Fremsat den 7. oktober 2021 af børne- og undervisningsministeren (Pernille Rosenkrantz-Theil)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om de gymnasiale
uddannelser
(Ophævelse af
revisionsbestemmelse)
§ 1
I lov om de gymnasiale uddannelser, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1375 af 24. juni 2021, foretages
følgende ændring:
1. §
76 ophæves.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. december
2021.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning | 2. Ophævelse af
revisionsbestemmelse | | 2.1. Gældende ret | | 2.2. Børne- og
Undervisningsministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning | 3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | 4. Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. Klimamæssige konsekvenser | 7. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | 8. Forholdet til EU-retten | 9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 10. Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
Det følger af § 76 i lov om de gymnasiale
uddannelser, at der skal fremsættes lovforslag om revision af
loven i folketingsåret 2021-22. Revisionen skal omfatte de
dele af loven, som udmønter Aftale om
styrkede gymnasiale uddannelser fra 3. juni 2016
(gymnasiereformen).
Lovrevisionen knytter sig til evaluering af gymnasiereformen fra
2016.
Der blev med gymnasiereformen etableret et
følgeforsknings- og evalueringsprogram med henblik på
at følge op på reformens fremdrift og resultater. Den
afsluttende evalueringsrapport er imidlertid blevet forsinket i
forhold til det oprindeligt forudsatte.
Det foreslås på den baggrund at ophæve
revisionsbestemmelsen i lov om de gymnasiale uddannelser.
2. Ophævelse af revisionsbestemmelse
2.1. Gældende ret
Det følger af § 76 i lov om de gymnasiale
uddannelser, at der skal fremsættes lovforslag om revision af
lov om de gymnasiale uddannelser i folketingsåret 2021-22.
Lovrevisionen skal ses i sammenhæng med evalueringen af de
elementer i loven, som udmønter gymnasiereformen fra 2016.
Det fremgår af bemærkningerne til bestemmelsen, jf.
Folketingstidende 2016-17, A, L 58 som fremsat, side 114, at
evalueringen blandt andet vedrører de gymnasiale
uddannelsesinstitutioners revurdering af
uddannelsesparathedsvurderinger, som det blev aftalt at
følge nøje i forbindelse med den evaluering, der i
øvrigt blev tilknyttet gymnasiereformen.
Evalueringen af reformen foretages af børne- og
undervisningsministeren. Det følger af bemærkningerne
til lovforslaget fra 2016, at evalueringen forelægges for
partierne bag loven om de gymnasiale uddannelser. På den
baggrund blev det fastsat, at ministeren skulle fremsætte
forslag om revision af loven i folketingsåret 2021/2022 for
så vidt angår de dele af loven, ved hvilke reformen
udmøntes.
2.2. Børne- og undervisningsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Det foreslås, at revisionsbestemmelsen ophæves.
Forslaget skal ses på baggrund af, at den endelige rapport
fra det følgeforskningsprogram, som er etableret med henblik
på at evaluere gymnasiereformen, er blevet forsinket i
forhold til det oprindeligt forudsatte for at have et
fuldstændigt datagrundlag for evaluering af reformens
initiativer. Den afsluttende evalueringsrapport forventes
først at foreligge i 2022. For at der skal kunne blive
tilstrækkelig mulighed for at gymnasieforligskredsen kan
drøfte evalueringen, er det ministeriets opfattelse, at det
ikke er hensigtsmæssigt at fremsætte lovforslag om
revision af loven i folketingsåret 2021/22.
I stedet foreslås det, at revisionsbestemmelsen
ophæves. Ministeriet vil fortsat foretage en evaluering af
reformen med inddragelse af gymnasieforligskredsen, og i den
forbindelse vil det tillige indgå i evalueringen, om lovens
indhold og udformning er hensigtsmæssig, eller om der skal
fremsættes lovforslag om ændring heraf. Ophævelse
af revisionsbestemmelsen betyder, at Folketinget ikke
nødvendigvis skal behandle et lovforslag, hvis der ikke
findes grundlag for at ændre loven som følge af
evalueringen, og derudover giver ophævelse af
revisionsbestemmelsen mere fleksibilitet i forhold til at
fremsætte et eventuelt lovforslag på det tidspunkt, som
er mest hensigtsmæssig på baggrund af evalueringen og
drøftelserne i gymnasieforligskredsen.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til
lovforslagets § 1.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Forslaget har ingen økonomiske konsekvenser eller
implementeringskonsekvenser for det offentlige.
Principperne for digitaliseringsklar lovgivning vurderes ikke
relevante for lovforslaget.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Forslaget har ingen økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Forslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Forslaget har ingen miljø- og naturmæssige
konsekvenser.
8. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 25. juni 2021
til den 20. august 2021 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Danmarks Private Skoler - grundskoler & gymnasier, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Center for Undervisningsmiljø,
Dansk Erhverv, Dansk Industri, Danske Erhvervsakademier, Danske
Erhvervsskoler og -Gymnasier - Bestyrelserne, Danske Erhvervsskoler
og -Gymnasier - Lederne, Danske Gymnasieelevers Sammenslutning,
Danske Gymnasier, Danske Handicaporganisationer, Danske HF &
VUC (Bestyrelserne), Danske HF & VUC (Lederne), Danske
Professionshøjskoler, Danske Regioner, Danske Universiteter,
Departementet for Uddannelse, Kultur, Forskning og Kirke
(Grønland), Det Centrale Handicapråd, Deutscher Schul-
und Sprachverein für Nordschleswig, Digitaliseringsstyrelsen,
Erhvervsskolelederne, Erhvervsskolernes Elevorganisation,
Erhvervsstyrelsen, Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH),
Gymnasiernes Bestyrelsesforening, Gymnasieskolernes
Lærerforening, KL, Landssammenslutningen af
Handelsskoleelever, Ministeriet for undervisning, forskning og
kultur (Færøerne), Rigsrevisionen, Rådet for
Erhvervsakademiuddannelser og Professionsbacheloruddannelser,
Sammenslutningen af Steinerskoler i Danmark, Team Danmark og
Uddannelsesforbundet.
| 10. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | Er i strid med de principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/ Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Efter den gældende bestemmelse i § 76 i lov om de
gymnasiale uddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr. 1375 af
24. juni 2021, fremsætter børne- og
undervisningsministeren forslag til lov om revision af loven i
folketingsåret 2021-22. Bestemmelsen hidrører fra
hovedloven (lov nr. 1716 af 27. december 2016), som udmønter
Aftale om styrkede gymnasiale
uddannelser fra 3. juni 2016 (gymnasiereformen).
Det fremgår af lovbemærkningerne til bestemmelsen,
jf. Folketingstidende 2016-17, A, L 58 som fremsat, side 21, at
gymnasiereformen skal evalueres i 2021. Evalueringen vil omfatte de
dele af loven, som udmønter reformen. Det følger
endvidere af bemærkningerne, at det f.eks. drejer sig om de
gymnasiale uddannelsesinstitutioners revurdering af
uddannelsesparathedsvurderinger, som det blev aftalt at
følge nøje i forbindelse med den evaluering, der blev
tilknyttet reformen af de gymnasiale uddannelser.
Det foreslås i dette lovforslag, at revisionsbestemmelsen
ophæves.
Den foreslåede ophævelse af lovens § 76 vil
medføre, at der ikke længere vil gælde et krav
om revision af loven. Ministeriet vil fortsat foretage en
evaluering af reformen med inddragelse af gymnasieforligskredsen,
og i den forbindelse vil det tillige indgå i evalueringen, om
lovens indhold og udformning er hensigtsmæssig, eller om der
skal fremsættes lovforslag om ændring heraf.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1.
december 2021.
Det bemærkes, at loven ikke vil skulle gælde for
Færøerne og Grønland, da hovedloven, jf. lov
nr. 1716 af 27. december 2016, ikke gælder for
Færøerne og Grønland og heller ikke kan
sættes i kraft for disse landsdele ved kgl. anordning.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | § 1 | | | I lov om de gymnasiale uddannelser, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1375 af 24. juni 2021, foretages
følgende ændring: | § 76.
Børne- og undervisningsministeren fremsætter forslag
til lov om revision af loven i folketingsåret 2021-22. | | 1. § 76 ophæves. |
|