Fremsat den 6. oktober 2021 af forsvarsministeren (Trine Bramsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om forsvarets
personel
(Udvidelse af ordningen for supplerende
ydelse for udsendt personel m.v.)
§ 1
I lov om forsvarets personel, jf.
lovbekendtgørelse nr. 667 af 20. juni 2006, som ændret
ved § 3 i lov nr. 1264 af 16. december 2009, § 15 i lov
nr. 395 af 2. maj 2016, lov nr. 1539 af 18. december 2018 og lov
nr. 328 af 30. marts 2019, foretages følgende
ændringer:
1. § 11 b,
stk. 1-3, ophæves, og i stedet indsættes:
»Personel, der ikke er omfattet af lov om
tjenestemandspension eller lov om pensionering af civilt personel
m.v. i forsvaret, og som kommer til skade eller omkommer under
eller som følge af tjenesten under udsendelse til udlandet,
kan få udbetalt en supplerende skattepligtig løbende
ydelse. Ved tilskadekomst udbetales ydelsen til den skadelidte, og
en skattepligtig løbende tillægsydelse udbetales til
den skadelidtes børn under 21 år. Ved dødsfald
udbetales en supplerende skattepligtig løbende ydelse til
den efterladte ægtefælle og efterladte børn
under 21 år.
Stk. 2.
Forsvarsministeren fastsætter nærmere regler om ydelsen
efter stk. 1. Ministeren kan herunder fastsætte kriterier for
beregning af ydelsen samt nærmere kriterier for tildeling af
ydelsen, herunder krav om, at der skal være en anerkendt
arbejdsskade, krav til erhvervsevnetab, krav om, at skaden skal
have været egnet til at medføre afskedigelse, og
regler om vurderingen i sager, hvor der foreligger konkurrerende
afskedigelsesårsager.«
Stk. 4 bliver herefter stk. 3.
2. I
§ 11 b, stk. 4, 1. og 2. pkt., der bliver stk. 3, 1. og 2. pkt.,
ændres »påført varigt men« til:
»kommet til skade«.
3. I
§ 11 b indsættes efter stk.
4, der bliver stk. 3, som nyt stykke:
»Stk. 4.
Forsvarsministeren kan fastsætte regler om, at stk. 1 og
regler fastsat i medfør af stk. 2 helt eller delvis kan
tillægges virkning for afgørelser, der er truffet
forud for lovens ikrafttræden.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2022.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller
delvis sættes i kraft for Færøerne og
Grønland med de ændringer, som henholdsvis de
færøske og de grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets hovedpunkter | | 2.1. | Udbetaling af supplerende ydelse til
selvopsagte skadelidte | | | 2.1.1. | Gældende ret | | | 2.1.2. | Forsvarsministeriets overvejelser | | | 2.1.3. | Den foreslåede ordning | | 2.2. | Udbetaling af tillægsydelse til
skadelidtes børn under 21 år | | | 2.2.1. | Gældende ret | | | 2.2.2. | Forsvarsministeriets overvejelser | | | 2.2.3. | Den foreslåede ordning | | 2.3. | Ændring af øvrige kriterier
for udbetaling | | | 2.3.1. | Gældende ret | | | 2.3.2. | Forsvarsministeriets overvejelser | | | 2.3.3. | Den foreslåede ordning | 3. | Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Klimamæssige konsekvenser | 7. | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | 8. | Forholdet til EU-retten | 9. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 10. | Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
Medarbejdere på Forsvarsministeriets
område udsendes jævnligt til udlandet, hvor de blandt
andet deltager i konfliktforebyggende, fredsbevarende,
fredsskabende og humanitære opgaver. De udsendte medarbejdere
sætter her deres liv og helbred på spil for Danmarks
sikkerhed.
Det er derfor vigtigt, at der er sikkerhed
for, at medarbejderne og deres pårørende får den
nødvendige støtte i de tilfælde, hvor der er
medarbejdere, som kommer til skade eller i værste fald
omkommer under eller som følge af tjenesten under udsendelse
til udlandet.
I dag er der efter lov om forsvarets personel
(personelloven) mulighed for at yde støtte i form af
forskellige former for økonomisk kompensation til
medarbejdere og deres efterladte. Loven giver blandt andet mulighed
for, at overenskomstansatte medarbejdere og deres eventuelle
efterladte kan få udbetalt en supplerende ydelse.
Der har imidlertid ikke været lovhjemmel
til at udbetale ydelsen til medarbejdere, der selv har opsagt deres
stilling, ligesom der ikke har været hjemmel til at udbetale
en tillægsydelse til børn af skadelidte medarbejdere.
Forsvarsministeriet har imidlertid konstateret, at begge grupper i
en længere årrække har fået udbetalt disse
ydelser, men altså uden at der har været den
fornødne lovhjemmel.
Regeringen ønsker med dette lovforslag
først og fremmest at skabe hjemmel til, at der kan udbetales
en supplerende ydelse til medarbejdere, der selv har opsagt deres
stilling, og til efterladte ægtefæller og børn.
Det gælder både i forhold til dem, der i dag modtager
ydelsen, og i forhold til fremtidige sager. Regeringen
ønsker endvidere, at der skabes hjemmel til, at børn
af skadelidte medarbejdere kan modtage en tillægsydelse. Det
gælder ligeledes både i forhold til de børn, der
i dag modtager ydelsen, og i forhold til fremtidige sager. Endeligt
ønsker regeringen at sikre, at der skabes hjemmel til, at
der kan fastsættes klare regler om de kriterier, der anvendes
ved behandling af sager på området.
2. Lovforslagets
hovedpunkter
2.1. Udbetaling af
supplerende ydelse til selvopsagte skadelidte
2.1.1. Gældende ret
Det følger af § 11 b, stk. 1, i
personelloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 667 af 20. juni
2006, som ændret ved § 3 i lov nr. 1264 af 16. december
2009, § 15 i lov nr. 395 af 2. maj 2016, lov nr. 1539 af 18.
december 2018 og lov nr. 328 af 30. marts 2019, at
forsvarsministeren fastsætter regler for udbetaling af en
supplerende skattepligtig løbende ydelse i tilfælde,
hvor personel, der ikke er omfattet af lov om tjenestemandspension
(tjenestemandspensionsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 510
af 18. maj 2017, eller lov om pensionering af civilt personel m.v.
i forsvaret (civilarbejderloven), jf. lovbekendtgørelse nr.
254 af 19. marts 2004, omkommer eller påføres varigt
mén under eller som følge af tjenesten under
udsendelse til udlandet med henblik på deltagelse i de i
personellovens § 11 a, stk. 1, nævnte opgaver. Det er en
betingelse for udbetaling af ydelsen, at Arbejdsmarkedets
Erhvervssikring har anerkendt dødsfaldet eller
tilskadekomsten som en arbejdsskade.
Det følger af personellovens § 11
b, stk. 3, at udbetaling af ydelsen ved varigt mén
forudsætter, at Arbejdsmarkedets Erhvervssikring vurderer, at
den pågældende har lidt et tab af erhvervsevnen
på mindst 15 pct.
§ 11 b blev indsat i personelloven ved
lov nr. 127 af 25. februar 1998 om ændring af lov om
forsvarets personel, lov om hjemmeværnet, lov om ferie og lov
om orlov (Antagelse af kvinder på værnepligtslignende
vilkår, kulancemæssig godtgørelse,
pensionsmæssig sikring af overenskomstansat personel m.v.).
Af bemærkningerne til bestemmelsen, jf. Folketingstidende
1997-98, tillæg A, side 2166-2167, fremgår det, at
bestemmelsen har til formål at sikre den overenskomstansatte
en løbende ydelse svarende til den, en tjenestemand i en
tilsvarende situation ville få. Ordningen skal ikke i
pensionsmæssig henseende stille overenskomstansat personel
bedre end tjenestemandsansat personel. Det følger af
bemærkningerne, at det ikke generelt har været
hensigten at lade personellet omfatte af tjenestemandslovens
vilkår, og at henvisningen til den tilsvarende ordning for
tjenestemænd alene vedrører, hvordan ydelsen skal
beregnes.
Forsvarsministeren fastsætter efter
personellovens § 11 b, stk. 1, regler om udbetaling af den
supplerende ydelse. I bemærkningerne til bestemmelsen er det
uddybet, at forsvarsministeren efter bestemmelsen er bemyndiget til
at fastsætte regler for beregning og udbetaling af ydelsen.
Der er hidtil ikke udstedt administrative forskrifter i
medfør af bestemmelsen. Det er desuagtet
Forsvarsministeriets vurdering, at der har været
tilstrækkelig hjemmel til at behandle sager om udbetaling af
den supplerende ydelse, så længe der er administreret
efter den ordning, som detaljeret fremgår af ordlyden til
§ 11 b, og som er detaljeret beskrevet i bemærkningerne
til bestemmelsen, jf. Folketingstidende 1997-98, tillæg A,
side 2166-2167, og Folketingstidende 2018-19, A, L 5 som fremsat,
side 2 og 4.
Det bemærkes, at det følger af
personellovens § 1, stk. 2, jf. stk. 3, at bestemmelsen i
§ 11 b gælder for alt personel inden for
Forsvarsministeriets område med undtagelse af frivillige i
hjemmeværnet.
Udbetaling af den supplerende ydelse
forudsætter udover de kriterier, der fremgår af lovens
§ 11 b, stk. 1 og 3, at der er sket afskedigelse eller
kontraktophævelse som følge af tilskadekomsten. Hvis
den skadelidtes kontrakt var tidsbegrænset og allerede er
udløbet, når sagen behandles - hvorved der ikke vil
kunne ske en afskedigelse som følge af tilskadekomsten -
foretages der en hypotetisk vurdering af, om den
pågældende ville være blevet afskediget som
følge af tilskadekomsten, jf. også
bemærkningerne til lov nr. 1539 af 18. december 2018 om
ændring af lov om forsvarets personel (Udvidelse af ordninger
om pensionslignende ydelse og kulancemæssig
godtgørelse for svie og smerte for udsendt personel), jf.
Folketingstidende 2018-19, A, L 5 som fremsat, side 2 og 4. Dette
gælder imidlertid ikke, hvis den pågældende selv
har opsagt sin stilling.
Ved aktstykke nr. 319 af 24. juni 2021 er der
blandt andet skabt hjemmel til, at der i finansåret 2021 kan
ske fortsat udbetaling af den supplerende ydelse til medarbejdere,
der selv har opsagt deres stilling. Der er endvidere med aktstykket
skabt hjemmel til, at eventuelle efterladte ægtefæller
og børn, der i dag modtager en ydelse efter en afdød,
men som efter reglerne ikke har været berettiget til at
modtage ydelsen, fortsat kan modtage ydelsen.
Baggrunden for aktstykket var blandt andet, at
Forsvarsministeriet havde konstateret, at Forsvarsministeriets
Personalestyrelse siden 2011 har anlagt en uhjemlet praksis,
hvorefter den supplerende ydelse er blevet udbetalt til skadelidte,
der selv har opsagt deres stilling, hvis de i øvrigt
opfyldte kriterierne for at modtage ydelsen. I 2017 blev den
anlagte praksis skærpet, således at der også blev
stillet krav om, at de pågældende efter en hypotetisk
vurdering ville være blevet afskediget som følge af
tilskadekomsten pådraget under eller som følge af
tjenesten under udsendelsen til udlandet. Styrelsens praksis har i
tilfælde af, at de pågældende afgik ved
døden, også omfattet udbetaling af ydelser til disses
efterladte, hvilket ligeledes har været uhjemlet.
2.1.2. Forsvarsministeriets overvejelser
Da der ikke er hjemmel til at udbetale en
supplerende skattepligtig løbende ydelse i de
tilfælde, hvor den skadelidte selv har opsagt sin stilling,
selv om den pågældende i øvrigt opfylder
kriterierne for at modtage ydelsen, har der siden 2011 været
anlagt en uhjemlet praksis. Det indebærer, at der i dag er
skadelidte, der modtager - og gennem længere tid har modtaget
- en ydelse, som de efter loven ikke har været berettigede
til, samt at der tilsvarende er efterladte, der modtager en ydelse,
som de efter loven ikke har været berettigede til at
modtage.
Der vil ligeledes fremover være en
gruppe af skadelidte, der ikke vil være berettiget til den
supplerende ydelse, fordi de selv vil have opsagt deres
stilling.
For så vidt angår nye sager, der
behandles efter lovens ikrafttræden, finder
Forsvarsministeriet ikke, at omstændighederne omkring den
skadelidtes fratrædelse bør være
afgørende for, hvorvidt den pågældende omfattes
af ordningen eller ej, så længe de øvrige
kriterier for at modtage ydelsen er opfyldt. De skadelidte, der
selv opsiger deres stilling, har deltaget i løsningen af
Forsvarets internationale opgaver, og de er som følge af
deres deltagelse heri kommet til skade. Forsvarsministeriet finder
på den baggrund, at det alene bør være
afgørende, om den pågældende er blevet - eller
efter en hypotetisk vurdering ville være blevet - afskediget
som følge af tilskadekomsten. Forsvarsministeriet finder
derfor, at der bør skabes hjemmel til, at ordningen kan
udvides i overensstemmelse hermed.
Det bemærkes, at en sådan ordning
vil adskille sig fra den ordning, der gælder for
tjenestemænd, idet tjenestemænd, der opsiger deres
stilling, ikke kan modtage tilskadekomstpension. Det vurderes
imidlertid, at ordningen for overenskomstansatte på dette
område ikke bør følge ordningen for
tjenestemænd, fordi tjenestemænd i modsætning til
overenskomstansatte sjældent vælger at forlade en
stilling på Forsvarsministeriets område og dermed
opsige deres stilling.
De skadelidte, der på baggrund af den
uhjemlede praksis i dag får udbetalt en supplerende ydelse,
er typisk sårbare veteraner, der under eller som følge
af tjenesten under deres udsendelse til udlandet har pådraget
sig svære psykiske og fysiske skader. Der er samtidig tale om
skadelidte, der for langt størstedelens vedkommende
antageligt har indrettet sig på at modtage den supplerende
ydelse.
Forsvarsministeriet finder derfor også,
at der bør skabes hjemmel til at sikre, at alle de
skadelidte medarbejdere og omkomne medarbejderes efterladte, der i
dag modtager en ydelse, kan blive ved med at modtage ydelsen,
herunder også hjemmel til, at tidligere afgørelser,
hvor der ikke er foretaget en hypotetisk vurdering, kan
opretholdes.
2.1.3. Den
foreslåede ordning
Det foreslås, at forsvarsministeren
bemyndiges til at fastsætte nærmere regler, der udvider
ordningen med den supplerende skattepligtige løbende ydelse
til også at omfatte skadelidte, der selv har opsagt deres
stilling. Det foreslås samtidig, at der i de regler, som vil
blive udstedt med hjemmel i loven, vil blive fastsat krav om, at en
forudsætning for udbetaling af ydelsen - som det også
er tilfældet i dag ved tidsbegrænsede kontrakter - vil
være, at den pågældende efter en hypotetisk
vurdering ville være blevet afskediget som følge af
tilskadekomsten. I tilfælde, hvor en skadelidt, der selv har
opsagt sin stilling, senere afgår ved døden, vil der
som følge af udvidelsen også kunne udbetales en ydelse
til en eventuel efterladt ægtefælle og eventuelle
efterladte børn.
Det foreslås endvidere, at de
nærmere regler, der fastsættes i medfør af
loven, helt eller delvis kan tillægges virkning for
afgørelser, der er truffet forud for lovens
ikrafttræden. Dermed vil der i reglerne kunne
fastsættes den nødvendige hjemmel til, at de
afgørelser, som er truffet efter den hidtidige - og
uhjemlede - praksis, kan fastholdes i uændret form. Det vil
også omfatte afgørelser fra den periode, hvor der ikke
er foretaget den hypotetiske vurdering af, om den
pågældende ville være blevet afskediget som
følge af tilskadekomsten.
Forsvarsministeriets Personalestyrelse har
på nuværende tidspunkt sat behandlingen af nye sager om
udbetaling af en supplerende ydelse til skadelidte, som selv har
opsagt deres stilling, i bero. Styrelsen vil - såfremt
lovforslaget vedtages - genoptage behandlingen af de sager, der er
sat i bero.
Der henvises til de foreslåede § 11
b, stk. 2 og 4, i lovforslagets § 1, nr. 1 og 3, samt
bemærkningerne hertil.
2.2. Udbetaling af
tillægsydelse til skadelidtes børn under 21
år
2.2.1. Gældende ret
Det følger af personellovens § 11
b, stk. 2, at ydelsen ved dødsfald udbetales til den
efterladte ægtefælle og børn under 21 år.
Ved varigt mén udbetales ydelsen til den skadelidte.
Ved aktstykke nr. 319 af 24. juni 2021 og
aktstykke nr. 343 af 2. september 2021 er der blandt andet skabt
hjemmel til, at der i finansåret 2021 kan ske fortsat
udbetaling af en tillægsydelse til børn under 21
år af skadelidte medarbejdere.
Baggrunden for de to aktstykker var blandt
andet, at Forsvarsministeriet havde konstateret, at
Forsvarsministeriets Personalestyrelse siden 2009 har anlagt en
uhjemlet praksis, hvorefter en særlig tillægsydelse er
blevet udbetalt til børn under 21 år, når
forælderen får udbetalt en supplerende skattepligtig
løbende ydelse efter personellovens § 11 b.
2.2.2. Forsvarsministeriets overvejelser
Da der ikke er hjemmel til at udbetale en
ydelse til børn under 21 år i de tilfælde, hvor
den skadelidte forælder ikke er afgået ved
døden, har der siden 2009 været anlagt en uhjemlet
praksis. Det indebærer, at der i en årrække har
været - og fortsat er - børn under 21 år, der
modtager en ydelse, som de efter loven ikke er berettigede til at
modtage.
Forsvarsministeriet finder, at den
nuværende ordning bør udvides, så der skabes
hjemmel til, at børn modtager en tillægsydelse, hvis
deres forælder kommer til skade som led i løsningen af
Forsvarets internationale opgaver. Dermed vil ordningen også
komme til at svare til ordningen i tjenestemandspensionslovens
§ 14, hvorefter en tjenestemands børn bliver
berettigede til et børnepensionstillæg, når
tjenestemanden som følge af en arbejdsskade bliver
utjenstdygtig og dermed pensioneres.
2.2.3. Den
foreslåede ordning
Det foreslås, at ordningen med den
supplerende skattepligtige løbende ydelse udvides,
således at der skabes hjemmel til at udbetale en
tillægsydelse til den skadelidtes børn under 21
år, og at forsvarsministeren bemyndiges til at
fastsætte nærmere regler herom.
Det foreslås endvidere, at
forsvarsministeren kan fastsætte regler om, at den
foreslåede udvidelse af ordningen, hvorefter der skabes
hjemmel til at udbetale en tillægsydelse til den skadelidtes
børn under 21 år, helt eller delvis kan
tillægges virkning for afgørelser, der er truffet
forud for lovens ikrafttræden. Dermed vil der i reglerne
kunne fastsættes den nødvendige hjemmel til, at de
afgørelser, som er truffet efter den hidtidige - og
uhjemlede - praksis, kan fastholdes i uændret form.
Forsvarsministeriets Personalestyrelse har
på nuværende tidspunkt sat behandlingen af nye sager om
udbetaling af en tillægsydelse til børn under 21
år af skadelidte medarbejdere i bero. Styrelsen vil -
såfremt lovforslaget vedtages - genoptage behandlingen af de
sager, der er sat i bero.
Der henvises til de foreslåede § 11
b, stk. 1, 2 og 4, i lovforslagets § 1, nr. 1 og 3, samt
bemærkningerne hertil.
2.3. Ændring
af øvrige kriterier for udbetaling
2.3.1. Gældende ret
Det følger af personellovens § 11
b, stk. 1, at forsvarsministeren fastsætter regler for
udbetaling af en supplerende skattepligtig løbende ydelse i
tilfælde, hvor personel, der ikke er omfattet af lov om
tjenestemandspension eller lov om pensionering af civilt personel
m.v. i forsvaret, omkommer eller påføres varigt
mén under eller som følge af tjenesten under
udsendelse til udlandet med henblik på deltagelse i de i
personellovens § 11 a, stk. 1, nævnte opgaver. Det er en
betingelse for udbetaling af ydelsen, at Arbejdsmarkedets
Erhvervssikring har anerkendt dødsfaldet eller
tilskadekomsten som en arbejdsskade.
Det følger endvidere af personellovens
§ 11 b, stk. 3, at udbetaling af ydelsen ved varigt mén
forudsætter, at Arbejdsmarkedets Erhvervssikring vurderer, at
den pågældende har lidt et tab af erhvervsevnen
på mindst 15 pct.
Ved udbetaling af den supplerende ydelse
forudsættes det herudover, at der er sket afskedigelse eller
kontraktophævelse som følge af tilskadekomsten. Hvis
den skadelidtes kontrakt var tidsbegrænset og allerede er
udløbet, når sagen behandles - hvorved der ikke ville
kunne ske en afskedigelse som følge af tilskadekomsten -
foretages en hypotetisk vurdering af, om den pågældende
ville være blevet afskediget som følge af
tilskadekomsten, jf. nærmere herom i afsnit 2.1.1
ovenfor.
2.3.2. Forsvarsministeriets overvejelser
Forsvarsministeriet har konstateret, at
Forsvarsministeriets Personalestyrelse har anlagt en praksis, hvor
lovens krav om, at det blandt andet er en forudsætning for
udbetaling af den supplerende skattepligtige løbende ydelse,
at der er tale om varigt mén, ikke er blevet efterlevet.
Forsvarsministeriets Personalestyrelse har i stedet administreret
ordningen således, at der alene er blevet stillet krav om, at
den skadelidte skal have lidt et erhvervsevnetab på mindst 15
pct., jf. personellovens § 11 b, stk. 3. Det svarer til den
tilsvarende ordning efter tjenestemandspensionslovens § 8.
I de tilfælde, hvor den skadelidte har
et erhvervsevnetab på mindst 15 pct., vil den skadelidte
typisk også have varigt mén. Forsvarsministeriet
finder, at det alene bør være graden af
erhvervsevnetab, der bør indgå som kriterium. Dermed
vil ordningen også komme til at svare til ordningen i
tjenestemandspensionslovens § 8, hvorefter en tjenestemand kan
modtage tilskadekomstpension, hvis tjenestemanden er blevet
afskediget på grund af en arbejdsskade, der begrunder krav
på erstatning for tab af erhvervsevne.
Ved anvendelsen af kriteriet om, at der skal
være sket afskedigelse som følge af tilskadekomsten,
har det endvidere været Forsvarsministeriets
Personalestyrelses praksis at anerkende sager i de tilfælde,
hvor den pågældende er afskediget af
helbredsmæssige årsager, men hvor tilskadekomsten under
eller som følge af tjenesten under udsendelsen ikke er
anført som afskedigelsesårsagen, såfremt der
vurderes at være årsagssammenhæng mellem
tilskadekomsten under eller som følge af tjenesten under
udsendelsen og den helbredsmæssige afskedigelse.
Det er Forsvarsministeriets vurdering, at der
bør skabes en klar hjemmel, der fastsætter de
kriterier, som kan indgå i vurderingen af sager, hvor der
ikke er sket afskedigelse direkte som følge af
tilskadekomsten, men hvor der har været en
årsagssammenhæng.
Ved anvendelsen af det hypotetiske
afskedigelseskriterium i sager, hvor medarbejderen ikke er blevet
afskediget, har det herudover været Forsvarsministeriets
Personalestyrelses praksis, at sager anerkendes, hvis det vurderes
godtgjort, at tilskadekomsten under eller som følge af
tjenesten under udsendelsen ville have medført afskedigelse
forud for, at eventuelle andre (konkurrerende) forhold kunne have
medført afskedigelse. Såfremt andre forhold, herunder
for eksempel en dom for kriminalitet eller helbredsforringelse af
andre årsager end tilskadekomsten under eller som
følge af tjenesten under udsendelsen, kunne have
medført afskedigelse, gives der afslag.
Det er Forsvarsministeriets vurdering, at der
bør skabes en klar hjemmel, der fastsætter de
kriterier, som kan indgå i den hypotetiske vurdering af
sager, hvor der foreligger konkurrerende
afskedigelsesårsager.
2.3.3. Den
foreslåede ordning
Det foreslås, at det ikke skal
være et selvstændigt krav for udbetaling af den
supplerende skattepligtige løbende ydelse, at der er
påført varigt mén. I stedet vil der i de
regler, som vil blive udstedt med hjemmel i loven, blive fastsat
krav om, at udbetalingen forudsætter et erhvervsevnetab
på mindst 15 pct. Kravet om, at der skal være et
erhvervsevnetab på mindst 15 pct., svarer til det
gældende krav i personellovens § 11 b, stk. 3, der
foreslås ophævet og videreført i de
administrativt fastsatte regler.
Det foreslås endvidere, at de
nærmere regler, der fastsættes i medfør af
loven, helt eller delvis kan tillægges virkning for
afgørelser, der er truffet forud for lovens
ikrafttræden. Dermed vil der i reglerne kunne
fastsættes den nødvendige hjemmel til, at eventuelle
afgørelser, hvor kravet om varigt mén ikke har
været opfyldt, kan fastholdes i uændret form.
Desuden foreslås det, at det
tydeliggøres, at der i de nævnte regler kan
fastsættes nærmere rammer for de kriterier, som kan
inddrages, når det skal vurderes, om der er
årsagssammenhæng mellem en afskedigelse, hvor
tilskadekomsten under eller som følge af tjenesten under
udsendelsen ikke er anført som afskedigelsesårsagen,
og tilskadekomsten.
Derudover foreslås det, at det
tydeliggøres, at der i de nævnte regler kan
fastsættes nærmere rammer for de kriterier, som kan
inddrages i den hypotetiske vurdering, når konkurrerende
afskedigelsesårsager skal vurderes.
Der henvises til de foreslåede § 11
b, stk. 1, 2 og 4, i lovforslagets § 1, nr. 1 og 3, samt
bemærkningerne hertil.
3. Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget medfører økonomiske
konsekvenser for staten. Omkostningerne afholdes inden for
Forsvarsministeriets eksisterende rammer.
Af nedenstående tabel fremgår de
udgifter, som Forsvarsministeriet har afholdt til og med august
2021 som følge af Forsvarsministeriets Personalestyrelses
uhjemlede praksis, fordelt på henholdsvis skadelidte
medarbejdere, der selv har opsagt deres stilling, efterladte
ægtefæller og efterladte børn under 21 år
af skadelidte medarbejdere, der selv har opsagt deres stilling,
samt børn under 21 år af nulevende skadelidte
medarbejdere, der har fået en tillægsydelse:
Beløb er i
mio. kr., 2021-niveau | Udgifter til skadelidte
medarbejdere, der selv har opsagt deres stilling: | Udgifter til efterladte
ægtefæller og efterladte børn under 21 år
af skadelidte medarbejdere, der selv har opsagt deres
stilling: | Udgifter til børn
under 21 år af nulevende skadelidte medarbejdere, der har
fået en tillægsydelse: | Samlede udgifter i
alt: | 2009 til og med august
2021 | 48,9 | 0,4 | 44,5 | 93,9 |
|
Af nedenstående tabel fremgår
lovforslagets forventede fremadrettede årlige
økonomiske konsekvenser til og med 2025 fordelt på
henholdsvis skadelidte medarbejdere, der selv har opsagt deres
stilling, efterladte ægtefæller og efterladte
børn under 21 år af skadelidte medarbejdere, der selv
har opsagt deres stilling, samt børn under 21 år af
nulevende skadelidte medarbejdere, der får en
tillægsydelse:
Beløb er i
mio. kr., 2021-niveau | Forventede samlede
udgifter til skadelidte medarbejdere, der selv har opsagt deres
stilling: | Forventede samlede
udgifter til efterladte ægtefæller og efterladte
børn under 21 år af skadelidte medarbejdere, der selv
har opsagt deres stilling: | Forventede samlede
udgifter til børn under 21 år af nulevende skadelidte
medarbejdere, der får en tillægsydelse: | Forventede samlede
udgifter i alt: | 2021 fra og med
september | 2,6 | 0,03 | 2,6 | 5,2 | 2022 | 23,4 | 0,08 | 28,0 | 51,5 | 2023 | 17,2 | 0,07 | 20,2 | 37,5 | 2024 | 18,8 | 0,05 | 22,7 | 41,5 | 2025 | 20,3 | 0,03 | 25,0 | 45,3 |
|
Det bemærkes, at de forventede udgifter
er behæftet med betydelig usikkerhed, idet de fremtidige
udgifter blandt andet vil afhænge af eventuelle beslutninger
om deltagelse i internationale opgaver. Det bemærkes
ydermere, at de samlede årlige udgifter fra 2026 og frem
forventeligt vil stige yderligere som følge af tilgangen af
nye sager i 2021-2025.
Lovforslaget vurderes at være i
overensstemmelse med principperne for digitaliseringsklar
lovgivning.
Lovforslaget har ikke i øvrigt
væsentlige økonomiske konsekvenser eller
implementeringskonsekvenser for det offentlige.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ikke økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Klimamæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ikke klimamæssige
konsekvenser.
7. Miljø- og
naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljø- eller
naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
9. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 2. august 2021 til den 30. august 2021 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Advokatrådet, Akademikerne (AC),
Centralforeningen for Stampersonel (CS), Danmarks Veteraner, Dansk
Arbejdsgiverforening, Danske Advokater, Danske Patienter, Danske
Regioner, Datatilsynet, Den Danske Dommerforening,
Domstolsstyrelsen, Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH),
Hovedforeningen for Personel af Reserven i Danmark (HPRD),
Hovedorganisationen af Officerer i Danmark (HOD), Hærens
Konstabel- og Korporalforening (HKKF), Institut for
Menneskerettigheder, Interforce, Justitia, KL, Præsidenten
for Vestre Landsret, Præsidenten for Østre Landsret,
Rigsombudsmanden i Grønland, Rigsombudsmanden på
Færøerne, samtlige byretspræsidenter og
Soldaterlegatet.
10. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang/ Hvis nej, anfør
»Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang/ Hvis nej, anfør
»Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen. | Lovforslaget medfører
økonomiske konsekvenser for staten. Omkostningerne afholdes
inden for Forsvarsministeriets eksisterende rammer. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen. | Ingen. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen. | Ingen. | Klimamæssige konsekvenser | Ingen. | Ingen. | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen. | Ingen. | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering / Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det følger af personellovens § 11
b, stk. 1, at forsvarsministeren fastsætter regler for
udbetaling af en supplerende skattepligtig løbende ydelse i
tilfælde, hvor personel, der ikke er omfattet af lov om
tjenestemandspension eller lov om pensionering af civilt personel
m.v. i forsvaret, omkommer eller påføres varigt
mén under eller som følge af tjenesten under
udsendelse til udlandet med henblik på deltagelse i de i
personellovens § 11 a, stk. 1, nævnte opgaver. Det er en
betingelse for udbetaling af ydelsen, at Arbejdsmarkedets
Erhvervssikring har anerkendt dødsfaldet eller
tilskadekomsten som en arbejdsskade.
Det følger af personellovens § 11
a, stk. 1, at de nævnte opgaver omfatter udsendelse til
udlandet med henblik på deltagelse i konfliktforebyggende,
fredsbevarende, fredsskabende, humanitære og andre lignende
opgaver.
Det følger endvidere af personellovens
§ 11 b, stk. 2, at ydelsen ved dødsfald udbetales til
den efterladte ægtefælle og børn under 21
år. Ved varigt mén udbetales ydelsen til den
skadelidte.
Det følger herudover af personellovens
§ 11 b, stk. 3, at udbetaling af ydelsen ved varigt mén
forudsætter, at Arbejdsmarkedets Erhvervssikring vurderer, at
den pågældende har lidt et tab af erhvervsevnen
på mindst 15 pct.
Med lovforslaget ophæves de
gældende bestemmelser i § 11 b, stk. 1-3, og i stedet
indsættes de foreslåede § 11 b, stk. 1, 2 og
4.
Det foreslås, at § 11 b, stk. 1, 1. pkt., nyaffattes, således at
det fremgår af bestemmelsen, at personel, der ikke er
omfattet af lov om tjenestemandspension eller lov om pensionering
af civilt personel m.v. i forsvaret, og som kommer til skade eller
omkommer under eller som følge af tjenesten under udsendelse
til udlandet, kan få udbetalt en supplerende skattepligtig
løbende ydelse.
Bestemmelsen har til formål at sikre den
overenskomstansatte en supplerende ydelse, hvorved den
overenskomstansatte samlet set får udbetalt ydelser, der
så vidt muligt er svarende til det, en tjenestemand i en
tilsvarende situation ville få.
Bestemmelsen er i det væsentligste en
videreførelse af den gældende bestemmelse, idet
kravet, om at udbetaling af den supplerende ydelse
forudsætter varigt mén, dog foreslås
ophævet. Det indebærer, at der fremover efter stk. 1,
1. pkt. - som noget nyt - i forhold til tilskadekomst alene vil
være et krav, at den pågældende er kommet til
skade under eller som følge af tjenesten under udsendelse
til udlandet. De nærmere kriterier for, hvornår en
tilskadekomst er omfattet af ordningen, vil blive fastsat i de
regler, der vil blive udstedt i medfør af den
foreslåede § 11 b, stk. 2, jf. nedenfor.
Udsendelse til udlandet vil - som efter de
gældende regler - skulle forstås i overensstemmelse med
personellovens § 11 a, stk. 1.
Det foreslås endvidere med § 11 b,
stk. 1, 2. og 3.
pkt., at ved tilskadekomst udbetales ydelsen til den
skadelidte, og en skattepligtig løbende tillægsydelse
udbetales til den skadelidtes børn under 21 år. Ved
dødsfald udbetales en supplerende skattepligtig
løbende ydelse til den efterladte ægtefælle og
efterladte børn under 21 år.
Bestemmelsen fastlægger modtagerkredsen
for ydelsen. Der er tale om en delvis videreførelse af den
gældende § 11 b, stk. 2. Bestemmelsen indebærer
imidlertid - som noget nyt - at der skabes hjemmel til at udbetale
en tillægsydelse til børn under 21 år, samtidig
med at den skadelidte forælder fortsat modtager den
supplerende ydelse.
Ved »ægtefælle«
forstås ægtefællen på
dødstidspunktet. Der kan således efter bestemmelsen
ikke ske udbetaling til tidligere ægtefæller eller til
samlevere. Begrebet skal i øvrigt fortolkes i
overensstemmelse med det tilsvarende begreb i
tjenestemandspensionsloven.
Ved »børn« forstås
egne biologiske børn, adoptivbørn og stedbørn,
hvis den berettigede til den supplerende ydelse er gift med
stedbarnets forælder, og stedbarnet er medtaget til
forsørgelse i det fælles hjem. Begrebet skal i
øvrigt fortolkes i overensstemmelse med det tilsvarende
begreb i tjenestemandspensionsloven.
Ved »skadelidte« forstås
den, der under eller som følge af tjenesten under udsendelse
til udlandet er kommet til skade, og som i øvrigt opfylder
de nærmere kriterier for at modtage en supplerende
skattepligtig løbende ydelse, jf. den foreslåede
§ 11 b, stk. 1, 1. pkt., og regler fastsat i medfør af
det foreslåede stk. 2.
Det foreslås med § 11 b, stk. 2, at forsvarsministeren
fastsætter nærmere regler om ydelsen efter stk. 1.
Ministeren kan herunder fastsætte kriterier for beregning af
ydelsen samt nærmere kriterier for tildeling af ydelsen,
herunder krav om, at der skal være en anerkendt arbejdsskade,
krav til erhvervsevnetab, krav om, at skaden skal have været
egnet til at medføre afskedigelse, og regler om vurderingen
i sager, hvor der foreligger konkurrerende
afskedigelsesårsager.
Det foreslåede stk. 2 indebærer,
at forsvarsministeren bemyndiges til at fastsætte
nærmere regler om blandt andet kriterier for beregningen af
den supplerende ydelse til skadelidte og til deres efterladte
ægtefælle og efterladte børn samt
tillægsydelsen til børn af skadelidte. Ydelsen til
overenskomstansatte, der er kommet til skade, vil blive søgt
beregnet således, at der i videst muligt omfang skabes
økonomisk ligestilling med tjenestemænd i en
tilsvarende situation. Tilsvarende vil beregningerne i
størst muligt omfang skulle sikre, at en eventuel efterladt
ægtefælle og eventuelle efterladte børn kan
modtage en supplerende ydelse, hvor den samlede udbetaling i
størst muligt omfang svarer til det, der ville blive
udbetalt til en efterlevende ægtefælle og efterlevende
børn efter en tjenestemand. Endeligt vil beregningerne
så vidt muligt skulle sikre, at den tillægsydelse, som
børn af skadelidte kan modtage, beløbsmæssigt
svarer til det børnepensionstillæg, som en
tjenestemands børn bliver berettigede til, når
tjenestemanden som følge af en arbejdsskade bliver
utjenstdygtig og dermed pensioneres.
Den supplerende ydelse til den skadelidte vil
skulle udgøre differencen mellem de ydelser, den
overenskomstansatte vil få udbetalt, og de ydelser, den
pågældende ville have fået, hvis vedkommende
havde været ansat som tjenestemand. Tilsvarende vil en
supplerende ydelse til en efterladt ægtefælle eller til
efterladte børn skulle udgøre differencen mellem de
ydelser, som de efterladte vil få, og de ydelser, som en
efterlevende ægtefælle eller efterlevende børn
af en tjenestemand vil få. Det vil skulle fremgå af de
regler, der fastsættes i medfør af bestemmelsen,
hvilke konkrete ydelser, der skal indgå i beregningerne.
Det vil i reglerne kunne fastsættes, at
beløb fra Forsvarets særlige erstatningsordning,
eventuel erstatning fra FN, gruppelivsforsikring, frivillige bidrag
til arbejdsgiverfinansierede pensionsordninger samt private
pensions- og forsikringsordninger ikke indgår i beregningen
af den supplerende ydelse.
Forsvarsministeren vil desuden efter
bestemmelsen blive bemyndiget til blandt andet at fastsætte
regler om nærmere kriterier for tildeling af ydelsen. Der vil
i reglerne blive fastsat krav om, at Arbejdsmarkedets
Erhvervssikring skal have anerkendt tilskadekomsten eller
dødsfaldet som en arbejdsskade, samt krav om, at
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring skal have vurderet, at den
pågældende har lidt et tab af erhvervsevnen på
mindst 15 pct. Tilsvarende krav følger efter gældende
ret af § 11 b, stk. 1, 2. pkt., og § 11 b, stk. 3, der
med lovforslaget foreslås ophævet.
Endvidere vil der i regler, der udstedes i
medfør af bestemmelsen, blive fastsat krav om, at skaden
skal have været egnet til at medføre afskedigelse.
Kravet vil indebære, at det vil være en
forudsætning for udbetaling af ydelsen, at den
pågældende er blevet afskediget som følge af
tilskadekomsten, eller at den pågældende efter en
hypotetisk vurdering ville være blevet afskediget som
følge af tilskadekomsten.
De nærmere rammer for vurderingerne vil
blive fastsat i de regler, der udstedes.
I de tilfælde, hvor den
pågældende er afskediget, men hvor tilskadekomsten
under eller som følge af tjenesten under udsendelsen ikke er
anført som afskedigelsesårsagen, vil det i forbindelse
med vurderingen af, hvorvidt den pågældende er blevet
afskediget som følge af tilskadekomsten blandt andet blive
vurderet, om der er årsagssammenhæng mellem
afskedigelsen og tilskadekomsten.
I forbindelse med en vurdering af, om den
pågældende efter en hypotetisk vurdering ville
være blevet afskediget som følge af tilskadekomsten,
vil der skulle tages højde for, at der kan gå lang tid
fra den skadelidtes fratrædelse til den
pågældendes erhvervsevne bliver påvirket grundet
skaden. Ved vurderingen vil den skadelidtes erhvervsforløb
efter afgangen blive vurderet. Dette vil ske med henblik på
at afklare, hvornår tilskadekomsten har gjort den skadelidte
uarbejdsdygtig i et omfang, hvor det er sandsynligt, at denne ville
være blevet afskediget. Der vil i den forbindelse blandt
andet blive lagt vægt på, om der er truffet en
afgørelse om førtidspensionering, om den
pågældende arbejder på skånevilkår
eller lignende, som kan henføres til tilskadekomsten.
Der vil endvidere i reglerne ske en
nærmere regulering af, hvilke kriterier der kan indgå
ved vurdering af konkurrerende afskedigelsesårsager, hvor
tilskadekomsten under eller som følge af tjenesten under
udsendelsen ikke er angivet som årsag ved en egentlig
afskedigelse, eller hvor en hypotetisk afskedigelse kunne
være sket af andre grunde end tilskadekomsten. Såfremt
andre forhold, herunder for eksempel en dom for kriminalitet eller
helbredsforringelse af andre årsager end tilskadekomsten, har
eller kunne have medført afskedigelse, vil der kunne gives
afslag.
Til nr. 2
Det følger af personellovens § 11
b, stk. 4, at udbetaling af den supplerende skattepligtige
løbende ydelse for personel, der er omkommet eller
påført varigt men under eller som følge af
tjeneste under udsendelse den 14. august 1996 eller senere,
tidligst kan ske med virkning fra den 14. august 1996. For
personel, der er omkommet eller påført varigt men
under eller som følge af tjeneste under udsendelse
før den 14. august 1996, kan udbetaling af den supplerende
skattepligtige løbende ydelse efter stk. 1 tidligst ske med
virkning fra den 1. januar 2018.
Det foreslås, at
»påført varigt men« i § 11 b, stk. 4, der fremadrettet bliver stk. 3, ændres til »kommet til
skade«.
Den foreslåede ændring er en
konsekvens af den foreslåede § 11 b, stk. 1, jf.
lovforslagets § 1, nr. 1, hvorefter kravet om, at den
skadelidte skal være påført varigt mén,
foreslås ophævet.
Til nr. 3
Det foreslås med § 11 b, stk. 4, at forsvarsministeren kan
fastsætte regler om, at stk. 1 og regler fastsat i
medfør af stk. 2 helt eller delvis kan tillægges
virkning for afgørelser, der er truffet forud for lovens
ikrafttræden.
Med bestemmelsen vil forsvarsministeren kunne
fastsætte regler om, at den foreslåede § 11 b,
stk. 1, jf. lovforslagets § 1, nr. 1, helt eller delvis skal
have virkning for afgørelser, som Forsvarsministeriets
Personalestyrelse - eller andre myndigheder - har truffet forud for
den 1. januar 2022. Forsvarsministeren vil endvidere kunne
fastsætte regler om, at bekendtgørelser, der udstedes
med hjemmel i den foreslåede § 11 b, stk. 2, jf.
lovforslagets § 1, nr. 1, skal tillægges virkning for
afgørelser, som Forsvarsministeriets Personalestyrelse -
eller andre myndigheder - har truffet forud for den 1. januar
2022.
Dermed vil det kunne sikres, at
forsvarsministeren også kan fastsætte regler om, at
ændringerne har tilbagevirkende kraft, således at de
hidtidige afgørelser, hvor de foreslåede
ændringer har været anvendt uden hjemmel, står
ved magt. Det vil også omfatte afgørelser fra den
periode, hvor der ikke er foretaget den hypotetiske vurdering af,
om den pågældende ville være blevet afskediget
som følge af tilskadekomsten.
Den foreslåede ordning vurderes alene at
være af begunstigende karakter og vurderes således ikke
at kunne være til ugunst for den omfattede personkreds.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar
2022.
Til §
3
Den foreslåede bestemmelse
vedrører lovens territoriale gyldighed.
Personelloven er, på nær
ændringerne foretaget ved § 39 i lov nr. 530 af 24. juni
2005, § 3 i lov nr. 1264 af 16. december 2009, § 15 i lov
nr. 395 af 2. maj 2016, lov nr. 1539 af 18. december 2018 og lov
nr. 328 af 30. marts 2019, direkte gældende for
Færøerne og Grønland.
Ændringerne af personelloven i lov nr.
1539 af 18. december 2018 om ændring af lov om forsvarets
personel samt lov nr. 328 af 30. marts 2019 om ændring af lov
om forsvarets personel er dog sat i kraft for Grønland ved
kongelig anordning nr. 2016 af 18. december 2020 om
ikrafttræden for Grønland af visse love om
ændring af lov om forsvarets personel.
Den foreslåede bestemmelse
indebærer, at loven ikke skal gælde for
Færøerne og Grønland, men at loven ved kongelig
anordning helt eller delvis skal kunne sættes i kraft for
Færøerne og Grønland med de ændringer,
som henholdsvis de færøske og de grønlandske
forhold tilsiger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om forsvarets personel, jf.
lovbekendtgørelse nr. 667 af 20. juni 2006, som ændret
ved § 3 i lov nr. 1264 af 16. december 2009, § 15 i lov
nr. 395 af 2. maj 2016, lov nr. 1539 af 18. december 2018 og lov
nr. 328 af 30. marts 2019, foretages følgende
ændringer: | | | | § 11 b.
Forsvarsministeren fastsætter regler for udbetaling af en
supplerende skattepligtig løbende ydelse i tilfælde,
hvor personel, der ikke er omfattet af lov om tjenestemandspension
eller lov om pensionering af civilt personel m.v. i forsvaret,
omkommer eller påføres varigt mén under eller
som følge af tjenesten under udsendelse til udlandet med
henblik på deltagelse i de i § 11 a, stk. 1,
nævnte opgaver. Det er en betingelse for udbetaling af
ydelsen, at Arbejdsskadestyrelsen har anerkendt dødsfaldet
eller tilskadekomsten som en arbejdsskade. Stk. 2. Ved
dødsfald udbetales ydelsen til den efterladte
ægtefælle og børn under 21 år. Ved varigt
mén udbetales ydelsen til den skadelidte. Stk. 3.
Udbetaling af ydelsen ved varigt mén forudsætter, at
Arbejdsskadestyrelsen vurderer, at den pågældende har
lidt et tab af erhvervsevnen på mindst 15 pct. | | 1. § 11 b, stk. 1-3, ophæves, og i
stedet indsættes: »Personel, der ikke er omfattet af lov
om tjenestemandspension eller lov om pensionering af civilt
personel m.v. i forsvaret, og som kommer til skade eller omkommer
under eller som følge af tjenesten under udsendelse til
udlandet, kan få udbetalt en supplerende skattepligtig
løbende ydelse. Ved tilskadekomst udbetales ydelsen til den
skadelidte, og en skattepligtig løbende tillægsydelse
udbetales til den skadelidtes børn under 21 år. Ved
dødsfald udbetales en supplerende skattepligtig
løbende ydelse til den efterladte ægtefælle og
efterladte børn under 21 år. Stk. 2.
Forsvarsministeren fastsætter nærmere regler om ydelsen
efter stk. 1. Ministeren kan herunder fastsætte kriterier for
beregning af ydelsen samt nærmere kriterier for tildeling af
ydelsen, herunder krav om, at der skal være en anerkendt
arbejdsskade, krav til erhvervsevnetab, krav om, at skaden skal
have været egnet til at medføre afskedigelse, og
regler om vurderingen i sager, hvor der foreligger konkurrerende
afskedigelsesårsager.« Stk. 4 bliver herefter stk. 3. | | | | Stk. 4. For
personel, der er omkommet eller påført varigt men
under eller som følge af tjeneste under udsendelse den 14.
august 1996 eller senere, kan udbetaling af den supplerende
skattepligtige løbende ydelse efter stk. 1 tidligst ske med
virkning fra den 14. august 1996. For personel, der er omkommet
eller påført varigt men under eller som følge
af tjeneste under udsendelse før den 14. august 1996, kan
udbetaling af den supplerende skattepligtige løbende ydelse
efter stk. 1 tidligst ske med virkning fra den 1. januar
2018. | | 2. I § 11 b, stk. 4, 1. og 2. pkt., der bliver stk. 3, 1. og 2. pkt.,
ændres »påført varigt men« til:
»kommet til skade«. | | | 3. I § 11 b indsættes efter stk. 4, der
bliver stk. 3, som nyt stykke: »Stk. 4.
Forsvarsministeren kan fastsætte regler om, at stk. 1 og
regler fastsat i medfør af stk. 2 helt eller delvis kan
tillægges virkning for afgørelser, der er truffet
forud for lovens ikrafttræden.« |
|