Betænkning afgivet af
Beskæftigelsesudvalget den 1. september 2022
1. Ændringsforslag
Beskæftigelsesministeren har stillet
1 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Dispensation fra Folketingets
forretningsorden
Udvalget
indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen i Folketingets
forretningsordens § 13, stk. 1, således at 3. behandling
kan finde sted tidligere end 2 dage efter 2. behandling.
Udvalget
indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen i Folketingets
forretningsordens § 13, stk. 1, om, at der skal gå 30
dage fra lovforslagets fremsættelse, til det kan vedtages ved
3. behandling.
3. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, EL, SF, RV, DD og ALT) indstiller lovforslaget til
vedtagelse med det stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (KF, DF og NB) vil redegøre for sin stilling til
lovforslaget og det stillede ændringsforslag ved 3.
behandling.
Et andet
mindretal i udvalget (LA) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for det stillede
ændringsforslag.
Frie Grønne, Moderaterne, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og
dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget bakker op
om, at vi med lovforslaget sikrer en økonomisk støtte
til modtagere af ældrechecken på 5.000 kr. fordelt
på 2022 og 2023 og et engangsbeløb på 2.000 kr.
til visse overførselsmodtagere,
su-handicaptillægsmodtagere og enlige forsørgere
på su.
Venstre har med aftalen »Kompensation
af borgere for stigende energipriser« af 24. juni 2022
været med til at sikre lavere skat i 2022 og 2023 og
billigere strøm. Venstre er tilfredse med, at regeringens
lånefinansierede forslag til aftaleudkast blev erstattet af
reducerede offentlige udgifter i 2022 og 2023.
Mere konkret afsættes der nu 500 mio.
kr. i 2022 og 500 mio. kr. i 2023 til at hæve det maksimale
beskæftigelsesfradrag, og elafgiften nedsættes. Det vil
medføre, at det bedre kan betale sig at arbejde, og flere af
de penge, danskerne tjener, kan blive i deres lommer på et
tidspunkt, hvor priserne stiger.
Der barberes også noget af de
høje elafgifter, så alle forbrugere rammes mindre af
de aktuelle prisstigninger. Derfor støtter Venstres
medlemmer af udvalget samlet set lovforslaget.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 11
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af KF, DF og NB):
1) Som
stk. 5 indsættes:
»Stk. 5.
Uddannelses- og forskningsministeren kan efter forhandling med
beskæftigelsesministeren fastsætte regler om udbetaling
af engangsbeløb efter § 10, stk. 1, nr. 1, til
uddannelsessøgende, der i perioden fra den 1. februar 2023
til og med den 30. juni 2023 modtager en afgørelse om
tildeling af stipendium som tillæg på grund af varig
fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse efter SU-lovens
§ 7, stk. 3, for marts 2022, og som ikke har fået
udbetalt engangsbeløb på baggrund af en
ansøgning efter stk. 3.«
[Tilføjelse af
bemyndigelsesbestemmelse, hvormed uddannelses- og
forskningsministeren efter forhandling med
beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler for
udbetaling af engangsbeløb til visse
uddannelsessøgende]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det er Uddannelses- og Forskningsstyrelsen,
der på baggrund af ansøgning træffer
afgørelse om tildeling af su-handicaptillæg.
Baggrunden for forslaget er, at der kan være
uddannelsessøgende, som i sager med forlænget
sagsbehandlingstid, f.eks. begrundet i behov for at indhente
supplerende lægefaglig dokumentation, eventuelt ad flere
omgange, ikke har modtaget en afgørelse om berettigelse til
su-handicaptillæg for marts 2022 før den 15. februar
2023, hvor muligheden for at ansøge om engangsbeløb
ellers udløber. Hertil kommer, at der ligeledes kan
være en forlænget samlet sagsbehandlingstid i en
række sager som følge af klagebehandling hos
Ankenævnet for Statens Uddannelsesstøtteordninger af
Uddannelses- og Forskningsstyrelsens afgørelser om
su-handicaptillæg. Den 30. juni 2023 vil med bestemmelsen
være den endelige frist, og det vil således ikke
være muligt at udbetale engangsbeløb i sager, hvor der
måtte blive modtaget afgørelse om berettigelse til
su-handicaptillæg for marts 2022 efter dette tidspunkt.
Bemyndigelsen forventes anvendt til at
fastsætte regler om, at for uddannelsessøgende, der i
perioden fra den 1. februar 2023 til og med den 30. juni 2023
modtager en afgørelse om tildeling af
su-handicaptillæg for marts 2022, vil Uddannelses- og
Forskningsstyrelsen videregive oplysninger om disse
uddannelsessøgende til Arbejdsmarkedets Tillægspension
til brug for udbetaling af engangsbeløb efter § 10,
hvis engangsbeløbet ikke er udbetalt på baggrund af
ansøgning efter § 11, stk. 3. Videregivelsen af
oplysninger forventes ikke at ske løbende, men oplysninger
forventes at blive samlet for en given periode med henblik på
en samlet behandling og udbetaling for perioden uden individuel
ansøgning.
Bemyndigelsen forventes endvidere anvendt
til at fastsætte regler om Uddannelses- og
Forskningsstyrelsens behandling af personoplysninger og
videregivelse heraf til Arbejdsmarkedets Tillægspension, jf.
den foreslåede tilsvarende bestemmelse i lovforslagets §
12.
Bemyndigelsen forventes videre anvendt til
at fastsætte regler om, at Arbejdsmarkedets
Tillægspension vil udbetale engangsbeløbet efter
§ 10, stk. 1, nr. 1, til de uddannelsessøgende, der er
omfattet af regler fastsat i medfør af
bemyndigelsesbestemmelsen, uden ansøgning til deres
NemKonto. Arbejdsmarkedets Tillægspension anmoder
uddannelsessøgende, som ikke har en NemKonto, om at anvise
en NemKonto med henblik på udbetaling af
engangsbeløbet, jf. § 11, stk. 2.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 23. august
2022 og var til 1. behandling den 25. august 2022. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Beskæftigelsesudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1
møde.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring. Den 19.
august 2022 sendte beskæftigelsesministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag
på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
2 spørgsmål til beskæftigelsesministeren til
skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.
Maria Gudme (S) Bjarne Laustsen
(S) fmd. Jan Johansen (S) Jens
Joel (S) Kasper Roug (S) Kasper Sand Kjær (S) Henrik
Møller (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Karsten Hønge
(SF) Halime Oguz (SF) Samira Nawa (RV) Kathrine Olldag (RV) Jette
Gottlieb (EL) Jonathan Simmel (EL) Christian Juhl (EL) Torsten Gejl
(ALT) Hans Andersen (V) Anne Honoré Østergaard (V)
nfmd. Anne Rasmussen (V) Morten
Dahlin (V) Stén Knuth (V) Ulla Tørnæs (V) Bent
Bøgsted (DD) Jens Henrik Thulesen Dahl (DD) René
Christensen (DF) Niels Flemming Hansen (KF) Birgitte Bergman (KF)
Lars Boje Mathiesen (NB) Alex Vanopslagh (LA)
Frie Grønne, Danmarks Nye
Venstrefløjsparti, Moderaterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 8 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 6 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Frie Grønne, Danmarks Nye
Venstrefløjsparti (FG) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Moderaterne (M) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 6 | |