Fremsat den 6. oktober 2021 af klima-,
energi- og forsyningsministeren (Dan Jørgensen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om klima
(Indikativt klimamål for 2025)
§ 1
I lov nr. 965 af 26. juni 2020 om klima
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 1 indsættes efter stk. 1
som nyt stykke:
»Stk. 2.
Formålet med denne lov er endvidere, at Danmark skal reducere
udledningen af drivhusgasser i 2025 med 50-54 pct. i forhold til
niveauet i 1990.«
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og
4.
2. I
§ 4, stk. 1, 2. pkt., ændres
»stk. 3« til: »stk. 4«.
3. I
§ 4 indsættes efter stk. 2
som nyt stykke:
»Stk. 3.
Klimarådet skal desuden i anbefalingerne vurdere status for
opfyldelse af reduktionsmålet for 2025, jf. § 1, stk.
2.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 4.
4. I
§ 7, stk. 2, nr. 1, ændres
»§ 1, stk. 1« til: »§ 1, stk. 1 og
2«.
§ 2
Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
Bemærkninger til lovforslaget
1. Indledning | 2. Lovforslagets hovedpunkter | 2.1. | Indikativt drivhusgasreduktionsmål
for 2025 | 2.1.1. | | Gældende ret | 2.1.2. | | Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | 2.2. | Klimarådets anbefalinger og
klimaprogram | 2.2.1. | | Gældende ret | 2.2.2. | | Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | 3. Konsekvenser for opfyldelsen af FN's
verdensmål | 4. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | 5. Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 6. Administrative konsekvenser for
borgerne | 7. Klimamæssige konsekvenser | 8. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | 9. Forholdet til EU-retten | 10. Hørte myndigheder og
organisationer m.v. | 11. Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
Lovforslaget har til formål at udmønte den
politiske aftale om et indikativt drivhusgasreduktionsmål for
2025 af 7. maj 2021 mellem regeringen (Socialdemokratiet),
Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre og Enhedslisten.
Med lovforslaget indskrives et drivhusgasreduktionsmål
på 50-54 pct. i 2025 i forhold til 1990 i klimaloven. Et
indikativt mål i 2025 indbefatter, at målet
fastlægges som et interval og ikke som et fast
punktmål.
2025-målet underbygger målsætningen i lovens
§ 1, stk. 1 om, at Danmark skal reducere udledningen af
drivhusgasser i 2030 med 70 pct. i forhold til niveauet i 1990, og
at Danmark opnår at være et klimaneutralt samfund i
senest 2050 med Parisaftalens målsætning om at
begrænse den globale temperaturstigning til 1,5 grader
celsius for øje.
Formålet med loven er at sikre yderligere
drivhusgasreduktioner på den korte bane for at støtte
op om indfrielsen af klimalovens målsætninger om 70
pct. reduktion i 2030 og klimaneutralitet i senest 2050 under
hensyntagen til klimalovens principper. Målet er i
overensstemmelse med Klimarådets anbefalede 2025-mål
på 50-54 pct.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Indikativt drivhusgasreduktionsmål for
2025
2.1.1. Gældende ret
Det fremgår af klimalovens § 1, stk. 1, at Danmark
skal reducere drivhusgasudledningerne med 70 pct. i 2030 i forhold
til niveauet i 1990, og at Danmark opnår at være et
klimaneutralt samfund i senest 2050 med Parisaftalens
målsætning om at begrænse den globale
temperaturstigning til 1,5 graders celsius for øje.
Klimaneutralitet vurderes ud fra en sammenligning af
opgørelser af drivhusgasser, der udledes, og drivhusgasser,
der optages i Danmark. Der er opnået klimaneutralitet,
når der ikke udledes flere drivhusgasser, end der optages.
Danmark skal arbejde aktivt for Parisaftalens
målsætning om at begrænse den globale
temperaturstigning til 1,5 grader celsius, jf. lovens § 1,
stk. 2.
Klimaindsatsen skal ske under hensyntagen til en række
guidende principper, som fremgår af klimalovens § 1,
stk. 3, nr. 1 - 4. Det vil sige, at der skal tages hensyn til
principperne i tilrettelæggelsen af klimaindsatsen, og at
principperne skal være vejledende for klimaindsatsen.
Nummereringen angiver ikke en prioritering. Der fastsættes
ikke nærmere retningslinjer for, hvordan principperne
bør vægtes i forhold til hinanden og de opstillede
mål. Dette vil bero på en konkret vurdering.
2.1.2. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Det foreslås, at der indsættes et nyt stk. 2 i
lovens § 1, hvorefter et af formålene med loven er, at
Danmark skal reducere udledningen af drivhusgasser i 2025 med 50-54
pct. i forhold til niveauet i 1990.
Den foreslåede ændring af lovens § 1 vil
medføre, at der, i tillæg til det mål om
drivhusgasreduktioner, som fremgår af klimalovens § 1,
stk. 1, indsættes et indikativt mål om
drivhusgasreduktioner for 2025.
Målet skal sikre yderligere reduktioner på den korte
bane for at støtte op om indfrielsen af klimalovens
målsætninger om drivhusgasreduktioner frem mod
klimaneutralitet, under hensyntagen til de principper, som
fremgår af klimalovens § 1, stk. 3.
2025-målet omfatter, ligesom de øvrige mål i
klimaloven, udelukkende drivhusgasudledninger fra dansk grund.
Drivhusgasudledningerne opgøres i overensstemmelse med FN's
opgørelsesmetoder. Klimalovens mål omfatter Danmarks
samlede drivhusgasudledninger inklusiv kulstofoptag/emissioner fra
jord og skov (LULUCF), negative emissioner fra teknologiske
processer (f.eks. lagring af CO2 i
undergrunden) og indirekte CO2-
emissioner (stoffer, som senere omdannes til CO2 i atmosfæren). Målene
omfatter ikke udledninger fra international skibs- og luftfart.
I forhold til vurderingen af, om Danmark har nået
2025-målet, vil målet blive opgjort som et
gennemsnitsmål over perioden 2024-2026 i forhold til 1990,
hvilket bidrager til at udjævne eventuelle udsving i
enkeltår.
Aftaleparterne vil træde sammen og korrigere
2025-målet, såfremt udefrakommende forudsætninger
i den årlige klimafremskrivning ændrer sig
væsentligt.
2.2. Klimarådets anbefalinger og
klimaprogram
2.2.1. Gældende ret
Det fremgår af klimaloven, at Klimarådet i deres
årlige anbefalinger til klima-, energi- og
forsyningsministeren om klimaindsatsen, skal vurdere, om
regeringens klimaindsats anskueliggør, at klimamålene
i loven nås. Heri ligger Klimarådets uafhængige
faglige vurdering af regeringens klimaindsats, og om regeringen er
på rette vej mod at nå klimalovens mål.
Derudover fremgår det af klimaloven, at klima-, energi- og
forsyningsministeren årligt udarbejder et klimaprogram til
Folketinget. Klimaprogrammet skal bl.a. indeholde en status
på opfyldelse af de nationale klimamål i loven.
2.2.2. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Det foreslås, at klimalovens § 4 ændres,
så Klimarådet i rådets årlige anbefalinger
endvidere skal vurdere status for opfyldelse af det
foreslåede drivhusgasreduktionsmål for 2025. Heri
ligger Klimarådets uafhængige faglige vurdering af
status for opfyldelsen af målet.
Forpligtelsen adskiller sig fra den eksisterende forpligtelse
tilknyttet klimamålene for 2030 og 2050 om, at
Klimarådet i anbefalingerne skal vurdere om regeringens
klimaindsats anskueliggør, at klimamålene nås.
For så vidt angår 2025-målet forpligtes
Klimarådet alene til at vurdere status for opfyldelsen af
2025-målet.
Det foreslås, at klimalovens § 7, stk. 2, nr. 1
ændres, så klima-, energi- og forsyningsministerens
årlige klimaprogram til Folketinget skal indeholde en status
på opfyldelse af det foreslåede indikative
drivhusgasreduktionsmål for 2025. Klimaprogrammet skal
således indeholde en status for opfyldelsen af de nationale
klimamål om, at Danmark i 2025 skal have reduceret sine
drivhusgasudledninger med 50-54 pct. i forhold til niveauet i 1990,
målet om at Danmark i 2030 skal have reduceret sine
drivhusgasudledninger med 70 pct. i forhold til niveauet i 1990,
samt målet om, at Danmark skal være et klimaneutralt
samfund i senest 2050 med Parisaftalens målsætning om
at begrænse den globale temperaturstigning til 1,5 grader
celsius for øje. De foreslåede ændringer,
ændrer ikke på, at når der fastsættes nye
klimamål for perioden efter 2030 i medfør af
klimalovens § 2, stk. 1, vil klimaprogrammet ligeledes skulle
indeholde en status for opfyldelse af disse mål.
3. Konsekvenser for opfyldelsen af FN's
verdensmål
Lovforslaget medfører ikke i sig selv igangsættelse
af konkrete initiativer til reduktion af Danmarks eller andre
landes drivhusgasudledninger, men vil skabe et grundlag herfor.
Dertil kan lovforslaget bidrage til at øge ambitionerne
globalt samt inspirere og påvirke andre lande. Lovforslaget
har ikke direkte positive konsekvenser for FN's verdensmål,
men der forventes på sigt at opstå afledte positive
konsekvenser for en række af FN's verdensmål, herunder
verdensmål 7 for bæredygtig energi og verdensmål
13 for klimaindsats.
I forhold til verdensmål 7 kan der være afledte
positive konsekvenser specifikt i forhold til delmål 7.2,
hvorefter andelen af vedvarende energi i det globale energimix skal
øges væsentligt inden 2030, og delmål 7.3,
hvorefter den globale hastighed for forbedring af
energieffektivitet skal fordobles inden 2030.
Opfyldelse af drivhusgasreduktionsmålet på 50-54
pct. i 2025 i forhold til niveauet i 1990 kræver omstilling i
alle sektorer. Derfor må det forventes også at have
betydning for den danske energisektor, herunder andelen af
vedvarende energi.
I forhold til verdensmål 13 kan der være afledte
positive konsekvenser i forhold til delmål 13.2, om at tiltag
mod klimaforandringer skal integreres i nationale politikker,
strategier og planlægning. Lovforslaget er med til at danne
rammerne for den danske klimaindsats med et
drivhusgasreduktionsmål på 50-54 pct. i 2025, som
underbygger målsætningen om, at Danmark skal reducere
udledningen af drivhusgasser i 2030 med 70 pct. i 2030 i forhold
til niveauet i 1990 og klimaneutralitet i senest 2050, hvilket
på sigt kan medføre, at tiltag mod klimaforandringer
kan blive integreret i nationale politikker, strategier og
planlægning.
4. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget pålægger ikke direkte økonomiske
konsekvenser, da lovforslaget alene udgør en overordnet
ramme for den danske klimaindsats.
Folketingets partier indgik i januar 2018 en aftale om
digitaliseringsklar lovgivning, der skal sikre et mere enkelt og
klart lovgrundlag, som er let at forstå og omsætte til
sikre og brugervenlige digitale løsninger.
Digitaliseringsstyrelsens vejledning herom fra maj 2018 indeholder
syv principper, som er blevet vurderet og ikke fundet relevant for
dette lovforslag.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
Lovforslaget pålægger ikke direkte erhvervslivet nye
økonomiske eller administrative byrder eller lettelser, da
lovforslaget alene udgør en overordnet ramme for den danske
klimaindsats.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen direkte retsvirkning over for borgerne og
pålægger derfor ikke borgerne nye administrative byrder
eller lettelser. Lovforslaget har således ikke nogen
administrative konsekvenser for borgerne, da lovforslaget alene
udgør en overordnet ramme for den danske klimaindsats.
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke klimamæssige konsekvenser i sig
selv, men lovforslaget udgør en central strategisk ramme for
den danske klimaindsats og fastsætter ved lov bl.a. et
indikativt drivhusgasreduktionsmål på 50-54 pct. i 2025
i forhold til niveauet i 1990.
8. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke direkte at have miljø- og
naturmæssige konsekvenser, da lovforslaget alene udgør
en overordnet ramme for den danske klimaindsats.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder og organisationer
mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 5. juli 2021 til
den 18. august 2021 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
92-Gruppen, Advokatrådet - Advokatsamfundet, Akademisk
Arkitektforening, Ankenævnet på Energiområdet,
Antenneforeningen Vejen, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, Arbejdstilsynet, Asfaltindustrien, Billund Vand
A/S, Biofos A/S, Blik- og Rørarbejderforbundet,
Brancheforeningen Dansk Luftfart, Brancheforeningen for Decentral
Kraftvarme, Brancheforeningen for Små- og Mellemstore
Vindmøller, Brintbranchen, Brunata, Bryggeriforeningen,
Bornholms Energi og Forsyning (BEOF), Bopa Law, Bygge-,
Anlægs- og Trækartellet (BATT-kartellet), Byggecentrum,
Bygningssagkyndige & Energikonsulenter, Byggeskadefonden,
Cerius, Center for Electric Power and Energy (DTU), Clean Energy
Invest ApS, CO-industri, Concito, ADB (Association Dansk
Biobrændsel), Dana Petroleum, DANAK (Den Danske
Akkrediterings- og Metrologifond), DANICA RESOURCES APS, Danmarks
Almene Boliger (BL), Danmarks Jægerforbund, Danmarks
Naturfredningsforening, Danmarks Rederiforening, Danmarks Tekniske
Universitet (DTU), Danoil Exploration A/S, Dansk Affaldsforening,
Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Dansk Biotek, Dansk Byggeri,
Danske Bygningscenter, Dansk Center for Lys, Dansk
Ejendomsmæglerforening, Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk
Facilities Management (DFM), Dansk Fjernvarme, Dansk Gartneri,
Dansk Gas Forening, Dansk Gasteknisk Center (DGC), Dansk
Miljøteknologi, Dansk Ornitologisk Forening, Dansk
Producentansvarssystem, Dansk Shell A/S, Dansk Solcelleforening,
Dansk Solkraft, Dansk Standard, Dansk Transport og Logistik (DLTL),
Dansk Varefakta Nævn, Danske Advokater, Danske
Arkitektvirksomheder, DANSKE ARK, Danske Commodities A/S, Danske
Maritime, Danske Mediedistributører, Danske Regioner, Danske
Tegl, Danske Udlejere, DANVA (Dansk Vand- og Spildevandsforening),
DANVAK, Datatilsynet, DCC Energi Naturgas, De frie Energiselskaber,
DELTA Dansk Elektronik, DENFO, Danske Energiforbrugere, Rådet
for grøn omstilling, DI - Organisation for erhvervslivet,
DKCPC, DLA Piper Danmark,, Dommerfuldmægtigforeningen,
Drivkraft Danmark, DTU - Institut for Vindenergi, DTU -
Myndighedsbetjening, E. ON Danmark A/S, Energi Danmark, Energi Fyn,
Energiforum Danmark, Energiklagenævnet,
Energisammenslutningen, Energi- og Bygningsrådgivning A/S
(EBAS), Energycluster, Energisystemer ApS, Energitjenesten,
Equinor, Erhvervsflyvningens Sammenslutning (ES-DAA), European
Energy, Eurowind Energy A/S, Evida, Everfuel, EWE Energie AG,
Fagligt Fælles Forbund (3F), FDO, Finansrådet,
Realkreditforeningen og Realkreditrådet - FinansDanmark,
Fjernvarme Fyn, Fonden Kraka, Forbrugerrådet Tænk,
Forenede Danske El-bilister (FDEL), Foreningen af fabrikanter og
importører af elektriske belysningsarmaturer (FABA),
Foreningen af fabrikanter og importører af elektriske
husholdningsapparater (FEHA), Foreningen Biogasbranchen, Foreningen
af Rådgivende Ingeniører (FRI), Foreningen Danske
Kraftvarmeværker, Foreningen for Platformsøkonomi i
Danmark (FPD), Foreningen for Slutbrugere af Energi, Fredericia
Spildevand A/S, Frederiksberg Forsyning, Frederiksberg Kommune, FSR
Danske revisorer, Gaz-system, Greenpeace, GreenTech Advisor,
GreenWays, GTS (Godkendt Teknologisk service), Havarikommissionen,
Hess Denmark ApS, HOFOR A/S, HOFOR Fjernkøling A/S, HOFOR
Vind A/S, HOFOR el og varme, SMV danmark, Ingeniørforeningen
i Danmark (IDA), Institut for produktudvikling (IPU), Intelligent
Energi, Ineos Danmark, IT-Branchen, Kjærgaard A/S,
KlimaEnergi A/S, Kommunernes Landsforening, Kooperationen (Den
Kooperative arbejdsgiver- og interesseorganisation i Danmark),
Københavns Kommune - Teknik- og Miljøforvaltningen,
Københavns Kommune - Økonomiforvaltningen,
Københavns Kulturcenter, Københavns Universitet,
Landbrug & Fødevarer, Landsbyggefonden, Landsforeningen
af Solcelleejere, Landsforeningen Naboer til
Kæmpevindmøller, LCA Center, Lundsby Biogas,
Middelgrundens Vindmøllelaug, Mærsk Drilling, Maabjerg
Energy Center - MEC, NEAS Energy A/S, NGF Nature Energy - Muligvis
ændres til bare Nature Energy, N1 A/S, NOAH Energi og Klima,
Nordisk Folkecenter for Vedvarende Energi, Nordisk
Energirådgivning ApS, Noreco, Norlys, NRGi Renewables A/S,
Nævnenes Hus, Olie Gas Danmark, Partnerskabet for
Bølgekraft, Plastindustrien, Radius Elnet A/S, Ren Energi
Oplysning (REO), Regstrup Natur og miljøforening,
Rådet for Bæredygtig Trafik, SEAS-NVE, Siemens Gamesa,
Solar Elements A/S, Solar Lightning Consultants ApS , Solaropti,
Solenergi Danmark A/S, Spirit Energy, Spyker Energy ApS, Statens
ByggeforskningsInstitut, Synergi, TEKNIQ Arbejdsgiverne,
Teknologisk Institut, Total S. A., T-REGS , TREFOR/EWII,
Varmepumpefabrikantforeningen, Vattenfall A/S, Vedvarende Energi,
Vejle Spildevand, VELTEK - VVS- og El- Tekniske
Leverandørers Brancheforening, Verdens Skove, Vestas Wind
systems A/S, Vindenergi Danmark, VNG Danmark AS, Wind Denmark, Wind
Estate A/S, Wintershall Nordszee B. V., WWF Verdensnaturfonden,
Økologisk Landsforening, Ørsted, Aalborg Portland
A/S, Aalborg Universitet, Aarhus Universitet.
11. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen Forslaget udgør en central
strategisk ramme for den danske klimaindsats og fastsætter
ved lov bl.a. et indikativt drivhusgasreduktionsmål på
50-54 pct. i 2025 i forhold til niveauet i 1990. | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/ Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det fremgår af § 1, stk. 1 i klimaloven, at
formålet med loven er, at Danmark skal reducere udledningen
af drivhusgasser i 2030 med 70 pct. i forhold til niveauet i 1990,
og at Danmark opnår at være et klimaneutralt samfund i
senest 2050 med Parisaftalens målsætning om at
begrænse den globale temperaturstigning til 1,5 grader
celsius for øje.
Det følger af den foreslåede indsættelse af
et nyt stk. 2, at formålet med
loven desuden er, at Danmark skal reducere udledningen af
drivhusgasser i 2025 med 50-54 pct. i forhold til niveauet i
1990.
Den foreslåede ændring af lovens § 1 vil
medføre, at, der i tillæg til det mål om
drivhusgasreduktioner, som fremgår af klimalovens § 1,
stk. 1, indsættes et mål om drivhusgasreduktioner for
2025 i loven.
Et indikativt mål i 2025 indbefatter, at målet
fastlægges som et interval og ikke som et fast
punktmål.
Drivhusgasser er en fælles betegnelse for de luftarter,
der bidrager til drivhuseffekten. Når koncentrationen af
drivhusgasser i atmosfæren vokser, medfører det
ændringer i drivhuseffekten, der samlet set får jordens
temperatur til at stige og dermed ændrer klimaet på
jorden. Luftarterne omfatter gasserne kuldioxid (CO2), metan (CH4),
lattergas (N2O) og F-gasser.
Året 1990 er valgt som basisår, da det er FN's
basisår for drivhusgasopgørelser og for EU's samlede
klimamål i 2030.
I forhold til vurderingen af, om Danmark har nået
målet, vil målet blive opgjort som et
gennemsnitsmål over tre år for at minimere udsving i
enkeltår, dvs. et gennemsnit af årene 2024-2026. Frem
for at anvende et punktmål, hvor udledningerne i 2025
sammenholdes med udledningerne i 1990, lægges der derfor op
til, at man fastsætter og opgør 2025-målet som
et gennemsnit over flere år og sammenholder det med
udledningerne i 1990, da et gennemsnitsmål vil tage
højde for udsving i udledningerne.
2025-målet omfatter, ligesom de øvrige mål i
klimaloven, udelukkende drivhusgasudledninger fra dansk grund.
Drivhusgasudledningerne opgøres i overensstemmelse med FN's
opgørelsesmetoder. Klimalovens mål omfatter Danmarks
samlede drivhusgasudledninger inklusiv kulstofoptag/-emissioner fra
jord og skov (LULUCF), negative emissioner fra teknologiske
processer (f.eks. lagring af CO2 i
undergrunden) og indirekte CO2-
emissioner (stoffer, som senere omdannes til CO2 i atmosfæren). Målene
omfatter ikke udledninger fra international skibs- og luftfart.
Til nr. 2
Det fremgår af klimalovens § 4, stk. 1, at
Klimarådet årligt skal afgive anbefalinger til klima-,
energi- og forsyningsministeren om klimaindsatsen. Klimarådet
skal i anbefalingerne forholde sig til principperne nævnt i
§ 1, stk. 3.
Det foreslås at ændre henvisningen til § 1,
stk. 3, i klimalovens § 4, stk. 1, 2.
pkt., til en henvisning til § 1, stk. 4.
Der er alene tale om en konsekvensændring som følge
af, at den gældende § 1, stk. 3, bliver til stk. 4.
Til nr. 3
Det fremgår af klimalovens § 4, stk. 1, at
Klimarådet årligt skal afgive anbefalinger til klima-,
energi- og forsyningsministeren om klimaindsatsen. Klimarådet
skal i anbefalingerne forholde sig til principperne jf. § 1,
stk. 3. Det fremgår af § 4, stk. 2, at Klimarådet
i anbefalingerne endvidere skal vurdere, om regeringens
klimaindsats anskueliggør, at klimamålene, jf. §
1, stk. 1, og § 2, stk. 1, nås. Endeligt fremgår
det af § 4, stk. 3, at Klimarådet i forbindelse med
anbefalingerne skal give en status på Danmarks internationale
målsætninger.
Det følger af den foreslåede indsættelse af
et nyt § 4, stk. 3, at Klimarådet i deres
anbefalinger skal vurdere status for opfyldelse af
reduktionsmålet for 2025, som foreslås indsat som et
nyt stykke i klimalovens § 1, stk. 2, jf. lovforslagets §
1, nr. 1.
Den foreslåede bestemmelse i § 4, stk. 3, vil
medføre, at Klimarådet, samtidig med at
Klimarådet kommer med deres anbefalinger, skal vurdere status
for opfyldelsen af 2025-målet. Heri ligger Klimarådets
uafhængige faglige vurdering af status for opfyldelsen af
målet.
Til nr. 4
Det fremgår af klimalovens § 7, stk. 1, at klima-,
energi- og forsyningsministeren årligt udarbejder et
klimaprogram til Folketinget.
Det fremgår af klimalovens § 7, stk. 2, nr. 1, at
klimaprogrammet skal indeholde en status på opfyldelse af de
nationale klimamål, jf. § 1, stk. 1 og § 2, stk.
1.
Det foreslås at ændre henvisningen til § 1,
stk. 1, i klimalovens § 7, stk. 2, nr.
1., til en henvisning til § 1, stk. 1 og 2.
Den foreslåede ændring af henvisningen vil
medføre, at klima-, energi- og forsyningsministerens
årlige klimaprogram til Folketinget skal indeholde en status
på opfyldelse af det foreslåede
drivhusgasreduktionsmål for 2025, som foreslås indsat
som et nyt stykke i klimalovens § 1, stk. 2, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 1. Klimaprogrammet skal således indeholde en
status for opfyldelsen af de nationale klimamål om, at
Danmark i 2025 skal have reduceret sine drivhusgasudledninger med
50-54 pct. i forhold til niveauet i 1990, målet om at Danmark
i 2030 skal have reduceret sine drivhusgasudledninger med 70 pct. i
forhold til niveauet i 1990, samt målet om, at Danmark skal
være et klimaneutralt samfund i senest 2050 med Parisaftalens
målsætning om at begrænse den globale
temperaturstigning til 1,5 grader celsius for øje. De
foreslåede ændringer, ændrer ikke på, at
når der fastsættes nye klimamål for perioden
efter 2030 i medfør af klimalovens § 2, stk. 1, vil
klimaprogrammet ligeledes skulle indeholde en status for opfyldelse
af disse mål.
Til §
2
Det foreslås, at loven, på grund af
klimaområdets høje prioritet, træder i kraft
dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland, idet det bemærkes, at klimaloven ikke finder
anvendelse for Færøerne og Grønland fordi
sagsområdet varetages af de færøske og
grønlandske myndigheder.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov nr. 965 af 26. juni 2020 om klima
foretages følgende ændringer: | | | | §
1. --- | | 1. I § 1 indsættes efter stk. 1 som nyt
stykke: | | | »Stk. 2.
Formålet med denne lov er endvidere, at Danmark skal reducere
udledningen af drivhusgasser i 2025 med 50-54 pct. i forhold til
niveauet i 1990.« | Stk. 2. Danmark
skal arbejde aktivt for Parisaftalens målsætning om at
begrænse den globale temperaturstigning til 1,5 grader
celsius. | | Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og
4. | Stk. 3.
Klimaindsatsen skal ske under hensyntagen til en række
guidende principper: | | | 1) Klimaudfordringerne er en global
problemstilling. Derfor skal Danmark være et foregangsland i
den internationale klimaindsats, som kan inspirere og påvirke
resten af verden. Danmark har derudover både et historisk og
moralsk ansvar for at gå forrest. | | | 2) Indfrielsen af Danmarks klimamål
skal ske så omkostningseffektivt som muligt under hensyntagen
til både den langsigtede grønne omstilling,
bæredygtig erhvervsudvikling og dansk konkurrencekraft, sunde
offentlige finanser og beskæftigelse, samt at dansk
erhvervsliv skal udvikles og ikke afvikles. | | | 3) Danmark skal vise, at der kan laves en
grøn omstilling og samtidig bibeholdes et stærkt
velfærdssamfund, hvor sammenhængskraften og den sociale
balance sikres. | | | 4) De tiltag, der skal anvendes for at
reducere udledningen af drivhusgasser, skal medføre reelle
indenlandske reduktioner, men samtidig skal det sikres, at danske
tiltag ikke blot flytter hele drivhusgasudledningen uden for
Danmarks grænser. | | | | | | § 4.
Klimarådet skal årligt afgive anbefalinger til klima-,
energi- og forsyningsministeren om klimaindsatsen. Klimarådet
skal i anbefalingerne forholde sig til principperne nævnt i
§ 1, stk. 3. | | 2. I § 4, stk. 1, 2. pkt., ændres
»stk. 3« til: »stk. 4«. | Stk.
2. --- | | | Stk. 3.
Klimarådet skal i forbindelse med anbefalingerne give en
status på Danmarks internationale
målsætninger. | | 3. I § 4 indsættes efter stk. 2 som nyt
stykke: »Stk. 3.
Klimarådet skal desuden i anbefalingerne vurdere status for
opfyldelse af reduktionsmålet for 2025, jf. § 1, stk.
2.« | | | Stk. 3 bliver herefter stk. 4. | | | | §
7. --- | | | Stk. 2.
Klimaprogrammet skal indeholde følgende: 1) En status på opfyldelse af de
nationale klimamål, jf. § 1, stk. 1, og § 2, stk.
1. | | 4. I § 7, stk. 2, nr. 1, ændres
»§ 1, stk. 1« til: »§ 1, stk. 1 og
2«. | 2-7) --- | | | Stk.
3-4. --- | | |
|