Skriftlig fremsættelse (7. oktober
2021)
Børne- og
undervisningsministeren (Pernille Rosenkrantz-Theil):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (Justering af fleksibelt
uddannelsesbidrag og aktivitetsafhængigt VEU-bidrag for 2022,
fastsættelse af modelparametre for erhvervsuddannelser til
brug for beregning af praktikpladsafhængigt
arbejdsgiverbidrag for 2022 og fastholdelse af merbidragssats
m.v.)
(Lovforslag nr. L 39)
Med trepartsaftalen om ekstraordinær
hjælp til elever og lærlinge samt virksomheder
(håndtering af ubalancen i Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag)
fra maj 2020 og trepartsaftalen om flere lærepladser og
entydigt ansvar fra november 2020 er der aftalt en løbende
tilpasning af indbetalingerne til Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag
(AUB) i takt med udviklingen i udgifterne i den ordinære
AUB-ordning. I modellen med det fleksible uddannelsesbidrag
fastsættes uddannelsesbidraget hvert år ved lov efter
det forventede udgiftsniveau for året samt med en regulering
for sammenhæng mellem udgifter og indtægter i det
seneste regnskabsår.
Det foreslås, at uddannelsesbidraget
forhøjes fra 2.354 kr. pr. fuldtidsbeskæftiget i 2021
til 3.639 kr. i 2022 pr. fuldtidsbeskæftiget medarbejder.
Forhøjelsen skyldes primært behovet for at dække
det realiserede underskud i AUB i 2020 i overensstemmelse med
principperne for det fleksible uddannelsesbidrag.
Med trepartsaftalen om styrket og mere
fleksibel voksen-, efter- og videreuddannelse (2018-2021) er der
aftalt en årlig tilpasning ved lov af arbejdsgivernes
indbetalinger af VEU-bidrag til hel eller delvis finansiering af
godtgørelse m.v. ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og
efteruddannelse, så indbetalingerne svarer til de forventede
udgifter til VEU-godtgørelse m.v. Regeringen og
arbejdsmarkedets parter skal i forbindelse med udløbet af
trepartsaftalen fra 2017 tage stilling til, hvorvidt det
aktivitetsafhængige VEU-bidrag skal videreføres. Da
genforhandlingerne endnu ikke er gennemført, foreslås
det, at det aktivitetsafhængige VEU-bidrag videreføres
for 2022.
Det foreslås, at VEU-bidraget
sættes ned fra 449 kr. pr. fuldtidsbeskæftiget i 2021
til 410 kr. i 2022 pr. fuldtidsbeskæftiget medarbejder.
Det bemærkes, at den foreslåede
bidragsfastsættelse på 410 kr. i 2022 pr.
fuldtidsbeskæftiget medarbejder er beregnet på baggrund
af skøn for udgifterne i AUB i 2022 foretaget i
foråret 2021. Foreligger der i efteråret 2021 nye,
opdaterede skøn, der indebærer væsentlige
afvigelser fra det anvendte skøn, kan det blive aktuelt at
fremsætte ændringsforslag om korrektion af den
foreslåede bidragssats.
Lovforslaget vedrører endvidere det
praktikpladsafhængige AUB-bidrag, der blev aftalt ved
trepartsaftalen om tilstrækkelig og kvalificeret arbejdskraft
i hele Danmark og praktikpladser fra 2016. I ordningen med det
praktikpladsafhængige AUB-bidrag belønnes de
virksomheder, der bidrager til at uddanne erhvervsuddannet
arbejdskraft, mens de virksomheder, der ikke i tilstrækkelig
grad bidrager til at uddanne erhvervsuddannet arbejdskraft, omvendt
pålægges et større ansvar for den samlede
finansiering i AUB. Det er forudsat i lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag, at der årligt ved lov skal ske en
fastsættelse af modelparametrene i det
praktikpladsafhængige AUB-bidrag.
De årlige modelparametre for de
enkelte erhvervsuddannelser er fastsat i bilag 1 til lov om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag. Det foreslås med dette
lovforslag, at bilag 1 ændres med sigte på at
fastlægge modelparametrene for 2022.
I forlængelse heraf foreslås
det, at uddannelsen til lokomotivfører med virkning fra den
1. januar 2022 vil indtræde i ordningen med det
praktikpladsafhængige AUB-bidrag, bortset fra i muligheden
for merbidragsfritagelse.
Et andet element i det
praktikpladsafhængige AUB-bidrag er, at en arbejdsgiver skal
betale et merbidrag for hver praktikårselev, som
arbejdsgiveren mangler for at opfylde sit mål i det
praktikpladsafhængige AUB-bidrag. Merbidragssatsen
udgør i 2018-2021 27.000 kr. årligt pr.
praktikårselev. Det foreslås, at merbidragssatsen
også fastsættes til 27.000 kr. pr. praktikårselev
for 2022 og frem.
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2022.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.