Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 28. september 2022
1. Dispensation fra Folketingets
forretningsorden
Et flertal i udvalget (S, V, SF, RV, EL, KF
og DD) indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen i
Folketingets forretningsordens § 12, stk. 1, således at
2. behandling kan finde sted tidligere end 2 dage efter 1.
behandling, fra bestemmelsen i § 8 a, stk. 2, om, at der skal
gå 2 dage fra offentliggørelsen af betænkningen,
til lovforslaget kommer til 2. behandling, fra bestemmelsen i
§ 13, stk. 1, således at 3. behandling kan finde sted
tidligere end 2 dage efter 2. behandling, og fra bestemmelsen i
§ 13, stk. 1, om, at der skal gå 30 dage fra
lovforslagets fremsættelse, til det kan vedtages ved 3.
behandling.
2. Ændringsforslag
Dansk Folkepartis medlem af udvalget har
stillet 6 ændringsforslag til lovforslaget.
3. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, SF, RV, EL, KF og DD) indstiller lovforslaget til
vedtagelse uændret.
Et mindretal i
udvalget (DF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag. Hvis ændringsforslagene ikke vedtages,
vil mindretallet ved 3. behandling stemme hverken for eller imod
lovforslaget.
Et andet
mindretal i udvalget (NB) vil ved 3. behandling
redegøre for sin stilling til lovforslaget. Mindretallet vil
ved 2. behandling stemme for de stillede ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (LA) vil ved 3. behandling stemme
hverken for eller imod lovforslaget. Mindretallet vil stemme
hverken for eller imod de stillede ændringsforslag.
Frie Grønne, Alternativet,
Moderaterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske bemærkninger i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Venstre og Danmarksdemokraterne
Venstres og Danmarksdemokraternes medlemmer
af udvalget bemærker, at det for Venstre og
Danmarksdemokraterne er vigtigt, at elafgiften sænkes til
EU's minimumssats. Det vil have en positiv betydning for danskerne,
at elafgiften sænkes til 0,8 øre pr. kWh. Venstre og
Danmarksdemokraterne havde dog gerne set, at elafgiften var blevet
sænket allerede fra den 1. oktober 2022, men det var det ikke
muligt at finde flertal for. Når Venstre og
Danmarksdemokraterne ikke stemmer for Dansk Folkepartis
ændringsforslag, skyldes det, at Venstre og
Danmarksdemokraterne er en del af »Aftale om
vinterhjælp«, og at det er uklart, hvor stort et
mindreprovenu forslaget vil medføre, og hvordan det
foreslås finansieret.
Venstre og Danmarksdemokraterne er
ligeledes positive over for lovforslagets øvrige dele, som
bl.a. indeholder en forhøjelse af børnechecken i
januar 2023, forbedrede muligheder for indbetaling til
alderspension og skattepligt på udbytter til udenlandske
stater og deres institutioner. For så vidt angår
skattepligten på udbytter til udenlandske stater og deres
institutioner, noterer Venstre og Danmarksdemokraterne sig, at
dette vil medføre et varigt merprovenu til staten. Venstre
og Danmarksdemokraterne ønsker, at merprovenuet
tilbageføres til erhvervslivet gennem skattelettelser.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlem af udvalget
bemærker, at DF deler den bekymring, der ligger til grund for
lovforslag L 212, L 213 og L 214 om en såkaldt
vinterhjælp for at afbøde de stigende
energiregninger.
DF mener imidlertid, at den
foreslåede ordning ikke hjælper meget i den situation,
danskerne og virksomhederne er i. DF er positiv over for, at
elafgiften sænkes, men havde ønsket, at varigheden af
perioden for lempelsen var væsentlig længere. DF har
på den baggrund stillet et ændringsforslag til L 214 om
at forlænge varigheden af en lavere elafgift, så
lempelsen gælder fra den 15. oktober 2022 til og med den 30.
september 2023.
DF har endvidere ønsket, at prisen
på transport af el ikke hæves netop nu. DF
bemærker i den forbindelse, at mange danskere i disse dage
modtager meldinger om, at taksten stiger til det dobbelte. Der er
tale om en stigning, der er højere end det, elafgiften
sænkes med.
På grund af energikrisen opfordrer DF
regeringen til at pålægge de decentrale
varmeværker, at de ikke må opbygge deres biomasselagre
til mere end 80 pct. i perioden fra den 1. oktober 2022 til og med
den 30. september 2023. Endvidere har DF med henblik på at
gøre en reel forskel for danskerne og virksomhederne midt i
energikrisen stillet et ændringsforslag til L 214, der har
til formål at halvere afgiften på gas i perioden fra
den 15. oktober 2022 til og med den 30. september 2023.
Alt i alt mener DF ikke, at der med de
foreslåede initiativer i lovforslag L 212, L 213 og L 214 er
tale om en reel hjælpepakke, der gør en forskel for
danskerne og virksomhederne.
DF kan på den baggrund ikke
støtte lovforslag L 212 og L 213. DF vil stemme for
lovforslag L 214, hvis DF's ændringsforslag vedtages. Hvis
ændringsforslagene ikke vedtages, vil DF stemme hverken for
eller imod lovforslag L 214.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et mindretal
(NB):
1)
Efter »lov om afgift af elektricitet,« indsættes:
»lov om afgift af naturgas og bygas m.v.,«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 4]
2) I
undertitlen ændres »i første halvår
2023,« til: »i 1 år, halvering af gasafgiften i 1
år,«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 3 og 4]
Til § 1
3) I
den under nr. 1 foreslåede
affattelse af § 6, stk. 1, 2.
pkt., ændres »den 1. januar 2023 til og med den
30. juni 2023,« til: »den 15. oktober 2022 til og med
den 30. september 2023,«, og »den 1. juli 2023«
ændres til: »den 1. oktober 2023«.
[Nedsættelse af elafgiften i
ca. 1 år]
Ny paragraf
4)
Efter § 1 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
I lov om afgift af naturgas og bygas m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 1100 af 1. juli 2020, som ændret
bl.a. ved § 2 i lov nr. 2225 af 29. december 2020 og senest
ved § 8 i lov nr. 832 af 14. juni 2022, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 1, stk. 2, indsættes som
2. pkt.:
»I perioden fra den 15. oktober 2022 til og
med den 30. september 2023 udgør afgiften for naturgas og
bygas 118,4 øre pr. Nm3
(2015-niveau), og afgiften for gas omfattet af stk. 1, 2. pkt.,
udgør i samme periode 4,9 øre pr. Nm3.««
[Halvering af gasafgiften i ca. 1
år]
Til § 5
5) I
stk. 2 ændres
»§§1-3« til: »§§ 2 og
3«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 3 og 4]
6) I
stk. 6 ændres »den 1.
januar 2023 til og med den 30. juni 2023« til: »den 15.
oktober 2022 til og med den 30. september 2023«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 3]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget er en konsekvens af
ændringsforslag nr. 4.
Til nr. 2 og 5
Ændringsforslaget er en konsekvens af
ændringsforslag nr. 3 og 4.
Til nr. 3
Med ændringsforslaget foreslås
det at forlænge varigheden af nedsættelsen af
elafgiften til ca. 1 år, således at elafgiften
sættes til 0,8 øre pr. kWh fra og med den 15. oktober
2022 til og med den 30. september 2023. Som finansiering
foreslås en udmøntning af en del af merprovenuet
på told- og forbrugsafgifter som følge af de stigende
el- og energipriser.
Til nr. 4
Med ændringsforslaget foreslås
det, at afgiften på naturgas og bygas halveres i perioden fra
og med den 15. oktober 2022 til og med den 30. september 2023. Som
finansiering foreslås en udmøntning af en del af
merprovenuet på told- og forbrugsafgifter som følge af
de stigende el- og energipriser.
Til nr. 6
Ændringsforslaget er en konsekvens af
ændringsforslag nr. 3.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 28. september
2022 og var til 1. behandling den 28. september 2022. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
Skatteministeriet sendte den 23. september 2022 dette udkast til
udvalget, jf. SAU alm. del - bilag 314. Den 27. september 2022
sendte skatteministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag
på lovforslaget.
Skriftlig henvendelse
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
3 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Birgitte Vind (S) Bjørn
Brandenborg (S) Jens Joel (S) Anne Paulin (S) fmd. Anders Kronborg (S) Kasper Sand
Kjær (S) Malte Larsen (S) Thomas Jensen (S) Troels Ravn (S)
Carl Valentin (SF) Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Rasmus Nordqvist (SF)
Kathrine Olldag (RV) Susan Kronborg (RV) Victoria Velasquez (EL)
Søren Søndergaard (EL) Louise Schack Elholm (V) Anne
Honoré Østergaard (V) Anne Rasmussen (V) Torsten
Schack Pedersen (V) Kim Valentin (V) Kenneth Mikkelsen (V) nfmd. Dennis Flydtkjær (DD) Hans
Kristian Skibby (DD) René Christensen (DF) Rasmus Jarlov
(KF) Mona Juul (KF) Lars Boje Mathiesen (NB) Ole Birk Olesen
(LA)
Frie Grønne, Alternativet,
Moderaterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 8 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 6 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Frie Grønne, Danmarks Nye
Venstrefløjsparti (FG) | 2 | |
Alternativet (ALT) | 2 | |
Moderaterne (M) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 6 | |