Betænkning afgivet af Børne-
og Undervisningsudvalget den 11. november 2021
1. Ændringsforslag
Børne- og undervisningsministeren
har stillet 14 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af NB) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (NB) indstiller lovforslaget med de stillede
ændringsforslag til forkastelse
ved 3. behandling.
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og
dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget
støtter lovforslaget, der udmønter dele af
trepartsaftalen om flere lærepladser og entydigt ansvar.
Venstre har under udvalgsbehandlingen stillet en række
spørgsmål for at skabe større klarhed om
effekterne af lovforslaget.
Venstre har bl.a. spurgt ind til kritikken
af, at den foreslåede tilskudsomlægning ikke tager
forbehold for konjunktu?rudsving, der kan påvirke skolernes
mulighed for at opfylde måltallene. Det fremgår af
ministerens svar, at den foreslåede tilskudsomlægning
samlet set tager højde for konjunkturerne, idet antallet af
indgåede aftaler kan variere fra år til år.
Skulle konjunkturerne lede til et fald i antallet af indgåede
aftaler, vil taksten pr. aftale stige, således at det samlede
tilskud til institutionerne forbliver det samme. Svaret bliver
taget til efterretning, men Venstre kan stadig være bekymret
for, at de stærke økonomiske incitamenter kommer til
at udgøre en betydelig risiko for erhvervsskolerne. For
Venstre har det været afgørende, at
uddannelsesinstitutionerne ikke oplever en mærkbar
indtægtsnedgang som følge af udmøntning af
trepartsaftalen. I et svar har ministeren oplyst, at ministeriets
beregninger viser indtægtstab, der er langt mindre end
beregningerne fra uddannelsesinstitutionerne NEXT og TEC. Venstre
har noteret sig ministeriets mere optimistiske beregninger og
ministeriets villighed til at gå i dialog med de
pågældende institutioner om de forventede effekter af
omlægningen af institutionernes økonomi.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget finder
det særdeles positivt, at der med lovens udmøntning af
trepartsaftalen om flere lærepladser lægges op til, at
mange flere uddannelsesaftaler skal indgås tidligere end i
dag, og at der opstilles en målsætning om, at der ved
20. undervisningsuge i grundforløbet skal være
indgået uddannelsesaftaler for 80 pct. af eleverne. Den
opstillede målsætning kan imidlertid forværre det
allerede eksisterende problem, hvor en del af eleverne står
uden forsørgelsesgrundlag efter endt grundforløb,
hvis uddannelsesaftalen ikke træder i kraft umiddelbart i
forlængelse heraf.
Det må således forventes, at
det opstillede mål for aftaleindgåelsen vil føre
til, at flere elever vil få en fremdateret uddannelsesaftale,
der først træder i kraft nogen tid efter afsluttet
grundforløb. Da der, jf lovbemærkningerne, ikke vil
være krav om, hvor længe efter afslutningen af
grundforløbet en uddannelsesaftale bør træde i
kraft, er der en betydelig risiko for, at der både vil blive
flere elever, der i en periode står uden forsørgelse,
og at disse perioder vil blive længere.
Enhedslisten havde gerne set dette problem
håndteret i loven, således at der dels blev sat en
tidsbegrænsning på fremdateringen af uddannelsesaftaler
til højst 3 måneder efter færdiggørelsen
af grundforløbet, dels blev indført en ydelse
svarende til skolepraktikydelsen til de elever, der i en periode
efter grundforløbet afventer ikrafttræden af en
fremdateret uddannelsesaftale.
Børne- og undervisningsministeren
opfordres derfor til at have opmærksomhed på dette
problem og tage initiativ til justering af lovgivningen, hvis der
konstateres et voksende problem med fremdaterede
uddannelsesaftaler.
Enhedslisten støtter
lovforslaget.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af børne-
og undervisningsministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af NB):
1)
Efter nr. 16 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
31, stk. 1, 1. pkt., ændres »stk. 3« til:
»stk. 2«.«
[Lovteknisk ændring]
2) I
nr. 22 ændres i den indledende
tekst »§ 38, stk. 6, 1. pkt.« til: »§
38, stk. 6«.
[Lovteknisk ændring]
3) Nr.
23 affattes således:
»23. I §
38, stk. 6, ændres »3-5« til:
»3-6«.«
[Lovteknisk ændring]
4) Nr.
28 affattes således:
»28. I §
43, stk. 1, indsættes efter 2. pkt. som nye
punktummer:
»Den lærepladsopsøgende
og formidlende indsats skal tilrettelægges fra begyndelsen af
grundforløbets 2. del, dog fra 20 undervisningsuger inde i
det studiekompetencegivende forløb, for så vidt
angår elever på merkantile eux-forløb. Skolen
skal efter 15. undervisningsuge på grundforløbets 2.
del formidle lærepladser til øvrige uddannelser, som
elevens grundforløb giver adgang til, og som eleven finder
relevante. For elever på merkantile eux-forløb skal
skolen efter 35. undervisningsuge på det
studiekompetencegivende forløb formidle lærepladser
til øvrige uddannelser, som elevens studiekompetencegivende
forløb giver adgang til, og som eleven finder
relevante.««
[Lovteknisk ændring]
5) I
nr. 45 ændres »før
§ 66 a« til: »til kapitel 7
a«.
[Lovteknisk ændring]
6)
Efter nr. 45 indsættes som nyt nummer:
»02. I §
66 a, stk. 1, 2. pkt., udgår », jf. dog stk.
5,«.«
[Lovteknisk ændring]
7) I
den under nr. 48 foreslåede
ændring af § 66 c, stk. 1,
5. og 6 pkt., indsættes
efter »studiekompetencegivende«:
»forløb«.
[Lovteknisk ændring]
8) I
den under nr. 57 foreslåede
ændring af § 66 i, stk. 2, 4.
pkt., indsættes efter
»studiekompetencegivende«:
»forløb,«.
[Lovteknisk ændring]
9)
Efter nr. 59 indsættes som nyt nummer:
»03. I §
66 s, stk. 1, 2. pkt., ændres »stk. 2-4«
til: »stk. 2 og 3«.«
[Lovteknisk ændring]
Til § 2
10) I
det under nr. 12 foreslåede kapitel 2 b udgår § 5 b, stk. 2 og 3, og i stedet indsættes:
»Stk. 2.
Hvis eleven eller lærlingen skifter arbejdsgiver fra en
kommune til en anden kommune efter overgangen til
hovedforløbet, tilfalder tilskuddet den kommune, som har
indgået uddannelsesaftalen med eleven eller lærlingen
på grundforløbet.
Stk. 3. Satser
for tilskuddet og den periode, for hvilken der ydes tilskud,
fastsættes i de årlige finanslove.
Stk. 4.
Bestyrelsen for Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag kan
fastsætte nærmere regler om afgrænsning,
udbetalingsgrundlag, beregning, udbetaling, efterregulering,
periodeafgrænsning og administration af ordningen i
øvrigt.«
[Præcisering af berettiget
kommune]
11) I
det under nr. 31 foreslåede kapitel 4 b affattes §§ 12 g og 12
h således:
Ȥ 12 g. Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag kan yde tilskud til uddannelsesinstitutioner og
øvrige aktører til tiltag, der er rettet mod at
understøtte rekruttering og fastholdelse af elever og
lærlinge i alderen 18 til 25 år på
erhvervsuddannelserne.
Stk. 2. Den
samlede økonomiske ramme for tilskud efter stk. 1
dækkes af følgende:
1) Et
beløb fastsat til formålet på de årlige
finanslove.
2)
Tilskudsmidler, som Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag ikke har
disponeret over i foregående år.
3) Uforbrugte,
tilbagebetalte tilskudsmidler, jf. stk. 3.
Stk. 3.
Tilskudsmodtagere skal tilbagebetale uforbrugte dele af det
udbetalte tilskud til Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag. Udbetalte
tilskud kan kræves tilbagebetalt, i det omfang tilskuddene
ikke er anvendt i henhold til de betingelser og til de
formål, hvortil de blev ydet. Tilskud, som tilbagebetales,
videreføres til udmøntning i det efterfølgende
finansår.
Stk. 4.
Bestyrelsen for Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag fastsætter
nærmere regler om ordningen i stk. 1, herunder om
størrelsen af den økonomiske støtte samt
betingelserne for ydelse af støtte og regnskabs-, revisions-
og dokumentationskrav, herunder om undtagelser fra revisionskrav,
og udbetaling af støtten.
§ 12 h. Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag kan yde et driftstilskud til Center for viden om
erhvervsuddannelserne.
Stk. 2. Den
samlede økonomiske ramme for driftstilskud efter stk. 1
dækkes af følgende:
1) Et
beløb fastsat til formålet på de årlige
finanslove.
2)
Tilskudsmidler, som Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag ikke har
disponeret over i foregående år.
3) Uforbrugte,
tilbagebetalte tilskudsmidler, jf. stk. 3.
Stk. 3. Center
for viden om erhvervsuddannelserne skal tilbagebetale uforbrugte
dele af det udbetalte driftstilskud til Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag. Udbetalte driftstilskud kan kræves
tilbagebetalt, i det omfang driftstilskuddet ikke er anvendt i
henhold til de betingelser og til de formål, det blev ydet.
Driftstilskud, som tilbagebetales, videreføres til
udmøntning i det efterfølgende
finansår.«
[Præcisering af
anvendelsesområdet for de foreslåede §§ 12 g
og 12 h]
Til § 3
12) Nr.
1 affattes således:
»1. I §
18 a, stk. 1, og § 38 a
ændres »elever, kursister« til: »elever,
lærlinge, kursister«, i § 18
d, stk. 2, ændres »Elever, kursister« til:
»Elever, lærlinge, kursister«, og i § 38 a ændres »eleven,
kursisten« til: »eleven, lærlingen,
kursisten«.«
[Lovteknisk ændring]
Til § 4
13) I
nr. 1 ændres »§ 3, stk. 1, nr. 2, 2. pkt., og i
stk. 2, 4. pkt.« til: »§ 3, stk. 1, nr. 2, 3. pkt., og
stk. 2, 5. pkt.«
[Lovteknisk ændring]
Til § 8
14) I
§ 8 indsættes efter stk. 7
som nyt stykke:
»Stk. 8.
Tilskudsmidler hidrørende fra tekstanmærkning nr. 300
i aktstykke nr. 1 af 7. oktober 2021, som Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag ikke har disponeret over i 2021, er omfattet af
§ 12 h, stk. 2, nr. 2, i lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag som affattet ved denne lovs § 2, nr. 31.
Tilbagebetalte tilskudsmidler hidrørende fra
tekstanmærkning nr. 300 i aktstykke nr. 1 af 7. oktober 2021
er omfattet af § 12 h, stk. 2, nr. 3, i lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag som affattet ved denne lovs § 2, nr.
31.«
Stk. 8-11 bliver herefter stk. 9-12.
[Ny overgangsbestemmelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er med det foreslåede
ændringsforslag tale om en lovteknisk konsekvensændring
som følge af det fremsatte lovforslags § 1, nr. 17,
hvori § 31, stk. 2, i lov om erhvervsuddannelser
foreslås ophævet og stk. 3 og 4 herefter bliver stk. 2
og 3.
Henvisningen i § 31, stk. 1, til
bestemmelsens stk. 3 foreslås dermed konsekvensændret
til en henvisning til stk. 2.
Til nr. 2
Der er med det foreslåede
ændringsforslag tale om en lovteknisk korrektion, som
følge af at den foreslåede ændring skal
indsættes i § 38, stk. 6, i lov om erhvervsuddannelser
og ikke i bestemmelsens 1. pkt., da kolon efter stk. 6 har
punktumvirkning.
Til nr. 3
Der er med det foreslåede
ændringsforslag tale om en lovteknisk korrektion, som
følge af at den foreslåede ændring
vedrører § 38, stk. 6, i lov om erhvervsuddannelser og
ikke bestemmelsens 2. pkt., og da henvisningen, der foreslås
ændret ved det fremsatte lovforslags § 1, nr. 23, alene
optræder et enkelt sted i § 38, stk. 6, i lov om
erhvervsuddannelser.
Til nr. 4
Der er med det foreslåede
ændringsforslag tale om en lovteknisk korrektion,
således at de foreslåede ændringer i § 43,
stk. 1, i lov om erhvervsuddannelser, jf. det fremsatte lovforslags
§ 1, nr. 28, indsættes i § 43, stk. 1, efter
bestemmelsens 2. pkt. som nye punktummer.
Til nr. 5
Der er med det foreslåede
ændringsforslag tale om en lovteknisk korrektion,
således at det fremgår, at den foreslåede
ændring, jf. det fremsatte lovforslags § 1, nr. 45, skal
indsættes i kapiteloverskriften til kapitel 7 a.
Til nr. 6
Der er med ændringsforslaget tale om
en lovteknisk konsekvensændring, som følge af at
§ 66 a, stk. 5, i lov om erhvervsuddannelser foreslås
ophævet ved det fremsatte lovforslags § 1, nr. 46.
Til nr. 7
Der er med ændringsforslaget tale om
en lovteknisk korrektion, da ordet forløb ved en fejl ikke
indgik i ordlyden i det fremsatte lovforslags § 1, nr. 48.
Til nr. 8
Der er med ændringsforslaget tale om
en lovteknisk korrektion, da ordet forløb ved en fejl ikke
indgik i ordlyden i det fremsatte lovforslags § 1, nr. 57.
Til nr. 9
Der er med det foreslåede
ændringsforslag tale om en lovteknisk
konsekvensændring, som følge af at § 31, stk. 2,
i lov om erhvervsuddannelser foreslås ophævet og stk. 3
og 4 herefter bliver stk. 2 og 3, jf. det fremsatte lovforslags
§ 1, nr. 17.
Henvisningen i § 66 s, stk. 1, 2.
pkt., i lov om erhvervsuddannelser til § 31, stk. 2-4,
foreslås dermed konsekvensændret til en henvisning til
§ 31, stk. 2 og 3.
Til nr. 10
Med ændringsforslag nr. 10
foreslås § 5 b, stk. 2 og 3, i det foreslåede
kapitel 2 b i det fremsatte lovforslags § 2, nr. 12, at
udgå, og i stedet foreslås der indsat stk. 2-4 i den
foreslåede § 5 b. De materielle ændringer, der
foreslås med nærværende ændringsforslag set
i forhold til det fremsatte lovforslags § 2, nr. 12, findes i
det foreslåede nye § 5 b, stk. 2, i lov om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag.
Den foreslåede nye affattelse af
§ 5 b, stk. 3 og 4, i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag
i nærværende ændringsforslag er alene lovteknisk
begrundet og svarer ordret til den foreslåede affattelse af
§ 5 b, stk. 2 og 3, i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag
i § 2, nr. 12, i det fremsatte lovforslag. For så vidt
angår disse bestemmelser henvises der i sin helhed til
bemærkningerne til det fremsatte lovforslags § 2, nr.
12, jf. Folketingstidende 2021-22, tillæg A, L 34 som
fremsat, side 54 ff.
Som anført findes der materielle
ændringer set i forhold til det fremsatte lovforslags §
2, nr. 12, i det foreslåede nye § 5 b, stk. 2, i lov om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag.
Efter det foreslåede nye § 5 b,
stk. 2, skal tilskuddet, hvis eleven eller lærlingen skifter
arbejdsgiver fra en kommune til en anden kommune efter overgangen
til hovedforløbet, tilfalde den kommune, som har
indgået uddannelsesaftalen med eleven eller lærlingen
på grundforløbet.
Det foreslåede vil indebære, at
i de tilfælde hvor en elev eller lærling skifter
arbejdsgiver under hovedforløbet fra en kommune til en anden
kommune, tilfalder tilskuddet efter forslaget den kommune, som har
indgået uddannelsesaftalen med eleven eller lærlingen
på grundforløbet. Herved sikres en enkel, effektiv og
digitaliseringsklar administration af tilskuddet, når en elev
eller lærling skifter arbejdsgiver i løbet af
uddannelsesaftalens løbetid.
Det bemærkes, at i tilfælde,
hvor en elev eller lærling skifter arbejdsgiver under
grundforløbet eller imellem grund- og hovedforløbet,
vil de kumulative betingelser i det foreslåede § 5 b,
stk. 1, i det fremsatte lovforslagets § 2, nr. 12, ikke
være opfyldt. I sådanne tilfælde ydes der ikke
tilskud til nogen kommune.
Det bemærkes derudover i
forlængelse af ovenstående om virkningen af det
foreslåede nye stk. 2, at ændringsforslag nr. 10 ikke
ændrer på, at det vil være uden betydning for
beregningen af tilskuddet, om der for de konkrete elever eller
lærlinge er en overgang mellem grund- og hovedforløb,
der er kortere eller længere end gennemsnittet på
aktuelt 4,3 uger. En kommune, der er omfattet af det nye stk. 2, og
hvis elev eller lærlinge opfylder betingelserne i det
foreslåede stk. 1, i det fremsatte lovforslagets § 2,
nr. 12, vil således være berettiget til et tilskud, der
beregnes som 1 elev x sats x 4,3. Niveauet på 4,3 uger vil
kunne blive ændret på finansloven, såfremt den
konstaterede gennemsnitlige varighed ændrer sig.
Til nr. 11
Med ændringsforslag nr. 11 nyaffattes
§§ 12 g og 12 h i det foreslåede kapitel 4 b i
§ 2, nr. 31, i det fremsatte lovforslag. De materielle
ændringer, der foreslås med nærværende
ændringsforslag set i forhold til det fremsatte lovforslags
§ 2, nr. 31, findes i det foreslåede nye § 12 g,
stk. 1, i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag og den
foreslåede nye § 12 h i lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag.
Den foreslåede nye affattelse af
§ 12 g, stk. 2-4, i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag i
nærværende ændringsforslag er alene lovteknisk
begrundet og svarer ordret til den foreslåede affattelse af
§ 12 g, stk. 2-4, i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag i
§ 2, nr. 31, i det fremsatte lovforslag. For så vidt
angår denne del af bestemmelsen, henvises der i sin helhed
til bemærkningerne til det fremsatte lovforslags § 2,
nr. 31, jf. Folketingstidende 2021-22, tillæg A, L 34 som
fremsat, side 68 ff.
Som anført findes der materielle
ændringer set i forhold til det fremsatte lovforslags §
2, nr. 31, i det foreslåede nye § 12 g, stk. 1, i lov om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag.
Der foreslås på baggrund af
trepartsaftalens ordlyd en præcisering af
anvendelsesområdet for den foreslåede ordning med
midler til øget rekruttering af 18+-årige til
erhvervsuddannelserne i § 12 g, stk. 1, i lov om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag i det fremsatte lovforslags
§ 2, nr. 31.
Den foreslåede præcisering af
§ 12 g, stk. 1, i ændringsforslag nr. 11 vil
indebære, at Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag kan yde
tilskud til uddannelsesinstitutioner og øvrige
aktører til tiltag, der er rettet mod at understøtte
rekruttering og fastholdelse af elever og lærlinge i alderen
18 til 25 år på erhvervsuddannelserne. Det
foreslåede vil således indebære en øvre
aldersafgrænsning i forhold til mulige tiltag, som
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag vil kunne yde tilskud til efter
bestemmelsen. Ordlyden foreslås endvidere præciseret,
så der kan ydes tilskud til tiltag, der er rettet mod at
understøtte rekruttering og fastholdelse. Det bemærkes
i forlængelse af de foreslåede præciseringer, at
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag ikke vil være
afskåret fra at yde tilskud efter den foreslåede,
præciserede bestemmelse, hvis et givent initiativ måtte
vurderes tillige at kunne have en positiv effekt i forhold til at
understøtte rekruttering og fastholdelse af yngre eller
ældre elev- og lærlingegrupper end de 18-25-årige
på erhvervsuddannelserne. Det er dog en forudsætning,
at Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag vurderer, at et givent tiltag
først og fremmest er rettet mod at understøtte
rekruttering og fastholdelse af elever og lærlinge i alderen
18 til 25 år på erhvervsuddannelserne.
Endvidere foreslås der med
ændringsforslaget materielle ændringer set i forhold
til det fremsatte lovforslags § 2, nr. 31, med den
foreslåede nye § 12 h i lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag.
Der foreslås på baggrund af
drøftelser med arbejdsmarkedets parter en justering af den
foreslåede ordning med midler til sikring af viden og
udvikling på erhvervsuddannelserne i § 12 h i lov om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag i det fremsatte lovforslags
§ 2, nr. 31.
Den foreslåede ordning i det
fremsatte lovforslag skulle hjemle, at Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag kan yde tilskud til videninstitutioner,
uddannelsesinstitutioner og andre relevante aktører til at
sikre viden og udvikling på erhvervsuddannelsesområdet,
og at midlerne skal anvendes til at sikre viden og udvikling
på erhvervsuddannelsesområdet med henblik på at
styrke videngrundlaget om den del af uddannelserne, der finder sted
i virksomheden, om samspillet mellem teori og praksis. Det er
endvidere hensigten, at anvendelsen af midlerne skal styrke
videngrundlaget om årsager til erhvervsuddannelseselevers
frafald i grund- og hovedforløb, jf. også
Folketingstidende 2021-22, tillæg A, L 34 som fremsat, side
69.
Finansudvalget tiltrådte den 7.
oktober 2021 aktstykke nr. 1, hvorved Børne- og
Undervisningsministeriet anmodede om Finansudvalgets tilslutning
til, at der på forslag til lov om tillægsbevilling for
2021 optages tekstanmærkning nr. 300 ad finanslovskonto
20.31.11.
Det fremgår af aktstykkets b-stykke,
at der med trepartsaftale om flere lærepladser og entydigt
ansvar afsættes 7,5 mio. kr. årligt i 2021-2024 til at
sikre viden og udvikling på erhvervsuddannelsesområdet
med henblik på at styrke videngrundlaget i den del af
uddannelserne, der finder sted i virksomheden om samspillet mellem
teori og praksis. De afsatte midler skal endvidere styrke
vidensgrundlaget om årsager til erhvervsuddannelseselevers
frafald i grund- og hovedforløb.
Det betones i b-stykket, at parterne
efterfølgende er blevet enige om at udmønte midlerne
som et tilskud til et videncenter for viden om
erhvervsuddannelserne. Formålet med videncenteret er at
etablere et stærkt videnmiljø for ny viden og
udvikling på erhvervsuddannelsesområdet. Videncentret
skal i dialog med øvrige interessenter
iværksætte og gennemføre projekter, der bygger
på et samarbejde mellem de væsentligste danske
udviklings- og forskningsmiljøer inden for uddannelses- og
arbejdsmarkedsområdet og formidle forskningsresultater og
bidrage til udvikling af praksis, så ny viden kan udfoldes og
anvendes bredt.
Det fremgår videre af b-stykket, at
videncenteret etableres som et konsortium mellem flere relevante
forsknings- og videnmiljøer. Inden for konsortiet udpeges en
værtsinstitution med et etableret forskningsmiljø
inden for erhvervsuddannelser og arbejdsmarkedsforhold, f.eks. et
universitet eller en professionshøjskole. Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag gennemfører en ansøgningsrunde med
hensyn til at udpege det konsortium, der varetager opgaven som
videnscenter.
Endelig fremgår det af b-stykket
at:
- Materialet til brug for
ansøgningsrunden skal beskrive indholdet af en
resultataftale mellem Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag og
konsortiet, herunder bl.a. anvendelse af driftstilskuddet,
udbetaling, regnskabsaflæggelse, dokumentationskrav og
administration af ordningen i øvrigt.
- Der skal være et formelt samarbejde
inden for konsortiet, det vil sige mellem værtsinstitution og
en/flere samarbejdspartnere fra relevante forsknings- og
videnmiljøer. Værtsinstitutionen vil være
ansvarlig for den daglige drift af centeret og administrationen af
og afrapportering for anvendelsen af tilskudsmidlerne. Tilskuddet
udbetales af Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag til
værtsinstitutionen.
- Bestyrelsen for Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag og konsortiet indgår en resultataftale om
videncentret, som bl.a. fastlægger centrets formål og
opgaver, mål og succeskriterier for videncenteret, og krav
til afrapportering om centerets virke i perioden 2021-2024. Udkast
til resultataftale skal offentliggøres i forbindelse med
ansøgningsrundens offentliggørelse.
Med tekstanmærkningens stk. 1
bemyndiges Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag til at disponere 7,5
mio. kr. i 2021, som anvendes til et driftstilskud til Center for
viden om erhvervsuddannelserne. Ordningen inklusive udviklings- og
administrationsudgifter hertil afholdes af bidraget efter §
18, stk. 1, i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag.
Det følger af
tekstanmærkningens stk. 2, at Center for viden om
erhvervsuddannelserne placeres på en værtsinstitution
med et etableret forskningsmiljø inden for
erhvervsuddannelserne. Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag udpeger
centeret på baggrund af en ansøgningsrunde. Det er et
krav, at centeret etableres som et samarbejde med en eller flere
partnere fra relevante forsknings- og vidensmiljøer.
Center for viden om erhvervsuddannelsernes
nærmere formål, opgaver, mål og lign. beskrives i
en resultataftale mellem centeret og Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag, jf. tekstanmærkningens stk. 3.
Det følger af
tekstanmærkningens stk. 4, at Center for viden om
erhvervsuddannelserne skal tilbagebetale uforbrugte dele af det
udbetalte tilskud til Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag. Udbetalte
tilskud kan kræves tilbagebetalt, i det omfang tilskuddene
ikke er anvendt i overensstemmelse med de betingelser og til de
formål, hvortil de blev ydet. Tilskud, som tilbagebetales,
tilfalder Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag.
Dette ændringsforslag skal tilpasse
den foreslåede § 12 h i det fremsatte lovforslag til den
ordning, som er udmøntet ved aktstykke nr. 1 af 7. oktober
2021, med henblik på at Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag
skal kunne yde tilskuddet efter det foreslåede § 12 h
til det kommende Center for viden om erhvervsuddannelserne.
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag forventer
at kunne udpege det konsortium, der skal varetage opgaven som
videncenter på baggrund af gennemført
ansøgningsrunde i december 2021.
Det foreslås med det nye § 12 h,
stk. 1, i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, at
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag skal kunne yde et driftstilskud
til det kommende Center for viden om erhvervsuddannelserne.
Der ændres ikke herved på
intentionen med de afsatte midler, det vil sige, at midlerne skal
anvendes til at sikre viden og udvikling på
erhvervsuddannelsesområdet, og at midlerne skal anvendes til
at sikre viden og udvikling på
erhvervsuddannelsesområdet med henblik på at styrke
videngrundlaget om den del af uddannelserne, der finder sted i
virksomheden, om samspillet mellem teori og praksis. Det er
endvidere fortsat hensigten, at anvendelsen af midlerne skal styrke
videngrundlaget om årsager til erhvervsuddannelseselevers
frafald i grund- og hovedforløb. Det er i stedet hensigten,
at dette reguleres i resultataftalen mellem centeret og bestyrelsen
for Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag.
De beslutninger, der er truffet med
aktstykket, nødvendiggør en ajourføring af
§ 12 h i det fremsatte lovforslags § 2, nr. 31. Det
bemærkes, at ændringsforslaget vil begrænse
mulige tilskudsmodtagere fra »vidensinstitutioner,
uddannelsesinstitutioner og andre relevante aktører«
til det kommende Center for viden om erhvervsuddannelserne, og at
midlerne i perioden 2021-2024 samlet set vil gå til Center
for viden om erhvervsuddannelserne.
Det foreslåede nye § 12 h, stk.
2, svarer med en enkelt sproglig præcisering til det
foreslåede § 12 h, stk. 2, i det fremsatte lovforslags
§ 2, nr. 31. For så vidt angår denne bestemmelse,
henvises der i sin helhed til bemærkningerne til det
fremsatte lovforslags § 2, nr. 31, jf. Folketingstidende
2021-22, tillæg A, L 34 som fremsat, side 69.
Det foreslås, at det foreslåede
nye § 12 h, stk. 3, i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag
affattes således, at Center for viden om
erhvervsuddannelserne skal tilbagebetale uforbrugte dele af det
udbetalte driftstilskud til Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag.
Udbetalte driftstilskud kan kræves tilbagebetalt, i det
omfang driftstilskuddet ikke er anvendt i henhold til de
betingelser og til de formål, det blev ydet. Driftstilskud,
som tilbagebetales, videreføres til udmøntning i det
efterfølgende finansår.
Det foreslåede nye § 12 h, stk.
3, svarer med enkelte sproglige justeringer i sit indhold til det
foreslåede § 12 h, stk. 3, i det fremsatte lovforslags
§ 2, nr. 31. For så vidt angår denne bestemmelse,
henvises der i sin helhed til bemærkningerne til det
fremsatte lovforslags § 2, nr. 31, jf. Folketingstidende
2021-22, tillæg A, L 34 som fremsat, side 69.
Som noget nyt i forhold til den
foreslåede § 12 h i det fremsatte lovforslags § 2,
nr. 31, foreslås det, at den foreslåede bemyndigelse
til bestyrelsen for Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag udgår.
Bestyrelsen vil dermed ikke være bemyndiget til at
fastsætte nærmere regler om ordningen, herunder om
størrelsen af den økonomiske støtte og
betingelserne for ydelse af støtte og regnskabs-, revisions-
og dokumentationskrav, herunder om undtagelser fra revisionskrav,
og udbetaling af støtten.
Det fremgår af forarbejderne til det
foreslåede § 12 h, stk. 4, i det fremsatte lovforslag,
jf. Folketingstidende 2021-22, tillæg A, L 34 som fremsat,
side 69, at den foreslåede bemyndigelse i det fremsatte
lovforslag f.eks. vil kunne anvendes af bestyrelsen til at
fastsætte regler om, at der kan ydes tilskud til
flerårige tiltag, at bestyrelsen endvidere vil kunne
fastsætte regler om, at regnskaber vedrørende
tilskuddet kan undtages for krav om indsendelse af en
revisorerklæring og et revisionsprotokollat, hvis de tildelte
midler ikke overstiger en beløbsgrænse, som forventes
at være på op til 200.000 kr., og at tilskudsmodtageren
alene skal indsende en ledelseserklæring, hvor ledelsen
skriver under på, at midlerne er anvendt inden for
formålet. Disse forhold vil i stedet kunne reguleres i
resultataftalen mellem centeret og bestyrelsen for Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag.
Ændringsforslag nr. 11 ændrer
ikke på, at den foreslåede § 12 h i lov om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag foreslås at være
tidsbegrænset, jf. § 7, stk. 4, i det fremsatte
lovforslag. For så vidt angår denne bestemmelse,
henvises der i sin helhed til bemærkningerne til det
fremsatte lovforslags § 2, nr. 31, jf. Folketingstidende
2021-22, tillæg A, L 34 som fremsat, side 69, og det
fremsatte lovforslags § 7, stk. 4, jf. Folketingstidende
2021-22, tillæg A, L 34 som fremsat, side 82 og 83.
Til nr. 12
Der er med ændringsforslaget tale om
en lovteknisk korrektion, som følge af at ordet elever
står anført med stort begyndelsesbogstav i § 18
d, stk. 2, i lov om institutioner for erhvervsrettet
uddannelse.
Til nr. 13
Der er med ændringsforslaget tale om
en lovteknisk korrektion, som følge af at ordet elev
står i § 3, stk. 1, nr. 2. 3. pkt., og i § 3, stk.
2, 5. pkt., i lov om erhvervsfaglig studentereksamen i forbindelse
med erhvervsuddannelse (eux).
Til nr. 14
Med ændringsforslag nr. 14
indsættes en ny overgangsbestemmelse i det fremsatte
lovforslags § 8. Det foreslås, at der i det fremsatte
lovforslags § 8 efter stk. 7 indsættes et nyt stykke
8.
Efter det foreslåede stk. 8, 1. pkt.,
vil tilskudsmidler hidrørende fra tekstanmærkning nr.
300 i aktstykke nr. 1 af 7. oktober 2021, som Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag ikke har disponeret over i 2021, være
omfattet af § 12 h, stk. 2, nr. 2, i lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag.
Det foreslåede stk. 8, 1. pkt., vil
indebære, at tilskudsmidler hidrørende fra
tekstanmærkning nr. 300 i aktstykke nr. 1 af 7. oktober 2021,
som Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag ikke måtte have
disponeret over i 2021, vil indgå i midler omfattet af §
12 h, stk. 2, nr. 2, og dermed også vil kunne anvendes i
henhold til § 12 h. For så vidt angår
tidsbegrænsningen af ordningen, henvises til det fremsatte
lovforslags § 7, stk. 4, jf. Folketingstidende 2021-22,
tillæg A, L 34 som fremsat, side 82 og 83.
Efter det foreslåede stk. 8, 2. pkt.,
vil tilbagebetalte tilskudsmidler hidrørende fra
tekstanmærkning nr. 300 i aktstykke nr. 1 af 7. oktober 2021
være omfattet af § 12 h, stk. 2, nr. 3, i lov om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag.
Det foreslåede stk. 8, 2. pkt., vil
indebære, at tilbagebetalte (og dermed også uforbrugte)
tilskudsmidler hidrørende fra tekstanmærkning nr. 300
i aktstykke nr. 1 af 7. oktober 2021 vil indgå i midler
omfattet af § 12 h, stk. 2, nr. 3, i lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag og dermed også vil kunne anvendes i henhold
til § 12 h. For så vidt angår
tidsbegrænsningen af ordningen, henvises til det fremsatte
lovforslags § 7, stk. 4, jf. Folketingstidende 2021-22,
tillæg A, L 34 som fremsat, side 82 og 83.
Ændringsforslag nr. 14 om et nyt
§ 8, stk. 8, er uafhængigt af ændringsforslag nr.
11 om bl.a. nyaffattelse af det foreslåede § 12 h i det
fremsatte lovforslags § 2, nr. 31.
Den foreslåede nyaffattelse af §
12 h i ændringsforslag nr. 11 skal hjemle, at Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag kan yde et driftstilskud til det kommende Center
for viden om erhvervsuddannelserne.
Det fremgår af ændringsforslag
nr. 11, at de foreslåede § 12 h, stk. 2, nr. 2 og 3, i
lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag foreslås affattet
således, at den samlede økonomiske ramme for
driftstilskud efter den foreslåede nye § 12 h bl.a.
dækkes af tilskudsmidler, som Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag ikke har disponeret over i foregående
år, og af uforbrugte, tilbagebetalte tilskudsmidler. Den
foreslåede nyaffattelse af § 12 h, stk. 2, i
ændringsforslag nr. 11 svarer med en enkelt sproglig
præcisering til det foreslåede § 12 h, stk. 2, i
det fremsatte lovforslags § 2, nr. 31.
Det fremgår endvidere af
ændringsforslag nr. 11, at det foreslåede nye § 12
h, stk. 3, i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag
fastsætter, at Center for viden om erhvervsuddannelserne skal
tilbagebetale uforbrugte dele af det udbetalte driftstilskud til
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag. Udbetalte driftstilskud kan
kræves tilbagebetalt, i det omfang driftstilskuddet ikke er
anvendt i henhold til de betingelser og til de formål, det
blev ydet. Driftstilskud, som tilbagebetales, vil skulle
videreføres til udmøntning i det efterfølgende
finansår.
Nyaffattelsen af § 12 h i
ændringsforslag nr. 11 har baggrund i aktstykke nr. 1 af 7.
oktober 2021, som hjemler, at Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag kan
disponere 7,5 mio. kr. i 2021, som anvendes til et driftstilskud
til Center for viden om erhvervsuddannelserne.
Det fremgår af aktstykkets b-stykke,
at der med trepartsaftale om flere lærepladser og entydigt
ansvar afsættes 7,5 mio. kr. årligt i 2021-2024 til at
sikre viden og udvikling på erhvervsuddannelsesområdet.
Det betones i b-stykket, at parterne efterfølgende er blevet
enige om at udmønte midlerne som et tilskud til et
videnscenter for viden om erhvervsuddannelserne. Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag gennemfører en ansøgningsrunde med
henblik på at udpege det konsortium, der varetager opgaven
som videncenter.
Det fremgår endvidere af aktstykkets
b-stykke, at bestyrelsen for Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag og
det vindende konsortium indgår en resultataftale om
videncentret, som bl.a. fastlægger centerets formål og
opgaver, mål og succeskriterier for videncentret, og krav til
afrapportering om centerets virke i perioden 2021-2024. Med
aktstykket bemyndiges Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag til at
finansiere og administrere ordningen inden for den afsatte ramme
på 7,5 mio. kr. årligt.
Med tekstanmærkningens stk. 1
bemyndiges Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag til at disponere 7,5
mio. kr. i 2021, som anvendes til et driftstilskud til Center for
viden om erhvervsuddannelserne, det vil sige de afsatte midler ikke
nødvendigvis alle vil skulle udbetales i 2021.
Det følger af
tekstanmærkningens stk. 4, at Center for viden om
erhvervsuddannelserne skal tilbagebetale uforbrugte dele af det
udbetalte tilskud til Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag. Udbetalte
tilskud kan kræves tilbagebetalt, i det omfang tilskuddene
ikke er anvendt i overensstemmelse med de betingelser og til de
formål, hvortil de blev ydet. Tilskud, som tilbagebetales,
tilfalder Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag.
Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne til ændringsforslag nr. 11, for så
vidt angår ordningen, der er hjemlet ved
tekstanmærkning nr. 300 i aktstykke nr. 1 af 7. oktober 2021,
og for så vidt angår den foreslåede nyaffattelse
af den foreslåede § 12 h i lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag i lovforslagets § 2, nr. 31.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 7. oktober
2021 og var til 1. behandling den 14. oktober 2021. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Børne- og
Undervisningsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
børne- og undervisningsministeren sendte den 22. juni 2021
dette udkast til udvalget, jf. BUU alm. del - bilag 227. Den 7.
oktober 2021 sendte børne- og undervisningsministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
13 spørgsmål til børne- og
undervisningsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren
har besvaret.
Anders Kronborg (S) fmd. Kim Aas (S) Jens Joel (S) Jan
Johansen (S) Julie Skovsby (S) Kasper Sand Kjær (S) Orla Hav
(S) Jacob Mark (SF) Ina Strøjer-Schmidt (SF) Astrid
Carøe (SF) Lotte Rod (RV) Anne Sophie Callesen (RV) Marianne
Jelved (RV) Jakob Sølvhøj (EL) Pernille Skipper (EL)
Uffe Elbæk (FG) Anni Matthiesen (V) Marie Bjerre (V) Ellen
Trane Nørby (V) Kenneth Mikkelsen (V) Marlene Ambo-Rasmussen
(V) Stén Knuth (V) nfmd.
Marie Krarup (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Alex Ahrendtsen
(DF) Katarina Ammitzbøll (KF) Mai Mercado (KF) Mette Thiesen
(NB) Henrik Dahl (LA)
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 12 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Frie Grønne, Danmarks Nye
Venstrefløjsparti (FG) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |