Skriftlig fremsættelse (6. oktober
2021)
Klima-, energi- og
forsyningsministeren (Dan Jørgensen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om projektering og
anlæg af en energiø i Nordsøen
(Lovforslag nr. L 29)
Lovforslaget udmønter klimaaftale om
energi og industri mv. af 22. juni 2020 og tillæg til
klimaaftale om energi og industri af 22. juni 2020 af 4. februar
2021 vedr. ejerskab og konstruktion af energiøer mv.
Lovforslaget er desuden afstemt med udbudsforberedende delaftale om
langsigtede rammer for udbud og ejerskab af energiøen i
Nordsøen af 1. september 2021, der blev indgået mellem
Regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale
Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative
Folkeparti, Liberal Alliance og Alternativet.
Med lovforslaget fastsættes de
overordnede retlige rammer for projekteringen og anlægget af
energiøen i Nordsøen. Lovforslaget udgør
således et vigtigt skridt mod realiseringen af
energiøen i Nordsøen.
Lovforslaget vil for det første give
en bred bemyndigelse til at foretage forberedelse og projektering
af energiøen i Nordsøen. Det foreslås, at
klima-, energi- og forsyningsministeren bemyndiges til at foretage
de nødvendige projekteringsskridt i forbindelse med
etableringen af energiøen, herunder afholde udbud om
ejerskab og anlægsarbejde for energiøen samt
indgå kontrakter med de vindende parter.
For det andet indeholder lovforslaget den
nødvendige hjemmel til at meddele tilladelse til anlæg
af ø-konstruktionen i Nordsøen. Det foreslås,
at klima-, energi- og forsyningsministeren bemyndiges til at
meddele en tilladelse til anlæg af energiøen på
baggrund af projektansøgers projektbeskrivelse og
ansøgning. Ministeren kan fastsætte yderligere regler
om kravene hertil. Der vil først kunne meddeles tilladelse
til anlæg af energiøen, når udbudsvinderen har
gennemført de nødvendige natur- og
miljøundersøgelser. Anlægstilladelsen vil
også underlægges nærmere regler af hensyn til at
undgå skade på udpegede naturbeskyttelsesområder
m.v.
Lovforslaget er endvidere karakteriseret
ved, at det afskærer klageadgangen på de områder,
hvor det ind til videre har været muligt at identificere
fordele herved i relation til at styrke sikkerheden for
nødvendig fremdrift. Det gælder først og
fremmest lovforslagets centrale anlægstilladelse. Klageadgang
over miljøministerens råstoftilladelser for
sandindvinding og eventuelle tilladelser fra kulturministeren
vedrørende ændringer af kulturarv afskæres
ligeledes.
Lovforslaget foreslås at træde
i kraft d. 1. januar 2022.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.