Betænkning afgivet af
Indfødsretsudvalget den 28. oktober 2021
1. Ændringsforslag
Radikale Venstres medlem af udvalget har
stillet 1 ændringsforslag om deling af lovforslaget.
2. Indstillinger
Udvalget vil
stemme for ændringsforslag nr. 1 om deling af
lovforslaget.
Et flertal i
udvalget (S, V, DF, KF og NB) indstiller de under A og B
nævnte lovforslag til vedtagelse
uændret.
Et mindretal i
udvalget (SF, RV og EL) indstiller det under A nævnte
lovforslag til vedtagelse uændret
og det under B nævnte lovforslag til forkastelse ved 3. behandling.
Liberal Alliance, Alternativet,
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin
og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske bemærkninger i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget noterer sig
med tilfredshed, at lovforslaget sigter på at udmønte
centrale dele af den seneste aftale om indfødsret fra april
2021, som blev indgået mellem regeringen (Socialdemokratiet),
Venstre, Det Konservative Folkeparti og Liberal Alliance. V mener,
at aftalen, som V har sat markante aftryk på, er
særdeles fornuftig. Det skyldes, at aftalen
grundlæggende strammer reglerne for tildeling af
statsborgerskab. V er desuden særlig tilfreds med, at
lovforslaget strammer op på indfødsretsreglerne, ved
at indfødsretsprøven bliver sværere og
tilføjes fem spørgsmål vedrørende danske
værdier. I det hele taget ønsker V en tilgang til
tildeling af statsborgerskab, hvor omdrejningspunktet er, at dem,
der ønsker at opnå dansk indfødsret, har taget
de danske værdier og dansk kultur til sig.
Radikale Venstre
Radikale Venstres medlem af udvalget
ønsker at tilkendegive, at lovforslaget, som regeringen her
har fremsat, rummer nogle begrænsninger i adgangen til
statsborgerskab, men også en lempelse. RV er uenig i
stramningerne, men kan støtte lempelsen for sydslesviske
bipersoner. RV støtter derfor ikke hele lovforslaget og har
derfor anmodet om en opdeling af lovforslaget.
RV støtter ikke lovforslaget om
afskaffelse af den nuværende lempelige adgang for
naturaliserede nordiske statsborgere mellem 18 og 23 år til
at erklære sig danske. RV vil også gerne bemærke,
at Institut for Menneskerettigheder i sit høringssvar
henviser til, at kravet til nordiske statsborgere om, at de skal
have opnået deres nordiske statsborgerskab ved fødslen
(på anden måde end ved naturalisation), er
ophævet i Norge og Sverige med henvisning til princippet i
artikel 5, stk. 2 om ligebehandling, i den europæiske
konvention om statsborgerret.
RV støtter ikke punktet om fem
ekstra spørgsmål om danske værdier i
indfødsretsprøven.
Af den i lovforslaget omhandlede aftale
fremgår det også, at en ansøger om dansk
statsborgerskab alene skal have mulighed for at deltage i en
grundlovsceremoni i sin bopælskommune, og at ansøgeren
alene skal have mulighed for at give hånd til borgmesteren
eller en rådmand i stedet for en repræsentant for
kommunalbestyrelsen. RV er imod den del af lovforslaget, som
bemyndiger udlændinge- og integrationsministeren til at
fastsætte nærmere regler om håndtryk. RV vil
også indtrængende opfordre til ikke at kræve
spytklat i håndfladen som på Hjallerup Marked. Dette er
ment som en profylaktisk bemærkning.
Endvidere har lovforslaget til formål
at hæve gebyret, der betales ved indgivelse af en
ansøgning om dansk statsborgerskab for at finansiere
udgifterne forbundet med den øgede administration, der
følger af en række af elementerne i den nye
indfødsretsaftale. Den del af forslaget er RV også
imod og stiller spørgsmålstegn ved, om det virkelig
kan passe, at der er øgede udgifter til administration, og
om der i givet fald er sat flere årsværk på
opgaven. Spørgsmålet er, om ministeren kan
dokumentere, at der er øgede udgifter til yderligere
årsværk, sådan at gebyrindtægterne svarer
til administrationsomkostningerne. Eller er situationen den, at man
sætter gebyret op, undlader at ansætte flere
årsværk og dermed kræver yderligere betaling
reelt som vederlag for en forlænget sagsbehandlingstid?
Afslutningsvis vil RV bemærke, at RV
finder det meget positivt, at der overhovedet foretages en
lovregulering på indfødsretsområdet, og RV vil
opfordre til, at ministeren stærkt overvejer at lovregulere i
videre omfang, sådan at der kan ske en retlig subsumption i
stedet for at uddelegere den retlige subsumption og
administrationen af reglerne til et folketingsudvalg.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af et mindretal
(RV), tiltrådt af udvalget:
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag
til lov om ændring af lov om dansk indfødsret (Adgang
for børn af dansksindede sydslesvigere til at blive danske
statsborgere som biperson)« omfattende § 1, nr. 3, og
§§ 3 og 4.
B. »Forslag
til lov om ændring af lov om dansk indfødsret og
ophævelse af lov om indfødsretsprøven af 2015
(Afskaffelse af erklæringsadgangen for naturaliserede
nordiske statsborgere mellem 18 og 23 år,
spørgsmål om danske værdier i en
indfødsretsprøve, bemyndigelse til at fastsætte
nærmere regler om udveksling af håndtryk ved en
grundlovsceremoni og forhøjelse af gebyret, der betales ved
indgivelse af en ansøgning om dansk statsborgerskab ved
naturalisation)« omfattende § 1, nr. 1, 2 og 4-6, og
§§ 2-4.
[Forslag om deling af
lovforslaget]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslag nr. 1
foreslås det, at lovforslaget deles, således at den del
af lovforslaget, som giver adgang for børn af dansksindede
sydslesvigere til at blive danske statsborgere som biperson,
udskilles i et selvstændigt lovforslag. Baggrunden for
ændringsforslaget er, at forslagsstillerne ønsker at
kunne stemme for denne del uafhængigt af de øvrige
ændringer, der foreslås i lovforslaget.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 7. oktober
2021 og var til 1. behandling den 12. oktober 2021. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Indfødsretsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
udlændinge- og integrationsministeren sendte den 19. august
2021 dette udkast til udvalget, jf. IFU alm. del - bilag 194
(folketingsåret 2020-21). Den 7. oktober 2021 sendte
udlændinge- og integrationsministeren høringssvarene
og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag
på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
4 spørgsmål til udlændinge- og
integrationsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Birgitte Vind (S) Camilla
Fabricius (S) Lars Aslan Rasmussen (S) Malte Larsen (S) Rasmus
Stoklund (S) Rasmus Horn Langhoff (S) Carl Valentin (SF) Susan
Kronborg (RV) Peder Hvelplund (EL) Anne Rasmussen (V) nfmd. Morten Dahlin (V) Kim Valentin
(V) Mads Fuglede (V) Marie Krarup (DF) fmd. Morten Messerschmidt (DF) Marcus
Knuth (KF) Mette Thiesen (NB)
Liberal Alliance, Alternativet,
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 12 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 8 | |