Betænkning afgivet af Klima-,
Energi- og Forsyningsudvalget den 18. november 2021
1. Ændringsforslag
Der er stillet 7 ændringsforslag til
lovforslaget. Klima-, energi- og forsyningsministeren har stillet
ændringsforslag nr. 1-5 og 7, og Alternativets medlem af
udvalget har stillet ændringsforslag nr. 6.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af NB og ALT) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med de af
klima-, energi- og forsyningsministeren stillede
ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod det af
Alternativet stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (NB) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de af klima-, energi- og forsyningsministeren
stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod det af
Alternativet stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (ALT) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Frie Grønne, Kristendemokraterne,
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske bemærkninger i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget noterer sig,
at afskæring af klageadgang vedrørende
anlægstilladelsen sker for at sikre overholdelsen af
tidsplanen i anlægsfasen, da klager kan få
opsættende virkning og forsinke hele anlægsfasen i
længere perioder. V noterer sig, at dette især er
nødvendigt for at sikre fremdriften i et projekt, som i
høj grad er underlagt en stram tidsplan på grund af
vejrmæssige forhold, manglen på grøn energi og
politiske målsætninger for CO2-reduktioner. V noterer sig, at det
stadig vil være muligt at anlægge sag direkte ved
domstolene.
V mener grundlæggende, at det er
vigtigt med mulighed for klageadgang vedrørende offentlige
projekter, som kan være til gene lokalt. I den forbindelse er
det vigtigt, at der i fremtiden skabes bedre muligheder for, at
klagesager behandles hurtigere, så borgere kan sikres hurtig
afklaring, og så det sikres, at udbygningen af den vedvarende
energi-produktion og den grønne omstilling ikke går i
stå.
Enhedslisten
Klimakrisen skal bl.a. løses ved at
ændre energiproduktion og energiforbrug. Energiøen i
Nordsøen er det første store skridt til, at Danmark
kan gå fra at være et olie- og gasproducerende land til
at blive eksportland for vedvarende energi fra store
vindmølleparker. Vigtigheden af energiøen
medfører, at EL nølende accepterer afskæring af
klageadgangen vedrørende projektet. Den holdning har vi
ikke, når det drejer sig om Lynetteholm og Kattegatbroen, som
i høj grad vil berøre mange borgere og naturen. Vi
har afsøgt, om lovforslaget kunne ændres, så en
udvalgt række organisationer blev sikret klageret, hvilket
ikke er muligt. Udvalgsbehandlingen har medført, at
ministeren har imødekommet et ønske om en offentlig
høring forud for meddelelse af anlægstilladelse.
På den baggrund støtter EL lovforslaget.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 2
Af klima-, energi- og
forsyningsministeren, tiltrådt af udvalget:
1)
Ordene »den forberedelse« ændres til:
»forberedelse«, og »projektering og«
udgår.
[Sproglig korrektion]
Til § 4
2) I
stk. 2 ændres
»design« til: »det konkrete design«.
[Præcisering]
Ny paragraf
3)
Efter § 4 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01. Tilladelse efter
§ 4, stk. 1, kan først meddeles efter høring af
offentligheden og berørte myndigheder.
Stk. 2.
Offentliggørelsen af høringen foretages på
Energistyrelsens hjemmeside.
Stk. 3. Klima-,
energi- og forsyningsministeren fastsætter en passende frist
for høringen efter stk. 1.«
[Høring af offentligheden og
berørte myndigheder forud for meddelelse af
anlægstilladelse]
Til § 8
4) I
stk. 1, 2. pkt., ændres
»loven« til: »denne lov«, og »i
medfør af« ændres til: »efter
sagsbehandlingsreglerne i«.
[Sproglig korrektion og
præcisering]
Til § 9
5) I
stk. 2 indsættes efter »en
myndighed«: »eller institution«.
[Udvidelse af
delegationsbestemmelsen]
Nye paragraffer
Af et mindretal
(ALT):
6) §§
10-13 udgår, og i stedet indsættes:
Ȥ 02.
Energiklagenævnet behandler klager over tilladelser og andre
afgørelser truffet af klima-, energi- og
forsyningsministeren efter denne lov eller regler fastsat i
medfør af loven.
Stk. 2. Klima-,
energi- og forsyningsministerens tilladelser og andre
afgørelser efter loven eller regler fastsat i medfør
af loven kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed end
Energiklagenævnet. Tilladelserne og andre afgørelser
kan ikke indbringes for domstolene, før den endelige
administrative afgørelse foreligger.
Stk. 3. Klage
skal være indgivet skriftligt, inden 4 uger efter at
tilladelsen og andre afgørelser er offentliggjort. Hvis
klagefristen udløber på en lørdag eller en
helligdag, forlænges fristen til den følgende
hverdag.
Stk. 4.
Søgsmål til prøvelse af tilladelser og andre
afgørelser truffet af Energiklagenævnet efter loven
eller de regler, der udstedes efter loven, skal være anlagt,
inden 6 måneder efter at tilladelsen eller afgørelsen
er meddelt den pågældende. Er tilladelsen eller
afgørelsen offentliggjort, regnes fristen dog altid fra
offentliggørelsen.
§ 03. Enhver med en
væsentlig og individuel interesse kan klage til
Energiklagenævnet over de miljømæssige forhold i
tilladelser og andre afgørelser efter § 4, hvis disse
tilladelser og andre afgørelser tillige er omfattet af lov
om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete
projekter (VVM).
Stk. 2. Lokale
og landsdækkende foreninger og organisationer, der som
hovedformål har beskyttelse af natur og miljø, kan
klage over tilladelserne og andre afgørelser nævnt i
stk. 1. Det samme gælder for lokale og landsdækkende
foreninger og organisationer, som efter deres formål
varetager væsentlige rekreative interesser, når en
tilladelse berører sådanne interesser.
Stk. 3. Lokale
og landsdækkende foreninger og organisationer fremsender
senest samtidig med klagen deres vedtægter til
Energiklagenævnet som dokumentation for, at de er lokale
eller landsdækkende, og at deres formål opfylder
kravene i stk. 2.
Stk. 4. Klage i
henhold til stk. 1 og 2 skal være indgivet skriftligt, inden
4 uger efter at tilladelsen er offentliggjort. Hvis klagefristen
udløber på en lørdag eller en helligdag,
forlænges fristen til den følgende hverdag.
Stk. 5. En
tilladelse og andre afgørelser må ikke udnyttes,
før klagefristen er udløbet.
Stk. 6. Klage
over en tilladelse og andre afgørelser til et projekt
omfattet af stk. 1 har ikke opsættende virkning, medmindre
Energiklagenævnet bestemmer andet.
Stk. 7.
Energiklagenævnets afgørelser kan ikke påklages
til anden administrativ myndighed.
§ 04. Ved behandlingen af
klagesager vedrørende afgørelser efter denne lov
eller regler fastsat i medfør af loven erstattes
repræsentanter i Energiklagenævnet, som er udpeget
efter indstilling fra Dansk Industri og Landbrugsrådet, af 2
medlemmer med særlig sagkundskab inden for henholdsvis
havmiljø og marine konstruktioner, som udpeges af klima-,
energi- og forsyningsministeren.
»Frister for sagsbehandling af
klager«§ 05. Inden 6 måneder
efter klagens modtagelse træffer Energiklagenævnet
afgørelse i klagesager vedrørende tilladelser og
andre afgørelser i medfør af loven eller regler
udstedt i medfør heraf.
Stk. 2. Inden 6
måneder efter klagens modtagelse træffer Miljø-
og Fødevareklagenævnet afgørelse i klagesager
vedrørende tilladelser og andre afgørelser efter
§ 20 i lov om råstoffer, som angår indvinding af
råstoffer til brug for anlægget af
energiøen.
Stk. 3. Inden 6
måneder efter klagens modtagelse træffer Miljø-
og Fødevareklagenævnet afgørelse i klagesager
vedrørende tilladelser og andre afgørelser efter
museumslovens § 28 a, stk. 4, som angår fund af
kulturarv i området for energiøen, jf. bilag
1.«
[Etablering af administrativ
klageadgang, frister for klage og domstolsprøvelse,
uddybning af kredsen af klageberettigede og nærmere om
klagesagsbehandlingen ved Energiklagenævnet]
Til § 17
Af klima-, energi- og
forsyningsministeren, tiltrådt af udvalget:
7) I
stk. 1, nr. 2, ændres
»andre« til: »anden«.
[Sproglig korrektion]
Bemærkninger
Til nr. 1
De foreslåede ændringer af
lovforslagets § 2 er sproglige korrektioner. Lovforslagets
§ 2 vil med de foreslåede ændringer have
følgende ordlyd: »Klima-, energi- og
forsyningsministeren bemyndiges til at foretage forberedelse og
projektering, herunder afholdelse af udbud, samt de øvrige
dispositioner, som er nødvendige for anlæg af
energiøen.«.
Til nr. 2
Den foreslåede ændring er en
sproglig præcisering af, at »konkrete« også
vil referere til konstruktion, størrelse og design i
lovforslagets § 4, stk. 2. Der henvises også til
bemærkningerne til lovforslagets § 4, stk. 2, hvoraf det
fremgår, at tilladelsen efter lovforslagets § 4, stk. 1,
vil skulle fastsætte den konkrete placering, konstruktion og
størrelse og det konkrete design af energiøen, og at
dette sker på baggrund af udbudsvinderens ansøgning om
anlægstilladelse.
Til nr. 3
I medfør af § 35 i lov om af
planer og programmer og af konkrete projekter (VVM), jf.
lovbekendtgørelse nr. 1976 af 27. oktober 2021 (herefter
miljøvurderingsloven), gennemføres der
høringer i forbindelse med miljøkonsekvensvurderingen
(VVM) af konkrete projekter. Af miljøvurderingslovens §
35, stk. 3, nr. 3, fremgår således, at offentligheden,
berørte myndigheder og berørte stater skal
høres med hensyn til miljøkonsekvensrapporten, som
bygherren har fremlagt, herunder ansøgningen om tilladelse,
før der træffes en afgørelse om tilladelse
efter miljøvurderingslovens § 25. I medfør af
miljøvurderingslovens § 35, stk. 4, indgår i
denne høring en lang række materialer, herunder udkast
til tilladelse efter miljøvurderingslovens § 25. I
medfør af den foreslåede § 01, stk. 1, kan
tilladelse efter § 4, stk. 1, først meddeles efter
høring af offentligheden og berørte myndigheder.
Formålet med den foreslåede bestemmelse er at sikre, at
der gives offentligheden og berørte myndigheder endnu en
høring af tilladelsen til anlæg af energiøen
efter lovforslagets § 4, stk. 1, inden denne tilladelse
meddeles. Meddelelse af tilladelse efter lovforslagets § 4,
stk. 1, vil ske efter sagsbehandlingsreglerne i
miljøvurderingsloven, jf. lovforslagets § 8, stk. 1.
Det vil indebære, at der ud over høringen efter den
foreslåede § 01, stk. 1, også vil blive
gennemført en høring efter
miljøvurderingslovens § 35, stk. 3, nr. 3, som vil
skulle ledsages af et udkast til tilladelse, jf.
miljøvurderingslovens § 35, stk. 4, nr. 4. Det
foreslåede § 01, stk. 1, vil ikke ændre
herpå, og denne høring vil stadig blive
gennemført i overensstemmelse med
miljøvurderingsloven. Efter høringen efter
miljøvurderingsloven, jf. § 35, stk. 3, nr. 3, som vil
blive foretaget af den tilladelsesgivende myndighed
(tilladelseskompetencen efter lovforslagets § 4, stk. 1,
forventes delegeret til Energistyrelsen), vil der blive udarbejdet
høringsnotater og indarbejdet relevante indkomne
høringssvar i udkastet til tilladelsen, herunder i form af
vilkår i tilladelsen. På baggrund af dette reviderede
udkast til tilladelse vil der som følge af den
foreslåede § 01, stk. 1, skulle gennemføres endnu
en høring, som vil sikre, at tilladelsen, i det omfang det
har været muligt, har taget højde for indkomne
høringssvar på tilstrækkelig vis.
Høringen efter den foreslåede bestemmelse vil
også på samme vis som efter miljøvurderingsloven
give offentligheden og berørte myndigheder mulighed for at
kommentere og stille spørgsmål til det reviderede
udkast til tilladelse. Den foreslåede bestemmelse vil
også indebære, at forhold i tilladelsen, som ikke
nødvendigvis er af miljømæssig karakter,
også vil være genstand for en lovpligtig offentlig
høring. Af det foreslåede stk. 2 fremgår det, at
offentliggørelsen af høringen foretages på
Energistyrelsens hjemmeside. Som det vil være tilfældet
for offentliggørelse af tilladelser og andre
afgørelser efter lovforslaget, jf. lovforslagets § 6,
vil høringen efter det foreslåede § 01, stk. 1,
blive offentliggjort digitalt på en relevant hjemmeside for
energiøen, jf. også bemærkningerne til
lovforslagets § 6. Det foreslåede stk. 2 vil ikke
udelukke, at der også samtidig kan ske
offentliggørelse på andre relevante portaler, herunder
eksempelvis Høringsportalen. Det er i tilknytning hertil
endvidere forventningen, at høringen vil blive sendt direkte
til en bred målgruppe af offentligheden, herunder navnlig
relevante organisationer og foreninger, ligesom høringen
også vil blive sendt til den målgruppe, som allerede
har afgivet høringssvar i forbindelse med høringen
efter miljøvurderingsloven. Endelig fremgår det af det
foreslåede stk. 3, at klima-, energi- og forsyningsministeren
fastsætter en passende frist for høringen efter stk.
1. Det foreslåede stk. 3 vil indebære, at klima-,
energi- og forsyningsministeren kan fastsætte fristen.
Tidsfristen vil skulle fastsættes sådan, at den vil
give offentligheden og berørte myndigheder mulighed for at
forberede sig og opnå reel deltagelse i høringen efter
den foreslåede bestemmelse. Der forventes ikke en
høringsperiode på mindre end 3-4 uger. Ved
fristfastsættelsen vil der skulle tages hensyn til, om
høringen vil finde sted i længere ferieperioder,
f.eks. jule- og sommerferien.
Til nr. 4
Den foreslåede ændring er en
sproglig korrektion af lovforslaget § 8, stk. 1, 2. pkt., som
herefter vil have følgende ordlyd: »Meddelelse af
tilladelser og andre afgørelser efter denne lov sker efter
sagsbehandlingsreglerne i lov om miljøvurdering af planer og
programmer og af konkrete projekter (VVM).« Den
foreslåede ændring præciserer, at meddelelse af
tilladelse efter lovforslagets § 4 vil ske efter
sagsbehandlingsreglerne i lov om miljøvurdering af planer og
programmer og af konkrete projekter (VVM), jf.
lovbekendtgørelse nr. 1976 af 27. oktober 2021.
Til nr. 5
Den foreslåede ændring af
lovforslagets § 9, stk. 2, vil indebære, at de regler,
som klima-, energi og forsyningsministeren vil kunne
fastsætte om delegation, også vil omfatte
institutioner, der er oprettet under Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet. Med den foreslåede ændring vil
der således være bedre symmetri med lovforslagets
§ 9, stk. 1, som også vil omfatte delegation til
institutioner, jf. bemærkningerne til lovforslagets § 9,
stk. 1.
Til nr. 6
Efter det foreslåede § 02, stk.
1, vil Energiklagenævnet behandle klager over tilladelser og
andre afgørelser truffet af klima-, energi- og
forsyningsministeren efter denne lov eller regler fastsat i
medfør af loven.
Den foreslåede bestemmelse vil
indebære, at det uafhængige Energiklagenævn vil
være klageinstans for tilladelser og andre afgørelser,
som vil blive truffet af klima-, energi- og forsyningsministeren
(forventes delegeret til Energistyrelsen) i medfør af
lovforslaget. Nævnets forretningsorden er fastsat i
bekendtgørelse nr. 664 af 19. juni 2006 om forretningsorden
for Energiklagenævnet.
Efter det foreslåede stk. 2 kan
klima-, energi- og forsyningsministerens tilladelser og andre
afgørelser efter loven eller regler fastsat i medfør
af loven ikke indbringes for anden administrativ myndighed end
Energiklagenævnet. Tilladelserne og andre afgørelser
kan ikke indbringes for domstolene, før den endelige
administrative afgørelse foreligger.
Den foreslåede bestemmelse vil
indebære, at der alene er adgang til én administrativ
klagesagsbehandling. Den foreslåede bestemmelse svarer til
reglerne om klageadgang i § 66 i lov om fremme af vedvarende
energi, jf. lovbekendtgørelse nr. 1791 af 9. februar 2021
(herefter VE-loven).
Efter det foreslåede stk. 3 skal
klage være indgivet skriftligt, inden 4 uger efter at
afgørelsen er offentliggjort. Hvis klagefristen
udløber på en lørdag eller en helligdag,
forlænges fristen til den følgende hverdag.
Der henvises til bemærkningerne til
VE-lovens § 66, stk. 3, og § 67, stk. 4.
Af det foreslåede stk. 4
fremgår det, at søgsmål til prøvelse af
tilladelser og andre afgørelser truffet af
Energiklagenævnet efter loven eller de regler, der udstedes
efter loven, skal være anlagt, inden 6 måneder efter at
tilladelsen eller afgørelsen er meddelt den
pågældende. Er tilladelsen eller afgørelsen
offentliggjort, regnes fristen dog altid fra
offentliggørelsen.
For så vidt angår
offentliggørelse, henvises til bemærkningerne til
lovforslagets § 6. Endvidere henvises til bemærkningerne
til VE-lovens § 66, stk. 5.
Det følger bl.a. af den
foreslåede § 03, at enhver med en væsentlig og
individuel interesse kan klage til Energiklagenævnet over de
miljømæssige forhold i tilladelser og andre
afgørelser efter lovforslagets § 4, hvis disse
tilladelser og andre afgørelser tillige er omfattet af lov
om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete
projekter (VVM). Den foreslåede bestemmelse vil være en
uddybning af kredsen af klageberettigede, herunder navnlig i
relation til lokale og landsdækkende foreninger og
organisationer.
Den foreslåede bestemmelse vil svare
til § 67 i VE-loven, og den foreslåede § 03
vedrører klager over miljømæssige forhold i
tilladelser og andre afgørelser efter § 4, hvis disse
tilladelser og andre afgørelser tillige er omfattet af lov
om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete
projekter (VVM).
Bestemmelsen vil indebære, at enhver
med en væsentlig og individuel interesse og lokale og
landsdækkende foreninger og organisationer, der som
hovedformål har beskyttelse af natur og miljø, vil
kunne klage over en tilladelse, som udgør eller erstatter
§ 25-tilladelsen i miljøvurderingsloven. Af
lovforslagets § 8, stk. 2, fremgår, at tilladelse efter
lovforslagets § 4 udgør en sådan tilladelse.
Der er ikke med den foreslåede §
03 tiltænkt realitetsændringer af
anvendelsesområdet for § 67 i lov om fremme af
vedvarende energi, hvorfor der henvises til bemærkningerne
til denne bestemmelse.
Af den foreslåede § 04
fremgår, at ved behandlingen af klagesager vedrørende
afgørelser efter denne lov eller regler fastsat i
medfør af loven erstattes repræsentanter i
Energiklagenævnet, som er udpeget efter indstilling fra Dansk
Industri og Landbrugsrådet, af 2 medlemmer med særlig
sagkundskab inden for henholdsvis havmiljø og marine
konstruktioner, som udpeges af klima-, energi- og
forsyningsministeren.
Den foreslåede bestemmelse vil
indebære, at repræsentanterne i
Energiklagenævnet, som er udpeget efter indstilling fra Dansk
Industri og Landbrugsrådet, jf. § 2, stk. 3, i
bekendtgørelse nr. 664 af 19. juni 2006 om forretningsorden
for Energiklagenævnet, vil være erstattet af 2
medlemmer med særlig sagkundskab inden for henholdsvis
havmiljø og marine konstruktioner, og at disse to medlemmer
vil skulle udpeges af klima-, energi- og forsyningsministeren.
Herved følger den foreslåede
bestemmelse den praksis for anvendelse af særlig sagkundskab,
der er ved Energiklagenævnets behandling af klagesager efter
eksempelvis VE-loven, jf. § 69, og lov om elforsyning, jf.
§ 91. Disse to love indeholder bl.a. tilladelse til
henholdsvis etablering af havvindmøller og udbygning af
eltransmissionsnettet.
Henset til energiøens karakter og
placering på havet foreslås det, at den særlige
sagkundskab vil skulle være centreret omkring kendskab til
henholdsvis havmiljøet og anlægget af marine
konstruktioner. Sidstnævnte vil eksempelvis kunne være
kendskab til havnekonstruktioner el.lign. på havet.
Uanset om en
administrativ klage tillægges opsættende virkning, vil
selv kortere sagsbehandlingstider potentielt kunne forsinke
anlægsarbejdet, ligesom lange verserende klagesager
udgør en betydelig risiko for projektet. Anlægget af
energiøen vil således skulle gennemføres i
Nordsøen 100 km fra kysten, hvorfor anlægsarbejdet vil
kræve nøje planlægning, herunder af hensyn til
særlige vejrforhold og i øvrigt også i forhold
til andre projektelementer.
Til nr. 7
Den foreslåede ændring er en
mindre sproglig korrektion af lovforslagets § 17, stk. 1, nr.
2, hvor ordet »andre« ændres til
»anden«. Det følger herefter af den
foreslåede bestemmelse, at medmindre højere straf er
forskyldt efter anden lovgivning, straffes med bøde den, der
tilsidesætter vilkår i en tilladelse eller anden
afgørelse i medfør af loven.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 6. oktober
2021 og var til 1. behandling den 14. oktober 2021. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Klima-, Energi-
og Forsyningsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og klima-,
energi- og forsyningsministeren sendte den 5. juli 2021 dette
udkast til udvalget, jf. KEF alm. del - bilag 385
(folketingsåret 2020-21). Den 7. oktober 2021 sendte klima-,
energi- og forsyningsministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 9 bilag
på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
3 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
3 deputationer, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
12 spørgsmål til klima-, energi- og
forsyningsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Anders Kronborg (S) Anne Paulin
(S) Bjarne Laustsen (S) Kasper Roug (S) Ida Auken (S) Malte Larsen
(S) Jens Joel (S) Orla Hav (S) Karsten Filsø (SF) Rasmus
Nordqvist (SF) Andreas Steenberg (RV) Zenia Stampe (RV) Rasmus
Helveg Petersen (RV) fmd.
Søren Egge Rasmussen (EL) Peder Hvelplund (EL) Torsten Gejl
(ALT) Thomas Danielsen (V) nfmd.
Christoffer Aagaard Melson (V) Mark Grossmann (V) Marie Bjerre (V)
Ulla Tørnæs (V) Carsten Kissmeyer (V) Morten
Messerschmidt (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Mona Juul (KF)
Katarina Ammitzbøll (KF) Peter Seier Christensen (NB) Alex
Vanopslagh (LA) Orla Østerby (UFG)
Frie Grønne, Kristendemokraterne,
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 12 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Frie Grønne, Danmarks Nye
Venstrefløjsparti (FG) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |