Fremsat den 7. oktober 2021 af udlændinge- og integrationsministeren (Mattias Tesfaye)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om dansk
indfødsret og ophævelse af lov om
indfødsretsprøven af 2015
Afskaffelse af erklæringsadgangen for
naturaliserede nordiske statsborgere mellem 18 og 23 år,
adgang for børn af dansksindede sydslesvigere til at blive
danske statsborgere som biperson, spørgsmål om danske
værdier i en indfødsretsprøve, bemyndigelse til
at fastsætte nærmere regler om udveksling af
håndtryk ved en grundlovsceremoni, og forhøjelse af
gebyret, der betales ved indgivelse af en ansøgning om dansk
statsborgerskab ved naturalisation
§ 1
I lov om dansk indfødsret, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1191 af 5. august 2020, som
ændret ved § 2 i lov nr. 1192 af 8. juni 2021 og ved lov
nr. 1193 af 8. juni 2021, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 3, stk. 1, udgår
»eller stk. 3«.
2. § 3,
stk. 2, 4 og 5, ophæves,
og i stk. 3, der bliver stk. 2,
udgår »endvidere«.
3. I
§ 6, stk. 2, indsættes efter
1. pkt.:
»Kravet i
§ 5, stk. 1, om at den naturaliseredes barn, herunder
adoptivbarn, skal være bosat her i riget, finder ikke
anvendelse, hvis den der naturaliseres har bopæl i Sydslesvig
eller Kiel Kommune, og barnet er bosat i Sydslesvig eller Kiel
Kommune, og har gået i dansk skole eller daginstitution i
Sydslesvig eller Kiel Kommune i mindst et år, eller er blevet
hjemmepasset i mindst et år.«
4.
Efter § 6 indsættes:
»§ 7. Udlændinge-
og integrationsministeren kan fastsætte regler om etablering
og afholdelse af en indfødsretsprøve, herunder regler
om udpegning af prøveafholdere, om betingelser for
deltagelse i prøven, om opkrævning af gebyr for
deltagelse i prøven, om prøvens gennemførelse,
om tilsyn samt om klageadgang m.v.«
5. I
§ 10, stk. 4, indsættes
efter »herunder om afviklingen heraf«: »og
udveksling af håndtryk«.
6. I
§ 12, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »3.800 kr.« til: »4.000
kr.«.
§ 2
Lov nr. 1873 af 29. december 2015 om
indfødsretsprøven af 2015 ophæves.
§ 3
Loven træder i kraft den 23. november
2021.
§ 4
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller
delvis sættes i kraft for Færøerne og
Grønland med de ændringer, som de henholdsvis
færøske og grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets
hovedpunkter | | 2.1. | Erklæringsadgang for nordiske
statsborgere | | | 2.1.1. | Gældende ret | | | 2.1.2. | Ministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | | 2.2. | Adgang for børn bosat i Sydslesvig
eller Kiel Kommune til at blive danske statsborgere som
biperson | | | 2.2.1. | Gældende ret | | | | 2.2.1.1. | Børns erhvervelse af
statsborgerskab som bipersoner i naturalisationssager | | | | 2.2.1.2. | Reglerne om erhvervelse af dansk
statsborgerskab ved naturalisation for dansksindede sydslesvigere
bosat i Sydslesvig | | | | 2.2.1.3. | Reglerne om erhvervelse af dansk
statsborgerskab ved naturalisation for børn af dansksindede
sydslesvigere bosat i Sydslesvig | | | 2.2.2. | Ministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | | 2.3. | Bemyndigelse til at etablere og
fastsætte nærmere regler om afholdelse af
indfødsretsprøven | | | 2.3.1. | Gældende ret | | | | 2.3.1.1. | Generelt om
indfødsretsprøven af 2015 | | | | 2.3.1.2. | Lov om indfødsretsprøven af
2015 | | | 2.3.2. | Ministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | | 2.4. | Bemyndigelse til at fastsætte
nærmere regler om udveksling af håndtryk ved
afviklingen af grundlovsceremonierne | | | 2.4.1. | Gældende ret | | | | 2.4.1.1. | Deltagelse i grundlovsceremoni som
betingelse for dansk statsborgerskab | | | | 2.4.1.2. | Henlæggelse af grundlovsceremonier
til kommunalbestyrelserne | | | | 2.4.1.3. | Bemyndigelse til at fastsætte
nærmere regler om afholdelsen af grundlovsceremonierne | | | 2.4.2. | Ministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | | 2.5. | Forhøjelse af gebyret, der betales
ved indgivelse af en ansøgning om dansk statsborgerskab ved
naturalisation | | | 2.5.1. | Gældende ret | | | 2.5.2. | Ministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | 3. | Internationale
forpligtelser | | 3.1. | Europarådets konvention af 6.
november 1997 om statsborgerret (statsborgerretskonventionen) | | 3.2. | FN's flygtningekonvention | | 3.3. | FN's konvention af 28. september 1954 om
statsløse personers retsstilling | | 3.4. | FN's konvention af 1961 om
begrænsning af statsløshed
(statsløshedskonventionen) og FN's konvention af 1989 om
barnets rettigheder (børnekonventionen) | | 3.5. | FN's konvention om rettigheder for
personer med handicap (handicapkonventionen) | | 3.6. | Fælles nordisk aftale om
statsborgerskab | 4. | Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige | 5. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv. | 6. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 7. | Klimamæssige
konsekvenser | 8. | Miljø- og
naturmæssige konsekvenser | 9. | Forholdet til
EU-retten | 10. | Hørte
myndigheder og organisationer mv. | 11. | Sammenfattende
skema | | |
|
1. Indledning
Regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Det Konservative
Folkeparti og Liberal Alliance indgik den 20. april 2021 en ny
indfødsretsaftale. Indfødsretsaftalen fremgår
af cirkulæreskrivelse nr. 9298 af 6. maj 2021 om
naturalisation, der trådte i kraft den 10. maj 2021. Den 11.
juni 2021 blev aftalekredsen i forlængelse af aftalen af 20.
april 2021 enige om at justere aftalen, og i forlængelse
heraf blev der udstedt en ny cirkulæreskrivelse nr. 9461 af
17. juni 2021 om naturalisation, som trådte i kraft den 21.
juni 2021.
Det fremgår af den nye indfødsretsaftale bl.a., at
den nuværende lempelige adgang for blandt andet
naturaliserede nordiske statsborgere mellem 18 og 23 år til
at erklære sig danske, skal afskaffes. Der henvises til
lovforslagets pkt. 2.1.
Endvidere fremgår det af aftalen bl.a., at det fremover
skal være muligt for børn af dansksindede
sydslesvigere med bopæl i Sydslesvig eller Kiel Kommune at
opnå dansk statsborgerskab som biperson med en
forælder, hvis det kan dokumenteres, at barnet har gået
i dansk skole eller daginstitution i Sydslesvig eller Kiel Kommune
i mindst et år - såfremt barnet er blevet holdt hjemme
i institutionsalderen, anses kravet for at være opfyldt. Der
henvises til lovforslagets pkt. 2.2.
Det fremgår videre af aftalen om indfødsret bl.a.,
at Indfødsretsprøven af 2015 skal ændres
således, at der fremover vil blive indarbejdet 5 ekstra
spørgsmål om danske værdier i prøven
omhandlende eksempelvis ytringsfrihed, ligestilling, forholdet
mellem religion og lovgivning mv. På den baggrund
foreslås med lovforslaget at bemyndige udlændinge- og
integrationsministeren til at fastsætte nærmere regler
om etablering og afholdelse af indfødsretsprøven.
Lovforslaget skaber således den fornødne
lovgivningsmæssige ramme for udmøntning af den del af
indfødsretsaftalen af 20. april 2021 om statsborgerskab, som
omhandler indfødsretsprøven. Samtidig ophæves
lov nr. 1873 af 29. december 2015 om
indfødsretsprøven af 2015. Der henvises til
lovforslagets pkt. 2.3.
Af aftalen fremgår også bl.a., at en ansøger
om dansk statsborgerskab alene skal have mulighed for at deltage i
en grundlovsceremoni i bopælskommunen, og at ansøgeren
alene skal have mulighed for at give hånd til borgmesteren
eller en rådmand i stedet for en repræsentant for
kommunalbestyrelsen. På den baggrund foreslås med
lovforslaget at bemyndige udlændinge- og
integrationsministeren til at fastsætte nærmere regler
om håndtryk ved afvikling af grundlovsceremonierne. Der
henvises til lovforslagets pkt. 2.4.
Endvidere har lovforslaget til formål at hæve
gebyret, der betales ved indgivelse af en ansøgning om dansk
statsborgerskab ved naturalisation, for at finansiere udgifterne
forbundet med den øgede administration, der følger af
en række af elementerne i den nye indfødsretsaftale.
Der henvises til lovforslagets pkt. 2.5.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Erklæringsadgang for nordiske
statsborgere
2.1.1. Gældende ret
Den gældende bestemmelse i indfødsretsloven om
erhvervelse af dansk statsborgerskab for nordiske statsborgere ved
afgivelse af erklæring fremgår af
indfødsretslovens § 3, hvorefter nordiske statsborgere
under visse betingelser kan erhverve dansk statsborgerskab ved
afgivelse af erklæring herom.
Efter indfødsretslovens § 3, stk. 1, erhverver den,
der er statsborger i Finland, Island, Norge eller Sverige og
opfylder betingelserne i bestemmelsens stk. 2 eller 3, dansk
statsborgerskab ved at afgive skriftlig erklæring herom over
for Udlændinge- og Integrationsministeriet, Rigsombudsmanden
på Færøerne eller Rigsombudsmanden i
Grønland.
Efter indfødsretslovens § 3, stk. 2, kan
erklæring afgives af personer, der er fyldt 18 år, men
endnu ikke 23 år, på erklæringstidspunktet har
bopæl her i riget, har haft bopæl her i riget i
sammenlagt mindst 10 år, heraf sammenlagt mindst 5 år
inden for de sidste 6 år, er ustraffede og ikke er
idømt foranstaltninger efter straffelovens kapitel 9 og ikke
er sigtede for en straffelovsovertrædelse. I denne
forbindelse sidestilles bopæl i et andet nordisk land med
bopæl her i riget, dog kun i det omfang bopælstiden i
det andet nordiske land ligger mindst 5 år forud for
erklæringens afgivelse og før den erklærendes
fyldte 16. år, jf. indfødsretslovens § 3, stk.
4.
Den gældende formulering af indfødsretslovens
§ 3, stk. 2, vedrørende erklæringsadgangen for
nordiske statsborgere mellem 18 og 23 år blev indført
ved lov nr. 311 af 5. maj 2004 (Ændring af reglerne om
erhvervelse af dansk indfødsret ved erklæring samt
indførelse af ny bestemmelse om frakendelse af dansk
indfødsret), hvorefter muligheden for at erhverve dansk
statsborgerskab i medfør af indfødsretslovens §
3, stk. 2, blev begrænset til kun at gælde for
statsborgere i nordiske lande, dvs. Finland, Island, Norge og
Sverige.
Forinden denne lovændring kunne erklæringsadgangen
benyttes af alle udlændinge og var således ikke
begrænset til alene at gælde for nordiske statsborgere.
Det fremgår af pkt. 2.1.2.1. i de almindelige
bemærkninger til lovforslag nr. L 138 af 28. januar 2004, jf.
Folketingstidende 2003-04, tillæg A, side 4898, at baggrunden
for den oprindelige formulering af erklæringsadgangen,
hvorefter erklæringsadgangen kunne benyttes af alle
udlændinge, var et ønske om at give unge
udlændinge, der er opvokset her i landet, har gået i
skole her og således har haft et godt grundlag for at indleve
sig i danske forhold, mulighed for uden nævneværdige
formaliteter at opnå dansk statsborgerskab. Det fremgår
videre af samme punkt, at bestemmelsen har sin oprindelse i
indfødsretsloven fra 1898, hvorefter en person født i
Danmark automatisk ville erhverve dansk statsborgerskab ved det
fyldte 19. år, medmindre den pågældende forinden
havde afgivet erklæring om ikke at ville erhverve dansk
statsborgerskab. Denne automatiske erhvervelse af statsborgerskab
blev i 1950 erstattet af en erklæringsordning for bl.a. alle
udlændinge mellem 21 og 23 år, der var født i
Danmark og vedblivende havde haft bopæl her, og bestemmelsen
blev justeret i 1968 og 1998.
Det følger endvidere af indfødsretslovens §
3, stk. 3, at erklæring kan afgives af personer, der har
erhvervet statsborgerret i Finland, Island, Norge eller Sverige
på anden måde end ved naturalisation, er fyldt 18
år, har haft bopæl her i riget i de sidste 7 år
og ikke i løbet af denne tid er idømt frihedsstraf
eller foranstaltning, der kan ligestilles med frihedsstraf.
Efter indfødsretslovens § 3, stk. 5, kan personer,
som på grund af en sigtelse for en lovovertrædelse ikke
kan erhverve dansk statsborgerskab ved erklæring, jf.
indfødsretslovens § 3, stk. 2, afgive ny
erklæring inden for 1 år efter, at der er truffet
endelig afgørelse i sagen, selv om den
pågældende forinden er fyldt 23 år, hvis den
pågældende ikke findes skyldig i
lovovertrædelsen.
2.1.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Det fremgår af indfødsretsaftalen af 20. april
2021, at aftaleparterne ønsker at afskaffe
erklæringsadgangen for nordiske statsborgere mellem 18 og 23
år efter indfødsretslovens § 3, stk. 2.
Det foreslås på den baggrund, at
erklæringsadgangen efter indfødsretslovens § 3,
stk. 2, for nordiske statsborgere mellem 18 og 23 år
afskaffes. Det vil således ikke længere være
muligt for personer, der har fået nordisk statsborgerskab ved
naturalisation at opnå dansk statsborgerskab ved
erklæring. Det vil fortsat være muligt for nordiske
statsborgere, som er fyldt 18, og som ikke har fået sit
nordiske statsborgerskab ved naturalisation, at opnå dansk
statsborgerskab ved erklæring, forudsat at visse krav til
bopæl, ophold og vandel er opfyldt, jf.
indfødsretslovens § 3, stk. 3.
Det bemærkes, at tal fra Udlændinge- og
Integrationsministeriets sagsbehandlingssystem viser, at der i 2020
blev udstedt otte beviser for dansk statsborgerskab til personer,
der benyttede sig af erklæringsadgangen for nordiske
statsborgere mellem 18 og 23 år, jf. indfødsretslovens
§ 3, stk. 2.
2.2. Adgang
for børn bosat i Sydslesvig eller Kiel Kommune til at blive
danske statsborgere som biperson
2.2.1. Gældende ret
2.2.1.1. Børns erhvervelse af statsborgerskab som
bipersoner i naturalisationssager
Erhverver en person dansk statsborgerskab, omfatter
statsborgerskabet i visse tilfælde også den
pågældendes børn, herunder
adoptivbørn.
Det følger således af indfødsretslovens
§ 5, stk. 1, at hvis en person erhverver dansk statsborgerskab
ved afgivelse af erklæring i medfør af
indfødsretslovens §§ 3 eller 4, tilkommer
statsborgerskabet også den pågældendes barn,
herunder adoptivbarn, medmindre det udtrykkeligt er angivet, at et
barn ikke skal være omfattet af erhvervelsen af
statsborgerskabet. Det er en forudsætning for et barns
erhvervelse af dansk statsborgerskab, at den erklærende har
del i forældremyndigheden over barnet, og at barnet er ugift,
under 18 år og bosat her i riget. Er barnet undergivet
fælles forældremyndighed, skal den anden
forældremyndighedsindehaver meddele samtykke til, at barnet
erhverver dansk statsborgerskab med den erklærende. For et
adoptivbarn er det tillige en betingelse, at adoptionen har
gyldighed efter dansk ret. Det fremgår videre af
indfødsretslovens § 5, stk. 2, at det er en
forudsætning for et barns erhvervelse af dansk
statsborgerskab, at barnet opfylder de samme vandelskrav, som
stilles over for den erklærende.
Det følger endvidere af indfødsretslovens §
6, stk. 2, om naturalisation, at reglerne i
indfødsretslovens § 5, stk. 1, tilsvarende finder
anvendelse, hvis den, der naturaliseres, har børn, herunder
adoptivbørn. Det er en forudsætning for et barns
erhvervelse af dansk statsborgerskab, at barnet opfylder det samme
vandelskrav, som stilles til den, der naturaliseres.
Hvis barnet er over 12 år, skal barnet give sit samtykke
til, at barnet som biperson erhverver dansk statsborgerskab sammen
med en forælder. Et barn, der umiddelbart er i stand til at
udtrykke sine egne synspunkter, gives således mulighed for at
tilkendegive sin holdning til erhvervelsen af dansk
statsborgerskab.
De angivne forudsætninger for erhvervelse af dansk
statsborgerskab som biperson skal være opfyldt på
tidspunktet for forælderens erhvervelse af
statsborgerskab.
På denne baggrund vil et barn, som på tidspunktet
for forælderens erhvervelse af dansk statsborgerskab opfylder
betingelserne oplistet i indfødsretslovens §§ 5 og
6, blive dansk statsborger sammen med forælderen.
2.2.1.2. Reglerne om erhvervelse af dansk statsborgerskab ved
naturalisation for dansksindede sydslesvigere bosat i
Sydslesvig
Reglerne om erhvervelse af dansk statsborgerskab ved
naturalisation for dansksindede sydslesvigere, der ikke har
bopæl i Danmark, findes i bilag 1, pkt. 5.2 i
cirkulæreskrivelsen nr. 9461 af 17. juni 2021 om
naturalisation.
Det fremgår heraf, at dansksindede sydslesvigere, der ikke
har bopæl i Danmark, kan optages på lovforslag om
indfødsrets meddelelse uafhængigt af ophold her i
landet, såfremt ansøgere opfylder 2 ud af
følgende 4 kriterier:
1) Ansøgeren er født eller opvokset i Sydslesvig
og har helt eller delvist gået i dansk skole eller kan
godtgøre danskkundskaber i skrift og tale på linje med
de krav, der stilles til andre ansøgere om dansk
statsborgerskab ved naturalisation.
2) Ansøgeren er af dansk afstamning, dvs. mindst
én person i ansøgerens slægt fire generationer
tilbage har haft dansk statsborgerskab ved fødslen.
3) Ansøgeren har på et tidligere tidspunkt haft
bopæl i Danmark i mindst tre år i træk
(undtagelsesvis vil dette kriterium kunne opfyldes ved tidligere at
have haft bopæl i et andet nordisk land, såfremt
ansøgeren i øvrigt har en særlig tilknytning
til det danske mindretal).
4) Ansøgeren har i en periode på mindst 10 år
sammenlagt udført aktivt bestyrelsesarbejde, udført
frivilligt arbejde eller på anden måde været
aktivt medlem i én eller flere af det danske mindretals
foreninger.
De gældende regler om erhvervelse af dansk statsborgerskab
ved naturalisation for dansksindede sydslesvigere blev indsat ved
en tillægsaftale af 24. januar 2020 til aftale om
indfødsret af 29. juni 2018, som er vedlagt som bilag til
cirkulæreskrivelse nr. 9043 af 28. januar 2020 om
ændring af cirkulæreskrivelse nr. 9779 af 14. september
2018 om naturalisation. Det fremgår af bilag 2 i
tillægsaftalen bl.a., at det danske mindretal i Sydslesvig
historisk set er en del af Danmark, og at dansksindede
sydslesvigere, som har et stærkt tilknytningsforhold til
Danmark, skal kunne søge om dansk statsborgerskab på
lempede vilkår.
2.2.1.3. Reglerne om erhvervelse af dansk statsborgerskab ved
naturalisation for børn af dansksindede sydslesvigere bosat
i Sydslesvig
Et barn af en dansksindet sydslesviger bosat i Sydslesvig vil
efter de gældende regler ikke kunne opnå dansk
statsborgerskab som biperson til forælderen, medmindre de
opfylder alle betingelser for bipersoners erhvervelse af dansk
statsborgerskab efter indfødsretslovens § 6, stk. 2,
jf. § 5, stk. 1, herunder kravet om at have bopæl her i
landet.
2.2.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Det fremgår af indfødsretsaftalen af 20. april
2021, at det fremover skal være muligt for børn af
dansksindede sydslesvigere med bopæl i Sydslesvig at
opnå dansk statsborgerskab som biperson sammen med en
forælder, hvis det kan dokumenteres, at barnet har gået
i dansk skole eller daginstitution i Sydslesvig eller Kiel Kommune
i mindst et år. Hvis barnet er blevet holdt hjemme i
institutionsalderen, anses kravet for at være opfyldt.
Endvidere fremgår det af aftalen, at der er enighed om en
praksisændring, således at den geografiske
afgrænsning udvides til også at omfatte hele Kiel
Kommune.
På baggrund af den indgåede indfødsretsaftale
af 20. april 2021, lægges der med lovforslaget op til, at det
fremover skal være muligt for børn af dansksindede
sydslesvigere med bopæl i Sydslesvig eller Kiel Kommune at
blive danske statsborgere som biperson, hvis det dokumenteres, at
barnet har gået i dansk skole eller daginstitution i
Sydslesvig eller Kiel Kommune i mindst et år. I den
forbindelse bemærkes, at hvis barnet er blevet holdt hjemme i
institutionsalderen, anses kravet for at være opfyldt. Det
forudsættes, at både den, der naturaliseres, samt
barnet, har bopæl i Sydslesvig eller Kiel Kommune.
Det bemærkes, at barnet skal opfylde alle øvrige
betingelser - bortset fra bopælskravet - for bipersoners
erhvervelse af dansk statsborgerskab efter indfødsretslovens
§ 6, stk. 2, jf. § 5, stk. 1, herunder skal den
naturaliserede have del i forældremyndigheden over barnet,
barnet skal være ugift og under 18 år samt opfylde de
samme vandelskrav, som stilles over for den naturaliserede. Er
barnet undergivet fælles forældremyndighed, skal den
anden forældremyndighedsindehaver meddele samtykke til, at
barnet erhverver dansk statsborgerskab med den naturaliserede.
Den foreslåede ændring vil betyde, at alle
bipersoner bosat i Sydslesvig eller Kiel Kommune som udgangspunkt
vil kunne naturaliseres sammen med hovedansøger, forudsat at
hovedansøgeren ligeledes er bosat i Sydslesvig eller Kiel
Kommune, og at barnet har gået i dansk skole eller
daginstitution i Sydslesvig eller Kiel Kommune i mindst et
år, eller er blevet holdt hjemme i institutionsalderen
(hjemmepasset) i mindst et år. Den foreslåede
ændring vil også gælde børn, bosat i
Sydslesvig eller Kiel Kommune, til ansøgere, der
naturaliseres efter § 12 i cirkulæreskrivelse nr. 9461
af 17. juni 2021 om naturalisation, hvilket vil sige
ansøgere, der er født i perioden fra den 1. januar
1961 til den 31. december 1978 af en dansk mor, og som kunne have
erhvervet dansk statsborgerskab, såfremt moderen i perioden
fra den 1. januar 1979 til den 31. december 1981 havde afgivet
erklæring herom. Det bemærkes, at det også i
forhold til disse børn vil være et krav, at barnet har
gået i dansk skole eller daginstitution i Sydslesvig eller
Kiel Kommune i mindst et år, eller er blevet holdt hjemme i
institutionsalderen (hjemmepasset) i mindst et år.
2.3. Bemyndigelse til at etablere og fastsætte
nærmere regler om afholdelse af
indfødsretsprøven
2.3.1. Gældende ret
2.3.1.1. Generelt om indfødsretsprøven af
2015
Indfødsretsprøven af 2015 blev etableret som
følge af en politisk aftale om indfødsret, der den 5.
oktober 2015 blev indgået mellem regeringen (Venstre) og
Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance samt Det
Konservative Folkeparti, jf. cirkulæreskrivelse nr. 10873 af
13. oktober 2015 om naturalisation.
Efter § 24, stk. 3, i cirkulæreskrivelse nr. 9461 af
17. juni 2021 om naturalisation er det som udgangspunkt en
betingelse for optagelse på et lovforslag om
indfødsrets meddelelse, at ansøgeren dokumenter
kendskab til danske samfundsforhold, dansk kultur og historie ved
bevis for at have bestået indfødsretsprøven af
2015.
Det følger af ovennævnte cirkulæreskrivelses
bilag 4, at visse grupper af ansøgere er undtaget fra kravet
om dokumentation for at have bestået
indfødsretsprøven af 2015.
Det følger videre af ovennævnte
cirkulæreskrivelses § 24, stk. 4, 1. pkt., at hvor
ganske særlige forhold taler herfor, forelægges det for
Folketingets Indfødsretsudvalg, om der kan dispenseres fra
kravet om dokumentation for Indfødsretsprøven af
2015. En forelæggelse for Folketingets
Indfødsretsudvalg med henblik på udvalgets
stillingtagen til, om der kan dispenseres fra kravet om
dokumentation for indfødsretsprøven, er ikke
ensbetydende med, at ansøgeren meddeles dispensation, jf.
ovennævnte cirkulæreskrivelses § 24, stk. 8.
2.3.1.2. Lov om indfødsretsprøven af
2015
Ved lov nr. 1873 af 29. december 2015 om
indfødsretsprøven af 2015 blev udlændinge- og
integrationsministeren bemyndiget til at etablere
indfødsretsprøven af 2015.
Loven bemyndigede i den forbindelse udlændinge- og
integrationsministeren til at fastsætte regler om etablering,
administration og afholdelse af indfødsretsprøven af
2015, herunder regler om udpegning af prøveafholdere, om
betingelser for deltagelse i prøven, om opkrævning af
gebyr for deltagelse i prøven, om prøvens
gennemførelse, om tilsyn og om klageadgang m.v.
Af pkt. 3 i de almindelige bemærkninger, jf.
Folketingstidende 2015-16, A, L 60 som fremsat, side 4,
fremgår bl.a., at indfødsretsprøven af 2015
udarbejdes af Udlændinge-, og Integrationsministeriet
på grundlag af aftalen om indfødsret af 5. oktober
2015, og at prøven etableres som en skriftlig prøve,
hvor ansøgeren skal besvare et antal spørgsmål
om danske samfundsforhold, dansk kultur og historie.
Det fremgår videre af samme pkt. i de almindelige
bemærkninger, at det er hensigten, at prøven skal
indeholde spørgsmål, hvis besvarelse kan
bedømmes objektivt, eksempelvis hvor prøvedeltageren
skal angive det korrekte svar blandt flere svarmuligheder (multiple
choice-spørgsmål). Endvidere fremgår af
bemærkningerne, at det dansksproglige niveau for
prøven fastsættes under hensyn til det dansksproglige
krav ved meddelelse af dansk statsborgerskab ved naturalisation.
Ansøgeren skal besvare 40 spørgsmål, hvoraf
mindst 32 skal besvares korrekt for at bestå prøven.
Det endelige indhold af prøven og prøvens faglige og
sproglige niveau fastlægges af Udlændinge- og
Integrationsministeriet.
Endvidere fremgår af pkt. 3 i de almindelige
bemærkninger, jf. Folketingstidende 2015-16, A, L 60 som
fremsat, side 4-5, at etableringen af
indfødsretsprøven af 2015 indebærer, at der
skal udarbejdes lærebogsmateriale, som skal danne grundlag
for 35 af de spørgsmål, der stilles til prøven,
og at ud over de 35 spørgsmål, der relaterer sig til
lærebogsmaterialet, stilles fem spørgsmål, der
vedrører aktuelle forhold. Det fremgår, at
lærebogsmaterialet skal give den enkelte ansøger
mulighed for at forberede sig til prøven, samt at der
etableres et ikke offentligt tilgængeligt
prøvegrundlag (prøvebank), der skal danne grundlag
for udarbejdelsen af de enkelte prøvesæt.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal i forbindelse
med udarbejdelse af lærebogsmateriale og i forbindelse med
udarbejdelse af spørgsmål inddrage den
nødvendige sagkundskab, og det er Styrelsen for
International Rekruttering og Integration, der har ansvaret for den
løbende prøveafholdelse, tilsyn og den løbende
udarbejdelse af prøvesæt til hver prøvetermin,
jf. pkt. 3 i de almindelige bemærkninger, jf.
Folketingstidende 2015-16, A, L 60 som fremsat, side 5.
Det fremgår videre af samme pkt., at
indfødsretsprøven af 2015 bliver afholdt to gange
årligt, og at enhver udlænding med lovligt ophold i
Danmark uanset alder og opholdstid, der har ansøgt eller vil
ansøge om dansk statsborgerskab, er
prøveberettiget.
Det bemærkes videre i samme pkt. i de almindelige
bemærkninger, at det er hensigten, at der på sigt skal
etableres et digitalt prøvesystem, således at
prøverne kan afholdes og bedømmes digitalt. Af
kontrolhensyn m.v. vil digitale prøver også blive
afholdt på godkendte sprogcentre.
Det fremgår endelig af pkt. 4 i de almindelige
bemærkninger, jf. Folketingstidende 2015-16, A, L 60 som
fremsat, side 5, at bemyndigelsen påtænkes anvendt til
ved bekendtgørelse at fastsætte nærmere regler
bl.a. om udpegning af prøveafholdere, tidspunktet for
prøvernes afholdelse, tilmelding til prøven,
betingelser for deltagelse i prøven, prøvens
gennemførelse, bedømmelse, klageadgang samt om
udstedelse og udformning af prøvebeviser. Der
påtænkes endvidere bl.a. fastsat nærmere regler
om betaling af gebyr for deltagelse i prøven.
Med hjemmel i lov om indfødsretsprøven af 2015
udstedte udlændinge- og integrationsministeren den 14. marts
2016 bekendtgørelse nr. 282 om
indfødsretsprøven af 2015. Bekendtgørelsen om
indfødsretsprøven af 2015 fastsætter
nærmere regler om bl.a. prøvens form og indhold,
prøvetermin, tilmelding, hjælpemidler, bortvisning fra
prøve, prøvens afholdelse, bedømmelse,
prøveprotokol og prøvebeviser, tilsyn, mangler i
forbindelse med prøveafholdelsen, dispensation, klager og
indberetninger til Udlændinge- og
Integrationsministeriet.
2.3.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Det fremgår bl.a. af indfødsretsaftalen af 20.
april 2021, at aftaleparterne er enige om, at det er af
væsentlig betydning, at ansøgeren har taget en
række danske værdier til sig, og at
indfødsretsprøven af 2015 derfor skal ændres,
sådan at der fremover vil blive indarbejdet 5 ekstra
spørgsmål om danske værdier i prøven.
Det foreslås på den baggrund, at der indsættes
en bestemmelse i indfødsretslovens § 7, der bemyndiger
udlændinge- og integrationsministeren til at etablere
indfødsretsprøven samt til at fastsætte regler
om indfødsretsprøvens etablering og afholdelse m.v.
Det foreslås samtidigt, at lov nr. 1873 af 29. december 2015
om indfødsretsprøven af 2015 ophæves,
således at der ikke længere vil være en adgang
for udlændinge- og integrationsministeren til at
fastsætte regler efter denne lov.
Den foreslåede bemyndigelse påtænkes anvendt
til at ændre udformningen af indfødsretsprøven
således, at der ud over de nuværende 40
spørgsmål, hvoraf 35 relaterer sig til
lærebogsmaterialet, og 5 relaterer sig til aktuelle forhold,
indsættes 5 yderligere spørgsmål om danske
værdier. Disse uforberedte spørgsmål kan f.eks.
omhandle ytringsfrihed, ligestilling og forholdet mellem religion
og lovgivning mv. Der vil fremover skulle svares rigtigt på
36 ud af 45 spørgsmål, dog således at 4 ud de 5
nye spørgsmål om danske værdier skal besvares
rigtigt for at bestå prøven.
De yderligere 5 spørgsmål vedrørende danske
værdier skal være spørgsmål, hvis
besvarelse kan bedømmes objektivt som enten rigtigt eller
forkert, herunder spørgsmål, hvor
prøvedeltageren skal angive det korrekte svar blandt flere
svarmuligheder (multiple choice).
Den foreslåede bemyndigelseshjemmel i
indfødsretsloven forudsættes i øvrigt anvendt
på samme måde som den hidtidige bemyndigelseshjemmel i
lov om indfødsretsprøven af 2015, der bl.a. har
været anvendt til at fastsætte nærmere regler om
udpegning af prøveafholdere, tidspunktet for
prøvernes afholdelse, tilmelding til prøven,
betingelser for deltagelse i prøven, prøvens
gennemførelse, bedømmelse, klageadgang, udstedelse og
udformning af prøvebeviser samt nærmere regler om
betaling af gebyr for deltagelse i prøven.
Indfødsretsprøven erstatter
indfødsretsprøven af 2015, dog således at
ansøgere, der har bestået
indfødsretsprøven af 2015, opfylder
cirkulæreskrivelsens krav om en bestået
indfødsretsprøve, som betingelse for at blive optaget
på et lovforslag om indfødsrets meddelelse. Det
forventes, at den første indfødsretsprøve vil
blive afholdt 24. november 2021.
Det endelige indhold af prøven og prøvens faglige
og sproglige niveau fastlægges af Udlændinge- og
Integrationsministeriet. Styrelsen for International Rekruttering
og Integration vil fortsat have ansvaret for den løbende
prøveafholdelse, tilsyn og den løbende udarbejdelse
af prøvesæt til hver prøvetermin.
2.4. Bemyndigelse til at fastsætte nærmere
regler om udveksling af håndtryk ved afviklingen af
grundlovsceremonierne
2.4.1. Gældende ret
2.4.1.1. Deltagelse i grundlovsceremoni som betingelse for
dansk statsborgerskab
Den 29. juni 2018 indgik Regeringen, bestående af Venstre,
Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti sammen med
Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti en indfødsretsaftale,
hvori det blev besluttet, at meddelelse af dansk statsborgerskab
skulle betinges af, at en ansøger efter vedtagelse af
lovforslag om indfødsrets meddelelse medvirker i en ceremoni
ved den pågældendes bopælskommune og dér
skriver under på at ville overholde den danske lovgivning,
herunder Danmarks Riges Grundlov, og respektere grundlæggende
danske værdier og retsprincipper, herunder det danske
demokrati. Af aftalen fremgår, at ansøgere ved
ceremonien skal udvise respekt for danske værdier og
optræde respektfuldt over for repræsentanter fra
myndighederne.
Indfødsretsaftalen af 29. juni 2018 fremgår af
cirkulæreskrivelse nr. 9779 af 14. september 2018 om
naturalisation, og retningslinjerne for optagelse på
lovforslag om indfødsrets meddelelse trådte i kraft
den 5. juli 2018.
Det fremgår af § 2 A i cirkulæreskrivelse nr.
9461 af 17. juni 2021 om naturalisation, at det er en betingelse
for optagelse på et lovforslag om indfødsrets
meddelelse, at ansøgeren efter lovforslagets vedtagelse
deltager i en grundlovsceremoni og skriver under på at ville
overholde grundloven mv. som betingelse for erhvervelsen af dansk
statsborgerskab.
Ved lov nr. 1735 af 27. december 2018 om ændring af lov om
dansk indfødsret og lov om danskuddannelse til voksne
udlændinge m.fl. henlagdes den ceremonielle underskrivning af
at ville overholde grundloven mv. til kommunalbestyrelserne, og
udlændinge- og integrationsministeren blev i den forbindelse
bemyndiget til at fastsætte nærmere regler om
afholdelsen af disse grundlovsceremonier.
2.4.1.2. Henlæggelse af grundlovsceremonier til
kommunalbestyrelserne
Det fremgår af indfødsretslovens § 10, stk. 1,
at kommunalbestyrelserne forpligtes til mindst to gange
årligt ved offentligt opslag at anvise ansøgere om
dansk statsborgerskab ved naturalisation muligheden for at deltage
i en grundlovsceremoni, med henblik på at ansøgerne
kan skrive under på at ville overholde grundloven mv.
I relation til indfødsretslovens § 10, stk. 1,
fremgår det i pkt. 2.2.1 i de almindelige bemærkninger,
jf. Folketingstidende 2018-19, A, L 80 som fremsat, side 4, at det
forudsættes, at kommunalbestyrelserne anviser denne mulighed
i umiddelbar forlængelse af ikrafttrædelsen af den
pågældende lov om indfødsrets meddelelse, samt
at ansøgeren ved grundlovsceremonien skal skrive under
på at ville overholde dansk lovgivning, herunder Danmarks
Riges Grundlov, og respektere grundlæggende danske
værdier og retsprincipper, herunder det danske demokrati, og
at ansøgeren under ceremonien skal udvise respekt for danske
værdier og optræde respektfuldt over for
repræsentanter fra myndighederne.
Endvidere fremgår det af indfødsretslovens §
10, stk. 2, at kommunalbestyrelsen skal sende den underskrevne
erklæring om at ville overholde grundloven mv. til
Udlændinge- og Integrationsministeriet umiddelbart efter
afholdelsen af grundlovsceremonien, samt at kommunalbestyrelsen kan
afholde en ceremoni i fællesskab med kommunalbestyrelser i
nabokommuner eller efter aftale med en nabokommune henvise
ansøgere til at deltage i en ceremoni i nabokommunen, jf.
indfødsretslovens § 10, stk. 3.
Det fremgår videre af de almindelige bemærkninger,
jf. Folketingstidende 2018-19, A, L 80 som fremsat, side 4-5, at en
ansøger, som ikke inden for to år efter
ikrafttrædelsen af den lov om indfødsrets meddelelse,
som vedkommende har været omfattet af, medvirker i en
grundlovsceremoni og skriver under på at ville overholde
grundloven m.v., eller som under ceremonien ikke optræder
respektfuldt over for repræsentanter fra myndighederne, vil
miste retten til at deltage i en sådan ceremoni. Derved vil
vedkommende ikke kunne opnå dansk statsborgerskab på
baggrund af den lov om indfødsrets meddelelse, som
vedkommende har været omfattet af. Hvis vedkommende
efterfølgende fortsat ønsker at opnå dansk
statsborgerskab, er den pågældende henvist til på
ny at indgive en ansøgning om dansk statsborgerskab ved
naturalisation til Udlændinge- og
Integrationsministeriet.
Der stilles ikke krav om at deltage i en ceremoniel
underskrivning af at ville overholde grundloven m.v. over for
ansøgere om dansk statsborgerskab med bopæl i
Grønland og på Færøerne, ansøgere
under 18 år, ansøgere bosat i udlandet, og
ansøgere, som er statsløse født i Danmark
omfattet af børne- eller statsløsekonventionen, jf.
de almindelige bemærkninger, jf. Folketingstidende 2018-19,
A, L 80 som fremsat, side 5.
Det fremgår endelig af samme pkt., at ansøgere, som
på grund af sygdom eller lignende ikke mener at kunne deltage
i en ceremoniel underskrivning af at ville overholde grundloven
m.v. forudsættes at søge om dispensation fra
betingelsen om deltagelse i ceremonien m.v. i forbindelse med
ansøgningen om dansk statsborgerskab ved naturalisation. Det
vil herefter være op til Folketingets
Indfødsretsudvalg at tage stilling til, om der er grundlag
for at meddele hel eller delvis dispensation fra betingelsen.
2.4.1.3. Bemyndigelse til at fastsætte nærmere
regler om afholdelsen af grundlovsceremonierne
Det fremgår af indfødsretslovens § 10, stk. 4
at udlændinge- og integrationsministeren bemyndiges til at
fastsætte nærmere regler om afholdelsen af
grundlovsceremonierne.
Ved indførelsen af bemyndigelsesadgangen fremgår
det i pkt. 2.2.2 i de almindelige bemærkninger, jf.
Folketingstidende 2018-19, A, L 80 som fremsat, side 5, at
bemyndigelsen vil blive anvendt til bl.a. at fastsætte
nærmere regler om afviklingen af grundlovsceremonierne,
således at der sikres en ensartethed og tilstrækkelig
højtidelighed ved ceremonierne, samt at det inden for disse
regler vil være op til de enkelte kommunalbestyrelser at
tilrettelægge, hvornår og hvordan de ceremonielle
begivenheder skal finde sted.
Af samme pkt. fremgår også, at bemyndigelsen vil
blive anvendt til at udfærdige en standarderklæring,
som skal anvendes ved ceremonien, samt at erklæringen vil
blive fremsendt til de relevante ansøgere efter vedtagelsen
af et lovforslag om indfødsrets meddelelse.
Det fremgår videre af samme pkt., at det er hensigten, at
udlændinge- og integrationsministeren vil anvende
bestemmelsen til at fastsætte krav om, at en eller flere
repræsentanter fra kommunen i forbindelse med
grundlovsceremonien mødes ansigt til ansigt med deltagerne
og udveksler et håndtryk med deltagerne uden handske
håndflade mod håndflade for at højtideligholde
og helt konkret markere det øjeblik i deltagernes liv, hvor
de bliver danske statsborgere. Med afsæt i en
grundlæggende dansk kulturnorm, som håndtrykket efter
regeringens opfattelse er udtryk for, vil ansøgeren samtidig
ved denne symbolske handling udtrykke den særlige respekt for
det danske samfund, som efter regeringens opfattelse bør
være forbundet med det at blive tildelt dansk
statsborgerskab. Samtidig vil vedkommende symbolsk signalere, at
vedkommende har taget det danske samfund og danske værdier
til sig.
Endelig fremgår, at repræsentanterne fra kommunen
ikke skal tiltvinge sig et håndtryk, såfremt
ansøgeren ikke ønsker at give et håndtryk.
I medfør af § 10, stk. 4 i lov om dansk
indfødsret udstedte den daværende udlændinge- og
integrationsminister den 27. december 2018 bekendtgørelse
nr. 1767 om kommunalbestyrelsernes afholdelse af
grundlovsceremonier, som ændret ved bekendtgørelse nr.
1139 af 19. november 2019 og ved bekendtgørelse nr. 258 af
17. marts 2020.
2.4.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Med lovforslaget foreslås at ændre
bemyndigelsesbestemmelsen i indfødsretslovens § 10,
stk. 4, hvorefter udlændinge- og integrationsministeren kan
fastsætte nærmere regler om afholdelse af
grundlovsceremonierne, herunder om afviklingen heraf, til
også at omfatte regler om udveksling af håndtryk.
Ændringen foreslås på baggrund af
indfødsretsaftalen af 20. april 2021, hvoraf det
fremgår, at det fremover alene skal være muligt for en
ansøger at give hånd til borgmesteren eller en
rådmand i stedet for en repræsentant for
kommunalbestyrelsen. Endvidere skal det alene være muligt for
en ansøger at deltage i en grundlovsceremoni i
bopælskommunen.
Den foreslåede bemyndigelse vil således blive
anvendt til bl.a. at fastsætte nærmere regler
vedrørende udvekslingen af håndtryk - herunder at det
altid er borgmesteren eller en rådmand, som ansøgeren
skal udveksle håndtryk med i forbindelse med deltagelsen i en
grundlovsceremoni.
Den foreslåede bemyndigelse vil endvidere blive anvendt
til at fastsætte regler om, at det fremover som udgangspunkt
ikke vil være muligt at gå til en grundlovsceremoni i
andre kommuner end bopælskommunen, medmindre
bopælskommunen beslutter at afholde en ceremoni i
fællesskab med en nabokommune, eller at bopælskommunen
efter aftale med en nabokommune henviser en ansøger til at
deltage i en ceremoni i nabokommunen. Det vil således ikke
være op til den enkelte ansøger om dansk
statsborgerskab at vælge, om vedkommende vil gå til
ceremoni i den eller den anden kommune.
Med denne bemyndigelse og den efterfølgende anvendelse af
bestemmelsen, er hensigten, at muligheden for, at en ansøger
kan fravælge at deltage i en grundlovsceremoni i egen
kommune, hvis borgmesteren f.eks. er en kvinde, fjernes, ligesom
kommunernes mulighed for at erstatte en kvindelig borgmester med
f.eks. et mandligt medlem af kommunalbestyrelsen, fjernes. Det vil
således være tilfældigt, hvorvidt en deltager i
ceremonien skal give hånd til en person af det modsatte
køn.
På baggrund af erfaringer med afholdelse af
grundlovsceremonierne tilsigtes den foreslåede bemyndigelse
herudover anvendt til en ændring af proceduren for så
vidt angår de førnævnte
standarderklæringer, således at erklæringerne
ikke længere fremsendes til de relevante ansøgere
efter vedtagelsen af et lovforslag om indfødsrets
meddelelse. Det nødvendige antal erklæringer indhentes
i stedet af kommunerne forud for grundlovsceremoniafholdelsen og
udleveres til ansøgerne under grundlovsceremonierne.
Erklæringerne vil være tilgængelige på
Udlændinge- og Integrationsministeriets hjemmeside.
Det bemærkes, at kravet om udveksling af håndtryk i
forbindelse med deltagelse i en grundlovsceremoni har været
suspenderet grundet anbefalingerne fra sundhedsmyndighederne om
ikke at udsætte sig selv og andre for smitte med COVID-19 ved
at give hånd. Denne anbefaling er nu ændret, og
håndtrykskravet forventes igen blive stillet i forbindelse
med afholdelse af grundlovsceremonier ved kommende love om
indfødsrets meddelelse. Såfremt sundhedsmyndighederne
igen fraråder håndtryk af forskellige årsager,
kan udlændinge- og integrationsministeren vælge igen at
suspendere kravet om udveksling af håndtryk ved afholdelse af
grundlovsceremonierne.
Der tilsigtes ikke med lovforslaget andre ændringer af
reglerne om afviklingen af grundlovsceremonierne m.v.
2.5. Forhøjelse af gebyret, der betales ved
indgivelse af en ansøgning om dansk statsborgerskab ved
naturalisation
2.5.1. Gældende ret
Det følger af indfødsretslovens § 12, stk. 1,
1. pkt., bl.a., at der ved indgivelse af ansøgning om dansk
statsborgerskab ved naturalisation for ansøgere, der er
fyldt 18 år, betales et gebyr på 3.800 kr.
Børn, der er omfattet af forældres ansøgning
om dansk statsborgerskab ved naturalisation skal således ikke
betale, og der betales kun en gang ved indgivelse af en
ansøgning om dansk statsborgerskab ved naturalisation, jf.
indfødsretslovens § 12, stk. 1, 3. og 4. pkt.
2.5.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Det fremgår af den nye indfødsretsaftale bl.a., at
indfødsretsprøven skal ændres således, at
der fremover vil blive indarbejdet 5 ekstra spørgsmål
om danske værdier i prøven om eksempelvis
ytringsfrihed, ligestilling, forholdet mellem religion og
lovgivning.
Endvidere fremgår det af aftalen, at det fremover skal
være et krav for at blive dansk statsborger, at en
ansøger som udgangspunkt skal have været i
ordinær fuldtidsbeskæftigelse eller have udøvet
selvstændig erhvervsvirksomhed i mindst 3 år og 6
måneder inden for de sidste 4 år forud for tidspunktet
for fremsættelse af et lovforslag om indfødsrets
meddelelse samt at ansøgeren skal være tilknyttet
arbejdsmarkedet (i beskæftigelse) på tidspunktet for
fremsættelse af et lovforslag om indfødsrets
meddelelse.
Disse nye elementer vil medføre øget
administration i forbindelse med behandlingen af ansøgninger
om dansk statsborgerskab ved naturalisation samt øgede
udgifter til udarbejdelse af værdispørgsmål i
forbindelse med indfødsretsprøven og opdatering af
læremateriale.
Aftaleparterne er enige om, at finansieringen af udgifterne
forbundet med disse nye elementer bør ske ved en generel
forhøjelse af det lovhjemlede gebyr for indgivelse af
ansøgning om dansk statsborgerskab ved naturalisation.
For så vidt angår tilføjelsen af 5 nye
spørgsmål om danske værdier i
indfødsretsprøven vil dette være forbundet med
merudgifter i Styrelsen for International Rekruttering og
Integration til bl.a. udarbejdelse af supplerende
værdispørgsmål og opdatering af
læremateriale.
Endvidere vil indførelsen af beskæftigelseskravene
medføre øget administration i Udlændinge- og
Integrationsministeriet samt merudgifter til diverse
it-tilretninger.
Ovenstående elementer forventes at medføre en
merudgift svarende til, at en finansiering vil medføre en
generel stigning af gebyret, der betales ved indgivelse en
ansøgning om dansk statsborgerskab på i alt 200 kr.
pr. ansøgning. På den baggrund foreslås det at
forhøje gebyret, der betales ved indgivelsen af en
ansøgning om dansk statsborgerskab ved naturalisation til
4.000 kr. pr. ansøgning.
3. Internationale forpligtelser
3.1. Europarådets konvention af 6. november 1997 om
statsborgerret (statsborgerretskonventionen)
Det følger af statsborgerretskonventionens artikel 3,
stk. 1, at enhver stat ifølge sin egen lovgivning
fastsætter, hvem der er dens statsborgere.
Det følger endvidere af konventionens artikel 13, stk. 1,
at enhver kontraherende stat skal sikre, at gebyret for
erhvervelse, bevarelse, fortabelse, generhvervelse eller udstedelse
af dokumentation for erhvervelse af statsborgerret i landet er
rimeligt.
Det følger af den forklarende rapport til
statsborgerretskonventionen bl.a., at hvorvidt et gebyr er
rimeligt, skal afgøres i lyset af alle relevante
omstændigheder, herunder f.eks. de omkostninger,
administrationen indebærer. Det følger endvidere af
rapporten bl.a., at gebyret ikke skal være et middel til at
hindre personer i at erhverve statsborgerret.
Det vurderes, at lovforslaget er i overensstemmelse med Danmarks
internationale forpligtelser i henhold til
statsborgerretskonventionen, idet den foreslåede
forhøjelse af gebyret, der betales ved indgivelsen af en
ansøgning om dansk statsborgerskab, jf. pkt. 2.5, er rimelig
og ikke vil udgøre en hindring for personer i at erhverve
dansk statsborgerskab.
Det følger endvidere af statsborgerretskonventionens
artikel 5, stk. 1, at en kontraherende stats regler
vedrørende statsborgerret ikke må indeholde forskelle
eller omfatte praksis, der indebærer, at der finder
forskelsbehandling sted på grund af køn, religion,
race, hudfarve eller national eller etnisk oprindelse.
Den foreslåede ordning, hvorefter ansøgerne om
dansk statsborgerskab ved naturalisation bl.a. skal give hånd
til borgmesteren eller en rådmand i de større
kommuner, for at blive danske statsborgere samt som udgangspunkt
skal deltage i en ceremoni i deres egen bopælskommune, jf.
pkt. 2.4, retter sig som udgangspunkt mod alle, uanset om en
afvisning af at give hånd til repræsentanter fra
myndighederne måtte være udtryk for et bestemt politisk
eller religiøst tilhørsforhold.
Formålet med bestemmelsen er at sikre, at ansøgere
om dansk statsborgerskab ved naturalisation respekterer
grundlæggende danske værdier og kulturnormer. Da
ordningen samtidig ikke er mere indgribende end nødvendigt
for at varetage dette hensyn, må ordningen efter
Udlændinge- og Integrationsministeriets opfattelse også
antages at være foreneligt med statsborgerretskonventionens
artikel 5, stk. 1.
Det er i øvrigt Udlændinge- og
Integrationsministeriets vurdering, at lovforslaget ikke indeholder
elementer, der er uforeneligt med statsborgerretskonventionens
artikel 5, stk. 1.
3.2. FN's
flygtningekonvention
Efter flygtningekonventionens artikel 7, stk. 1, skal en
kontraherende stat indrømme flygtninge samme behandling som
den, der indrømmes udlændinge i almindelighed, bortset
fra bestemmelser i konventionen, hvorved det er fastsat, at
flygtninge skal indrømmes gunstigere behandling.
Herudover forpligter flygtningekonventionens artikel 34 de
kontraherende stater til på enhver måde at
bestræbe sig på at fremskynde behandlingen af
naturalisationssager og nedsætte afgifterne for og
omkostningerne ved denne behandling til det mindst mulige.
Det følger af UNHCR's ikke-bindende kommentar fra 1997
til flygtningekonventionen bl.a., at konventionens artikel 34 ikke
forpligter medlemsstaterne til at tildele statsborgerskab til
flygtninge, men at staterne er forpligtede til så vidt muligt
at lette adgangen til flygtninges optagelse i samfundet og til
naturalisation. I forhold til at lette adgangen til naturalisation
fremgår det af kommentaren bl.a., at dette kan ske på
forskellig vis, og at bestemmelsen alene specifikt nævner to
måder; at fremskynde behandlingen af naturalisationssager og
at nedsætte afgifterne for og omkostningerne ved denne
behandling til det mindst mulige. Endvidere fremgår det af
kommentaren bl.a., at medlemsstaterne efter bestemmelsen er
forpligtede til at sikre en rimelig adgang til naturalisation for
flygtninge, men at adgangen ikke behøver at være
lettere end for andre udlændinge, såfremt adgangen
generelt er rimelig.
Det vurderes, at lovforslaget er i overensstemmelse med
flygtningekonventionen, idet adgangen til dansk statsborgerskab
generelt vurderes at være rimelig, og idet lovforslaget ikke
vil udgøre en hindring for personer i at erhverve dansk
statsborgerskab.
Endvidere er den foreslåede forhøjelse af gebyret,
der betales ved indgivelsen af en ansøgning om dansk
statsborgerskab, fastsat ud fra de beregnede forventede
meromkostninger ved sagernes behandling som følge af
indfødsretsaftalen af 20. april 2021.
Endelig bemærkes, at flygtninge og personer, der må
sidestilles hermed, ifølge § 5 A og § 7, stk. 2, i
cirkulæreskrivelse nr. 9461 af 17. juni 2021 om
naturalisation har en lempet adgang til dansk statsborgerskab for
så vidt angår kravene om ophold og tidsubegrænset
opholdstilladelse.
3.3. FN's
konvention af 28. september 1954 om statsløse personers
retsstilling
Efter artikel 32 i FN's konvention af 28. september 1954 om
statsløse personers retsstilling skal de kontraherende
stater så vidt muligt lette statsløse personers
optagelse i samfundet og naturalisation. De skal navnlig på
enhver måde bestræbe sig for at fremskynde behandlingen
af naturalisationssager og nedsætte afgifterne for og
omkostningerne ved sagernes behandling til det mindst mulige.
For så vidt angår forslaget om forhøjelsen af
gebyret, der betales ved indgivelsen af en ansøgning om
dansk statsborgerskab ved naturalisation, vurderes det, at
lovforslaget er i overensstemmelse med Danmarks internationale
forpligtelser i henhold til FN's konvention af 28. september 1954
om statsløse personers retsstilling, idet forhøjelsen
af gebyret ikke vil udgøre en hindring for personer i at
erhverve dansk statsborgerskab, og idet gebyret fastsættes ud
fra de beregnede forventede meromkostninger ved sagernes behandling
som følge af indfødsretsaftalen af 20. april 2021.
Herudover bemærkes, at statsløse personer
ifølge § 5 A og § 7, stk. 2, i
cirkulæreskrivelse nr. 9461 af 17. juni 2021 om
naturalisation har en lempet adgang til dansk statsborgerskab ved
naturalisation for så vidt angår kravene om ophold og
tidsubegrænset opholdstilladelse.
3.4. FN's
konvention af 1961 om begrænsning af statsløshed
(statsløshedskonventionen) og FN's konvention af 1989 om
barnets rettigheder (børnekonventionen)
Det følger af statsløsekonventionen, at de
deltagende stater har forpligtet sig til at tildele statsborgerskab
til personer, der er født statsløse på den
kontraherende stats territorium, under visse betingelser.
Det følger af UNHCR's Guidelines on Statelessness No. 4,
at de deltagende stater opfordres til at acceptere
ansøgninger om statsborgerskab fra personer, der ellers
ville være statsløse, uden at opkræve gebyr, og
at indirekte omkostninger ikke må udgøre en hindring
for personers adgang til at søge.
Det følger af indfødsretslovens § 12, stk. 1,
1. pkt., at personer, der ikke er fyldt 18 år, ikke skal
betale gebyr i forbindelse med indgivelsen af en ansøgning
om dansk statsborgerskab ved naturalisation.
Det vurderes, at forhøjelsen af gebyret, der betales for
indgivelsen af en ansøgning om dansk statsborgerskab for
personer omfattet af statsløsekonventionen ikke udgør
en hindring for at erhverve dansk statsborgerskab.
Det bemærkes videre, at ansøgere omfattet af
børne- eller statsløsekonventionen er undtaget fra
kravet om at deltage i ceremoniel underskrivning af at ville
overholde grundloven m.v.
Det fremgår videre af børnekonventionens artikel
12, at deltagerstaterne skal sikre et barn, der er i stand til at
udforme sine egne synspunkter, retten til frit at udtrykke disse
synspunkter i alle forhold, der vedrører barnet, samt at
barnets synspunkter skal tillægges passende vægt i
overensstemmelse med dets alder og modenhed. Med henblik
herpå skal barnet især gives mulighed for at udtale sig
i enhver behand-ling ved dømmende myndighed eller
forvaltningsmyndighed af sager, der vedrører barnet, enten
direkte eller gennem en repræsentant eller et passende organ
i overensstemmelse med de i national ret foreskrevne
fremgangsmåder.
I sager om erhvervelse af dansk statsborgerskab ved
naturalisation skal et barn, der er over 12 år, i praksis
give sit samtykke til, at barnet som biperson erhverver dansk
statsborgerskab sammen med en forælder. Et barn, der
umiddelbart er i stand til at udtrykke sine egne synspunkter, gives
således mulighed for at tilkendegive sin holdning til
erhvervelsen af dansk statsborgerskab.
Det er på den baggrund Udlændinge- og
Integrationsministeriets vurdering, at lovforslaget ikke rejser
spørgsmål i forhold til Danmarks forpligtelser i
henhold til FN's konvention af 1989 om barnets rettigheder
(børnekonventionen).
3.5. FN's
konvention om rettigheder for personer med handicap
(handicapkonventionen)
Det følger af artikel 18 i handicapkonventionen, at
deltagerstaterne bl.a. skal anerkende retten for personer med
handicap til at færdes frit og frit at vælge deres
opholdssted samt til statsborgerskab på lige fod med andre,
herunder ved at sikre, at personer med handicap har ret til at
erhverve og skifte statsborgerskab og ikke vilkårligt eller
på grund af handicap fratages deres statsborgerskab.
Vedrørende forholdet til handicapkonventionen
bemærkes det, at det forudsættes, at kommunerne
tilrettelægger de ceremonielle underskrivninger af at ville
overholde grundloven m.v. således, at alle ansøgere,
herunder ansøgere omfattet af handicapkonventionen, vil have
mulighed for at deltage i ceremonien. Endvidere forudsættes
det, at ansøgere, som på grund af sygdom eller
lignende ikke mener at kunne deltage i en ceremoniel underskrivning
af at ville overholde grundloven m.v. eller udveksle håndtryk
med en myndighedsperson under ceremonien, søger om
dispensation fra betingelsen om deltagelse i ceremonien m.v. i
forbindelse med ansøgningen om dansk statsborgerskab ved
naturalisation.
Det vil herefter være op til Folketingets
Indfødsretsudvalg at tage stilling til, om der er grundlag
for at meddele hel eller delvis dispensation fra betingelsen,
herunder på baggrund af handicapkonventionen.
3.6. Fælles nordisk aftale om
statsborgerskab
Baggrunden for, at der er lempeligere krav for at opnå
dansk statsborgerskab ved erklæring for statsborgere fra
andre nordiske lande, er bl.a. en fælles nordisk aftale om
statsborgerskab, som er fra 1969, og som løbende er blevet
opdateret.
Det følger af artikel 5 i bekendtgørelse af
nordisk aftale af 13. september 2010 om statsborgerskab bl.a., at
aftaleparterne skal gennemføre bestemmelser, hvorefter en
statsborger i et aftaleland kan erhverve statsborgerskab i et andet
aftaleland ved at afgive skriftlig erklæring herom,
såfremt den erklærende er fyldt 18 år, har haft
bopæl i aftalelandet i de sidste 7 år og ikke i
løbet af denne tid er idømt til frihedsstraf eller
anden foranstaltning, som efter dette lands lovgivning er
ligestillet med frihedsstraf.
Endvidere fremgår af artikel 5, at hver aftalepart kan
gennemføre bestemmelser, hvorefter erhvervelse af
statsborgerskab ved erklæring skal være betinget af, at
den erklærende ikke har erhvervet sit statsborgerskab i
førstnævnte aftaleland efter ansøgning eller i
forbindelse med, at den erklærendes forældre har
erhvervet statsborgerskab efter ansøgning.
Det er således Udlændinge- og
Integrationsministeriets vurdering, at ophævelsen af
erklæringsadgangen for nordiske statsborgere mellem 18 og 23
år ikke rejser spørgsmål i forhold til Danmarks
forpligtelser i henhold til den fælles nordiske aftale om
statsborgerskab, idet der fortsat vil være en
erklæringsadgang for nordiske statsborgere.
4. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget forventes isoleret set at have positive
økonomiske konsekvenser for staten, idet der med
lovforslaget foreslås en generel gebyrforhøjelse for
indgivelse af en ansøgning om dansk indfødsret ved
naturalisation, der overstiger omkostningerne forbundet med
lovforslaget. Det bemærkes dog, at den samlede
gebyrforhøjelse ligeledes medgår til finansiering af
administration i forbindelse med indførelsen af
beskæftigelseskravet, der følger af
indfødsretsaftalen indgået den 20. april 2020. Den
generelle gebyrforhøjelse på 200 kr. af det
lovhjemlede gebyr for indgivelse af ansøgning om
indfødsret ved naturalisation svarer således til de
samlede udgifter i 2022 og frem forbundet med
indfødsretsaftalen af 20. april 2020.
Lovforslagets element om etablering og afholdelse af
indfødsretsprøven forventes fra 2022 at
medføre løbende udgifter på Udlændinge-og
Integrationsministeriets område på i alt 0,5 mio. kr.
årligt til udarbejdelse af supplerende
værdispørgsmål og opdatering af
læremateriale. Finansieringen af merudgifterne forbundet med
etablering og afholdelse af indfødsretsprøven fra
2022 og frem sker ved forhøjelsen af det lovhjemlede gebyr
for indgivelse af ansøgning om indfødsret ved
naturalisation, jf. ovenfor. Udgifterne forbundet med afholdelse af
indfødsretsprøven i november 2021 afholdes inden for
de eksisterende økonomiske rammer.
Lovforslaget medfører mindre implementeringskonsekvenser
for staten i form af øget administration i forbindelse med
etablering og afholdelse af indfødsretsprøven.
Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative
konsekvenser for regioner og kommuner.
Lovforslaget vurderes samlet set at følge principperne
for digitaliseringsklar lovgivning.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser
for borgerne.
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
8. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- eller naturmæssige
konsekvenser.
9. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder og organisationer
mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 18. august 2021
til den 15. september 2021 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer mv.:
Advokatrådet (Advokatsamfundet), Amnesty International,
Børnerådet, Børne- og Kulturchefforeningen,
Børns Vilkår, Centralorganisationernes
Fællesudvalg CFU, Danes Worldwide, Danmarks
Biblioteksforening, Danmarks Rederiforening, Danmarks Rejsebureau
Forening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Flygtningehjælp,
Datatilsynet, DFUNK - Dansk Flygtningehjælp Ungdom, Dansk
Socialrådgiverforening, Danske Advokater, Den Danske
Dommerforening, Den Danske Helsinki-Komité for
Menneskerettigheder, Den Katolske Kirke i Danmark, DIGNITY - Dansk
Institut Mod Tortur, Dokumentations- og Rådgivningscentret om
Racediskrimination, Domstolsstyrelsen, Folkehøjskolernes
Forening i Danmark, Foreningen af Udlændingeretsadvokater,
Færøernes landsstyre, Naalakkersuisut
(Grønlands landsstyre), HK/Danmark, Indvandrermedicinsk
klinik, Odense Universitetshospital, Indvandrerrådgivningen,
Institut for Menneskerettigheder, Kirkernes Integrationstjeneste,
KL, Knud Vilby (på vegne af Fredsfonden), Kvindernes
Internationale Liga for Fred og Frihed (Kvindefredsligaen),
Landsforeningen Adoption & Samfund, Landsforeningen af
Forsvarsadvokater, Landsorganisation af kvindekrisecentre (LOKK),
Mellemfolkeligt Samvirke, Plums Fond for fred, økologi og
bæredygtighed (Tidl. Fredsfonden), PRO-Vest,
Præsidenten for Vestre Landsret, Præsidenten for
Østre Landsret, Red Barnet, Refugees Welcome, Retspolitisk
Forening, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Røde Kors,
Rådet for Etniske Minoriteter, samtlige byretter, SOS
Racisme, Work-live-stay southern denmark, UNHCR, Ældresagen,
Ægteskab uden grænser, Aarhus Erhverv / International
Community og 3 F.
11. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (Hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør "Ingen") | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Lovforslaget forventes isoleret set at
have positive økonomiske konsekvenser for staten, idet der
med lovforslaget foreslås en generel gebyrforhøjelse
for indgivelse af en ansøgning om dansk indfødsret
ved naturalisation, der overstiger omkostningerne forbundet med
lovforslaget. Det bemærkes dog, at den samlede
gebyrforhøjelse ligeledes medgår til finansiering af
administration i forbindelse med indførelsen af
beskæftigelseskravet, der følger af
indfødsretsaftalen indgået den 20. april 2020. Etablering og afholdelse af
indfødsretsprøven vil fra 2022 medføre
løbende udgifter på Udlændinge- og
Integrationsministeriets område på i alt 0,5 mio. kr.
årligt til udarbejdelse af supplerende
værdispørgsmål og opdatering af
læremateriale. Merudgifterne gebyrfinansieres ved en
generel stigning i ansøgningsgebyret for ansøgning om
dansk indfødsret ved naturalisation. Udgifterne forbundet
med afholdelse af indfødsretsprøven i november 2021
afholdes inden for de eksisterende økonomiske rammer. | Ingen. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem princip-per for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Går videre end
minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | JA | NEJ | | X | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Efter indfødsretslovens § 3, stk. 1, kan den, der er
statsborger i Finland, Island, Norge eller Sverige, og som opfylder
betingelserne i stk. 2 eller stk. 3, erhverve dansk
indfødsret ved over for Udlændinge- og
Integrationsministeriet, Rigsombudsmanden på
Færøerne eller Rigsombudsmanden i Grønland at
afgive skriftlig erklæring herom.
Det foreslås i lovforslagets § 1, nr. 1, at
»eller stk. 3« slettes i indfødsretslovens § 3, stk. 1.
Forslaget er en konsekvens af den foreslåede ændring
i § 1, nr. 2, jf. nedenfor.
Til nr. 2
Efter indfødsretslovens § 3, stk. 2, kan
erklæring afgives af personer, der er fyldt 18 år, men
endnu ikke 23 år, på erklæringstidspunktet, har
bopæl her i riget, har haft bopæl her i riget i
sammenlagt mindst 10 år, heraf sammenlagt mindst 5 år
inden for de sidste 6 år, er ustraffede og ikke er
idømt foranstaltninger efter straffelovens kapitel 9 og ikke
er sigtede for en straffelovsovertrædelse. I denne
forbindelse sidestilles bopæl i et andet nordisk land med
bopæl her i riget, dog kun i det omfang bopælstiden i
det andet nordiske land ligger mindst 5 år forud for
erklæringens afgivelse og før den erklærendes
fyldte 16. år, jf. indfødsretslovens § 3, stk. 4.
Efter indfødsretsloven § 3, stk. 5, kan personer, som
på grund af en sigtelse for en lovovertrædelse ikke kan
erhverve dansk indfødsret ved erklæring, jf. stk. 2,
nr. 5, afgive ny erklæring inden for 1 år efter, at der
er truffet endelig afgørelse i sagen, selv om den
pågældende forinden er fyldt 23 år, hvis den
pågældende ikke findes skyldig i
lovovertrædelsen.
Det foreslås i lovforslagets § 1, nr. 2, at
erklæringsadgangen efter indfødsretslovens § 3, stk. 2, for nordiske statsborgere
mellem 18 og 23 år, afskaffes. Det vil således ikke
længere være muligt for personer, der har fået
nordisk statsborgerskab ved naturalisation at opnå dansk
statsborgerskab ved erklæring. Som konsekvens heraf
ophæves desuden indfødsretslovens § 3, stk. 4 og
5.
Med forslaget vil det således ikke længere
være muligt for naturaliserede nordiske statsborgere at
opnå statsborgerskab ved erklæring. Det vil fortsat
være muligt for nordiske statsborgere, som er fyldt 18, og
som ikke har fået sit nordiske statsborgerskab ved
naturalisation, at opnå statsborgerskab ved erklæring,
forudsat at visse krav til bopæl, ophold og vandel er
opfyldt.
Til nr. 3
Det følger af indfødsretslovens § 5, stk. 1,
at hvis en person erhverver dansk statsborgerskab ved afgivelse af
erklæring i medfør af indfødsretslovens
§§ 3 eller 4, tilkommer statsborgerskabet også den
pågældendes barn, herunder adoptivbarn, medmindre det
udtrykkeligt er angivet, at et barn ikke skal være omfattet
af erhvervelsen af statsborgerskabet. Det er en forudsætning
for et barns erhvervelse af dansk statsborgerskab, at den
erklærende har del i forældremyndigheden over barnet,
og at barnet er ugift, under 18 år og bosat her i riget. Er
barnet undergivet fælles forældremyndighed, skal den
anden forældremyndighedsindehaver meddele samtykke til, at
barnet erhverver dansk statsborgerskab med den erklærende.
For et adoptivbarn er det tillige en betingelse, at adoptionen har
gyldighed efter dansk ret. Det fremgår videre af stk. 2, at
det er en forudsætning for et barns erhvervelse af dansk
statsborgerskab, at barnet opfylder de samme vandelskrav, som
stilles over for den erklærende.
Det følger endvidere af indfødsretslovens §
6, stk. 2, om naturalisation, at reglerne i
indfødsretslovens § 5, stk. 1, tilsvarende finder
anvendelse, hvis den, der naturaliseres, har børn, herunder
adoptivbørn. Det er en forudsætning for et barns
erhvervelse af dansk statsborgerskab, at barnet opfylder det samme
vandelskrav, som stilles til den, der naturaliseres.
Et barn vil således ikke være omfattet af
forælderens erhvervelse af dansk statsborgerskab ved
naturalisation, hvis der ikke foreligger samtykke fra den anden
forældremyndighedsindehaver, når den forælder,
som naturaliseres, ikke har forældremyndigheden alene over
barnet, hvis barnet er gift, hvis barnet ikke er bosat her i
landet, hvis barnet ikke har lovligt ophold her i landet eller hvis
barnet ikke opfylder vandelskravet. Dette gælder uanset, at
barnet ikke måtte være udtrykkeligt undtaget fra
forælderens erhvervelse af dansk statsborgerskab ved
naturalisation ved en angivelse herom i forbindelse med
erklæringen eller på lovforslaget om indfødsrets
meddelelse.
Et barn af en dansksindet sydslesviger bosat i Sydslesvig vil
efter de gældende regler ikke kunne opnå dansk
statsborgerskab som biperson til forælderen, såfremt de
ikke opfylder alle betingelser for bipersoners erhvervelse af dansk
statsborgerskab efter indfødsretslovens § 6, stk. 2,
jf. § 5, stk. 1, herunder kravet om bopæl her i
landet.
Med lovforslagets § 1, nr. 3 foreslås, at
indfødsretslovens § 6, stk.
2 ændres således, at kravet i
indfødsretslovens § 5, stk. 1, om at den
naturaliseredes barn, herunder adoptivbarn, skal være bosat
her i riget, ikke finder anvendelse, hvis den der naturaliseres har
bopæl i Sydslesvig eller Kiel Kommune, og barnet er bosat i
Sydslesvig eller Kiel Kommune og har gået i dansk skole eller
daginstitution i Sydslesvig eller Kiel Kommune i mindst et
år, eller er blevet hjemmepasset i institutionsalderen i
mindst et år.
Det bemærkes, at barnet skal opfylde alle øvrige
betingelser for bipersoners erhvervelse af dansk statsborgerskab
efter indfødsretslovens § 6, stk. 2, jf. § 5, stk.
1 og ovenfor.
Den foreslåede ændring vil betyde, at bipersoner
bosat i Sydslesvig eller Kiel Kommune som udgangspunkt vil kunne
erhverve dansk statsborgerskab ved naturalisation sammen med
hovedansøger, forudsat bl.a. at hovedansøgeren
ligeledes er bosat i Sydslesvig eller Kiel Kommune.
Til nr. 4
Efter § 24, stk. 3, i cirkulæreskrivelse nr. 9461 af
17. juni 2021 om naturalisation er det en betingelse for optagelse
på et lovforslag om indfødsrets meddelelse, at
ansøgeren om dansk statsborgerskab ved naturalisation
dokumenterer kendskab til danske samfundsforhold, dansk kultur og
historie ved bevis for at have bestået
indfødsretsprøven af 2015.
Ved lov nr. 1873 af 29. december 2015 om
indfødsretsprøven af 2015 blev udlændinge- og
integrationsministeren bemyndiget til at etablere
indfødsretsprøven af 2015.
Loven bemyndigede i den forbindelse udlændinge- og
integrationsministeren til at fastsætte regler om etablering,
administration og afholdelse af indfødsretsprøven af
2015, herunder regler om udpegning af prøveafholdere, om
betingelser for deltagelse i prøven, om opkrævning af
gebyr for deltagelse i prøven, om prøvens
gennemførelse, om tilsyn og om klageadgang m.v.
Med hjemmel i lov om indfødsretsprøven af 2015
udstedte udlændinge- og integrationsministeren den 14. marts
2016 bekendtgørelse nr. 282 om
indfødsretsprøven af 2015. Bekendtgørelsen om
indfødsretsprøven af 2015 fastsætter
nærmere regler om bl.a. prøvens form og indhold,
prøvetermin, tilmelding, hjælpemidler, bortvisning fra
prøve, prøvens afholdelse, bedømmelse,
prøveprotokol og prøvebeviser, tilsyn, mangler i
forbindelse med prøveafholdelsen, dispensation, klager og
indberetninger til Udlændinge- og
Integrationsministeriet.
Det foreslås i lovforslagets § 1, nr. 4, at der
indsættes en bestemmelse i indfødsretslovens § 7, der bemyndiger udlændinge- og
integrationsministeren til at etablere
indfødsretsprøven samt til at fastsætte
nærmere regler om indfødsretsprøvens etablering
og afholdelse m.v. Det foreslås samtidigt, at lov nr. 1873 af
29. december 2015 om indfødsretsprøven af 2015
ophæves, således at der ikke længere vil
være en adgang for udlændinge- og
integrationsministeren til at fastsætte regler efter denne
lov.
Den foreslåede bemyndigelse påtænkes anvendt
til at ændre udformningen af indfødsretsprøven
således, at der ud over de nuværende 40
spørgsmål, hvoraf 35 relaterer sig til
lærebogsmaterialet og 5 relaterer sig til aktuelle forhold,
indsættes 5 yderligere spørgsmål om danske
værdier. Disse uforberedte spørgsmål kan f.eks.
omhandle ytringsfrihed, ligestilling, forholdet mellem religion og
lovgivning. Der vil fremover skulle svares rigtigt på 36 ud
af 45 spørgsmål, dog således at 4 ud de 5 nye
spørgsmål om danske værdier skal besvares
rigtigt for at bestå prøven.
De yderligere 5 spørgsmål vedrørende danske
værdier vil skulle være spørgsmål, hvis
besvarelse kan bedømmes objektivt som enten rigtigt eller
forkert, herunder spørgsmål, hvor
prøvedeltageren skal angive det korrekte svar blandt flere
svarmuligheder (multiple choice).
Den foreslåede bemyndigelseshjemmel i
indfødsretsloven forudsættes i øvrigt anvendt
på samme måde som den hidtidige bemyndigelseshjemmel i
lov om indfødsretsprøven af 2015, der bl.a. har
været anvendt til at fastsætte nærmere regler om
udpegning af prøveafholdere, tidspunktet for
prøvernes afholdelse, tilmelding til prøven,
betingelser for deltagelse i prøven, prøvens
gennemførelse, bedømmelse, klageadgang, udstedelse og
udformning af prøvebeviser samt nærmere regler om
betaling af gebyr for deltagelse i prøven.
Indfødsretsprøven erstatter
indfødsretsprøven af 2015, dog således at
ansøgere, der har bestået
indfødsretsprøven af 2015, opfylder aftalens
betingelse om en bestået indfødsretsprøve. Det
forventes, at den første indfødsretsprøve vil
blive afholdt i 24. november 2021.
Til nr. 5
Det fremgår af § 2 A i cirkulæreskrivelse nr.
nr. 9461 af 17. juni 2021 om naturalisation, at det er en
betingelse for optagelse på et lovforslag om
indfødsrets meddelelse, at ansøgeren efter
lovforslagets vedtagelse deltager i en ceremoni og skriver under
på at ville overholde grundloven mv. som betingelse for
erhvervelsen af dansk statsborgerskab.
Ved lov nr. 1735 af 27. december 2018 om ændring af lov om
dansk indfødsret og lov om danskuddannelse til voksne
udlændinge m.fl., henlagdes den ceremonielle underskrivning
af at ville overholde grundloven mv. til kommunalbestyrelserne, og
udlændinge- og integrationsministeren blev bemyndiget til at
fastsætte nærmere regler om afviklingen af disse
ceremonier.
Ved indførelsen af bemyndigelsesadgangen fremgår
det i pkt. 2.2.2 i de almindelige bemærkninger, jf.
Folketingstidende 2018-19, A, L 80 som fremsat, side 5, at
bemyndigelsen vil blive anvendt til bl.a. at fastsætte
nærmere regler om afviklingen af grundlovsceremonierne,
således at der sikres en ensartethed og tilstrækkelig
højtidelighed ved ceremonierne, samt at det inden for disse
regler vil være op til de enkelte kommunalbestyrelser at
tilrettelægge, hvornår og hvordan de ceremonielle
begivenheder skal finde sted.
Det fremgår videre af samme pkt., at det er hensigten, at
udlændinge- og integrationsministeren vil anvende
bestemmelsen til at fastsætte krav om, at en eller flere
repræsentanter fra kommunen i forbindelse med
grundlovsceremonien mødes ansigt til ansigt med deltagerne
og udveksler et håndtryk med deltagerne uden handske
håndflade mod håndflade for at højtideligholde
og helt konkret markere det øjeblik i deltagernes liv, hvor
de bliver danske statsborgere. Med afsæt i en
grundlæggende dansk kulturnorm, som håndtrykket efter
regeringens opfattelse er udtryk for, vil ansøgeren samtidig
ved denne symbolske handling udtrykke den særlige respekt for
det danske samfund, som efter regeringens opfattelse bør
være forbundet med det at blive tildelt dansk
statsborgerskab. Samtidig vil vedkommende symbolsk signalere, at
vedkommende har taget det danske samfund og danske værdier
til sig. Af samme pkt. fremgår også, at bemyndigelsen
vil blive anvendt til at udfærdige en
standarderklæring, som skal anvendes ved ceremonien, samt at
erklæringen vil blive fremsendt til de relevante
ansøgere om dansk statsborgerskab ved naturalisation efter
vedtagelsen af et lovforslag om indfødsrets meddelelse.
Det foreslås med lovforslagets § 1, nr. 6, at
ændre bemyndigelsesbestemmelsen i indfødsretslovens
§ 10, stk. 4, hvorefter
udlændinge- og integrationsministeren kan fastsætte
nærmere regler om udveksling af håndtryk ved
afholdelsen af grundlovsceremonierne.
Hensigten bag den foreslåede bemyndigelse vil blive
anvendt til bl.a. at fastsætte nærmere regler
vedrørende udvekslingen af håndtryk - herunder at det
altid er borgmesteren eller en rådmand, som ansøgeren
skal udveksle håndtryk med i forbindelse med deltagelsen i en
grundlovsceremoni.
På baggrund af erfaringer med afholdelse af
grundlovsceremonierne tilsigtes den foreslåede bemyndigelse
herudover anvendt til en ændring af proceduren, for så
vidt angår de førnævnte
standarderklæringer, således at erklæringerne
ikke længere fremsendes til de relevante ansøgere om
dansk statsborgerskab ved naturalisation efter vedtagelsen af et
lovforslag om indfødsrets meddelelse. Det nødvendige
antal erklæringer indhentes i stedet af kommunerne forud for
grundlovsceremoniafholdelsen og udleveres til ansøgerne om
dansk statsborgerskab ved naturalisation under
grundlovsceremonierne. Erklæringerne vil være
tilgængelige på Udlændinge- og
Integrationsministeriets hjemmeside.
Forslaget indebærer, at det fremover som udgangspunkt ikke
vil være muligt at gå til en grundlovsceremoni i andre
kommuner end bopælskommunen, medmindre bopælskommunen
beslutter at afholde en ceremoni i fællesskab med en
nabokommune, eller at bopælskommunen efter aftale med en
nabokommune henviser en ansøger om dansk statsborgerskab ved
naturalisation til at deltage i en ceremoni i nabokommunen. Det vil
således ikke være op til den enkelte ansøger om
dansk statsborgerskab ved naturalisation at beslutte, om
vedkommende vil gå til ceremoni i den eller den anden
kommune.
Der tilsigtes ikke med lovforslaget andre ændringer af
reglerne om afviklingen af grundlovsceremonierne m.v.
Til nr. 6
Det følger af indfødsretslovens § 12, stk. 1,
1. pkt., bl.a., at der ved indgivelse af ansøgning om dansk
statsborgerskab ved naturalisation for ansøgere, der er
fyldt 18 år, betales et gebyr på 3.800 kr.
Det foreslås, at indfødsretslovens § 12, stk. 1, 1. pkt. ændres,
således at der i stedet skal betales et gebyr på i alt
4.000 kr.
Konsekvensen heraf er en forhøjelse af gebyret for at
indgive en ansøgning om dansk statsborgerskab til 4.000
kr.
Til §
2
Det foreslås i § 2, at lov nr. 1873 af 29. december
2015 om indfødsretsprøven af 2015 ophæves.
Forslaget er en konsekvens af den foreslåede ændring
i § 1, nr. 4, jf. ovenfor.
Til §
3
Det foreslås i § 3, at loven træder i kraft den
23. november 2021.
Det foreslåede ikrafttrædelsestidspunkt
indebærer, at den nye indfødsretsprøve vil
kunne blive afholdt første gang i slutningen af november
2021.
Vedrørende den foreslåede forhøjelse af
gebyret, som betales ved indgivelsen af en ansøgning om
dansk statsborgerskab ved naturalisation bemærkes, at denne
ikke finder anvendelse på ansøgninger om dansk
statsborgerskab ved naturalisation, der er indgivet før
lovens ikrafttræden. Det betyder, at der for
ansøgninger indgivet før denne dato opkræves
gebyret efter de nugældende regler, også selv om
ansøgningen først måtte blive
færdigbehandlet efter lovens ikrafttræden.
Til §
4
Det foreslås i § 4, at loven ikke skal gælde
for Færøerne og Grønland, men at loven ved
kongelig anordning helt eller delvis skal kunne sættes i
kraft for Færøerne og Grønland med de
ændringer, som henholdsvis færøske og
grønlandske forhold tilsiger.
Det bemærkes, at indfødsretsloven gælder for
alle dele af riget.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om dansk indfødsret, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1191 af 5. august 2020, som
ændret ved lov nr. 1193 af 8. juni 2021, foretages
følgende ændringer: | | | | § 3. Den,
der er statsborger i Finland, Island, Norge eller Sverige og
opfylder betingelserne i stk. 2 eller stk. 3, erhverver dansk
indfødsret ved over for Udlændinge- og
Integrationsministeriet, Rigsombudsmanden på
Færøerne eller Rigsombudsmanden i Grønland at
afgive skriftlig erklæring herom. | | 1. I § 3, stk. 1, udgår »eller
stk. 3«. | Stk. 2.
Erklæring kan afgives af personer, der | | 2. § 3 stk. 2, 4 og 5, ophæves, og i stk. 3, der bliver stk. 2, | 1) er fyldt 18, men endnu ikke 23
år, | | udgår
»endvidere«. | 2) på erklæringstidspunktet
har bopæl her i riget, | | | 3) har haft bopæl her i riget i
sammenlagt mindst 10 år, heraf sammenlagt mindst 5 år
inden for de sidste 6 år, | | | 4) er ustraffede og ikke er idømt
foranstaltninger efter straffelovens kapitel 9 og | | | 5) ikke er sigtede for en
straffeovertrædelse. | | | Stk. 3.
Erklæring kan endvidere afgives af personer, der | | | 1) har erhvervet statsborgerret i
Finland, Island, Norge eller Sverige på anden måde end
ved naturalisation, | | | 2) er fyldt 18 år, | | | 3) har haft bopæl her i riget i de
sidste 7 år og | | | 4) ikke i løbet af denne tid er
idømt frihedsstraf eller foranstaltning, der kan ligestilles
med frihedsstraf | | | Stk. 4. Ved
anvendelsen af stk. 2, nr. 3, ligestilles bopæl i et andet
nordisk land med bopæl her i riget, dog kun i det omgang
bopælstiden i det andet nordiske land ligger mindst 5
år forud for erklæringens afgivelse og før den
erklærendes fyldte 16. år. | | | Stk. 5.
Personer, som på grund af en sigtelse for en
lovovertrædelse ikke kan erhverve dansk indfødsret ved
erklæring, jf. stk. 2, nr. 5, kan afgive ny erklæring
inden for 1 år efter, at der er truffet endelig
afgørelse i sagen, selv om den pågældende
forinden er fyldt 23 år, hvis den pågældende ikke
findes skyldig i lovovertrædelsen. | | | | | | §
6. --- | | | | | 3. I § 6, stk. 2, indsættes efter 1.
pkt.: | Stk. 2. Har
den, der naturaliseres, børn, herunder adoptivbørn,
finder reglerne i § 5, stk. 1, tilsvarende anvendelse. Det er
en forudsætning for et barns erhvervelse af dansk
indfødsret, at barnet opfylder det samme vandelskrav, som
stilles til den, der naturaliseres. | | »Kravet i § 5, stk. 1, om at
den naturaliseredes barn, herunder adoptivbarn, skal være
bosat her i riget, finder ikke anvendelse, hvis den der
naturaliseres har bopæl i Sydslesvig eller Kiel Kommune, og
barnet er bosat i Sydslesvig eller Kiel Kommune, og har gået
i dansk skole eller daginstitution i Sydslesvig eller Kiel Kommune
i mindst et år, eller er blevet hjemmepasset i mindst et
år« | | | | | | 4. Efter
§ 6 indsættes: | § 7.
(Ophævet) | | »Udlændinge- og
integrationsministeren kan fastsætte regler om etablering og
afholdelse af indfødsretsprøven, herunder regler om
udpegning af prøveafholdere, om betingelser for deltagelse i
prøven, om opkrævning af gebyr for deltagelse i
prøven, om prøvens gennemførelse, om tilsyn
samt om klageadgang m.v.« | | | | | | | §
10. --- | | | | | | Stk.
2-3. --- | | | | | | Stk. 4.
Udlændinge- og integrationsministeren kan fastsætte
nærmere regler om afholdelse af ceremonierne, herunder om
afviklingen heraf. | | 5. I § 10, stk. 4, indsættes efter
»herunder om afviklingen heraf«: »og udveksling
af håndtryk«. | | | | | | | § 12. Ved
indgivelse af ansøgning om dansk indfødsret ved
naturalisation for ansøgere, der er fyldt 18 år,
betales et gebyr på 3.800 kr., og ved indgivelse af
ansøgning om bevis for eller bevarelse af dansk
indfødsret betales et gebyr på 1.200 kr. Ved afgivelse
af erklæring om dansk indfødsret betales et gebyr
på 1.100 kr. Gebyr for ansøgninger om dansk
indfødsret ved naturalisation og ansøgninger om bevis
for eller bevarelse af dansk indfødsret og gebyr for
afgivelse af erklæring om dansk indfødsret betales til
Udlændinge- og Integrationsministeriet. Der betales ikke
gebyr for børn, der er omfattet af forældres
erklæring eller ansøgning om dansk indfødsret,
jf. § 5 og § 6, stk. 2. Der betales kun gebyr en gang for
ansøgning om naturalisation, en gang for ansøgning om
bevis for dansk indfødsret, en gang for ansøgning om
bevarelse af dansk indfødsret og en gang for afgivelse af
erklæring om dansk indfødsret. Det påhviler
ansøgeren og den erklærende at dokumentere, at
eventuelle gebyrer tidligere er betalt. Gebyrerne betales ikke
tilbage, hvis ansøgningen ikke imødekommes, eller
hvis erklæringen afvises. Betaler ansøgeren eller den
erklærende et beløb, der overstiger det gebyr, der
skal betales efter 1. eller 2. pkt., tilbagebetales det
overskydende beløb ikke, hvis dette beløb
udgør 30 kr. eller derunder. | | 6. I § 12, stk. 1, 1. pkt., ændres
»3.800 kr.« til: »4.000 kr.«. | | | | | | |
|