Betænkning afgivet af Social- og
Ældreudvalget den 2. december 2021
1. Ændringsforslag
Social- og ældreministeren har
stillet 3 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, SF, RV, EL, KF og LA) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (DF) vil stemme hverken for eller imod lovforslaget ved 3.
behandling. Mindretallet vil stemme hverken for eller imod de
stillede ændringsforslag.
Et andet mindretal i udvalget (ALT) vil ved 2.
behandling redegøre for sin stilling til lovforslaget.
Mindretallet vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Et tredje mindretal i udvalget (NB) vil ved 2.
behandling redegøre for sin stilling til lovforslaget og de
stillede ændringsforslag.
Frie Grønne, Kristendemokraterne,
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske bemærkninger i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget mener, at
lovforslaget indeholder mange gode elementer, som partiet kan se
sig selv i. Det er fornuftigt at få klarlagt reglerne
vedrørende mellemkommunal refusion, så kommunerne ikke
har uhensigtsmæssige økonomiske incitamenter i
visitationen af borgerne til sociale botilbud. V er derimod
betænkelig ved risikoen for, at lovgivningen ikke vil have
den tilsigtede incitamentsstruktur, regeringen forventer. V noterer
sig, at regeringen med dette lovforslag anerkender, at udgifter,
der knytter sig til borgere, som krydser kommunegrænser i
forbindelse med et ophold på et socialt tilbud, har betydning
for, hvorvidt der bliver oprettet specialiserede tilbud inden for
kommunegrænsen eller ej.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
bemærker, at hensigten med lovforslaget ifølge
regeringen er at præcisere reglerne i sociallovgivningen og
rette op på nogle uhensigtsmæssigheder i samspillet
mellem lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet og den
socialretlige lovgivning.
Det er naturligvis positivt at skabe
klarhed og rette op på fejl og uhensigtsmæssigheder,
men samtidig tilslutter DF sig bekymringen hos Danske
Handicaporganisationer om, at forslaget vil øge incitamentet
til, at kommuner prioriterer egne tilbud over specialiserede tilbud
i andre kommuner, som i højere grad opfylder borgerens
behov.
DF noterer sig, at ministeren kalder
bekymringen unødvendig i sin besvarelse af
spørgsmål nr. 3 til lovforslaget, fordi det kun er
meget begrænsede sundhedsfaglige indsatser, der med forslaget
kan indregnes i taksten for tilbuddet, og at det derfor også
er meget små udgifter, der potentielt kan flyttes mellem
kommunerne. Men samtidig anfører ministeren i sit svar
på bl.a. spørgsmål nr. 25 til forslaget, at det
ikke kan opgøres, om lovforslaget vil medføre en
omfordeling af udgifter mellem kommunerne. For DF er det
åbenlyst, at det kan påvirke økonomien, i hvert
fald i nogle kommuner, og det er derfor problematisk, at ministeren
ikke kan svare på, hvilken betydning lovforslaget vil
få for kommunernes økonomi. Derfor kan DF hverken
stemme for eller imod forslaget.
Radikale Venstre
Radikale Venstres medlemmer af udvalget
bemærker, at lovændringen i mindre grad nedbryder
barrierer for oprettelse og visitation af specialiserede
socialtilbud, da ændringen af reglerne vedrørende
adgang til mellemkommunal refusion omfatter et meget
begrænset antal sundhedsydelser.
RV bemærker i den forbindelse, at der
bl.a. på sundhedsområdet og i reglerne om
mellemkommunal udligning er større barrierer for anvendelse
af specialiserede tilbud på tværs af
kommunegrænser end de barrierer, som denne lovændring
søger at rette op på.
RV bemærker endvidere, at
friplejeboliger ikke er omfattet af lovændringen, hvilket
vurderes at være en mangel, da friplejeboliger også
udgør specialiserede socialtilbud og lovændringen
derfor ville kunne nedbryde yderligere barrierer for visitation og
oprettelse af specialiserede socialtilbud, hvis regeringen
også havde fremsat tilsvarende forslag om ændring af
lov om friplejeboliger.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget har
noteret social- og ældreministerens tilkendegivelse om, at en
vedtagelse af lovforslaget ikke foruddiskonterer evalueringen af
det specialiserede socialområde og bestemte konklusioner i de
kommende politiske drøftelser af det specialiserede
socialområde.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 2
Af social- og
ældreministeren, tiltrådt af et flertal (S, V, SF, RV, EL, KF, LA og
ALT):
1) Nr.
12 affattes således:
»12. I §
176, stk. 1, indsættes som 4.
pkt.:
»I udgifterne efter 1.-3. pkt. indgår
kommunens udgifter til foranstaltninger efter § 13, stk. 1,
nr. 3-9, og §§ 14-17 i lov om bekæmpelse af
ungdomskriminalitet.««
[Rettelse af fejl]
Til § 3
2)
Efter den under nr. 3 foreslåede § 54 a
indsættes:
»Udgifter til udlændinge
§ 54 b. Staten afholder efter
reglerne i stk. 2 og 3 kommunens udgifter til et udenlandsk barn
eller en ung udlænding, der har fået opholdstilladelse
efter
1)
udlændingelovens §§ 7 eller 8,
2)
udlændingelovens § 9 b,
3)
udlændingelovens § 9 c, stk. 1, i umiddelbar
forlængelse af en opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 9 b,
4)
udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 2, som konsekvens af
tilknytning til en i Danmark fastboende person, når denne
person selv har fået opholdstilladelse efter en af de
bestemmelser, der er nævnt i nr. 1-3, eller når
tilknytningen kan føres tilbage til en sådan
person,
5)
udlændingelovens § 9 c, stk. 1, når tilladelsen er
meddelt en ægtefælle til eller et barn af en person med
opholdstilladelse som nævnt i nr. 2 og 3,
6)
udlændingelovens § 9 c, når tilladelsen er meddelt
en asylsøgende udlænding,
7)
udlændingelovens § 9 c, stk. 1, når tilladelsen er
givet som konsekvens af en tilknytning til en mindreårig
asylansøgende udlænding, som har fået
opholdstilladelse efter udlændingelovens §§ 7 eller
9 c,
8)
udlændingelovens § 9 e eller
9) lov om
midlertidig opholdstilladelse til personer, der i Afghanistan har
bistået danske myndigheder m.v.
Stk. 2. Staten
afholder fuldt ud udgifter til hjælp efter § 13, stk. 1,
nr. 3-9, i de første 3 år efter datoen for
opholdstilladelsen.
Stk. 3. Uanset
bestemmelserne i stk. 2 afholder staten en kommunes udgifter efter
§ 13, stk. 1, nr. 3-9, og §§ 14-17 til
1)
udlændinge, som inden 24 måneder efter datoen for
opholdstilladelsen på grund af betydelig og varigt nedsat
fysisk eller psykisk funktionsevne anbringes i døgnophold
på baggrund af en afgørelse fra
Ungdomskriminalitetsnævnet, dog kun indtil den
pågældende i en sammenhængende periode på 2
år har klaret sig selv, og
2)
udlændinge, når tilladelsen er meddelt en
mindreårig asylsøger, dog længst indtil
modtageren fylder 18 år eller barnets forældre
får lovligt ophold her i landet.«
[Indførelse af ret til
statsrefusion for kommunernes udgifter efter lov om
bekæmpelse af ungdomskriminalitet til flygtninge m.fl.]
Til § 4
3) Stk.
2 affattes således:
»Stk. 2.
§ 176, stk. 1, 4. pkt., i lov om social service som affattet
ved denne lovs § 2, nr. 12, finder anvendelse for kommunens
udgifter til foranstaltninger efter § 13, stk. 1, nr. 3-9, og
§§ 14-17 i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet
fra den 1. januar 2019, jf. dog 2. og 3. pkt. For perioden fra og
med den 1. januar 2021 til og med den 31. december 2021
følger refusionsprocenter og grænsebeløb dog
reglerne i § 176 i lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1548 af 1. juli 2021. For perioden fra
og med den 1. januar 2019 til og med den 31. december 2020
følger refusionsprocenter, grænsebeløb og
opgørelse af husstand dog reglerne i § 176 a i lov om
social service, jf. lovbekendtgørelse 1287 af 28. august
2020.«
[Tydeliggørelse af
refusionsregler for perioden fra den 1. januar 2019 til den 31.
december 2021]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med lovforslagets § 2, nr. 12,
foreslås det, at der indsættes et nyt punktum i §
176, stk. 2, i lov om social service, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1548 af 1. juli 2021 (serviceloven), hvor det fastsættes,
at i udgifterne efter § 176, stk. 2, 1. pkt., indgår
også kommunens udgifter til foranstaltninger efter § 13,
stk. 1, nr. 3-9, og §§ 14-17 i lov nr. 1705 af 27.
december 2018 om bekæmpelse af ungdomskriminalitet. Den
foreslåede ændring er begrundet i ønsket om at
sikre kommunerne adgang til refusion efter reglerne om den centrale
refusionsordning til udgifterne til fuldbyrdelse af
foranstaltninger efter de omtalte bestemmelser i lov om
bekæmpelse af ungdomskriminalitet.
Ved en fejl foreslås ændringen
indsat i servicelovens § 176, stk. 2, som vedrører de
særlige regler om opgørelse af udgifter til
søskende, der er en del af samme husstand, frem for i de
generelle regler om refusion i servicelovens § 176, stk.
1.
Med ændringsforslaget foreslås
et nyt punktum i stedet indsat i § 176, stk. 1, således
at det tydeliggøres, at kommunernes udgifter til at
fuldbyrde foranstaltninger efter de nævnte bestemmelser i lov
om bekæmpelse af ungdomskriminalitet indgår i
refusionsopgørelsen af udgifter til et barn eller en ung.
Reglerne om refusion efter den centrale refusi?onsordning vil med
ændringsforslaget også gælde i forhold til summen
af en kommunes udgifter til hjælp og støtte for
børn og unge under 18 år og udgifter efter
servicelovens §§ 76 og 76 a til unge i alderen 18-22
år, når de pågældende børn og unge
tilhører samme husstand.
Til nr. 2
Der er behov for, at kommunerne, i lighed
med hvad der gælder efter § 181 i serviceloven, kan
få statsrefusion for deres udgifter til foranstaltninger, der
iværksættes efter Ungdomskriminalitetsnævnets
afgørelse, når afgørelsen omhandler et
udenlandsk barn eller en udenlandsk ung, der har fået
opholdstilladelse efter visse bestemmelser i udlændingeloven
eller særloven om personer, der har bistået danske
myndigheder i Afghanistan. Det foreslås derfor, at en
bestemmelse svarende til servicelovens § 181 indsættes
som § 54 b i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet,
dog således at det alene er de bestemmelser, der er relevante
for børn og unge, der medtages.
Ændringsforslaget skal sikre, at de
enkelte kommuner i forhold til udlændinge ikke stilles
anderledes i forhold til afholdelse af udgifter til
foranstaltninger efter lov om bekæmpelse af
ungdomskriminalitet, end hvis afgørelsen om foranstaltninger
var truffet efter reglerne i servicelovens § 52, stk. 3.
Ændringsforslaget skønnes ikke
at medføre merudgifter for det offentlige under et, men vil
indebære merudgifter for staten på
skønsmæssigt 1,4 mio. kr. og tilsvarende
mindreudgifter for kommunerne. Forslagets økonomiske
konsekvenser skal forhandles med kommunerne.
Til nr. 3
Med lovforslagets § 4, stk. 2,
fastsættes regler om, at den foreslåede
indsættelse af et nyt punktum i servicelovens § 176,
stk. 2, der i medfør af ændringsforslag nr. 1
indsættes som 4. pkt. i stk. 1, skal finde anvendelse for
udgifter, der afholdes efter afgørelser truffet af
Ungdomskriminalitetsnævnet den 1. januar 2019 eller
senere.
Med ændringsforslag nr. 3
foreslås overgangsbestemmelsen samtidig nyaffattet,
således at der dels tages højde for den
foreslåede indsættelse af et nyt punktum i
servicelovens § 176, stk. 1, og det dels tydeliggøres,
at det er tidspunktet for afholdelse af udgiften og ikke
tidspunktet for Ungdomskriminalitetsnævnets afgørelse,
der har betydning for, hvilke regler der er gældende ved
opgørelsen af udgiften for det enkelte år.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 6. oktober
2021 og var til 1. behandling den 26. oktober 2021. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Social- og
Ældreudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og social-
og ældreministeren sendte den 18. juni 2021 dette udkast til
udvalget, jf. SOU alm. del - bilag 311, folketingsåret
2020-21. Den 6. oktober 2021 sendte social- og
ældreministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
27 spørgsmål til social- og ældreministeren til
skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.
Birgitte Vind (S) Alexander Grandt
(S) Camilla Fabricius (S) Christian Rabjerg Madsen (S) Daniel Toft
Jakobsen (S) Malte Larsen (S) Kim Aas (S) Rasmus Stoklund (S) Trine
Torp (SF) Charlotte Broman Mølbæk (SF) Kirsten Normann
Andersen (SF) fmd. Christina
Thorholm (RV) Susan Kronborg (RV) Pernille Skipper (EL) Jakob
Sølvhøj (EL) Torsten Gejl (ALT) Fatma Øktem
(V) Anni Matthiesen (V) Stén Knuth (V) Marlene
Ambo-Rasmussen (V) Hans Andersen (V) Jane Heitmann (V) Karina
Adsbøl (DF) nfmd. Liselott
Blixt (DF) Marie Krarup (DF) Brigitte Klintskov Jerkel (KF) Mette
Abildgaard (KF) Mette Thiesen (NB) Ole Birk Olesen (LA)
Frie Grønne, Kristendemokraterne,
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 12 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Frie Grønne, Danmarks Nye
Venstrefløjsparti (FG) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |