Betænkning afgivet af Indenrigs- og
Boligudvalget den 11. november 2021
1. Ændringsforslag
Indenrigs- og boligministeren har stillet 4
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, DF, SF, KF og LA) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (RV, EL, NB og FG) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og
dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget
støtter lovforslaget som en del af aftalekredsen bag
»Aftale om blandede boligområder - næste skridt i
kampen mod parallelsamfund« indgået i foråret
2021. V ønsker et samfund uden ghettoer og uden
parallelsamfund med negativ social kontrol og med høj
kriminalitet frem mod 2030. V ønsker grundlæggende at
skabe de bedste rammer for menneskers liv og muligheder med tryghed
og med frihed for alle uanset køn og uanset alder, og hvor
og hvordan man er bosiddende i Danmark. Det har været vigtigt
for Venstre, at der er aftalt en evaluering af aftalen i 2024-25,
og at ministeren skal lave en tilbagerapportering hvert år om
beboersammensætningen. Det har også været
vigtigt, at forslaget ikke må give social eksport fra
storbyerne særlig fra København til andre kommuner,
som typisk vil være landkommuner. Endvidere skal forslaget
kunne løftes inden for den eksisterende almene
boligmasse.
V bemærker i øvrigt, at
semantik ikke løser de udfordringer, som vi står over
for i forhold til ghettoer og parallelsamfund. Det gør aktiv
deltagelse i samfundet, det at komme i uddannelse og arbejde. V er
kritisk i forhold til den førte politik af regeringen, hvor
ydelser til arbejdsløse indvandrere hæves og
gør det mindre attraktivt at tage et arbejde. Særlig
er V bekymret for de kvinder. der holdes uden for
fællesskabet. Vi skal have kvinder og unge i arbejde. Vi skal
have udsatte børn i børnehaver for at lykkes.
Omdannelse af boligområder kan ikke stå alene, hvis vi
skal lykkes med et danmarkskort uden parallelsamfund i 2030.
Radikale Venstre
Radikale Venstres medlemmer af udvalget
bemærker, at lovforslaget, som regeringen her har fremsat,
indeholder en gennemførelse af »Aftale om blandede
boligområder - næste skridt i kampen mod
parallelsamfund«, som den 15. juni 2021 blev indgået
mellem regeringen (Socialdemokratiet) og Venstre, Dansk Folkeparti,
Socialistisk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti og Liberal
Alliance.
RV er ikke med i aftalen og kan i store
træk ikke bakke op om lovforslaget, men lovforslagets afsnit
om mindskelse af tidspres, øget mulighed for kommunal
anvisningsret til private udlejningsejendomme og flere midler til
renovering vil RV gerne kunne stemme for. RV har derfor anmodet om
en opdeling af lovforslaget. Ministeren vil imidlertid ikke
være med til at dele lovforslaget, og RV stemmer derfor imod
det samlede lovforslag ved tredjebehandlingen.
RV har i øvrigt følgende
bemærkninger til lovforslagets forskellige dele:
Det foreslås at afgrænse
særlige forebyggelsesområder som en ny kategori af
boligområder ud over kategorierne for udsatte
boligområder, ghettoområder og hårde
ghettoområder. Det foreslås, at
forebyggelsesområder er kendetegnet ved at have mindst 1.000
beboere, hvor andelen af indvandrere og efterkommere med
ikkevestlig oprindelse overstiger 30 pct. Samtidig skal
områderne opfylde to af fire kriterier vedrørende
beskæftigelse, uddannelse, indkomst og kriminalitet.
RV mener imidlertid ikke, at der er behov
for nye områder, som får en særlig betegnelse og
dermed yderligere stigmatisering med faldende huspriser i
nærområdet som konsekvens.
Det foreslås at anvende termerne
parallelsamfund i stedet for ghettoområder og
omdannelsesområder i stedet for hårde
ghettoområder.
RV finder, at det ikke kan udelukkes, at
det ændrede ordvalg fra ghetto til parallelsamfund kan
være en my bedre. Så det er vi positive over for.
Det foreslås, at overgangsordningen,
hvorefter et alment boligområde skal have været
på listen over parallelsamfund de seneste 5 år for at
være et omdannelsesområde, bliver gjort permanent, da 4
år kan være for kort tid til at vende udviklingen i et
udsat boligområde. Boligorganisationerne og kommunerne vil
med forslaget komme under mindre tidsmæssigt pres for at
vende udviklingen og kan afprøve forskellige
løsninger for at undgå at blive et
omdannelsesområde.
RV finder det positivt, at man på
denne vis mindsker tidspresset for at vende udviklingen i et
ghettoområde fra 4 til 5 år.
RV er imod lovforslagets obligatoriske brug
af særlige kriterier (fleksibel udlejning) i
forebyggelsesområder.
For almene familieboliger, der ikke er
omfattet af reglerne om kommunal anvisningsret, kan
kommunalbestyrelsen og den almene boligorganisation aftale, at de
ledige boliger i en boligafdeling skal udlejes efter særlige
kriterier, såkaldt fleksibel udlejning.
Lovforslaget udvider
anvendelsesområdet for fleksibel udlejning, sådan at
det bliver obligatorisk i forebyggelsesområder.
Formålet med forslaget er at sikre, at fleksibel udlejning
bliver anvendt i de boligområder, der er på vej til at
blive kategoriseret som udsatte boligområder, men
stadigvæk ikke anvender fleksibel udlejning.
RV finder det hensigtsmæssigt, at
kommunerne selv kan fastsætte deres kriterier ved anvisning,
og den foreslåede obligatoriske brug af særlige
kriterier i forebyggelsesområder mener vi er kontraproduktivt
i forhold til det lokale kendskab.
Der er i lovforslaget anført
særlige kriterier ved bytte og fremleje i udsatte
boligområder, sådan at de kriterier, som regulerer
indflytningen i udsatte boligområder, også skal
gælde ved fremleje eller bytte af boliger i udsatte
boligområder.
RV er dog af den opfattelse, at
begrænsninger i adgangen til fremleje og bytte er
unødvendigt.
RV er positiv over for forslaget om
øget mulighed for kommunal anvisningsret til private
udlejningsejendomme.
Kommunal anvisningsret kan anvendes i
kommuner, hvor der er kombineret udlejning, dvs. boligområder
med mindst 1.000 beboere, hvor mindst 40 pct. af beboerne i alderen
18-64 år i afdelingerne tilsammen er uden for
arbejdsmarkedet, eller boligområder med mindst 5.000 beboere,
hvor mindst 30 pct. af beboerne i alderen 18-64 år i
afdelingerne tilsammen er uden for arbejdsmarkedet. Det
foreslås, at kommunal anvisningsret udvides til alle
kommuner.
RV mener, at forslaget om øget
mulighed for kommunal anvisningsret i private udlejningsejendomme
er en nødvendig konsekvens, sådan at den boligsociale
opgave nemmere kan løses. Der vil vi gerne særlig
henvise til, at den boligsociale indsats skal følge med.
Derimod er RV imod nedrivning af almene
boliger også i forebyggelsesområder.
Det fremgår af almenboliglovens
§ 28, stk. 2, 2. pkt., at nedrivning af en ejendom, der
tilhører en almen boligorganisation, skal godkendes af
indenrigs- og boligministeren, hvis ejendommen omfatter almene
boliger. Efter stk. 3 kan ministeren godkende nedrivning af almene
boliger, når der er 1) dokumenterede alvorlige byggetekniske
problemer ved ejendommen, 2) dokumenterede vedvarende og
væsentlige udlejningsvanskeligheder eller 3) væsentlige
boligsociale udfordringer i et udsat boligområde, jf. §
61 a, stk. 1.
Det foreslås således, at
indenrigs- og boligministerens adgang til at godkende nedrivning
udvides til også at gælde i
forebyggelsesområder.
Nedrivning er en mulighed, som kan
besluttes lokalt og vil kun kunne ske, når både
kommunalbestyrelsen og boligorganisationen er enig i, at der er
behov for strategiske nedrivninger for at vende et
boligområdes negative udvikling.
RV er imod en udvidelse af adgangen til at
foretage nedrivning til de såkaldte
forebyggelsesområder. Igen forekommer det at gå meget
langt, da det netop er områder, som ikke er
ghettoområder endnu.
RV er tillige imod udvidelse af
kommunalbestyrelsens mulighed for at give påbud også i
forebyggelsesområder.
Det foreslås, at kommunalbestyrelsens
beføjelse til at give almene boligorganisationer påbud
om at iværksætte indsatser i udsatte boligområder
udvides til at omfatte forebyggelsesområder. Der kan f.eks.
være tale om påbud om gennemførelse af
vedligeholdelsesarbejder.
RV mener, at kommunalbestyrelsens mulighed
for at give påbud eller overtage forretningsførelsen i
et område, som netop ikke er ghetto, reelt er en udvidelse af
ghettoområderne.
RV er positiv over for den foreslåede
forhøjelse af investeringsrammen til renovering.
I lyset af at der i 2020 er kommet to nye
boligområder, som er omfattet af kravet om udviklingsplaner,
foreslås det at afsætte 500 mio. kr. (2021-prisniveau)
fra Landsbyggefonden til at hæve rammen til fysiske
ændringer m.v. i de udsatte boligområder. Midlerne skal
tildeles efter behov af Landsbyggefonden efter de gældende
regler.
RV vil gerne kunne stemme for denne del om
flere midler til renovering og som nævnt også den del
af lovforslaget, som omhandler mindskelse af tidspres og
øget mulighed for kommunal anvisningsret til private
udlejningsejendomme, hvorfor RV har bedt ministeren om at opdele
lovforslaget, hvilket desværre ikke er
imødekommet.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget
bemærker, at lovforslaget kommer til at gælde for
områder med 50.000 almene boliger, hvor der i
øjeblikket bor 110.000 mennesker. Fremover kommer
områderne til at hedde forebyggelsesområder, og
arbejdsløse og mennesker med ikkevestlig baggrund får
ikke lov til at flytte ind i områderne.
Lovforslaget mangler fuldstændig at
komme med bud på, hvor de mennesker, der ikke må flytte
ind, så skal bo. Og der er heller ikke løsninger til
at hjælpe de mennesker, der bor i områderne - ingen
ekstra boligsocial indsats for at hjælpe de nuværende
beboere til et bedre liv.
Regeringen vil indføre obligatorisk
brug af fleksibel udlejning, man vil stramme reglerne for kommunal
anvisning, og man vil give mulighed for at godkende nedrivning af
boliger i de her såkaldte forebyggelsesområder.
Enhedslisten mener, at der skal
indføres en særlig ordning for kommunal anvisningsret
til private lejemål, som indenrigs- og boligministeren
foreslog i sit udspil forud for lovforslaget. Det ville kunne
sikre, at mennesker med lave indtægter kan anvises til flere
boliger.
Enhedslisten stemmer imod lovforslaget, som
vi finder asocialt og diskriminerende.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af indenrigs- og
boligministeren, tiltrådt af udvalget:
1)
Efter nr. 4 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
59, stk. 5, 1. pkt., udgår »§
59,«.«
[Lovteknisk ændring]
2)
Efter nr. 7 indsættes som nyt nummer:
»02. I §
59, stk. 12, 1. pkt., der bliver stk. 14, 1. pkt.,
ændres »stk. 11« til: »stk.
13«.«
[Konsekvensændring som
følge af lovforslagets § 1, nr. 5]
3) I
den under nr. 15 foreslåede
ændring af § 80, stk. 2, 1.
pkt., ændres »21,75« til:
»21,15«.
[Rettelse af gengivelse af
størrelsen af bidrag i 2005]
4) Nr.
16 affattes således:
»16. I §
91, stk. 4, 1. pkt., ændres »830 mio. kr.
årligt i årene 2021-2026« til: »830 mio.
kr. i året 2021, 992,7 mio. kr. årligt i årene
2022-2024 og 830 mio. kr. årligt i årene 2025 og
2026«.«
[Sproglig præcisering af
lovforslagets § 1, nr. 16, om forhøjelse af
investeringsrammen til renovering]
Bemærkninger
Til nr. 1
I § 59, stk. 5, 1. pkt., i lov om
almene boliger m.v. findes der en henvisning til § 59, stk. 1
og 2. Da der er tale om en henvisning inden for en paragraf,
foreslås der en korrektion af henvisning til § 59, stk.
1 og 2, hvorefter der alene henvises til stk. 1 og 2.
Der er alene tale om en lovteknisk
ændring. Forslaget indebærer ikke nogen
indholdsmæssig ændring i forhold til det fremsatte
lovforslag.
Til nr. 2
Der er tale om en konsekvensændring
af § 59, stk. 12, 1. pkt., i lov om almene boliger m.v., hvor
der er en henvisning til stk. 11. Det foreslås, at
henvisningen i stk. 12, 1. pkt., ændres fra »stk.
11« til »stk. 13«.
Den foreslåede
konsekvensændring skal ses i sammenhæng med
lovforslagets § 1, nr. 5, hvorefter der foreslås
indsættelse af to nye stykker i § 59, hvorefter de
gældende stk. 7-12 bliver stk. 9-14.
Forslaget indebærer ikke nogen
indholdsmæssig ændring i forhold til det fremsatte
lovforslag.
Til nr. 3
§ 80, stk. 2, 1. og 2. pkt., i lov om
almene boliger m.v. fastslår størrelsen af bidrag til
boligorganisationens dispositionsfond, som boligafdelinger med
boliger taget i brug før den 1. januar 1970 skal betale. Det
fremgår af § 80, stk. 2, 3. pkt., at beløbene
reguleres efter byggeomkostningsindekset. Den foreslåede
ændring af § 80, stk. 2, indeholder en opdatering af
beløbene på grundlag af et nyt
byggeomkostningsindeks.
Ifølge § 80, stk. 2, 1. pkt.,
udgør bidrag efter stk. 1 i 2005 21,15 kr. pr. m2 bruttoetageareal for afdelinger, som
indeholder boliger, der er taget i brug i perioden fra den 1.
januar 1965 og indtil den 1. januar 1970, og for tidligere
ibrugtagne afdelinger, som indeholder boliger, der inden den 1.
januar 1983 af kommunalbestyrelsen har fået bevilget hel
eller delvis fritagelse for hidtidige bidrag.
I 2005 var bidraget således 21,15 kr.
pr. m2 og ikke 21,75 kr. pr.
m2, som det fremgår af
lovforslagets § 1, nr. 15.
Med forslaget korrigeres den under nr. 15
foretagne gengivelse af § 80, stk. 2, 1. pkt., hvorved 21,75
kr. ændres til 21,15 kr.
Forslaget indebærer ikke nogen
indholdsmæssig ændring i forhold til det fremsatte
lovforslag.
Til nr. 4
Efter § 91, stk. 4, 1. pkt., i lov om
almene boliger m.v. kan Landsbyggefonden af de midler, der er
overført til landsdispositionsfonden, jf. § 89, inden
for en investeringsramme på 830 mio. kr. årligt i
årene 2021-2026 give tilsagn om ydelsesstøtte til
lån til finansiering af de arbejder, der er nævnt i
stk. 1, i afdelinger beliggende i et udsat boligområde, jf.
§ 61 a, stk. 1.
I lovforslagets § 1, nr. 16,
foreslås, at i § 91, stk. 4, 1. pkt., ændres
»830 mio. kr. årligt i perioden 2021-2026« til:
»830 mio. kr. i 2021, 992,7 mio. kr. årligt i 2022-2024
og 830 mio. kr. årligt i 2025-2026«.
Det foreslås, at lovforslagets §
1, nr. 16, nyaffattes med henblik på at bringe formuleringen
af ændringen af § 91, stk. 4, 1. pkt., i
overensstemmelse med lignende formuleringer i loven, hvor der foran
et årstal eller en periode indsættes henholdsvis
»året« og »årene«. Der er
desuden i forhold til den oprindelige affattelse af lovforslagets
§ 1, nr. 16, tale om en rettelse af gengivelsen af § 91,
stk. 4, 1. pkt., hvorved »perioden« ændres til
»årene«.
Forslaget indebærer ikke nogen
indholdsmæssig ændring i forhold til det fremsatte
lovforslag.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 6. oktober
2021 og var til 1. behandling den 12. oktober 2021. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Indenrigs- og
Boligudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
indenrigs- og boligministeren sendte den 6. juli 2021 dette udkast
til udvalget, jf. BOU alm. del - bilag 159 (folketingsåret
2020-21). Den 5. oktober 2021 sendte indenrigs- og boligministeren
høringssvarene, et høringsnotat og supplerende
høringssvar og høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 9 bilag
på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
2 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 deputation, der mundtligt har redegjort for sin holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
5 spørgsmål til indenrigs- og boligministeren til
skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.
Anders Kronborg (S) Ida Auken (S)
Rasmus Stoklund (S) Brian Bressendorff (S) Birgitte Vind (S) Kasper
Sand Kjær (S) Orla Hav (S) Thomas Jensen (S) Halime Oguz (SF)
Charlotte Broman Mølbæk (SF) Kathrine Olldag (RV)
Christina Thorholm (RV) Susan Kronborg (RV) Søren Egge
Rasmussen (EL) fmd. Jette
Gottlieb (EL) Sikandar Siddique (FG) Preben Bang Henriksen (V) Hans
Andersen (V) Heidi Bank (V) nfmd.
Anne Rasmussen (V) Christoffer Aagaard Melson (V) Anni Matthiesen
(V) Alex Ahrendtsen (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Jens Henrik
Thulesen Dahl (DF) Birgitte Bergman (KF) Mona Juul (KF) Lars Boje
Mathiesen (NB) Ole Birk Olesen (LA)
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 12 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Frie Grønne, Danmarks Nye
Venstrefløjsparti (FG) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |