Skriftlig fremsættelse (6. oktober
2021)
Uddannelses- og forskningsministeren (Jesper
Petersen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
SU-loven og lov om statens voksenuddannelsesstøtte
(Ligestilling ved tildeling af ekstra SU i forbindelse med
fødsel eller adoption m.v.)
(Lovforslag nr. L 32)
Lovforslaget har bl.a. til formål at
følge op på aftale mellem regeringen
(Socialdemokratiet) og Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre,
Socialistisk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti og Liberal
Alliance om at skabe fuld ligestilling mellem kønnene i
SU-systemet i forbindelse med fødsel eller adoption. Med
lovforslaget omfordeles de ekstra måneder med SU,
således at begge forældre hver får indtil 9
måneders ekstra SU i forbindelse med fødsel eller
adoption. Hver forælder vil kunne overføre op til 3
måneder af den ekstra SU til den anden forælder, hvis
begge forældre er SU-berettigede. Enlige forsørgere
vil kunne modtage indtil 12 måneders ekstra SU.
Det foreslås endvidere, at
uddannelses- og forskningsministeren bemyndiges til at
fastsætte nærmere regler om, hvornår der kan ses
bort fra forældreindkomst ved fastsættelse af
SU-støttebeløbet. Bemyndigelsen forventes anvendt til
at fastsætte regler om, at der kan ses bort fra
forældreindkomsten, når den uddannelsessøgende
har været anbragt uden for hjemmet, indtil denne er fyldt 18
år, og kommunen i den forbindelse har haft overtaget
forsørgelsen af den unge og evt. derudover truffet
beslutninger om forhold, som det normalt vil tilfalde
forældremyndighedsindehaveren at træffe.
Det foreslås videre at udvide
kriminalforsorgens underretningspligt, således at
kriminalforsorgen forpligtes til at underrette Uddannelses- og
Forskningsstyrelsen, når kriminalforsorgen får
formodning om, at en person, der undergives strafafsoning eller
anden frihedsberøvende foranstaltning, herunder
varetægtsfængsling, som følge af et strafbart
forhold, samtidig modtager uddannelsesstøtte. Styrelsen
bliver herved gjort opmærksom på, at der er grund til
at kontrollere, om betingelserne for at modtage
uddannelsesstøtte fortsat er opfyldt.
Lovforslaget indeholder derudover forslag
til ændringer af administrativ og præciserende karakter
i forhold til SU til enkeltfag til visse adgangskurser, og i
forhold til hvilke deltidsuddannelser, der ikke berettiger til SU.
Af ordenshensyn foreslås det endelig at ophæve
bestemmelser vedrørende videregivelse af oplysninger til
jernbanevirksomheder, Nævnet for Støtteberettigende
Uddannelser i Udlandet og SU-Rådet.
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2022, dog således at lovforslagets
ændringer vedrørende tildeling af ekstra SU i
forbindelse med fødsel eller adoption træder i kraft
den 1. august 2022.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.