Betænkning afgivet af Klima-,
Energi- og Forsyningsudvalget den 28. september 2022
1. Dispensation fra Folketingets
forretningsorden
Et flertal i
udvalget (S, V, RV, SF, EL, KF, DD, ALT og Orla Østerby
(UFG)) indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen i
Folketingets forretningsordens § 12, stk. 1, således at
2. behandling kan finde sted tidligere end 2 dage efter 1.
behandling, fra bestemmelsen i § 8 a, stk. 2, om, at der skal
gå 2 dage fra offentliggørelsen af betænkningen,
til lovforslaget kommer til 2. behandling, fra bestemmelsen i
§ 13, stk. 1, således at 3. behandling kan finde sted
tidligere end 2 dage efter 2. behandling, og fra bestemmelsen i
§ 13, stk. 1, om, at der skal gå 30 dage fra
lovforslagets fremsættelse, til det kan vedtages ved 3.
behandling.
2. Ændringsforslag
Klima-, energi- og forsyningsministeren har
stillet 3 ændringsforslag til lovforslaget.
3. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af DF og LA) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med de
stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (DF og LA) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.
Frie Grønne, Moderaterne, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og
dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Venstre, Det
Konservative Folkeparti og Danmarksdemokraterne
For Venstres, Det Konservative Folkepartis
og Danmarksdemokraternes medlemmer af udvalget er det helt
centralt, at der er tryghed om danskernes økonomi. Danskerne
og danske virksomheder står lige nu over for meget
høje energiregninger. Det er en situation, der bekymrer de
tre partier meget, og som partierne tager meget alvorligt. Derfor
er det vigtigt, at vi gør, hvad vi kan for at finde
løsninger for de danske husholdninger og danske
virksomheder. En indefrysningsordning løser ikke
udfordringerne, men det sikrer en frivillig mulighed for de
danskere og danske virksomheder, der måtte finde det gavnligt
i den nuværende situation.
For Venstre, Det Konservative Folkeparti og
Danmarksdemokraterne har det været afgørende at sikre,
at der ikke bliver tale om en ny varmechecklignende skandale.
Venstre, Det Konservative Folkeparti og Danmarksdemokraterne har
derfor insisteret på, at der så vidt muligt tages
udgangspunkt i eksisterende systemer, og at der lyttes til de
aktører, der skal føre indefrysningsordningen ud i
livet. For Venstre, Det Konservative Folkeparti og
Danmarksdemokraterne er det centralt, at det, partierne er med til
at vedtage, også skal kunne klare mødet med
virkeligheden. Det kunne varmechecken ikke, fordi regeringen og de
øvrige aftalepartier ikke ville lytte til advarslerne fra
Venstre og Det Konservative Folkeparti og fra regeringens egne
embedsmænd.
Venstre, Det Konservative Folkeparti og
Danmarksdemokraterne noterer sig følgende tekststykke fra
aftaleteksten:
»Aftalepartierne noterer sig, at
regeringen har været i tæt dialog med organisationerne,
og har på den baggrund orienteret aftalepartierne om, at
brancheorganisationerne for energiselskaberne har tilkendegivet, at
ordningen kan realiseres.«.
Regeringen har således garanteret
over for Venstre, Det Konservative Folkeparti, Danmarksdemokraterne
og de øvrige aftalepartier, at aftalen om indefrysning er
mulig at implementere inden for en overskuelig tidsramme og uden
ubehagelige administrative overraskelser. Venstre, Det Konservative
Folkeparti og Danmarksdemokraterne vil holde regeringen op på
dens ord og følge implementeringen nøje.
Samlet set finder Venstre, Det Konservative
Folkeparti og Danmarksdemokraterne, at aftalen om vinterpakken er
en fornuftig og balanceret aftale. Samlet nedbringes regningen for
elkunderne, børnefamilierne får en hjælpende
hånd, og vi skubber lidt mere til den grønne
omstilling. Aftalen er fuldt finansieret. Det skal den være,
da vi også er i en meget ømtålelig situation i
forhold til inflationen. Vi kan ikke bare udskrive ufinansierede
check, selv om det lyder fristende.
Venstre, Det Konservative Folkeparti og
Danmarksdemokraterne bemærker, at dele af aftalen skal
udmøntes i en række bekendtgørelser. Venstre,
Det Konservative Folkeparti og Danmarksdemokraterne henstiller
kraftigt til, at disse udstedes inden et eventuelt
folketingsvalg.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget
støtter lovforslaget. Hvis det står til Enhedslisten,
er vinterpakken ikke den sidste hjælpepakke mod
inflation.
Enhedslistens udspil »Sammen gennem
inflationen« fra september 2022 indeholder forslag til
beskatning af overnormale profitter, som kan give 30 mia. kr. i
indtægter til staten. Dermed er der råd til at
hæve den grønne check og den supplerende grønne
check til børnefamilier med i alt 24 mia. kr. Sådan
kan seriøs inflationshjælp gennemføres.
Enhedslisten ser frem til, at EU lander en
aftale, som gør det muligt at beskatte overnormale profitter
- ikke kun i energisektoren, men også i andre erhverv som
f.eks. skibstransport. Enhedslisten ser frem til de næste
forhandlinger, og vi er klar til vinterpakke 2, som kan udnytte de
forventede nye muligheder fra EU.
Aftalen om vinterpakken og lovforslaget kan
efterlade en stor gruppe mennesker på
overførselsindkomster med en stor gæld. Det skal
afhjælpes i de kommende aftaler.
Enhedslisten lægger vægt
på, at størrelsen af gebyrer bliver synlige, idet
ministeren i sit svar på Enhedslistens spørgsmål
nr. 12 skriver:
»Det sikres med lovforslagets regler
om gebyrer, som forventes udmøntet yderligere med
bekendtgørelse, at kunderne oplyses om størrelsen
på et evt. gebyr, inden der søges om indefrysning.
Gebyret vil således kunne tjene samme formål som en
bagatelgrænse ved at mindske det økonomiske incitament
til at indtræde i ordningen ved mindre
indefrysningsbeløb.«
Dansk
Folkeparti
Dansk Folkepartis medlem af udvalget
bemærker, at DF deler den bekymring, der ligger til grund for
lovforslag L 212, L 213 og L 214 om en såkaldt
vinterhjælp for at afbøde de stigende
energiregninger.
DF mener imidlertid, at den
foreslåede ordning ikke hjælper meget i den situation,
danskerne og virksomhederne er i. DF er positiv over for, at
elafgiften sænkes, men havde ønsket, at varigheden af
perioden for lempelsen var væsentlig længere. DF har
på den baggrund stillet et ændringsforslag til L 214 om
at forlænge varigheden af en lavere elafgift, så
lempelsen gælder fra den 15. oktober 2022 til og med den 30.
september 2023.
DF har endvidere ønsket, at prisen
på transport af el ikke hæves netop nu. DF
bemærker i den forbindelse, at mange danskere i disse dage
modtager meldinger om, at taksten stiger til det dobbelte. Der er
tale om en stigning, der er højere end det, elafgiften
sænkes med.
På grund af energikrisen opfordrer DF
regeringen til at pålægge de decentrale
varmeværker, at de ikke må opbygge deres biomasselagre
til mere end 80 pct. i perioden fra den 1. oktober 2022 til og med
den 30. september 2023. Endvidere har DF med henblik på at
gøre en reel forskel for danskerne og virksomhederne midt i
energikrisen stillet et ændringsforslag til L 214, der har
til formål at halvere afgiften på gas i perioden fra
den 15. oktober 2022 til og med den 30. september 2023.
Alt i alt mener DF ikke, at der med de
foreslåede initiativer i lovforslag L 212, L 213 og L 214 er
tale om en reel hjælpepakke, der gør en forskel for
danskerne og virksomhederne.
DF kan på den baggrund ikke
støtte lovforslag L 212 og L 213. DF vil stemme for
lovforslag L 214, hvis DF's ændringsforslag vedtages. Hvis
ændringsforslagene ikke vedtages, vil DF stemme hverken for
eller imod lovforslag L 214.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 3
Af klima-, energi- og
forsyningsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af DF og
LA):
1) I
stk. 1 udgår »eller har
forfaldsdato«.
[Præcisering af perioden for
indefrysningsordningen]
Til § 10
2) I
stk. 1 udgår »eller har
forfaldsdato«.
[Præcisering af perioden for
indefrysningsordningen]
Til § 12
3)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 12. En virksomhed kan
ikke anmode om indefrysning efter §§ 10, 11 og 13-17,
hvis virksomheden i samme periode har ansøgt om eller
modtaget lån i henhold til lov om likviditetslån m.v. i
forbindelse med indefrysningsordning for høje
energiregninger og til energiintensive virksomheder m.v. En
virksomhed kan dog for en given periode anmode om indefrysning
efter §§ 10, 11 og 13-17, hvis virksomheden for den givne
periode har fået afslag på ansøgning om
lån i henhold til lov om likviditetslån m.v. i
forbindelse med indefrysningsordning for høje
energiregninger og til energiintensive virksomheder m.v.«
[Præcisering af, at den
generelle virksomhedsordning og ordningen for energiintensive
virksomheder er gensidigt udelukkende ved ansøgning i samme
periode]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 2
Den
foreslåede ændring indebærer en præcisering
af, at en husstand og en virksomhed har ret til indefrysning for de
energiregninger, der er udstedt inden for indefrysningsperioden.
Regninger, der ikke er udstedt i den gældende periode for
indefrysning, vil derfor ikke være omfattet af ordningen.
Til nr. 3
Ændringsforslaget indeholder en ændring af
lovforslagets § 12 om gensidigt udelukkende ordninger. Det
præciseres i ændringsforslaget, at anmodning om
indefrysning efter §§ 10, 11 og 13-17 og ansøgning
og modtagelse af lån i henhold til lov om
likviditetslån m.v. i forbindelse med indefrysningsordning
for høje energiregninger og til energiintensive virksomheder
m.v. er gensidigt udelukkende, hvis det sker i samme periode.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 28. september
2022 og var til 1. behandling den 28. september 2022. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Klima-, Energi-
og Forsyningsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og klima-,
energi- og forsyningsministeren sendte den 23. september 2022 dette
udkast til udvalget, jf. KEF alm. del - bilag 511. Den 26.
september 2022 sendte klima-, energi- og forsyningsministeren
høringssvarene til udvalget, og den 27. september 2022
oversendte ministeren et høringsnotat. Den 28. september
2022 oversendte ministeren et supplerende høringssvar og
-notat.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 9 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
12 spørgsmål til klima-, energi- og
forsyningsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Anders Kronborg (S) Anne Paulin
(S) Bjarne Laustsen (S) Kasper Roug (S) Ida Auken (S) Malte Larsen
(S) Jens Joel (S) Orla Hav (S) Karsten Filsø (SF) Rasmus
Nordqvist (SF) Katrine Robsøe (RV) Zenia Stampe (RV) Rasmus
Helveg Petersen (RV) fmd.
Søren Egge Rasmussen (EL) Mai Villadsen (EL) Torsten Gejl
(ALT) Kim Valentin (V) Christoffer Aagaard Melson (V) nfmd. Lars Christian Lilleholt (V)
Marie Bjerre (V) Ulla Tørnæs (V) Torsten Schack
Pedersen (V) René Christensen (DF) Dennis Flydtkjær
(DD) Mona Juul (KF) Katarina Ammitzbøll (KF) Peter Seier
Christensen (NB) Ole Birk Olesen (LA) Orla Østerby (UFG)
Frie Grønne, Moderaterne, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 8 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 6 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Frie Grønne, Danmarks Nye
Venstrefløjsparti (FG) | 2 | |
Alternativet (ALT) | 2 | |
Moderaterne (M) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 6 | |