Betænkning afgivet af Indenrigs- og
Boligudvalget den 21. september 2022
1. Ændringsforslag
Indenrigs- og boligministeren har stillet 2
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Dispensation fra Folketingets
forretningsorden
Et flertal i
udvalget (S, V, RV, SF, EL, DD, DF og FG) indstiller, at der
dispenseres fra bestemmelsen i Folketingets forretningsordens
§ 8 a, stk. 2, om, at der skal gå 2 dage fra
offentliggørelsen af betænkningen, til lovforslaget
kommer til 2. behandling.
Et mindretal i
udvalget (LA) vil stemme imod at dispensere fra bestemmelsen i
Folketingets forretningsordens § 8 a, stk. 2, om, at der skal
gå 2 dage fra offentliggørelsen af betænkningen,
til lovforslaget kommer til 2. behandling.
Et flertal i
udvalget (S, V, RV, SF, EL, DD, DF og FG) indstiller, at der
dispenseres fra bestemmelsen i Folketingets forretningsordens
§ 13, stk. 1, om, at 3. behandling ikke må finde sted
før 2 dage efter 2. behandling.
Et mindretal i
udvalget (LA) vil stemme imod at dispensere fra bestemmelsen i
Folketingets forretningsordens § 13, stk. 1, om, at 3.
behandling ikke må finde sted før 2 dage efter 2.
behandling.
Et flertal i
udvalget (S, V, RV, SF, EL, DD, DF og FG) indstiller, at der
dispenseres fra bestemmelsen i Folketingets forretningsordens
§ 13, stk. 1, om, at der skal gå 30 dage fra
lovforslagets fremsættelse, til det kan vedtages ved 3.
behandling.
Et mindretal i
udvalget (LA) vil stemme imod at dispensere fra bestemmelsen i
Folketingets forretningsordens § 13, stk. 1, om, at der skal
gå 30 dage fra lovforslagets fremsættelse, til det kan
vedtages ved 3. behandling.
3. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, RV, SF, EL og FG) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (V, KF og NB) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.
Et andet
mindretal i udvalget (DD og DF) indstiller lovforslaget til
forkastelse ved 3. behandling.
Mindretallet vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (LA) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme imod de stillede ændringsforslag.
Alternativet, Moderaterne, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og
dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Venstre, Det Konservative Folkeparti,
Danmarksdemokraterne og Dansk Folkeparti
Venstres, Det Konservative Folkepartis,
Danmarksdemokraternes og Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
kan ikke støtte regeringens forslag til lov om ændring
af lov om leje og lov om boligforhold (Loft over huslejestigninger
som følge af udviklingen i nettoprisindekset), som
udmønter den del af den boligpolitiske aftale om initiativer
til modvirkning af store lejestigninger af 26. august 2022
indgået mellem regeringen, Socialistisk Folkeparti, Radikale
Venstre og Enhedslisten.
For V, KF, DD og DF er det helt centralt,
at der er tryghed om danskernes økonomi. Det gælder
særligt i en tid, hvor inflationen er høj, som vi ser
det lige nu. De stigende priser rammer bredt i det danske samfund,
og det kalder på politiske løsninger. Her er det helt
centralt for V, KF, DD og DF, at de værktøjer, der
gøres brug af politisk, er holdbare på såvel den
korte som den lange bane.
V, KF, DD og DF finder det derfor
beklageligt, at regeringen med lovforslaget om at lægge et
loft over huslejestigninger har lavet en ufokuseret model, der ikke
tager højde for indkomst og formue.
Aftalen hjælper potentielt få
lejere og ikke nødvendigvis lejere, der har en lav indkomst
eller er blandt de dårligst stillede. Faktisk er der flere
end 1.000 lejere, der har en indkomst på over 1 mio. kr. om
året, som vil få gavn af regeringens indgreb. På
den måde kommer man - på samme måde, som vi har
set det med skandalesagerne i forhold til varmechecken - til at
hjælpe en helt anden gruppe danskere end tilsigtet.
Samtidig rummer loven en stor risiko for
ekspropriation, når man ændrer ved allerede
indgåede kontrakter. Den risiko er regeringen dog
tilsyneladende villig til at løbe, selv om det kan resultere
i en milliardregning for de danske skatteydere - det er
stærkt bekymrende.
Modellen er oven i købet
administrativt tung og særdeles kostbar for nogle af dem, der
i forvejen bliver ramt direkte økonomisk af
lovforslaget.
V, KF, DD og DF noterer sig desuden, at
regeringen har låst sig fast på en model, der ukritisk
flytter inflationsbyrden. Vi finder det særligt bekymrende,
at både forudsætninger og konsekvenser for modellen er
behæftet med stor usikkerhed og skøn.
Eksempelvis kan nævnes:
1) At partierne ikke har set en analyse af,
om der kan være tale om ekspropriation, selv om lovforslaget
er så indgribende og intenst, at det ikke kan udelukkes, at
der er personer, der bliver atypisk hårdt ramt, jf. notat fra
Indenrigs- og Boligministeriet og Justitsministeriet.
2) At konsekvenserne for de danske
pensionsopsparere - helt almindelige danskere - negligeres af
regeringen, selv om branchen regner med et tab i
milliardklassen.
3) At konsekvenserne for værdien af
private udlejningsejendomme negligeres af regeringen.
4) At konsekvenserne for det private
udlejningsmarked også kan have betydning for
andelsbolighavere, der risikerer at se deres bolig blive mindre
værd.
5) At konsekvenserne for fremtidige
investeringer i - og dermed opførelse af - private
udlejningsboliger negligeres af regeringen. Konsekvensen kan blive,
at investorer fravælger at investere i fast ejendom og
nybyggeri med de afledte effekter, som det får på
boligmarkedet og i byggeriet.
6) At når der skabes uro omkring det
private udlejningsmarked, så kan det have konsekvenser for
forbedringer og renoveringer inklusive de grønne
renoveringer.
7) At regeringen gør opmærksom
på adfærdsmæssige virkninger, jf.
bemærkningerne til lovforslaget, og at dette netop
gør, at beregninger er forbundet med betydelig usikkerhed.
Dette er i sig selv bekymrende, men V, KF, DD og DF bemærker,
at forslaget også må forventes at have negative
konsekvenser for mobiliteten på lejeboligmarkedet.
8) At konsekvenserne for
huslejenævnet i Aarhus, der skal sagsbehandle sager fra hele
landet, der måtte komme ind som konsekvens af lovforslaget,
er uklare, herunder om de 2,2 mio. kr., der sættes af hertil,
er tilstrækkelige, eller om sagsbehandlingstiden eksploderer
og dermed skaber usikkerhed hos både lejere og udlejere og
dermed øget risiko for konflikter.
Rækken af eksempler viser, hvorfor V,
KF, DD og DF ikke kan støtte regeringens model. For V, KF,
DD og DF er det vigtigt, at vi har et lejeboligmarked med en
fornuftig balance mellem lejere og udlejere. Det mener V, KF, DD og
DF ikke at der er taget højde for i nærværende
lovforslag. På denne måde har man skabt stor usikkerhed
på det private lejeboligmarked. V, KF, DD og DF havde
ønsket, at regeringen havde undersøgt andre og mere
målrettede modeller for at hjælpe særlig
trængte borgere.
V, KF, DD og DF finder det desuden
kritisabelt, at processen omkring behandling af lovforslaget har
været stærkt forceret. V, KF, DD og DF finder det
stærkt kritisabelt, at høringsfristen reelt set kun
var 2 timer og 16 minutter inden for det, der må forventes at
være normal arbejdstid, og at V, KF, DD og DF derfor var
nødt til at få en eksperthøring stablet
på benene for at få mere kvalificerede syn på
konsekvenserne af lovforslaget, herunder ekspropriation.
V, KF, DD og DF har også
bemærket, at en høringspart har valgt ikke at give et
materielt svar på lovforslagets indhold på grund af den
korte høringsfrist, og generelt udtrykker
høringsparterne kritik af den forcerede proces. En så
forceret proces retfærdiggøres ikke, ved at der er
tale om en hastebehandling.
Venstre og Dansk Folkeparti
Venstres og Dansk Folkepartis medlemmer af
udvalget kan ikke tilslutte sig lovforslag nr. L 210. V og DF blev
smidt ud af forhandlingerne om at gøre noget for de godt
160.000 lejere, der er blevet ramt af den voldsomme inflation. V og
DF havde ellers deltaget konstruktivt i forhandlingerne, fordi vi
anerkendte, at der var et behov for handling for en del af
lejerne.
V og DF foreslog følgende: 39 pct.
af de 160.000 lejere, der er nettoprisindekseret, modtager
boligstøtte gennem Udbetaling Danmark. Det er lejere med
lavere indkomster end de øvrige. Det ville derfor være
ret nemt at forøge boligstøtten midlertidigt til
disse 39 pct. af lejerne, indtil inflationen igen var kommet under
kontrol.
Det ville have været en nem og
ubureaukratisk måde at gøre tingene på.
Regeringen og dens støttepartier afviste vores model.
Regeringen ville heller ikke lave en beregning på det. Man
ville end ikke afsøge mulighederne. Regeringen havde haget
sig fast i sin egen model.
Regeringens model har den store ulempe, at
lejeren i Gentofte får dobbelt så meget ud af indgrebet
som lejeren i Haderslev. Det viser regeringens egne beregninger.
Samtidig vil den belønne lejere med store indkomster, som
umiddelbart ikke har behov for indgrebet. Venstrefløjens
model er dermed socialt skæv.
Danmarksdemokraterne
Danmarksdemokraternes medlemmer af udvalget
kan tilslutte sig en model med brug af boligstøttesystemet,
som beskrevet i V og DF's betænkningsbidrag.
Radikale Venstre
Radikale Venstres medlemmer af udvalget
støtter lovforslaget, da det er vigtigt, vi får
hjulpet de lejere, som oplever store og pludselige stigninger i
deres husleje på grund af udefrakommende årsager. I
forbindelse med den offentlige debat om lovforslaget har RV noteret
sig kritikken af forslaget, for så vidt angår
ekspropriationsspørgsmålet i Berlingske den 20.
september 2022. Det har været vigtigt for RV at få
besvaret dette spørgsmål i forhandlingerne, men
også i lovbehandlingen og høringen i Folketinget. RV
lægger til grund for støtten til lovforslaget, at
Justitsministeriet og hermed regeringen vurderer, at der ikke er
tale om ekspropriation i almindelighed, hvorfor RV kan
støtte lovforslaget. RV har ikke haft anledning til at
betvivle Justitsministeriets vurdering om ekspropriation - hverken
undervejs i forhandlingerne eller i lovbehandlingen.
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget støtter lovforslaget, der sætter et
tiltrængt loft over huslejestigninger på 4 pct. For SF
er det helt centralt at understrege, hvor vigtigt det er, at
boligmarkedet reguleres efter den virkelighed, vi lever i.
Med lovforslaget indføres et
huslejeloft for alle de lejemål, der er reguleret efter
nettoprisindekset, og som ved årsskiftet ellers kunne
risikere huslejestigninger på over 9 pct. Det er SF's
overbevisning, at det er nødvendigt at imødekomme de
mange borgere, der ville blive ramt særlig hårdt af
huslejestigninger, set i lyset af inflationen, der har sat og
fortsætter med at sætte sit store præg på
hele samfundet.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget
støtter lovforslaget om huslejeloft.
Begrænsningerne på
huslejestigninger for 160.000 lejligheder kan hjælpe over
200.000 mennesker imod alt for høje huslejestigninger.
Stigninger på over 8 pct. er helt urimelige, og der sker
også en forøgelse af lejernes indskud og forudbetalte
leje.
4 pct. i huslejestigninger er et politisk
valgt tal, og EL har under forhandlingerne fremhævet, at 2
pct. i huslejestigning ville være langt mere rimeligt for
lejerne.
Nogle har lønstigninger, som kan
dække det meste af huslejestigningerne. Men for de mange
på overførselsindkomster er 4 pct. for stor en
huslejestigning. Mange studerende deles om en dyr lejlighed og
bliver hårdt ramt, når huslejen stiger og su ikke
følger med.
Loven fastsætter, at der skal
udarbejdes et nyt nettoprisindeks. EL støtter, at det
ændres, så stigende fødevarepriser ikke
medfører højere husleje. Og at stigende el- og
varmepriser, som afregnes individuelt, ikke også kan
medføre højere husleje. I aftalen om huslejeloft er
det fastlagt, at der i forarbejdet for et nyt indeks skal
gennemføres »en analyse af den samlede økonomi
på det private udlejningsområde. Parterne
forelægges et kommissorium for analysen til
godkendelse.«
Den samlede økonomi giver mulighed
for at se på de urimelige huslejestigninger som følge
af markedslejen, og det urimelige i, at den forudbetalte leje og
depositum hæves, at profitterne ved ejendomssalg vurderes, og
at der findes et rimeligt indeks, hvor stigninger på
fødevarer m.m. ikke indgår. Analysen vil sikkert vise,
at indekset for huslejestigninger fylder meget lidt i forhold til
de andre elementer i den samlede økonomi.
Det er helt urimeligt, at
finansieringsomkostninger kan tælle med i opgørelsen
over stigende udgifter.
Jyske udlejere i Kolding og Varde synes
ikke, at de mulige huslejestigninger opreguleret af
nettoprisindekset er retfærdige, så de undlader at
sætte lejen op. En stor udlejer fra Kolding udtaler i
Berlingske den 13. september 2022 »Inflationskrisens
største synder er grådighed«. EL håber, at
budskabet bliver hørt i hele landet, for udlejere har ikke
pligt til at sætte huslejen op.
Justitsministeriet har under
forhandlingerne om huslejeloft konkluderet, at lovforslaget ikke
medfører ekspropriation i almindelighed. Dette betvivler EL
ikke, heller ikke oplysningerne i afsnittet i lovforslaget om
forhold til grundloven. Og oven på Indenrigs- og
Boligudvalgets høring med deltagelse af tre juridiske
eksperter er EL blevet bestyrket i, at huslejeloftet ikke er
ekspropriation.
Huslejeloftet medfører en
begrænsning på 4 pct. huslejestigninger med en mulighed
for dispensation og bør vurderes ud fra de samlede
økonomiske vilkår for udlejningsejendommen.
Markedslejen ændrer lovforslaget ikke på, og knap
64.000 af de berørte lejemål kan sælges
enkeltvis som ejerlejligheder, som det fremgår af svar
på L 210 - spørgsmål 1.
I forbindelse med behandling af ghettoloven
(lovforslag nr. L 38 (folketingsåret 2018-19, 1. samling))
blev ekspropriation vurderet i et omfattende notat, jf. L 38 -
bilag 10. Her fremgår bl.a., at et ekspropriativt indgreb
ifølge grundlovens § 73 kun kan foretages, hvis
almenvellet kræver det. Men der er samtidig enighed om, at
lovgivningsmagten er overladt et ganske bredt skøn ved
vurderingen af, hvad der kan anses for påkrævet af
hensynet til almenvellet, hvorfor domstolene vil være ganske
tilbageholdende med at tilsidesætte lovgivningsmagtens
vurdering af hensynet til almenvellet.
Lejelovsforliget fra 2014 er ophørt,
efter at V og DF forlod forhandlingerne om huslejeloftet, og det
åbner for, at der kan ske andre forbedringer for lejerne. EL
ser frem til at drøfte flere forbedringer med
lejerorganisationer.
Dette lovforslag lægger
begrænsninger på grådigheden i den private
udlejning. Markedslejen har siden 1992 medført alt for
høje huslejestigninger. Udenlandske kapitalinteressers
opkøb af ejendomme er med til at presse udlejningspriserne
op.
Mange flere almene boliger i
københavnsområdet og fastholdelse af de kommunale
boliger i København kunne have sikret et langt bedre
boligmarked i København i stedet for at overlade udviklingen
til spekulanter og grådighed. Mere samfundssind og mindre
grådighed er nødvendigt i boligpolitikken i alle dele
af Danmark.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 2
Af indenrigs- og
boligministeren, tiltrådt af et flertal (S, RV, SF, EL, DD, DF og FG):
1) I
den under nr. 1 foreslåede § 86 a ændres i stk. 1 »på baggrund« til:
»som følge«.
[Ensretning af formulering]
2) I
det under nr. 2 foreslåede § 89, stk. 7, ændres
»afsagt« til: »truffet«.
[Ændring af ord]
Bemærkninger
Til nr. 1
Den foreslåede ændring har
alene til formål at ensrette ordlyden mellem det i
lovforslagets § 1, nr. 1, foreslåede og
nærværende bestemmelse. Det foreslåede
medfører således ikke materielle ændringer i
lovforslaget.
Til nr. 2
Den foreslåede ændring har
alene til formål at præcisere, at huslejenævn
mere præcist træffer afgørelser frem for at
afsige disse. Det foreslåede medfører således
ikke materielle ændringer i lovforslaget.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 15. september
2022 og var til 1. behandling den 15. september 2022. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Indenrigs- og
Boligudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Udvalgshøring
Udvalget afholdte en offentlig
høring om lovforslaget den 20. september 2022.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
indenrigs- og boligministeren sendte den 9. september 2022 dette
udkast til udvalget, jf. BOU alm. del - bilag 172. Den 13.
september 2022 sendte indenrigs- og boligministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 8 bilag
på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
138 spørgsmål til indenrigs og boligministeren til
skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.
Anders Kronborg (S) Ida Auken (S)
Maria Gudme (S) Jan Johansen (S) Birgitte Vind (S) Kasper Sand
Kjær (S) Orla Hav (S) Thomas Jensen (S) Halime Oguz (SF)
Karsten Filsø (SF) Kathrine Olldag (RV) Christina Thorholm
(RV) Susan Kronborg (RV) Søren Egge Rasmussen (EL) fmd. Jette Gottlieb (EL) Sikandar
Siddique (FG) Preben Bang Henriksen (V) Hans Andersen (V) Heidi
Bank (V) nfmd. Anne Rasmussen (V)
Christoffer Aagaard Melson (V) Anni Matthiesen (V) Alex Ahrendtsen
(DF) Dennis Flydtkjær (DD) Jens Henrik Thulesen Dahl (DD)
Birgitte Bergman (KF) Gitte Willumsen (KF) Lars Boje Mathiesen (NB)
Ole Birk Olesen (LA)
Alternativet, Moderaterne, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 8 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 6 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Frie Grønne, Danmarks Nye
Venstrefløjsparti (FG) | 2 | |
Alternativet (ALT) | 2 | |
Moderaterne (M) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 6 | |