Fremsat den 7. oktober 2021 af ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri (Rasmus Prehn)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om hold af dyr
(Bekæmpelse af særlig Salmonella
Dublin-smitterisiko og frivillige
sundhedsrådgivningsaftaler)
§ 1
I lov om hold af dyr, jf.
lovbekendtgørelse nr. 330 af 2. marts 2021, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 34 a, stk. 4, indsættes
som 2. pkt: »Ministeren kan endvidere
fastsætte regler om, at besætningsejeren eller dennes
repræsentant og en dyrlæge frivilligt kan indgå
en sundhedsrådgivningsaftale for besætninger med andre
dyrearter end dem der er nævnt i stk. 1 og 2, herunder om
indholdet af aftalerne og om anmeldelse af indgåede
aftaler.
2. I
§ 34 d, stk. 1, indsættes
efter »der udgør
en«: »særlig«.
3. I
§ 34 d indsættes efter stk.
1 som et nyt stykke:
»Stk. 2.
Ministeren kan fastsætte nærmere regler om, hvilke
ejendomme med kvæg der udgør en særlig
Salmonella Dublin-smitterisiko.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2022.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller
delvis sættes i kraft for Grønland med de
ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Bekæmpelse af særlig Salmonella
Dublin-smitterisiko på ejendomme med kvæg og
fastsættelse af definition heraf
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug
og Fiskeris overvejelser
2.1.3. Den foreslåede ordning
2.2. Frivillige sundhedsrådgivningsaftaler
for besætninger med andre dyrearter end svin og
kvæg
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug
og Fiskeris overvejelser
2.2.3. Den foreslåede ordning
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser
for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Klimamæssige konsekvenser
7. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
10. Sammenfattende skema
1. Indledning
Lov om hold af dyr, jf. lovbekendtgørelse nr. 330 af 2.
marts 2021, indeholder en række regler, der tager sigte
på at bekæmpe Salmonella-smitterisiko i dyr.
Lovforslaget vedrører bekæmpelse af smitterisiko
for den særlige salmonellavariant, der kaldes Salmonella
Dublin. Lovforslaget udmønter et af initiativerne i
handlingsplanen for udryddelse af Salmonella Dublin
"Bekæmpelse af Salmonella Dublin hos kvæg 2021 og frem"
fra september 2020 (herefter "handlingsplanen"). Initiativet
går ud på at sikre, at flere kvægejendomme kan
blive påbudt veterinærfaglig rådgivning, hvorved
indsatsen over for udryddelse af Salmonella Dublin i den danske
kvægproduktion styrkes. Handlingsplanen supplerer og ligger i
forlængelse af en tilsvarende handlingsplan fra 2017, og er
en del af Fødevareforlig 4 (2019-2022), som er indgået
den 24. oktober 2018 mellem alle Folketingets partier. Lovforslaget
udmønter således et initiativ i handlingsplanen.
Salmonella Dublin er en af de farligste salmonella-bakterier, da
bakterien i forhold til andre typer af salmonella-bakterier giver
mere alvorlig sygdom hos mennesker med øget risiko for
indlæggelse og dødsfald. Som led i udmøntning
af Fødevareforlig 3 (2015-2018) blev der derfor i 2018
indsat en ny § 34 d i lov om hold af dyr. Med bestemmelsen
blev der skabt hjemmel til at meddele påbud om
veterinærfaglig rådgivning om bekæmpelse af
Salmonella Dublin til besætningsansvarlige på ejendomme
med kvæg, der udgør en Salmonella Dublin-smitterisiko.
Det er Fødevarestyrelsens erfaring, at målet om at
udrydde Salmonella Dublin vil kræve, at
påbudsbestemmelsen i § 34 d skal kunne anvendes på
et tidligere tidspunkt og i flere tilfælde end dem, der
oprindelig var forudsat i forbindelse med indførelsen af
bestemmelsen. Det bør endvidere i lovteksten tydeligt
fremgå, at påbuddet er møntet på
kvægejendomme med en særlig Salmonella
Dublin-smitterisiko og ikke enhver smitterisiko.
På den baggrund foreslås det at ændre
påbudsbestemmelsen i § 34 d, således at den
fremadrettet indeholder hjemmel til, at det i
bekendtgørelsesform vil kunne fastsættes,
hvornår ejendomme med kvæg udgør en særlig
Salmonella Dublin-smitterisiko og derved kan udløse et
påbud om veterinærfaglig rådgivning.
Herudover foreslås, at det i lovens § 34 a, stk. 4
præciseres, at ministeren kan fastsætte regler om
frivillig indgåelse af sundhedsrådgivningsaftaler for
besætninger med andre dyrearter end svin og kvæg.
Det foreslås, at lovændringen træder i kraft
den 1. januar 2022.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Særlig Salmonella Dublin-smitterisiko på
ejendomme med kvæg og fastsættelse af definition
herfor
2.1.1. Gældende ret
Lov om hold af dyr indeholder i § 34 d hjemmel til, at
ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan meddele
påbud om veterinærfaglig rådgivning og
fastsætte regler om det nærmere indhold af den
veterinærfaglige rådgivning, herunder om, hvilke
dyrlæger der må foretage den veterinærfaglige
rådgivning.
Efter § 34 d, stk. 1, kan ministeren meddele påbud om
veterinærfaglig rådgivning om bekæmpelse af
Salmonella Dublin til besætningsansvarlige på ejendomme
med kvæg, der udgør en Salmonella
Dublin-smitterisiko.
Det fremgår af de almindelige bemærkninger til
lovforslag nr. L 53, som dannede grundlag for indsættelse af
§ 34 d i loven, at muligheden for påbud om
rådgivning er møntet på besætninger, som
har været i Salmonella Dublin-niveau 2 eller 3 i mindst 2
år, og har positive prøver i kalve/dyr i alderen over
3 måneder, jf. Folketingstidende 2018-19, A, L 58 som
fremsat, side 9. Det er således disse ejendomme med
kvægbesætninger, der efter gældende ret
udgør en Salmonella Dublin-smitterisiko, og muligheden for
påbud foreligger alene i forhold til sådanne
ejendomme.
Salmonella Dublin-indsatsen er baseret på
overvågning af antistoffer mod Salmonella Dublin i
kvægbesætninger. På baggrund af niveauet af
antistoffer bliver den enkelte ejendom med kvæg tildelt et
Salmonella Dublin-niveau. Placering i Salmonella Dublin-niveau 2 og
3 udløser en række forpligtelser og konsekvenser for
den besætningsansvarlige. Regler om Salmonella
Dublin-niveauerne er fastsat i kvægbekendtgørelsen,
der er udstedt med hjemmel i lov om hold af dyr § 26, §
29, § 30, stk. 1 og 3, § 33, § 34, stk. 1 og §
36.
Fødevarestyrelsen foretager kontrolbesøg på
kvægejendomme, som udgør en Salmonella
Dublin-smitterisiko, og kontrollerer ved et opfølgende
kontrolbesøg, om den besætningsansvarlige har
nået de mål for at fjerne smitterisikoen, som blev sat
ved det tidligere kontrolbesøg. Nærmere regler herom
følger af bekendtgørelse nr. 1055 af 31. maj 2021 om
salmonella hos kvæg m.m. (kvægbekendtgørelsen).
Den besætningsansvarlige på en ejendom med kvæg
skal efter kvægbekendtgørelsen tilvejebringe en
handlingsplan for at bekæmpe Salmonella Dublin, hvis
ejendommen udgør en Salmonella Dublin-smitterisiko. Et
mål kan i den forbindelse være, at den
besætningsansvarliges handlingsplan for bekæmpelse af
Salmonella Dublin skal bringes i orden, hvis planen er mangelfuld,
eller hvis den besætningsansvarlige ikke har handlet i
overensstemmelse med sin handlingsplan. Hvis den
besætningsansvarlige ikke har nået de fastsatte
mål for at bringe smitterisikoen ned, har
Fødevarestyrelsen mulighed for at pålægge den
besætningsansvarlige at modtage veterinærfaglig
rådgivning.
Efter § 34 d, stk. 2, i lov om hold af dyr, kan ministeren
fastsætte nærmere regler om den veterinærfaglige
rådgivning, herunder om at dyrlæger med de
fornødne veterinærfaglige kvalifikationer skal
godkendes af Fødevarestyrelsen til at foretage den
veterinærfaglige rådgivning.
Fødevarestyrelsen godkender de veterinærfaglige
rådgivere ud fra en vurdering af dyrlægernes faglige
viden og erfaring med bekæmpelse af Salmonella Dublin hos
kvæg. Godkendelsen sker i overensstemmelse med
bekendtgørelse nr. 1688 af 18. december 2018 om godkendelse
af dyrlæger til at foretage påbudt
veterinærfaglig rådgivning med henblik på
bekæmpelse af Salmonella Dublin på kvægejendomme.
Det er på nuværende tidspunkt alene praktiserende
dyrlæger eller dyrlæger ansat som konsulenter i
landbrugsorganisationer, der kan komme i betragtning til at
udføre rådgivningen.
En besætningsansvarlig, som bliver omfattet af et
påbud om veterinærfaglig rådgivning, kan frit
vælge mellem de veterinærfaglige rådgivere, som
Fødevarestyrelsen har godkendt til opgaven.
2.1.2. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og
Fiskeris overvejelser
Salmonella Dublin er en af de farligste salmonella-bakterier, da
bakterien i forhold til andre typer af salmonella-bakterier giver
mere alvorlig sygdom hos mennesker med øget risiko for
indlæggelse og dødsfald. Salmonella Dublin kan hos dyr
udvikle sig til sygdommen salmonellose, hvilket kan give dyrene
diarré, lungebetændelse eller føre til aborter.
Bakterien kan desuden medføre produktionstab i
kvægbesætningerne på ejendommen, fordi dyrene
producerer mindre mælk, dødeligheden stiger blandt
kalve, og dyrenes velfærd bliver forringet.
Det danske kvægerhverv og de danske myndigheder har siden
2002 gennemført indsatser over for Salmonella Dublin.
Indsatsen er løbende tilpasset og er en del af
Fødevareforlig 4, som alle Folketingets Partier stod bag.
Indsatsen har dog ikke resulteret i, at målet om udryddelse
af Salmonella Dublin er nået. Som følge heraf har
forligskredsen i januar 2021 godkendt en ny handlingsplan (dateret
september 2020) for Salmonella Dublin.
Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi (IFRO)
har i 2017 estimeret de samfundsøkonomiske omkostninger som
følge af fødevarebårne sygdomsbyrder, hvori
salmonella også indgår. IFRO estimerer, at et
registreret tilfælde med salmonella koster samfundet ca. 0,5
mio. kr. IFRO har dog ikke forholdt sig til de specifikke
omkostninger forbundet med Salmonella Dublin.
Fødevarestyrelsen har i perioden fra 2015 til 2020
registreret mellem 19 og 31 humane tilfælde smittet med
Salmonella Dublin årligt (24 tilfælde i snit pr.
år) og estimerer på baggrund af beregningerne fra IFRO,
at human sygdom med Salmonella Dublin har medført
samfundsøkonomiske omkostninger for en sygdomsbyrde på
omkring 12 mio. kr. om året i perioden 2015-2020.
Det er vurderingen fra Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri, at der med de gældende regler ikke til
fulde kan træffes de foranstaltninger, der er
nødvendige for at udrydde Salmonella Dublin på
ejendomme med kvæg. Formålet med lovforslaget er
således at realisere et af de initiativer, som fremgår
af den nye handlingsplan. Initiativet går ud på at
sikre, at flere kvægejendomme kan blive påbudt
veterinærfaglig rådgivning, hvorved indsatsen for at
udrydde Salmonella Dublin styrkes.
Som anført i afsnit 1 og 2.1.1, fremgår det af de
almindelige bemærkninger til lovforslag nr. L 53 om
ændring af lov om hold af dyr, at påbudsbestemmelsen i
§ 34 d, stk. 1, er møntet på besætninger,
som har været i niveau 2 eller 3 i mindst 2 år, og har
positive prøver i kalve/dyr i alderen over 3 måneder,
jf. Folketingstidende 2018-19, A, L 53 som fremsat, side 9.
Bemærkningerne rummer ikke mulighed for at fastsætte
andre definitioner af, hvilke kvægejendomme der udgør
en Salmonella Dublin-smitterisiko. For at kunne realisere
initiativet i handlingsplanen om, at flere kvægejendomme kan
blive meddelt et påbud om veterinærfaglig
rådgivning, skal der etableres hjemmel til, at ministeren kan
meddele påbud om veterinærfaglig rådgivning om
bekæmpelse af Salmonella Dublin - også i andre
tilfælde end dem, der i lyset af ovennævnte
bemærkninger må anses for omfattet af
påbudsbestemmelsen i dag. Det bør endvidere i
lovteksten tydeligt fremgå, at påbuddet er
møntet på kvægejendomme med en særlig
smitterisiko og ikke enhver smitterisiko. Årsagen hertil er,
at selvom alle ejendomme i Salmonella Dublin-niveau 2 anses for at
udgøre en smitterisiko, er der en forventning om, at
ejendommene inden for en bestemt periode vil formå at kunne
komme ud af Salmonella-niveau 2. Men ejendomme der har vedvarende
udfordringer med at håndtere smitten blandt dyrene på
ejendommen, og derfor har længere udsigter til at komme ud af
Salmonella Dublin-niveau 2, vil blive anset for at udgøre en
særlig smitterisiko.
De almindelige bemærkninger til lovforslag nr. L 53
refererer desuden til Salmonella Dublin-niveau 2 og 3. På
tidspunktet for fremsættelse af det pågældende
lovforslag var niveau 2 udtryk for, at der på
kvægejendommen var tegn på infektion med Salmonella
Dublin, mens niveau 3 indebar, at der på kvægejendommen
var konstateret smitte med Salmonella Dublin. Det en del af den nye
handlingsplan for udryddelse af Salmonella Dublin, at der
fremadrettet kun er to Salmonella Dublin-niveauer for
kvægejendomme. Formålet hermed er at forenkle
administrationen af reglerne om niveauer i
kvægbekendtgørelsen.
2.1.3. Den
foreslåede ordning
På baggrund af overvejelserne i afsnit 2.1.2.
foreslås det, at § 34 d, stk. 1, i lov om hold af dyr
ændres, så det af ordlyden fremgår, at
målgruppen for påbudsbestemmelsen er ejendomme med
kvæg, der udgør en særlig Salmonella
Dublin-smitterisiko.
Med dette forslag til ændring vil det blive tydeliggjort,
at påbud om veterinærfaglig rådgivning kun kan
gives, når der foreligger en særlig Salmonella
Dublin-smitterisiko, og at enhver smitterisiko ikke kan danne
grundlag for et påbud.
I tilknytning til spørgsmålet om, hvornår der
foreligger en særlig Salmonella Dublin-smitterisiko,
foreslås det at tilføje en bemyndigelsesbestemmelse i
lovens § 34 d som et nyt stk. 2, således at ministeren
kan fastsætte nærmere regler om, hvilke ejendomme med
kvæg der udgør en særlig Salmonella
Dublin-smitterisiko. Det gældende stk. 2 bliver herefter til
stk. 3.
Det er i første omgang hensigten, at der med hjemmel i
bemyndigelsesbestemmelsen vil blive fastsat regler om, at der
foreligger særlig Salmonella Dublin-risiko, når
ejendomme med kvæg har været i Salmonella Dublin-niveau
2 i mindst 1 år og har positive prøver i kalve/dyr i
alderen over 3 måneder.
Med bestemmelsen sikres det, at der fremadrettet er mulighed for
at tilpasse definitionen af særlig Salmonella
Dublin-smitterisiko i takt med, at ny viden om Salmonella Dublin
forekommer.
Definitionen af, hvornår kvægejendomme udgør
en særlig Salmonella Dublin-smitterisiko, vil være
baseret på en faglig vurdering.
Det forventes, at udmøntning af bemyndigelsen vil
medføre færre humane sygdomstilfælde og nedsatte
produktionsomkostninger. Det vil ydermere kunne betyde
eksportmæssige fordele for dansk oksekød, reduktion i
antallet af humane sygdomstilfælde, færre udgifter til
sundhedsvæsenet og sygedagpenge mv.
2.2. Frivillige sundhedsrådgivningsaftaler for
besætninger med andre dyrearter end svin og
kvæg
2.2.1. Gældende ret
En sundhedsrådgivningsaftale er en aftale, der
indgås mellem besætningsejeren eller dennes
repræsentant og en dyrlæge. For besætninger med
svin og kvæg af en vis størrelse samt minkfarme er det
obligatorisk at indgå en sundhedsrådgivningsaftale. For
mindre besætninger med svin og kvæg samt
besætninger med får, geder og akvakulturdyr er det
frivilligt at indgå en sundhedsrådgivningsaftale. Alt
afhængig af dyreart er der forskellige typer aftaler, men
krav og beføjelser er de samme, hvad enten en aftale er
indgået som obligatorisk eller frivillig.
Efter § 34 a, stk. 1, i lov om hold af dyr kan ministeren
fastsætte regler om, at store og større svine- og
kvægbesætninger skal være omfattet af en
skriftlig obligatorisk sundhedsrådgivningsaftales basismodul.
Et basismodul giver ikke den besætningsansvarlige
øgede beføjelser med hensyn til anvendelse af
lægemidler i besætningen i forhold til
besætninger uden en sundhedsrådgivningsaftale. Denne
type aftale er primært indført for at tilgodese
behovet for rådgivning om dyrevelfærd og
smittebeskyttelse. Med samme hjemmel kan ministeren fastsætte
regler om indholdet af aftalerne og om anmeldelse af aftalerne.
Herudover følger det af § 34 a, stk. 2, at
ministeren kan fastsætte regler om, at besætningsejeren
eller dennes repræsentant og en dyrlæge frivilligt kan
indgå sundhedsrådgivningsaftalens basismodul for svine-
og kvægbesætninger, der ikke er omfattet af den
obligatoriske ordning, der er reguleret i § 34 a, stk. 1.
Efter § 34 a, stk. 3, kan ministeren fastsætte regler
om, at besætningsejeren eller dennes repræsentant ud
over obligatoriske sundhedsrådgivningsaftaler, jf. § 34
a, stk. 1, på frivilligt grundlag kan indgå skriftlige
sundhedsrådgivningsaftalers tilvalgsmodul med en
dyrlæge. Ved denne type sundhedsrådgivningsaftale
får den besætningsansvarlige øgede
beføjelser med hensyn til anvendelse af lægemidler i
besætningen, hvis der er stillet en besætningsdiagnose
af den praktiserende dyrlæge. Aftaletypen indebærer
endvidere, at dyrlægen skal aflægge et større
antal rådgivningsbesøg i besætningen end ved et
basismodul.
Endelig kan ministeren i henhold til § 34 a, stk. 4,
fastsætte regler om, at besætninger med andre dyrearter
end dem, der er nævnt i § 34 a, stk. 1 og 2, skal
være omfattet af en skriftlig obligatorisk
sundhedsrådgivningsaftale indgået mellem
besætningsejeren eller dennes repræsentant og en
dyrlæge, herunder om indholdet af aftalerne og om anmeldelse
af indgåede aftaler.
Bemyndigelsesbestemmelserne i § 34 a, stk. 1-3, er
udmøntet ved bekendtgørelse nr. 991 af 25. maj 2021
om sundhedsrådgivningsaftaler for svinebesætninger og
bekendtgørelse nr. 992 af 25. maj 2021 om
sundhedsrådgivningsaftaler for kvægbesætninger.
Bemyndigelsesbestemmelsen i § 34 a, stk. 4, er udmøntet
ved bekendtgørelse nr. 1650 af 18. december 2018 om
obligatorisk sundhedsrådgivning i minkfarme.
Herudover er der med angivelse af § 34 a, stk. 4 som
hjemmel udstedt bekendtgørelse nr. 993 af 25. maj 2021 om
sundhedsrådgivningsaftaler for fåre- og
gedebesætninger og bekendtgørelse nr. 994 af 25. maj
2021 om sundhedsrådgivningsaftaler for
akvakulturvirksomheder.
I forbindelse med en revision af lov om dyrlæger og lov om
hold af dyr i 2010 blev hjemlerne til, at ministeren kan
fastsætte regler om indgåelse af
sundhedsrådgivningsaftaler for husdyrbesætninger,
overført fra lov om dyrlæger til lov om hold af dyr,
jf. lov nr. 401 af 21. april 2010 om ændring af lov om
dyrlæger og lov om hold af dyr. Den oprindelige hjemmel i
§ 14 i lov om dyrlæger blev i den forbindelse utilsigtet
ikke videreført i sin helhed ved udformningen af den nye
hjemmelsbestemmelse i lov om hold af dyr, uagtet at hensigten var
at videreføre de eksisterende hjemler i forhold til
fastsættelse af regler om både obligatoriske og
frivillige sundhedsrådgivningsaftaler.
Det fremgår af lovbemærkningerne til lovforslag nr.
L 85 om ændring af lov om dyrlæger og lov om hold af
dyr jf. Folketingstidende 2009-2010, A, L 85 som fremsat, side 20,
der dannede grundlag for ændringsloven, at reglerne om
sundhedsrådgivning i forhold til andre dyrearter end
kvæg- og svinebesætninger (i praksis
akvakulturanlæg og fåre- og gedebesætninger) ikke
berøres af lovforslaget.
Det fremgår således tydeligt af
lovbemærkningerne, at det ved lovændringen var
hensigten at videreføre hjemlen til at fastsætte
regler om indgåelse af frivillige
sundhedsrådgivningsaftaler for besætninger med andre
dyrearter end svin og kvæg i sin helhed.
2.2.2. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og
Fiskeris overvejelser
Som anført ovenfor i afsnit 2.2.1. var det ved revisionen
af lov om dyrlæger og lov om hold af dyr jf. lov nr. 401 af
21 april 2010, hensigten at videreføre de eksisterende
hjemler i forhold til fastsættelse af regler om både
obligatoriske og frivillige sundhedsrådgivningsaftaler. Det
har dog ikke fremgået tydeligt af bestemmelsen i § 34 a
i lov om hold af dyr, at der kunne fastsættes nærmere
regler om frivillige sundhedsrådgivningsaftaler for andre
dyrearter end kvæg og svin. Med lovforslaget genetableres en
klar og tydelig lovhjemmel for fastsættelse af regler om
frivillige sundhedsrådgivningsaftaler for andre dyrearter end
kvæg og svin.
2.2.3. Den
foreslåede ordning
På baggrund af det ovenfor beskrevne om rækkevidden
af § 34 a foreslås det, at der i § 34 a, stk. 4,
som 2. pkt. indsættes en bestemmelse (en præcisering),
der genetablerer en klar og tydelig hjemmel, som bemyndiger
ministeren til at fastsætte regler om indgåelse af
frivillige sundhedsrådgivningsaftaler for besætninger
med andre dyrearter end kvæg og svin herunder om indholdet af
sådanne aftaler og om anmeldelse af indgåede aftaler.
Sidstnævnte svarer til, hvad der kan fastsættes
bestemmelse om for så vidt angår øvrige typer af
sundhedsrådgivningsaftaler omfattet af § 34 a.
Den foreslåede bestemmelse er ikke begrænset til
specifikke dyrearter i husdyrproduktion, men hensigten er for
indeværende, at bestemmelsen skal genetablere en klar og
tydelig hjemmel for de eksisterende regler om indgåelse af
frivillige sundhedsrådgivningsaftaler for fåre- og
gedebesætninger samt akvakulturanlæg.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Det vurderes, at lovforslaget ikke medfører
implementeringskonsekvenser for det offentlige.
De forslåede ændringer, der er beskrevet i afsnit
2.1, vurderes at give positive økonomiske konsekvenser for
det offentlige. Det forventes, at regler, der udstedes med hjemmel
i § 34 d, stk. 2, hvorefter ministeren kan fastsætte,
hvilke kvægejendomme, der udgør en særlig
Salmonella Dublin-smitterisiko, og derved kan blive påbudt
veterinærfaglig rådgivning med hjemmel i § 34 d,
stk. 1, vil medvirke til at nedbringe forekomsten af Salmonella
Dublin yderligere på kvægejendomme, der udgør en
særlig Salmonella Dublin-smitterisiko. Desuden forventes en
reduktion i antallet af humane sygdomstilfælde, som vil
medføre færre udgifter til sundhedsvæsenet og
sygedagpenge mv.
Lovforslaget har i øvrigt ikke i sig selv
økonomiske konsekvenser for stat, regioner eller
kommuner.
Principperne for digitaliseringsklar lovgivning vurderes ikke at
være relevante for lovforslaget, da lovforslaget ikke
påvirker borgernes eller virksomhedernes brug af digitale
løsninger.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
De forslåede ændringer, der er beskrevet i afsnit
2.1, forventes at have begrænsede økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Dansk Veterinær Konsortium, som er et samarbejde mellem
Københavns Universitet (KU) og Statens Serum Institut (SSI),
skønner, at der i år 2020 var 50 mælkeleverende
og 25 ikke-mælkeleverende ejendomme med kvæg, der havde
været i Salmonella Dublin-niveau 2 i mere end 1 år og
fortsat havde positive blodprøver. Hvis det lægges til
grund, at disse ejendomme, der udgør en særlig
Salmonella Dublin-smitterisiko, har været i Salmonella
Dublin-niveau 2 i mindst 1 år og har positive prøver i
kalve/dyr i alderen over 3 måneder, jf. overvejelserne i
afsnit 2.1.2., ville disse ejendomme principielt kunne blive
omfattet af et påbud om veterinærfaglig
rådgivning. Der er imidlertid ikke et entydigt svar på,
hvor mange af disse ejendomme der reelt vil blive påbudt
rådgivning, idet afgørelse om at påbyde
rådgivning afhænger af den konkrete situation på
den enkelte ejendom. Hvis det antages, at ca. 25 pct. af de 75
ejendomme med særlig smitterisiko vil blive pålagt
rådgivning, vil det medføre efterlevelsesomkostninger
for ca. 0,2 mio. kr. i 2022 i dyrlægeudgifter for erhvervet
(typisk den besætningsansvarlige). Hvis det antages, at 50
pct. af ejendommene vil blive pålagt rådgivning i 2022,
vil efterlevelsesomkostningerne stige til ca. 0,4 mio. kr. per
år. Det betyder, at der vil være yderligere
øvrige efterlevelsesomkostninger i form af
dyrlægeudgifter for erhvervet på 0,1-0,3 mio. kr. til
sammenligning med de hidtidige omkostninger efter den
gældende definition af kvægejendomme, der udgør
en særlig Salmonella Dublin-smitterisiko.
Hvis man lægger den påtænkte definition af
særlig smitterisiko til grund som beskrevet i afsnit 2.1.2.,
kan udmøntningen af den pålagte veterinærfaglige
Salmonella Dublin-rådgivning koste det samlede erhverv mellem
0,2 og 0,4 mio. kr. om året i form af dyrlægeudgifter.
Hertil bemærkes, at forskning fra Københavns og Aarhus
Universitet har vurderet, at den forventede økonomiske
gevinst for erhvervet i den samlede indsats for at udrydde
Salmonella Dublin kan estimeres til 23-28 mio. kr. Lovforlaget i
sig selv udgør imidlertid alene et element i den samlede
indsats.
Det vurderes, at ændringen, som foreslået i afsnit
2.2, ikke i sig selv vil indebære økonomiske
konsekvenser, idet der alene er tale om en præcisering.
Lovforslaget har været forelagt Erhvervsstyrelsens
Område for Bedre Regulering, som har vurderet, at
lovforslaget medfører administrative konsekvenser under 4
mio. kr. årligt. Det bliver derfor ikke kvantificeret
yderligere.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Det vurderes, at lovforslaget ikke vil indebære
administrative konsekvenser for borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Det vurderes, at lovforslaget ikke vil indebære
klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Det vurderes, at lovforslaget ikke vil indebære
miljø- og naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer
mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 29. juni 2021
til den 30. juli 2021 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
A/S Mortalin, A/S Mortalin, Advokatrådet, Akademisk
Arkitektforening, Alternativfondet, ANIMA, Anticimex,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Astma-Allergi
Forbundet, Bager- og Konditormestre i Danmark, Bech Food -
DinFødevarekonsulent, Biodynamisk Forbrugersammenslutning,
Brancheforeningen for farmaceutiske industrivirksomheder i Danmark,
Brancheforeningen for Kaffe og The/Kaffe og Te
importørforeningen, Brancheforeningen for
Lægemiddelvirksomheder i Danmark (LIF), Brancheforeningen
SPT, Bryggeriforeningen, Bureau Veritas Denmark, Center for
Miljø og Toksologi på DHI Vand - Miljø -
Sundhed, Chem Trust, Comida Fødevarerådgivning, Coop
Danmark, Dacopa, DAKA, DAKOFO, Danish Agro, Danish Seafood
Association (DSA), Danmarks Apotekerforening, Danmarks
Biavlerforening, Danmarks civile Hundeførerforening (DcH),
Danmarks Farve- og Lakindustri, Danmarks Fiskeriforening, Danmarks
Jægerforbund, Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks
Restauranter og Cafeer, Danmarks Skibsmæglerforening,
Danmarks Sportsfiskerforbund, Danmarks Sportsfiskerforbund,
Danmarks Tekniske Universitet (DTU), Dansk Akvakultur, Dansk
Akvakultur, Dansk Akvarieunion, Dansk Erhverv, Dansk Fåreavl,
Dansk Galop, Dansk Gede Union, Dansk Hunderegister, Dansk Industri,
Dansk Kennel Klub, Dansk Planteværn, Dansk Primat
Sammenslutning, Dansk Rideforbund, Dansk Skaldyrcenter, Dansk
Terrier Klub, Dansk Transport og Logistik (DTL), Dansk Travsports
Centralforbund, Dansk Træforening, Dansk Veterinær
Konsortium-KU, Danske Advokater, Danske Erhvervsakademier, Danske
Fugleforeninger, Danske Kartofler, Danske Lammeproducenter, Danske
Regioner, Danske Slagtermestre , Danske Speditører, Danske
Svineproducenter, Danske Universiteter, DAZA (Danske Zoologiske
Haver og Akvarier), DCA - Nationalt, Center for Fødevarer og
Jordbrug, De Samvirkende Købmænd , Deanfood ApS, Den
Danske, Brancheorganisation for Vitalmidler, Den Danske
Dyrlægeforening (DDD), Det Danske Fjerkræråd
(JNL), Det Dyreetiske Råd, Det Veterinære
Sundhedsråd, DHI A/S, Center for Miljø og Toksikologi,
DI Fødevarer, DI Handel, Diabetesforeningen, DinSmiley,
DOSO-DyreværnsOrganisationernes SamarbejdsOrganisation,
DTU-Fødevareinstituttet, DTU-Veterinærinstituttet,
Dyrefondet, Dyreforsøgstilsynet, Dyrenes Beskyttelse,
Dyrenes Velfærd, Dyreværnsforeningen Alle Dyrs Ret,
E-Branchekoden ApS, ECSCOM, EFSA - Effektiv Food Safety Advise,
Erhvervsstyrelsen, Elite-smiley, EMCON, eSmiley, Eurofins Steins
Laboratorium A/S, Faglig Fælles Forbund 3F, Fair Dog,
Fairtrade Mærket, FEHA, Felis Danica, Fokus på Dyr,
Food Consult Nordic, Food Diagnostics ApS, Foodcare,
FoodEfficiency, Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse (FES),
Forbrugerrådet Tænk, Force Technology, Foreningen af
Tilsynsfuktionærer, Foreningen for Biodynamisk Jordbrug
(biodynamisk), Foreningen Frit Fjerkræ, Foreningen
Muslingeerhvervet (FME), Frie Bønder Levende Land, FS-C.dk
(Food Safety Consult), Fødevare og Egenkontrol,
Fiskeristyrelsen, Fødevaredanmark, FødevareExperten,
Fødevaregruppen, Fødevarekonsulenten,
Fødevarepaletten ApS, Fødevarer til Medicinske
Formål (FMF), Gigtforeningen, Greenpeace Danmark, Grøn
Hverdag, Grønlands Selvstyre, Hatting-KS A/S, Haveselskabet,
HELSAM, Helsebranchens Leverandørforening, Hestens
Værn, Hjerteforeningen, Horesta, Højmarkslaboratoriet
A/S, International Transport Danmark, ISI Food Protection,
Justitsministeriet, Kantineledernes Landsklub, Kelsen Group, KGH
CUSTOMS SERVICES Danmark, KGH CUSTOMS SERVICES Sverige, Kliniske
Diætister, Kobenhagen Fur, Kommunernes Landsforening,
Kontrolgruppen, Kosmetik- og hygiejnebranchen, Kost &
Ernæringsforbundet, Kost, Motion & Sund fornuft (KMS),
Kraftvaerk Foodtech ApS , Kræftens Bekæmpelse, Landbrug
& Førevarer, Landsforeningen af Danske
Mælkeproducenter, Landbrugsstyrelsen, Landsforeningen for
Bæredygtigt Landbrug, Landsforeningen Komitéen mod
Dyreforsøg, Landskontoret for Heste, Lolex ApS,
Lægeforeningen, Lægemiddelstyrelsen, Maistic, Bio
Group, Marine Ingredients, Marine Ingredients, Mejeriforeningen
(ddb), Møllers Fødevarerådgivning, Nemhygiejne,
Ninkovich Consult ApS, NOAHs Sekretariat (noah), NOPALAX, Nordic
Petfood Association (NPFA), Nyt Hesteliv, Nævnenes Hus,
Nærbutikkernes Landsforening, OASA, Ostehandlerforeningen for
Danmark, Pernod Ricard Denmark, Plantebranchen, Plastindustrien i
Danmark, QFish, QMS - Consult, Quality Consulting Denmark,
Rådet for Bedre Hygiejne, Salling Group, SAMMARK, SEDAN,
SEGES, Sills & Løndal Rådgivning ApS, Smiley-One,
SPF-Danmark, Skatteministeriet, Statens Seruminstitut (SSI),
Statsministeriet, Stop Spild Af Mad, Sundhedsrådet, Styrelsen
for Patientsikkerhed, Styrelsen for Videregående Uddannelser,
Sundhedsstyrelsen, Teknologisk Institut, TOMO
Fødevarerådgivning, Toldstyrelsen, VAREFAKTA,
Videncenter For Svineproduktion, VikingGenetics, ViNordic -
Veterinary Industry Nordic, World Animal Protection Danmark, WWF
Verdensnaturfonden, Würtz QA og Økologisk
Landsforening.
10. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindre
udgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Nedbringelse af salmonella-forekomst
på ejendomme med særlig Salmonella Dublin-smitterisiko
forventes at give en reduktion af humane sygdomstilfælde og
derfor give færre udgifter til sundhedsvæsenet og
sygedagpenge mv. | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Den forventede erhvervsøkonomiske
gevinst for erhvervet i den samlede indsats for at udrydde
Salmonella Dublin kan estimeres til 23 til 28 mio. kr. Lovforslaget
udgør imidlertid kun ét element. | De forslåede ændringer
forventes at kunne koste det samlede erhverv mellem 0,2 og 0,4 mio.
kr. årligt i dyrlægeudgifter. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Begrænsede administrative
konsekvenser. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/ Går videre end minimumskrav i
EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Lov om hold af dyr § 34 a indeholder
bemyndigelsesbestemmelser i henhold til hvilke, ministeren kan
fastsætte regler om indgåelse af
sundhedsrådgivningsaftaler for husdyrbesætninger,
både obligatoriske og frivillige aftaler.
Bemyndigelsesbestemmelserne indeholder hjemmel til, at ministeren
kan fastsætte regler om indgåelse af
sundhedsrådgivningsaftaler for svine- og
kvægbesætninger og for besætninger med andre
dyrearter end svin og kvæg, herunder om indholdet af
aftalerne og om anmeldelse af indgåede aftaler. For en
nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til de
almindelige bemærkninger, afsnit 2.2.1.
Det foreslås, at det i § 34 a,
stk. 4, som 2. pkt. indsættes en bestemmelse (en
præcisering), der genetablerer en klar og tydelig hjemmel til
ministeren til at kunne fastsætte regler om, at
besætningsejeren eller dennes repræsentant og en
dyrlæge frivilligt kan indgå en
sundhedsrådgivningsaftale for besætninger med andre
dyrearter end dem der er nævnt i stk. 1 og 2, herunder om
indholdet af aftalerne og om anmeldelse af indgåede
aftaler.
Hensigten med forslaget er at præcisere, at ministeren kan
fastsætte regler om indgåelse af frivillige
sundhedsrådgivningsaftaler for besætninger med andre
dyrearter end svin og kvæg.
Den foreslåede bestemmelse (præcisering) vil ikke
være begrænset til specifikke dyrearter i
husdyrproduktionen, men det er indtil videre hensigten, at
bestemmelsen skal genetablere en klar og tydelig hjemmel for de
eksisterende regler om indgåelse af frivillige
sundhedsrådgivningsaftaler i bekendtgørelse om
sundhedsrådgivningsaftaler for fåre- og
gedebesætninger og bekendtgørelse om
sundhedsrådgivningsaftaler for akvakulturanlæg.
Den foreslåede præcisering indebærer ikke
ændringer i den nugældende ordning for
sundhedsrådgivningsaftaler. Reglerne om
sundhedsrådgivningsaftaler, som er udmøntet i en
række bekendtgørelser for besætninger med svin,
kvæg, får og geder, mink og akvakulturanlæg,
påtænkes ikke ændret på baggrund af den
foreslåede præcisering, der alene har til formål
at sikre en klar og tydelig hjemmel for fastsættelse af
regler om indgåelse af frivillige
sundhedsrådgivningsaftaler for andre dyrearter end svin og
kvæg.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger, afsnit. 2.2.
Til nr. 2
Det fremgår af lovens § 34 d, stk. 1, at ministeren
for fødevarer, landbrug og fiskeri kan meddele påbud
om veterinærfaglig rådgivning om bekæmpelse af
Salmonella Dublin til besætningsansvarlige på ejendomme
med kvæg, der udgør en Salmonella
Dublin-smitterisiko.
Det er den besætningsansvarlige, som kan blive
påbudt veterinærfaglig rådgivning, hvis dennes
kvægejendomme udgør en Salmonella Dublin-smitterisiko.
En besætningsansvarlig er den person, der i det Centrale
Husdyrbrugsregister (CHR) er registreret som bruger af
besætningen. Hvis der ikke er registreret en bruger, er det
ejeren af besætningen, der er besætningsansvarlig.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises
til de almindelige bemærkninger, afsnit. 2.1.1.
Der foreslås en ændring af lovens § 34 d, stk.
1, ved, at ordet »særlig« indsættes
efter »der udgør
en«.
Formålet hermed er at tydeliggøre, at
påbudsbestemmelsen er møntet på ejendomme med
besætninger af kvæg, der udgør en særlig
Salmonella Dublin-smitterisiko og ikke enhver smitterisiko.
Til nr. 3
Det fremgår af lovens § 34 d, stk. 1, at ministeren
for fødevarer, landbrug og fiskeri kan meddele påbud
om veterinærfaglig rådgivning om bekæmpelse af
Salmonella Dublin til besætningsansvarlige på ejendomme
med kvæg, der udgør en Salmonella
Dublin-smitterisiko.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises
til de almindelige bemærkninger, afsnit. 2.1.1.
Det foreslås, at der i § 34
d indsættes et nyt stk. 2, hvorefter ministeren kan
fastsætte nærmere regler om, hvilke ejendomme med
kvæg der udgør en særlig Salmonella
Dublin-smitterisiko. Det gældende stk. 2 bliver herefter stk.
3.
Den foreslåede bestemmelse skal forstås i
sammenhæng med begrebet "særlig Salmonella
Dublin-smitterisiko", jf. ændringen i lovforslagets nr. 2.
Formålet med ændringen er, at ministeren får
hjemmel til i en bekendtgørelse at fastsætte regler
om, hvilke ejendomme med kvæg der udgør en
særlig Salmonella Dublin-smitterisiko.
Definitionen af hvilke kvægejendomme, der udgør en
særlig Salmonella Dublin-smitterisiko, vil blive fastsat ud
fra en faglig vurdering.
Den foreslåede § 34 d, stk. 2, vil opfylde behovet
for, at definitionen i bekendtgørelsesform kan tilpasses
efter den aktuelle situation på området med Salmonella
Dublin i takt med, at ny og relevant viden på området
bliver tilgængelig.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger, afsnit 2.1.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar
2022
Til §
3
Lovforslagets § 3 indeholder bestemmelse om lovens
territoriale gyldighedsområde. Den foreslåede
bestemmelse indebærer, at loven ikke gælder for
Færøerne og Grønland, men loven kan dog ved
kongelig anordning helt eller delvist sættes i kraft for
Grønland med de ændringer, som de grønlandske
forhold tilsiger. Loven kan ikke sættes i kraft for
Færøerne, da lov om hold af dyr ikke gælder for
Færøerne.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt
med gældende lov
Gældende
formulering | Lovforslaget | | § 1 I lov om hold af dyr jf.
lovbekendtgørelse nr. 330 af 2. marts 2021, foretages
følgende ændringer: | § 34 a, stk. 4. Ministeren kan
fastsætte regler om, at besætninger med andre dyrearter end dem, der er
nævnt i stk. 1 og 2, skal være omfattet af en skriftlig
obligatorisk sundhedsrådgivningsaftale indgået mellem
besætningsejeren eller dennes repræsentant og en
dyrlæge, herunder om indholdet af aftalerne og om anmeldelse
af indgåede aftaler. | 1. I § 34 a, stk. 4, indsættes som
2. pkt: »Ministeren kan endvidere
fastsætte regler om, at besætningsejeren eller dennes
repræsentant og en dyrlæge frivilligt kan indgå
en sundhedsrådgivningsaftale for besætninger med andre
dyrearter end dem der er nævnt i stk. 1 og 2, herunder om
indholdet af aftalerne og om anmeldelse af indgåede
aftaler. | § 34 d, stk. 1. Ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri kan meddele påbud om
veterinærfaglig rådgivning om bekæmpelse af
Salmonella Dublin til besætningsansvarlige på ejendomme
med kvæg, der udgør en Salmonella
Dublin-smitterisiko. | 2. I § 34 d, stk. 1, indsættes efter
»der udgør en«:
»særlig«. | | 3. I § 34 d indsættes efter stk. 1 som
nyt stykke: »Stk.
2. Ministeren kan fastsætte
nærmere regler om, hvilke ejendomme med kvæg, der
udgør en særlig Salmonella
Dublin-smitterisiko.« Stk. 2 bliver herefter stk. 3. | | Loven træder i kraft den 1. januar
2022. | | § 3 Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig
anordning helt eller delvis sættes i kraft for
Grønland med de ændringer, som de grønlandske
forhold tilsiger. |
|