Fremsat den 23. august 2022 af uddannelses- og forskningsministeren (Jesper Petersen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om ændring af
SU-loven
(Fremrykning af forhøjelse af
SU-fribeløb)
§ 1
I lov nr. 834 af 14. juni 2022 om ændring
af SU-loven (Forhøjelse af fribeløb), foretages
følgende ændringer:
1. § 3,
stk. 2, affattes således:
»Stk. 2.
§ 1, nr. 1 og 2, træder i kraft den 15. september
2022.«
2. I
§ 3, stk. 3, ændres
»2023« til: »2022«.
§ 2
Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget har til hensigt at følge op på den
aftale, som regeringen (Socialdemokratiet) indgik sammen med
Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten og
Det Konservative Folkeparti den 24. juni 2022 om kompensation af
borgere for stigende energipriser. Med aftalen blev aftalepartierne
enige om at ville søge SU-forligskredsens (regeringen,
Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk
Folkeparti, Det Konservative Folkeparti, Liberal Alliance)
opbakning til en fremrykning af forhøjelsen af de laveste
SU-fribeløb med 4.000 kr. om måneden fra 1. januar
2023 og til i stedet at gælde fra 1. januar 2022.
Forhøjelsen af fribeløbet vil dermed allerede
få virkning fra og med støtteåret 2022.
Den oprindelige forhøjelse af de laveste fribeløb
blev aftalt i Aftale om en ny reformpakke for dansk økonomi
(opdateret aftaleøkonomi) af 4. marts 2022 med
efterfølgende tilslutning fra SU-forligskredsen. En
fremrykning vil endnu hurtigere give uddannelsessøgende
mulighed for at tjene mere ved siden af uddannelsen, uden at det
påvirker de uddannelsessøgendes SU.
SU-forligskredsen har tilsluttet sig forslaget.
2. Lovforslagets hovedpunkt
2.1. Fremrykning af forhøjelsen af
SU-fribeløbet med 4.000 kr.
2.1.1. Gældende ret
En af betingelserne for at modtage SU er, at den
uddannelsessøgendes egenindkomst ikke overstiger et
nærmere angivet beløb, det såkaldte
årsfribeløb eller uddannelsesfribeløb.
Årsfribeløbet og uddannelsesfribeløbet er
sammensat af månedlige fribeløb, og størrelsen
heraf afhænger af den uddannelsessøgendes
uddannelsesmæssige situation i hver enkelt måned. Dette
følger af SU-lovens kapitel 6, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1037 af 30. marts 2017.
SU udbetales med foreløbige beløb i
støtteåret, der følger kalenderåret.
Støtten tildeles med endelige beløb efter
støtteårets afslutning, jf. § 28 i SU-loven. Den
endelige tildeling sker efter udgangen af hvert
støtteår i forbindelse med indkomstkontrollen. Her
sammenholder Uddannelses- og Forskningsstyrelsen (herefter
styrelsen) den uddannelsessøgendes egenindkomst i
støtteåret, jf. § 23 i SU-loven, med
årsfribeløbet eller uddannelsesfribeløbet, jf.
SU-lovens § 24. Overskrider egenindkomsten den
uddannelsessøgendes årsfribeløb eller
uddannelsesfribeløb, skal den uddannelsessøgende
tilbagebetale en del af eller hele den modtagne støtte.
Dette følger af SU-lovens kapitel 7.
SU ydes uden for klippekortet til uddannelsessøgende i
ungdomsuddannelse mv. og inden for klippekortet til
uddannelsessøgende i videregående og privat
uddannelse. Med klippekort henvises til, at der til
videregående eller privat uddannelse stilles et
begrænset antal måneder med SU til rådighed
(herefter klippekortet), hvor en måneds SU tæller som
et klip.
I måneder, hvor den uddannelsessøgende modtager SU,
gælder det laveste månedlige fribeløb. For
uddannelsessøgende, der modtager SU uden for klippekortet,
er det laveste fribeløb 9.178 kr. (2022-niveau), jf.
SU-lovens § 24, stk. 1, nr. 1. For uddannelsessøgende,
der modtager SU inden for klippekortet, er det laveste
fribeløb 13.876 kr. (2022-niveau), jf. SU-lovens § 24,
stk. 1, nr. 2.
Med virkning fra og med støtteåret 2023 vil de
laveste fribeløb blive hævet med 4.000 kr.
(2022-niveau) pr. måned, svarende til 13.178 kr.
(2022-niveau) for uddannelsessøgende, der modtager SU uden
for klippekortet, og 17.876 kr. (2022-niveau) for
uddannelsessøgende, der modtager SU inden for klippekortet.
Det følger af § 1, nr. 1 og 2, i lov nr. 834 af 16.
juni 2022 om ændring af SU-loven.
Herudover gælder det mellemste fribeløb på
20.329 kr. (2022-niveau) i de måneder, hvor den
uddannelsessøgende har fravalgt SU, har orlov fra
uddannelsen, er i lønnet praktik som en del af uddannelsen
eller er erklæret studieinaktiv. Det højeste
fribeløb på 39.128 kr. (2022-niveau) gælder i
måneder, hvor den uddannelsessøgende er uden for
uddannelse, ikke har flere klip til en videregående
uddannelse og ikke modtager slutlån eller ikke opfylder
grundlæggende betingelser for retten til
uddannelsesstøtte, herunder aldersbetingelsen m.v. Det
følger af SU-lovens § 24, stk. 2 og 3.
2.1.2. Uddannelses- og Forskningsministeriets overvejelser
og den foreslåede ordning
Som opfølgning på den aftale, som regeringen
(Socialdemokratiet) indgik sammen med Venstre, Socialistisk
Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten og Det Konservative
Folkeparti den 24. juni 2022 om kompensation af borgere for
stigende energipriser, foreslås det at fremrykke
forhøjelsen af de laveste fribeløb med 4.000 kr.
(2022-niveau) pr. måned, således at det får
virkning fra og med hele støtteåret 2022.
Formålet med forslaget er hurtigere at give
uddannelsessøgende mulighed for at opnå en
højere disponibel indkomst ved siden af uddannelsen uden at
blive mødt af et krav om tilbagebetaling af for meget
udbetalt SU i forbindelse med indkomstkontrollen.
Det laveste fribeløb for uddannelsessøgende, der
modtager SU uden for klippekortet, vil herefter fra og med hele
støtteåret 2022 udgøre 13.178 kr. (2022-niveau)
pr. måned. For uddannelsessøgende, der modtager SU
inden for klippekortet, vil det laveste fribeløb herefter
udgøre 17.876 kr. (2022-niveau) pr. måned.
Forhøjelsen af de laveste fribeløb vil gælde
fra og med hele støtteåret 2022. De forhøjede
fribeløbssatser vil første gang indgå i
styrelsens indkomstkontrol efter udgangen af 2022, hvor der vil
blive foretaget en kontrol af hver enkelte
uddannelsessøgendes samlede egenindkomst for 2022
sammenholdt med årsfribeløbet eller
uddannelsesfribeløbet.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Forslaget medfører øgede SU-udgifter i 2022. Det
skyldes, at der med den foreslåede fremrykning af
forhøjelse af fribeløbet forventes at være
færre uddannelsessøgende, der i 2022 fravælger
SU i en eller flere måneder, fordi de forventer en indkomst,
der er højere end fribeløbet. Det skyldes endvidere,
at der med fremrykningen forventes at være færre
uddannelsessøgende, der vil modtage et tilbagebetalingskrav
for støtteåret 2022.
Samtidig er det lagt til grund, at det vil øge
arbejdsudbuddet, da uddannelsessøgende, som i dag ligger
tæt på fribeløbsgrænsen, har et
øget økonomisk incitament til at arbejde mere ved
siden af uddannelsen.
Samlet set skønnes fremrykningen af forhøjelsen af
det laveste fribeløb til også at gælde for
støtteåret 2022 at medføre et negativt provenu
efter skat, tilbageløb og adfærd på ca. 11 mio.
kr. i 2022.
Lovforslaget har ingen implementeringskonsekvenser for det
offentlige.
Lovforslaget er ikke relevant i forhold til principperne for
digitaliseringsklar lovgivning.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser.
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige
konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 15. august 2022
til den 17. august 2022 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Ankenævnet for Statens Uddannelsesstøtteordninger,
Akademikerne, Akademisk Arkitektforening, Dansk Magisterforening,
Danske Erhvervsakademier, Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier,
Danske Gymnasieelevers Sammenslutning, Danske
Handicaporganisationer, Danske Landbrugsskoler, Danske
Professionshøjskoler, Danske SOSU-skoler, Danske Studerendes
Fællesråd, Danske Universiteter, Det Centrale
Handicapråd, Digitaliseringsstyrelsen, Djøf,
Erhvervsskolernes Elevorganisation, Foreningen af Danske
Lægestuderende, Frit Forum - Socialdemokratiske Studerende,
Ingeniørforeningen IDA, Institut for Menneskerettigheder,
Landssammenslutningen af Handelsskoleelever, Lærerstuderendes
Landskreds, Pædagogstuderendes Landssammenslutning,
Rektorkollegiet for de kunstneriske og kulturelle uddannelser,
Rektorkollegiet for de maritime uddannelser, Rigsrevisionen,
Sammenslutningen af Danske Socialrådgiverstuderende,
Studenterrådgivningen, Studievalg Danmark,
Sygeplejestuderendes Landssammenslutning, Udbetaling Danmark og
Ungdommens Uddannelsesvejledning.
10. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Forhøjelsen af fribeløbet
for støtteåret 2022 forventes at øge
arbejdsudbuddet med ca. 115 fuldtidspersoner. | De økonomiske konsekvenser ved
forhøjelsen af fribeløbet for støtteåret
2022 skønnes at være 11 mio. kr. i 2022 efter skat,
tilbageløb og adfærd. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering / Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Med § 1, nr. 1, i lov nr. 834 af 14. juni 2022 om
ændring af SU-loven (herefter ændringsloven),
ændres det laveste friløb for
uddannelsessøgende, der modtager SU uden for klippekortet
til 13.178 kr. (2022-niveau).
Med ændringslovens § 1, nr. 2, ændres det
laveste fribeløb for uddannelsessøgende, der modtager
SU inden for klippekortet til 17.876 kr. (2022-niveau).
Med ændringslovens § 3, stk. 2, træder
ændringerne i de laveste fribeløb i kraft den 1.
januar 2023.
Det foreslås at nyaffatte ændringslovens § 3, stk. 2, så
ændringslovens § 1, nr. 1 og 2, træder i kraft den
15. september 2022.
Forslaget skal ses i sammenhæng med denne lovs § 1,
nr. 2, hvorefter forhøjelsen af de laveste fribeløb
vil få virkning fra og med støtteåret 2022. Der
henvises til bemærkningerne til § 1, nr. 2.
Det er i den forbindelse Uddannelses- og Forskningsministeriets
vurdering, at der er behov for, at de foreslåede bestemmelser
om forhøjelse af det laveste fribeløb træder
hurtigt i kraft, så de uddannelsessøgende hurtigst
muligt kan få vished for, at de kan indrette sig på
forhøjelsen af fribeløbet.
Til nr. 2
Med § 1, nr. 1, i ændringsloven, ændres det
laveste friløb for uddannelsessøgende, der modtager
SU uden for klippekortet til 13.178 kr. (2022-niveau).
Med ændringslovens § 1, nr. 2, ændres det
laveste fribeløb for uddannelsessøgende, der modtager
SU inden for klippekortet til 17.876 kr. (2022-niveau).
Med ændringslovens § 3, stk. 2, træder
ændringerne i de laveste fribeløb i kraft den 1.
januar 2023.
Med ændringslovens § 3, stk. 3, har ændringerne
i de laveste fribeløb virkning for den endelige tildeling af
uddannelsesstøtte, jf. SU-lovens § 30, for
støtteåret 2023 og senere. For tidligere
støtteår finder hidtil gældende regler
anvendelse.
Det foreslås at ændre virkningstidspunktet i
ændringslovens § 3, stk. 3,
til at gælde for støtteåret 2022 og senere.
Med forslaget vil de forhøjede fribeløbssatser
dermed gælde fra og med hele støtteåret 2022 og
senere. De forhøjede fribeløbssatser vil
første gang indgå i Uddannelses- og
Forskningsstyrelsens indkomstkontrol efter udgangen af 2022.
Der henvises til de almindelige bemærkninger, pkt.
2.1.
Til §
2
Det foreslås, at loven skal træde i kraft dagen
efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Den foreslåede bestemmelse skal ses i lyset af dette
lovforslags § 1, nr. 2, hvorefter forhøjelsen af de
laveste fribeløb vil gælde fra og med hele
støtteåret 2022. Det er Uddannelses- og
Forskningsministeriets vurdering, at der er behov for, at de
foreslåede bestemmelser i lovforslaget træder hurtigt i
kraft, så de uddannelsessøgende hurtigst muligt kan
få vished for, at de kan indrette sig på
forhøjelsen af fribeløbet.
Den foreslåede bestemmelse medfører, at de
forhøjede fribeløb vil gælde for hele
støtteåret 2022. De forhøjede
fribeløbssatser vil første gang indgå i
Uddannelses- og Forskningsstyrelsens indkomstkontrol efter udgangen
af 2022, hvor der vil blive foretaget en kontrol af hver enkelte
uddannelsessøgendes samlede egenindkomst for 2022
sammenholdt med årsfribeløbet eller
uddannelsesfribeløbet.
SU-loven gælder ikke for Færøerne eller
Grønland, jf. SU-lovens § 63, og loven indeholder ikke
hjemmel til at sætte loven i kraft for Færøerne
og Grønland.
Loven vil derfor heller ikke gælde for
Færøerne og Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov nr. 834 af 14. juni 2022 om
ændring af SU-loven (Forhøjelse af fribeløb),
foretages følgende ændringer: | | | | § 3 | | | Stk. 1.
--- | | | Stk. 2.
§ 1, nr. 1 og 2, træder i kraft den 1. januar
2023. | | 1. § 3, stk. 2, affattes
således: | | | »Stk.
2. § 1, nr. 1 og 2, træder i kraft dagen den 15.
september 2022.« | | | | Stk. 3.
§ 1, nr. 1 og 2, har virkning for den endelige tildeling af
uddannelsesstøtte, jf. SU-lovens § 30, for
støtteåret 2023 og senere. For tidligere
støtteår finder de hidtil gældende regler
anvendelse. | | 2. I § 3, stk. 3, ændres
»2023« til: »2022«. | Stk. 4.
--- | | |
|