Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 29. september 2022
Forslag
til
Lov om likviditetslån m.v. i forbindelse
med indefrysningsordning for høje energiregninger og til
energiintensive virksomheder m.v.
Kapitel 1
Formål og
anvendelsesområde
§ 1.
Loven har til formål at yde likviditetsstøtte i form
af lån til energivirksomheder på el-, gas- og
fjernvarmeområdet, med henblik på at disse kan opfylde
deres forpligtelser, således at de kan tilbyde midlertidigt
at indefryse og udskyde opkrævningen af en nærmere
angivet del af energiregningerne til husstande og virksomheder som
følge af forhøjede energipriser.
Stk. 2. Loven
har endvidere til formål at yde likviditetslån til
energiintensive virksomheder.
Stk. 3. Lovens
formål er derudover at give tilskud til boligforeninger m.v.s
renteudgifter i forbindelse med indefrysningsordningen.
§ 2.
Loven finder ikke anvendelse på fuldt ud offentligt ejede
institutioner og virksomheder.
Kapitel 2
Statslige
likviditetslån til energivirksomheder
§ 3.
Energivirksomheder, der er omfattet af lov om en
indefrysningsordning for høje energiregninger, har efter
reglerne i dette kapitel ret til statslige likviditetslån til
dækning af den indefrysning, energivirksomhederne har ydet i
medfør af lov om en indefrysningsordning for høje
energiregninger.
Stk. 2.
Energivirksomheder, der opnår likviditetslån efter
reglerne i dette kapitel, må ikke sælge eller på
anden måde overdrage kravet til andre end Erhvervsstyrelsen.
Fordringen kan heller ikke gøres til genstand for
retsforfølgning.
Stk. 3.
Erhvervsministeren kan fastsætte regler om låne- og
tilskudsordninger for håndtering af omlægningsudgifter
til administration og it hos de energivirksomheder, som kan
være særlig ramt af indefrysningsordningen.
Stk. 4.
Erhvervsministeren kan fastsætte regler om lånenes og
tilskuddenes størrelse.
Stk. 5.
Erhvervsministeren kan endvidere fastsætte regler om, hvilke
virksomheder ordningerne finder anvendelse for.
Overtagelse af indefrosne krav
§ 4.
Staten skal tilbyde at overtage det indefrosne krav, der er
omfattet af lov om en indefrysningsordning for høje
energiregninger, hvis beløbet ikke bliver betalt til
energivirksomheden. Overtagelsen sker, ved at staten køber
fordringen.
Stk. 2.
Overtagelsen forudsætter, at energivirksomheden dokumenterer
at have gennemført almindelig rykkerprocedure over for
kunden. Der skal dog mindst have været sendt to
rykkerskrivelser.
Stk. 3.
Erhvervsministeren fastsætter nærmere regler om statens
overtagelse af indefrosne beløb, herunder regler om,
hvornår og på hvilke vilkår overtagelsen skal
finde sted.
Kapitel 3
Statslige
likviditetslån til energiintensive virksomheder
§ 5.
Energiintensive virksomheder, jf. stk. 2, kan opnå
likviditetslån fra Erhvervsstyrelsen.
Stk. 2.
Erhvervsministeren kan fastsætte regler om kriterier, en
virksomhed skal opfylde for at være en energiintensiv
virksomhed, og om, hvilke virksomheder ordningen finder anvendelse
for.
Stk. 3.
Erhvervsministeren kan endvidere fastsætte regler om
likviditetslånenes størrelse.
§ 6.
Energiintensive virksomheder kan efter ansøgning opnå
et likviditetslån til dækning af en
forholdsmæssig andel af virksomhedens merudgifter til el og
gas. Der kan ikke ydes lån til dækning af virksomhedens
merudgifter til fjernvarme.
Stk. 2. Brug af
låneordningen for energiintensive virksomheder udelukker brug
af den generelle indefrysningsordning, som fremgår af lov om
en indefrysningsordning for høje energiregninger, i de
perioder, som virksomheden optager likviditetslån for.
Stk. 3.
Energiintensive virksomheder, der opnår likviditetslån
efter reglerne i denne lov, må ikke sælge eller
på anden måde overdrage kravet til andre. Fordringen
kan heller ikke gøres til genstand for
retsforfølgning.
Kapitel 4
Tilskud til
boligforeninger m.v.
§ 7.
Boligforeninger m.v., som ikke har som hovedformål at have
virksomheder som medlemmer, kan efter anmodning opnå et
tilskud til dækning af de højere renteudgifter, de
afholder i perioden, hvor de tilbagebetaler indefrosne krav.
Stk. 2.
Erhvervsministeren kan fastsætte regler om kriterier, som en
boligforening m.v. skal opfylde, herunder hvilke foreninger
ordningen finder anvendelse for, og om tilskuddets
størrelse.
Kapitel 5
Administration
af låne- og tilskudsordninger
§ 8.
Erhvervsstyrelsen administrerer overtagelses-, låne- og
tilskudsordningerne i kapitel 2-4.
Stk. 2.
Ansøgning om overtagelse, likviditetslån og tilskud
efter kapitel 2-4 indsendes til Erhvervsstyrelsen.
Ansøgningen indsendes digitalt via et af Erhvervsstyrelsen
nærmere anvist it-system.
Stk. 3.
Likviditetslån og tilskud udbetales direkte til den
ansøgende energivirksomheds Nemkonto, når
Erhvervsstyrelsen har godkendt, at der er indsendt det
fornødne ansøgnings- og dokumentationsmateriale.
§ 9.
Erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler for
administration af låne- og tilskudsordningerne i kapitel 2-4,
herunder
1) de angivne
perioder for ansøgning om og udbetaling af lån og
tilskud efter kapitel 2-4,
2) krav til
ansøgninger, herunder digital indberetning og
dokumentation,
3)
ansøgningsfrister,
4) afgivelse af
erklæring vedrørende virksomhedens opfyldelse af
kriterierne for opnåelse af lån og tilskud,
5)
rentetilskrivning og eventuelle afdragsvilkår,
6) regnskaber,
regnskabsaflæggelse og revision,
7) vilkår
for tilbagebetaling af lån eller tilskud, herunder i
tilfælde, hvor lånet er udbetalt i strid med de
EU-retlige regler om tildeling af statsstøtte, eller i
tilfælde af at selskabet har opnået en nettogevinst ved
brug af ordningen,
8) afgivelse af
oplysninger og indsamling, samkøring og videregivelse af
data og
9) efterlevelse
af de EU-retlige regler om statsstøtte, herunder bl.a.
regler om efterlevelse af Europa-Kommissionens eventuelle
godkendelse af likviditetslånene til energivirksomhederne og
likviditetslånene til energiintensive virksomheder, herunder
regler om fravigelse af loven.
Stk. 2.
Erhvervsministeren fastsætter nærmere regler om
energivirksomheders og energiintensive virksomheders slutafregning
ved likviditetslåneordningens ophør, ved udløb
af en samlet indefrysningsperiode og ved en energivirksomheds
eventuelle ophør eller opløsning. Der kan i den
forbindelse fastsættes regler om, at visse
energivirksomheders og energiintensive virksomheders
slutafregningsopgørelser skal påtegnes af en godkendt
revisor.
Kapitel 6
Inddrivelse af
fordringer og forældelse
§
10. De i loven nævnte fordringer, der tilhører
Erhvervsstyrelsen, inddrives af restanceinddrivelsesmyndigheden.
Indefrosne krav, der efter § 4, stk. 1, er købt af
Erhvervsstyrelsen, overdrages til restanceinddrivelsesmyndigheden,
uden at Erhvervsstyrelsen har foretaget opkrævning og
gennemført rykkerprocedure.
Stk. 2.
Erhvervsministeren kan efter forhandling med skatteministeren for
fordringer på tilbagebetaling af likviditetslån ydet
til en energivirksomhed eller en energiintensiv virksomhed
fastsætte regler om stiftelsestidspunkt, forfaldstid og
eventuel sammenlægning af fordringer og om overdragelsen af
fordringer til restanceinddrivelsesmyndigheden.
§
11. En fordring bestående af et indefrosset
beløb forældes ikke, så længe den
tilhører Erhvervsstyrelsen og endnu ikke er modtaget af
restanceinddrivelsesmyndigheden.
Stk. 2. En
fordring på tilbagebetaling af likviditetslån ydet til
en energivirksomhed eller en energiintensiv virksomhed
forældes ikke, så længe den er under
opkrævning hos Erhvervsstyrelsen og endnu ikke er modtaget af
restanceinddrivelsesmyndigheden.
§
12. Erhvervsministeren kan efter forhandling med
skatteministeren fastsætte nærmere regler om, hvilken
dato der skal anses som stiftelsesdag og forfaldsdag for fordringer
bestående af indefrosne beløb, når disse
fordringer modtages hos restanceinddrivelsesmyndigheden til
inddrivelse. Det kan herunder bestemmes, at samme dato skal anses
som stiftelsesdag eller forfaldsdag for samtlige fordringer, der
modtages til inddrivelse.
Kapitel 7
Kontrolbestemmelser
§
13. Erhvervsministeren kan fastsætte regler om kontrol
og tilsyn med ansøgere af lån og tilskud efter denne
lov.
§
14. Erhvervsstyrelsen fører løbende
stikprøvekontrol og risikobaseret kontrol med det udbetalte
likviditetslån til energivirksomheder og energiintensive
virksomheder, jf. kapitel 2 og 3, eller tilskud til boligforeninger
m.v., jf. kapitel 4.
Stk. 2.
Erhvervsstyrelsen kan i kontroløjemed indhente oplysninger
fra relevante offentlige registre, herunder Skatteforvaltningen,
jf. lov om Erhvervsstyrelsens behandling af data.
Stk. 3.
Erhvervsstyrelsen kan i kontroløjemed indsamle,
samkøre, videregive og foretage anden behandling af data fra
Energinets datahub, jf. § 28, stk. 1, nr. 7, i lov om
elforsyning.
Stk. 4.
Erhvervsstyrelsen kan i kontroløjemed indsamle,
samkøre, videregive og foretage anden behandling af data fra
Evida.
Stk. 5.
Erhvervsstyrelsen kan af egen drift udtage ansøgninger om
likviditetslån eller tilskud til udvidet kontrol og
sagsbehandling, herunder hvor der ansøges om et højt
likviditetslån set i forhold til energivirksomhedens og den
energiintensive virksomheds størrelse og omsætning.
Erhvervsstyrelsen kan i forbindelse med kontrollen
pålægge energivirksomheden, den energiintensive
virksomhed eller boligforeninger m.v. revisorbistand.
Stk. 6.
Erhvervsstyrelsen kan pålægge enhver, der i
medfør af stk. 5 udtages til udvidet kontrol og
sagsbehandling, at udlevere supplerende oplysninger og
dokumentation til brug for afgørelsen.
§
15. Erhvervsstyrelsen kan kræve et allerede udbetalt
likviditetslån eller tilskud tilbagebetalt straks og
træffe afgørelse om bortfald af ret til yderligere
udbetalinger, hvis energivirksomheden, den energiintensive
virksomhed eller boligforening m.v. ikke overholder reglerne i
denne lov eller i lov om en indefrysningsordning for høje
energiregninger eller i forskrifter udstedt i medfør heraf,
eller hvis disse straffes for overtrædelse med relation til
denne ordning.
Kapitel 8
Klageadgang,
domstolsprøvelse og straffebestemmelser
§
16. Erhvervsstyrelsens afgørelser efter reglerne i
denne lov og regler udstedt i medfør heraf kan indbringes
for Erhvervsankenævnet.
Stk. 2. Klage
skal være indgivet, inden 4 uger efter at afgørelsen
er meddelt.
Stk. 3.
Erhvervsankenævnets formand kan efter nærmere aftale
med nævnet træffe afgørelse på
nævnets vegne i sager, der behandles efter denne lov eller
regler udstedt i henhold til loven.
Stk. 4.
Søgsmål til prøvelse af afgørelser
truffet af Erhvervsankenævnet efter loven eller de regler,
der udstedes efter loven, skal være anlagt, inden 6
måneder efter at afgørelsen er meddelt den
pågældende.
Stk. 5.
Erhvervsministeren kan fastsætte regler om adgangen til at
klage over afgørelser, der efter loven eller nærmere
regler udstedt i henhold til loven træffes af
Erhvervsstyrelsen, herunder at visse afgørelser ikke skal
kunne indbringes for Erhvervsankenævnet.
Straffebestemmelser
§
17. I forskrifter, der udstedes efter loven, kan der
fastsættes straf af bøde for overtrædelse af
bestemmelser i forskrifterne.
Stk. 2. Der kan
pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Kapitel 9
Ikrafttræden
§
18. Erhvervsministeren fastsætter tidspunktet for
lovens ikrafttræden. Ministeren kan herunder fastsætte,
at dele af loven træder i kraft på forskellige
tidspunkter.
Kapitel 10
Ændringer
i anden lovgivning
§ 19. I
lov om Erhvervsankenævnet, jf. lovbekendtgørelse nr.
1374 af 10. december 2013, som ændret ved § 135 i lov
nr. 712 af 25. juni 2014 og § 15 i lov nr. 665 af 8. juni
2017, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 3 indsættes efter
»erhvervs- og vækstministeren«: », jf. dog
stk. 2«.
2. I
§ 3 indsættes som stk. 2:
»Stk. 2. I
det omfang det fastsættes ved lov eller i henhold til lov,
kan formanden træffe afgørelse på nævnets
vegne. Formanden kan bemyndige en næstformand til at handle
på sine vegne ved afgørelser efter 1. pkt.«
Kapitel 11
Territorialbestemmelse
§
20. Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland.