Skriftlig fremsættelse (28.
september 2022)
Klima-, energi- og
forsyningsministeren (Dan Jørgensen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om en indefrysningsordning
for høje energiregninger
(Lovforslag nr. L 212)
Loven følger af aftale mellem
regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Socialistisk Folkeparti,
Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti,
Danmarksdemokraterne, Alternativet og Moderaterne om
Vinterhjælp af 23. september 2022.
Lovforslaget udmønter den del af
aftalen, der vedrører en indefrysningsordning for
husholdninger og virksomheder, der gør det muligt at
etablere en midlertidig indefrysningsordning for udgifter til el,
gas og fjernvarme for husholdninger, der ligger over prisloftet.
Loven finder anvendelse på energivirksomheder og omhandler
deres forpligtelse til efter anmodning at yde indefrysning til en
hustand eller en virksomhed med betaling for den del af
energiregningen, der overstiger et prisloft.
Der foreslås indført en pligt
for energivirksomhederne til at skulle yde indefrysning med
betaling for energiregning for de aftagere, der er i et direkte
kundeforhold med energivirksomheden. Herudover foreslås der
indført en ordning, der kan anvendes af virksomheder, da de
stigende energipriser kan medføre likviditetsudfordringer i
et omfang, der betyder, at virksomheder samt kultur- og
foreningsliv midlertidigt eller permanent bliver
lukningstruede.
De fastsatte maksimalpriser for gas og el
sættes for den rå el- og gaspris, dvs. uden tariffer,
afgifter og moms m.v. Der lægges op til følgende
indefrysningsloft på henholdsvis el 0,8 kr. pr. kWh og gas
til 5,84 kr. pr. m3.
For fjernvarme sættes maksimalprisen
ift. prisen inkl. afgifter, tariffer og moms m.v. Udgangspunktet
vil være fjernvarmeprisen i januar 2022 for de 10 dyreste
fjernvarmeselskaber.
For virksomhedsordningen lægges der
modsat husholdningerne op til at sætte loft over de enkelte
virksomheders samlede indefrysning under ordningen. Den generelle
virksomhedsordning vil derfor have samme betingelser som den
tilsvarende ordning for husholdningerne med undtagelse af et
indefrysningsloft for el og gas under ét på 15 mio.
kr. pr. virksomhed og et indefrysningsloft for fjernvarme på
3,75 mio. kr. pr. virksomhed.
Som følge af at nogle virksomheder
har et meget stort energiforbrug, lægges der også op
til i lovforslaget om administration af likviditetslån til
visse energivirksomheders indefrysning af høje
energiregninger om at etablere en ordning for energiintensive
virksomheder.
Lovforslaget skal ses i sammenhæng
med det af erhvervsministeren fremsatte lovforslag om
administration af likviditetslån til visse
energivirksomheders indefrysning af høje energiregninger,
hvorefter staten garanterer for virksomhedernes indefrosne
beløb for energivirksomhederne, såfremt virksomhederne
ikke kan betale lånet tilbage.
Forslaget skønnes at have
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet. Lovforslaget
må forventes at have væsentlige
erhvervsøkonomiske konsekvenser. Grundet den hastende
karakter opgøres disse dog ikke inden høring og
fremsættelse men hurtigst muligt herefter jf. Vejledningen om
erhvervsøkonomiske konsekvensvurderinger. Det
bemærkes, at energiselskaber vil kunne opkræve gebyrer
for administration af ordningen. Endvidere afsættes der en
ramme til administration på 50 mio. kr. i 2022, 180 mio. kr.
i 2023 og 100 mio. kr. årligt i 2024-2028, herunder
administrativ bistand til små fjernvarmeselskaber.
Endvidere arbejdes ved siden af
lovforslaget på en kompensationsordning, der helt eller
delvist skal kompensere energivirksomhederne for relevante
administrative omkostninger.
Klima-, energi- og forsyningsministeren
fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttræden. Lovens
ikrafttræden vil afvente Europa-Kommissionens
statsstøttegodkendelse. Ministeren kan herunder
fastsætte, at dele af loven træder i kraft på
forskellige tidspunkter.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.