Skriftlig fremsættelse (6. oktober
2021)
Forsvarsministeren
(Trine Bramsen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
forsvarets personel (Udvidelse af ordningen for supplerende ydelse
for udsendt personel m.v.)
(Lovforslag nr. L 33)
Medarbejdere
på Forsvarsministeriets område udsendes jævnligt
til udlandet, hvor de blandt andet deltager i konfliktforebyggende,
fredsbevarende, fredsskabende og humanitære opgaver. Ved
udsendelserne sætter medarbejderne deres liv og helbred
på spil for Danmarks sikkerhed.
Det er derfor
vigtigt, at der er sikkerhed for, at medarbejderne og deres
pårørende får den nødvendige
støtte i de tilfælde, hvor der er medarbejdere, som
kommer til skade eller i værste fald omkommer under eller som
følge af tjenesten under udsendelse til udlandet.
I dag er der
efter lov om forsvarets personel mulighed for at yde støtte
i form af forskellige former for økonomisk kompensation til
medarbejdere og deres efterladte. Loven giver blandt andet mulighed
for, at overenskomstansatte medarbejdere og deres eventuelle
efterladte kan få udbetalt en supplerende ydelse.
Der har
imidlertid ikke været lovhjemmel til at udbetale ydelsen til
medarbejdere, der selv har opsagt deres stilling, ligesom der ikke
har været hjemmel til at udbetale en tillægsydelse til
børn af skadelidte medarbejdere. Forsvarsministeriet har
imidlertid konstateret, at begge grupper i en længere
årrække har fået udbetalt disse ydelser.
Regeringen
ønsker med dette lovforslag først og fremmest at
skabe hjemmel til, at der kan udbetales en supplerende ydelse til
medarbejdere, der selv har opsagt deres stilling, og til efterladte
ægtefæller og børn. Det gælder både
i forhold til dem, der i dag modtager ydelsen, og i forhold til
fremtidige sager. Regeringen ønsker endvidere, at der skabes
hjemmel til, at børn af skadelidte medarbejdere kan modtage
en tillægsydelse. Det gælder ligeledes både i
forhold til de børn, der i dag modtager ydelsen, og i
forhold til fremtidige sager. Endeligt ønsker regeringen at
sikre, at der skabes hjemmel til, at der kan fastsættes klare
regler om de kriterier, der anvendes ved behandling af sager
på området.
Det
foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar
2022.
Idet jeg i
øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende
bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det
Høje Tings velvillige behandling.