Fremsat den 6. oktober 2021 af transportministeren (Benny Engelbrecht)
Forslag
til
Lov om ændring af jernbaneloven, lov om
elektrificering af jernbanen og ligningsloven
(Fravigelse af støjkrav i forbindelse
med jernbaneprojekter i særlige tilfælde og
kompensation herfor)
§ 1
I jernbaneloven, lov nr. 686 af 27. maj 2015,
som ændret senest ved § 2 i lov nr. 434 af 16. marts
2021, foretages følgende ændring:
1.
Efter § 37 indsættes før overskriften før
§ 38:
»Fravigelse af støjkrav§ 37 a. Transportministeren
kan efter forhandling med miljøministeren bestemme, at krav,
påbud eller forbud efter lov om miljøbeskyttelse, og
regler fastsat i medfør heraf, om støj ikke finder
anvendelse, i det omfang det er nødvendigt for at
undgå væsentlig forsinkelse eller fordyrelse af et
jernbaneprojekt.
§ 37 b. Transportministeren
kan i forbindelse med afgørelse truffet i henhold til §
37 a efter anmodning give tilbud om midlertidigt ophold uden for
eget hjem eller kontant kompensation til beboere, som er naboer til
jernbaneprojekter omfattet af § 37 a, der udføres i
nattetimerne og skønnes at støje over, hvad der
må anses som tåleligt.
Stk. 2.
Beløb ydet efter reglerne i stk. 1 indgår ikke ved
vurderingen af, om en person har ret til ydelser fra det offentlige
og medfører ikke reduktion af sådanne ydelser.
Stk. 3.
Transportministeren kan fastsætte nærmere regler om
rammerne for den kompensation, der tilbydes, jf. stk. 1.«
§ 2
I lov nr. 609 af 12. juni 2013 om
elektrificering af jernbanen, som ændret ved § 5 i lov
nr. 658 af 8. juni 2016 og § 5 i lov nr. 1730 af 27. december
2016, foretages følgende ændring:
1.
Efter § 14 indsættes før overskriften før
§ 15:
»Fravigelse af støjkrav§ 14 a. Transportministeren
kan efter forhandling med miljøministeren bestemme, at krav,
påbud eller forbud efter lov om miljøbeskyttelse, og
regler fastsat i medfør heraf, om støj ikke finder
anvendelse, i det omfang det er nødvendigt for at
undgå væsentlig forsinkelse eller fordyrelse af et
jernbaneprojekt.
§ 14 b. Transportministeren
kan i forbindelse med afgørelse truffet i henhold til §
14 a efter anmodning give tilbud om midlertidigt ophold uden for
eget hjem eller kontant kompensation til beboere, som er naboer til
jernbaneprojekter omfattet af § 14 a, der udføres i
nattetimerne og skønnes at støje over, hvad der
må anses som tåleligt.
Stk. 2.
Beløb ydet efter reglerne i stk. 1 indgår ikke ved
vurderingen af, om en person har ret til ydelser fra det offentlige
og medfører ikke reduktion af sådanne ydelser.
Stk. 3.
Transportministeren kan fastsætte nærmere regler om
rammerne for den kompensation, der tilbydes, jf. stk. 1.«
§ 3
I ligningsloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1735 af 17. august 2021, foretages følgende
ændring:
1. I
§ 7 indsættes som nr. 37:
»37)
Kompensation efter § 37 b i jernbaneloven og § 14 b i lov
om elektrificering af jernbanen.«
§ 4
Loven træder i kraft den 1. januar 2022.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | | 1. Indledning | 2. Lovforslagets hovedpunkter | 2.1 Fravigelse af
støjkrav i forbindelse med jernbaneprojekter | 2.1.1. Gældende ret | 2.1.2. Transportministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | 2.2. Skattefritagelse ved udbetaling af
kompensation | 2.2.1. Gældende ret | 2.2.2. Transportministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | 3. Regionale konsekvenser herunder for
landdistrikterne | 4. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | 5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | 6. Administrative konsekvenser for
borgerne | 7. Klima- og miljømæssige
konsekvenser | 8. Forholdet til EU-retten | 9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 10. Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at give transportministeren
hjemmel til at fravige reglerne i miljøbeskyttelsesloven
(lovbekendtgørelse nr. 1218 af 25. november 2019 med senere
ændringer), samt regler fastsat i medfør heraf, om
støj med henblik på, at sikre at jernbaneprojekter kan
udføres uden væsentlig forsinkelse eller fordyrelse og
på ensartede vilkår på tværs af
kommunegrænser.
Ved lovforslaget foreslås derfor i jernbaneloven (lov nr.
686 af 27. maj 2015 med senere ændringer) og lov om
elektrificering af jernbanen, herefter benævnt
elektrificeringsloven (lov nr. 609 af 12. juni 2013 med senere
ændringer) indsat en bestemmelse om, at transportministeren
efter forhandling med miljøministeren kan bestemme, at krav,
påbud eller forbud efter miljøbeskyttelsesloven, og
regler fastsat i medfør heraf, om støj ikke finder
anvendelse i det omfang, det er nødvendigt for at
undgå væsentlig forsinkelse eller fordyrelse af et
nærmere defineret jernbaneprojekt.
Derudover foreslås indsat en bestemmelse i jernbaneloven
og elektrificeringsloven, der giver transportministeren mulighed
for at træffe afgørelse om at tilbyde kompensation,
hvor der er tale om meget støjende arbejder. De
nærmere regler herom fastsættes ved
bekendtgørelse. Bestemmelsen forventes delegeret til
Banedanmark. Ordningen vil omfatte de beboere, der er berørt
af meget støjende arbejder, der udføres om
natten.
For at sikre, at den kompensation, som Banedanmark yder efter
den foreslåede ordning, i alle tilfælde vil være
skattefri for modtageren, foreslås samtidig en ændring
af ligningsloven (lovbekendtgørelse nr. 1735 af 17. august
2021).
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Fravigelse af støjkrav i forbindelse med
jernbaneprojekter
2.1.1. Gældende ret
Miljøbeskyttelsesloven har til formål at medvirke
til at værne om natur og miljø, så
samfundsudviklingen kan ske på et bæredygtigt grundlag
i respekt for menneskets livsvilkår og for bevarelsen af
dyre- og plantelivet, jf. § 1, stk. 1.
Efter miljøbeskyttelseslovens § 42, stk. 1, kan de
enkelte kommuner i forbindelse med offentlige bygge- og
anlægsarbejder give påbud om, at støjforurening
skal nedbringes, herunder påbud om gennemførelse af
bestemte foranstaltninger. På baggrund af denne bestemmelse
og på baggrund af
miljøaktivitetsbekendtgørelsen (bekendtgørelse
nr. 844 af 23. juni 2017 om miljøregulering af visse
aktiviteter) kan kommunerne således fastsætte
vilkår for udførelsen af støjende
anlægsarbejder på jernbanen.
Efter miljøaktivitetsbekendtgørelsens § 21 er
administrativ klageadgang af sådanne kommunale
afgørelser afskåret. Afgørelser efter
miljøbeskyttelseslovens § 42 kan påklages til
Miljø- og Fødevareklagenævnet.
Der er efter gældende ret ikke hjemmel i jernbaneloven
eller elektrificeringsloven til at fravige krav, påbud eller
forbud om støj, i forbindelse med jernbaneprojekter, der
udspringer af disse love. Der er som følge heraf heller ikke
gældende regler om mulighed for kompensation ved
sådanne fravigelser.
Der kan imidlertid henvises til en række anlægslove,
hvor der findes regler herom. Dette er bl.a. tilfældet for
lov nr. 527 af 26. maj 2010 om anlæg af en
jernbanestrækning København-Ringsted over Køge,
lov nr. 1542 af 13. december 2016 om etablering af en ny jernbane
til Aalborg Lufthavn med tilhørende anlæg, lov nr. 575
af 4. maj 2015 om anlæg og drift af en fast forbindelse over
Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark
med tilhørende bekendtgørelse nr. 1196 af 4. juni
2021 om kompensation som følge af forurening og gener fra
visse arbejder i forbindelse med anlæg af Femern
Bælt-tunnelen samt bekendtgørelse nr. 1197 af 4. juni
2021 om forurening og gener fra visse arbejder i forbindelse med
anlæg af Femern Bælt-tunnelen og lov nr. 552 af 6. juni
2007 om en Cityring med senere ændringer bl.a. lov nr. 748 af
25. juni 2014 og tilhørende bekendtgørelse nr. 1804
af 21. december 2018 om forurening og gener fra anlægget af
Cityringen samt bekendtgørelse nr. 768 af 25. juni 2014 om
kompensation, genhusning og overtagelse som følge af
forurening og gener fra anlægget af Cityringen med senere
ændringer.
2.1.2. Transportministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Den eksisterende praksis med kommunale påbud om, at
støjforurening skal nedbringes, er uhensigtsmæssig,
idet jernbaneprojekter ofte udføres på tværs af
mange kommunegrænser og dermed vil risikere at blive
udført under vidt forskellige krav fastsat af de enkelte
kommuner. Dette kan efter omstændighederne medføre
væsentlig forsinkelse eller fordyrelse af en række
jernbaneprojekter, ligesom det ofte vil være forbundet med
betydelige gener for såvel togoperatører samt
rejsende.
Kommunale støjvilkår kan i nogle tilfælde
medføre, at arbejder relateret til jernbaneprojekter ikke
kan gennemføres som projekteret og planlagt, hvis kravene
til reducering af støjen fastsættes meget
restriktivt.
En prøvelse af kommunale afgørelser med hjemmel i
miljøbeskyttelseslovens § 42 kan ofte ikke ske inden
selve arbejdernes planlagte udførelse, idet klageinstansen
ofte har en sagsbehandlingstid på 1-2 år. Banedanmark
er derfor nødsaget til enten at følge restriktive
krav om støj eller udskyde projekterne. I nogle
tilfælde er det dog ikke en reel mulighed at følge
sådanne restriktive krav om for eksempel udførelse af
arbejderne i dagtimerne, da det vil betyde en væsentlig
forlængelse af projekterne med flere sporspærringer til
følge, som ikke vil kunne ske rettidigt inden for de
nuværende lovgivningsmæssige rammer eller aftaler med
jernbanevirksomhederne.
I forbindelse med udførelsen af store jernbaneprojekter
skal der findes en balance mellem på den ene side fremdriften
af projektet samt omkostninger forbundet hermed og på den
anden side miljømæssige hensyn til f.eks. støj
og vibration i forhold til naboer til projektet. For
jernbaneprojekter kan dette især være et problem, da
mange arbejder udføres om natten af hensyn til, at
jernbanetrafikken ikke skal afbrydes i dagtimerne.
Lovforslaget har ikke til hensigt at foretage væsentlige
ændringer i forhold til miljøbeskyttelsesloven eller
kommunernes rolle og ansvar som støjmyndigheder.
Tværtimod er hensigten med nærværende lovforslag,
at der alene skal ske fravigelse af krav, påbud eller forbud
efter miljøbeskyttelsesloven, og regler fastsat i
medfør heraf, om støj i det omfang, det er
nødvendigt for at undgå væsentlig forsinkelse
eller fordyrelse af et nærmere defineret jernbaneprojekt.
Ordningen, hvorefter miljøbeskyttelsesloven vil kunne
fraviges, omfatter alene situationer, hvor det vil være
nødvendigt for at undgå væsentlig forsinkelse
eller fordyrelse af bestemte jernbaneprojekter. Lovforslagets
bestemmelser forventes således at have et snævert
anvendelsesområde.
Kompensationsordningen foreslås indført, da de
arbejder, der typisk udføres som led i baneprojekter, ofte
kun er af meget støjende karakter i kortvarige tidsrum. Den
foreslåede ordning tager sigte på at afhjælpe
dem, der er allerværst ramt, mens almindelige,
støjende arbejder generelt må anses for at skulle
accepteres af borgere, der er naboer til jernbanen. Ordningen
foreslås indført således, at den giver
valgfrihed mellem midlertidigt ophold uden for eget hjem og kontant
kompensation. Dette sikrer, at ordningen indeholder en vis
fleksibilitet for såvel naboerne som anlægsmyndigheden.
Således kan der opstå tilfælde, hvor borgerens
mulighed for enkeltstående overnatninger uden for eget hjem
er begrænset, ligesom anlægsmyndigheden kan have
vanskeligheder ved at finde egnede overnatningsmuligheder i rimelig
nærhed af naboernes hjem. Det er kun fysiske personer, som
foreslås omfattet af ordningen om tilbud om midlertidigt
ophold uden for eget hjem eller kontant kompensation. Personer og
selskaber, som driver erhverv m.v. i nærheden af
sådanne arbejder, vil således ikke være omfattet
af ordningen.
Idet lovforslaget vedrører jernbaneloven og
elektrificeringsloven, er den geografiske udstrækning af de
omfattede jernbaneprojekter mere udstrakt end ved projekter med
hjemmel i anlægslovene. Det betyder alt andet lige, at
intensiteten og den tidsmæssige udbredelse af meget
støjende arbejder er mindre. På den baggrund er det
hensigten at etablere en enkel og gennemskuelig mulighed for at
tilbyde midlertidigt ophold uden for eget hjem eller kontant
kompensation som et konkret afhjælpende tiltag for
natarbejder.
Jernbanearbejderne tilrettelægges med mindst mulig gene
for naboer til projekterne for øje. I praksis er det ved et
større jernbaneprojekt imidlertid vanskeligt at holde sig
under, hvad der normalt anses for at være tålelige
støj- og vibrationsgrænser. Der er begrænsede
muligheder for at bruge mindre støjende arbejdsprocesser, og
arbejdet må på grund af jernbanens placering i visse
tilfælde udføres tæt på
boligområder. Hertil kommer, at nogle typer af
støjende arbejder skal gennemføres i tidsmæssig
sammenhæng og således ikke kan stoppes ved almindelig
arbejdstids ophør. Derudover er det nødvendigt at
tage hensyn til afviklingen af togtrafikken ved planlægningen
af arbejderne. Der kan derfor opstå behov for, at visse
arbejder gennemføres uden for dagtimerne.
For at forberede naboerne på gener fra støj og
vibrationer informerer Banedanmark løbende om arbejdet. Hvis
arbejderne forventes at overskride, hvad der må anses for at
være tåleligt, indeholder informationen også en
varsling om, hvornår støjgener forventes. Det
foreslås, at berørte naboer i de tilfælde, hvor
transportministeren har truffet afgørelse om, at en kommunes
afgørelse tilsidesættes, kan tilbydes midlertidigt
ophold uden for eget hjem eller kontant kompensation. Med hensyn
til det nærmere indhold af lovforslagets § 1, nr. 1, og
§ 2, nr. 1, henvises til lovforslagets specielle
bemærkninger. Transportministerens kompetence
vedrørende tilbud om midlertidigt ophold uden for eget hjem
eller kontant kompensation forventes delegeret til Banedanmark.
Det er ikke med lovforslaget tiltænkt at ændre
på de eksisterende kompetenceforhold i forhold til
fastsættelse af tålegrænser for støj, der
varetages af domstolene og i visse tilfælde af
Ekspropriationskommissionerne. Ekspropriationskommissionerne er
uafhængige instanser, der efter bemyndigelse fra
transportministeren behandler forslag om ekspropriation og
fastsætter erstatning for de ekspropriationer, som foretages
i henhold til ekspropriationsprocesloven (lovbekendtgørelse
nr. 1161 af 20. november 2008 om fremgangsmåden ved
ekspropriation vedrørende fast ejendom med senere
ændringer).
Den foreslåede ordning om tilbud om midlertidigt ophold
uden for eget hjem eller kontant kompensation finder alene
anvendelse på de enkeltstående situationer, hvor
transportministeren har truffet afgørelse om at krav,
påbud eller forbud efter lov om miljøbeskyttelse, og
regler fastsat i medfør heraf, om støj, ikke finder
anvendelse. En sådan afgørelse vil som konsekvens
gå forud for og evt. træde i stedet for en allerede
afsagt kommunal afgørelse med hjemmel i
miljøbeskyttelseslovens § 42 vedrørende
støj. Ordningen påvirker dog ikke domstolenes og
Ekspropriationskommissionernes kompetence til at fastsætte
erstatning for naboretlige gener.
Med ændringen søges det sikret, at de
nødvendige jernbaneprojekter gennemføres rettidigt,
og at de berørte naboer, der påvirkes af støj,
aflastes.
Den foreslåede ordning er som udgangspunkt tiltænkt
alene at gælde for støjende anlægsarbejder. En
forudsætning for, at den foreslåede ordning om tilbud
om midlertidigt ophold uden for eget hjem eller kontant
kompensation træder i kraft, er imidlertid, at de
støjende arbejder er omfattet af
miljøbeskyttelseslovens regler, herunder
miljøaktivitetsbekendtgørelsens § 2, og
således er anmeldt til kommunen. Af pågældende
regelsæt fremgår, at alene anlægsstøj er
omfattet. Det kan imidlertid ikke udelukkes, at nogle typer
fornyelses- og vedligeholdelsesprojekter har en sådan
størrelse, varighed og karakter, at de må anses for at
være omfattet af regelsættet og dermed potentielt kan
udløse, at ordningen om tilbud om midlertidigt ophold eller
kontant kompensation træder i kraft. Der skal dog under alle
omstændigheder være tale om, at sådanne typer
arbejder væsentligt forsinkes eller fordyres, før
ordningen kan gælde for sådanne arbejder. Som
udgangspunkt er kommunerne myndighed for at afgøre, hvilke
typer støjende arbejder der skal anmeldes i henhold til
henholdsvis miljøbeskyttelsesloven og regler udstedt i
medfør heraf.
2.2. Skattefritagelse ved udbetaling af
kompensation
2.2.1. Gældende ret
Efter gældende ret er erstatninger, der udbetales som en
løbende ydelse, skattepligtige for modtageren, uanset hvad
den løbende ydelse tjener som erstatning for. Udbetales
erstatningen som et engangsbeløb, afhænger den
skattemæssige behandling for modtageren af, hvilke tab eller
hvilken skade erstatningen er kompensation for. Hvis erstatningen
er en kompensation for en del af indkomstgrundlaget, er den
skattefri. Ved erhvervelse af en erstatningssum, der dækker
et formuetab, er det afgørende for skattefriheden, at der
sker en sumudbetaling, evt. i form af en ratevis betaling af et
beløb, der er fastsat på forhånd.
2.2.2. Transportministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Det vurderes hensigtsmæssigt, at kompensationen i
medfør af den foreslåede ordning i alle tilfælde
vil være skattefri for modtageren. Da kompensationen i
øvrigt udmåles under forudsætning om
skattefrihed, foreslås der med dette lovforslag
indført en regel i ligningsloven om, at kompensation efter
regler udstedt i medfør af den foreslåede § 37 b
i jernbaneloven og den foreslåede § 14 b i lov om
elektrificering af jernbanen i alle tilfælde gøres
skattefri for modtageren. Skattefriheden gælder, uanset om
kompensationen ydes i form af midlertidigt ophold uden for eget
hjem eller som kontant kompensation.
3. Regionale konsekvenser herunder for
landdistrikterne
Lovforslaget kan medføre væsentlige konsekvenser
for borgere, der bor i visse dele af de regioner, der er
berørt af de omfattede jernbaneprojekter. Konsekvenserne
vurderes at være negative, idet der i de
pågældende områder, kan være tale om
høje støjniveauer i nattetimerne.
Støjarbejderne vil dog typisk være af kortvarig
karakter for den enkelte borger, da arbejderne ofte vil være
i bevægelse langs jernbanen. Lovforslaget indeholder dog
også positive konsekvenser, idet der kan opnås
kompensationsmulighed i form af hotelophold eller kontant
kompensation for de borgere, der er særlig hårdt ramt.
Derudover vil lovforslaget være med til at forhindre
forsinkelser i anlægsarbejdet og dermed undgås flere
end højst nødvendige forstyrrelser i togtrafikken.
Det vurderes, at der er tale om væsentlige konsekvenser, idet
intensiteten af støjniveauerne i nogle tilfælde kan
være høj. Risikoen for midlertidige øgede
støjgener omkring jernbanen kan derfor påvirke
attraktiviteten af de berørte områder.
4. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Det forventes, at udgifterne forbundet med lovforslaget kan
holdes inden for de nuværende budgetrammer til de
berørte projekter. Herudover vil lovforslaget reducere
risikoen for forsinkelser af projekterne, hvilket kan
medføre besparelser for staten. Der forventes derfor ikke at
være behov for øget bevilling i forbindelse med
lovforslaget, der indfører en kompensationsordning, og
forslaget forventes dermed ikke at have økonomiske
konsekvenser for det offentlige.
Omkostninger i forbindelse med tilbud om midlertidigt ophold
uden for eget hjem og kontant kompensation forventes at være
af begrænset størrelse og vil kunne afholdes inden for
de eksisterende bevillinger.
Den foreslåede skattefritagelse er neutral over for de
offentlige finanser, da kompensationen er fastsat under
forudsætning om skattefritagelse. Skattefritagelsen har
karakter af en skatteudgift på mellem 1 mio. kr. og 4 mio.
kr. mio. kr., svarende til værdien af indkomstbeskatning af
kompensationen, såfremt det var skattepligtigt.
Skattefritagelsen har ingen konsekvenser for kommuner og
regioner.
Lovforslaget har positive økonomiske konsekvenser for det
offentlige, idet lovforslaget er med til at sikre, at for eksempel
arbejderne relateret til elektrificeringen af jernbanen ikke bliver
yderligere forsinket eller fordyret som følge af kommunale
afgørelser om støj, der efter omstændighederne
kan påføre Banedanmark yderligere udgifter.
Lovforslaget vurderes således potentielt at give Banedanmark
en besparelse på anlægsudgifterne sammenholdt med den
situation, hvor Banedanmark skulle have afholdt yderligere
omkostninger forbundet med at udføre arbejderne uden den
foreslåede ordning.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
Det er Transportministeriets vurdering, at principperne for agil
erhvervsrettet regulering ikke er relevante for
nærværende lovforslag.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har positive konsekvenser for de borgere, der er
berørt af meget støjende jernbaneprojekter, da der
med lovforslaget vil være mulighed for at søge
midlertidigt ophold uden for eget hjem eller kontant kompensation.
Lovforslaget har dog ligeledes negative konsekvenser for borgere,
der er naboer til jernbaneprojekterne, der omfattes af
lovforslaget, idet der skal ansøges om kompensation ved
Banedanmark, såfremt denne ønskes. Der vil
således blive stillet administrative krav til borgerne forud
for modtagelse af kompensationen.
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
8. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget har miljømæssige konsekvenser, idet
borgerne kan risikere yderligere støjforurening, som ellers
ikke ville være påført den enkelte borger. Den
foreslåede ordning, hvorefter miljøbeskyttelsesloven
kan fraviges, omfatter dog alene situationer, hvor det er
nødvendigt for at undgå væsentlig forsinkelse
eller fordyrelse af bestemte jernbaneinfrastrukturarbejder, og
ordningen betyder, at transportministeren kun efter forhandling med
miljøministeren kan bestemme, at krav, påbud eller
forbud efter lov om miljøbeskyttelse vedrørende
støj ikke finder anvendelse.
Konkret kan dette medføre, at transportministeren efter
forhandling med miljøministeren bestemmer, at et krav om max
decibel for natarbejde fraviges, hvor det er nødvendigt for
at undgå væsentlig forsinkelse eller fordyrelse af
bestemte jernbaneprojekter.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget har ingen relevante EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Lovforslaget har været i høring fra den 2. juli
2021 til den 18. august 2021 ved følgende myndigheder og
organisationer m.v.:
Advokatsamfundet, Andelsboligforeningernes
Fællesrepræsentation, Arriva Danmark A/S, Banedanmark,
Boligselskabernes Landsforening, CFL Cargo Danmark ApS, COWI,
Danmarks Lejerforeninger, Dansk Banegods, Dansk Byggeri, Dansk
Jernbaneforbund, Danske Advokater, Danske Boligadvokater, Dansk
Erhverv, Dansk Industri (DI), Danske Regioner, Danske Udlejere, DB
Cargo Scandinavia A/S, Den Danske Dommerforening, DSB,
EjendomDanmark, Ejerlejlighedernes Landsforening, Erhvervslejernes
Landsorganisation, Fritidshusejernes Landsforening, Green Cargo AB,
Grundejeren.dk, Hector Rail AB, Jernbanenævnet, Kommunernes
Landsforening (KL), Landsdistrikternes Fællesråd,
Landsforeningen Landsbyerne i Danmark, Lejernes Landsorganisation i
Danmark, Lokaltog A/S, Midtjyske Jernbaner, Miljø- og
Fødevareklagenævnet, Nordjyske Jernbaner,
Parcelhusejernes Landsforening, Rådet for Bæredygtig
Trafik og TX Logistik AB.
11. Sammenfattende skema
Samlet vurdering af
konsekvenser af lovforslaget |
|
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Lovforslaget forebygger
samfundsøkonomiske merudgifter og forsinkelser af
jernbaneprojekter | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Visse særlig støjramte naboer
kan få midlertidigt ophold uden for eget hjem eller kontant
kompensation. | Naboerne opnår alene de positive
konsekvenser, såfremt der ansøges Banedanmark herom.
Borgerne pålægges således en mindre
administrationsbyrde. | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Naboer til jernbanen risikerer at opleve
en forøget støjforurening | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter | Er i strid med de fem princip- per for implementering af erhvervsrettet
EU-regulering/Over-implementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Gældende regler om regulering af støjende
anlægsarbejder følger af
miljøbeskyttelsesloven, samt regler fastsat i medfør
heraf. Heraf følger det bl.a. af § 42, stk. 1, at
kommunerne i forbindelse med offentlige bygge- og
anlægsarbejder kan meddele påbud om, at forureningen
skal nedbringes, herunder påbud om gennemførelse af
bestemte foranstaltninger. Det fremgår af § 68, at
kommunerne skal foranledige et ulovligt forhold lovliggjort,
medmindre forholdet har underordnet betydning. Ifølge §
69 kan kommunerne påbyde den ansvarlige at genoprette den
hidtidige tilstand. Kommunerne varetager i deres afgørelser
bl.a. hensynet til støjpåvirkede naboer, og der kan
med dette regelsæt fastsættes vilkår, der
nedbringer de støjende aktiviteter ud fra dette hensyn.
Med jernbanelovens § 37 a
foreslås det, at transportministeren efter forhandling med
miljøministeren kan bestemme, at krav, påbud eller
forbud efter lov om miljøbeskyttelseslov, og regler fastsat
i medfør heraf, om støj ikke finder anvendelse, i det
omfang det er nødvendigt for at undgå væsentlig
forsinkelse eller fordyrelse af et jernbaneprojekt.
Baggrunden for forslaget er, at for eksempel et kommunalt
påbud om støjreduktion vil kunne medføre en
væsentlig fordyrelse eller forsinkelse af projektet. Det vil
bl.a. være tilfældet, hvis overholdelsen af et
påbud måtte indebære, at arbejderne i forbindelse
med et jernbaneprojekt i en kortere eller længere periode kun
må udføres i et begrænset tidsrum af
døgnet. I sådanne tilfælde vil den
foreslåede § 37 a indebære, at jernbaneprojektet -
hvis betingelserne herfor konkret er opfyldt - prioriteres
højere end eksisterende grænser for støj.
Samtidig vil de berørte naboer til jernbaneprojektet kunne
tilbydes midlertidigt ophold uden for eget hjem eller kontant
kompensation, således at hensynet til naboerne fortsat
varetages, jf. den foreslåede § 37 b, jf. nedenfor.
Som det fremgår af afsnit 2.1.2. i de almindelige
bemærkninger, vil jernbaneprojekterne blive tilrettelagt,
så de ikke medfører unødige støjgener.
Det vil i nogle tilfælde imidlertid ikke kunne undgås,
at der i perioder vil ske overskridelse af de normalt anvendte
grænser for støj, som kommunerne typisk anvender i
forbindelse med vurdering af støjgener i forbindelse med
anlægsarbejde. Det kan således ikke udelukkes, at
kommunerne i nogle tilfælde vil finde grundlag for på
baggrund af de normalt anvendte støjgrænser at
fastsætte bindende støjkrav i form af for eksempel
krav, påbud eller forbud i medfør af
miljøbeskyttelseslovens § 42 i forbindelse med
jernbaneprojekter. Transportministeren vil efter forhandling med
miljøministeren i medfør af den foreslåede
§ 37 a i sådanne tilfælde sædvanligvis kunne
fastsætte nærmere grænser for de støjende
arbejder, som gør det muligt at gennemføre de
pågældende jernbaneprojekter.
Arbejdet vil så vidt muligt blive gennemført i
dagtimerne. Dette begrænser generne for de fleste naboer og
giver samtidig både den billigste løsning og den
korteste samlede projektperiode. Imidlertid betyder hensynet til
opretholdelse af togtrafikken, at det også vil være
nødvendigt, at der arbejdes i aften- og nattetimer.
Ligeledes medfører nogle typer arbejder i forbindelse med
jernbaneprojekter behov for, at der arbejdes længere end det,
der kan nås i dagtimerne, bl.a. nedrivning, der af
sikkerhedsmæssige årsager ikke kan standses, før
nedrivningen er tilendebragt.
Det vil ifølge den foreslåede bestemmelse
være en betingelse for at fravige støjkrav fastsat af
en kommune, at en efterlevelse af støjkravet vil
indebære en væsentlig fordyrelse eller forsinkelse af
jernbaneprojektet. Om betingelsen vil være opfyldt, beror
på en konkret vurdering i hvert enkelt tilfælde ud fra
bl.a. karakteren af de støjende arbejder. Det er dog klart,
at ikke enhver form for forsinkelse eller fordyrelse af
jernbaneprojektet vil være omfattet. Eksempelvis vil en
mindre forsinkelse på for eksempel få dage
således som altovervejende udgangspunkt ikke være
tilstrækkeligt til at begrunde, at krav, påbud eller
forbud efter miljøbeskyttelsesloven ikke finder anvendelse.
Omvendt kan der i særlige tilfælde, hvor en forsinkelse
på få dage helt konkret medfører
vidtrækkende konsekvenser for den rettidige
gennemførelse af et samlet jernbaneprojekt, efter
omstændighederne være tale om en forsinkelse af
væsentlig betydning.
Det er forudsat, at jernbaneprojektet gennemføres i
henhold til en realistisk tidsplan, inklusiv mulighed for
eventuelle mindre forsinkelser. Ved vurderingen af, om en
forsinkelse er væsentlig, bør der lægges
vægt på, om en forsinkelse af et delprojekt også
i sig selv medfører en forsinkelse af det samlede
jernbaneprojekt. Hvis det er muligt at tilpasse projektets
overordnede tidsplan, så et forsinket delprojekt ikke har
indflydelse på det samlede jernbaneprojekts tidsplan, vil
delprojektets forsinkelse ikke udgøre en væsentlig
forsinkelse i bestemmelsens forstand. Hvorvidt en forsinkelse i
øvrigt er væsentlig, vil afhænge af en konkret
vurdering, hvor det vil kunne indgå som et hensyn, om det
samlede jernbaneprojekt forsinkes med enkelte måneder eller
om planlagte sporspærringer ikke kan udnyttes optimalt. Det
er en forudsætning, at den forventede forsinkelse i
overvejende grad kan tilskrives krav, påbud eller forbud
efter miljøbeskyttelseslovens bestemmelser vedrørende
støj, samt regler udstedt i medfør heraf.
Hvorvidt der er tale om en væsentlig fordyrelse af
jernbaneprojektet vil ligeledes afhænge af en konkret
vurdering, hvor det vil kunne indgå som et hensyn, om det
pågældende jernbaneprojekt fordyres med samlede
udgifter af en størrelse, der må anses at ligge ud
over, hvad der vurderes at være almindelige og forventelige
fordyrelser. Det må her antages, at der som minimum er tale
om en overskridelse af det samlede korrektionstillæg på
30 pct. af anlægsbudgettet. Den samlede fordyrelse for hele
jernbaneprojektet, herunder eventuelt afledte effekter på
andre jernbaneprojekter, bør tages med i betragtning. Det er
en forudsætning, at den forventede fordyrelse i overvejende
grad kan tilskrives krav, påbud eller forbud efter
miljøbeskyttelseslovens bestemmelser vedrørende
støj.
Det bemærkes, at lignende ordninger findes i
anlægslovene lov nr. 527 af 26. maj 2010 om anlæg af en
jernbanestrækning København-Ringsted over Køge
og lov nr. 1542 af 13. december 2016 om etablering af en ny
jernbane til Aalborg Lufthavn med tilhørende
anlæg.
Efter gældende ret er der ikke mulighed for at tilbyde
berørte borgere kompensation som følge af arbejder
på jernbanen, medmindre dette er særskilt reguleret ved
en anlægslov. Dette er bl.a. tilfældet ved lov nr. 527
af 26. maj 2010 om anlæg af en jernbanestrækning
København-Ringsted over Køge, lov nr. 1542 af 13.
december 2016 om etablering af en ny jernbane til Aalborg Lufthavn
med tilhørende anlæg, lov nr. 575 af 4. maj 2015 om
anlæg og drift af en fast forbindelse over Femern Bælt
med tilhørende landanlæg i Danmark med
tilhørende bekendtgørelse nr. 1196 af 4. juni 2021 om
kompensation som følge af forurening og gener fra visse
arbejder i forbindelse med anlæg af Femern
Bælt-tunnelen samt bekendtgørelse nr. 1197 af 4. juni
2021 om forurening og gener fra visse arbejder i forbindelse med
anlæg af Femern Bælt-tunnelen og lov nr. 552 af 6. juni
2007 om en Cityring med senere ændringer bl.a. lov nr. 748 af
25. juni 2014 og tilhørende bekendtgørelse nr. 1804
af 21. december 2018 om forurening og gener fra anlægget af
Cityringen samt bekendtgørelse nr. 768 af 25. juni 2014 om
kompensation, genhusning og overtagelse som følge af
forurening og gener fra anlægget af Cityringen med senere
ændringer.
Med jernbanelovens § 37 b, stk.
1, foreslås det, at transportministeren i forbindelse
med afgørelse truffet i henhold til § 37 a efter
anmodning herom kan give tilbud om midlertidigt ophold uden for
eget hjem eller kontant kompensation til beboere, som er naboer til
jernbaneprojekter omfattet af § 37 a, der udføres i
nattetimerne og skønnes at støje over, hvad der
må anses for tåleligt. Bestemmelsen forventes delegeret
til Banedanmark.
Beboere, der er naboer til støjende arbejder vil skulle
varsles, før arbejderne påbegyndes. Såfremt
transportministeren har truffet afgørelse om, at krav,
påbud og forbud vedrørende støj fraviges efter
den foreslåede § 37 a, vil naboerne samtidigt skulle
vejledes om, at det er muligt at modtage tilbud om midlertidigt
ophold uden for eget hjem eller kontant kompensation.
Beboere, der ønsker ophold uden for eget hjem, kan efter
anmodning herom modtage dette tilbud. Der vil være tale om
ophold på et nærliggende hotel eller lignende.
Ordningen vil således ikke indebære tilbud om en
egentlig genhusning. Eventuelle øgede transportomkostninger,
der måtte være forbundet med opholdet, er ikke omfattet
af ordningen. Beboere, der ønsker at modtage kontant
kompensation, kan ligeledes modtage dette efter anmodning.
I dag kan beløb, der udbetales fra det offentlige efter
omstændighederne indgå i vurderingen af om en person
har ret til offentlige ydelser eller indgå i vurderingen af
om der skal ske reduktion af sådanne ydelser.
Med jernbanelovens § 37 b, stk.
2, foreslås det, at beløb ydet i forbindelse
med regler fastsat i medfør af stk. 1, ikke indgår ved
vurderingen af, om en person har ret til ydelser fra det
offentlige, og heller ikke medfører reduktion af
sådanne ydelser.
Efter bestemmelsen skal der derfor ved vurderingen af, om en
person har ret til ydelser fra det offentlige efter den
øvrige lovgivning samt ved beregningen af disses
størrelse, bortses fra beløb, der er modtaget som
kompensation for forurening og gener som følge af
jernbaneprojektet efter de regler, der er udstedt i medfør
af stk. 1 (kompensationen). Dette gælder både for
ydelser til dækning af tilbud om midlertidigt ophold uden for
eget hjem og kontant kompensation udbetalt efter stk. 1. Der
foretages desuden ikke fradrag i ydelserne fra det offentlige for
beløbene.
Tilsvarende ordning kendes bl.a. fra lov nr. 575 af 4. maj 2015
om anlæg og drift af en fast forbindelse over Femern
Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark og lov
nr. 552 af 6. juni 2007 om en Cityring med senere ændringer
bl.a. lov nr. 748 af 25. juni 2014.
Med jernbanelovens § 37 b, stk.
3, foreslås det, at transportministeren bemyndiges til
at fastsætte nærmere regler om rammerne for den
kompensation der tilbydes jf. stk. 1.
Taksterne for kompensationen og de nærmere rammer for
ansøgning om og udbetaling af kompensationen forventes
udmøntet ved bekendtgørelse. Bestemmelsen forventes
delegeret til Banedanmark.
Kredsen af naboer, der kan modtage tilbud om midlertidigt ophold
uden for eget hjem eller kontant kompensation, afgrænses ved
hjælp af støjberegninger foretaget af
anlægsmyndigheden. På baggrund af beregningerne
fastsættes en polygon, der udgør omfanget af de
støjende aktiviteter og dermed kredsen af naboer, der vil
have mulighed for at anmode om midlertidigt ophold uden for eget
hjem eller kontant kompensation. Ordningen omfatter ikke
støjende arbejder i dagtimerne.
Såfremt en borger, der ikke er omfattet af
støjudbredelseskortet, oplever støjgener, kan
vedkommende henvende sig til Banedanmark, som herefter vil foretage
en konkret vurdering med henblik på at afklare, hvorvidt
vedkommende er berettiget til midlertidigt ophold uden for eget
hjem eller kontant kompensation.
Processen, hvorved der tilbydes midlertidigt ophold uden for
eget hjem, skal være lettilgængelig og smidig for
borgerne, ligesom Banedanmark, efter delegation af kompetencen, med
kort varsel skal kunne behandle ansøgninger om midlertidigt
ophold uden for eget hjem. I de tilfælde, hvor såvel
varslingen som vejledningen af naboerne sker via e-boks eller sms,
kan Banedanmark eksempelvis fremsende et link til en
ansøgningsblanket, så de berørte naboer let kan
søge om tilbuddet.
Grænsen for, hvad der må anses for at være
tåleligt, afgøres af transportministeren efter
forhandling med miljøministeren i forbindelse med beslutning
om, at krav, påbud eller forbud efter
miljøbeskyttelsesloven, og regler fastsat i medfør
heraf ikke finder anvendelse. Det er ikke med den foreslåede
ordning tiltænkt, at der skal ske en ændring af den
eksisterende kompetence til at fastsætte den naboretlige
tålegrænse. Denne kompetence varetages af domstolene og
i visse tilfælde af Ekspropriationskommissionerne, der
fastsætter denne grænse. Det er således
tiltænkt, at ordningen om tilbud om midlertidigt ophold eller
kontant kompensation skal eksistere sideløbende med
kommissionernes kompetence.
Muligheden for at tilbyde berørte naboer ophold uden for
eget hjem eller kontant kompensation forventes primært
anvendt i tilfælde, hvor støjniveauet overskrider 55
dB, da dette niveau i henhold til støjvejledninger er
særligt relevant i forhold til søvnforstyrrelser.
Varigheden af anlægsstøjen bør i vurderingen
tillægges afgørende vægt, idet støjgener
af kortere varighed formentlig ikke kan anses som skadelig eller
meget forstyrrende. Det gælder for eksempel støj, der
ikke varer en hel nat. Det må endvidere tillægges
betydning, hvorvidt der er tale om enkeltstående
støjende arbejder, der udføres over få
døgn, eller om de støjende arbejder udføres
over en længere sammenhængende periode.
Det bør i vurderingen ligeledes inddrages, at naboer
langs banen allerede er støjpåvirkede. Ordningen kan
således først træde i kraft, når der er
tale om en væsentlig overskridelse af den støj, som de
pågældende naboer normalt påvirkes af. En
række andre forhold kan dog i særlige tilfælde
inddrages i vurderingen af, om der er tale om støj, der har
en så forstyrrende karakter, at der kan tilbydes midlertidigt
ophold uden for eget hjem. Her kan nævnes støj, der
reflekteres på facader eller særlige forhold omkring
ramning, der gør, at en større kreds af naboer
påvirkes.
Til §
2
Til nr. 1
Gældende regler om regulering af støjende
anlægsarbejder følger af
miljøbeskyttelsesloven, samt regler udstedt i fastsat heraf.
Heraf følger det bl.a. af § 42, stk. 1, at kommunerne i
forbindelse med offentlige bygge- og anlægsarbejder kan
meddele påbud om, at forureningen skal nedbringes, herunder
påbud om gennemførelse af bestemte foranstaltninger.
Det fremgår af § 68, at kommunerne skal foranledige et
ulovligt forhold lovliggjort, medmindre forholdet har underordnet
betydning. Ifølge § 69 kan kommunerne påbyde den
ansvarlige at genoprette den hidtidige tilstand. Kommunerne
varetager i deres afgørelser bl.a. hensynet til
støjpåvirkede naboer, og der kan med dette
regelsæt fastsættes vilkår, der nedbringer de
støjende aktiviteter ud fra dette hensyn.
Med elektrificeringslovens § 14
a foreslås det, at transportministeren efter
forhandling med miljøministeren kan bestemme, at krav,
påbud eller forbud efter lov om miljøbeskyttelseslov,
og regler udstedt i fastsat heraf, om støj ikke finder
anvendelse, i det omfang, det er nødvendigt for at
undgå væsentlig forsinkelse eller fordyrelse af et
jernbaneprojekt.
Baggrunden for forslaget er, at for eksempel et kommunalt
påbud om støjreduktion vil kunne medføre en
væsentlig fordyrelse eller forsinkelse af anlægget. Det
vil bl.a. være tilfældet, hvis overholdelsen af et
påbud måtte indebære, at arbejderne i forbindelse
med et jernbaneprojekt i en kortere eller længere periode kun
må udføres i et begrænset tidsrum af
døgnet. I sådanne tilfælde vil den
foreslåede § 14 a indebære, at jernbaneprojektet -
hvis betingelserne herfor konkret er opfyldt - prioriteres
højere end eksisterende grænser for støj.
Samtidig vil de berørte naboer til jernbaneprojektet kunne
tilbydes midlertidigt ophold uden for eget hjem eller kontant
kompensation, således at hensynet til naboerne forsat
varetages, jf. den foreslåede § 14 b, jf. nedenfor.
Som det fremgår af afsnit 2.1.2. i de almindelige
bemærkninger, vil jernbaneprojekterne blive tilrettelagt,
så de ikke medfører unødige støjgener.
Det vil i nogle tilfælde imidlertid ikke kunne undgås,
at der i perioder vil ske overskridelse af de normalt anvendte
grænser for støj, som kommunerne typisk anvender i
forbindelse med vurdering af støjgener i forbindelse med
anlægsarbejde. Det kan således ikke udelukkes, at
kommunerne i nogle tilfælde vil finde grundlag for på
baggrund af de normalt anvendte støjgrænser at
fastsætte bindende støjkrav i form af for eksempel
krav, påbud eller forbud i medfør af
miljøbeskyttelseslovens § 42 i forbindelse med
jernbaneprojekter. Transportministeren vil efter forhandling med
miljøministeren i medfør af den foreslåede
§ 14 a i sådanne tilfælde sædvanligvis kunne
fastsætte nærmere grænser for de støjende
arbejder, som gør det muligt at gennemføre de
pågældende jernbaneprojekter.
Arbejdet vil så vidt muligt blive gennemført i
dagtimerne. Dette begrænser generne for de fleste naboer og
giver samtidig både den billigste løsning og den
korteste samlede projektperiode. Imidlertid betyder hensynet til
opretholdelse af togtrafikken, at det også vil være
nødvendigt, at der arbejdes i aften- og nattetimer.
Ligeledes medfører nogle typer arbejder i forbindelse med
jernbaneprojekter behov for, at der arbejdes længere, end det
der kan nås i dagtimerne, bl.a. nedrivning, der af
sikkerhedsmæssige årsager ikke kan standses, før
nedrivningen er tilendebragt.
Det vil ifølge den foreslåede bestemmelse
være en betingelse for at fravige støjkrav fastsat af
en kommune, at en efterlevelse af støjkravet vil
indebære en væsentlig fordyrelse eller forsinkelse af
jernbaneprojektet. Om betingelsen vil være opfyldt, beror
på en konkret vurdering i hvert enkelt tilfælde ud fra
bl.a. karakteren af de støjende arbejder. Det er dog klart,
at ikke enhver form for forsinkelse eller fordyrelse af
jernbaneprojektet vil være omfattet. Eksempelvis vil en
mindre forsinkelse på for eksempel få dage
således som altovervejende udgangspunkt ikke være
tilstrækkeligt til at begrunde, at krav, påbud eller
forbud efter miljøbeskyttelsesloven ikke finder anvendelse.
Omvendt kan der i særlige tilfælde, hvor en forsinkelse
på få dage helt konkret medfører
vidtrækkende konsekvenser for den rettidige
gennemførelse af et samlet jernbaneprojekt, efter
omstændighederne, være tale om en forsinkelse af
væsentlig betydning.
Det er forudsat, at jernbaneprojektet gennemføres i
henhold til en realistisk tidsplan, inklusive mulighed for
eventuelle mindre forsinkelser. Ved vurderingen af, om en
forsinkelse er væsentlig, bør der lægges
vægt på, om en forsinkelse af et delprojekt også
i sig selv medfører en forsinkelse af det samlede
jernbaneprojekt. Hvis det er muligt at tilpasse projektets
overordnede tidsplan, så et forsinket delprojekt ikke har
indflydelse på det samlede jernbaneprojekts tidsplan, vil
delprojektets forsinkelse ikke udgøre en væsentlig
forsinkelse i bestemmelsens forstand. Hvorvidt en forsinkelse i
øvrigt er væsentlig, vil afhænge af en konkret
vurdering, hvor det vil kunne indgå som et hensyn, om det
samlede jernbaneprojekt forsinkes med enkelte måneder, eller
om planlagte sporspærringer ikke kan udnyttes optimalt. Det
er en forudsætning, at den forventede forsinkelse i
overvejende grad kan tilskrives krav, påbud eller forbud
efter miljøbeskyttelseslovens bestemmelser vedrørende
støj, samt regler udstedt i medfør heraf.
Hvorvidt der er tale om en væsentlig fordyrelse af
jernbaneprojektet, vil ligeledes afhænge af en konkret
vurdering, hvor det vil kunne indgå som et hensyn, om det
pågældende jernbaneprojekt fordyres med samlede
udgifter af en størrelse, der må anses at ligge ud
over, hvad der vurderes at være almindelige og forventelige
fordyrelser. Det må her antages, at der som minimum er tale
om en overskridelse af det samlede korrektionstillæg på
30 pct. til anlægsbudgettet. Den samlede fordyrelse for hele
jernbaneprojektet, herunder eventuelt afledte effekter på
andre jernbaneprojekter, bør tages med i betragtning. Det er
en forudsætning, at den forventede fordyrelse i overvejende
grad kan tilskrives krav, påbud eller forbud efter
miljøbeskyttelseslovens bestemmelser vedrørende
støj.
Det bemærkes, at lignende ordninger findes i
anlægslove så som lov nr. 527 af 26. maj 2010 om
anlæg af en jernbanestrækning København-Ringsted
over Køge og lov nr. 1542 af 13. december 2016 om etablering
af en ny jernbane til Aalborg Lufthavn med tilhørende
anlæg.
Efter gældende ret er der ikke mulighed for at tilbyde
berørte borgere kompensation som følge af arbejder
på jernbanen, medmindre dette er særskilt reguleret ved
en anlægslov. Dette er bl.a. tilfældet ved lov nr. 527
af 26. maj 2010 om anlæg af en jernbanestrækning
København-Ringsted over Køge, lov nr. 1542 af 13.
december 2016 om etablering af en ny jernbane til Aalborg Lufthavn
med tilhørende anlæg, lov nr. 575 af 4. maj 2015 om
anlæg og drift af en fast forbindelse over Femern Bælt
med tilhørende landanlæg i Danmark med
tilhørende bekendtgørelse nr. 1196 af 4. juni 2021 om
kompensation som følge af forurening og gener fra visse
arbejder i forbindelse med anlæg af Femern
Bælt-tunnelen samt bekendtgørelse nr. 1197 af 4. juni
2021 om forurening og gener fra visse arbejder i forbindelse med
anlæg af Femern Bælt-tunnelen og lov nr. 552 af 6. juni
2007 om en Cityring med senere ændringer bl.a. lov nr. 748 af
25. juni 2014 og tilhørende bekendtgørelse nr. 1804
af 21. december 2018 om forurening og gener fra anlægget af
Cityringen samt bekendtgørelse nr. 768 af 25. juni 2014 om
kompensation, genhusning og overtagelse som følge af
forurening og gener fra anlægget af Cityringen med senere
ændringer.
Med elektrificeringslovens § 14 b,
stk. 1, foreslås det, at transportministeren i
forbindelse med afgørelse truffet i henhold til § 14 a
efter anmodning herom kan give tilbud om midlertidigt ophold uden
for eget hjem eller kontant kompensation til beboere, som er naboer
til jernbaneprojekter omfattet af § 14 a, der udføres i
nattetimerne og skønnes at støje over, hvad der
må anses for tåleligt. Bestemmelsen forventes delegeret
til Banedanmark.
Beboere, som er naboer til støjende arbejder vil skulle
varsles, før arbejderne påbegyndes. Såfremt
transportministeren har truffet afgørelse om, at krav,
påbud og forbud vedrørende støj fraviges efter
den foreslåede § 14 a, vil berørte naboer
samtidigt skulle vejledes om, at det er muligt at modtage tilbud om
midlertidigt ophold uden for eget hjem eller kontant
kompensation.
Beboere, der ønsker ophold uden for eget hjem, kan efter
anmodning herom modtage dette tilbud. Der vil være tale om
ophold på et nærliggende hotel eller lignende.
Ordningen vil således ikke indebære tilbud om en
egentlig genhusning. Eventuelle øgede transportomkostninger,
der måtte være forbundet med opholdet, er ikke omfattet
af ordningen. Beboere, der ønsker at modtage kontant
kompensation, kan ligeledes modtage dette efter anmodning.
I dag kan beløb, der udbetales fra det offentlige efter
omstændighederne indgå i vurderingen af om en person
har ret til offentlige ydelser eller indgå i vurderingen af
om der skal ske reduktion af sådanne ydelser.
Med elektrificeringslovens § 14 b, stk. 2, foreslås det, at beløb
ydet i forbindelse med regler fastsat i medfør af stk. 1,
ikke indgår ved vurderingen af, om en person har ret til
ydelser fra det offentlige, og heller ikke medfører
reduktion af sådanne ydelser.
Efter bestemmelsen skal der derfor ved vurderingen af, om en
person har ret til ydelser fra det offentlige efter den
øvrige lovgivning samt ved beregningen af disses
størrelse, bortses fra beløb, der er modtaget som
kompensation for forurening og gener som følge af
jernbaneprojektet efter de regler, der er udstedt i medfør
af stk. 1 (kompensationen). Dette gælder både for
ydelser til dækning af tilbud om midlertidigt ophold uden for
eget hjem og kontant kompensation udbetalt efter stk. 1. Der
foretages desuden ikke fradrag i ydelserne fra det offentlige for
beløbene.
Tilsvarende ordning kendes bl.a. fra lov nr. 575 af 4. maj 2015
om anlæg og drift af en fast forbindelse over Femern
Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark og lov
nr. 552 af 6. juni 2007 om en Cityring med senere ændringer
bl.a. lov nr. 748 af 25. juni 2014.
Med elektrificeringslovens § 14 b, stk. 3, foreslås det at
transportministeren bemyndiges til at fastsætte nærmere
regler om kompensationsordningen jf. stk. 1.
Taksterne for kompensationen og de nærmere rammer for
ansøgning om og udbetaling af kompensationen forventes
udmøntet ved bekendtgørelse. Bestemmelsen forventes
delegeret til Banedanmark.
Kredsen af naboer, der kan modtaget tilbud om midlertidigt
ophold uden for eget hjem eller kontant kompensation,
afgrænses ved hjælp af støjberegninger foretaget
af anlægsmyndigheden. På baggrund af beregningerne
fastsættes en polygon, der udgør omfanget af de
støjende aktiviteter og dermed kredsen af naboer, der vil
have mulighed for at anmode om midlertidigt ophold uden for eget
hjem eller kontant kompensation. Ordningen omfatter ikke
støjende arbejder i dagtimerne.
Såfremt en borger, der ikke er omfattet af
støjudbredelseskortet, oplever støjgener, kan
vedkommende henvende sig til Banedanmark, som herefter vil foretage
en konkret vurdering med henblik på at afklare, hvorvidt
vedkommende er berettiget til midlertidigt ophold uden for eget
hjem eller kontant kompensation.
Processen, hvorved der tilbydes midlertidigt ophold uden for
eget hjem eller kontant kompensation, skal være
lettilgængelig og smidig for borgerne, ligesom Banedanmark,
når denne kompetence er delegeret, med kort varsel skal kunne
behandle ansøgninger om midlertidigt ophold uden for eget
hjem. I de tilfælde, hvor såvel varslingen som
vejledningen af naboerne sker via e-boks eller sms, kan Banedanmark
eksempelvis fremsende et link til en ansøgningsblanket,
så de berørte naboer let kan søge om
tilbuddet.
Grænsen for, hvad der må anses for at være
tåleligt, afgøres af transportministeren efter
forhandling med miljøministeren i forbindelse med beslutning
om, at krav, påbud eller forbud efter
miljøbeskyttelsesloven, og regler fastsat i medfør
heraf ikke finder anvendelse. Det er ikke med den foreslåede
ordning tiltænkt, at der skal ske en ændring af den
eksisterende kompetence til at fastsætte den naboretlige
tålegrænse. Denne kompetence varetages af domstolene og
i visse tilfælde af Ekspropriationskommissionerne, der
fastsætter denne grænse. Det er således
tiltænkt, at ordningen om tilbud om midlertidigt ophold eller
kontant kompensation skal eksistere sideløbende med
kommissionernes kompetence.
Muligheden for at tilbyde berørte naboer ophold uden for
eget hjem eller kontant kompensation forventes primært
anvendt i tilfælde, hvor støjniveauet overskrider 55
dB, da dette niveau i henhold til støjvejledninger er
særligt relevant i forhold til søvnforstyrrelser.
Varigheden af anlægsstøjen bør i vurderingen
tillægges afgørende vægt, idet støjgener
af kortere varighed formentlig ikke kan anses som skadelig eller
meget forstyrrende. Det gælder for eksempel støj, der
ikke varer en hel nat. Det må endvidere tillægges
betydning, hvorvidt der er tale om enkeltstående
støjende arbejder, der udføres over få
døgn, eller om de støjende arbejder udføres
over en længere sammenhængende periode.
Det bør i vurderingen ligeledes inddrages, at naboer
langs banen allerede er støjpåvirkede. Ordningen kan
således først træde i kraft, når der er
tale om en væsentlig overskridelse af den støj, som de
pågældende naboer normalt påvirkes af. En
række andre forhold kan dog i særlige tilfælde
inddrages i vurderingen af, om der er tale om støj, der har
en så forstyrrende karakter, at der kan tilbydes midlertidigt
ophold uden for eget hjem. Her kan nævnes støj, der
reflekteres på facader, eller særlige forhold omkring
ramning, der gør, at en større kreds af naboer
påvirkes.
Til §
3
Til nr. 1
Efter gældende regler følger beskatningen af
erstatninger eller kompensationer de grundlæggende principper
i statsskattelovens §§ 4-6 (lov nr. 149 af 10. april 1922
om indkomst- og formueskat til staten med senere ændringer).
Hvorvidt en erstatning er skattefri afhænger bl.a. af, hvad
erstatningen træder i stedet for, og om der er tale om et
engangsbeløb eller en løbende ydelse. Den
kompensation, der foreslås givet efter de foreslåede
bestemmelser i § 37 b i jernbaneloven og § 14 b i lov om
elektrificering af jernbanen, kan i nogle tilfælde være
skattepligtig og i andre tilfælde skattefri.
Det foreslås, at der indsættes et nyt nr. 37 i ligningslovens § 7, hvorefter kompensation efter regler
fastsat i medfør af § 37 b i jernbaneloven og § 14
b i lov om elektrificering af jernbanen er skattefri.
Banedanmark vil efter de foreslåede regler kunne udbetale
visse beløb skattefrit. Det drejer sig om kontant
kompensation for støjgener samt kompensation i form af
midlertidigt ophold uden for eget hjem. Der henvises til afsnit
2.1.2. i lovforslagets almindelige bemærkninger om den
foreslåede ordning.
Bestemmelsen vil indebære, at den kompensation, som
Banedanmark yder efter de foreslåede bestemmelser i
jernbanelovens § 37 b og § 14 b i lov om elektrificering
af jernbanen, ikke skal medregnes ved opgørelsen af den
skattepligtige indkomst for modtageren. Der ydes kun kontant
kompensation og midlertidigt ophold uden for eget hjem til private
beboere. Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til
de foreslåede bestemmelser i jernbanelovens § 37 b og
§ 14 b i lov om elektrificering af jernbanen, jf.
lovforslagets § 1, nr. 1, og § 2, nr. 1.
Skattefriheden vil omfatte alle beløb, der udbetales af
Banedanmark på dette grundlag, herunder når
kompensationen består af tilbud om midlertidigt ophold uden
for eget hjem. Dette vil også gælde, hvis udbetaling af
beløb på dette grundlag sker i overensstemmelse med
afgørelser ved domstolene.
Til §
4
Det foreslås i lovforslagets §
4, at loven træder i kraft den 1. januar 2022.
Ændringsloven vil ikke gælde for
Færøerne og Grønland, da hverken jernbaneloven,
lov om elektrificering af jernbanen eller ligningsloven
gælder for Færøerne og Grønland og heller
ikke kan sættes i kraft.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I jernbaneloven, lov nr. 686 af 27. maj
2015, som ændret senest ved § 2 i lov nr. 434 af 16
marts 2021, foretages følgende ændring: | | | | §
37. --- | | | Stk.
1-5. --- | | | | | 1. Efter §
37 indsættes før overskriften før §
38: | | | | | | »Fravigelse af
støjkrav | | | § 37 a.
Transportministeren kan efter forhandling med
miljøministeren bestemme, at krav, påbud eller forbud
efter lov om miljøbeskyttelse, og regler fastsat i
medfør heraf, om støj ikke finder anvendelse, i det
omfang det er nødvendigt for at undgå væsentlig
forsinkelse eller fordyrelse af et jernbaneprojekt. | | § 37 b.
Transportministeren kan i forbindelse med afgørelse truffet
i henhold til § 37 a efter anmodning herom give tilbud om
midlertidigt ophold uden for eget hjem eller kontant kompensation
til beboere, som er naboer til jernbaneprojekter omfattet af §
37 a, der udføres i nattetimerne og skønnes at
støje over, hvad der må anses som
tåleligt. | | | Stk. 2.
Beløb ydet efter reglerne i stk. 1 indgår ikke ved
vurderingen af, om en person har ret til ydelser fra det
offentlige, og medfører ikke reduktion af sådanne
ydelser. | | | Stk. 3.
Transportministeren kan fastsætte nærmere regler om den
kompensation der tilbydes jf. stk. 1.« | | | | | | | | | § 2 | | | I lov nr. 609 af 12. juni 2013 om
elektrificering af jernbanen, som ændret ved § 5 i lov
nr. 658 af 8. juni 2016 og § 5 i lov nr. 1730 af 27. december
2016, foretages følgende ændring: | §
14. --- | | | | | 1. Efter §
14 indsættes før overskriften før §
15: | | | | | | »Fravigelse af
støjkrav | | | § 14 a.
Transportministeren kan efter forhandling med
miljøministeren bestemme, at krav, påbud eller forbud
efter lov om miljøbeskyttelse, og regler fastsat i
medfør heraf, om støj ikke finder anvendelse, i det
omfang det er nødvendigt for at undgå væsentlig
forsinkelse eller fordyrelse af et jernbaneprojekt. | | | | | | § 14 b.
Transportministeren kan i forbindelse med afgørelse truffet
i henhold til § 14 a efter anmodning herom give tilbud om
midlertidigt ophold uden for eget hjem eller kontant kompensation
til beboere, som er naboer til jernbaneprojekter omfattet af §
14 a, der udføres i nattetimerne og skønnes at
støje over, hvad der må anses som
tåleligt. | | | Stk. 2.
Beløb ydet efter reglerne i stk. 1 indgår ikke ved
vurderingen af, om en person har ret til ydelser fra det
offentlige, og medfører ikke reduktion af sådanne
ydelser. | | | Stk. 3.
Transportministeren kan fastsætte nærmere regler om
rammerne for den kompensation der tilbydes jf. stk. 1.« | | | | | | | | | § 3 | | | | § 7. Til den
skattepligtige indkomst medregnes ikke: | | I ligningsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1735 af 17. august 2021 foretages
følgende ændring: | 1)-36). --- | | | | | 1. I § 7
indsættes som nr. 37: | | | | | | »37) Kompensation efter regler
fastsat i medfør af § 37 b i jernbaneloven og § 14
b i lov om elektrificering af jernbanen.« |
|