Betænkning afgivet af Klima-,
Energi- og Forsyningsudvalget den 27. september 2022
1. Ændringsforslag
Klima-, energi- og forsyningsministeren har
stillet 2 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Dispensation fra Folketingets
forretningsorden
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af LA) indstiller, at der
dispenseres fra bestemmelsen i Folketingets forretningsordens
§ 13, stk. 1, om, at 3. behandling ikke må finde sted
før 2 dage efter 2. behandling.
Et mindretal i
udvalget (LA) vil stemme imod at dispensere fra bestemmelsen i
Folketingets forretningsordens § 13, stk. 1, om, at 3.
behandling ikke må finde sted før 2 dage efter 2.
behandling.
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af LA) indstiller, at der
dispenseres fra bestemmelsen i Folketingets forretningsordens
§ 13, stk. 1, om, at der skal gå 30 dage fra
lovforslagets fremsættelse, til det kan vedtages ved 3.
behandling.
Et mindretal i
udvalget (LA) vil stemme imod at dispensere fra bestemmelsen i
Folketingets forretningsordens § 13, stk. 1, om, at der skal
gå 30 dage fra lovforslagets fremsættelse, til det kan
vedtages ved 3. behandling.
3. Indstillinger
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Frie Grønne, Moderaterne, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og
dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget er glade
for, at vi med dette lovforslag får sat turbo på
omstillingen væk fra gas og over til mere bæredygtige
energikilder, og at vi fra politisk side igangsætter konkrete
initiativer.
Venstres medlemmer af udvalget kan
støtte, at tilskud fremadrettet kan udbetales før
projektets færdiggørelse, fordi det vil inkludere
flere i ansøgningsrunderne, og fordi vi er på vej ind
i vinterperioden, hvilket betyder, at projekterne med at få
installeret fjernvarme eller biomassekedler skal i gang i
efterårssæsonen.
Venstres medlemmer af udvalget ser positivt
på, at hele transportsektoren er blevet inkluderet i
lovforslaget, og ser gerne, at lovforslaget gøres
brancheneutralt, så alle brancher er tilskudsberettigede
på lige fod. Det gælder både fiskeribranchen og
fiskeforarbejdningsvirksomheder, som mangler i dette lovforslag.
Det er nødvendigt fortsat at arbejde for, at fiskeribranchen
og fiskeforarbejdningsvirksomheder bliver en del af
energisparelovens puljeordninger.
Venstres medlemmer af udvalget er
opmærksomme på, at ministeren med lovforslaget
får udvidet myndighedsbeføjelse over en lang
række nye projekter. Venstre anser formålet med den
udvidede myndighedsbeføjelse som et middel til at
gøre ansøgningsprocessen mere fleksibel og mindre
omkostningstung for virksomhederne. I den forbindelse ønsker
Venstres medlemmer af udvalget, at ministeren sikrer, at
forligskredsen løbende bliver involveret. På den
baggrund kan Venstre støtte lovforslaget.
Det Konservative
Folkeparti
Det Konservative Folkepartis medlemmer af
udvalget mener, at det er meget vigtigt, at erhvervspuljen i
energispareloven omfatter flere grønne tiltag og bliver mere
fleksibel, så virksomheder kan søge om støtte
løbende, så vi undgår, at initiativer
sættes i venteposition indtil næste
ansøgningsrunde. Det Konservative Folkepartis medlemmer af
udvalget er derfor tilfredse med, at virksomhederne med denne
lovændring nu kan igangsætte grønne initiativer,
så snart behandling af en ansøgning påbegyndes.
Energisparelovens puljeregler har været for rigide, og
puljerne underansøgt.
Det Konservative Folkeparti har gentagne
gange foreslået, at puljereglerne skulle efterses, hvilket
sker med denne lov. Det er vigtigt at følge, om antallet af
ansøgninger stiger. Hvis ikke, skal puljereglerne tages op
igen, og det skal overvejes, om denne tilskudsordning skal
ændres til et fradrag eller på anden måde
gøres mere smidig.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af klima-, energi- og
forsyningsministeren, tiltrådt af udvalget:
1)
Undertitlen affattes således:
»(Udvidelse af formålet med lov
om fremme af besparelser i energiforbruget til at omfatte fremme af
drivhusgasreduktion, udvidelse af ministerens mulighed for at
fremme aktiviteter inden for lovens formål m.v.)«.
[Præcisering af lovforslagets
undertitel]
Til § 1
2) Nr. 1
affattes således:
»1. I lovens titel ændres »besparelser i
energiforbruget« til: »effektiv energianvendelse og
drivhusgasreduktion«.«
[Lovteknisk ændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Den foreslåede ændring af
lovforslagets undertitel er af præciserende karakter. Med
ændringen tilføjes den fulde titel på lov om
fremme af besparelser i energiforbruget.
Til nr. 2
Den foreslåede ændring af
forslagets § 1, nr. 1, er af lovteknisk karakter. Med
ændringen udformes punktet som en ændring af lovens
titel frem for en nyaffattelse. Den foreslåede ændring
har ikke betydning for lovforslagets indhold.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 22. september
2022 og var til 1. behandling den 22. september 2022. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Klima-, Energi-
og Forsyningsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1
møde.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og klima-,
energi- og forsyningsministeren sendte den 7. juli 2022 dette
udkast til udvalget, jf. KEF alm. del - bilag 428. Den 22.
september 2022 sendte klima-, energi- og forsyningsministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag
på lovforslaget.
Anders Kronborg (S) Anne Paulin
(S) Bjarne Laustsen (S) Kasper Roug (S) Ida Auken (S) Malte Larsen
(S) Jens Joel (S) Orla Hav (S) Karsten Filsø (SF) Rasmus
Nordqvist (SF) Katrine Robsøe (RV) Zenia Stampe (RV) Rasmus
Helveg Petersen (RV) fmd.
Søren Egge Rasmussen (EL) Mai Villadsen (EL) Torsten Gejl
(ALT) Kim Valentin (V) Christoffer Aagaard Melson (V) nfmd. Lars Christian Lilleholt (V)
Marie Bjerre (V) Ulla Tørnæs (V) Carsten Kissmeyer (V)
René Christensen (DF) Dennis Flydtkjær (DD) Mona Juul
(KF) Katarina Ammitzbøll (KF) Peter Seier Christensen (NB)
Ole Birk Olesen (LA) Orla Østerby (UFG)
Frie Grønne, Moderaterne, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 8 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 6 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Frie Grønne, Danmarks Nye
Venstrefløjsparti (FG) | 2 | |
Alternativet (ALT) | 2 | |
Moderaterne (M) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 6 | |