Skriftlig fremsættelse (28.
september 2022)
Skatteministeren
(Jeppe Bruus):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
afgift af elektricitet, lov om en børne- og ungeydelse,
pensionsbeskatningsloven og selskabsskatteloven
(Nedsættelse af den almindelige elafgift i første
halvår 2023, forhøjelse af børne- og
ungeydelsen i 2023, fremrykning af forhøjelse af
aldersopsparingens lave loft, udvidelse af perioden for
aldersopsparingens høje loft og indførelse af
skattepligt på udbytter til udenlandske stater og deres
institutioner)
(Lovforslag nr. L 214)
På baggrund af krigen i Ukraine,
forsyningssituationen og de meget høje prisstigninger
på særligt energi har regeringen (Socialdemokratiet),
Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten,
Det Konservative Folkeparti, Danmarksdemokraterne, Alternativet og
Moderaterne den 23. september 2022 indgået Aftale om Vinterhjælp med henblik
på at gennemføre afbødende tiltag. En
række af de aftalte tiltag foreslås gennemført
med dette lovforslag.
Der foreslås således en
lempelse af den almindelige elafgift midlertidigt til EU's
minimumssats på 0,8 øre pr. kWh i de første
seks måneder af 2023. Det svarer til en lempelse på
68,9 øre pr. kWh i 1. halvår af 2023.
Desuden foreslås en midlertidig
forhøjelse af børne- og ungeydelsen i 2023 med 660
kr. pr. barn, hvilket målrettet hjælper
børnefamilierne. Beløbet udbetales for så vidt
angår børneydelsen i januar 2023, og for så vidt
angår ungeydelsen i 1. kvartal 2023.
Herudover foreslås det at fremrykke
forhøjelsen af aldersopsparingens lave indbetalingsloft fra
2024 til 2023. Forhøjelsen er en del af Aftale om etablering af en grøn fond
fra den 24. juni 2022 mellem regeringen (Socialdemokratiet),
Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten og
Det Konservative Folkeparti. Det foreslås ligeledes at udvide
perioden for aldersopsparingens høje indbetalingsloft med to
år.
Endelig foreslås det at
indføre en skattepligt på udbytter af danske aktier,
der tilfalder fremmede stater og statsinstitutioner, der
udgør en integreret del af staten. Udbytterne foreslås
pålagt en skat på 22 pct., idet beskatningen dog vil
skulle nedsættes eller helt bortfalde, hvis der er
indgået en dobbeltbeskatningsoverenskomst med den
pågældende stat, hvori der er aftalt en lavere eller
ingen beskatning. Beskatningen vil typisk være på 15
pct.
Nedsættelsen af elafgiften vil
medføre et mindreprovenu, der efter tilbageløb og
adfærd udgør ca. 3,5 mia. i 2023. Den midlertidige
forhøjelse af børne- og ungeydelsen skønnes at
medføre merudgifter efter tilbageløb og adfærd
på ca. 600 mio. kr. i 2023.
Den del af lovforslaget, der
vedrører en forhøjelse af aldersopsparingens lave
loft, skønnes at medføre et merprovenu efter
tilbageløb og adfærd på ca. 1.100 mio. kr. i
2023. Den del af lovforslaget, der vedrører en udvidelse af
perioden for aldersopsparingens høje indbetalingsloft,
skønnes at medføre et merprovenu efter
tilbageløb og adfærd på ca. 200 mio. kr. i 2023.
Den del af lovforslaget, som vedrører indførelse af
skattepligt på udbytter til fremmede stater m.v.,
skønnes at medføre et årligt merprovenu efter
tilbageløb og adfærd på ca. 350 mio. kr. fra og
med 2023.
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2023, dog således at forslaget om at
indføre skattepligt på udbytter af danske aktier til
fremmede stater m.v. foreslås at træde i kraft den 15.
oktober 2022 med virkning for udbytter, der udloddes den 1. marts
2023 eller senere.
Lovforslaget har været i
høring fra den 23. september 2022 til den 26. september
2022.
Den korte høringsperiode og
fremsættelsestidspunktet uden for Folketingets samling er en
følge af, at der i Aftale om
Vinterhjælp er et ønske om hastebehandling for
at initiativerne kan virke i tråd med hensigten i
aftalen.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings hurtige og
velvillige behandling.