Betænkning afgivet af Klima-,
Energi- og Forsyningsudvalget den 25. november 2021
1. Ændringsforslag
Der er stillet 3 ændringsforslag til
lovforslaget. Enhedslistens medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 1. Klima-, energi- og
forsyningsministeren har stillet ændringsforslag nr. 2 og
3.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, RV, DF, SF, NB, LA og Orla Østerby (UGF))
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de af ministeren stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (EL, KF og ALT) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Frie Grønne, Kristendemokraterne,
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske bemærkninger i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget har
noteret sig, at der efterspørges en mulighed for, at en
kommunal fjernkølingsvirksomhed kan få dispensation
fra den geografiske afgrænsning. Regeringen har udtrykt, at
man vil vente med at indføre denne mulighed, men EL mener
ikke, der er grund til at vente, når kommunale
fjernkølingsvirksomheder allerede efterspørger
muligheden nu. Derfor har EL stillet ændringsforslag nr.
1.
Det Konservative
Folkeparti
Det Konservative Folkepartis medlemmer af
udvalget noterer sig, at det generelle synergikrav ophæves,
hvilket betyder, at såfremt der blot installeres en simpel
chiller uden udnyttelse af varmen, skal der ikke påvises
positiv samfundsøkonomi for projektet. Det undrer KF, at
kravene i de situationer sænkes, når synergikravet
fortsat vil være gældende, såfremt der skal
etableres fjernkølesystemer, der krydser en
kommunegrænse. KF finder, at det er vigtigt, at der ikke er
geografiske begrænsninger, så der kan skaleres og man
kan understøtte mindre kommuner.
KF havde gerne set, at godkendelse af
individuelle køleanlæg sidestilles med de kollektive
fjernkøleanlæg. Det er ikke hensigtsmæssigt, at
mindre køleanlæg til bygninger og industri kan
etableres uden krav om samfundsøkonomi, men for
fjernkøling med udnyttelse af overskudsvarme kræves
der store beregninger og godkendelse. En mulighed var at
kræve godkendelse af blokkøleanlæg, dvs.
individuelle anlæg over 250 kW, på lige vilkår
med kollektive fjernkøleanlæg.
Afslutningsvis bemærker KF, at
fjernkøling ikke umiddelbart kan tages til indtægt i
energirammeberegningen for nye bygninger, hvilket ikke virker helt
logisk ved fjernkølesystemer med varmeudnyttelse.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(KF og ALT):
1) I
den under nr. 2 foreslåede
affattelse af § 2 indsættes
som stk. 3:
»Stk. 3.
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan i særlige
tilfælde dispensere fra reglerne i stk. 2.«
[Dispensationsmulighed]
Af klima-, energi- og
forsyningsministeren, tiltrådt af udvalget:
2) I
de under nr. 7 foreslåede § 6 a, stk. 2 og 3, ændres »tilsyn med
regler« til: »tilsyn med overholdelse af
regler«.
[Lovteknisk ændring]
3) I
den under nr. 8 foreslåede § 8 d ændres i stk. 2 »i« til:
»efter«.
[Lovteknisk ændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det følger af det fremsatte forslag
til § 2, stk. 1 og 2, i lov om fjernkøling, jf. det
fremsatte lovforslags § 1, nr. 2, at der fastsættes
regler for kommunale fjernkølingsvirksomheders mulighed for
at udøve fjernkøling i og uden for
kommunegrænsen. Med ændringsforslaget vil ministeren i
særlige tilfælde kunne dispensere fra reglerne i stk.
2. Forslaget vil medføre, at ministeren i særlige
tilfælde vil kunne give dispensation fra reglerne i stk. 2 om
den geografiske afgrænsning og dermed give kommunale
fjernkølingsvirksomheder lov til at udøve kommunal
fjernkølingsvirksomhed i andre kommuner. Det er hensigten,
at dispensationsmuligheden vil kunne anvendes i de særlige
tilfælde, hvor der utvivlsomt kan siges at være et
fjernkølingspotentiale, som kan udnyttes effektivt og dermed
fremme effektiv fjernkøling, og hvor der i den
pågældende kommune ikke findes et kommunalt- eller
privatejet fjernkølingsselskab, der kan udøve og
etablere den efterspurgte fjernkøling. Det er endvidere
hensigten, at beføjelsen til at dispensere vil skulle
henlægges til Energistyrelsen.
Til nr. 2
Den foreslåede ændring er af
lovteknisk karakter. Det præciseres, at det er overholdelse
af regler fastsat i medfør af stk. 1, som klima-, energi- og
forsyningsministeren kan føre tilsyn med og fastsætte
regler om.
Til nr. 3
Den foreslåede ændring er af
lovteknisk karakter. Det præciseres, at klima-, energi- og
forsyningsministeren kan fastsætte regler i henhold til en
bemyndigelse efter stk. 1 og ikke i henhold til en bemyndigelse i
stk. 1.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 6. oktober
2021 og var til 1. behandling den 28. oktober 2021. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Klima-, Energi-
og Forsyningsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og klima-,
energi- og forsyningsministeren sendte den 4. juni 2021 dette
udkast til udvalget, jf. KEF alm. del - bilag 341
(folketingsåret 2020-21). Den 7. oktober 2021 sendte klima-,
energi- og forsyningsministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
2 spørgsmål til klima-, energi- og
forsyningsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Anders Kronborg (S) Anne Paulin
(S) Bjarne Laustsen (S) Kasper Roug (S) Ida Auken (S) Malte Larsen
(S) Jens Joel (S) Orla Hav (S) Karsten Filsø (SF) Rasmus
Nordqvist (SF) Andreas Steenberg (RV) Zenia Stampe (RV) Rasmus
Helveg Petersen (RV) fmd.
Søren Egge Rasmussen (EL) Peder Hvelplund (EL) Torsten Gejl
(ALT) Thomas Danielsen (V) nfmd.
Christoffer Aagaard Melson (V) Mark Grossmann (V) Marie Bjerre (V)
Ulla Tørnæs (V) Carsten Kissmeyer (V) Morten
Messerschmidt (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Mona Juul (KF)
Katarina Ammitzbøll (KF) Peter Seier Christensen (NB) Alex
Vanopslagh (LA) Orla Østerby (UFG)
Frie Grønne, Kristendemokraterne,
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 12 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Frie Grønne, Danmarks Nye
Venstrefløjsparti (FG) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |