Betænkning afgivet af Klima-,
Energi- og Forsyningsudvalget den 25. november 2021
1. Ændringsforslag
Der er stillet 7 ændringsforslag til
lovforslaget. Enhedslistens medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 1, 3, 4, 6 og 7. Klima-, energi- og
forsyningsministeren har stillet ændringsforslag nr. 2 og
5.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, RV, DF, SF, KF og Orla Østerby (UFG))
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de af ministeren stillede ændringsforslag. Flertallet vil
stemme imod de af Enhedslisten stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (EL og ALT) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af Enhedslisten stillede
ændringsforslag. Såfremt de af Enhedslisten stillede
ændringsforslag ikke vedtages, vil mindretallet stemme for de
af ministeren stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (NB og LA) indstiller lovforslaget til
forkastelse ved 3. behandling.
Mindretallet vil stemme for de af ministeren stillede
ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod de af
Enhedslisten stillede ændringsforslag.
Frie Grønne, Kristendemokraterne,
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske bemærkninger i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget
bemærker, at stop for efterforskning og indvinding af
kulbrinter efter 2050 er et vigtigt skridt for den grønne
omstilling i Danmark, da det er med til at sikre en tydelig retning
både for Danmark som grønt foregangsland og for de
berørte brancher.
V finder det dog beklageligt, at
lovforslaget kun implementerer den del af initiativerne i
»Aftale mellem regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Dansk
Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og det
Konservative Folkeparti om fremtiden for olie- og gasindvinding i
Nordsøen af 3. december 2020« (Nordsøaftalen),
som vedrører en slutdato for indvinding af olie og gas i
Danmark. Det var helt centralt for V i forbindelse med
indgåelse af Nordsøaftalen, at arbejdspladserne i
Sydvestjylland, særlig i Esbjerg, forbundet med olie- og
gasproduktionen konverteres til grønne arbejdspladser,
så Danmark reelt bliver et grønt foregangsland,
herunder at der afsættes 90 mio. kr. til Esbjerg Havns
udvikling og mulighed for at være et knudepunkt for
storskalahavvind. I jagten på at nå vores nationale
klimamål er det for afgørende for V, at Danmark reelt
er et grønt foregangsland til efterfølgelse og
inspiration i resten af verden. Det kræver, at vi ikke giver
afkald på danske arbejdspladser og dansk konkurrenceevne og
vækst, og at vi ikke flytter udledninger til udlandet i
stedet for reelt at nedbringe dem.
V understreger derfor, at det er vigtigt,
at Nordsøaftalens vilkår om udvikling af CCS i
Nordsøen og investeringer i udviklingen af Sydjyllands
havindustri prioriteres af regeringen. I den forbindelse
bemærkes det, at V mener, at det haster, hvis der skal sikres
lagring af CO2 i Nordsøen
allerede fra 2025 som forudsat i Nordsøaftalen.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget
anerkender, at man med Nordsøaftalen og lovforslaget
vedtager et stop for efterforskning og indvinding af kulbrinter
efter 2050. Det er afgørende, at vi i Danmark stopper olie-
og gasjagten i Nordsøen, når vi skal indfri
Parisaftalens og klimalovens mål.
EL mener, at et stop for olie- og gasjagten
i Danmark i 2050 er alt for sent. Vi står midt i en
klimakrise, der kræver hurtige handlinger. Samtidig vil
regeringen og aftalepartierne tillade, at virksomheder kan udvide
deres jagt på fossile energikilder gennem naboblok- og
minirundeprocedurerne. Det mener EL bør skrives ud af
aftalen.
På klimakonferencen COP26 i Glasgow
lancerede Danmark sammen med en række andre lande initiativet
»Beyond Oil and Gas Alliance« (BOGA). EL anerkender
klima-, energi- og forsyningsministerens og Danmarks vigtige rolle
i alliancen, men mener, at det samtidig forpligter til, at vi i
Danmark går endnu længere foran. Skal Danmark
være et grønt foregangsland, bør vi fjerne
mulighederne for at udvide indvindingen. Det mener Enhedslisten vil
sende et klart og tydeligt signal til befolkningen, virksomhederne
og hele verden om, at vi faktisk tager klimakrisen alvorligt og er
villige til at handle på det.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(ALT):
1)
Undertitlen affattes således:
»(Stop for efterforskning og
indvinding af kulbrinter efter 2050, stop for nye tilladelser til
efterforskning og indvinding af kulbrinter m.v.)«.
[Udvidelse af lovforslaget,
så der ikke fremover vil kunne meddeles tilladelser til
efterforskning og indvinding af kulbrinter i Danmark]
Af klima-, energi- og
forsyningsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af EL og
ALT):
2)
Undertitlen affattes således:
»(Stop for efterforskning og
indvinding af kulbrinter efter 2050, stop for nye udbudsrunder
vedrørende efterforskning og indvinding af kulbrinter,
indskrænkning af olie- og gasområdet i Nordsøen
m.v.)«.
[Præcisering af lovforslagets
undertitel]
Til § 1
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(ALT):
3) Nr. 2
affattes således:
»2. § 3, stk. 2, affattes således:
»Stk. 2.
Der kan ikke meddeles tilladelse efter stk. 1 til
forundersøgelser med henblik på efterforskning og
indvinding af kulbrinter.««
[Forslag om afskaffelse af samtlige
procedurer for meddelelse af tilladelser til efterforskning og
indvinding af kulbrinter og afskaffelse af muligheden for at
få tilladelse til forundersøgelser med henblik
på efterforskning og indvinding af kulbrinter]
4) Nr.
3-10 udgår, og i stedet indsættes:
»3. §§ 12 og 12
a ophæves.
4. § 13,
stk. 1, affattes således:
»Tilladelser til efterforskning af kulbrinter kan,
såfremt særlige omstændigheder foreligger,
forlænges med henblik på efterforskning med indtil 4
år ad gangen. Den samlede efterforskningsperiode kan dog kun
undtagelsesvis overstige 10 år.««
[Forslag om afskaffelse af samtlige
procedurer for meddelelse af tilladelser til efterforskning og
indvinding af kulbrinter]
Af klima-, energi- og
forsyningsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af EL og
ALT):
5)
Efter nr. 9 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
12 a, stk. 7, ændres »litra a-c« til:
»litra a«.«
[Konsekvensændring]
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(ALT):
6) I
det under nr. 15 foreslåede § 13, stk. 6, udgår
»meddeles eller«.
[Konsekvensændring som
følge af den foreslåede afskaffelse af samtlige
procedurer for meddelelse af tilladelser til efterforskning og
indvinding af kulbrinter]
7) Nr.
16 affattes således:
»16. Bilag 1 til loven ophæves.«
[Konsekvensændring som
følge af den foreslåede afskaffelse af samtlige
procedurer for meddelelse af tilladelser til efterforskning og
indvinding af kulbrinter og afskaffelse af muligheden for at
få tilladelse til forundersøgelser med henblik
på efterforskning og indvinding af kulbrinter]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med lovforslagets § 1, nr. 4,
foreslås det at ophæve den gældende
undergrundslovs § 12, stk. 1, litra a og c. Muligheden for at
igangsætte udbudsrunder (litra a) og at have en åben
dør-ordning (litra c) med henblik på meddelelse af
tilladelser til efterforskning og indvinding af kulbrinter fjernes
således fra loven. Ændringsforslaget indebærer,
at minirunde- og naboblokprocedurerne efter den gældende
undergrundslovs § 12, stk. 1, litra b og d, fremover heller
ikke vil kunne anvendes.
Tilladelsesprocedurerne i den
gældende undergrundslovs § 12, stk. 1, litra a-d,
implementerer artikel 3, stk. 2-4 i Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 94/22/EF af 30. maj 1994 om betingelser for
tildeling og udnyttelse af tilladelser til prospektering,
efterforskning og produktion af kulbrinter, EF-Tidende 1994, nr. L
164, side 3 (herefter koncessionsdirektivet). Det fremgår af
koncessionsdirektivets artikel 2, stk. 1, at »Medlemsstaterne
bevarer retten til at bestemme, hvilke områder inden for
deres territorium der skal gøres tilgængelige for
prospektering, efterforskning og produktion af kulbrinter.«
Det følger endvidere af koncessionsdirektivets artikel 3,
stk. 1, at medlemsstaterne er forpligtede til at anvende procedurer
for meddelelse af tilladelser til efterforskning og indvinding af
kulbrinter, der er i overensstemmelse med direktivets artikel 3,
stk. 2, eller stk. 3, eller under visse omstændigheder efter
artikel 3, stk. 4. Koncessionsdirektivets artikel 3, stk. 2, litra
a (udbudsrunder) og b (minirunder), er implementeret i den
gældende undergrundslovs § 12, stk. 1, litra a og b.
Koncessionsdirektivets artikel 3, stk. 2, litra b (åben
dør-ordninger), er implementeret i den gældende
undergrundslovs § 12, stk. 1, litra c, mens direktivets
artikel 3, stk. 4 (nabobloktilladelser), er implementeret i den
gældende undergrundslovs § 12, stk. 1, litra d. Da
ændringsforslaget indebærer, at ingen af de
tilladelsesprocedurer, der er tilladt efter koncessionsdirektivet,
vil kunne anvendes, vil der fremover ikke kunne meddeles nye
tilladelser til efterforskning og indvinding af kulbrinter i
Danmark. Det foreslås på den baggrund, at lovforslagets
undertitel ændres, således at undertitlen afspejler, at
der ikke fremover vil kunne meddeles nye tilladelser til
efterforskning og indvinding af kulbrinter.
Til nr. 2
Med
lovforslagets § 1, nr. 4, fjernes muligheden for at
igangsætte udbudsrunder efter den gældende
undergrundslovs § 12, stk. 1, litra a, med henblik på
meddelelse af tilladelser til efterforskning og indvinding af
kulbrinter. Det vil fortsat være muligt at anvende
udbudsrunder i forbindelse med meddelelse af andre tilladelser
omfattet af undergrundsloven. Den foreslåede ændring af
undertitlen er en præcisering, således at det bliver
klart, at det foreslåede stop for udbudsrunder alene
vedrører efterforskning og indvinding af kulbrinter.
Med
lovforslagets § 1, nr. 16, indskrænkes det område
i Nordsøen, hvor der kan meddeles tilladelser til
efterforskning og indvinding af kulbrinter i henhold til den
gældende undergrundslovs § 5 samt tilladelser til
forundersøgelser med henblik på efterforskning og
indvinding af kulbrinter i henhold til den gældende
undergrundslovs § 3. Den foreslåede ændring af
undertitlen er en præcisering, således at det bliver
klart, at den foreslåede indskrænkning af olie- og
gasområdet sker i Nordsøen.
Til nr. 3
Efter den gældende undergrundslovs
§ 3, stk. 2, kan der kun meddeles tilladelser til
forundersøgelser med henblik på efterforskning og
indvinding af kulbrinter efter den gældende undergrundslovs
§ 3, stk. 1, inden for det på bilag 1 til loven angivne
område. Med lovforslagets § 1, nr. 2, foreslås
det, at der i undergrundslovens § 3, stk. 2, indsættes
et nyt 2. pkt., der sikrer, at tilladelser til
forundersøgelser med henblik på efterforskning og
indvinding af kulbrinter ikke meddeles ud over den i lovforslagets
§ 1, nr. 15, foreslåede slutdato for efterforskning og
indvinding af kulbrinter den 31. december 2050.
Ændringsforslaget indebærer, at
der fremover ikke vil kunne meddeles nye tilladelser til
efterforskning og indvinding af kulbrinter. Som konsekvens heraf
foreslås det, at lovforslagets § 1, nr. 2, affattes
således, at det af undergrundslovens § 3, stk. 2, vil
fremgå, at der heller ikke vil kunne meddeles nye tilladelser
til forundersøgelser med henblik på efterforskning og
indvinding af kulbrinter.
Til nr. 4
Med lovforslagets § 1, nr. 3 og 10,
foreslås det, at der i undergrundslovens § 7, 1. pkt.,
om længden af tilladelser til efterforskning og indvinding af
råstoffer meddelt i henhold til lovens § 5 og § 13,
stk. 1, 1. pkt., om længden af tilladelser til efterforskning
af kulbrinter indsættes henvisninger til den i lovforslagets
§ 1, nr. 15, foreslåede slutdato for efterforskning og
indvinding af kulbrinter den 31. december 2050. De foreslåede
§ 1, nr. 3 og 10, sikrer konsistens med den foreslåede
§ 1, nr. 15.
Den gældende undergrundslovs §
12 og § 12 a regulerer procedurerne for meddelelse af
tilladelser til efterforskning og indvinding af kulbrinter (§
12) samt bestemmelser om kriterier for meddelelse af tilladelser
(§ 12 a). Med lovforslagets § 1, nr. 4, foreslås
det at ophæve den gældende undergrundslovs § 12,
stk. 1, litra a (udbudsrunder) og c (åben
dør-ordninger). Lovforslagets § 1, nr. 5-9, indeholder
en række konsekvensændringer af undergrundslovens 12,
stk. 1-4, der sikrer konsistens med den foreslåede
ophævelse af § 12, stk. 1, litra a og c.
Ændringsforslaget indebærer, at
der fremover ikke vil kunne meddeles nye tilladelser til
efterforskning og indvinding af kulbrinter. Som konsekvens heraf
foreslås det, at lovforslagets § 1, nr. 3-10,
udgår. Som yderligere konsekvens af ønsket om at
afskaffe alle procedurer for meddelelse af tilladelser
foreslås det i ændringsforslagets nr. 4 at ophæve
den gældende undergrundslovs § 12 og § 12 a. Den
foreslåede ændring af lovens § 13, stk. 1, er en
lovteknisk konsekvensændring af, at det med
ændringsforslaget ikke fremover vil være muligt at
meddele tilladelser til efterforskning af kulbrinter.
Til nr. 5
Med lovforslagets § 1, nr. 4,
foreslås det at ophæve den gældende
undergrundslovs § 12, stk. 1, litra a og c. Muligheden for at
igangsætte udbudsrunder (litra a) og have en åben
dør-ordning (litra c) med henblik på meddelelse af
tilladelser til efterforskning og indvinding af kulbrinter fjernes
således fra loven. Litra b i loven, der vedrører
minirunder, bliver herefter litra a. Efter den gældende
undergrundslovs § 12 a, stk. 7, skal de i stk. 1-6
nævnte udvælgelseskriterier for meddelelse af
tilladelser til efterforskning og indvinding af kulbrinter
offentliggøres sammen med de i den gældende
undergrundslovs § 12, stk. 1, litra a-c, nævnte
indkaldelser af ansøgninger. Som konsekvens af den
foreslåede ophævelse af § 12, stk. 1, litra a
(udbudsrunder), og § 12, stk. 1, litra c (åben
dør-ordninger), og at litra b (minirunder) som konsekvens
heraf bliver til litra a, foreslås det, at henvisningen i
lovens § 12 a, stk. 7, til litra a-c ændres til alene at
omfatte den nye litra a.
Til nr. 6
Med lovforslagets § 1, nr. 15,
foreslås bl.a., at tilladelser til efterforskning og
indvinding af kulbrinter ikke kan meddeles eller forlænges
længere end til den 31. december 2050.
Ændringsforslaget indebærer, at der fremover ikke vil
kunne meddeles nye tilladelser til efterforskning og indvinding af
kulbrinter. Den foreslåede ændring af lovforslagets
§ 1, nr. 15, er en lovteknisk konsekvensændring af, at
det med ændringsforslaget ikke fremover vil være muligt
at meddele tilladelser til efterforskning af kulbrinter.
Til nr. 7
Bilag 1 til den gældende
undergrundslov afgrænser det geografiske område for
udstedelse af tilladelser til forundersøgelser med henblik
på efterforskning og indvinding af kulbrinter, jf. § 3,
stk. 2, og tilladelser til efterforskning og indvinding af
kulbrinter, jf. § 5, stk. 1, 2. pkt. Med lovforslagets §
1, nr. 16, foreslås en yderligere afgrænsning af
området, så det fremover alene vil omfatte olie- og
gasområdet i Nordsøen vest for 6 grader 15 minutter
østlig længde.
Ændringsforslaget indebærer, at
der fremover ikke vil kunne meddeles nye tilladelser til
forundersøgelser med henblik på efterforskning og
indvinding af kulbrinter efter lovens § 3 og tilladelser til
efterforskning og indvinding af kulbrinter efter lovens § 5.
Som konsekvens heraf vil lovens bilag 1 være
overflødigt. Den foreslåede ændring af
lovforslagets § 1, nr. 16, er en lovteknisk
konsekvensændring af, at det med ændringsforslaget ikke
fremover vil være muligt at meddele tilladelser til
efterforskning af kulbrinter.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 6. oktober
2021 og var til 1. behandling den 28. oktober 2021. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Klima-, Energi-
og Forsyningsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og klima-,
energi- og forsyningsministeren sendte den 5. juli 2021 dette
udkast til udvalget, jf. KEF alm. del - bilag 383
(folketingsåret 2020-21). Den 7. oktober 2021 sendte klima-,
energi- og forsyningsministeren et høringsnotat til udvalget
med en redegørelse om høringssvarene.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
4 spørgsmål til klima-, energi- og
forsyningsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Anders Kronborg (S) Anne Paulin
(S) Bjarne Laustsen (S) Kasper Roug (S) Ida Auken (S) Malte Larsen
(S) Jens Joel (S) Orla Hav (S) Karsten Filsø (SF) Rasmus
Nordqvist (SF) Andreas Steenberg (RV) Zenia Stampe (RV) Rasmus
Helveg Petersen (RV) fmd.
Søren Egge Rasmussen (EL) Peder Hvelplund (EL) Torsten Gejl
(ALT) Thomas Danielsen (V) nfmd.
Christoffer Aagaard Melson (V) Mark Grossmann (V) Marie Bjerre (V)
Ulla Tørnæs (V) Carsten Kissmeyer (V) Morten
Messerschmidt (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Mona Juul (KF)
Katarina Ammitzbøll (KF) Peter Seier Christensen (NB) Alex
Vanopslagh (LA) Orla Østerby (UFG)
Frie Grønne, Kristendemokraterne,
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 12 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Frie Grønne, Danmarks Nye
Venstrefløjsparti (FG) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |