Skriftlig fremsættelse (7. oktober
2021)
Børne- og
undervisningsministeren (Pernille Rosenkrantz-Theil):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
erhvervsuddannelser, lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag
samt forskellige andre love (Udmøntning af trepartsaftale om
flere lærepladser og entydigt ansvar)
(Lovforslag nr. L 34)
Lovforslaget udmønter dele af
"Trepartsaftale om flere lærepladser og entydigt ansvar"
(herefter trepartsaftalen) fra 21. november 2021 indgået
mellem Regeringen og arbejdsmarkedets parter (Dansk
Arbejdsgiverforening, Fagbevægelsens Hovedorganisation,
Kommunernes Landsforening og Danske Regioner). Trepartsaftalen
indeholder initiativer til samlet 500 mio. kr. årligt
finansieret via Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag.
Første del af den
lovgivningsmæssige udmøntning af trepartsaftalen er
sket ved lov nr. 2206 af 29. december 2020, som trådte i
kraft den 1. januar 2021. Nærværende lovforslag
udmønter de resterende dele af trepartsaftalen, som
kræver lovændring.
Der foreslås med lovforslaget en
styrket lærepladsopsøgende indsats på
erhvervsskolerne, herunder en ny ansvarsfordeling, der entydigt
flytter ansvaret for at finde lærepladser fra den enkelte
elev til skolerne for de elever, som ikke finder en læreplads
selv.
Der foreslås nye, centralt fastsatte
målsætninger for hvornår og hvor mange
uddannelsesaftaler, skolerne skal have sikret for elever i
løbet af erhvervsuddannelsernes grundforløb og en
markant styrket rolle for de faglige udvalg med hensyn til
målsætninger om fremrykning, generelt flere
lærepladser og øget tiltrækning af elever.
Der foreslås indført nye krav
til elever om at være klar til at indgå en
uddannelsesaftale på et tidligere tidspunkt i
erhvervsuddannelsernes grundforløb samt øget fokus
på elevers mulighed for at tage imod en læreplads
på et andet af erhvervsuddannelsernes hovedforløb, som
elevens grundforløb kan give adgang til.
Herudover indeholder lovforslaget forslag
om ny terminologi på erhvervsuddannelserne, begrænsning
i brugen af korte uddannelsesaftaler og afskaffelse af
fordelsuddannelsesordningen, samt forslag om digitalisering af
uddannelsesaftaler og om oprettelse af centralt register over
uddannelsesaftaler. Den nye terminologi på
erhvervsuddannelserne indebærer ændringer af love inden
for ressortområderne for henholdsvis Børne- og
Undervisningsministeriet og Beskæftigelsesministeriet.
Endelig indebærer lovforslaget
implementering af trepartsaftalens elementer om AUB-midler til
projekter vedrørende lærepladsunderstøttende
arbejde, søgning og kvalitet på erhvervsuddannelserne,
driftstilskud til faglige udvalg, midler til øget
rekruttering af 18+-årige til erhvervsuddannelserne og midler
til sikring af viden og udvikling på erhvervsuddannelserne.
Lovforslaget udmønter tillige trepartsaftalens punkt om
adgang for faglige udvalg og skoler bag log in til visse data om
virksomheder.
Det bemærkes, at der som følge
af igangværende overvejelser forventes fremsat
ændringsforslag til bestemmelsen om AUB-midler til sikring af
viden og udvikling på erhvervsuddannelserne.
Med henblik på at implementere dele
af "Trepartsaftale om styrket rekruttering til det offentlige
arbejdsmarked" fra november 2020, foreslås det desuden at
inkorporere det midlertidige tilskud til kommuner vedrørende
lønudgifter til visse elever og lærlinge imellem
grund- og hovedforløbet i lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag.
Lovforslaget medfører samlet set
statslige merudgifter på 260 mio. kr. i regi af
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag. Herudover er der merudgifter til
it-udvikling og tilsyn m.v. på ca. 19 mio. kr. i 2022
faldende til ca. 10 mio. kr. varigt om året.
Det foreslås, at loven skal
træde i kraft den 1. december 2021, dog får hovedparten
af lovforslaget først virkning fra 1. januar 2022.
Børne- og undervisningsministeren fastsætter endvidere
tidspunktet for lovens ikrafttræden for visse
bestemmelser.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.