Skriftlig fremsættelse (6. oktober
2021)
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeren (Dan Jørgensen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
fjernkøling (Geografisk afgrænsning og
myndighedsgodkendelse af kommunal fjernkølingsvirksomhed,
dataindberetningskrav og ophævelse af synergikrav)
(Lovforslag nr. L 28)
Dette lovforslag har til formål at
implementere initiativerne fra Energiaftalen
af 29. juni 2018 og initiativerne fra den omfattende
vurdering af det samfundsøkonomiske potentiale for effektiv
køling fra december 2020 udarbejdet i henhold til art. 14 i
Europa-Parlamentet og rådets direktiv 2012/27/EU af 25.
oktober 2012 om energieffektivitet. Lovforslaget har til hensigt at
fremme effektiv fjernkøling og teknologiudvikling gennem
sikring af frit teknologivalg og bedre muligheder for drift af
fjernkølingsprojekter på tværs af
kommunegrænser.
Med lovforslaget foreslås at
ophæve synergikravet, hvilket giver kommunerne mulighed for
at drive fjernkølingsvirksomhed uden krav om udnyttelse af
synergieffekter med fjernvarme. Dette vil medføre et friere
teknologivalg og bedre rammer for kommunal udøvelse af
fjernkølingsvirksomhed. Det foreslås endvidere, at
indføre klarere regler for den geografisk afgrænsning
af kommunal fjernkølingsaktivitet. Med et frit teknologivalg
forventes branchen at anvende teknologier, der producerer
overskudsvarme. Derfor indføres en hjemmel til at lade
kommunale fjernkølingsselskaber levere overskudsvarme fra
fjernkølingsproduktionen.
Med lovforslaget foreslås, at der
indføres klarere regler for den kommunale
myndighedsgodkendelse af fjernkølingsprojekter. Dette vil
give kommunerne et mere håndgribeligt værktøj
til at håndtere godkendelsen af kommunale
fjernkølingsprojekter. Det foreslås yderligere, at der
stilles krav om, at private og kommunale
fjernkølingsvirksomheder årligt indberetter
produktions- og kapacitetsdata til Energistyrelsen for at skabe et
bedre datagrundlag for sektoren.
Endeligt foreslås det med
lovforslaget, at klima-, energi- og forsyningsministeren gives
kompetence til at delegere opgaver til andre myndigheder, herunder
delegere tilsynsopgaven med fjernkølingsvirksomhederne til
Forsyningstilsynet. Tilsvarende bestemmelse findes i de andre
forsyningslove.
Der følger ikke væsentlige
økonomiske konsekvenser af lovforslaget. Kun initiativet om
årlig indberetning af data, forventes at resultere i mindre
økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
og det offentlige.
Forslaget er erhvervsrettet og omfattet af
de fælles ikrafttrædelsesdatoer. Lovforslaget
foreslås at træde i kraft d. 1. januar 2022.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.