Fremsat den 6. oktober 2021 af finansministeren (Nicolai Wammen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om Digital Post fra
offentlige afsendere
(Omstillingsperiode ved overgang til ny
Digital Post-løsning)
§ 1
I lov om Digital Post fra offentlige afsendere,
jf. lovbekendtgørelse nr. 686 af 15. april 2021, foretages
følgende ændring:
1.
Efter § 10 c indsættes:
Ȥ 10 d.
Finansministeren kan i forbindelse med skift af leverandør
af Digital Post, eller ved overgangen fra et it-system til et andet
it-system, beslutte at indføre en omstillingsperiode med
ændret eller begrænset adgang til at anvende Digital
Post eller med indstillet drift af postløsningen.«
§ 2
Loven træder i kraft den 17. november
2021.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Digital Post er et offentligt it-system, der
muliggør, at offentlige myndigheder m.v. kan kommunikere
sikkert og digitalt med borgere og virksomheder.
Lov om Digital Post fra offentlige afsendere,
herefter benævnt Digital Post-loven, giver offentlige
myndigheder m.v. ret til at sende meddelelser, dokumenter m.v.
digitalt til borgere og virksomheder med retsvirkning for
adressaten. Borgeren eller virksomheden er dermed forpligtet til at
læse sin digitale post fra offentlige afsendere m.v.
Digital Post har efter lovkrav været i
udbud for at sikre en løsning, som er den bedste på
markedet i forhold til pris og kvalitet, og en ny leverandør
skal dermed levere den kommende postløsning.
Den seneste lovændring, der trådte
i kraft den 1. januar 2021, etablerede hjemmel til, at
Digitaliseringsstyrelsen i den kommende løsning kan hjemtage
systemansvaret for postløsningen. Digitaliseringsstyrelsen
vil herefter som systemejer have det strategiske ejerskab og dermed
den fulde beslutningskompetence i forhold til at videreføre
postløsningen. Med lovændringen er der endvidere skabt
hjemmel til at flytte borgeres og virksomheders eksisterende post
til den til enhver tid eksisterende postløsning,
således at borgere og virksomheder fortsat kan se deres
eksisterende digitale post.
For at understøtte en forsvarlig og
sikker overgang fra den eksisterende postløsning til den
kommende postløsning, er der et teknisk behov for
midlertidigt at kunne køre med ændret drift, mens de
sidste dele af den eksisterende post flyttes, og det systemtekniske
skifte udføres.
Lovforslaget skal sikre hjemmel til, at
finansministeren i forbindelse med skift af leverandør af
Digital Post, og ved overgangen fra et it-system til et andet
it-system, kan beslutte at indføre en omstillingsperiode af
midlertidig karakter. I denne periode kan driften af
postløsningen indstilles, eller der kan køres med
ændret eller begrænset adgang til at anvende Digital
Post, herunder ved at indføre en eventuel overgangsordning
med paralleldrift, hvor henholdsvis ældre og nyeste post skal
læses i to forskellige postkasser.
Forslaget hjemler således mulighed for,
at der kan etableres foranstaltninger, som skal medvirke til at
understøtte en så effektiv og sikker overgang til den
nye postløsning som muligt.
2. Lovforslagets
hovedpunkter
Omstillingsperiode ved overgangen til den
kommende Digital Post-løsning
2.1. Gældende
ret
Digitaliseringsstyrelsen har på baggrund
af et udbud indgået kontrakt med Netcompany A/S, om at levere
en ny postløsning, som skal erstatte den eksisterende
postløsning, som e-Boks A/S er systemansvarlig
leverandør af. Samtidig vil systemansvaret for Digital Post
hjemtages af Digitaliseringsstyrelsen, når den kommende
postløsning idriftsættes. I forbindelse med overgangen
til den kommende Digital Post-løsning skal alle borgeres og
virksomheders eksisterende post flyttes, og alle tilknyttede
systemer skal omstilles. Hjemtagelse og flytning m.v. af Digital
Post fremgår af gældende ret, jf. lov nr. 1941 af 15.
december 2020 om lov om ændring af lov om Digital Post fra
offentlige afsendere (Hjemtagelse til Digitaliseringsstyrelsen af
dataansvar, strategisk ejerskab og beslutningskompetence for
Digital Post, etablering af visningsklienter og flytning af
borgeres og virksomheders post).
Offentlige afsendere, borgere og virksomheder
er efter Digital Post-loven som udgangspunkt berettigede til at
kommunikere via den digitale postløsning. Digital post til
borgere og virksomheder har desuden retsvirkning, når det er
kommet frem til adressaten, hvilket efter Digital Post-lovens
§ 10 anses for at være på det tidspunkt, hvor
meddelelsen er tilgængelig for adressaten i
postløsningen.
2.2. Finansministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Ved overgangen til den kommende Digital
Post-løsning skal alle borgeres og virksomheders
eksisterende post flyttes, og alle tilknyttede systemer skal
omstilles for, at der kan ske integration til den nye
postløsning. Der er i den sammenhæng behov for af
tekniske, funktionelle og sikkerhedsmæssige årsager at
kunne indstille driften af postløsningen eller ændre
eller begrænse adgangen til at anvende Digital Post
midlertidigt, så borgere, virksomheder og offentlige
afsendere berøres mindst muligt af flytningen.
I en midlertidig omstillingsperiode vil det af
den årsag være nødvendigt at fravige
udgangspunktet om, at offentlige afsendere, borgere og virksomheder
efter Digital Post-loven er berettigede til at kommunikere via den
digitale postløsning. Der vil forud herfor blive
kommunikeret direkte til alle berørte parter i
tilstrækkelig tid til, at de kan indrette sig efter den
varslede omstillingsperiode. Offentlige afsendere kan derfor
planlægge udsendelse af post på andre tidspunkter eller
at anvende andre kommunikationskanaler i de tilfælde, hvor en
senere levering af en meddelelse måtte være kritisk.
Der forventes endvidere etableret mulighed for, at offentlige
afsendere kan fortsætte med at sende post på vanlig vis
i omstillingsperioden, blot med udskudt leveringstidspunkt til
efter idriftsættelse af den nye Digital Post-løsning.
Den midlertidige omstillingsperiode vil blive holdt så kort
som muligt for at begrænse forstyrrelser i driften med gene
for brugerne til følge.
Digital post, der er kommet frem til
adressaten inden omstillingsperioden er igangsat, vil som
udgangspunkt have retsvirkning fra fremkomsttidspunktet.
Såfremt adressaten i omstillingsperioden
modtager digital post og ikke kan tilgå denne grundet en
ændret eller begrænset adgang i omstillingsperioden,
vil fremkomsttidspunktet forrykkes indtil den manglende adgang er
ophørt.
Hvis en borger eller virksomhed modtager et
brev fra en myndighed m.v. med en svarfrist, der udløber i
omstillingsperioden, og borgeren eller virksomheden ikke kan svare
grundet en ændret eller begrænset adgang i
omstillingsperioden, vil borgerens eventuelle svar til myndigheden
m.v. anses for at være kommet frem rettidigt, såfremt
borgeren eller virksomheden sender sit svar, når den
manglende adgang er ophørt, og der maksimalt er
forløbet det antal dage, hvor brevet ikke var
tilgængeligt i omstillingsperioden.
Borgere og virksomheders retsstilling vil
således som udgangspunkt ikke blive forringet ved
indførslen af en omstillingsperiode med ændret eller
begrænset adgang eller ved indstillet drift af
postløsningen, da f.eks. en fristoverskridelse som
følge af et senere fremkomsttidspunkt vil bevirke, at
retsvirkningen forskydes tilsvarende.
Det kan imidlertid ikke udelukkes, at
omstillingsperioden i enkelte tilfælde kan bevirke en
forringet retsstilling for adressaten, hvis en begunstigende
forvaltningsakt ikke kommer frem i tide til, at adressaten kan
drage den berettigede fordel heraf. Der vil derfor blive taget
højde for dette i kommunikationsindsatsen over for de
offentlige afsendere, så de ad andre kanaler eller uden for
omstillingsperioden kan tage kontakt til borgere og virksomheder,
der måtte blive berørt heraf.
Det foreslås, at finansministeren i
forbindelse med skift af leverandør af Digital Post, eller
ved overgangen fra et it-system til et andet it-system, kan
beslutte at indføre en omstillingsperiode med ændret
eller begrænset adgang til at anvende Digital Post eller med
indstillet drift af postløsningen.
3.1 Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
3.1. Organisatoriske samt omstillings- og
driftskonsekvenser
Det foreslåede lovforslag forventes som
udgangspunkt ikke at have økonomiske konsekvenser for det
offentlige, da der vil ske kommunikation og oplysning til de
offentlige afsendere i tilstrækkelig tid til, at de mest
hensigtsmæssigt kan planlægge deres forsendelse af
digital post i forhold til omstillingsperioden. Hvis nogle
offentlige myndigheder i højere grad end ellers finder
anledning til at udsende fysiske breve i omstillingsperioden, kan
dette have nogle administrative og økonomiske konsekvenser,
som det dog ikke vurderes muligt at foretage nærmere
skøn af.
Der forventes ydermere etableret mulighed for
at sende meddelelser med udskudt leveringstidspunkt for at
understøtte de offentlige afsenderes behov for at udsende
post i omstillingsperioden. Dermed berøres det daglige
arbejde hos de offentlige afsendere mindst muligt, hvis de fortsat
kan afsende post, hvorefter meddelelsen lægger sig i
kø, indtil det nye system er klar til at levere meddelelsen
til adressatens digitale postkasse.
De økonomiske og
implementeringsmæssige konsekvenser, som selve omstillingen
kræver med hensyn til justering og tilpasning af de
offentlige afsenderes it-systemer, så de understøtter
den kommende postløsning, er der allerede redegjort for og
taget højde for i tidligere lovregulering.
Nærværende lovforslag omfatter alene muligheden for at
ændre driften i omstillingsperioden.
Det skal yderligere bemærkes, at
såfremt der sker en forsinkelse af nærværende
lovforslag om, at finansministeren kan beslutte indførsel af
en omstillingsperiode, forventes det at medføre betydeligt
øgede udgifter til at etablere overgangen, såfremt
dette måtte medføre en forsinkelse af den planlagte
idriftsættelse den 30. november 2021.
3.2. Implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Der gøres opmærksom på de
allerede forudsatte implementeringskonsekvenser ved blandt andet
flytning og hjemtagelse af Digital Post ifølge
bemærkningerne, jf. Folketingstidende 2020-2021, A, L 47 som
fremsat, side 6.
I nærværende lovforslag kan det
endvidere oplyses, at den midlertidige omstillingsperiode vil blive
holdt så kort som muligt, og for så vidt muligt i
forbindelse med en weekend, for at begrænse forstyrrelser i
driften med gene for brugerne til følge. Det kan imidlertid
ikke afvises, at det for enkelte offentlige afsendere kan blive
nødvendigt at anvende andre kanaler til kommunikation med
borgerne i denne periode, men da perioden med ændret drift
forventes at blive varslet i rimelig tid, vil de offentlige
afsendere have mulighed for at træffe passende forholdsregler
forud herfor.
Den foreslåede bestemmelse er udformet
med henblik på, at ordningen fremover kan anvendes i
situationer med skift af leverandør af Digital Post eller
ved overgangen fra et it-system til et andet it-system, hvor disse
forhold tilsiger ændrede driftsvilkår.
Såfremt behovet for indførelse af
en længere periode med ændret drift mod forventning
skulle vise sig nødvendigt, vil dette blive meldt ud i tide
til, at de offentlige afsendere kan indrette sig derefter, f.eks.
for at kunne planlægge fysisk afsendelse af post og foretage
telefoniske henvendelser.
Derudover kan der også i medfør
af nærværende lovforslag foranstaltes en periode med
paralleldrift hos den afgående og den kommende
leverandør, hvilket kan være med til at sikre
postløsningens hele eller delvise tilgængelighed i
omstillingsperioden. Paralleldrift indebærer ikke en
fravigelse af lovens krav om, at der alene skal være
én digital postløsning.
Ved udarbejdelsen af lovforslaget har de syv
principper for digitaliseringsklar lovgivning været
overvejet.
3.3. Syv principper
for digitaliseringsklar lovgivning
Det vurderes nedenfor hvorledes, at
lovforslaget lever op til principperne for digitaliseringsklar
lovgivning og især har fokus på principperne om digital
kommunikation, genbrug af data, tryg og sikker datahåndtering
samt anvendelse af offentlig infrastruktur.
Efter princip 1 bør lovgivningen
være enkel og klar, så den er let at forstå for
borgere og virksomheder. Digitaliseringsstyrelsen vurderer, at den
foreslåede mulighed for at indføre en
omstillingsperiode er i overensstemmelse med dette princip, da
forslaget er baseret på, at de offentlige afsendere kan
forberede og indrette sig efter omstillingsperioden for
således at tilrettelægge deres kommunikation derefter.
Ligeledes informeres borgere og virksomheder direkte om
overgangsperioden, og deres retsstilling forringes som udgangspunkt
ikke i forbindelse med omstillingsperioden, jf. afsnit 2.2 ovenfor.
Der vil ske en øget kommunikationsindsats over for de
offentlige afsendere, så de kan kommunikere ad andre kanaler
med borgere og virksomheder, der måtte blive berørt af
heraf. Det gælder samtidig, at ordningen er af midlertidig
karakter.
Efter princip 2 skal lovgivningen
understøtte, at der kan kommunikeres digitalt med borgere og
virksomheder. Digitaliseringsstyrelsen vurderer, at lovforslaget er
i overensstemmelse med dette princip, da formålet med de
gældende regler om Digital Post er, at offentlige afsendere
kan kommunikere sikkert og digitalt med borgere og virksomheder. Da
det er udbudsretligt forudsat, at postløsningen med de
lovmæssigt fastsatte intervaller skal i offentligt udbud, vil
det også ske, at Digital Post med mellemrum skal flyttes fra
en leverandør til en anden leverandør. Det er
hensigten med den foreslåede bestemmelse at
understøtte dette formål om fortsat at kunne anvende
Digital Post til digital kommunikation og at sikre, at borgere og
virksomheder fortsat kan få adgang til deres eksisterende
digitale postmeddelelser.
Efter princip 3 bør lovgivningen
understøtte, at administrationen af lovgivningen kan ske
helt eller delvist digitalt (automatisk sagsbehandling) og under
hensyntagen til borgernes og virksomhedernes retssikkerhed.
Digitaliseringsstyrelsen vurderer ikke, at princippet er relevant
for nærværende lovforslag.
Efter princip 4 bør der være
sammenhæng på tværs med ensartede begreber og
genbrug af data. Dette vurderes ikke at være relevant i denne
sammenhæng, da det ikke foreslås, at der
indføres nye processer eller begreber med
omstillingsperioden, men alene at der etableres mulighed for at
understøtte overgangen til den kommende Digital
Post-løsning.
Princip 5 forudsætter en høj grad
af digitalisering og at datasikkerhed prioriteres højt af
myndighederne. Digitaliseringsstyrelsen vurderer, at lovforslaget
er i overensstemmelse med dette princip, da formålet med at
kunne ændre eller begrænse adgangen til at anvende
Digital Post eller indstille driften af postløsningen blandt
andet er at sikre en sikkerhedsmæssig forsvarlig overgang til
den kommende postløsning, så borgere og virksomheder
efterfølgende kan tilgå deres eksisterende post fra
offentlige afsendere og anvende løsningen til fortsat at
modtage og sende digital post.
Efter princip 6 bør offentlige
myndigheder, i det omfang det er muligt og hensigtsmæssigt,
anvende eksisterende offentlig infrastruktur, så der sikres
størst muligt genbrug og sammenhæng på
tværs. Digital Post udgør i sig selv et kritisk
element i den fællesoffentlige infrastruktur.
Digitaliseringsstyrelsen vurderer, at lovforslaget er i
overensstemmelse med dette princip, da lovforslaget
understøtter overgangen til den kommende postløsning,
som skal indgå i et større fællesoffentligt
systemlandskab. Løsningen har sammenhæng til de
fællesoffentlige identitets- og sikkerhedsløsninger,
NemLog-in og det kommende MitID, samt
weblø?sningerne borger.dk og Virk. Det sikres i
udviklingen af løsningen, at den samlet set etableres som en
brugervenlig, sikker og - i relation til den øvrige digitale
infrastruktur - sammenhængende løsning, hvilket
omstillingsperioden skal understøtte sker forsvarligt.
Efter princip 7 bør der ved
udarbejdelse af lovgivningen tages højde for muligheden for
efterfølgende kontrol samt forebyggelse af snyd og fejl.
Digitaliseringsstyrelsen vurderer ikke, at princippet er relevant
for nærværende lovforslag.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget medfører ikke
økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Får en virksomhed imidlertid behov for at kontakte
myndigheder m.v., der ellers er kontaktbare via Digital Post, kan
dette muligvis ikke ske i postløsningen under
omstillingsperioden, og virksomheden vil i så fald skulle
tage kontakt telefonisk eller på anden vis.
Omstillingsperioden vil for så vidt muligt blive placeret i
forbindelse med en weekend, hvor det medfører færrest
gener for virksomheden.
Det kan imidlertid ikke udelukkes, at
omstillingsperioden i enkelte tilfælde kan bevirke en
forringet retsstilling for adressaten, hvis en begunstigende
forvaltningsakt ikke kommer frem i tide til, at adressaten kan
drage den berettigede fordel heraf. Der vil derfor blive taget
højde for dette i kommunikationsindsatsen over for de
offentlige afsendere, så de ad andre kanaler eller uden for
omstillingsperioden kan tage kontakt til virksomheder, der
måtte blive berørt heraf.
Lovforslaget har været forlagt
Erhvervsstyrelsens Område for Bedre Regulering (OBR), som har
bemærket, at forslaget ikke medfører nye eller
ændrede informationsforpligtelser eller oplysningskrav og
dermed ingen administrative konsekvenser for dansk erhvervsliv. OBR
bemærker imidlertid, at forslagets § 10 d bemyndiger
finansministeren hjemmel til at begrænse adgangen til Digital
Post i forbindelse med overgangen til den kommende Digital
Post-løsning. I denne overgangsperiode, hvori datamigrering
vil forekomme, vil Digital Post helt eller delvist være
utilgængeligt for blandt andet danske virksomheder. OBR er
hertil gjort opmærksom på, at det er uvist hvor
længe og i hvilket omfang, at det vil være
nødvendigt at begrænse adgangen til
serviceplatformen.
Det er Digitaliseringsstyrelsens vurdering, at
principperne for agil erhvervsrettet regulering ikke er relevante
for nærværende lovforslag.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen eller få
administrative konsekvenser for borgerne. Hvis en borger konkret
får behov for at kontakte myndigheder m.v., der ellers er
kontaktbare via Digital Post, kan dette muligvis ikke ske i
postløsningen under omstillingsperioden, og der vil i
så fald være administrative konsekvenser for borgeren
ved at skulle tage kontakt telefonisk eller på anden vis i
stedet. Omstillingsperioden vil for så vidt muligt blive
placeret i forbindelse med en weekend, hvor det medfører
færrest gener for borgeren.
Det kan imidlertid ikke udelukkes, at
omstillingsperioden i enkelte tilfælde kan bevirke en
forringet retsstilling for adressaten, hvis en begunstigende
forvaltningsakt ikke kommer frem i tide til, at adressaten kan
drage den berettigede fordel heraf. Der vil derfor blive taget
højde for dette i kommunikationsindsatsen over for de
offentlige afsendere, så de ad andre kanaler eller uden for
omstillingsperioden kan tage kontakt til borgere, der måtte
blive berørt heraf.
6. Klimamæssige
konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have
klimamæssige konsekvenser. Det kan dog ikke udelukkes, at en
lidt højere frekvens af fysisk post fra myndigheder m.v. i
omstillingsperioden klimamæssigt kan bevirke et højere
CO2-aftryk som resultat af
udprintning på papir og udbringning af breve. Det vurderes
imidlertid at være et så begrænset antal, at det
ikke er muligt at gøre til genstand for en nærmere
analyse på grund af den midlertidige karakter af
omstillingsperioden, og fordi myndigheder m.v. får mulighed
for at indstille sig på den ændrede drift.
Digitaliseringsstyrelsen vil således gennemføre en
forudgående informationsindsats om blandt andet den
forventede mulighed for at kunne sende post med udskudt
leveringstidspunkt.
7. Miljø- og
naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have
miljø- og naturmæssige konsekvenser. Det kan dog ikke
udelukkes, at en forhøjet frekvens af fysisk post fra
myndigheder m.v. i omstillingsperioden miljømæssigt
kan resultere i en let øget affaldsmængde. Det
vurderes imidlertid at være et så begrænset
antal, at det ikke er muligt at gøre til genstand for en
nærmere analyse på grund af den midlertidige karakter
af omstillingsperioden, og fordi myndigheder m.v. får
mulighed for at indstille sig på den ændrede drift.
Digitaliseringsstyrelsen vil således gennemføre en
forudgående informationsindsats om blandt andet den
forventede mulighed for at kunne sende post med udskudt
leveringstidspunkt.
8. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
9. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslaget har i perioden fra
den 6. til den 20. september 2021 været sendt i høring
hos følgende myndigheder og organisationer m.v.: ATP,
Advokatsamfundet, AE - Arbejderbevægelsen Erhvervsråd,
BL - Danmarks almene boliger, Danmarks statistik, Dansk IT, Dansk
standard, Forum for digital sikkerhed, Danske advokater, DI
Digital, DKCERT, Danske Handicaporganisationer, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, Dansk Industri,
Danske Regioner, Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, Det
centrale Handicapråd, Håndværksrådet, FDIH
- Foreningen for Danske Internethandel, Finans Danmark,
Finanstilsynet, Forbrugerrådet Tænk, Foreningen Danske
Revisorer, Forsikring og Pension, Landsforeningen ældre
sagen, Landbrugsrådet, Landsforeningen for
førtidspensionister, IBIZ-center, IT-Brancheforeningen,
Institut for menneskerettigheder, IT-Politisk Forening, KMD, KL -
Kommunernes Landsforening, KOMBIT, Konkurrence- og
forbrugerstyrelsen, Ombudsmanden, Prosa, Forbundet af
IT-Professionelle, LOS - De private Sociale tilbud, Microsoft
Danmark, Nationalbanken, Nets DanID A/S, Rådet for digital
sikkerhed, Rådet for Socialt Udsatte,
Telekommunikationsindustrien i Danmark, Psykiatrifonden,
Rigsombudsmanden i Grønland, Rigsombudsmanden på
Færøerne og Rigsrevisionen.
10. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen eller få, hvis der i
øget omfang udsendes fysisk post i
omstillingsperioden. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen eller få, hvis der i
øget omfang udsendes fysisk post i
omstillingsperioden. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen eller få, hvis virksomheder har
behov for at kontakte myndigheder m.v. på anden vis end via
Digital Post. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen eller få, hvis borgere har
behov for at kontakte myndigheder m.v. på anden vis end via
Digital Post. | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen eller få, hvis offentlige
afsendere sender et øget antal fysiske breve. | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen eller få, hvis offentlige
afsendere sender et øget antal fysiske breve. | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Går videre end
minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1.
Den foreslåede § 10 d er ny.
Offentlige afsendere, borgere og virksomheder
er efter henholdsvis § 7 og § 8 i lov om Digital Post som
udgangspunkt berettigede til at kommunikere via Digital Post.
Digital post til offentlige afsendere, borgere og virksomheder har
desuden retsvirkning, når det er kommet frem til adressaten,
hvilket efter lovens § 10, nr. 1, anses for at være
på det tidspunkt, hvor meddelelsen er tilgængelig for
adressaten i postløsningen.
Efter den gældende § 10 c i Digital
Post-loven kan der ske flytning af fysiske personers og juridiske
enheders digitale post fra offentlige afsendere i
postløsningen. § 10 c blev indført med lov nr.
1941 af 15. december 2020. Heraf fremgik det blandt andet i
bemærkningerne, at flytningen af posten er en
nødvendig følge af, at det strategiske ejerskab og
beslutningskompetence for postløsningen hjemtages af
Digitaliseringsstyrelsen, jf. Folketingstidende 2020-2021, A, L 47
som fremsat, side 20.
Den gældende lov tager dog ikke stilling
til, hvordan de teknisk opståede behov for at ændre i
eller indstille driften i en midlertidig omstillingsperiode i
forbindelse med flytningen af posten m.v. og idriftsættelsen
af en ny postløsning skulle gennemføres.
Det foreslås i § 10 d, at finansministeren i
forbindelse med skift af leverandør af Digital Post eller
ved overgangen fra et it-system til et andet it-system, kan
beslutte at indføre en omstillingsperiode med ændret
eller begrænset adgang til at anvende Digital Post eller
indstillet drift af postløsningen.
Den foreslåede ordning skal anvendes til
at håndtere omstillingsperioden, hvor borgere, virksomheder
og offentlige afsendere midlertidigt kan opleve ændret drift,
herunder en begrænset adgang til at anvende Digital Post.
Ændringerne kan omfatte paralleldrift, hvor borgere og
virksomheder skal læse henholdsvis deres tidligere modtagne
post og deres nye post i to forskellige postkasser, og mulighed for
at driften af it-systemet indstilles midlertidigt. Dermed fraviges
udgangspunktet om, at offentlige afsendere, borgere og virksomheder
er berettigede til at anvende Digital Post. Foranstaltningerne skal
medvirke til at understøtte en så effektiv og sikker
overgang til den nye postløsning som muligt.
Digitaliseringsstyrelsen vil i tilfælde
af beslutning om indførelse af en omstillingsperiode med
ændret drift eller lignende varsle borgere, virksomheder og
offentlige afsendere i rimelig tid og orientere om de planlagte
ændringer og de forventede konsekvenser for de berørte
parter. Den midlertidige omstillingsperiode vil blive holdt
så kort som muligt, for at begrænse forstyrrelser i
driften med gene for brugerne til følge.
Efter den gældende § 10, nr. 1, i
Digital Post-loven anses meddelelser, der sendes ved anvendelse af
Digital Post, for at være kommet frem på det tidspunkt,
hvor meddelelsen er tilgængelig for adressaten i
løsningen, herunder i en visningsklient. Med den
foreslåede ændring videreføres gældende
ret. Her gælder det, at problemer knyttet til
postløsningen, som adressaten ikke har indflydelse på,
og som indebærer, at en meddelelse ikke er eller kan blive
tilgængelig for adressaten, medfører, at meddelelsen
ikke anses for at være kommet frem, før forhindringen
er ophørt. Der henvises til lovforslagets almindelige
bemærkninger, afsnit 2.2.
Med den foreslåede bestemmelse skabes
der hjemmel til, at der kan indføres en midlertidig
omstillingsperiode ved leverandørskift og flytning af
Digital Post-løsningen med henblik på at flytte posten
og sikre en hensigtsmæssig overgang mellem it-systemerne.
Til §
2
Det foreslås, at loven skal træde
i kraft den 17. november 2021.
Da Digital Post-loven ikke gælder for
Færøerne og Grønland, gælder
nærværende lovforslag heller ikke for
Færøerne og Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | I lov om Digital Post fra offentlige
afsendere, jf. lovbekendtgørelse nr. 686 af 15. april 2021,
foretages følgende ændringer: | | | | | | 1. efter
§ 10 c indsættes: | | | »§ 10
d. Finansministeren kan i forbindelse med skift af
leverandør af Digital Post, eller ved overgangen fra et
it-system til et andet it-system, beslutte at indføre en
omstillingsperiode med ændret eller begrænset adgang
til at anvende Digital Post eller med indstillet drift af
postløsningen.« |
|