Fremsat den 7. oktober 2021 af børne- og undervisningsministeren (Pernille Rosenkrantz-Theil)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om folkeskolen
(Frihedsgrader til håndtering af
faglige udfordringer som følge af covid-19 hos elever i
folkeskolen i skoleåret 2021/22)
§ 1
I lov om folkeskolen, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1887 af 1. oktober 2021, som
ændret ved § 13 i lov nr. 1746 af 27. december 2016 og
§ 1 i lov nr. 209 af 5. marts 2019, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 13 b, stk. 1, indsættes
som 3. pkt.:
»Skolens leder kan beslutte, at der
ikke skal udarbejdes en elevplan for hver elev fra
børnehaveklassen til og med 9. klassetrin i skoleåret
2021/22.«
2.
Efter § 16 d indsættes:
Ȥ 16 e.
Kommunalbestyrelsen kan, for så vidt angår den
understøttende undervisning, godkende at fravige reglerne om
en mindste varighed af undervisningstiden på alle klassetrin
i skoleåret 2021/22, jf. § 14 b, stk. 1, og § 16 a,
med henblik på tilrettelæggelse af andre aktiviteter,
der udløser et tilsvarende personaleforbrug i
undervisningen, hvis skolens leder vurderer, at det er den rigtige
løsning for at sikre klassens faglige udvikling. Skolens
leder kan efter indhentet udtalelse fra skolebestyrelsen
ansøge kommunalbestyrelsen herom.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsens godkendelse efter stk. 1 gives årgangs-
eller klassevis.
Stk. 3. Fraviges
bestemmelserne i § 14 b, stk. 1, om en mindste varighed af
undervisningstiden, skal kommunalbestyrelsen tilbyde eleverne plads
i skolens skolefritidsordning, jf. § 3, stk. 7, eller i et
andet relevant fritidstilbud i de timer, som fravigelsen
vedrører, uden særskilt betaling fra
forældrene.«
3. I
§ 40, stk. 7, indsættes som
3. pkt.:
»Kommunalbestyrelsen kan endvidere
beslutte at fravige kravet om undervisningskompetence i 1. pkt. i
skoleåret 2021/22.«
4. I
§ 40 a, stk. 1, indsættes
efter 1. pkt. som nyt punktum:
»Kommunalbestyrelsen kan dog på
et møde beslutte, at der ikke udarbejdes kvalitetsrapport i
skoleåret 2021/22.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 16. november 2021.
Stk. 2. § 13 b,
stk. 1, 3. pkt., i lov om folkeskolen som affattet ved denne lovs
§ 1, nr. 1, § 16 e i lov om folkeskolen som affattet ved
denne lovs § 1, nr. 2, § 40, stk. 7, 3. pkt., i lov om
folkeskolen som affattet ved denne lovs § 1, nr. 3, og §
40 a, stk. 1, 2. pkt., i lov om folkeskolen som affattet ved denne
lovs § 1, nr. 4, ophæves den 1. august 2022.
§ 3
Stk. 1. Skolens leders
beslutninger truffet efter § 2 i bekendtgørelse om
håndtering af faglige udfordringer hos elever i folkeskolen i
forbindelse med foranstaltninger mod covid-19 i skoleåret
2021/22 forbliver i kraft som beslutninger efter § 13 b, stk.
1, 3. pkt., i lov om folkeskolen som affattet ved denne lovs §
1, nr. 1, medmindre andet fremgår af beslutningen.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsens beslutninger truffet efter § 3 i
bekendtgørelse om håndtering af faglige udfordringer
hos elever i folkeskolen i forbindelse med foranstaltninger mod
covid-19 i skoleåret 2021/22 forbliver i kraft som
beslutninger efter § 16 e i lov om folkeskolen som affattet
ved denne lovs § 1, nr. 2, medmindre andet fremgår af
beslutningen.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsens beslutninger truffet efter § 4 i
bekendtgørelse om håndtering af faglige udfordringer
hos elever i folkeskolen i forbindelse med foranstaltninger mod
covid-19 i skoleåret 2021/22 forbliver i kraft som
beslutninger efter § 40, stk. 7, 3. pkt., i lov om folkeskolen
som affattet ved denne lovs § 1, nr. 3, medmindre andet
fremgår af beslutningen.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsens beslutninger truffet efter § 5 i
bekendtgørelse om håndtering af faglige udfordringer
hos elever i folkeskolen i forbindelse med foranstaltninger mod
covid-19 i skoleåret 2021/22 forbliver i kraft som
beslutninger efter § 40 a, stk. 1, 2. pkt., i lov om
folkeskolen som affattet ved denne lovs § 1, nr. 4, medmindre
andet fremgår af beslutningen.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Elevplaner
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Børne- og
Undervisningsministeriets overvejelser
2.1.3. Den foreslåede ordning
2.2. Kvalitetsrapporter
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Børne- og
Undervisningsministeriets overvejelser
2.2.3. Den foreslåede ordning
2.3. Målsætningen om fuld
kompetencedækning
2.3.1. Gældende ret
2.3.2. Børne- og
Undervisningsministeriets overvejelser
2.3.3. Den foreslåede ordning
2.4. Fuld afkortning af skoleugens
længde
2.4.1. Gældende ret
2.4.2. Børne- og
Undervisningsministeriets overvejelser
2.4.3. Den foreslåede ordning
2.5. Lovens gyldighedsperiode m.v.
3. Konsekvenser for opfyldelsen af FN's
verdensmål
4. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
5. Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
7. Klimamæssige konsekvenser
8. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
9. Forholdet til EU-retten
10. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
11. Sammenfattende skema
1. Indledning
Danmarks folkeskoler har siden den 11. marts 2020 haft en
væsentlig rolle i håndteringen af covid-19. Skolerne
har i op mod halvdelen af et skoleår været lukkede af
hensyn til at forebygge smittespredning, og har i perioden givet
eleverne nødundervisning i overensstemmelse med lov om
midlertidige foranstaltninger på børne- og
undervisningsområdet og folkehøjskoleområdet og
for den frie folkeoplysende virksomhed til forebyggelse og
afhjælpning i forbindelse med covid-19, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1374 af 23. juni 2021, herefter lov om
midlertidige foranstaltninger.
På trods af, at alle elever nu er vendt fysisk tilbage, og
der overalt er gjort en stor indsats for, at alle elever fik en god
afslutning på skoleåret 2020/21, må det
forventes, at nogle elever er vendt tilbage til skoleåret
2021/22 med et fagligt efterslæb. Nogle elever har derudover
haft vanskeligere vilkår under hjemsendelsen end andre, og
perioden har medført, at elever, der tidligere ikke havde
faglige eller trivselsmæssige problemer, nu befinder sig i
mere sårbare positioner.
Lovforslaget udmønter de dele af aftale af 1. juni 2021
mellem regeringen (Socialdemokratiet) og Venstre, Dansk Folkeparti,
Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det
Konservative Folkeparti, Liberal Alliance og Alternativet om
håndtering af faglige udfordringer hos elever i grundskolen
og på ungdoms- og voksenuddannelser, der vedrører
folkeskolen.
Aftalepartierne er enige om, at undervisere, ledere og
medarbejdere i den forgangne periode har udvist stor kreativitet og
omstillingsevne, og at de har leveret undervisning af høj
kvalitet under vanskelige betingelser. Aftalepartierne har derfor
også stor tillid til, at skolerne kan håndtere de
faglige udfordringer, som eleverne måtte have, hvis de
får de rette rammer, og at det bedste afsæt for et
fagligt løft er, at eleverne hurtigst muligt kommer tilbage
til en så normal skoledag som muligt.
Det foreslås derfor at videreføre nogle af de
frihedsgrader, som skolerne har haft under håndteringen af
covid-19, for at understøtte og give plads til at tage
hånd om de faglige og trivselsmæssige problemer hos
eleverne i skoleåret 2021/22.
Det foreslås for det første, at skolerne i
skoleåret 2021/22 skal have mulighed for fortsat at undlade
at udarbejde elevplaner for eleverne i børnehaveklassen og
1.-9. klasse.
Det foreslås for det andet, at kommunerne i
skoleåret 2021/22 får mulighed for at undlade at
udarbejde kvalitetsrapporter.
Det foreslås for det tredje, at kommunerne i
skoleåret 2021/22 skal have mulighed for at fravige
kompetencedækningsmålsætningen.
Det foreslås endelig for det fjerde, at kommunerne i
skoleåret 2021/22 skal have mulighed for at afkorte
skoleugens længde i børnehaveklassen og i 1.-9. klasse
med al tiden til understøttende undervisning, så det
bliver muligt for skolerne at prioritere andre aktiviteter, der
udløser et tilsvarende personaleforbrug i undervisningen. De
frigivne ressourcer, som følge af en sådan afkortning,
skal blive i skolen.
Frihedsgraderne vil blive omfattet af de gældende regler
om delegation af kompetencer mellem kommunalbestyrelsen,
skolebestyrelsen og skolelederen.
Derudover giver den gældende lov om folkeskolen
(folkeskoleloven) skolerne vide rammer for at tilrettelægge
undervisningen, så de kan imødegå de faglige
udfordringer, eleverne står med. Det drejer sig fx om, at
skolerne har frihed til at vælge, hvor mange timer, der
undervises i de enkelte fag (undtagen dansk og matematik i 1.-9.
klasse og historie i 3.-9. klasse), og variere timetallene over
skoleåret, at samle timer i fagblokke, at undervise på
mindre hold, at bruge tolærerordning og at afkorte skoleugen.
Skolerne har desuden frihed i forhold til valg af undervisnings- og
arbejdsformer, metoder, undervisningsmidler samt mulighed for at
gøre brug af udeundervisning og åben skole.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Elevplaner
2.1.1. Gældende ret
Det følger af den gældende folkeskolelovs §
13, stk. 2, at der som led i undervisningen løbende skal
foretages evaluering af elevernes udbytte heraf, herunder af
elevens tilegnelse af kundskaber og færdigheder i fag og
emner set i forhold til kompetencemål og
opmærksomhedspunkter, jf. § 10. Evalueringen skal danne
grundlag for vejledning af den enkelte elev og for den videre
planlægning og tilrettelæggelse af undervisningen, jf.
§ 18, og for underretning af forældrene om elevens
udbytte af undervisningen, jf. stk. 1.
Efter folkeskolelovens § 13 b, stk. 1, skal der som led i
den løbende evaluering, jf. § 13, stk. 2, for hver elev
fra børnehaveklassen til og med 9. klassetrin udarbejdes en
elevplan. Elevplanen skal for eleverne i børnehaveklassen
til og med 8. klassetrin indeholde individuelle mål og status
for elevens læring og en beskrivelse af, hvordan der skal
følges op herpå.
Det følger af folkeskolelovens § 13 b, stk. 2, at en
elevplan for elever i børnehaveklassen skal indeholde de i
stk. 1 nævnte oplysninger i forhold til kompetencemålet
for dette klassetrin. Det følger endvidere af
folkeskolelovens § 13 b, stk. 3, at en elevplan på 1.-8.
klassetrin skal indeholde de i stk. 1 nævnte oplysninger i
følgende fag på følgende klassetrin:
1) Dansk på 1.-8. klassetrin.
2) Matematik på 1.-8. klassetrin.
3) Engelsk på 3.-8. klassetrin.
4) Historie på 4., 6. og 8. klassetrin.
5) Kristendomskundskab på 3., 6. og 8. klassetrin.
6) Natur/teknologi på 4. og 6. klassetrin.
7) Samfundsfag på 8. klassetrin.
8) Geografi på 8. klassetrin.
9) Biologi på 8. klassetrin.
10) Fysik/kemi på 8. klassetrin.
11) Idræt på 2., 5. og 8. klassetrin.
12) Musik på 2. og 6. klassetrin.
13) Billedkunst på 5. klassetrin.
14) Håndværk og design samt madkundskab på et
af de klassetrin, som fagene tilbydes på.
15) Tysk eller fransk på 6. og 8. klassetrin.
16) Valgfag, jf. § 9, stk. 1, på et af de klassetrin,
som faget tilbydes på.
Efter folkeskolelovens § 13 b, stk. 4, skal elevplanen for
hver elev på 8. og 9. klassetrin indeholde oplysninger til
brug for vurderingen af elevens uddannelsesparathed, jf. lov om
kommunal indsats for unge under 25 år. Elevplanen skal
indeholde oplysninger om:
1) Hvilken ungdomsuddannelse eleven påtænker at
søge efter 9. eller 10. klasse.
2) En vurdering af, om eleven har de nødvendige sociale
og personlige forudsætninger for at påbegynde og
gennemføre en ungdomsuddannelse efter 9. klasse.
3) Den besluttede indsats, der skal iværksættes over
for elever, der er vurderet ikkeuddannelsesparate i 8. klasse eller
senere.
Det følger endvidere af folkeskolelovens § 13 b,
stk. 5, at elevplaner skal være digitale. Elevplanen skal
gøres tilgængelig for elevens forældre digitalt
og opdateres mindst en gang hvert skoleår. Forældre
skal endvidere efter anmodning modtage en udskrift af den digitale
elevplan.
Børne- og undervisningsministeren fastsætter med
hjemmel i folkeskolelovens § 13 b, stk. 6, nærmere
regler om elevplaner, herunder om anvendelse af digitale
løsninger. Bemyndigelsen er udmøntet i
bekendtgørelse nr. 704 af 23. juni 2014 om krav til digitale
elevplaner i folkeskolen.
Kommunalbestyrelsen fastlægger efter folkeskolelovens
§ 40, stk. 2, mål og rammer for skolernes virksomhed.
Beslutning om bl.a. bevillinger til skolevæsenet og
økonomiske rammer for de enkelte skoler, træffes af
kommunalbestyrelsen på et møde, jf. bestemmelsens nr.
1.
Det følger af folkeskolelovens § 40, stk. 5, 1.
pkt., at kommunalbestyrelsen bortset fra de beføjelser, der
følger af arbejdsgiverkompetencen, og de beslutninger, der
er nævnt i stk. 2, nr. 1-7, samt § 25, stk. 3, §
34, stk. 3, og § 40 a, stk. 3, helt eller delvis kan delegere
sine beføjelser efter denne lov til skolebestyrelserne.
Herudover kan kommunalbestyrelsen efter de almindelige
forvaltningsretlige regler om intern delegation i vidt omfang
delegere sine beføjelser efter folkeskoleloven, bortset fra
de beslutninger, der er nævnt i folkeskolelovens § 40,
stk. 2, nr. 1-7, til den kommunale forvaltning, herunder
skolelederne.
Der er med lov nr. 880 af 12. maj 2021 om velfærdsaftaler
på dagtilbudsområdet og folkeskoleområdet fastsat
regler om at frisætte udvalgte kommuners og tilbuds
varetagelse af dagtilbudsområdet og folkeskoleområdet
med henblik på at udvikle velfærden på
områderne og skabe større handlerum for medarbejderne
og lederne for at øge kvaliteten og nærværet i
velfærden til gavn for borgeren. Reglerne er gældende
frem til den 30. september 2024. Efter lovens § 2, nr. 2, er
Esbjerg og Holbæk Kommuner omfattet på
folkeskoleområdet.
Det følger af lovens § 9, stk. 1, at
kommunalbestyrelsen kan beslutte, at folkeskoleloven helt eller
delvis ikke skal gælde for kommunen eller de folkeskoler i
kommunen, som kommunalbestyrelsen udpeger, jf. dog stk. 2-4.
Skolerne skal dog i alle tilfælde give undervisning inden for
børnehaveklasse og 1.-9. klassetrin, som står
mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen.
Kommunalbestyrelsen kan træffe forskellige beslutninger for
forskellige folkeskoler i kommunen.
Kravet om udarbejdelse af elevplaner er ikke omfattet af
undtagelserne hertil i lovens § 9, stk. 4, hvorfor de to
kommuner kan beslutte, at skoler kan undlade at udarbejde
elevplaner. Det fremgår endvidere af lovens § 9, stk. 6,
at børne- og undervisningsministeren kan bestemme, at
kommunen eller folkeskoler i kommunen udpeget af
kommunalbestyrelsen efter stk. 1 kan fravige bestemte regler
udstedt i medfør af bl.a. folkeskolelovens § 13 b, stk.
6.
Bemyndigelsen er udmøntet i bekendtgørelse nr. 893
af 12. maj 2021 om fravigelse af regler fastsat på
bekendtgørelsesniveau på folkeskoleområdet i
henhold til lov om velfærdsaftaler på
dagtilbudsområdet og folkeskoleområdet. Efter
bekendtgørelsens § 7 finder reglerne i
bekendtgørelse om krav til digitale elevplaner i folkeskolen
ikke anvendelse, hvis kommunen i medfør af lovens § 9,
stk. 1, har truffet beslutning om at fravige folkeskolelovens
§ 13 b. Såfremt kommunen har truffet beslutning om
delvist at fravige reglerne i folkeskolelovens § 13 b, kan
kommunen træffe beslutning om helt eller delvist at fravige
reglerne i den nævnte bekendtgørelse.
2.1.2. Børne- og Undervisningsministeriets
overvejelser
Der er behov for at skabe tid og rum til at fokusere skolernes
indsats på et fagligt løft af eleverne i
skoleåret 2021/22.
Under håndteringen af covid-19 har skolerne siden marts
2020 skullet tilbyde nødundervisning og siden marts 2021
også haft mulighed for at give omlagt undervisning, hvor en
række krav i folkeskoleloven har kunnet fraviges, så
skolerne kunne overholde de sundhedsfaglige restriktioner og
samtidig i videst muligt omfang afbøde de afledte virkninger
på elevernes undervisning og skolegang.
Disse muligheder for fravigelser omfatter også
udarbejdelse af elevplaner i skoleåret 2020/21, jf. § 4
i bekendtgørelse nr. 508 af 25. marts 2021 om undervisning,
herunder omlagt undervisning, i skoleåret 2020/21 i
tilfælde, hvor der ikke er nødundervisning som led i
forebyggelse og afhjælpning i forbindelse med covid-19.
I den forbindelse vil en mulighed for, at skolerne også
kan undlade at udarbejde elevplaner i skoleåret 2021/22,
frigive ressourcer hos det undervisende personale, som i stedet kan
bruges på at planlægge og gennemføre
undervisning, der kommer eleverne direkte til gode.
Der er dog en klar forventning om, at skolerne fortsat
løbende forholder sig til elevernes faglige udvikling og
trivsel. Denne systematiske vurdering er om muligt endnu vigtigere
nu grundet det seneste års nedlukninger og perioder med
nødundervisning.
2.1.3. Den
foreslåede ordning
Det foreslås, at skolerne i skoleåret 2021/22 skal
have mulighed for fortsat at undlade at udarbejde elevplaner for
eleverne i børnehaveklassen og 1.-9. klasse efter
folkeskolelovens § 13 b.
Skolerne vil dog forsat være omfattet af kravene til den
løbende evaluering i folkeskolelovens § 13, stk. 2. Det
betyder, at skolerne som led i undervisningen løbende skal
foretage evaluering af elevernes udbytte af undervisningen.
Evalueringen skal danne grundlag for vejledning af den enkelte elev
og for den videre planlægning og tilrettelæggelse af
undervisningen og for underretning af forældrene om elevens
udbytte af undervisningen. Tilsvarende vil skolerne fortsat skulle
foretage vurderingen af elevens uddannelsesparathed, jf. lov om
kommunal indsats for unge under 25 år, og vil skulle sikre,
at de fornødne oplysninger til brug herfor og til brug for
udarbejdelsen af elevens uddannelsesplan, jf. lov om kommunal
indsats for unge under 25 år, er til rådighed.
Det vil være skolens leder, der skal træffe
beslutningen om at undlade at udarbejde elevplaner på skolen.
Dette er begrundet i beslutningens tætte sammenhæng til
undervisningens tilrettelæggelse og den pædagogiske
ledelse af skolen.
For nærmere om elevplaner henvises til lovforslagets
§ 1, nr. 1, og bemærkningerne hertil.
2.2. Kvalitetsrapporter
2.2.1. Gældende ret
Efter den gældende folkeskolelovs § 40 a, stk. 1,
udarbejder kommunalbestyrelsen en kvalitetsrapport hvert andet
år. Kvalitetsrapporten skal beskrive skolevæsenets og
de enkelte skolers niveau i forhold til nationale og lokalt
fastsatte mål, kommunalbestyrelsens vurdering af niveauet og
opfølgning herpå, de enkelte skolers afkortning af
skoleugens længde og kommunalbestyrelsens opfølgning
på tidligere relevante kvalitetsrapporter.
Kommunalbestyrelsen kan vælge at beskrive skolerne i grupper
eller kun at fremhæve visse skoler i kvalitetsrapporten.
Det følger af folkeskolelovens § 40 a, stk. 2, at
hvis niveauet i skolevæsenet eller på en skole ikke er
tilfredsstillende, skal kommunalbestyrelsen som en del af
kvalitetsrapporten udarbejde en handlingsplan med opfølgende
initiativer med henblik på at forbedre niveauet i
skolevæsenet eller på skolen.
Efter folkeskolelovens § 40 a, stk. 3, skal
kvalitetsrapporten drøftes på et møde i
kommunalbestyrelsen, der tager stilling til rapporten, herunder
opfølgning herpå. Forinden drøftelsen i
kommunalbestyrelsen indhentes der en udtalelse fra
skolebestyrelserne om kvalitetsrapporten.
Kommunalbestyrelsen skal efter folkeskolelovens § 40 a,
stk. 4, offentliggøre kvalitetsrapporter med eventuelle
handlingsplaner og skolebestyrelsers udtalelser herom på
internettet. Oplysninger omfattet af tavshedspligt må ikke
offentliggøres.
Børne- og undervisningsministeren kan efter
folkeskolelovens § 40 a, stk. 5, fastsætte regler om
kvalitetsrapporter, herunder om indhold og udformning, og om
tidsfrister for vedtagelse af kvalitetsrapporter.
Bemyndigelsen er udmøntet i bekendtgørelse nr. 204
af 13. marts 2020 om kvalitetsrapporter i folkeskolen. Det
fremgår af bekendtgørelsens § 13, stk. 1, at
fristen for vedtagelse af kvalitetsrapporten er den 31. marts i
lige kalenderår, jf. dog stk. 2, på baggrund af de
seneste tilgængelige data for hver indikator, der er klar i
Børne- og Undervisningsministeriets datavarehus
(uddannelsesstatistik.dk) på folkeskoleområdet oktober
året før.
Der skal således udarbejdes kvalitetsrapport i
skoleåret 2021/22 med frist for kommunalbestyrelsens endelige
behandling af kvalitetsrapporten inden 31. marts 2022.
Der er med lov nr. 880 af 12. maj 2021 om velfærdsaftaler
på dagtilbudsområdet og folkeskoleområdet fastsat
regler om at frisætte udvalgte kommuners og tilbuds
varetagelse af dagtilbudsområdet og folkeskoleområdet
med henblik på at udvikle velfærden på
områderne og skabe større handlerum for medarbejderne
og lederne for at øge kvaliteten og nærværet i
velfærden til gavn for borgeren. Reglerne er gældende
frem til den 30. september 2024. Efter lovens § 2, nr. 2, er
Esbjerg og Holbæk Kommuner omfattet på
folkeskoleområdet.
Det følger af lovens § 9, stk. 1, at
kommunalbestyrelsen kan beslutte, at folkeskoleloven helt eller
delvis ikke skal gælde for kommunen eller de folkeskoler i
kommunen, som kommunalbestyrelsen udpeger, jf. dog stk. 2-4.
Skolerne skal dog i alle tilfælde give undervisning inden for
børnehaveklasse og 1.-9. klassetrin, som står
mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen.
Kommunalbestyrelsen kan træffe forskellige beslutninger for
forskellige folkeskoler i kommunen.
Kravet om udarbejdelse af kvalitetsrapporter er ikke omfattet af
undtagelserne hertil i lovens § 9, stk. 4, hvorfor de to
kommuner kan beslutte, at der ikke udarbejdes kvalitetsrapporter.
Det fremgår endvidere af lovens § 9, stk. 6, at
børne- og undervisningsministeren kan bestemme, at kommunen
eller folkeskoler i kommunen udpeget af kommunalbestyrelsen efter
stk. 1 kan fravige bestemte regler udstedt i medfør af bl.a.
folkeskolelovens § 40 a, stk. 5.
Bemyndigelsen er udmøntet i bekendtgørelse nr. 893
af 12. maj 2021 om fravigelse af regler fastsat på
bekendtgørelsesniveau på folkeskoleområdet i
henhold til lov om velfærdsaftaler på
dagtilbudsområdet og folkeskoleområdet. Efter
bekendtgørelsens § 14 finder reglerne i
bekendtgørelse om kvalitetsrapporter i folkeskolen ikke
anvendelse, hvis kommunen i medfør af lovens § 9, stk.
1, har truffet beslutning om at fravige folkeskolelovens § 40
a. Såfremt kommunen har truffet beslutning om delvist at
fravige reglerne i folkeskolelovens § 40 a, kan kommunen
træffe beslutning om helt eller delvist at fravige reglerne i
den nævnte bekendtgørelse.
2.2.2. Børne- og Undervisningsministeriets
overvejelser
Der er som nævnt behov for at skabe tid og rum til at
fokusere skolernes indsats på et fagligt løft af
eleverne i skoleåret 2021/22.
Under håndteringen af covid-19 har skolerne skullet
tilbyde nødundervisning og siden marts 2021 haft mulighed
for at give omlagt undervisning, hvor en række krav i
folkeskoleloven har kunnet fraviges, så skolerne kunne
overholde de sundhedsfaglige restriktioner og samtidig i videst
muligt omfang afbøde de afledte virkninger på
elevernes undervisning og skolegang.
Der er ikke fastsat regler om kvalitetsrapporter i denne
forbindelse.
Kvalitetsrapporter skal imidlertid kun udarbejdes hvert andet
år. Den seneste kvalitetsrapport skulle udarbejdes i
skoleåret 2019/20. Fristen for kommunalbestyrelsens
vedtagelse af denne kvalitetsrapport var den 1. juni 2020.
I de år, hvor der udarbejdes kvalitetsrapporter,
lægger opgaven beslag på tid og administrative
ressourcer på de enkelte skoler, der skal bidrage med data og
redegørelser. Med henblik på at sikre skoleledernes
tid til den pædagogiske ledelse m.v. foreslås det
derfor, at kommunerne får mulighed for at lade være med
at lave kvalitetsrapporter i skoleåret 2021/22.
Der er dog en klar forventning om, at kommunerne fortsat
løbende forholder sig til elevernes faglige udvikling og
trivsel. Denne systematiske vurdering er om muligt endnu vigtigere
nu grundet det seneste års nedlukninger og perioder med
nødundervisning.
2.2.3. Den
foreslåede ordning
Det foreslås, at kommunerne i skoleåret 2021/22
får mulighed for at undlade at udarbejde kvalitetsrapporter
efter folkeskolelovens § 40 a.
Det vil være kommunalbestyrelsen, der skal træffe
beslutning om at undlade at udarbejde kvalitetsrapporten, på
et møde. Det skyldes, at kommunalbestyrelsen efter
folkeskolelovens § 40 a, stk. 3, skal drøfte
kvalitetsrapporten på et møde i kommunalbestyrelsen,
og at det derfor vil skulle være kommunalbestyrelsen, der
træffer beslutning om, at en sådan drøftelse
ikke gennemføres.
For nærmere om kvalitetsrapporter henvises til
lovforslagets § 1, nr. 4, og bemærkningerne hertil.
2.3. Målsætningen om fuld
kompetencedækning
2.3.1. Gældende ret
Efter folkeskolelovens § 40, stk. 7, 1. pkt., skal
kommunalbestyrelsen sikre, at lærerne i kommunens
skolevæsen har undervisningskompetence fra
læreruddannelsen eller tilsvarende faglig kompetence i de
obligatoriske fag, som de underviser i
(kompetencedækning).
Herudover kan kommunalbestyrelsen efter folkeskolelovens §
40, stk. 7, 2. pkt., i helt særlige tilfælde med
godkendelse af børne- og undervisningsministeren beslutte at
fravige kravet om undervisningskompetence i 1. pkt.
Bestemmelsen blev indført med § 1, nr. 79, i lov nr.
1640 af 26. december 2013 og ændret med § 1, nr. 9, i
lov nr. 564 af 7. maj 2019.
Det fremgår af bemærkningerne til ændringen af
bestemmelsen, jf. Folketingstidende 2018-19 (1. samling), A, L 226
som fremsat, side 26 f, at der ved fuld kompetencedækning
forstås, at 95 pct. af undervisningen i fagene varetages af
lærere, som enten har undervisningskompetence (tidligere
linjefag) fra læreruddannelsen i de fag, de underviser i,
eller har opnået en tilsvarende faglig kompetence via deres
efteruddannelse mv. Det fremgår endvidere, at
kompetencedækningskravet omfatter alle fag i grundskolens
fagrække, jf. folkeskolelovens § 5, stk. 2, elevernes
obligatoriske praktiske/musiske valgfag i 7.-8. klasse, jf.
folkeskolelovens § 9, stk. 8, samt 10. klasse.
Kompetencedækningskravet omfatter ikke grundskoleelevernes
andre valgfag efter folkeskolelovens § 9, stk. 1 og 6.
Det fremgår herudover af bemærkningerne til den
oprindelige bestemmelse, jf. Folketingstidende 2013-14,
Tillæg A, L 51 som fremsat, side 58, at fuld
kompetencedækning gælder på kommuneniveau. Det
følger endvidere af forarbejderne til folkeskolelovens
§ 40, stk. 7, 2. pkt., jf. Folketingstidende 2013-14,
Tillæg A, L 51 som fremsat, side 58, at kommunalbestyrelsen i
helt særlige tilfælde med godkendelse af børne-
og undervisningsministeren kan beslutte at fravige kravet om
undervisningskompetence i forhold til en eller flere bestemte af
kommunens folkeskoler. Det er således forudsat i lovens
forarbejder, at kompetencedækningsmålsætningen
også gælder på skoleniveau.
Efter § 3, stk. 5, i lov nr. 564 af 7. maj 2019 skal
kompetencedækning efter folkeskolelovens § 40, stk. 7,
1. pkt., som ændret ved § 1, nr. 9, i lov nr. 564 af 7.
maj 2019 være nået fra og med skoleåret 2025/26.
Kommunerne skal sikre, at kompetencedækningen løbende
øges, så kompetencedækningen er mindst 90 pct. i
2021.
Det følger af folkeskolelovens § 40, stk. 5, 1.
pkt., at kommunalbestyrelsen bortset fra de beføjelser, der
følger af arbejdsgiverkompetencen, og de beslutninger, der
er nævnt i stk. 2, nr. 1-7, samt § 25, stk. 3, §
34, stk. 3, og § 40 a, stk. 3, helt eller delvis kan delegere
sine beføjelser efter denne lov til skolebestyrelserne.
Herudover kan kommunalbestyrelsen efter de almindelige
forvaltningsretlige regler om intern delegation i vidt omfang
delegere sine beføjelser efter folkeskoleloven, bortset fra
de beslutninger, der er nævnt i folkeskolelovens § 40,
stk. 2, nr. 1-7, til den kommunale forvaltning, herunder
skolelederne.
Der er med lov nr. 880 af 12. maj 2021 om velfærdsaftaler
på dagtilbudsområdet og folkeskoleområdet fastsat
regler om at frisætte udvalgte kommuners og tilbuds
varetagelse af dagtilbudsområdet og folkeskoleområdet
med henblik på at udvikle velfærden på
områderne og skabe større handlerum for medarbejderne
og lederne for at øge kvaliteten og nærværet i
velfærden til gavn for borgeren. Reglerne er gældende
frem til den 30. september 2024. Efter lovens § 2, nr. 2, er
Esbjerg og Holbæk Kommuner omfattet på
folkeskoleområdet.
Det følger af lovens § 9, stk. 1, at
kommunalbestyrelsen kan beslutte, at folkeskoleloven helt eller
delvis ikke skal gælde for kommunen eller de folkeskoler i
kommunen, som kommunalbestyrelsen udpeger, jf. dog stk. 2-4.
Skolerne skal dog i alle tilfælde give undervisning inden for
børnehaveklasse og 1.-9. klassetrin, som står
mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen.
Kommunalbestyrelsen kan træffe forskellige beslutninger for
forskellige folkeskoler i kommunen.
Kravet om opfyldelse af
kompetencedækningsmålsætningen er ikke omfattet
af undtagelserne hertil i lovens § 9, stk. 4, hvorfor de to
kommuner kan beslutte af fravige
kompetencedækningsmålsætningen.
2.3.2. Børne- og Undervisningsministeriets
overvejelser
Der er behov for at skabe tid og rum til at fokusere skolernes
indsats på et fagligt løft af eleverne i
skoleåret 2021/22.
Under håndteringen af covid-19 har skolerne skullet
tilbyde nødundervisning og siden marts 2021 haft mulighed
for at give omlagt undervisning, hvor en række krav i
folkeskoleloven har kunnet fraviges, så skolerne kunne
overholde de sundhedsfaglige restriktioner og samtidig i videst
muligt omfang afbøde de afledte virkninger på
elevernes undervisning og skolegang.
Disse muligheder for fravigelser omfatter også adgang til
at fravige målsætningen om fuld
kompetencedækning, jf. § 2, stk. 2, i lov om
midlertidige foranstaltninger, og har bl.a. været brugt med
henblik på at kunne overholde sundhedsfaglige anbefalinger
om, at eleverne undervises af så få lærere som
muligt.
En undersøgelse gennemført af Danmarks
Evalueringsinstitut (EVA) om grundskolers erfaringer med
nødundervisning under Covid-19-pandemien fra foråret
og frem til sommerferien 2020 har vist, at skoledagen i forbindelse
med den gradvise genåbning fra april 2020 blandt andet var
karakteriseret ved et "få-lærere-princip". Det indebar,
at eleverne i højere grad blev undervist af den eller de
samme få lærere i løbet af skoledagen. Det
betød, at der var færre skift mellem forskellige
lærere i løbet af skoledagen end sædvanligt.
41 pct. af lærerne angiver i undersøgelsen, at de i
genåbningsperioden har haft flere sammenhængende timer
med tværfagligt indhold end normalt. Af dem vurderede 73
pct., at det var nemmere at motivere eleverne i undervisningen i
genåbningsperioden. Det ligger over gennemsnittet for alle
lærerbesvarelserne, hvor 52 pct. vurderer, at det var nemmere
at motivere eleverne i undervisningen i
genåbningsperioden.
Samtidig angiver 68 pct. af de lærere, som i
genåbningsperioden havde flere sammenhængende timer i
ét fag ad gangen end normalt, at det var nemmere at skabe
gode relationer til eleverne i undervisningen i
genåbningsperioden. Det ligger over gennemsnittet for alle
lærerbesvarelserne, hvor 57 pct. af lærerne vurderer,
at det var nemmere at skabe gode relationer til eleverne i
undervisningen i genåbningsperioden. Samme tendens gør
sig gældende i lærernes vurdering af muligheden for at
sikre trivsel hos den enkelte elev i undervisningen.
Muligheden for at fravige reglerne om undervisningskompetence
betyder, at den samme lærer kan undervise en klasse i flere
fag. Det medfører færre lærerskift, som kan
understøtte en mere rolig tilbagevenden til skolen, bedre
rammer for fordybelse i undervisningen, styrkelse af
relationsdannelsen mellem elever og lærere, når
eleverne vender tilbage, samt styrkelse af lærernes mulighed
for at motivere eleverne i undervisningen.
2.3.3. Den
foreslåede ordning
Det foreslås, at kommunerne i skoleåret 2021/22 skal
have mulighed for at fravige
kompetencedækningsmålsætningen, så skolerne
kan fortsætte med at prioritere pædagogiske hensyn, fx
"få-lærere-princippet", hvor klasserne i højere
grad kan have de samme lærere i løbet af
skoledagen.
Det vil være kommunalbestyrelsen, der skal træffe
beslutning om at fravige
kompetencedækningsmålsætningen, da
målsætningen som udgangspunkt gælder på
kommuneniveau. Kommunalbestyrelsen vil kunne delegere beslutningen
inden for de sædvanlige rammer herfor.
For nærmere om målsætningen om fuld
kompetencedækning henvises til lovforslagets § 1, nr. 3,
og bemærkningerne hertil.
2.4. Fuld
afkortning af skoleugens længde
2.4.1. Gældende ret
Den samlede årlige undervisningstid i
børnehaveklassen og i 1.-9. klasse - mellem 1.110 og 1.400
timer - er fastsat i folkeskolelovens § 14 b, og det samlede
antal årlige undervisningstimer - mellem 600 og 990 timer -
er fastsat i folkeskolelovens § 16 og bilag 1. Differencen
mellem disse timetal udfyldes af understøttende undervisning
og pauser, som er en del af elevernes samlede årlige
undervisningstid.
Efter folkeskolelovens § 16 a, stk. 1, suppleres
undervisningen i folkeskolens fag, jf. §§ 5, 9 og 11, og
obligatoriske emner, jf. § 7, således af
understøttende undervisning. Den understøttende
undervisning skal anvendes til at understøtte en varieret
skoledag gennem undervisningsforløb og -aktiviteter m.v.,
der har direkte sammenhæng med undervisningen i folkeskolens
fag og obligatoriske emner, eller som sigter på at styrke
elevernes læringsparathed, sociale kompetencer, alsidige
udvikling, motivation og trivsel.
Det fremgår af forarbejderne til folkeskolelovens §
16 a, stk. 1, jf. Folketingstidende 2018-19 (1. samling), A, L 226
som fremsat, side 19, at formålet med den
understøttende undervisning er at fungere som fleksibel
undervisningstid, som skolerne ud fra lokale behov og udfordringer
vil skulle anvende til at skabe variation i hele skoledagen. Det
fremgår endvidere af forarbejderne, side 20, at klassens tid
fortsat vil skulle indgå i den understøttende
undervisning.
Det bemærkes, at der efter praksis skal afsættes ca.
1 time til klassens tid i den ugentlige undervisning.
Det følger af folkeskolelovens § 16 b, stk. 1, at
kommunalbestyrelsen, for så vidt angår den
understøttende undervisning, kan godkende at fravige
reglerne om en mindste varighed af undervisningstiden i
børnehaveklassen og på 1.-3. klassetrin, jf. § 14
b, stk. 1, nr. 1, i op til 1 skoleår med henblik på
yderligere faglig støtte og undervisningsdifferentiering for
en klasse ved hjælp af ekstra personale i klassen. Skolens
leder kan efter indhentet udtalelse fra skolebestyrelsen
ansøge kommunalbestyrelsen herom.
Efter folkeskolelovens § 16 b, stk. 2, kan
kommunalbestyrelsen under samme betingelser som i stk. 1 godkende
at fravige reglerne om en mindste varighed af undervisningstiden
på 4.-9. klassetrin, jf. § 14 b, stk. 1, nr. 2 og 3, for
specialklasser eller specialskoler.
Det fremgår af folkeskolelovens § 16 b, stk. 3, at
kommunalbestyrelsens godkendelse efter stk. 1 og 2 gives klassevis.
Efter folkeskolelovens § 16 b, stk. 4, skal
kommunalbestyrelsen, når bestemmelserne i § 14 b, stk.
1, om en mindste varighed af undervisningstiden fraviges, tilbyde
eleverne plads i skolens skolefritidsordning, jf. § 3, stk. 7,
eller i et andet relevant fritidstilbud i de timer, som fravigelsen
vedrører, uden særskilt betaling fra
forældrene.
Det følger endvidere af folkeskolelovens § 16 d,
stk. 1, at kommunalbestyrelsen, for så vidt angår den
understøttende undervisning, kan godkende at fravige
reglerne om en mindste varighed af undervisningstiden på
4.-9. klassetrin, jf. § 14 b, stk. 1, nr. 2 og 3, med henblik
på tilrettelæggelse af andre aktiviteter, der
udløser et tilsvarende personaleforbrug i undervisningen.
Undervisningstiden kan afkortes med op til 2 ugentlige
undervisningstimer. Skolens leder kan efter indhentet udtalelse fra
skolebestyrelsen ansøge kommunalbestyrelsen herom. § 16
b, stk. 4, finder tilsvarende anvendelse.
Efter folkeskolelovens § 16 d, stk. 2, kan
kommunalbestyrelsen, for så vidt angår den
understøttende undervisning, godkende at fravige reglerne om
en mindste varighed af undervisningstiden på 7. eller 8.
klassetrin, jf. § 14 b, stk. 1, nr. 3, med henblik på at
give tid til konfirmationsforberedelse på det
pågældende klassetrin, jf. § 53. Skolens leder kan
efter indhentet udtalelse fra skolebestyrelsen ansøge
kommunalbestyrelsen herom. Undervisningstiden kan afkortes med op
til 60 undervisningstimer årligt, dog således at der
på 8. klassetrin skal være minimum 90 timer
årligt til den understøttende undervisning. Skolen
skal stille et frivilligt undervisningstilbud til rådighed
for de elever, der ikke deltager i konfirmationsforberedelse.
Det følger af folkeskolelovens § 40, stk. 5, 1.
pkt., at kommunalbestyrelsen bortset fra de beføjelser, der
følger af arbejdsgiverkompetencen, og de beslutninger, der
er nævnt i stk. 2, nr. 1-7, samt § 25, stk. 3, §
34, stk. 3, og § 40 a, stk. 3, helt eller delvis kan delegere
sine beføjelser efter denne lov til skolebestyrelserne.
Herudover kan kommunalbestyrelsen efter de almindelige
forvaltningsretlige regler om intern delegation i vidt omfang
delegere sine beføjelser efter folkeskoleloven, bortset fra
de beslutninger, der er nævnt i folkeskolelovens § 40,
stk. 2, nr. 1-7, til den kommunale forvaltning, herunder
skolelederne.
Der er med lov nr. 880 af 12. maj 2021 om velfærdsaftaler
på dagtilbudsområdet og folkeskoleområdet fastsat
regler om at frisætte udvalgte kommuners og tilbuds
varetagelse af dagtilbudsområdet og folkeskoleområdet
med henblik på at udvikle velfærden på
områderne og skabe større handlerum for medarbejderne
og lederne for at øge kvaliteten og nærværet i
velfærden til gavn for borgeren. Reglerne er gældende
frem til den 30. september 2024. Efter lovens § 2, nr. 2, er
Esbjerg og Holbæk Kommuner omfattet på
folkeskoleområdet.
Det følger af lovens § 9, stk. 1, at
kommunalbestyrelsen kan beslutte, at folkeskoleloven helt eller
delvis ikke skal gælde for kommunen eller de folkeskoler i
kommunen, som kommunalbestyrelsen udpeger, jf. dog stk. 2-4.
Skolerne skal dog i alle tilfælde give undervisning inden for
børnehaveklasse og 1.-9. klassetrin, som står
mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen.
Kommunalbestyrelsen kan træffe forskellige beslutninger for
forskellige folkeskoler i kommunen.
Reglerne om skoleugens længde er ikke omfattet af
undtagelserne hertil i lovens § 9, stk. 4, hvorfor de to
kommuner kan beslutte at fravige reglerne herom.
2.4.2. Børne- og Undervisningsministeriets
overvejelser
Der er behov for at skabe tid og rum til at fokusere skolernes
indsats på et fagligt løft af eleverne i
skoleåret 2021/22.
Under håndteringen af covid-19 har skolerne skullet
tilbyde nødundervisning og siden marts 2021 haft mulighed
for at give omlagt undervisning, hvor en række krav i
folkeskoleloven har kunnet fraviges, så skolerne kunne
overholde de sundhedsfaglige restriktioner og samtidig i videst
muligt omfang afbøde de afledte virkninger på
elevernes undervisning og skolegang.
Disse muligheder for fravigelser omfatter også adgang til
at fravige reglerne om undervisningstidens samlede varighed, jf.
§ 2, stk. 2, i lov om midlertidige foranstaltninger.
En undersøgelse gennemført af Danmarks
Evalueringsinstitut (EVA) om grundskolers erfaringer med
nødundervisning under Covid-19-pandemien fra foråret
og frem til sommerferien 2020 har undersøgt skolernes
erfaringer med blandet andet tolærerordninger og holddeling i
forbindelse med den gradvise genåbning af skolerne fra april
2020.
I undersøgelsen svarer 63 pct. af de lærere, som
underviste sammen med en kollega i genåbningsperioden, at det
var nemmere at motivere eleverne i undervisningen i
genåbningsperioden. Til sammenligning svarede kun 48 pct. af
de lærere, der ikke havde undervist sammen med en kollega i
genåbningsperioden, at det var nemmere at motivere eleverne i
undervisningen i genåbningsperioden.
Samtidig svarede 60 pct. af de lærere, som underviste
sammen med en kollega i genåbningsperioden, at det var
nemmere at skabe et godt klassefællesskab i undervisningen i
genåbningsperioden. Til sammenligning svarede kun 46 pct. af
de lærere, der ikke havde undervist samen med en kollega i
genåbningsperioden, at det var nemmere at skabe et godt
klassefællesskab i undervisningen i
genåbningsperioden.
Hvad angår holddannelse svarede 67,5 pct. af skolelederne,
at de i hele eller dele af genåbningsperioden havde benyttet
sig af holddannelse for alle eller størstedelen af
klasserne. Undersøgelsens kvalitative data peger på,
at der særligt for 0.-5. klasserne, som vendte fysisk tilbage
til skolen fra april 2020, var positive erfaringer med holddeling.
Lærerne peger blandt andet på, at holddelingen af
eleverne i 0.-5. klasse betød at det var nemmere at have
overblik over alle elever, hvilket gav lærerne en mere rolig
undervisning, hvor de kunne tage sig tid til elevernes forskellige
udfordringer og understøtte dem på forskellige
niveauer.
2.4.3. Den
foreslåede ordning
Det foreslås, at kommunerne i skoleåret 2021/22 skal
have mulighed for at afkorte skoleugens længde med al tiden
til understøttende undervisning, så det bliver muligt
for skolerne at prioritere andre aktiviteter, der udløser et
tilsvarende personaleforbrug i undervisningen, hvis skolen
vurderer, at det er den rigtige løsning for at sikre
klassens faglige udvikling. Det kunne fx være til
tolærer- og andre tovoksenordninger, flere fagtimer,
holddeling eller turboforløb i udvalgte fag. Det betyder, at
skolen vil skulle finde tid til de aktiviteter, der normalt
indgår i klassens tid, i den fagopdelte undervisning.
Derudover vil der - ligesom ved andre beslutninger om afkortning
af skoleugens længde - skulle tilbydes eleverne plads i
skolens skolefritidsordning eller i et andet relevant fritidstilbud
i de timer, som fravigelsen af den samlede undervisningstid
vedrører, uden særskilt betaling fra
forældrene.
Konverteringen af understøttende undervisning vil
forudsætte, at de frigivne personaleressourcer bliver
på skolen og bruges i undervisningen. De frigivne ressourcer
vil således ikke kunne overføres til et eventuelt
fritidstilbud, som eleverne måtte være indskrevet i, og
medgå til finansiering af den øgede
åbningstid.
Det vil være kommunalbestyrelsen, der træffer
beslutning om at afkorte skoleugens længde efter
ansøgning fra skolens leder, som forinden har indhentet en
udtalelse fra skolebestyrelsen. Kommunalbestyrelsen vil i denne
forbindelse samtidig skulle tage stilling til finansieringen af den
øgede åbningstid i elevernes fritidstilbud.
Kommunalbestyrelsen vil kunne delegere beslutningen inden for de
sædvanlige rammer herfor.
For nærmere om fuld afkortning af skoleugens længde
henvises til lovforslagets § 1, nr. 2, og bemærkningerne
hertil.
2.5. Lovens
gyldighedsperiode m.v.
Formålet med lovforslaget er at give kommuner og skoler
nogle af de frihedsgrader, de har haft efter lov om midlertidige
foranstaltninger, i en overgangsperiode, for at understøtte
og give plads til at tage hånd om de faglige og
trivselsmæssige problemer hos eleverne i forlængelse af
de lange perioder med nødundervisning i perioden fra den 11.
marts 2020.
Lov om midlertidige foranstaltninger ophæves den 16.
november 2021, jf. lovens § 12, stk. 3 og 4, og
bekendtgørelse nr. 1303 af 16. juni 2021 om udskydelse af
ophævelse af lov om midlertidige foranstaltninger på
børne- og undervisningsområdet og
folkehøjskoleområdet og for den frie folkeoplysende
virksomhed til forebyggelse og afhjælpning i forbindelse med
covid-19. Samtidig bortfalder de regler om omlagt undervisning, jf.
bekendtgørelse nr. 1350 af 22. juni 2021 om håndtering
af faglige udfordringer hos elever i folkeskolen i forbindelse med
foranstaltninger mod covid-19 i skoleåret 2021/22, som har
givet kommuner og skoler de samme frihedsgrader som foreslået
i lovforslagets § 1 i perioden fra 1. august 2021 til
ophævelsen af loven.
Det foreslås derfor, at loven vil skulle træde i
kraft den 16. november 2021.
De øgede frihedsgrader gives alene midlertidigt med
henblik på at løfte de ekstraordinære faglige og
trivselsmæssige problemer, som håndteringen af covid-19
har skabt hos eleverne.
Det foreslås derfor, at reglerne alene skal gælde
for skoleåret 2021/22, og at der indsættes en
solnedgangsklausul, hvorefter lovændringen ophæves den
1. august 2022. Forslaget vil indebære, at de ændringer
af folkeskoleloven, der gennemføres med lovforslagets §
1, automatisk ophæves, medmindre Folketinget vurderer, at de
foreslåede bestemmelser skal opretholdes, og inden da
vedtager dette ved lov.
Herved understreges det, at loven alene vil finde anvendelse i
skoleåret 2021/22.
Ophævelsen af de foreslåede ændringer vil
betyde, at retstilstanden forud for lovændringen
genindtræder. Der er således politisk enighed om, at
skolerne hurtigst muligt skal tilbage til hverdagen igen.
For nærmere om ikrafttræden og ophævelse
henvises til lovforslagets § 2, stk. 1 og 2, og
bemærkningerne hertil.
Det foreslås endvidere, at der etableres en
overgangsordning, således at de beslutninger, der er truffet
efter bestemmelser udstedt med hjemmel i lov om midlertidige
foranstaltninger, jf. bekendtgørelse nr. 1350 af 22. juni
2021 om håndtering af faglige udfordringer hos elever i
folkeskolen i forbindelse med foranstaltninger mod covid-19 i
skoleåret 2021/22, og som derfor kun er hjemlet frem til den
16. november 2021, forbliver i kraft i den foreslåede lovs
gyldighedsperiode, dvs. resten af skoleåret 2021/22. Dermed
vil det ikke blive nødvendigt for kommuner og skoler at
træffe beslutning på ny frem mod den 16. november 2021.
Det er især relevant i de tilfælde, hvor der stilles
særlige krav til proceduren, der skal følges, dvs.
forslagets § 1, nr. 2 og 4.
For nærmere om overgangsordningen henvises til
lovforslagets § 3, stk. 1-4, og bemærkningerne
hertil.
Det bemærkes, at de foreslåede bestemmelser i
lovforslagets § 1 ikke vil være relevante for Esbjerg og
Holbæk Kommuner, der allerede har de pågældende
frihedsgrader i medfør af lov nr. 880 af 12. maj 2021 om
velfærdsaftaler på dagtilbudsområdet og
folkeskoleområdet.
3. Konsekvenser for opfyldelsen af FN's
verdensmål
Lovforslagets yderligere muligheder for at sikre det faglige
niveau for elever, hvis undervisning har været negativt
påvirket af håndteringen af covid-19, vurderes at
understøtte delmål 4.1, hvorefter det inden 2030 skal
sikres, at alle piger og drenge gennemfører gratis,
inkluderende grundskoleundervisning og ungdomsuddannelse i
høj kvalitet, der fører til relevante og effektive
læringsresultater.
4. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ikke økonomiske konsekvenser for det
offentlige.
Det bemærkes, at kommunerne selv vil skulle tilvejebringe
den nødvendige finansiering, hvis der træffes
beslutning om at afkorte skoleugens længde efter
lovforslagets § 1, nr. 2, og der derved opstår et
øget pasningsbehov. Kommunerne vil på tilsvarende vis
selv skulle finansiere eventuelle øvrige omkostninger
forbundet med anvendelsen af de muligheder, som lovforslaget vil
medføre, ligesom kommunerne inden for rammerne af de
foreslåede bestemmelser vil kunne disponere over de
ressourcer, der frigøres ved brug af de muligheder, som
lovforslaget vil give.
Lovforslaget opfylder betingelserne for digitaliseringsklar
lovgivning. For lovforslaget er særligt princip nr. 1 (enkle
og klare regler) relevant.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ikke økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke klimamæssige konsekvenser.
8. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljø- og naturmæssige
konsekvenser.
9. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 23. juni 2021
til den 24. august 2021 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatsamfundet, Akademikerne, Ankestyrelsen, B-SOSU,
Børne- og Kulturchefforeningen, Børne- og
Ungdomspædagogernes Landsforbund (BUPL),
Børnerådet, Børnesagens Fællesråd,
CEPOS, CEVEA, Danmarks Evalueringsinstitut, Danmarks
Idrætsforbund, Danmarks Lærerforening, Danmarks Private
Skoler - grundskoler og gymnasier, Dansk Arbejdsgiverforening,
Dansk Blindesamfund, Dansk Center for Undervisningsmiljø,
Dansk Erhverv, Dansk Flygtningehjælp, Dansk Friskoleforening,
Dansk Industri, Dansk Metal, Dansk Psykolog Forening, Dansk
Skoleidræt, Dansk Socialrådgiverforening, Danske
Advokater, Danske Døves Landsforbund, Danske Erhvervsskoler-
og Gymnasier - Bestyrelserne, Danske Erhvervsskoler- og Gymnasier -
Lederne, Danske Gymnasier, Danske Gymnasieelevers Sammenslutning,
Danske Gymnastik- og Idrætsforeninger, Danske
Handicaporganisationer, Danske HF og VUC - Bestyrelserne, Danske HF
og VUC - Lederne, Danske Musik- og Kulturskoler, Danske
Professionshøjskoler, Danske Regioner, Danske Skoleelever,
Danske SOSU-skoler - Bestyrelserne, Danske SOSU-skoler, Danske
Undervisningsorganisationers Samråd, Datatilsynet, De Private
Sociale Tilbud (LOS), Det Centrale Handicapråd, Deutscher
Schul- und Sprachverein für Nordschleswig,
Efterskoleforeningen, Erhvervsskolelederne, Erhvervsskolernes
ElevOrganisation, Erhvervsstyrelsen - Team Effektiv Regulering, Fag
og Arbejde, Fagbevægelsens Hovedorganisation, Foreningen af
Danske Døgninstitutioner, Foreningen af Frie Fagskoler,
Foreningen af Kristne Friskoler, Foreningen af Socialchefer i
Danmark, Foreningen af Tekniske og Administrative
Tjenestemænd (TAT), Foreningen for Forældre til Elever
i Fri- og Privatskoler, Foreningsfællesskabet Ligeværd,
Forsikring og Pension, Frie Skolers Lærerforening,
Friskolerne, Institut for Menneskerettigheder, Justitia,
Klagenævnet for Specialundervisning, KL, KRAKA,
Landsforeningen af 10. klasseskoler i Danmark, Landsforeningen af
Ungdomsskoleledere (LU), Landssammenslutningen af
Handelsskoleelever, Landssamråd for PPR-chefer, OpenDenmark,
Private Gymnasier og Studenterkurser, Red Barnet, Rigsrevisionen,
Rådet for Børns Læring, Rådet for de
Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser, Rådet for
Etniske Minoriteter, Rådet for Socialt Udsatte, Rådet
for Voksen og Efteruddannelse (VEU-Rådet),
Skolelederforeningen, Skole og Forældre,
Socialpædagogernes Landsforbund, Styrelsen for Arbejdsmarked
og Rekruttering, Team Danmark, Uddannelsesforbundet,
Uddannelseslederne, Ungdommens Uddannelsesvejledning,
Ungdomsringen, Ungdomsskoleforeningen, VUC Bestyrelsesforeningen og
Økonomistyrelsen.
11. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ja, det bliver muligt for folkeskoler og
kommuner at undlade at udarbejde elevplaner og
kvalitetsrapporter. | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/ Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej x |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Efter folkeskolelovens § 13 b skal elever fra
børnehaveklassen til 9. klasse have en elevplan, som bl.a.
skal indeholde individuelle mål og status for elevens
læring i bestemte fag og på bestemte klassetrin. For en
nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt.
2.1.1. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Det foreslås, at der i folkeskolelovens § 13 b, stk. 1, der etablerer pligten
til at udarbejde elevplaner, indsættes et nyt 3. pkt.,
hvorefter skolens leder kan beslutte, at der ikke skal udarbejdes
elevplan for hver elev fra børnehaveklassen til og med 9.
klassetrin i skoleåret 2021/22.
Forslaget vil indebære, at skolens leder kan beslutte, at
der ikke skal udarbejde elevplaner for eleverne i
børnehaveklassen og 1.-9. klasse efter folkeskolelovens
§ 13 b.
Det er dog forventningen, at skolerne fortsat løbende vil
skulle forholde sig til elevernes faglige udvikling og trivsel.
Denne systematiske vurdering er om muligt endnu vigtigere nu
grundet det seneste års nedlukninger og perioder med
nødundervisning. Skolerne vil derfor fortsat være
omfattet af kravene til den løbende evaluering i
folkeskolelovens § 13, stk. 2.
Det bemærkes, at beslutningskompetencen foreslås
tillagt skolens leder. Dette er begrundet i beslutningens
tætte sammenhæng til undervisningens
tilrettelæggelse og den pædagogiske ledelse af skolen.
Efter folkeskolelovens § 45, stk. 1, er skolens leder bl.a.
ansvarlig for skolens virksomhed over for skolebestyrelsen og
kommunalbestyrelsen. Kommunalbestyrelsen fastsætter mål
og rammer for folkeskolen, jf. folkeskolelovens § 40, stk. 2,
og skolebestyrelsen fastsætter principper for skolens
virksomhed, jf. folkeskolelovens § 44, stk. 2.
Kommunalbestyrelsen og skolebestyrelsen vil således
herigennem kunne få indflydelse på skolelederens
beslutning.
Det bemærkes, at den foreslåede bestemmelse i §
13 b, stk. 1, 3. pkt., foreslås ophævet med udgangen af
skoleåret 2021/22, jf. lovforslagets § 2, stk. 2, og
bemærkningerne hertil.
Det bemærkes endvidere, at der til den foreslåede
bestemmelse i § 13 b, stk. 1, 3. pkt., foreslås en
overgangsordning, således at skolelederens beslutning for
perioden fra 1. august til 15. november 2021 efter bestemmelser
fastsat med hjemmel i lov om midlertidige foranstaltninger, kan
træde i stedet for en beslutning efter den foreslåede
bestemmelse, jf. lovforslagets § 3, stk. 1, og
bemærkningerne hertil.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1. i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Efter folkeskolelovens § 16 b og § 16 d kan
kommunalbestyrelsen, for så vidt angår den
understøttende undervisning, godkende at fravige reglerne om
en mindste varighed af undervisningstiden. Beslutningen
træffes efter ansøgning fra skolens leder, som
forinden har indhentet udtalelse fra skolebestyrelsen. For en
nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt.
2.4.1. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Det foreslås, at der indsættes en ny bestemmelse om
afkortning af skoleugens længde i folkeskolelovens § 16 e, stk. 1, hvorefter
kommunalbestyrelsen, for så vidt angår den
understøttende undervisning, kan godkende at fravige
reglerne om en mindste varighed af undervisningstiden på alle
klassetrin i skoleåret 2021/22, jf. § 14 b, stk. 1, og
§ 16 a, med henblik på tilrettelæggelse af andre
aktiviteter, der udløser et tilsvarende personaleforbrug i
undervisningen, hvis skolens leder vurderer, at det er den rigtige
løsning for at sikre klassens faglige udvikling. Skolens
leder kan efter indhentet udtalelse fra skolebestyrelsen
ansøge kommunalbestyrelsen herom.
Forslaget vil indebære, at kommunalbestyrelsen kan
beslutte af afkorte skoleugens længde ved at reducere tiden
til den understøttende undervisning i en, flere eller alle
klasser på en, flere eller alle skoler i kommunens
skolevæsen. Bestemmelsen vil således omfatte alle
skoler og klasser inden for folkeskolen, herunder specialskoler,
specialklasser og interne skoler på behandlingshjem m.v.
Det foreslåede vil give mulighed for at afkorte al tiden
til den understøttende undervisning, herunder den tid, der
normalt skal afsættes til klassens tid. Skolerne vil dog
fortsat skulle leve op til kravene i folkeskolelovens § 18,
stk. 5, 1. pkt., hvorefter det undervisende personale, der er
tilknyttet klassen, samarbejder med eleverne om løsning af
særlige opgaver i forhold til klassen. Skolerne vil endvidere
fortsat skulle prioritere tid til at styrke de aspekter af
elevernes alsidige udvikling og dannelse, der relaterer sig til
klassens og skolens fællesskaber, samt forudsætninger
for at indgå i klassens og skolens fællesskaber,
herunder aktiviteter i forbindelse med klassens interne relationer,
trivsel, elevrådsarbejde m.v., som normalt indgår i
klassens tid.
Det vil være en betingelse for afkortning af skoleugens
længde, at de frigivne ressourcer bruges til at
tilrettelægge andre aktiviteter, der udløser et
tilsvarende personaleforbrug i undervisningen. Det kunne fx
være til tolærer- og andre tovoksenordninger, flere
fagtimer, holddeling eller turboforløb i udvalgte fag.
Det vil endvidere være en betingelse for afkortning af
skoleugens længde, at skolens leder vurderer, at det er den
rigtige løsning for at sikre klassens faglige udvikling.
Den foreslåede bestemmelse i folkeskolelovens § 16 e
supplerer de gældende bestemmelser i folkeskolelovens §
16 b og § 16 d. Det vil derfor være op til
kommunalbestyrelsen at vælge, hvilken hjemmel til afkortning
af skoleugens længde, der ønskes benyttet.
Det vil være skolelederen, der vil skulle ansøge
kommunalbestyrelsen om godkendelsen til at fravige en mindste
varighed af undervisningstiden. Det bemærkes i denne
forbindelse, at der ligesom for afkortning af skoleugens
længde i folkeskolelovens § 16 b og § 16 d vil
blive stillet krav om, at skolelederen indhenter en udtalelse fra
skolebestyrelsen forud for ansøgning til
kommunalbestyrelsen.
Det bemærkes, at beslutningskompetencen foreslås
tillagt kommunalbestyrelsen. Det skyldes, at beslutningen vil
få betydning for ressourceforbruget i elevernes
fritidstilbud, hvorfor det er nødvendigt at sikre
bevillinger hertil, jf. forslaget til § 16 e, stk. 3, og
bemærkningerne hertil nedenfor. Kommunalbestyrelsen
træffer efter folkeskolelovens § 40, stk. 2, nr. 1,
beslutning om bevillinger til skolevæsenet og
økonomiske rammer for de enkelte skoler på et
møde, hvorfor denne beslutning ikke kan delegeres. Herudover
træffer kommunalbestyrelsen efter folkeskolelovens § 40,
stk. 2, nr. 5, beslutning om bl.a. elevernes undervisningstimetal
og skoledagens længde på et møde, hvorfor denne
beslutning heller ikke kan delegeres. Det fremgår af
bemærkningerne til en ændring af bestemmelsen, jf.
Folketingstidende 2002-03, tillæg A, side 2964, at det blev
forudsat, at disse rammer indeholder et råderum for
skolebestyrelsen til at fastsætte principper om skoleugens
længde.
Da der således ikke stilles krav om, at
kommunalbestyrelsen skal træffe den konkrete beslutning om
afkortning af skoleugens længde for hver enkelt klasse eller
årgang på et møde - forudsat at de
fornødne bevillinger er givet og kommunalbestyrelsen har
truffet beslutning om rammerne for skoleugens længde, som
beskrevet oven for - vil kommunalbestyrelsen kunne delegere
beslutningskompetencen herom, herunder til skolebestyrelsen eller
skolelederen på den enkelte skole.
Det foreslås endvidere, at der indsættes en ny
bestemmelse i folkeskolelovens § 16 e,
stk. 2, om, at kommunalbestyrelsens godkendelse efter stk. 1
gives årgangs- eller klassevis.
Det foreslåede vil indebære, at kommunalbestyrelsen
vil skulle foretage en konkret og individuel vurdering af den
enkelte årgangs eller klasses behov for at nedskalere
undervisningstiden med henblik på at sikre klassens faglige
udvikling.
Hvis kommunalbestyrelsen benytter muligheden for at fravige
reglerne om undervisningstiden, vil det medføre en kortere
skoleuge. Det foreslås derfor, at der indsættes en ny
bestemmelse i folkeskolelovens § 16 e,
stk. 3, om, at hvis bestemmelserne i § 14 b, stk. 1, om
en mindste varighed af undervisningstiden, fraviges, skal
kommunalbestyrelsen tilbyde eleverne plads i skolens
skolefritidsordning, jf. § 3, stk. 7, eller i et andet
relevant fritidstilbud i de timer, som fravigelsen vedrører,
uden særskilt betaling fra forældrene.
Forslaget vil indebære, at forældrene ikke må
afkræves betaling for de timer i skolefritidsordningen eller
fritidstilbuddet, som skyldes en fravigelse af den fastsatte
undervisningstid, jf. folkeskolelovens § 14 b, stk. 1, nr.
1-3.
Det bemærkes i denne forbindelse, at folkeskoleloven ikke
stiller krav om, at alle skoler skal have en skolefritidsordning.
Det fremgår af lovens § 36, stk. 7, at hvis der er
etableret en skolefritidsordning ved den skole, hvor barnet er
optaget, har forældre krav på, at deres barn optages i
skolefritidsordningen under forudsætning af, at der er plads
i denne.
Hvis skolen ikke har en skolefritidsordning, eller hvis der ikke
er plads i denne, vil eleverne skulle tilbydes plads i et andet
relevant alderssvarende fritidstilbud i overensstemmelse med
kommunalbestyrelsens forsyningsforpligtelse i dagtilbudslovens
§ 4, stk. 1, hvorefter kommunalbestyrelsen skal sørge
for det nødvendige antal pladser i dag-, fritids- og
klubtilbud samt andre socialpædagogiske fritidstilbud. Uanset
hvilket fritidstilbud der tilbydes, vil det være
kommunalbestyrelsens ansvar, at forældrene ikke
afkræves betaling for de timer, der ellers ville være
omfattet af den længere skoleuge. Det gælder, uanset
hvilket lovgrundlag det enkelte fritidstilbud måtte
være etableret efter.
Det bemærkes, at bestemmelsen alene udelukker
opkrævning af særskilt betaling fra forældrene
for den ekstra tid, hvori deres barn måtte have behov for
yderligere pasning i det fritidstilbud, de benytter, fordi
skoleugen afkortes. Bestemmelsen vil alene vedrøre elever,
der i forvejen deltager i fritidstilbuddet.
Det bemærkes, at den foreslåede bestemmelse i §
16 e foreslås ophævet med udgangen af skoleåret
2021/22, jf. lovforslagets § 2, stk. 2, og
bemærkningerne hertil.
Det bemærkes endvidere, at der til den foreslåede
bestemmelse i § 16 e foreslås en overgangsordning,
således at kommunalbestyrelsens beslutning for perioden fra
1. august til 15. november 2021 efter bestemmelser fastsat med
hjemmel i lov om midlertidige foranstaltninger, kan træde i
stedet for en beslutning efter den foreslåede bestemmelse,
jf. lovforslagets § 3, stk. 2, og bemærkningerne
hertil.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.4. i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Efter folkeskolelovens § 40, stk. 7, skal
kommunalbestyrelsen sikre fuld kompetencedækning i kommunens
skolevæsen. For en nærmere beskrivelse af
gældende ret henvises til pkt. 2.3.1. i de almindelige
bemærkninger til lovforslaget.
Det foreslås, at der i folkeskolelovens § 40, stk. 7, der etablerer pligten til
at sikre fuld kompetencedækning, indsættes et nyt 3.
pkt., hvorefter kommunalbestyrelsen endvidere kan beslutte at
fravige kravet om undervisningskompetence i 1. pkt. i
skoleåret 2021/22.
Det foreslåede indebærer, at kommunalbestyrelsen kan
beslutte at undlade at opfylde målsætningen om fuld
kompetencedækning, således at mindre end 95 pct. af
undervisningen i fagene varetages af lærere, som enten har
undervisningskompetence (tidligere linjefag) fra
læreruddannelsen i de fag, de underviser i, eller har
opnået en tilsvarende faglig kompetence via deres
efteruddannelse mv.
Kommunalbestyrelsen vil både kunne beslutte at fravige
kompetencedækningsmålsætningen for enkelte skoler
eller for kommunens skolevæsen under ét. Dermed vil
det blive muligt for skolerne at fortsætte med at prioritere
pædagogiske hensyn, fx "få-lærer-princippet",
så klasserne i højere grad kan have de samme
lærere i løbet af skoledagen.
Det bemærkes, at beslutningskompetencen foreslås
tillagt kommunalbestyrelsen. Det skyldes, at
målsætningen om fuld kompetencedækning som
udgangspunkt påhviler kommunalbestyrelsen, jf.
folkeskolelovens § 40, stk. 7, 1. pkt. Kommunalbestyrelsens
kompetence vil ikke kunne delegeres til skolebestyrelsen på
den enkelte skole, da spørgsmål om det undervisende
personales kvalifikationer er omfattet af de beføjelser, der
følger af arbejdsgiverkompetencen, jf. folkeskolelovens
§ 40, stk. 5. Da der ikke stilles krav om, at
kommunalbestyrelsen skal træffe beslutningen på et
møde, vil kommunalbestyrelsen derimod kunne delegere
beslutningskompetencen til den kommunale forvaltning, herunder til
skolelederen på den enkelte skole.
Det bemærkes, at den foreslåede bestemmelse i §
40, stk. 7, 3. pkt., foreslås ophævet med udgangen af
skoleåret 2021/22, jf. lovforslagets § 2, stk. 2, og
bemærkningerne hertil.
Det bemærkes endvidere, at der til den foreslåede
bestemmelse i § 40, stk. 7, 3. pkt., foreslås en
overgangsordning, således at kommunalbestyrelsens beslutning
for perioden fra 1. august til 15. november 2021 efter bestemmelser
fastsat med hjemmel i lov om midlertidige foranstaltninger, kan
træde i stedet for en beslutning efter den foreslåede
bestemmelse, jf. lovforslagets § 3, stk. 3, og
bemærkningerne hertil.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3. i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 4
Efter folkeskolelovens § 40 a skal kommunalbestyrelsen
udarbejde en kvalitetsrapport hvert andet år. For en
nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt.
2.2.1. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Det foreslås, at der i folkeskolelovens § 40 a, stk. 1, der etablerer pligten
til at udarbejde kvalitetsrapporter hvert andet år,
indsættes et nyt 2. pkt., hvorefter kommunalbestyrelsen dog
på et møde kan beslutte, at der ikke udarbejdes
kvalitetsrapport i skoleåret 2021/22.
Det foreslåede indebærer, at kommunalbestyrelsen vil
kunne beslutte, at der ikke udarbejdes kvalitetsrapport for
kommunens skolevæsen i skoleåret 2021/22.
Det bemærkes, at beslutningskompetencen foreslås
tillagt kommunalbestyrelsen på et møde. Det skyldes,
at kommunalbestyrelsen efter folkeskolelovens § 40 a, stk. 3,
skal drøfte kvalitetsrapporten på et møde i
kommunalbestyrelsen. Da drøftelsen således ikke kan
delegeres, vil beslutningen om at undlade at gennemføre
drøftelsen tilsvarende skulle træffes af
kommunalbestyrelsen på et møde.
Det bemærkes, at den foreslåede bestemmelse i §
40 a, stk. 1, 2. pkt., foreslås ophævet med udgangen af
skoleåret 2021/22, jf. lovforslagets § 2, stk. 2, og
bemærkningerne hertil.
Det bemærkes endvidere, at der til den foreslåede
bestemmelse i § 40 a, stk. 1, 2. pkt., foreslås en
overgangsordning, således at kommunalbestyrelsens beslutning
for perioden fra 1. august til 15. november 2021 efter bestemmelser
fastsat med hjemmel i lov om midlertidige foranstaltninger, kan
træde i stedet for en beslutning efter den foreslåede
bestemmelse, jf. lovforslagets § 3, stk. 4, og
bemærkningerne hertil.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2. i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
2
Det foreslås i stk. 1, at
loven skal træde i kraft den 16. november 2021.
Det foreslåede ikrafttrædelsestidspunkt vil
indebære, at lovforslaget træder i kraft samtidig med,
at lovbekendtgørelse nr. 1374 af 23. juni 2021 om
midlertidige foranstaltninger på børne- og
undervisningsområdet og folkehøjskoleområdet og
for den frie folkeoplysende virksomhed til forebyggelse og
afhjælpning i forbindelse med covid-19 ophæves.
Der har således i perioden fra den 1. august 2021 til og
med 15. november 2021 været udstedt regler med hjemmel i
§ 2, stk. 2, 2. pkt., i lov om midlertidige foranstaltninger
vedrørende omlagt undervisning, der giver kommuner og skoler
de samme muligheder, som foreslås for resten af
skoleåret med lovforslagets § 1.
De pågældende regler fremgår af
bekendtgørelse nr. 1350 af 22. juni 2021 om håndtering
af faglige udfordringer hos elever i folkeskolen i forbindelse med
foranstaltninger mod covid-19 i skoleåret 2021/22.
Det foreslås i stk. 2, at
folkeskolelovens § 13 b, stk. 1, 3. pkt., som affattet ved
lovens § 1, nr. 1, folkeskolelovens § 16 e som affattet
ved lovens § 1, nr. 2, folkeskolelovens § 40, stk. 7, 3.
pkt., som affattet ved lovens § 1, nr. 3, og folkeskolelovens
§ 40 a, stk. 1, 2. pkt., som affattet ved lovens § 1, nr.
4, ophæves den 1. august 2022.
Det foreslåede vil indebære, at de ændringer
af folkeskoleloven, der gennemføres med lovforslagets §
1, automatisk ophæves, medmindre Folketinget vurderer, at de
foreslåede bestemmelser skal opretholdes, og inden da
vedtager dette ved lov. Herved understreges det, at loven alene vil
finde anvendelse i skoleåret 2021/22.
Ophævelsen af de foreslåede ændringer vil
således indebære, at retstilstanden forud for
lovændringen genindtræder fra og med skoleåret
2022/23. Det betyder, at alle kommuner og skoler vil skulle
udarbejde elevplaner og kvalitetsrapporter, at kommunerne vil
skulle sikre opfyldelse af
kompetencedækningsmålsætningen, og at skoleugens
længde alene vil kunne afkortes i overensstemmelse med
bestemmelserne i folkeskolelovens § 16 b og § 16 d.
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland. Det bemærkes, at den gældende
folkeskolelov, jf. dennes § 61, ikke gælder for
Færøerne og Grønland. Loven kan heller ikke
sættes i kraft ved kgl. anordning.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.5. i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
3
Det foreslås i stk. 1, at
skolens leders beslutninger truffet efter § 2 i
bekendtgørelse om håndtering af faglige udfordringer
hos elever i folkeskolen i forbindelse med foranstaltninger mod
covid-19 i skoleåret 2021/22 forbliver i kraft som
beslutninger efter § 13 b, stk. 1, 3. pkt., i lov om
folkeskolen som affattet ved denne lovs § 1, nr. 1, medmindre
andet fremgår af beslutningen.
Det foreslåede vil indebære, at en skoleleder, der
under ansvar over for kommunalbestyrelsen har truffet beslutning
om, at skolen ikke skal udarbejde elevplan for hver elev fra
børnehaveklassen til og med 9. klassetrin, jf.
folkeskolelovens § 13 b, og har informeret kommunalbestyrelsen
herom, jf. bekendtgørelsens § 2, ikke skal træffe
en ny beslutning om, at skolen ikke skal udarbejde elevplan for
hver elev fra børnehaveklassen til og med 9. klassetrin, for
at denne beslutning kan gælde for hele skoleåret
2021/22.
Dermed vil skolelederens beslutning for perioden fra 1. august
til 15. november 2021 efter bestemmelser fastsat med hjemmel i lov
om midlertidige foranstaltninger, kunne træde i stedet for en
beslutning efter den foreslåede bestemmelse i
folkeskolelovens § 13 b, stk. 1, 3. pkt.
Den enkelte skoleleder vil kunne afgrænse sin beslutning i
tid, således at denne alene er gældende for en periode
frem til den 16. november 2021, og dermed ikke bliver omfattet af
den foreslåede overgangsordning. En kommunalbestyrelse vil
endvidere kunne omgøre sin beslutning på et senere
tidspunkt, således at der fastsættes en
udløbsdato.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1, og
bemærkningerne hertil.
Det foreslås i stk. 2, at
kommunalbestyrelsens beslutninger truffet efter § 3 i
bekendtgørelse om håndtering af faglige udfordringer
hos elever i folkeskolen i forbindelse med foranstaltninger mod
covid-19 i skoleåret 2021/22 forbliver i kraft som
beslutninger efter § 16 e i lov om folkeskolen som affattet
ved denne lovs § 1, nr. 2, medmindre andet fremgår af
beslutningen.
Det foreslåede vil indebære, at en
kommunalbestyrelse, der efter ansøgning fra skolens leder
har godkendt, at skolen konverterer understøttende
undervisning til andre aktiviteter, der indebærer et
tilsvarende personaleforbrug for skolen i undervisningen, og dermed
fraviger folkeskolelovens § 14 b, stk. 1, og § 16 a, jf.
bekendtgørelsens § 3, ikke skal træffe en ny
beslutning om, at skolen kan konvertere understøttende
undervisning til andre aktiviteter, for at denne beslutning kan
gælde for hele skoleåret 2021/22.
Dermed vil kommunalbestyrelsens beslutning for perioden fra 1.
august til 15. november 2021 efter bestemmelser fastsat med hjemmel
i lov om midlertidige foranstaltninger, kunne træde i stedet
for en beslutning efter den foreslåede bestemmelse i
folkeskolelovens § 16 e.
Den enkelte kommunalbestyrelse vil kunne afgrænse sin
beslutning i tid, således at denne alene er gældende
for perioden frem til den 16. november 2021, og dermed ikke bliver
omfattet af den foreslåede overgangsordning. En
kommunalbestyrelse vil endvidere kunne omgøre sin beslutning
på et senere tidspunkt, således at der fastsættes
en udløbsdato.
Det bemærkes hertil, at det følger af § 3,
stk. 2, i bekendtgørelsen, at i det omfang konverteringen
indebærer færre undervisningstimer end normalt, skal
skolen ikke efterfølgende give erstatningsundervisning.
Dette gælder alene for konvertering efter
bekendtgørelsen, dvs. frem til den 15. november 2021. Der er
ikke foreslået en tilsvarende bestemmelse i lovforslaget,
hvorfor færre undervisningstimer i perioden mellem den 16.
november 2021 og en udløbsdato i løbet af
skoleåret 2021/22 vil medføre pligt til at give
undervisningen efter udløbsdatoen.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 2, og
bemærkningerne hertil.
Det foreslås i stk. 3, at
kommunalbestyrelsens beslutninger truffet efter § 4 i
bekendtgørelse om håndtering af faglige udfordringer
hos elever i folkeskolen i forbindelse med foranstaltninger mod
covid-19 i skoleåret 2021/22 forbliver i kraft som
beslutninger efter § 40, stk. 7, 3. pkt., i lov om folkeskolen
som affattet ved denne lovs § 1, nr. 3, medmindre andet
fremgår af beslutningen.
Det foreslåede vil indebære, at en
kommunalbestyrelse, der har truffet beslutning om at fravige kravet
om undervisningskompetence efter folkeskolelovens § 40, stk.
7, 1. pkt., i skoleåret 2021/22, jf. bekendtgørelsens
§ 4, ikke skal træffe en ny beslutning om at fravige
kravet om undervisningskompetence, for at denne beslutning kan
gælde for hele skoleåret 2021/22.
Dermed vil kommunalbestyrelsens beslutning for perioden fra 1.
august til 15. november 2021 efter bestemmelser fastsat med hjemmel
i lov om midlertidige foranstaltninger, kunne træde i stedet
for en beslutning efter den foreslåede bestemmelse i
folkeskolelovens § 40, stk. 7, 3. pkt.
Den enkelte kommunalbestyrelse vil kunne afgrænse sin
beslutning i tid, således at denne alene er gældende
for perioden frem til den 16. november 2021, og dermed ikke bliver
omfattet af den foreslåede overgangsordning. En
kommunalbestyrelse vil endvidere kunne omgøre sin beslutning
på et senere tidspunkt, således at der fastsættes
en udløbsdato.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 3, og
bemærkningerne hertil.
Det foreslås i stk. 4, at
kommunalbestyrelsens beslutninger truffet efter § 5 i
bekendtgørelse om håndtering af faglige udfordringer
hos elever i folkeskolen i forbindelse med foranstaltninger mod
covid-19 i skoleåret 2021/22 forbliver i kraft som
beslutninger efter § 40 a, stk. 1, 2. pkt., i lov om
folkeskolen som affattet ved denne lovs § 1, nr. 4, medmindre
andet fremgår af beslutningen.
Det foreslåede vil indebære, at en
kommunalbestyrelse, der har truffet beslutning om, at der ikke
udarbejdes kvalitetsrapport efter folkeskolelovens § 40 a,
stk. 1, 1. pkt., i skoleåret 2021/22, jf.
bekendtgørelsens § 5, ikke skal træffe en ny
beslutning om at undlade at udarbejde kvalitetsrapport, for at
denne beslutning kan gælde for hele skoleåret
2021/22.
Dermed vil kommunalbestyrelsens beslutning for perioden fra 1.
august til 15. november 2021 efter bestemmelser fastsat med hjemmel
i lov om midlertidige foranstaltninger, kunne træde i stedet
for en beslutning efter den foreslåede bestemmelse i
folkeskolelovens § 40 a, stk. 1, 2. pkt.
Den enkelte kommunalbestyrelse vil kunne afgrænse sin
beslutning i tid, således at denne alene er gældende
for perioden frem til den 16. november 2021, og dermed ikke bliver
omfattet af den foreslåede overgangsordning. En
kommunalbestyrelse vil endvidere kunne omgøre sin beslutning
på et senere tidspunkt, således at der fastsættes
en udløbsdato.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 4, og
bemærkningerne hertil.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.5. i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 I lov om folkeskolen, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1396 af 28. september 2020, som
ændret ved § 13 i lov nr. 1746 af 27. december 2016,
§ 1 i lov nr. 209 af 5. marts 2019 og lov nr. 1731 af 1.
december 2020, foretages følgende ændringer: | | | | § 13 b.
Som led i den løbende evaluering, jf. § 13, stk. 2,
skal der for hver elev fra børnehaveklassen til og med 9.
klassetrin udarbejdes en elevplan. Elevplanen skal for eleverne i
børnehaveklassen til og med 8. klassetrin indeholde
individuelle mål og status for elevens læring og en
beskrivelse af, hvordan der skal følges op
herpå. Stk. 2-6.
--- | | 1. I § 13 b, stk. 1, indsættes som
3. pkt.: »Skolens leder kan beslutte, at
der ikke skal udarbejdes elevplan for hver elev fra
børnehaveklassen til og med 9. klassetrin i skoleåret
2021/22.« | | | | | | 2. Efter
§ 16 d indsættes: »§ 16
e. Kommunalbestyrelsen kan, for så vidt angår
den understøttende undervisning, godkende at fravige
reglerne om en mindste varighed af undervisningstiden på alle
klassetrin i skoleåret 2021/22, jf. § 14 b, stk. 1, og
§ 16 a, med henblik på tilrettelæggelse af andre
aktiviteter, der udløser et tilsvarende personaleforbrug i
undervisningen, hvis skolens leder vurderer, at det er den rigtige
løsning for at sikre klassens faglige udvikling. Skolens
leder kan efter indhentet udtalelse fra skolebestyrelsen
ansøge kommunalbestyrelsen herom. Stk. 2.
Kommunalbestyrelsens godkendelse efter stk. 1 gives årgangs-
eller klassevis. Stk. 3.
Fraviges bestemmelserne i § 14 b, stk. 1, om en mindste
varighed af undervisningstiden, skal kommunalbestyrelsen tilbyde
eleverne plads i skolens skolefritidsordning, jf. § 3, stk. 7,
eller i et andet relevant fritidstilbud i de timer, som fravigelsen
vedrører, uden særskilt betaling fra
forældrene.« | | | | § 40.
--- Stk. 2-6.
--- Stk. 7.
Kommunalbestyrelsen skal sikre, at lærerne i kommunens
skolevæsen har undervisningskompetence fra
læreruddannelsen eller tilsvarende faglig kompetence i de
obligatoriske fag, som de underviser i (kompetencedækning).
Kommunalbestyrelsen kan i helt særlige tilfælde med
godkendelse af børne- og undervisningsministeren beslutte at
fravige kravet om undervisningskompetence i 1. pkt. | | 3. I § 40, stk. 7, indsættes som 3. pkt.: »Kommunalbestyrelsen kan endvidere
beslutte at fravige kravet om undervisningskompetence i 1. pkt. i
skoleåret 2021/22.« | | | | § 40 a.
Kommunalbestyrelsen udarbejder en kvalitetsrapport hvert andet
år. Kvalitetsrapporten skal beskrive skolevæsenets og
de enkelte skolers niveau i forhold til nationale og lokalt
fastsatte mål, kommunalbestyrelsens vurdering af niveauet og
opfølgning herpå, de enkelte skolers afkortning af
skoleugens længde og kommunalbestyrelsens opfølgning
på tidligere relevante kvalitetsrapporter.
Kommunalbestyrelsen kan vælge at beskrive skolerne i grupper
eller kun at fremhæve visse skoler i
kvalitetsrapporten. Stk. 2-5.
--- | | 4. I § 40 a, stk. 1, indsættes efter 1.
pkt. som nyt punktum: »Kommunalbestyrelsen kan dog
på et møde beslutte, at der ikke udarbejdes
kvalitetsrapport i skoleåret 2021/22.« |
|