Betænkning afgivet af
Erhvervsudvalget den 28. september 2022
1. Ændringsforslag
Erhvervsministeren har stillet 1
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Dispensation fra Folketingets
forretningsorden
Et flertal i udvalget (S, V, KF, SF, RV,
EL, DD og FG) indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen i
Folketingets forretningsordens § 12, stk. 1, således at
2. behandling kan finde sted tidligere end 2 dage efter 1.
behandling, fra bestemmelsen i § 8 a, stk. 2, om, at der skal
gå 2 dage fra offentliggørelsen af betænkningen,
til lovforslaget kommer til 2. behandling, fra bestemmelsen i
§ 13, stk. 1, således at 3. behandling kan finde sted
tidligere end 2 dage efter 2. behandling, og fra bestemmelsen i
§ 13, stk. 1, om, at der skal gå 30 dage fra
lovforslagets fremsættelse, til det kan vedtages ved 3.
behandling.
3. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, KF, SF, RV, EL og DD) indstiller lovforslaget til
vedtagelse med det stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (DF og FG) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.
Et andet
mindretal i udvalget (LA) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for det stillede ændringsforslag.
Nye Borgerlige, Alternativet, Moderaterne,
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske bemærkninger i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Venstre, Det
Konservative Folkeparti og Danmarksdemokraterne
For Venstres, Det Konservative Folkepartis
og Danmarksdemokraternes medlemmer af udvalget er det helt
centralt, at der er tryghed om danskernes økonomi. Danskerne
og danske virksomheder står lige nu over for meget
høje energiregninger. Det er en situation, der bekymrer de
tre partier meget, og som partierne tager meget alvorligt. Derfor
er det vigtigt, at vi gør, hvad vi kan for at finde
løsninger for de danske husholdninger og danske
virksomheder. En indefrysningsordning løser ikke
udfordringerne, men det sikrer en frivillig mulighed for de
danskere og danske virksomheder, der måtte finde det gavnligt
i den nuværende situation.
For Venstre, Det Konservative Folkeparti og
Danmarksdemokraterne har det været afgørende at sikre,
at der ikke bliver tale om en ny varmechecklignende skandale.
Venstre, Det Konservative Folkeparti og Danmarksdemokraterne har
derfor insisteret på, at der så vidt muligt tages
udgangspunkt i eksisterende systemer, og at der lyttes til de
aktører, der skal føre indefrysningsordningen ud i
livet. For Venstre, Det Konservative Folkeparti og
Danmarksdemokraterne er det centralt, at det, partierne er med til
at vedtage, også skal kunne klare mødet med
virkeligheden. Det kunne varmechecken ikke, fordi regeringen og de
øvrige aftalepartier ikke ville lytte til advarslerne fra
Venstre og Det Konservative Folkeparti og fra regeringens egne
embedsmænd.
Venstre, Det Konservative Folkeparti og
Danmarksdemokraterne noterer sig følgende tekststykke fra
aftaleteksten:
»Aftalepartierne noterer sig, at
regeringen har været i tæt dialog med organisationerne,
og har på den baggrund orienteret aftalepartierne om, at
brancheorganisationerne for energiselskaberne har tilkendegivet, at
ordningen kan realiseres«.
Regeringen har således garanteret
over for Venstre, Det Konservative Folkeparti, Danmarksdemokraterne
og de øvrige aftalepartier, at aftalen om indefrysning er
mulig at implementere inden for en overskuelig tidsramme og uden
ubehagelige administrative overraskelser. Venstre, Det Konservative
Folkeparti og Danmarksdemokraterne vil holde regeringen op på
dens ord og følge implementeringen nøje.
Samlet set finder Venstre, Det Konservative
Folkeparti og Danmarksdemokraterne, at aftalen om vinterpakken er
en fornuftig og balanceret aftale. Samlet nedbringes regningen for
elkunderne, børnefamilierne får en hjælpende
hånd, og vi skubber lidt mere til den grønne
omstilling. Aftalen er fuldt finansieret. Det skal den være,
da vi også er i en meget ømtålelig situation i
forhold til inflationen. Vi kan ikke bare udskrive ufinansierede
check, selv om det lyder fristende.
Venstre, Det Konservative Folkeparti og
Danmarksdemokraterne bemærker, at dele af aftalen skal
udmøntes i en række bekendtgørelser. Venstre,
Det Konservative Folkeparti og Danmarksdemokraterne henstiller
kraftigt til, at disse udstedes inden et eventuelt
folketingsvalg.
Dansk
Folkeparti
Dansk Folkepartis medlem af udvalget
bemærker, at Dansk Folkeparti deler den bekymring, der ligger
til grund for lovforslag L 212, L 213 og L 214 om en såkaldt
vinterhjælp for at afbøde de stigende
energiregninger.
Dansk Folkeparti mener imidlertid, at den
foreslåede ordning ikke hjælper meget i den situation,
danskerne og virksomhederne er i. Dansk Folkeparti er positiv over
for, at elafgiften sænkes, men havde ønsket, at
varigheden af perioden for lempelsen var væsentlig
længere. Dansk Folkeparti har på den baggrund stillet
et ændringsforslag til L 214 om at forlænge varigheden
af en lavere elafgift, så lempelsen gælder fra den 15.
oktober 2022 til og med den 30. september 2023.
Dansk Folkeparti har endvidere
ønsket, at prisen på transport af el ikke hæves
netop nu. Dansk Folkeparti bemærker i den forbindelse, at
mange danskere i disse dage modtager meldinger om, at taksten
stiger til det dobbelte. Der er tale om en stigning, der er
højere end det, elafgiften sænkes med.
På grund af energikrisen opfordrer
Dansk Folkeparti regeringen til at pålægge de
decentrale varmeværker, at de ikke må opbygge deres
biomasselagre til mere end 80 pct. i perioden fra den 1. oktober
2022 til og med den 30. september 2023. Endvidere har Dansk
Folkeparti med henblik på at gøre en reel forskel for
danskerne og virksomhederne midt i energikrisen stillet et
ændringsforslag til L 214, der har til formål at
halvere afgiften på gas i perioden fra den 15. oktober 2022
til og med den 30. september 2023.
Alt i alt mener Dansk Folkeparti ikke, at
der med de foreslåede initiativer i lovforslag L 212, L 213
og L 214 er tale om en reel hjælpepakke, der gør en
forskel for danskerne og virksomhederne.
Dansk Folkeparti kan på den baggrund
ikke støtte lovforslag L 212 og L 213. Dansk Folkeparti vil
stemme for lovforslag L 214, hvis Dansk Folkepartis
ændringsforslag vedtages. Hvis ændringsforslagene ikke
vedtages, vil Dansk Folkeparti stemme hverken for eller imod
lovforslag L 214.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 3
Af erhvervsministeren, tiltrådt af et
flertal (S, V, KF, SF, RV, EL, DD og
LA):
1) I
stk. 2, 1. pkt., indsættes efter
»kravet til andre«: »end
Erhvervsstyrelsen«.
[Præcisering af, at
energivirksomheders fordringer kan overdrages til Erhvervsstyrelsen
i forbindelse med en konkurs]
Bemærkninger
Til nr. 1
Af § 3, stk. 2, 1. pkt., fremgår
det, at energivirksomhederne er afskåret fra at overdrage
deres fordring til andre. Afskæringen af overdragelse af
kravet til andre indebærer ikke, at staten ikke må
købe fordringerne, hvis husstanden eller virksomheden ikke
betaler beløbet til energivirksomheden.
Det foreslås med tilføjelsen
til § 3, stk. 2, 1. pkt., at det præciseres, at
fordringer kan overdrages til Erhvervsstyrelsen. Dette kan bl.a.
blive relevant, i tilfælde af at en energivirksomhed
går konkurs.
Præciseringen indebærer
således, at fordringen ikke vil kunne indgå i
energivirksomhedens konkursbo, hvis energivirksomheden måtte
blive taget under konkursbehandling efter bevillingen af
likviditetslånet. Det bliver derved ikke en del af
konkursboets fordringsmasse.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 28. september
2022 og var til 1. behandling den 28. september 2022. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Erhvervsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
erhvervsministeren sendte den 23. september 2022 dette udkast til
udvalget, jf. ERU alm. del - bilag 409. Den 26. september 2022
sendte erhvervsministeren høringssvarene til udvalget. Den
27. september 2022 sendte erhvervsministeren et høringsnotat
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
4 spørgsmål til erhvervsministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Birgitte Vind (S) Tanja Larsson
(S) Camilla Fabricius (S) Thomas Jensen (S) Anders Kronborg (S)
Kasper Roug (S) nfmd. Malte
Larsen (S) Orla Hav (S) Rasmus Stoklund (S) Lisbeth Bech-Nielsen
(SF) Ina Strøjer-Schmidt (SF) Katrine Robsøe (RV)
Samira Nawa (RV) Victoria Velasquez (EL) Susanne Zimmer (FG)
Torsten Schack Pedersen (V) Kenneth Mikkelsen (V) Anni Matthiesen
(V) fmd. Anne Honoré
Østergaard (V) Maja Torp (V) Heidi Bank (V) Marie Bjerre (V)
Hans Kristian Skibby (DD) Mette Hjermind Dencker (DF) Mona Juul
(KF) Niels Flemming Hansen (KF) Birgitte Bergman (KF) Alex
Vanopslagh (LA)
Nye Borgerlige, Alternativet,
Moderaterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 8 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 6 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Frie Grønne, Danmarks Nye
Venstrefløjsparti (FG) | 2 | |
Alternativet (ALT) | 2 | |
Moderaterne (M) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 6 | |