via danske
ambassader i f.eks. nabolande. Derudover har SF en bekymring for,
at en opholdstilladelse på 2 år ikke er
tilstrækkelig, da Afghanistan på beklagelig vis
næppe vil udvikle sig til et mere fredeligt og sikkert sted
for de berørte. SF er bekymret for at overlade de
berørte til det almindelige asylsystem, da det vil
medføre en masse papirarbejde, usikkerhed og bureaukrati. SF
understreger dog opbakning til princippet om midlertidighed
generelt.
Radikale Venstre
Radikale Venstres medlemmer af udvalget er
bekymrede for, at solnedgangsklausulen i forslaget efterlader de
evakuerede afghanere uden opholdsgrundlag efter 2 år, idet
det ikke forventes, at situationen i Afghanistan har forbedret sig
om 2 år. Vi forventer dog også, at alle de evakuerede
om 2 år har søgt asyl og således er
overgået til det almindelige asylsystem. Vi er dog ikke
imponerede over den rådgivning, som gruppen i praksis har
fået i den henseende.
Radikale Venstre har overvejet at stille et
ændringsforslag om bortfald af solnedgangsklausulen, men
anerkender også, at solnedgangsklausulen er et resultat af
den politiske evakueringsaftale fra august 2021. Den aftale er
Radikale Venstre med i, hvorfor vi i stedet er optagede af at
gøre de evakueredes integration og hverdag så tryg og
smidig som muligt inden for rammerne af særloven, som den
foreligger.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget mener,
at det kun er på sin plads, at de mennesker, der har hjulpet
Danmark i kampen mod Taliban, er blevet evakueret til Danmark.
Enhedslisten mener, at langt flere skulle have været
evakueret.
De mennesker, der er omfattet af denne lov,
burde kunne søge ophold efter de almindelige regler. Det er
en uskik at lave et parallelsystem til det nuværende system.
Det ænder dog ikke på, at denne lov giver mulighed for
en hurtigere og bedre integrationsproces og giver ro og stabilitet
i 2 år.
Enhedslisten forventer, at alle dem, der
søger om ophold i Danmark efter de almindelige regler, vil
få det.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 21
Af udlændinge- og
integrationsministeren, tiltrådt af udvalget:
1) Nr. 1
affattes således:
»1. I §
2, stk. 2, nr. 3, ændres »6 eller« til:
»6,«.«
[Præcisering]
Til § 26
2) Nr. 1
affattes således:
»1. I § 2
c, nr. 4, ændres », eller« til:
»,«.«
[Præcisering]
Til § 27
3) Nr. 1
affattes således:
»1. I §
181, stk. 1, nr. 8, ændres », eller« til:
»,«.«
[Præcisering]
Bemærkninger
Til nr. 1
I lovforslagets § 21, nr. 1,
foreslås »eller« at udgå af
integrationslovens § 2, stk. 2, nr. 3, som en
konsekvensændring som følge af lovforslagets §
21, nr. 3, hvori det foreslås at indsætte et nyt nr. 5
i opregningen i integrationslovens § 2, stk. 2. Det
foreslås, at lovforslagets § 21, nr. 1, nyaffattes
således, at »6 eller« i integrationslovens §
2, stk. 2, nr. 3, ændres til »6,«, hvorefter
sætningen afsluttes med et komma.
Baggrunden for ændringen er, at der i
integrationslovens § 2, stk. 2, nr. 3, står »eller
« to gange og der derfor kan opstå tvivl om, hvilket
»eller« der skal udgå. Der er således alene
tale om en lovteknisk ændring for at præcisere, hvilket
»eller« der skal udgå af nummeret.
Til nr. 2
I lovforslagets § 26, nr. 1,
foreslås »eller« at udgå af § 2 c, nr.
4, i lov om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl. som
en konsekvensændring som følge af lovforslagets §
26, nr. 3, hvori det foreslås at indsætte et nyt nr. 6
i opregningen i § 2 c i lov om danskuddannelse til voksne
udlændinge m.fl.
Det foreslås, at lovforslagets §
26, nr. 1, nyaffattes således, at », eller« i
§ 2 c, nr. 4, i lov om danskuddannelse til voksne
udlændinge m.fl. ændres til »,«, hvorefter
nummeret afsluttes med et komma.
Baggrunden for ændringen er, at der i
§ 2 c, nr. 4, i lov om danskuddannelse til voksne
udlændinge m.fl. står »eller« to gange og
der derfor kan opstå tvivl om, hvilket »eller«
der skal udgå. Der er således alene tale om en
lovteknisk ændring for at præcisere, hvilket
»eller« der skal udgå af nummeret.
Til nr. 3
I lovforslagets § 27, nr. 1,
foreslås »eller« at udgå af servicelovens
§ 181, stk. 1, nr. 8, som en konsekvensændring som
følge af lovforslagets § 27, nr. 3, hvori det
foreslås at indsætte et nyt nr. 10 i opregningen i
servicelovens § 181, stk. 1. Det foreslås, at
lovforslagets § 27, nr. 1, nyaffattes således, at
», eller« i servicelovens § 181, stk. 1, nr. 8,
ændres til »,«, hvorefter nummeret afsluttes med
et komma.
Baggrunden for ændringen er, at der i
servicelovens § 181, stk. 1, nr. 8, står
»eller« to gange og der derfor kan opstå tvivl
om, hvilket »eller« der skal udgå. Der er
således alene tale om en lovteknisk ændring for at
præcisere, hvilket »eller« der skal udgå af
nummeret.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 7. oktober
2021 og var til 1. behandling den 12. oktober 2021. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Udlændinge-
og Integrationsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
udlændinge- og integrationsministeren sendte den 17.
september 2021 dette udkast til udvalget, jf. UUI alm. del - bilag
172, folketingssåret 2020-21. Den 7. oktober 2021 sendte
udlændinge- og integrationsministeren høringssvarene
og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
11 spørgsmål til udlændinge- og
integrationsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Alexander Grandt (S) Birgitte Vind
(S) Camilla Fabricius (S) Christian Rabjerg Madsen (S) fmd. Leif Lahn Jensen (S) Julie Skovsby
(S) Lars Aslan Rasmussen (S) Rasmus Horn Langhoff (S) Rasmus
Stoklund (S) Carl Valentin (SF) Halime Oguz (SF) Anne Sophie
Callesen (RV) Kathrine Olldag (RV) Peder Hvelplund (EL) Rosa Lund
(EL) Sikandar Siddique (UFG) Mads Fuglede (V) Anne Rasmussen (V)
Heidi Bank (V) Kenneth Mikkelsen (V) Marlene Ambo-Rasmussen (V)
Morten Dahlin (V) Pia Kjærsgaard (DF) nfmd. Marie Krarup (DF) Peter Skaarup
(DF) Marcus Knuth (KF) Rasmus Jarlov (KF) Pernille Vermund (NB)
Inger Støjberg (UFG)
Liberal Alliance, Alternativet,
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 12 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 8 | |