Betænkning afgivet af Klima-,
Energi- og Forsyningsudvalget den 18. november 2021
1. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, RV, SF, EL, KF og Orla Østerby (UFG))
indstiller lovforslaget til vedtagelse
uændret.
Et mindretal i
udvalget (DF, NB, LA og ALT) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.
Frie Grønne, Kristendemokraterne,
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske bemærkninger i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Venstre, Det
Konservative Folkeparti og Orla Østerby (UFG)
Venstres og Det Konservative Folkepartis
medlemmer af udvalget og Orla Østerby (UFG) bemærker,
at regeringen (Socialdemokratiet) med Radikale Venstre,
Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten har indgået en aftale
om et indikativt 2025-reduktionsmål på 50-54 pct., selv
om klimaloven er indgået med et bredt flertal i Folketinget.
V, KF og Orla Østerby (UFG) mener, at det har været en
meget ærgerlig og kritisabel proces omkring
fastsættelsen af 2025-delmålet, hvor regeringen laver
aftale med rød blok uden om aftalekredsen bag klimaloven. V,
KF og Orla Østerby (UFG) finder det uhørt, at vi som
aftalepartier efterfølgende blot får muligheden for at
tilslutte os loven, som et smalt flertal allerede har
indgået. Det er desværre en ny praksis i dansk politik,
som vi tager til efterretning. Den praksis vil vi dermed være
åbne over for at bruge senere.
Selv om V, KF og Orla Østerby (UFG)
ikke var indkaldt til forhandlingerne om
2025-reduktionsmålet, bakker V, KF og Orla Østerby
(UFG) op om et ambitiøst 2025-delmål og kan derved
støtte lovforslaget. Lovforslaget følger
Klimarådets anbefalinger og sikrer fremrykning af
drivhusgasreduktioner, hvilket V, KF og Orla Østerby (UFG)
udelukkende vurderer som positivt.
V, KF og Orla Østerby (UFG) finder
det dog kritisabelt, at regeringen ikke med lovforslaget har
beskrevet konkrete virkemidler til at opnå delmålet, og
at regeringen heller ikke i »Klimaprogram 2021« har
vist, at delmålet kan opfyldes. V, KF og Orla Østerby
(UFG) understreger, at hvis delmålet skal nås, haster
det med handling fra regeringen, og det kræver at regeringen
fremlægger en konkret køreplan for, hvordan de
ønskede reduktioner kan opnås, og at regeringen
desuden er villig til at finansiere disse initiativer. V, KF og
Orla Østerby (UFG) er altid klar til forhandlinger med
regeringen, og i den forbindelse bemærkes det, at V og KF
allerede har foreslået en genåbning af klimaaftalen for
energi og industri fra juni 2020 for at se på en tidligere og
mere ambitiøs udrulning af biogas, en tidligere udfasning af
kul i Nordjyllandsværket og en hurtig afklaring af udbuddet
af power-to-x og ccs.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget vil
gerne understrege over for regeringen, at det er afgørende,
at regeringen hurtigst muligt kommer med konkrete forslag til at
indfri 2025-målet. Klimarådet har netop kritiseret
regeringens »Klimaprogram 2021« for at mangle konkrete
virkemidler rettet mod 2025-målet. Den kritik tilslutter EL
sig. Det kræver øjeblikkelig handling at indfri
2025-målet, og for at Danmark kan leve op til Parisaftalens
mål. EL mener derfor, at regeringen bør genåbne
»Klimaaftale for energi og industri mv. 2020« fra juni
2020 for at sikre flere reduktioner og samtidig indkalde til nye
forhandlinger om nye initiativer, der kan bidrage til opfyldelse af
2025-målet. Derudover vil EL gerne slå fast, at det er
helt afgørende, at der bliver fastsat en høj,
ensartet CO2-afgift, der også
inkluderer landbruget, når Danmark skal indfri
klimamålene og samtidig gøre det på den mest
omkostningseffektive måde.
Alternativet
Alternativets medlem af udvalget
bemærker, at situationen er kritisk, og at Danmark bør
være endnu mere ambitiøs. Det betyder, at en
lineær tilgang til at sænke udledningerne frem mod 2030
bør være en minimumsindsats, og at spændet for
det indikative delmål derfor som minimum bør starte
ved 54 pct. Derfor kan Alternativet ikke støtte
lovforslaget.
3. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 6. oktober
2021 og var til 1. behandling den 14. oktober 2021. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Klima-, Energi-
og Forsyningsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og klima-,
energi- og forsyningsministeren sendte den 5. juli 2021 dette
udkast til udvalget, jf. KEF alm. del - bilag 384,
folketingsåret 2020-21. Den 7. oktober 2021 sendte klima-,
energi- og forsyningsministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag
på lovforslaget.
Skriftlige
henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 deputation, der mundtligt har redegjort for sin holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
14 spørgsmål til klima-, energi- og
forsyningsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Anders Kronborg (S) Anne Paulin
(S) Bjarne Laustsen (S) Kasper Roug (S) Ida Auken (S) Malte Larsen
(S) Jens Joel (S) Orla Hav (S) Karsten Filsø (SF) Rasmus
Nordqvist (SF) Andreas Steenberg (RV) Zenia Stampe (RV) Rasmus
Helveg Petersen (RV) fmd.
Søren Egge Rasmussen (EL) Peder Hvelplund (EL) Torsten Gejl
(ALT) Thomas Danielsen (V) nfmd.
Christoffer Aagaard Melson (V) Mark Grossmann (V) Marie Bjerre (V)
Ulla Tørnæs (V) Carsten Kissmeyer (V) Morten
Messerschmidt (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Mona Juul (KF)
Katarina Ammitzbøll (KF) Peter Seier Christensen (NB) Alex
Vanopslagh (LA) Orla Østerby (UFG)
Frie Grønne, Danmarks Nye
Venstrefløjsparti, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 12 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Frie Grønne (FG) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |