Fremsat den 7. oktober 2021 af børne- og undervisningsministeren (Pernille Rosenkrantz-Theil)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om kommunale
internationale grundskoler
(Ophævelse af
revisionsbestemmelse)
§ 1
I lov om kommunale internationale grundskoler,
jf. lovbekendtgørelse nr. nr. 599 af 20. maj 2019, foretages
følgende ændring:
1. §
20 ophæves.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. december
2021.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets baggrund
2.1. Baggrund for evalueringen
2.2. De væsentligste resultater af
evalueringen
3. Ophævelse af revisionsbestemmelsen
3.1. Gældende ret
3.2. Børne- og Undervisningsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
4. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
5. Økonomiske og administrative konsekvenser
for erhvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
7. Klimamæssige konsekvenser
8. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
9. Forholdet til EU-retten
10. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
11. Sammenfattende skema
1. Indledning
Med lov nr. 609 af 6. maj 2015 om kommunale internationale
grundskoler, jf. lovbekendtgørelse nr. 599 af 20. maj 2019,
fik kommunerne mulighed for at oprette internationale
grundskoletilbud i kommunalt regi med virkning fra skoleåret
2015/16. Tidligere havde det alene været muligt at etablere
internationale grundskoletilbud i henhold til lov om friskoler og
private grundskoler m.v.
Det var tidligere fastsat i § 20 i lov nr. 609 af 6. maj
2015 om kommunale internationale grundskoler, at
undervisningsministeren skulle fremsætte forslag om revision
af loven i folketingsåret 2018-19. Bestemmelsen blev indsat
som følge af et politisk ønske om at følge
udviklingen på området.
Evaluering af loven i foråret 2018 viste, at ingen
kommuner havde erfaringer med anvendelsen af loven. På den
baggrund blev det besluttet at udskyde revisionen af loven til
folketingsåret 2021-22.
Det er herefter fastsat i lovens § 20, at
undervisningsministeren fremsætter forslag om revision af
loven i folketingsåret 2021-22. Forud for revisionen af loven
skal der gennemføres en evaluering af lovens virkninger,
herunder i hvilket omfang loven har forbedret kommunernes mulighed
for lokalt at styrke indsatsen for at rekruttere og fastholde
højt kvalificeret udenlandsk arbejdskraft og for at
tiltrække udenlandske virksomheder.
I foråret 2021 er loven igen blevet evalueret, og denne
gang har det vist sig, at én kommune er i gang med at
oprette en kommunal international skole, og flere andre kommuner
overvejer at oprettelse en kommunal international grundskole.
På baggrund af den foretagne evaluering af loven, der som
nævnt viser, at loven nu bliver anvendt, foreslås det,
at revisionsbestemmelsen ophæves.
2. Lovforslagets baggrund
2.1 Baggrund for evalueringen
Om begrundelsen for udskydelsen af den lovpligtige revision af
loven tilbage i 2018 fremgik det af forarbejderne til loven
(Folketingstidende 2018-19, tillæg A, L 58 som fremsat, side
4), at evalueringen af lov nr. 609 af 6. maj 2015 om kommunale
internationale grundskoler, jf. lovbekendtgørelse nr. 159 af
8. februar 2017, viste, at kommunerne ikke havde anvendt loven til
at oprette en kommunal international grundskole i kommunen. En
enkelt kommune oplyste, at kommunalbestyrelsen havde truffet en
politisk beslutning om at oprette en kommunal international
grundskole, og at tidshorisonten for oprettelsen endnu ikke var
fastlagt.
Videre blev det i afsnit 3.1.3 i de almindelige
bemærkninger til ovenstående lovforslag
foreslået, at lovens § 20 skulle ændres,
således at fremsættelse af forslag om revision af loven
blev udsat til folketingsåret 2021-22, da en udsættelse
af lovrevisionen med 3 år vil give bedre mulighed for at
bedømme, om loven skal videreføres uændret,
ændres eller ophæves.
Om selve evalueringen og rammerne for denne fremgår det af
forarbejderne til den oprindelige lov (lov nr. 609 af 6. maj 2015
om kommunale internationale grundskoler), at der skulle ske en
evaluering af lovens virkninger som grundlag for, at
undervisningsministeren kunne fremsætte forslag om revision
af loven i folketingsåret 2018-19, jf. betænkning over
lovforslag nr. L 130 om kommunale internationale grundskoler, der
er afgivet af Børne- og Undervisningsudvalget den 24. marts
2015, Folketingstidende 2014-15 (1. samling), tillæg B.
Det følger af betænkningen, at der forud for
revisionen vil blive gennemført en evaluering af lovens
virkninger, og at det vil blive evalueret, i hvilket omfang loven
har forbedret kommunernes mulighed for lokalt at styrke indsatsen
for at rekruttere og fastholde højt kvalificeret udenlandsk
arbejdskraft og for at tiltrække udenlandske virksomheder. I
evalueringen vil forældrenes tilfredshed med
undervisningstilbuddene og kvaliteten af undervisningstilbuddene
også indgå, samt om oprettelse af kommunale
internationale grundskoler har påvirket søgningen til
internationale frie grundskoler, herunder internationale frie
grundskoleafdelinger, i lokalområdet.
Børne- og Undervisningsministeriet har på den
baggrund foretaget en evaluering af loven i foråret 2021.
Som led i evalueringen har ministeriet anmodet samtlige
kommunalbestyrelser om at svare på, om der i kommunen siden
august 2018 været overvejelser eller truffet beslutning om
oprettelse af en kommunal international grundskole, hvorfor
overvejelserne eller beslutningen i givet fald endnu ikke har
ført til etablering af en kommunal international grundskole.
I tilfælde af, at kommunalbestyrelsen ikke har haft
overvejelser om en kommunal international grundskole, er kommunen
blevet bedt om at svare på, hvorvidt kommunen har vurderet,
at de private internationale grundskoler i lokalområdet har
kunnet tilbyde de nødvendige pladser til børn af
udlændinge, der har midlertidigt ophold i landet på
grundlag af beskæftigelse, eller om det har været
nødvendigt at undervise børnene uden for
lokalområdet.
Kommunerne er ligeledes blevet spurgt, hvilke bestemmelser i
loven der efter deres opfattelse er behov for at ændre for at
lette oprettelsen og driften af kommunale internationale
grundskoler.
Ministeriet har den 3. maj 2021 modtaget svar fra 43
kommuner.
2.2. De
væsentligste resultater af høringen af
kommunerne
Lolland Kommune har truffet beslutning om oprettelse af en
kommunal international grundskole, som åbner fra
skoleåret 2021-22. Lolland Kommune har primært valgt at
oprette skolen pga. arbejdet med Femern-tunellen, som har skabt et
behov for en kommunal international grundskole på Lolland.
Skoleindskrivningen forventedes påbegyndt i maj 2021, og der
er blevet ansat ledelse og personale på skolen. Lolland
Kommune har i forbindelse med oprettelsen primært oplevet en
udfordring i forhold til elevsammensætning, idet lovens
nuværende udformning betyder, at kommunen kommer til at sige
nej til nogle børn af danske familier, fordi hovedparten af
eleverne skal være elever inden for målgruppen. Lolland
Kommune foreslår, at loven ændres, således at
børn af danske forældre, som tidligere har haft ophold
i udlandet, børn af udlændinge med permanent ophold i
Danmark, samt børn med én forælder som er
udlænding, bliver omfattet af målgruppen.
12 andre kommuner har haft overvejelser om oprettelse af en
kommunal international skole. Flere kommuner peger som begrundelse
for, at de har valgt ikke at oprette en kommunal international
skole, på, at der er tale om en betydelig udgift for
kommunen. Kommunerne foreslår i den forbindelse, at loven
ændres, således at det bliver muligt at etablere en
international linje eller afdeling på en eksisterende
folkeskole. Nogle kommuner nævner også
elevsammensætningen som en udfordring og ønsker, at
den gøres bredere.
De resterende kommuner har vurderet, at der ikke er et behov for
at oprette en kommunal international grundskole. De fleste
kommuner, der ikke har overvejet at oprette en kommunal
international grundskole, er af den opfattelse, at børn i
målgruppen undervises i private internationale grundskoler i
lokalområdet (enten i kommunen eller en nabokommune) eller er
indskrevet på den lokale folkeskole.
3. Ophævelse af revisionsbestemmelsen
3.1. Gældende ret
Lov om kommunale internationale grundskoler giver kommunerne
mulighed for at oprette internationale grundskoletilbud i kommunalt
regi.
Det fremgår af lovens § 1, stk. 1, at
kommunalbestyrelsen på et møde kan træffe
beslutning om oprettelse af en kommunal international grundskole.
Kommunale internationale grundskoler oprettes som fritstående
skoler uden for rammerne af folkeskolen.
Kommunale internationale grundskoler optager efter
forældrenes ønske undervisningspligtige børn af
udlændinge, der har midlertidigt ophold her i landet på
grundlag af beskæftigelse, samt danske børn og andre
udenlandske børn, der bor eller opholder sig her i landet,
hvis der er ledig kapacitet, jf. lovens § 3, stk. 1-3.
Det er fastsat i lovens § 9, stk. 1, at alle udgifter til
kommunale internationale grundskoler påhviler kommunerne.
Det er fastsat i lovens § 20, at undervisningsministeren
fremsætter forslag om revision af loven i
folketingsåret 2021-22.
Om begrundelsen for udskydelsen af revisionsbestemmelsen
fremgår det af forarbejderne til loven (lovforslag nr. L 58,
der er fremsat den 4. oktober 2018 af den daværende
undervisningsminister, Folketingstidende 2018-19 (1. samling),
Tillæg A, de almindelige bemærkninger, afsnit 3.1.2),
at evalueringen af lov nr. 609 af 6. maj 2015 om kommunale
internationale grundskoler, jf. lovbekendtgørelse nr. 159 af
8. februar 2017, havde vist, at kommunerne ikke havde anvendt loven
til at oprette en kommunal international grundskole i kommunen. En
enkelt kommune havde oplyst, at kommunalbestyrelsen havde truffet
en politisk beslutning om at oprette en kommunal international
grundskole. Tidshorisonten for oprettelsen var på
daværende tidspunkt endnu ikke fastlagt.
Videre følger det af afsnit 3.1.3 i de almindelige
bemærkninger til ovenstående lovforslag, at lovens
§ 20 blev foreslået ændret, således at
fremsættelse af forslag om revision af loven blev udsat til
folketingsåret 2021-22. En udsættelse af lovrevisionen
med 3 år vurderedes at ville give bedre mulighed for at
bedømme, om loven skulle videreføres uændret,
ændres eller ophæves.
3.2. Børne- og Undervisningsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Loven er blevet evalueret i foråret 2021.
Evalueringen har vist, at én kommune, nemlig Lolland
Kommune, er i gang med at oprette en kommunal international
grundskole. Lolland Kommune har truffet beslutning om oprettelse af
en kommunal international grundskole, som åbner fra
skoleåret 2021-22. Lolland Kommune har primært valgt at
oprette skolen pga. arbejdet med Femern-tunellen, som har skabt et
behov for en kommunal international grundskole på Lolland.
Skoleindskrivningen blev påbegyndt i maj 2021, og der er
ansat ledelse og personale på skolen.
Flere andre kommuner har overvejelser om at oprette en kommunal
international grundskole.
Det foreslås, at revisionsbestemmelsen i lovens § 20
ophæves.
Børne- og Undervisningsministeriet vil fortsat
følge lovens virkninger. Som følge af, at loven
stadig er relativt ny, og erfaringerne med anvendelsen af loven er
begrænsede, forudsættes det, at ministeriet om tre-fem
år vil foretage en evaluering af loven tilsvarende den, der
er foretaget i 2018 og 2021, med henblik på at finde ud af,
om lovens indhold og udformning er hensigtsmæssig, eller om
der er ønsker fra kommunerne om ændringer. Her vil man
bl.a. kunne se på, hvordan det er gået med Lolland
Kommunes udfordringer med elevsammensætningen, og om der
kunne være grundlag for at ændre i lovens bestemmelser
om elevgrundlaget til kommunale internationale grundskoler, som en
del andre kommuner også efterspørger.
Flere kommuner har også efterspurgt mulighederne for at
oprette internationale linjer på eksisterende folkeskoler,
hvor der kan undervises med engelsk som undervisningssprog i videre
omfang, end folkeskoleloven i dag giver mulighed for. Ministeriet
kan hertil oplyse, at der ikke hidtil har været politisk
flertal for internationale linjer i regi af folkeskolen. Der har en
årrække været etableret forsøg med
internationale linjer i udskolingen, og det seneste
rammeforsøg løber fra skoleåret 2019/20 til
2021/22. Forsøgene er blevet evalueret, og
folkeskoleforligskredsen vil i løbet af efteråret tage
stilling til, om forsøgene skal søges
permanentgjort.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1, og
bemærkningerne hertil.
4. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser eller
implementeringskonsekvenser for det offentlige. Principperne for
digitaliseringsklar lovgivning vurderes ikke relevante for
lovforslaget.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
8. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige eller
naturmæssige konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 12. juli 2021
til den 18. august 2021 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Børns Vilkår, Børne- og
kulturchefforeningen, Børne- og Ungdomspædagogernes
Landsforbund (BUPL), Børnerådet, Danmarks
Evalueringsinstitut, Danmarks Lærerforening, Danmarks Private
Skoler - grundskoler & gymnasier, Danmarks Vejlederforening,
Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Center for
Undervisningsmiljø, Dansk Erhverv, Dansk Friskoleforening,
Dansk Handicap Forbund, Dansk Industri, Dansk Psykologforening,
Danske Handicaporganisationer, Danske Regioner, Danske Skoleelever,
Danske Underviserorganisationers Samråd, Datatilsynet, Det
Centrale Handicapråd, Deutscher Schul- und Sprachverein
für Nordschleswig, Efterskoleforeningen, FOA, Foreningen af
Kristne Friskoler, Foreningen Frie Fagskoler,
Foreningsfællesskabet Ligeværd, Frie Skolers
Lærerforening, Frie Skolers Ledere, Friskolerne,
Idræts- og Fritidsfaciliteter i Danmark, Institut for
Menneskerettigheder, KL, Klagenævnet for specialundervisning,
Kostskoler.dk, Landsforeningen af Ungdomsskoleledere,
Landsorganisationen i Danmark, Landssamråd for PPR-chefer,
Lilleskolerne, Lærernes Centralorganisation, OpenDenmark, Red
Barnet, Rigsrevisionen, Rådet for Børns Læring,
Rådet for Etniske Minoriteter, Sammenslutningen af
Steinerskoler i Danmark, Samrådet for Specialskoleledere i
Danmark, Skolelederforeningen, Skole og Forældre,
Socialpædagogernes Landsforbund, Uddannelseslederne og Dansk
Erhverv.
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | 11. Sammenfattende skema | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | Er i strid med de principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/ Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Efter den gældende bestemmelse § 20
i lov om kommunale internationale grundskoler, jf.
lovbekendtgørelse nr. 599 af 20. maj 2019, fremsætter
undervisningsministeren (nu Børne- og
Undervisningsministeren) forslag om revision af loven i
folketingsåret 2021-22.
Det foreslås, at lovens § 20 ophæves.
Den foreslåede ændring af lovens
§ 20 vil medføre, at der ikke længere vil
gælde et krav om revision af loven.
Som følge af, at loven stadig er
relativt ny, og erfaringerne med anvendelsen af loven er
begrænsede, forudsættes det, at ministeriet om tre-fem
år vil foretage en evaluering af loven tilsvarende den, der
er foretaget i 2018 og 2021 med henblik på at finde ud af, om
lovens indhold og udformning er hensigtsmæssigt, eller om der
er ønsker fra kommunerne om ændringer.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. december 2021.
Lovforslaget gælder ikke for
Færøerne og Grønland, da hovedloven ikke
gælder for Færøerne og Grønland.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | § 1 I lov om kommunale internationale
grundskoler, jf. lovbekendtgørelse nr. nr. 599 af 20. maj
2019, foretages følgende ændringer: | § 20.
Undervisningsministeren fremsætter forslag om revision af
loven i folketingsåret 2021-22. | | 1. § 20 ophæves. |
|